Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

minni82 esittäytyy - leikkaus 22.11.2011

+2
Kimby
minni82
6 posters

Siirry alas

minni82 esittäytyy - leikkaus 22.11.2011 Empty minni82 esittäytyy - leikkaus 22.11.2011

Viesti kirjoittaja minni82 Ma Syys 26, 2011 3:31 pm

Hei,

Minun tarinani on seuraavanlainen: olen nyt 170cm ja painan 130kg. Painoni on noussut nopeasti, vielä 1,5 vuotta sitten se oli noin 85kg. Olen masentunut ja syytän osittain lihoamisistani masennuslääkkeitä. Lääkärit ovat sitä mieltä, ettei kyseinen valmiste lihota ja sitä ei vaihdeta kun vaihtoehdot on vähissä. Olen käynyt ravitsemusterapeuteilla ja syömishäiriöpoliklinikalla, koska minulla on todettu BED (Binge Eating Disorder). Ahminnat ovat mielestäni jääneet taakse ja ovat enemmänkin vain liikasyömistä. Tuon BED:n kanssa olen tehnyt paljon töitä pääkoppani kanssa ja olen onnellinen, että siihen olen saanut apua.

Olen todella tuskastunut tähän ylipainoon, kun se haittaa arkea niin monella tavalla. Etenkin rakkaat liikuntalajit kun on kiellossa, jottei nivelet vaurioidu (ei siis juoksemisia, hyppyjä tai kiivaita pallopelejä). Käyn kuitenkin liikkumassa 5 kertaa viikossa vähintään tunnin ajan niin että hiki tulee. Monenmoista laihdutusyritystä on takana, mutta aina kilot tulevat korkojen kanssa.

Ensimmäisen kerran lääkäri mainitsi minulle maaliskuussa sivulauseessa, että lihavuusleikkaus auttaisi minua, jos ahminnat saataisiin hallintaan. Sitä ennen en ollut itse miettinyt edes aihetta. Nyt kun ahminnat on kurissa niin pohdin, että sopisiko tuo leikkaus minulle. Kävin työterveyslääkärin juttusilla, joka ei nyt oikein ollut asioista perillä, mutta laittoi minulle lähetteen (Jorviin?) lihavuusleikkaukseen. Tämä siis 18.8.11. Sieltä ei ole kuulunut mitään ja mietinkin, että onkohan lähete edes mennyt perille??! Olen myös miettinyt yksityiselle menemistä, koska en ole varma täytänkö leikkauskriteerit julkiselle (BMI 44,9 ei liitännäissairauksia)?

Onko kenelläkään tietoa kuinka kauan Jorvissa lähetteen kirjoittamisesta menee ensimmäisen ajan saamiseen? Kuinka kauan paino pitää olla vakiintunut, jotta edes aloitetaan ene-dietti? Onko täällä palstalla ketään, jolla on paino noussut masennuksen takia/aikana?

Vastauksista jo etukäteen kiitollinen!

Viimeinen muokkaaja, minni82 pvm La Marras 05, 2011 12:32 pm, muokattu 1 kertaa

minni82

Viestien lukumäärä : 4
Registration date : 26.09.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

minni82 esittäytyy - leikkaus 22.11.2011 Empty Vs: minni82 esittäytyy - leikkaus 22.11.2011

Viesti kirjoittaja Kimby Ma Syys 26, 2011 5:29 pm

Mullakin hoitojakso Lapinlahden syömishäiriöklinikalta ja sama BED. Ei ole este, päinvastoin jos psykiatri kirjoittaa puoltavan lausunnon lihavuusleikkaukselle. Jos ja kun lihavuusleikkausrattaat käynnistyy sun kohdalla niin pyytävät kyllä konsultaatiota syömishäiriöklinikalta kun näkevät että olet jos siellä ollut. Ja mitään syytä ei ole koittaa salata että sulla on (ollut) BED. Monet pelkää että syömishäiriöt ovat este leikkaukselle eikä uskalla kertoa siitä ja valehtelevat niissä testeissäkin. Siinä ihmiset tekee vaan itselleen enemmän hallaa koska silloin ei ikinä saa hoitoa siihen ongelmaan.
Kimby
Kimby

Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 53
Registration date : 28.11.2009

minni82 esittäytyy - leikkaus 22.11.2011 Empty Vs: minni82 esittäytyy - leikkaus 22.11.2011

Viesti kirjoittaja Leppis Ti Syys 27, 2011 1:16 am

Minä luulen, että masennus lihottaa eikä masennuslääkkeet. Ei jaksa ja uskalla käydä missään ja syö pahaan oloon.

Leppis

Viestien lukumäärä : 352
Registration date : 17.06.2011

Viesti kirjoittaja Emppu81 Ke Syys 28, 2011 1:12 am

huomasin saman lääkkeiden kanssa(masennus) että paino nousi vaikka lääkäri sanoikin että tämän valmisteen ei pitäisi painoa nostaa, no lopetin sitten "salaa" lääkkeet ja heti paino lähti laskuun...en tiedä mikä siinä oli mut päätin sitten jatkon mennä ilman lääkkeitä ja kolmisen vuotta meni ilman lääkkeitä ennen kuin minua suositeltiin leikkaukseen...tämä siis kuopiossa...

onnea matkaan!!! Very Happy

Emppu81

Viestien lukumäärä : 46
Ikä : 42
Registration date : 14.08.2011

Viesti kirjoittaja minni82 Ma Loka 10, 2011 1:53 pm

Nyt on sitten alkanut tapahtua. Sain Hus:sta kirjeen, että lähetettä ei oteta vastaan, koska olen vielä kirjoilla syömishäiriö plk. Hoito sinänsä on ohi, mutta uloskirjoitus on vaan jäänyt, kun lääkärin vähäiset ajat eivät ole sopineet minun työaikatauluuni. Tämä tuntui takaiskulta, vaikka ymmärränkin hyvin miksi lähete tuli bumerangina takaisin.

Tämän jälkeen varasin ajan yksityiselle. Olin vähän tyrmistynyt, kun sain heti ajan leikkaukseen marraskuun puoliväliin, eikä minulta edes kysytty ahminko minä/olenko joskus ahminut Rolling Eyes ?! Painoa vaan pitäisi saada pois eneilyllä tuo 13 kg. Minusta tuo marraskuu tuntuu aika nopealta aikataululta (kuusi viikkoa leikkaukseen), joten meinaan siirtää sen joulukuulle, joka sopisi minulle paremmin. Silloin ehdin saamaan syömishäiriöasiat lopullisesti päätökseen ja pääkopalle lisää aikaa totutella leikkausajatukseen.

Huomenna menen lääkäriin, josta lähetteet verikokeisiin ja eneily ohjeet. Olen pari päivää jo siirtynyt vähitellen ruoka-eneen ja nesteitä on lähtenyt 2kg Smile. 27.10 on varattu aika mahalaukun tähystykseen.

Kuitenkin vielä mietityttää hiukan leikkaukseen ryhtyminen. Ihan jo leikkaus sinäänsä. Mun mielestä toi 0,5% kuolleisuus on iso luku. Ja myös rahan meno, minulla kun tuota 10000€ ei takataskusta löydy.

minni82

Viesti kirjoittaja minni82 La Marras 05, 2011 12:41 pm

Leikkausaika on nyt saatu: 22.11.11! Olen sinä päivänä toinen Tilkassa leikattava potilas.

Mahalaukun tähystys on tehty, verikokeista osa vielä ottamatta. Sydänfilmi otettu ja eneily aloitettu. Eneily ei vaan multa suju kovin helposti. Jos olen pelkillä pusseilla, niin en jaksa käydä kuntoilemassa ja töissäkin meinasin yhtenä päivänä pyörtyä, kun oli niin heikko olo. Yritän kovasti saada painoa alaspäin mutta tähän mennessä (3 viikkoa takana) on mennyt "vain" -6kg. Nyt kun on kaksi ja puoli viikkoa leikkuriin, niin kokisin onnistuneeni, jos painoa olisi tippunut 10kg.

Leikkauksen jälkeiseen elämään olen valmistautunut tekemällä etukäteen sosekeittoja, joita olen pakastanut 1,5dl annoksissa. Niitä on sitten helppo napata pakastimesta, jos sattuu olemaan leikkauksen jälkeen huonossa hapessa.

minni82

Viesti kirjoittaja Piuku La Marras 05, 2011 11:08 pm

Muistaaksei jossain papereissa (ohjeissa) joita sairaalasta sain, kerrottiin että eneilyn aikana tulisi välttää raskasta kuntoilua. Jokainen kuitenkin toimii omien tuntemusten mukaan. Eneillessä pitää muistaa myös juoda runsaasti vettä, vissyä, kalorittomia juomia. Minä tykkäsin fun light metsämarja mehusta. Nyt leikkauksen jälkeen käytän sitä rahkan maustamiseen. Luvallista mahan täytettä eneillessä (500gr/pv) saa ene pussien lisäksi keittojuureksista ja salaateista. Yritä olla hirveesti yrittämättä. Tee vain ohjeiden mukaan, ja mieti mukavia asioita. Hyvinhän tuo 6kg on, ja kyllähän se putoaa vielä lisääkin leikkaukseen mennessä.

Piuku

Viestien lukumäärä : 189
Registration date : 26.10.2010

Viesti kirjoittaja BLOCCO Su Marras 06, 2011 2:00 am

tuo on fiksu liike, että varaudut leikkauksen jälkeisiin ruokailuihin - silloin ei välttämättä ole liikaa voimia ruveta kehittelemään sopivia sapuskoita...
... mutta, mutta, siltikin:

Kyllä minä sinun asemassasi "minni82" pistäisin nyt vielä jäitä hattuuni ja odottelisin rauhassa sen julkisen puolen asiain käsittelyn. Olet vielä nuori ihminen (nimimerkistä päättelin, että olet vielä alta 30 v.?), joten ehdit kyllä ottaa ihan rauhallisestikin tämän asian. Tämä lihavuusleikkaus on tosi radikaali ja tietyllä tavalla ainutkertainen ja osin peruuttamatonkin toimenpide. Kyllä tähän täytyy itse olla henkisestikin täysin valmis. Siksi juuri julkisella puolella on tämä aikataulu sen verran verkkainen, jotta halutaan leikattavan päänupin pysyvän mukana siinä mitä tapahtuu!

Toki jokainen voi rahojaan (varsinkin jos niitä on yli tarpeen) laittaa mihin haluaa, ja yksityinen puoli toki tarjoaa samaa palvelua. Tosin joissain paikoissa leikkauksen nimi muuttuu julkisen puolen lihavuusleikkauksesta yksityisen puolen laihdutusleikkaukseksi, koska siihen voi paremmin laittaa sen 15.000,- euron hintalapun.
En tällä tarkoita, etteikö yksityisen puolen leikatut olisi projektissaan onnistuneet, mutta haluaisin sinun ymmärtävän, jotta varmasti saat asian hoidetuksi ilman noin mittavaa omaa rahallista panostakin.

Mitä ENEilyyn tulee, niin siinä kannattaa keskittyä itse asiaan eli siihen ruokavalioon ja jättää ne liikuntarehkimiset ENE:n ajaksi vähemmälle. Olen itse onnistunut kolmesti eneilemällä pudottamaan tavoitteiden mukaan painoani. Itse olen vetänyt pussienet, joiden lisäksi minulla on ollut raastesalaattia lisukkeina.

Tsemppiä sulle, kyllä se eneily onnistuu, kun keskityt nyt siihen!
------------
Esimerkiksi tuolta keskustelusäikeestä löydät nimimerkkini BLOCCO kommentista yhden ohjeen tuosta ihmeitä tekevästä "vaarin raastesalaatista"
https://laihdutusleikkaus.palstani.com/t1128-auttakee#11882

BLOCCO

Viestien lukumäärä : 201
Registration date : 19.10.2010

Viesti kirjoittaja Sponsored content

Sponsored content

Takaisin alkuun

- Similar topics

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa