Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

chrissyn leikkauskertomus ja uusi elämä pienen mahan kanssa <3

+20
Valopää
Tuhatkeiju
Vesinokkaeläin
Minttu 76
matamiina
ati56
annukka1955
Eija-Stiina
Palleroinen
Pellukka
Ano
Elämä edessä
Miia
meevin
Viipe
Nanne Napaneera
hansu
trintilla
Tuplanainen
apila
24 posters

Sivu 1 / 7 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava

Siirry alas

chrissyn leikkauskertomus ja uusi elämä pienen mahan kanssa <3 Empty chrissyn leikkauskertomus ja uusi elämä pienen mahan kanssa <3

Viesti kirjoittaja chrissy To Kesä 27, 2013 7:10 pm

Löysin googlatessa tän sivun ja heti liityin! Eli:

Olen 31v ja lahdessa asustelen. Perheessä on avomies ja 9v tyttö. Mulla on semmonen tausta et pituutta 162cm ja painoa se 110kg eli BMI 41,9. hyi.....Shocked  En oo koskaan ollu näin suuri. Ylipainoinen olen ollut koko ikäni. Muistan 7lk:lla  taisin painaa 65kg mutta sen jälkeen paino ei oo kutosella alkanu. Paino on vuosia ollu siinä satkun hujakoilla. Aloitin koulun tammikuussa ja semmonen 7kg tullu lisää 5kk aikana. Ottaa päähän.

Laihdutusyrityksiä on takana niin painonvartijoita aikoinaan, rasvasieppareita oon kokeillu ja niihin en enää koske pitkällä tikullakaan. Ikihyvä-ryhmässä oon ollu mukana lähinnä lapsen takia mutta siinä oli koko perheen ruokalutottumukset tapetilla. Nyt onneks on lapsen paino tasaantunu. Ruokavaliomuutoksella sain vajaa 2v sitten 2kk 7kg pois jolloin vaaka näytti 96 kg eli 14kg tullu.. melkein tekis mieli itkeä.

Olen siis opintovapaalla ja työni jossa olen niin on menevää eli kävelen ja teen koko ajan. Sillä saan painoni pysymän samassa. En ole ahmija mutta tunnesyöjä olen ollu lapsesta saakka.

Tää on nyt kypsyny mulla vajaa pari vuotta. Lähipiiristä on leikattu muutama ihminen 3v sisään ja mun äiti on jonossa tällä hetkellä.

Verenpaineet koholla tällä hetkellä. Alapaine huitelee sataa ja yläpaine semmosta 140-160 ja syke 85-100 välillä. Yksityisellä kävin juttelemassa näistä ja nyt sit syödään verenpainelääkkeitä.. Ikää 31v:( Otin puheeksi ohitusleikkauksen. Juteltiin ja kerroin mun taustoista ja sukurasitteista. Molemmilla vanhemmilla verenpainetauti, sepelvaltimotauti, äidillä infarkti 2v sitte 51v, lisäksi sukurasitteena 2.tyyp. diabetes. Lääkärin mukaan olisin hyvä kandidaatti leikkaukseen ja olen tietoinen miten se menee ja miten se vaikuttaa elämään. Laittoi lähetteen PHKS:ään sisätaudeille. Monta keskusteluhetkeä olen viettänyt näiden jo leikatuiden kanssa. En edes tiedä mitä on olla normaalipainonen, en tiedä miltä tuntuu ostaa vaatteet normiosastolta..

Nyt mä vaan kuumeisesti odotan josko sais ajan ja mitä se lääkäri sanoo. Mä toivon et pääsisin!

sillä välin lueskelen täälä teidän kertomuksianne mielenkiinnolla! Onnea kaikille leikkaukseen meneville ja onnistujille!

Viimeinen muokkaaja, chrissy pvm Pe Kesä 06, 2014 1:02 pm, muokattu 6 kertaa

chrissy

Viestien lukumäärä : 87
Registration date : 27.06.2013

Takaisin alkuun Siirry alas

chrissyn leikkauskertomus ja uusi elämä pienen mahan kanssa <3 Empty Vs: chrissyn leikkauskertomus ja uusi elämä pienen mahan kanssa <3

Viesti kirjoittaja apila To Kesä 27, 2013 9:47 pm

Hei Chrissy! Tervetuloa joukkoon!Olen myös suhteellisen uusi täällä, vaikka leikkausta olen jo harkinnut pitkään. Nyt alkukesästä sain projektin liikkelle ja kesäkuussa olikin jo yksityisellä puolella ravintoterapautti ja kirurgi ja juhannuksen jälkeen sain leikkausajan, joka on 19.8 ! Eli nyt sitten olen eneilyä aloitellut ja niin jo helpottunut, että jotakin positiivista tapahtuu, joka liittyy painooni. Kun mulla on ikää 46 ja kaikki painovartijat ja allit kokeiltu, niin kyllä leikkauspäätös oli helpotus. Ja nämä tarinat vahvistavat päätöstäni. Uskon, että asiasi etenee ja kun soittelee perään, niin etenee nopeammin, uskoisin =) Tsemppiä vaan!

apila

Viestien lukumäärä : 133
Registration date : 01.06.2013

chrissyn leikkauskertomus ja uusi elämä pienen mahan kanssa <3 Empty Vs: chrissyn leikkauskertomus ja uusi elämä pienen mahan kanssa <3

Viesti kirjoittaja Tuplanainen Pe Kesä 28, 2013 1:44 am

Moi Chrissy ja tervetuloa!SmileSmile

Uusi olen minäkin. Pituutta on samanverran kuin sinullakin, mutta painoa -iik- noin 25 kg enemmän.  Mutta uskotaan, että tällä kertaa näistä 70 liikakilosta voisi päästä eroon.
Tuplanainen
Tuplanainen

Viestien lukumäärä : 250
Registration date : 04.06.2013

Viesti kirjoittaja trintilla Pe Kesä 28, 2013 2:56 am

Teretulemast joukkoon iloiseen Smile

Olet suunnilleen saman kokoinen kun minä olin, eli kun päätin mennä leikkaukseen olin 160cm ja 105kg. Leikkausaamuna 94kg. Minulle tehtiin sleeve tallinnassa vuosi ja 3 kuukautta sitten, tällä hetkellä painan 68-70kg ja käytän vaatekokoja 38 / M. Jotain mitä en ole tehnyt kuin viimeksi joskus 16-18 vuotiaana (nyt olen 36)

Eli ei voi muuta kuin onnitella valitsemastasi tiestä, kärsivällisyydellä voit saavuttaa vaikka mitä Smile
trintilla
trintilla

Viestien lukumäärä : 406
Registration date : 12.02.2012

Viesti kirjoittaja hansu Pe Kesä 28, 2013 3:05 pm

Tervetuloa myös minunkin puolesta.

Itsekin voin allekirjoittaa tekstinne. Sama kokoluokka alussa ja lopputulos sama kuin Trintillallakin. Tsemppiä vain matkaan. Itse ainakin olen sitä mieltä, että leikkaus on kannattanut.

Tuplanaisella on söpö kuva lol!
hansu
hansu

Viestien lukumäärä : 784
Ikä : 49
Registration date : 09.08.2010

Viesti kirjoittaja Nanne Napaneera Ti Heinä 02, 2013 1:35 am

Teretulemas!!!cheers
Nanne Napaneera
Nanne Napaneera

Viestien lukumäärä : 516
Registration date : 16.01.2013

Viesti kirjoittaja chrissy Ti Heinä 02, 2013 4:07 pm

Nousin ylös aamulla ja näin ulko-oven edessä paksun kirjeen Päijät-Hämeen sosiaali-ja terveysyhtymältä.. Sydän tykyttää ja verenpaineet varmaan taas hurjia:D

Avasin kirjeen ja siellä onki aika labraan, kliiniseen labraan ja lääkärille! Ei tullu lähete bumerangina takas. Pääsen ainaki lääkärin kanssa juttusille! 30.8 pääseen labrohin ja 11.9 lekurille.

Haluisko joku valaista et mitä siel lääkärillä tapahtuu?! Nyt nimittäin alko jännittää. Koko ajan on semmonen fiilis ja tunne et en pääse siihe, et ne ei mua leikkaa..

chrissy

Viesti kirjoittaja Viipe Ti Heinä 02, 2013 9:32 pm

Tervetuloa chrissy Smile itsekin uusi täällä. Pituutta multakin löytyy saman verran, mutta muutama kymmenkilo enemmän No 

Hieno kuulla, että sinulla asiat etenee, oma on vasta alkutaipaleella, mutta tästä se lähtee.
Viipe
Viipe

Viestien lukumäärä : 74
Ikä : 43
Registration date : 12.06.2013

Viesti kirjoittaja apila Ti Heinä 02, 2013 9:46 pm

Hienoa Chrissy, että asia etenee ja Viipe:totta asiat menee eteenpäin. Sitä vaan on niin malttamaton kaikessa. Onkohan kenellä tietoa noista maksa-arvoista ja siitä, että mitkä on hälyyttäviä lukemia ajatellen leikkausta?

apila

Viestien lukumäärä : 133
Registration date : 01.06.2013

Viesti kirjoittaja chrissy Ma Heinä 08, 2013 10:07 pm

Hei.. lueskelin niit papereita niin onks teiltä muilta otettu *askanäyte helikobakteerin poissulkemiseks?

Tuli vaa et pitää paskoo purkkii..

chrissy

Viesti kirjoittaja meevin Ma Heinä 08, 2013 10:47 pm

Meillä helico tutkitaan puhalluskokeesta, joissain sairaaloissa sen poissulkemiseksi tehdään vatsalaukun tähystys.

meevin

Viestien lukumäärä : 517
Registration date : 21.11.2012

Viesti kirjoittaja chrissy Ti Heinä 09, 2013 1:42 am

eli voisin nyt toivoo et tähystys jää väliin:P 

chrissy

Viesti kirjoittaja Miia Ti Heinä 09, 2013 2:12 am

Moi Crissy.
Itse olen julkisen puolen kautta menossa leikkaukseen 12.8. Asun Jyväskylässä, mutta leikkaus on siellä Lahdessa. Ene-dietti alkoi tänään, joten on loppu rutistuksen aika. Helico otettiin minulta puhaltamalla, ei kakkanäytteestä. Tähystys tehdään minun mielestäni vaan siinä tapauksessa, että halutaan poissulkea myös muita sairausepäilyksiä kuten keliakia tai Cronin tauti. Ehkä yksityinen puoli sitten haluaa tutkia erilailla? Vai tuliko tuo pyyntö myös Päijät-Hämeestä?
Uudet verikokeet ja EKG otetaan vielä tuossa heinäkuun lopulla ennen leikkausta, kuten myös MRSA Vi eli sairaalabakteeri. Kaikki kokeet siis ainakin minulta otettu puhalluskoetta lukuun ottamatta verestä pelkästää. Tuo sairaalapakteerihan otetaan sitten pumpulipuikolla nenästä ja nielusta.
Lääkärillä lähinnä kyseltiin ainakin minulta motivaatiota muutokseen ja selitettiin leikkauksen kulku. Annettiin ohjeita painon pudotukseen ja tehtiin ulkopuolinen tutkimus. Lähinnä yritti kokeilla minkä kokoinen maksa on ja missä sijaitsee. Ei mitään pelottavaa. Ihan perus mahan painelua. Ekalla käynnillä annettiin myös se kilomäärä, joka pitää pudottaa vielä ennen leikkausta. Jokainen lääkärikäynti on ollut ihan positiivinen kokemus ainakin minulle.
Tsemppiä jatkoon!
T:Miia

Miia

Viestien lukumäärä : 85
Registration date : 02.06.2013

Viesti kirjoittaja meevin Ti Heinä 09, 2013 8:58 pm

Hei Miia, mua kiinnostais kuulla vähän siitä kirurgin luona käynnistä. Ollaan molemmat jyväskylän kautta lahteen lähetettyjä. Tulen vähän sun perässä, kir aika on joskus elo-syyskuulla. Lähinnä mietityttää se, vieläkö kirurgi mahtaa usein lopettaa homman siihen. Siis jos ei ole mitään leikkausta estäviä sairauksia tms. jaksaisi odottaa paljon paremmin, jos voisi jo olla varma leikkaukseen pääsystä.Very Happy 

meevin

Viesti kirjoittaja chrissy Ke Heinä 10, 2013 4:36 am

Miia: Olen hakeutunut julkiselle puolelle koska varannot ei piisaa yksityiselle. Pyyntö tuli Päksistä ja lapuissa lukee näin: "Helicobakter Pylori Antigeenin osoitus. Tutkimus tehdään helikobakteeri-infektion toteamiseksi mahan limakalvoilta, vatsavaivojen tai helikobakteerin häätöhoidon tuloksen tutkimiseksi".

Labraohjeissa oli et otetaan Verinäyte, ulostenäyte, tulee olla juomatta ja syömättä se 12h ja lääkkeet saa aamulla ottaa ( mulla verenpainelääkkeet käytössä ) ja ohjeet mistä sen kakkapurkin saa hakea ja miten sen kanssa toimia.

Mietin vaan kun en ole muilta lukenu et ulostenäytteestä tutkitaan se helico et ku muilla on just tähystys tai toi puhallus. Ei siinä kyl mä ennemmin paskon purkkiin kun nielen letkua:D

chrissy

Viesti kirjoittaja chrissy Ke Heinä 10, 2013 4:41 am

Mulla on kans toi et pelkään sitä et se lääkäri sanoo et ei oo näyttöö valvoituista laihduttamisista kun oon laihduttanu aina itsekseni. Olen terveydenhuollon opiskelija ja lähipiirissä 3 leikattua ja 4. on jonossa ja syksyllä pääsee leikkuriin.

Tuloksia ei ole näyttää muutakuin vaaálla joka näyttää enemmän kuin koskaan. Päätettiin kaverin kanssa ( samaa kokoluokkaa) et ilmottaudutaan liikuntakeskukseen ja ruvetaan käymään säännöllisesti jumpissa. SIitä ku joutuu kuukausittain maksamaan niin tulee käytyä. Itsellä into kovalla alkaa pudottaan painoa jotta voi lääkärille näyttää et motivaatio on kohilla. Leikkauksesta on paljon tietoa ja siitä miten se vaikuttaa elämään.

chrissy

Viesti kirjoittaja chrissy Ke Heinä 10, 2013 4:47 am

Miia: Hienoa kuulla et ollaan suhtauduttu positiivisesti. Kauanko sulla on kaikenkaikkiaan menny siihen et leikkauspvä on tiedossa? Mä optimistisesti toivoisin et kaikenkaikkiaan ens kesänä pääsisin eli vuoden kestäis kaikineen.

chrissy

Viesti kirjoittaja Miia To Heinä 11, 2013 1:56 am

Moi Meevin ja Crissy.
Jos vastaan nyt ensin Meevinille. Eli mun eka käynti Lahdessa kirurgin luona oli huhtikuussa. Silloin kaikki ajat oli jo jaettu keväälle, joten minun leikkaukseni siirtyi heti syksyyn. Alkuperäinen ajankohta oli syys-lokakuu, joten elokuu tuli positiivisenä yllärinä. Smile Kirurgi voi vielä siinä vaiheessa sanoa, ettet pääse leikkausjonoon, mikäli et ole tarvittavaa määrää laihduttanut. Nämä ennalta määrätyt painon pudotuksethan on sinulle sanottu Keskussairaalassa sisäpolilla lääkäriä tapaamassa. Muutenhan ei esteitä leikkaukselle ole, ellei sitten ihan viimeisissä verikokeissa löydy jotain hälyyttävää. Tietty painoa pitää pudottaa nyt enellä vielä mahdollisimman paljon, jotta leikkaus on ylipäänsä mahdollsta tehdä. Minulla ainakin riitti tuo pelkkä painon pudotus. Liitännäissairauksina minulla on ainoastaan astma ja uniapnea.
Crissy, ilmeisesti siis kakkaat purkkiin! Hassua miten on eri tapoja eri sairaaloissa. Et kuitenkaan joudu letkua nielemään, joten jotain hyvää siinäkin. Very Happy

Miia

Viesti kirjoittaja Miia To Heinä 11, 2013 2:04 am

Crissy, tässä sulle vielä lisää vastausta...
Mä kävin ekan sairaanhoitaja käynnin maaliskuussa 2012. Sieltä omalääkärille, keskussairaalaan ravitsemusterapeutille, sisäpolin hoitaja ja lääkäri. Sisäpolilta saa tarvittavat lähettee lisätutkimuksiin, jos jotain tarvitsee ja kun on paino pudonnut tarpeeksi. lähtee lähete Lahteen (tai mikä nyt sitten onkaan oman alueen leikkaava yksikkö). Itsellä lähete lähti Lahteen päin elo-syyskuun vaihteella 2012. Eka käynti Lahdessa oli huhtikuussa 2013 ja nyt sitten leikkaus 12.8.2013. Alunperin piti leikkauksen olla jo tammikuussa 2013, mutta ilmeisesti siellä oli vähän ruuhkaa. Noin vuoden, puolitoista siihen suunnilleen menee. Kesällä ei leikata, osastoja ruvetaan yleensä yhdistelemään ja sulkemaan jo kesäkuussa ja sulku kestää tuonne elokuun alkuun. Yleensä tälläiset ei kiirelliset-leikkaukset tehdään sulkuajan ulkopuolella. Kesällä ei muutenkaan kuulemma mielellään leikata suurempien tulehdusriskien vuoksi. Mutta pidetään peukkuja, että pääsisit ensi kevään leikattavien listalle!

Miia

Viesti kirjoittaja meevin To Heinä 11, 2013 1:05 pm

Kiitos tiedoista, Miia. Vähän näyttää olevan erilaista vaikka samaa reittiä kuljetaan. Mä en ole käynyt kuin omalääkärillä jolta sain lähetteen ksks, siellä rav.terapeutilla ja sis.lääkärillä. Lab ym tutkimukset oli ennen sis lääk. käyntiä. Eniten tietoa olen saanut rav.terapeutilta. sis pkl käynti oli lähinnä läpihuutojuttu. Mitään painonpudotusohjetta en ole saanut, ainoastaan ettei saa nousta tästä. Mutta pitänee nyt vähän alkaa rypistämään, pari kiloa tullut lisää, nyt olis vielä aikaa saada ne pois ennen kir aikaa joskus elo-syyskuulla. Hyvällä tuurilla siis pääsisin leikkaukseen tän vuoden puolella, eli aikaa menis ekasta lähetteestä noin vuosi.

meevin

Viesti kirjoittaja Elämä edessä To Heinä 11, 2013 2:21 pm

Terve Chrissy ja kaikki palstalaiset!
Tuosta helikobakteerin tutkimuksesta minulla on kokemusta Etelä-Savon sh:n alueelta parin vuoden takaa. Minun heliko löydettiin tähystyksellä, joka muutenkin olisi tehty leikkausta silmälläpitäen. Sillähän lääkäri näkee muutakin sieltä mahasta ja voidaan olla varmempia leikkuun onnistumisesta. Tutkinus oli minulle ihan helppo ja lyhyt toimenpide, minusta oli hauskaa katsoa kuvaruudulta sisälleni! Lääkäri totesi jo silmämääräisesti, että limakalvoissa on turvotusta, eli jotain tulehdusta on. Hyvä, että labranäytteistä huomattiin, se oli ollut ihan oireeton, mutta voi aiheuttaa esim. mahahaavan. Bakteeri oli sinnikäs ja saatiin häädettyä vasta toisella kuurilla. Sen vuoksi leikkuuseen pääsyni pitkittyi. Näytteet annoin kakkimalla purkkiin kotona. Pitkä odotteluaika oli minulle hyväksi, sillä ehdin tutustua aiheeseen tarkemmin! Hyvää kesää kaikille!!!
Minulta voi kysyä kaikkea aiheeseen liittyvää. Vastaushan on savolaisen kiero eli vastuu jää kuulijalle...bounce bounce bounce 
Elämä edessä
Elämä edessä

Viestien lukumäärä : 883
Ikä : 70
Registration date : 01.11.2009

Viesti kirjoittaja chrissy To Heinä 11, 2013 3:24 pm

Elämä edessä: mulla on 10v kokemus savolaisesta:D oma mies on etelä-savolainen joten elä huoli uskoisin tajuavani:lol!: 

chrissy

Viesti kirjoittaja Miia To Heinä 11, 2013 3:39 pm

Moi Crissy ja Elämä edessä.
Joo, hassua miten heittelee tuo. Täällä J-kylässä kun ei tosiaan pääse omalääkärille ennen kun on sairaanhoitajan tavannut ja hänelle piti olla ruokapäiväkirja valmiiksi mukana. Onneksi tiesin tämän jo etukäteen.
Omituiselta kuulostaa tuo teidän tähystykseen meno. Minua ei ole tähystetty tai ultrattu ja leikkaukseen olen silti menossa. Pelkkiä verikokeita otettu ja ekg, kun sydämessä sivuääni. Helicon tosiaan tein puhallustestinä. Itse olen tuossa (muistaakseni) 2006 sairastanut Helicon, ja silloin tähystettiin. Samallahan tutkivat kaikki muutkin sen seudun taudit yms. Ottavat paljon näytteitä, jotta voidaan sulkea pois mahdollisimman monta sairautta samalla, ei tarvitse sitten moneen kertaan niellä letkua. Olisko tutkimukset sitten sen mukaan, mikä potilaan terveyden tila on?

Miia

Viesti kirjoittaja Miia To Heinä 11, 2013 3:40 pm

Ai niin ja ne uusinta näytteet otettiin puhaltamalla labrassa, kertaakaan en antanut kakka näytettä Helicoa tutkittaessa.

Miia

Viesti kirjoittaja chrissy To Heinä 11, 2013 4:07 pm

kaikkee sitä oppii ku mä en oo koskaa kuullu et heliconäyte otettaisiin puhaltamalla. Tähystyksestä oon kuullu kyllä ja luullu et se on likimain ainoa.. eikä koulussakaa ole puhuttu moisesta mitää.

chrissy

Viesti kirjoittaja Sponsored content

Sponsored content

Sivu 1 / 7 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava

Takaisin alkuun

- Similar topics

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa