Neuvoja ja kokemuksia alkuaskelille!?
+20
Tuhti
haidi66
Virpsu
Leppis
Maria-76
Soile
Krisu75
pumpulissa
pauliina
dunbar
suski76
Kimby
Lupsu
tigertytto
tuulahdus
PiJoHe
hansu
HyeeNa!
Pallokala
Äitikarhu
24 posters
Sivu 3 / 4 • 1, 2, 3, 4
Vs: Neuvoja ja kokemuksia alkuaskelille!?
Hei!
Mut on leikattu juuri 2 viikkoa sitten Seinäjoella. Omasta tk:sta lähti lähete Seinäjoelle 1.12.10 ja sisätautilääkärille pääsin helmikuun lopussa. Silloin mulla oli labrat ja ravintoterppa samalla kerralla.(Pitkä matka) Kauiten jouduin odottaan gastroon aikaa joka oli lokakuulla.
Mä ainakin oon ihan tyytyväinen leikanneeseen lääkäriin joten heitä huolet pois vaan!!!
Eli Seinäjoelta tulee kutsu sulle sisätautilääkärin vo:lle ja mahdollisesti siihen samaan sitten noi labrat tai sit n. viikkoa ennen lääkärille menoa omaan terveyskeskukseen labroihin.
Mut on leikattu juuri 2 viikkoa sitten Seinäjoella. Omasta tk:sta lähti lähete Seinäjoelle 1.12.10 ja sisätautilääkärille pääsin helmikuun lopussa. Silloin mulla oli labrat ja ravintoterppa samalla kerralla.(Pitkä matka) Kauiten jouduin odottaan gastroon aikaa joka oli lokakuulla.
Mä ainakin oon ihan tyytyväinen leikanneeseen lääkäriin joten heitä huolet pois vaan!!!
Eli Seinäjoelta tulee kutsu sulle sisätautilääkärin vo:lle ja mahdollisesti siihen samaan sitten noi labrat tai sit n. viikkoa ennen lääkärille menoa omaan terveyskeskukseen labroihin.
Krisu75- Viestien lukumäärä : 121
Registration date : 25.11.2010
aa..ok. Kun olen aika uusi täällä, mutta onneksi täältä löytyy vertaistukea. Mulla on seinäjoelle n.70km matka, joten samalla sitten ottavat nuo. minkä vuoksi jouduit odottamaan gastrolle pääsyä niin kauan? Leikkaukseen seinäjoelle ei kuulemma meijän tk lääkärin mukaan ole juuri jonoa?
Kiva löytää täältä joku, joka on myös seinäjoella leikattu. Nyt mua tietenkin kiinnostaisi sun koko kertomus tästä projektista
Kiva löytää täältä joku, joka on myös seinäjoella leikattu. Nyt mua tietenkin kiinnostaisi sun koko kertomus tästä projektista
pumpulissa- Viestien lukumäärä : 30
Registration date : 16.12.2011
Mulla kans matkaa reilu 70 km yhteen suuntaan. Voin tässä jossain vaiheessa laittaa sulle yv kunhan ehdin. Gastroon jouduin odottaan kesälomien takia ja sitten vielä kun toimenpide ei kuulu meillä leikkaukseen aikovilla hoitotakuuseen, kiireellisemmät menevät ohitse. Oletko mistä päin alueelta??
Krisu75- Viestien lukumäärä : 121
Registration date : 25.11.2010
Noita labroja halusi lähettävä lääkäri ottaa kai säästääkseen sitten keskussairaalaa ja mua vaivalta, kun on tuoreet tiedot matkassa. Samaan syssyyn tehtiin jopa sellainen 24h verenpainemittaus eli mulla oli käsivarressa se mansetti koko ajan, pieni tietokone roikkui kaulassa ja tunnin välein mittasi. Kun on ollut vähän paineet koholla. Se lähettävä lääkäri sattui olemaan keskussairaalan yleislääketieteen ylilääkäri, teki vaan pikakeikkaa terkkulassa eli saattaa olla, että siksikin tiesi laittaa labroihin jo valmiiksi. Tiesi mitä siellä kotikentällä otettaisi joka tapauksessa. Nyt kun labrat on otettu eikä ravitsemusterapeutille tarvitse mennä niin on edes pieni oikopolku kuljettu ja odottelen lisätietoja hiljalleen!
Se gastroskopia jännittää ihan hulluna, vaikken vielä ajankohdasta tiedä tuon taivaallista :O
Se gastroskopia jännittää ihan hulluna, vaikken vielä ajankohdasta tiedä tuon taivaallista :O
Äitikarhu- Viestien lukumäärä : 74
Registration date : 02.01.2012
Muakin jännittää ihan kamalasti tuo gastroskopia..jahka sinne asti päästään. Nyt tosiaan odottelen seinäjoelta vastausta lähetteeseen. Ja perustutkimukset sitten vissiin seuraavaksi. Tänään vaan tuli hieman inhottavaa tietoa terveysasemalta, kun minulla on todettu sellainen kuin esbl bakteeri ja siihen sain antibiootit. Toivottavasti tämä ei tule millään tavalla esteeksi leikkaukselle.. Kiitos krisu75 kovasti, odottelen suurella mielenkiinnolla viestiäsi =)
pumpulissa- Viestien lukumäärä : 30
Registration date : 16.12.2011
Noniin, äsken lääkäri soitteli ja kertoi, että lähete lähtee kohti keskussairaalaa. Ja kun menee sähköisesti niin on perillä samantien, kunhan purkavat koneelta. Saa nähdä miten rivakkaa toimintaa on tuolla puolella, kerran kävi niin, että sain neuvolasta lähetteen äitiyspolille aamulla klo 9 ja seuraavana päivänä klo 12 oli POSTILAATIKOSSA kutsukirje! Ei taida niin nopeaa toimintaa tällä kertaa olla
Labrat oli ok, eli ei huomauttamista maksa-arvoissa, pitkässä verensokerissa tai kolesterolissa. Verenpaineen vuorokausimittauskin näytti ihan ok lukemia, keskiarvo paineessa 139/82 eli piirun koholla muttei mitään hälyttävää. Toivottavasti mua ei nyt sitten kieltäydytä leikkaamasta, kun painosta huolimatta voin niin hyvin! Onhan se astma tietty... ja kun bmi on 40 niin luulisi, että nyt kannattaa leikata kun asiat vielä kunnossa, sehän sitä ennaltaehkäisyä on.
Kurjaa pumpulissa, että sun tarvitsee jännittää vielä tuollaista, toivotaan, että pääset pöpöstä eroon ja leikkaukseen!
Labrat oli ok, eli ei huomauttamista maksa-arvoissa, pitkässä verensokerissa tai kolesterolissa. Verenpaineen vuorokausimittauskin näytti ihan ok lukemia, keskiarvo paineessa 139/82 eli piirun koholla muttei mitään hälyttävää. Toivottavasti mua ei nyt sitten kieltäydytä leikkaamasta, kun painosta huolimatta voin niin hyvin! Onhan se astma tietty... ja kun bmi on 40 niin luulisi, että nyt kannattaa leikata kun asiat vielä kunnossa, sehän sitä ennaltaehkäisyä on.
Kurjaa pumpulissa, että sun tarvitsee jännittää vielä tuollaista, toivotaan, että pääset pöpöstä eroon ja leikkaukseen!
HIPHURRAA niin kävi taas, että ripeää toimintaa sain osakseni keskussairaalalta! Perjantaina lääkäri tosiaan soitteli, sanoi laittavansa lähetteen menemään heti puhelun jälkeen. Ja tänään maanantaina komeili postissa kirje sairaalalta! Melko nopeaa
Seuraavaksi siis edessä 10.2. verikokeet, 12-13.2. vuorokausivirtsankeräys ja 24.2. sisätautilääkärin vastaanotto! Kai ne siis minut meinaa ottaa jonoon, eikai ne ilokseen noita testejä aloittele ja tiedän, että testit eivät paljasta mitään leikkauksen estävää. HUI kauhistus, nyt alkoi jänskättää toden teolla!
Seuraavaksi siis edessä 10.2. verikokeet, 12-13.2. vuorokausivirtsankeräys ja 24.2. sisätautilääkärin vastaanotto! Kai ne siis minut meinaa ottaa jonoon, eikai ne ilokseen noita testejä aloittele ja tiedän, että testit eivät paljasta mitään leikkauksen estävää. HUI kauhistus, nyt alkoi jänskättää toden teolla!
Hienoa että homma etenee:) Tsemppiä! Pian se tulee leikkuuaikakin!
Soile- Viestien lukumäärä : 622
Registration date : 20.06.2011
huippua äitikarhu!
HyeeNa!- Viestien lukumäärä : 985
Registration date : 26.08.2011
Huijui, huomenna on lopulta se odotettu sisätautilääkärinaika, selviää lopullinen tuomio leikkauksesta! Jännittää niin, että muuta on vaikea ajatella, taas saa todeta, että odottavan aika on pitkä! En osaa edes ressata kokeiden tuloksia, kun mietin vaan sitä, onko huomenna uuden elämäni ensimmäinen päivä...
Mitenkäs muilla vasta-alkajilla sujuu?
Mitenkäs muilla vasta-alkajilla sujuu?
Hei Äitikarhu!Muistan tuon jännityksen...ei siihen oikein muu auta kun aika...ja hyvin se menee! oletettavasti huomenna lähtee lähete eteenpäin ja olet leikkauksessa vielä keväällä! Taidat olla siis KOKS:ssa ensimmäisten joukossa, Onnea siitäkin! Ja täällä jänskätään kanssa miten homma etenee... Mun mielestä se loppuaika meni nopeesti, kun sai leikkauspäivän tietoon ja oli se ene yms. haastattelut niin todella tuntui että kaikki käy lopulta joutuisasti, hyvä että pää pysyy mukana:)
Kolmatta viikkoa tässä elelty leikkauksen jälkeen, muuten ihan kivasti mutta väsymys vaivaa ainakin minua vielä tässä vaiheessa(: Mutta eiköhän sekin siitä. Huomenna ravitsemusterapeuttia tapaamaan.
Kolmatta viikkoa tässä elelty leikkauksen jälkeen, muuten ihan kivasti mutta väsymys vaivaa ainakin minua vielä tässä vaiheessa(: Mutta eiköhän sekin siitä. Huomenna ravitsemusterapeuttia tapaamaan.
Kiitos Soile tsempistä! Olenkin seuraillut taustalta sun toipumista, positiiviselta tuntuu vaikka väsymys tuntuu varmaan aika ikävältä. Saa tosiaan nähdä kuinka nopiaan homma koks:ssa etenee, mutta varmaankin aika ekojen joukkoon mahdun! Ajatella, jos jo kevään/kesän aikana leikkaus...
Kerrohan taas ravitsemusterapeutin kuulumisia kun ehdit!
Kerrohan taas ravitsemusterapeutin kuulumisia kun ehdit!
Juu kyllä kertoilen...Ja hyvinhän tässä kaikki muuten on, ei ole mitään ongelmia ollut. Eiköhän se pirteyskin palaa pikkuhiljaa kevään myötä. Tikit on melkein jo kaikki irronneet, muutama enää tossa näyttäisi olevan jäljellä. Haavat on hyvin parantuneet ja vatsa toimii! Mä pidän sinulle peukkuja!
Minäkin olen ihan matkani alussa, lähete lähti 20pv tk:sta tyksiin, odottelen nyt tietoa, että olis mennyt perille. Kävin helmikuun alussa labroilla, vein virtsanäytteen ja olin ekg:ssä. Niissä ei ollut mitään huomautettavaa, tk lääkäri halusi nuo kaikki otattaa juuri lähetteen liitteeksi.
Ensimmäinen lääkäri, jonka kanssa leikkauksen otin puheeksi viimevuoden puolella oli juuri samanlainen, kuin täälläkin on muutamilla kokemuksia ollut. "Tarkkaile mitä syöt, niin varmasti paino laskee". Onneksi löytyi kuitenkin meidän pienestä tk:sta lääkäri, joka oli aivan erilainen. Nyt on motivaatio korkealla ja toive leikkuriin pääsystä myöskin.
Kiloklubin ruokapäiväkirjaa pitämällä oon saanut muutamia kiloja lähtemään. Päivässä syön maksimissaan 1700 kaloria, useimmiten n 1400 kaloria/pv, eikä silti ole nälkä Mielitekoja ja herkkuhimoja kyllä on, mutta en ole kaupasta ostanut mitään mässytettävää kotiin, niin sitten ei voi mässätäkään. Sulkaa on herkkuni, siihen olen löytänyt oivan, 85 kalorin korvikkeen paussi-5 viljaa & suklaa-patukasta.
Odottavan aika on pitkä, jänskättää se, että koska pääsen lääkärille ja saanko vihreää valoa leikkuriin menolle. Tsemppiä meille kaikille odottajille! Ja tietty myös leikkauksessa jo käyneille, ihana lukea teidän onnistumistarinoita.
Ensimmäinen lääkäri, jonka kanssa leikkauksen otin puheeksi viimevuoden puolella oli juuri samanlainen, kuin täälläkin on muutamilla kokemuksia ollut. "Tarkkaile mitä syöt, niin varmasti paino laskee". Onneksi löytyi kuitenkin meidän pienestä tk:sta lääkäri, joka oli aivan erilainen. Nyt on motivaatio korkealla ja toive leikkuriin pääsystä myöskin.
Kiloklubin ruokapäiväkirjaa pitämällä oon saanut muutamia kiloja lähtemään. Päivässä syön maksimissaan 1700 kaloria, useimmiten n 1400 kaloria/pv, eikä silti ole nälkä Mielitekoja ja herkkuhimoja kyllä on, mutta en ole kaupasta ostanut mitään mässytettävää kotiin, niin sitten ei voi mässätäkään. Sulkaa on herkkuni, siihen olen löytänyt oivan, 85 kalorin korvikkeen paussi-5 viljaa & suklaa-patukasta.
Odottavan aika on pitkä, jänskättää se, että koska pääsen lääkärille ja saanko vihreää valoa leikkuriin menolle. Tsemppiä meille kaikille odottajille! Ja tietty myös leikkauksessa jo käyneille, ihana lukea teidän onnistumistarinoita.
Maria-76- Viestien lukumäärä : 119
Ikä : 47
Registration date : 07.02.2012
Hei Maria-76!
Minä odotan myös yhteydenottoa Peijaksesta. Leikkauslähetteeni lähti 21.2. Olen jo kohta vuoden odottanut leikkaukseen pääsyä. Olen laihdutellut itsekseni kesäkuusta 2011 lähtien. Tk:n ene-ryhmä oli myös apuna siinä ja nyt on 30 kiloa paino jo pudonnut. Tällä hetkellä syön myös samalla tadalla kuin sinä ja odottelen tulevaa leikkausenettä.
Minä odotan myös yhteydenottoa Peijaksesta. Leikkauslähetteeni lähti 21.2. Olen jo kohta vuoden odottanut leikkaukseen pääsyä. Olen laihdutellut itsekseni kesäkuusta 2011 lähtien. Tk:n ene-ryhmä oli myös apuna siinä ja nyt on 30 kiloa paino jo pudonnut. Tällä hetkellä syön myös samalla tadalla kuin sinä ja odottelen tulevaa leikkausenettä.
Leppis- Viestien lukumäärä : 352
Registration date : 17.06.2011
Hei Leppis!
Olet saanut tosi hienosti painoa pois itseksesi, WAU!
Toivottavasti meille kummallekin tulee tieto eteenpäin menosta, sulla kyllä on n. vuoden etumatka minuun, mut perässä tullaan
Olet saanut tosi hienosti painoa pois itseksesi, WAU!
Toivottavasti meille kummallekin tulee tieto eteenpäin menosta, sulla kyllä on n. vuoden etumatka minuun, mut perässä tullaan
Mutta minulla on isompi urakka 58 kg yhteensä. Siinä on sitä laihduttamista vielä leikkauksenkin jälkeen.
Ei meillä Leppis hirmusti oo eroa, kyllä tätä pudotettavaa riittä mullakin
Toivottavasti saat jo tällä viikolla tietää Peijaksesta jotain, kun oot jo hirmu pitkään joutunut odottamaan
Toivottavasti saat jo tällä viikolla tietää Peijaksesta jotain, kun oot jo hirmu pitkään joutunut odottamaan
Moikkarallaa ja kiva kun on taas uusia aloittelijoita mukana jännäämässä samaan aikaan
Mulla oli perjantaina nyt sisätautilääkärin vastaanotto koksassa. Loppusuunnitelma on nyt se, että maalis-huhtikuussa menen ravitsemusterapeutille juttelemaan leikkauksen jälkeisestä ruokavaliosta ja mulle tehdään gastroskopia. Toukokuun alussa menen takaisin lääkäriin, joka katsoo, onko mitään huomautettavaa tullut skopiassa ilmi ja jos vielä itse haluan, pääsen leikkausjonoon. Jono on lyhyt, 1-2kk eli kesäkuun aikana pitäisi leikkauksen sitten olla.
Mutta tuohon lopputulemaan pääseminen olikin sitten oma lukunsa. Lääkäri oli sitä lajia, joka ei lainkaan ymmärtänyt ylipainoisen maailmaa. Se ei millään käsittänyt, että en olisi itku silmässä leikkausta pyytämässä jos pystyisin laihtumaan ja PITÄMÄÄN kilot poissa vain katsomalla mitä suuhuni laitan. Muutenkin oli ihan pihalla, sekoili koko ajan erilaisia suunnitelmia milloin mitäkin. Höpötti mitä sattuu ja sai minut tuntemaan oloni täysin arvottomaksi koska en vaan ole saanut itseäni pidettyä kurissa. Lopulta purskahdin jo itkuun, kyllä hävetti.
En minä leikkausta mitenkään ihmelääkkeenä pidä, enkä toisaalta edes toivoisi siihen joutuvani. Jos mitenkään tietäisin, että voisin laihtua ja pysyä hoikkana pelkästään tahdonvoiman avulla, minä tekisin sen. Minulle ruoka on niin suuri nautinnon lähde ja ilo. Mutta tiedän, että olen kuin paatunut alkoholisti. Minulla ei koskaan ole mahdollisuutta pitää yllä normaalia suhdetta ruokaan, eli syödä mitä haluan mutta pysyen hoikkana. Vaihtoehtoja ei minulla ainakaan ole, leikkausta ilman pysyn tällaisena tai paisun entisestään. Sen sanoin lääkärillekin, että jos en pääse leikkaukseen niin jätän laihtumisasian sikseen, en jaksa kiusata itseäni turhaan vaan nautin elämästä sitten ainakin syömisen osalta. Olen väsynyt siihen, että syön koska olen surullinen ja olen surullinen koska syön. Kamalalta tuntuu sanoa, mutta kyllä vitutti kun langanlaiha, kaunis alle kolmekymppinen naislääkäri katsoo nenänvarttaan pitkin ja sanoo, että kyllä sun nyt pitää syödä vähemmän. Että älä ihmettä, mä kun luulin, että painoni johtuu kuun vetovoimasta...
Mulla oli perjantaina nyt sisätautilääkärin vastaanotto koksassa. Loppusuunnitelma on nyt se, että maalis-huhtikuussa menen ravitsemusterapeutille juttelemaan leikkauksen jälkeisestä ruokavaliosta ja mulle tehdään gastroskopia. Toukokuun alussa menen takaisin lääkäriin, joka katsoo, onko mitään huomautettavaa tullut skopiassa ilmi ja jos vielä itse haluan, pääsen leikkausjonoon. Jono on lyhyt, 1-2kk eli kesäkuun aikana pitäisi leikkauksen sitten olla.
Mutta tuohon lopputulemaan pääseminen olikin sitten oma lukunsa. Lääkäri oli sitä lajia, joka ei lainkaan ymmärtänyt ylipainoisen maailmaa. Se ei millään käsittänyt, että en olisi itku silmässä leikkausta pyytämässä jos pystyisin laihtumaan ja PITÄMÄÄN kilot poissa vain katsomalla mitä suuhuni laitan. Muutenkin oli ihan pihalla, sekoili koko ajan erilaisia suunnitelmia milloin mitäkin. Höpötti mitä sattuu ja sai minut tuntemaan oloni täysin arvottomaksi koska en vaan ole saanut itseäni pidettyä kurissa. Lopulta purskahdin jo itkuun, kyllä hävetti.
En minä leikkausta mitenkään ihmelääkkeenä pidä, enkä toisaalta edes toivoisi siihen joutuvani. Jos mitenkään tietäisin, että voisin laihtua ja pysyä hoikkana pelkästään tahdonvoiman avulla, minä tekisin sen. Minulle ruoka on niin suuri nautinnon lähde ja ilo. Mutta tiedän, että olen kuin paatunut alkoholisti. Minulla ei koskaan ole mahdollisuutta pitää yllä normaalia suhdetta ruokaan, eli syödä mitä haluan mutta pysyen hoikkana. Vaihtoehtoja ei minulla ainakaan ole, leikkausta ilman pysyn tällaisena tai paisun entisestään. Sen sanoin lääkärillekin, että jos en pääse leikkaukseen niin jätän laihtumisasian sikseen, en jaksa kiusata itseäni turhaan vaan nautin elämästä sitten ainakin syömisen osalta. Olen väsynyt siihen, että syön koska olen surullinen ja olen surullinen koska syön. Kamalalta tuntuu sanoa, mutta kyllä vitutti kun langanlaiha, kaunis alle kolmekymppinen naislääkäri katsoo nenänvarttaan pitkin ja sanoo, että kyllä sun nyt pitää syödä vähemmän. Että älä ihmettä, mä kun luulin, että painoni johtuu kuun vetovoimasta...
Kylläpäs Äitikarhun teksti kuulosti niin tutulta. Tähän samaan asiaan kohtaan monien laihojen ihmisten kanssa. Ymmärrystä ei tipu pätkääkään. Aina sama lausunto, mikset vain syö vähemmän, niin laihdut, ei tarvis mitään erikoisia dieettejä yms. Onneksi on tämä foorumi, mihin on niin helppo samaistua, ei tarvi selitellä tai hävetä, kun on lihava.
Virpsu- Viestien lukumäärä : 58
Registration date : 20.02.2012
Minulla taas on hyvä kokemus terveyskeskuksen hoitotiimistä, mutta minä olinkin ene-ryhmässä ja siellä oli ravintoterapeutti, hoitaja ja lääkäri. Ene-ryhmässä oli muuten useampikin "sairaaloisen lihava", joka ei halunnut leikkaukseen, vaan laihduttaa nyt itse. Luulen, että osalla leikkaus on kuitenkin edessä.
Terveyskeskuksesta ei mullakaan ole pahaa sanottavaa, siellä terkkari ja lääkäri olivat erittäin kannustavia ja ihania. Mutta tämä keskussairaalan erikoistuva lääkäri olikin sitten ihan omaa luokkaansa... en tosin usko, että johtui aiheesta vaan luulen, että on hänen "tyylinsä" tehdä työtään muutenkin. Ei ole eka kohtaamani lääkäri jolla ei potilastyö ole siitä empaattisimmasta päästä
Hui, aika gastroskopiaan tuli tänään eli asia kyllä etenee! Jei!
Hienoo äitikarhu! Kyllä se siitä lähtee ja käynnistyy, tsemppiä vaan odotteluun!!!Ja valoisaa mieltä
samoin hieno juttu äitikarhu gastro on pikkujuttu ei niitä mielyttävimpiä, mutta ei ainakaa kivulias ja tutkimus ei kestä ku noin 10min ja siitä se kaikki lähtee käyntiin, toivottavasti pääset leikkuuseen nopeesti stemppiä sit alkavaan eneilyyn, täältä saat siihen tosi hyviä neuvoja jos omat konstit loppuu kesken
haidi66- Viestien lukumäärä : 184
Ikä : 58
Registration date : 23.10.2011
Sivu 3 / 4 • 1, 2, 3, 4
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa