Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Viipe aloittaa matkansa (Pirkanmaa/TAYS)

+12
Minttu 76
Dreamer
NettaMaria
Nanne Napaneera
meevin
Pellukka
Helmiäinen
annukka1955
apila
Tuplanainen
matamiina
Viipe
16 posters

Sivu 2 / 4 Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava

Siirry alas

Viipe aloittaa matkansa (Pirkanmaa/TAYS) - Sivu 2 Empty Vs: Viipe aloittaa matkansa (Pirkanmaa/TAYS)

Viesti kirjoittaja Helmiäinen Ke Loka 30, 2013 9:15 pm

Mulla on ollut ihan sama konsti - vaaleaa viljaa tai ns. höttöhiilareita karsin tosi kovalla kädellä. Leipää olen aina mussuttanut tosi paljon ja sen syömisen korvasin proteiinipitoisilla välipaloilla. Uusi pehmeä rahka on ollut mun pelastus! Edullinen, terveellinen ja minusta tosi hyvä kun maustaa vaikka banaanilla, marjoilla tms.

Alussa merkkasin kalorit kiloklubin-sivuille ja olin tosi tarkka ettei kalorit ylittyneet. Kesällä luovuin merkkaamisesta, mutta pidin kiinni ruokavaliosta - pääsääntöisesti. Kesällä herkuttelin kyllä, mutta paino ei noussut yhtään.

Se olisi tosi tärkeää, että jokaiselle löytyisi se oma tapa/keino/konsti saada painoa alas ennen leikkausta jo hyvissä ajoin. Tai ainakin itselle se toimi hyvin - painon putoaminen motivoi leikkausta kohti ja aika kului kuin itsestään.
Helmiäinen
Helmiäinen

Viestien lukumäärä : 179
Registration date : 28.11.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Viipe aloittaa matkansa (Pirkanmaa/TAYS) - Sivu 2 Empty Vs: Viipe aloittaa matkansa (Pirkanmaa/TAYS)

Viesti kirjoittaja Viipe Ke Marras 06, 2013 3:27 am

Ärrrrr...

Mä haluun tietää koska seuraavaks tapahtuu ja mitä tapahtuu ja missä. Sisätautilääkäri ei ollu varma laittaako lähetteen Kangasalalle vai Valkeakoskelle? Question tai ainakin tämän käsityksen sain Shocked

Näkeeköhän nuo omassa terveyskeskuksessa näistä mitään Question vai mihin vois soitella onko lähetteet menny edes perille..

Eihän tässä mikään kiire ole, mutta olis niin kiva tietää milloin, missä ja mitä.

Polvesta tuli lähetteen saapumisilmoitus tänään ja viimestään tammikuun loppupuolella ortopedin juttusille.
Viipe
Viipe

Viestien lukumäärä : 74
Ikä : 43
Registration date : 12.06.2013

Viesti kirjoittaja meevin Ke Marras 06, 2013 12:51 pm

Terveyskeskukseen ei tule tietoa muista hoitopaikoista (paitsi sairaskertomus potilaan luvalla) eli kysellä täytyy varmaan sieltä mistä lähete laitettu.

meevin

Viestien lukumäärä : 517
Registration date : 21.11.2012

Viesti kirjoittaja Viipe To Marras 07, 2013 6:22 pm

Jei yksi päivämäärä saatu Smile

Tosin enpä sitten tiedä mitä tapahtuu, kutsu tuli gastroenterologian polille. Onko se sitten gastroskopia vai kirurgi vai kenties molemmat? Aikaa kuitenkin pitää varata 1-1,5h.

Ihanaa, että nyt on mitä odottaa I love you 
Viipe
Viipe

Viesti kirjoittaja Viipe To Marras 07, 2013 6:38 pm

Kutsussa luki, että lihavuusleikkausarviota varten, joten kai se on sit kirurgin tapaaminen Very Happy 
Viipe
Viipe

Viesti kirjoittaja Pellukka To Marras 07, 2013 7:00 pm

Tuskin se skopia on, koska siihen pitäis tulla samassa kuoressa myös erilliset ohjeet valmistautumista varten Smile joten eikös me aatella, että se on kirurgin tapaaminen... eikö cheers 
Pellukka
Pellukka

Viestien lukumäärä : 303
Registration date : 29.08.2012

Viesti kirjoittaja Viipe To Marras 07, 2013 7:37 pm

No aivan.. cheers 
Jos olisin pysähtynyt ajattelemaan, olisin tuon saattanut hoksasta Wink
Viipe
Viipe

Viesti kirjoittaja Viipe Ma Joulu 16, 2013 7:14 pm

Aikamoista vuoristorataa on menty viimeaikoina mielialan kanssa, joka sitten on vaikuttanu todella ikävästi painoonkin  Sad plussaa on tullu sellanen 8,5kg  Embarassed pienessä (n. 2kk) ajassa.
Olin jo 100% varma, ettei mua hyväksytä leikkausjonoon, että kirurgin portti jää kiinni. Tätä pelkoa en saanu käännettyä niin, että olisin "näyttäny" kirurgille kuinka pystyn tämän esteen ylittämään.
Mutta niin onnellisesti siinä kuitenkin kävi, että portti aukesi ja ilman ongelmia ja nyt olen leikkausjonossa  cyclops cheers tämän kuullessani pääsi jo se hymykin kasvoille Smile

Nyt odotteluaikana on vatsan uä ja gastro sekä painoa mahdollisimman paljon alas.
Viipe
Viipe

Viesti kirjoittaja Nanne Napaneera Ma Joulu 16, 2013 9:15 pm

Onnea Viipe! flower 
..nyt kun kun siulle on näytetty vihreää valoa pikku masun suhteen, saat varmasti uutta puhtia pudotella painoa ennen leikkausta. I love you 
Nanne Napaneera
Nanne Napaneera

Viestien lukumäärä : 516
Registration date : 16.01.2013

Viesti kirjoittaja Pellukka Ma Joulu 16, 2013 9:18 pm

No jee... ONNEA JONOON PÄÄSYSTÄ  cheers cheers cheers 
toivottavasti myös mä pääsen keskiviikkona siihen jonoon päksissä  affraid 

Hauskaa joulun odotusta sulle Viipe  santa 
Pellukka
Pellukka

Viesti kirjoittaja Viipe To Tammi 30, 2014 4:19 pm

Hmmm... miten voikaa iloita näin paljon niinkin iljettävästä toimesta kuin gastroskopia??? Very Happy Shocked cheers affraid lol! 

No joo, lääkärin piti laittaa lähete TAYSsista VALSsiin joulukuun lopulla, tammikuun puolivälissä soittelin onko lähete saapunut. Siellähän se vielä makasi TAYSsissa lääkärin pöydällä allekirjoittamatta  Evil or Very Mad 
Soittelin sitten edes takas lähetteen perään ja eilen viimeksi. Tänään juuri soittivat VALSsista, että pääsen huomenna nielemis hommiin.

Näin se homma taas etenee  Laughing 
Viipe
Viipe

Viesti kirjoittaja Viipe Pe Tammi 31, 2014 5:59 pm

Nonni, nyt on sit käyty yökkimässä VALSsissa  silent 
Olishan se tietty kauheempaakin voinu olla, mutta onneks nopsaan ohi. Mutta hyi sitä yökkimisen ja liman määrää...

Pallea tyrä (pieni/lievä)löytyi, mutta silmämääräsesti ei kuulemma helikoa tai muutakaan. Tulokset koepaloista tulee noin kuukauden päästä.

Ultra on 2 viikon päästä.
Viipe
Viipe

Viesti kirjoittaja Viipe Ma Helmi 10, 2014 5:09 pm

Heinäkuussahan mun polvi rusahti salilla, tajusin sitten viimekuussa, että hei, mullahan on tapaturmavakuutus!! Samantien varasin ajan ortopedille Terveystaloon. Julkisellapuolella oli jo jonotettu jos mihinkin sen puolivuotta, ja ainakin 3kk olisvielä odoteltu magneettikuvaukseen.

Terveystalolla pääsinkin sitten magneettiin viikossa (paperien faksaus oli hieman hankalaa...). Tänään lääkäri soittaa onko epäilty nivelkierukan repeämä vai jotain muuta sekä tähystetäänkö polvi vai tehdäänkö mitään.

Tällä viikolla on vatsan ultra VALSsissa.
Oon ollu ihan purjeessa tän syömiseni kanssa.. kasviksillako tässä pitäisi nälkää saada kuriin vai mitä tekisin, pää tuntuu lyövän tyhjää turhan usein Sad Kiloklubiin oon merkinny syömiseni, mutta jokin nyt vaan mättää. Liikkumaan en juurikaan pysty, se varmaan lyö aineenvaihduntaa hitaammalle. Veden juontiin pitää kiinnittää huomiota, se kun on valmiiks vähäistä (n. litra), niin miten sitten leikkauksen jälkeen..

voinko pyytää ravitsemusterapeutilta listan mitä syön, tekeekö ne sellasia suunnitelmia?
Viipe
Viipe

Viesti kirjoittaja Helmiäinen Ma Helmi 10, 2014 5:52 pm

Varmaan RT auttaa, kannattaa kysyä. Itse laihdutin ennen leikkausta lisäämällä proteiinia, se piti nälkää hyvin kurissa. Myös kasviksia söin paljon, korvasin niillä oikeastaan kokonaan pastan, riisin ja perunan. Leipää vähensin paljon (olen ollut syönyt paljon leipää). Pehmeä rahka oli mun pelastaja, sitä meni aamu/ilta/välipalalla ja menee edelleen. Pidin myös kiinni säännöllisistä ruokailuajoista, söin noin 3 tunnin välein.

Koska lähes kaikki nuo jutut pätee leikkauksen jälkeiseen elämään, niin muutos ei ollut kovin iso. Kasviksia syön nyt vähemmän kuin ennen, mutta sitäkin määrää olen vähitellen lisännyt taas.

Merkkasin kiloklubiin ja pidin kalorit noin 1400:ssa. Tämä toimi minulla, liikuntaa lisäsin vähän, mutta en mitenkään radikaalisti. Paino tippui 22 kiloa noin 9 kuukaudessa. Vajaa kymppi lähti enellä ja reilu kymppi on nyt leikkauksen jälkeen kadonnut. Eli yli 40 kiloa keveämpänä olen nyt kuin vuosi sitten, mikä tuntuu välillä vielä ihan uskomattomalta.

Tsemppiä painonpudotukseen ja matkaan kohti leikkausta! Vastoinkäymisiä voi tulla, mutta kaikki minkä saat nyt pois pudotettua painosta, erittäin todennäköisesti myös on pois loppuelämän ajaksi. Tämä toi mulle motivaatiota omassa projektissa.
Helmiäinen
Helmiäinen

Viestien lukumäärä : 179
Registration date : 28.11.2012

Viesti kirjoittaja Viipe Ma Helmi 10, 2014 7:31 pm

Lääkäri soitti juuri; ei ole kierukan repeämää, vaan eturistiside on vaurioitunut tai kokonaan poikki.
Nyt sitten fysioterapiaa ja kun kuntoutusjakso ohi, sitten vastaanotolleja katsotaan onko tarvetta leikkaukselle.
Jos päätetään leikata on toipuminen pitkää, 6 viikon sairausloma ja noin puolen vuoden kuntoutus.

Että semmosta.
Viipe
Viipe

Viesti kirjoittaja annukka1955 Ke Helmi 12, 2014 5:28 am

HEI VIIPE,

PITKÄSTÄ AIKAA - HYVÄÄ SULLE KUULUU, OLI MUKAVA LUKEA KUULUMISIASI, MINKÄ NYT TOI POLVI.
JA LEIKKAUSKIN HÄÄMÖTTÄÄ JO NÄKYVILLÄ, SEHÄN VASTA MUKAVA OLIKIN KUULLA.

OLEMME JOSKUS MIELIPITEITÄ VAIHTANEET TÄLLÄ PALSTALLA, MUN KUULUMISET OMASSA KOHDASSANI JOS HALUAT LUKEA.

HYVÄÄ YSTÄVÄNPÄIVÄÄ 14.2. KIRJOITTELEN TAAS! VOI HYVIN cyclops I love you I love you I love you 

annukka1955

Viestien lukumäärä : 219
Registration date : 21.07.2013

Viesti kirjoittaja Viipe Ke Helmi 12, 2014 3:31 pm

No en sitten malttanu olla jo soittamatta hoidonsuunnittelijalle TAYSsiin. Hänpä siellä kertoi, että tavoiteaikani oli asetettu toukokuulle.

Näin ollen eneily alkaisi aikaisintaan maaliskuun puolivälissä ja viimeistään huhtikuun puolivälissä, mikäli se on sen 6 viikkoa. Eneilyn on PAKKO onnistua!!!
Alku tulee olemaan todella hankalaa, mutta avuksi voisi ottaa easymed kapselit, jotka turpoaa vatsassa geeliksi ja näin täyttää vatsaa.

Jälleen uutta intoa ilmassa projektiin Smile
Viipe
Viipe

Viesti kirjoittaja NettaMaria To Helmi 13, 2014 3:13 am

Hei Viipe!

Onneksi olkoon leikkauspäätöksen johdosta. Täällä jo eneillään toista päivää, ja ihmeen kivuttomasti on mennyt. Sinäkin pystyt siihen varmasti, koska on leikkaus motivoi.  Very Happy 

NettaMaria

Viestien lukumäärä : 43
Ikä : 66
Registration date : 29.01.2014

Viesti kirjoittaja Viipe To Helmi 13, 2014 3:19 pm

Kiitos tsempistä NettaMaria Smile

Nyt on sitten ultrattu. Kaikki muuten ok, mutta ne sappikivet löytyi. Ovat kuulemma sellaisia vapaasti liikkuvia. Toistaiseksi oireettomia.

Poistetaanko ne leikkauksen yhteydessä automaattisesti vai vain jos ovat aiheuttaneet oireita?
Viipe
Viipe

Viesti kirjoittaja Pellukka To Helmi 13, 2014 4:13 pm

Oireettomia kiviä ei poisteta automaattisesti, eikä välttämättä poisteta ollenkaan  Very Happy 
Pellukka
Pellukka

Viesti kirjoittaja annukka1955 La Helmi 15, 2014 5:49 am

Hei Viipe,

Iloisia kuulumisia sulla olishan se kiva jos ne kivetkin poistettaisiin samalla (nehän voi alkaa oireilla ja sitten on hankalampi leikata jos on niitä edellisen leikkauksen jälkiä)
toivotaan nyt, kysele asiasta. Olisihan ne kaikki haittatekijät pois sitten ja pääsis puhtaalta pöydältä aloittamaan elämän.

Mulla maaliskuun alussa ne verikokeet ja sydänfilmi ja loppukuussa sisätautilääkäri ja RT. Saas sitten nähdä mitä on neurologit ym. kumppanit päättäneet en uskalla nyt odotella mitään niin sitten näkyy. Ainakin laihdutusta lienee alussa en aloita nyt eneilyä ennen niin näkyy veriarvot ilman sitä.
Olen syönyt kevyemmin onpahan ainaskin tuo verenpaine hyvä.

annukka1955

Viestien lukumäärä : 219
Registration date : 21.07.2013

Viesti kirjoittaja Dreamer La Helmi 15, 2014 6:47 pm

Mulla ei suostuttu viime huhtikuussa Tays:ssa leikkaamaan sappikiviä leikkauksen yhteydessä vaikka on ollut oireita. Kirurgin mukaan yleensä ei leikata vaikka olisi vaikeitakin oireita, koska komplikaatioriskit lisääntyy niin paljon kun tulee vielä enemmän leikkaushaavoja. Kuulemma sitten myöhemmin voidaan leikata kun painokin on hyvin pudonnut, riskit kun pienenee jo sen myötä.
Tsemppiä leikkauksen odotteluun ja eneilyyn, itse en ole päivääkään katunut leikkausta!

Dreamer

Viestien lukumäärä : 52
Registration date : 01.03.2012

Viesti kirjoittaja Minttu 76 La Helmi 15, 2014 10:33 pm

Heissan,

Metkaa kyllä... Jonottelen tonne PHKS ja leikkaus 4.3.14. Minua ei ole tähystetty eikä ultrattu. Heliko on tutkittu ja jotain verikokeita otettu. Siinäpä valmistelut. Nyt eneillään viidettä päivää ja ihan hyvin on menny. Vettä en pysty kittamaan vaan kalorittomia mehuja ja limsoja....
Tzemii kaikille!!!!
Minttu 76
Minttu 76

Viestien lukumäärä : 48
Registration date : 13.02.2014

Viesti kirjoittaja meevin La Helmi 15, 2014 10:47 pm

Minttu, LAhdessa ei tosiaan muita alkututkimuksia ole. Erilaiset on systeemit eri sairaaloissa. Myös jälkihommia on kevennetty, eli ainakin eka 3kk kontrollikäynti on korvattu puhelinajalla. Ilmeisesti porukalla menee niin hyvin, että juttuja on voitu keventää...

meevin

Viestien lukumäärä : 517
Registration date : 21.11.2012

Viesti kirjoittaja Pellukka Su Helmi 16, 2014 12:49 am

Noi etukäteen tehtävät tutkimukset on kovastikin yksilöllisiä ja kiinni sairaahoitopiireistä. Labroista lääkärit jo näkee paljon, esim. maksan tilanteesta. Ja sokerit. Tähystykset ja muut tulee sitten jos lääkäri kattoo tarpeelliseks.
Kai  Very Happy
Pellukka
Pellukka

Viesti kirjoittaja Sponsored content

Sponsored content

Sivu 2 / 4 Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava

Takaisin alkuun

- Similar topics

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa