Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Sleeve leikatut

5 posters

Siirry alas

Sleeve leikatut Empty Sleeve leikatut

Viesti kirjoittaja BigMama2010 Pe Elo 27, 2010 4:01 pm

Nyt on sleeve takana. Maanantaina leikattiin ja kaikki meni hyvin. Voisitteko te saman leikkauksen läpikäyneet kertoa hieman miten painonne lähti laskuun, miten söitte ja liikuitte. Miten oli mieliteot ja näläntunteen kanssa alussa ja sitten jatkossa?

Itselläni ei juuri ole nälkä, mutta mieli tekee silti vanhaan malliin kaikkea. Höh! Enkä oikeen enää edes muista millaista on tuntea täysiolo. Ennen leikkausta kun söin koko ajan tuntematta kylläisyyttä...

Myös linkit keskusteluihin kelpaa, kun en nyt vielä ainakaan löytänyt... Kiitos!
BigMama2010
BigMama2010

Viestien lukumäärä : 49
Paikkakunta : 02
Registration date : 20.05.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Sleeve leikatut Empty Hienosti menee

Viesti kirjoittaja Maarit63 Pe Elo 27, 2010 10:36 pm

Itse en ole käynyt leikkauksessa, mutta harkitsen sitä vakavasti. Ystäväni leikattiin tammikuussa ja hänen painonsa on pudonnut 40 kiloa. Alkuun ei voinut paljon liikkua, mutta nyt hän käy salilla ja jumpassa. Hän kertoi, että mieliteot useimpiin herkkuihin on kummallisesti kadonnut. Se mistä ennen piti, ei välttämättä enää maistu. Väärästä syömisestä tulee paha olo ja se on omiaan hillitsemään mieltymyksiä. Nälän tunnetta ei ole ja joutuu suorastaan pakottamaan itsensä syömään ja sehän on tärkeää riittävän ravinnon saamiseksi. Selvästi hänestä huokuu ja näkyy "hyvä olo". Ystäväni kohdalla kaikki on mennyt todella hienosti.

Maarit63

Viestien lukumäärä : 2
Paikkakunta : Uusimaa
Registration date : 27.08.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Sleeve leikatut Empty Vs: Sleeve leikatut

Viesti kirjoittaja BigMama2010 La Elo 28, 2010 12:01 am

Kiitos Maarit63 kommentistasi. Onko tietoa, millaista ruokaa ystäväsi syö? Pystyikö jättämään kaiken epäterveellisen vai antaako pieni määrä anteeksi kalorit?

BigMama2010
BigMama2010

Viestien lukumäärä : 49
Paikkakunta : 02
Registration date : 20.05.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Sleeve leikatut Empty Vs: Sleeve leikatut

Viesti kirjoittaja sirutarleena La Elo 28, 2010 7:28 am

Minut leikattiin vuosi sitten. Alussa paino lähti nopeasti, joka aiheutti palelemista. Olen uinut, muu liikunta on vielä "jäähyllä" kunhan saan painoa alemmaksi. Mieliteot ovat muuttuneet, karkit ei tahdo maistua vaikka saattaa tehdä mieli. Tämä koskee myös suolaisia. Painoa on lähtenyt 49kg, kesällä oli tauko ettei pudonnut mutta nyt taas tippuu. Alussa oli opettelu muistamaan ottaa juotavaa mukaan jos oli esim kauppakeskuksessa pidempään.

Kannattaa kuunnella syömisessä mahaa ja suolistoa, suolisto on minulla reagoinut syömiseen (mitä syön ja missä tahdissa eli kiire vaikuttaa). Painonlasku vaihtelee yksiöllisesti ja kannattaa muistaa että maltti on valttia tässäkin asiassa.

sirutarleena

Viestien lukumäärä : 27
Paikkakunta : Helsinki
Registration date : 11.01.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Sleeve leikatut Empty Maarit63

Viesti kirjoittaja Maarit63 La Elo 28, 2010 4:43 pm

Ystäväni on syönyt ainakin minun seurassani ihan normaalia ruokaa, mutta pienempiä annoksia. Yleensä hän syö mielellään kalaa ja kanaa. Herkutkin maistuu, mutta määrät on tosi pieniä, karkkeja korkeintaan muutama. Jäätelöstä yksi pallo menee, ei enempää. Ravintolassakin ollaan käyty, mutta hän syö vain osan annoksesta. Paino on silti edelleen pudonnut, toki hitaammin nyt kuin alussa, kuitenkin 1-1,5/kg viikossa. Niinkuin sirutarleena sanoi, kannattaa kunnella omaa elimistöä, yksilöllisiä eroja on.

Maarit63

Viestien lukumäärä : 2
Paikkakunta : Uusimaa
Registration date : 27.08.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Sleeve leikatut Empty Vs: Sleeve leikatut

Viesti kirjoittaja Öme1955 Su Elo 29, 2010 1:06 am

Hei uuden elämän aloittanut BigMama, onnea uudelle minimahalle!
Minulle tehtiin sleeve toukokuussa tänän vuonna.
Leikkaus ja toipuminen menivät hyvin, kuukauden sairausloma oli ihan tarpeellinen. Pidin ekan kuukauden ruokapäiväkirjaa. Vasemmalla kyljellä ei voinut maata muutamaan ekaan viikkoon. Mieliteot jäi leikkauspöydälle.

Nyt on mennyt 3,5 kk ja paino on tippunut 17 kg (leikkauspäivän paino oli 136 kg). Olen tosi tyytyväinen tuohon tahtiin, nyt on vaihe, ettei pariin viikkoon ole tippunut yhtään, mutta en ole huolissani, pääasia, ettei nouse!

Juomisen kanssa kannattaa yrittää olla tarkkana, itse en millään meinaa saada juotua 2 litraa päivässä.

Pari ekaa viikkoa leikkauksen jälkeen söin tavallista ruokaa, mutta mössättynä. Parhaalta maistuivat keitot soseutettuna tai haarukalla tilsittynä. 1,2 dl vaniljajäätelö oli myös kova sana aluksi.
Sitten ne kerroskiisselit, joita on mansikkaa, vadelmaa, mustikkaa, luumua, niissä on maitokiisseliä alla ja marjakiisseli päällä. Hyvää! Valion marjakeitot myös maistuivat. Myös perinteinen vaniljajugurtti oli / on hyvää.

Usko tai älä, mutta suurin himoni Fazeriin sininen suklaa on saanut olla hyllyssä! Ennen en päässyt oikeesti karkki/suklaahyllyjen ohi kauppareissuilla.
Olen kyllä uteliaisuuttani kokeillut ostamalla patukan. Ihan hyvää, muttei enää himota se. En ikinä olisi uskonut!

Nykyisin syön aamulla paahtoleivän palasen, jotain leikkelettä päällä ja juon tipan kahvia, että saan masun toimimaan ennen töihin lähtöä. Töissä syön jotain keittoa yleensä, ilman leipää ja ilman juomaa.

Välipaloina Actimell tai jugurtti tai kiisseli tai banaani tai vesimeloonia.
Illalla kotona 1-2 ruisleivän palasta ja teetä.

Uskon, etten syö tarpeeksi kattavasti, enkä varsinkaan edelleenkään juo vettä riittävästi. Pitäisi keskittyä enemmän. Se vaan on nyt elämä sellaista, ettei ruoka ole se pääasia. Näläntunne on kadonnut.

Minä olen tässä kuumana kesänä jopa juonut ihan ilman dumping- tai muitakaan oireita siideriä, olutta ja jopa muutaman paukun. Ei se varmaan hyväksi ole, muttei mitään pahoja olojakaan ole tullut.

Voin syödä ihan kaikkea ruokaa, mutta kerrallaan määrä on oikeasti vain noin 2 dl. Tunnin parin päästä voi sitten syödä lisää, mutta eipä tule syötyä, kun ei ole se nälkä.

Liikunnasta: olen aloittanut vesivyöllä juoksun. Pari kertaa viikossa tunti kerrallaan, vielä on niin paljon painoa (119 kg), ettei muu jumppa vielä innosta. Ehkä ensi vuoden alusta sitten joku jumppakin tuntuu kivalta, hope so!

Hiuksia on lähtenyt enemmän kuin ennen, väsyttää välillä kovastikin, mutta se menee (tai molemmat oireet) menevät varmaan ohi jossain vaiheessa.

Kontrollikäynti on syyskuussa, kävin labrassa juuri, 14 putkea verta, kyllä hyvin tutkitaan. Olen siinä tutkimusryhmässä, joten meillä on 15 vuoden seuranta. Hyvä juttu se.

Toivottavasti sait jotain tästä kirjoituksestani. Tsemppiä kaikkeen uuteen elämään, kyllä voit olla varma, että leikkauspäätöksesi oli viisas ja jo kuukauden päästä olosi on kevyempi.

En tiedä, miten privaattiviestejä laitetaan, mutta jos haluat, niin sekin käy.
Vaikka ei näissä minunkaan jutuissani mitään julkaisukelvotonta käsittääkseni ole...:)

Heippa ja reipasta toipumista, ota aluksi ihan iisisti ja koita löytää ne sinulle sopivat ruoka-aineet. Pääasia, että syöt monipuolisesti, usein ja juot aina välillä.

Lämpimin terveisin sleeve-leikattu Öme

Öme1955
Öme1955

Viestien lukumäärä : 11
Ikä : 68
Paikkakunta : helsinki
Registration date : 18.12.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Sleeve leikatut Empty Vs: Sleeve leikatut

Viesti kirjoittaja Lyltsy Su Elo 29, 2010 3:16 am

Onnea hienosta painonpudotuksesta, Öme!

Syöt kyllä tosi vähän ja erityisen vähän saat proteiineja. Proteiinit pitää huolta siitä että et menetä lihasmassaa laihtuessasi, eikä perusaineenvaihduntasi siten hidastu, joka tekee laihtumisesta pidemmän päälle vaikeampaa ja painonnoususta helpompaa. Kannattaa turvata proteiinin saanti vaikka proteiinijauhetta jugurtiin tai juomaan lisäämällä.

Hiilihydraattipitoinen ruoka helposti väsyttää ainakin GBP-leikattua, nimimerkillä kokemusta on. Paras olo on kun syö proteiinipitoista ruokaa ja jättää hiilarit vähemmälle.

Lyltsy
Lyltsy

Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Paikkakunta : Espoo
Registration date : 28.03.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Sleeve leikatut Empty Vs: Sleeve leikatut

Viesti kirjoittaja BigMama2010 Ma Elo 30, 2010 6:26 pm

Kiitos vastauksistanne, ja erityiskiitos sinulle Öme. Hyvin on sulla painoa tippunut, WAU! Saitko ennen leikkausta paljon pois?

Tuon juomisen kanssa tuppaa olemaan itsellä vähän ongelmia. Päivässä ei tuu millään juotua 2 litraa. Tuntuu, että koko ajan saa olla lipittämässä vettä. Vanilia jätski on itsellänikin ollut herkku nyt. Vaikka sitten olenkin potenut pahaa mieltä sen syönnistä... Mulla muuten jääneet mieliteot pois, mutta suklaa on pysyny. TOSIn hillitysti. YKSI pala imeskeltynä riittää levyn sijaan, huh!

Entä oliko sulla leikkauksen jälkeen vasemmassa olkapäässä (solisluun kohdalla?) outoa vihlontaa? Mulla on pahimmillaan aamuisin ja välillä päivällä, kun hengittää syvempään. Oudon tuntuista... Ovaska kun eilen soitti vointiani, niin ei oikein mitään vastausta kysymykseeni antanut. Puhui jotain nukutuksestakin, mutta meni kyllä pikkasen yli hilseen mitä tarkotti. Eikä sen puolen, ei tämä mitään hirvittävää ole, mutta on kumminkin poikkeavaa...

Hiusten lähtöä pelkään... jaiks. Mulla on pitkät ja paksut vaaleet hiukset, ollu aina. Ne on ollu mun juttu, kun ei oikeen muuta "näytettävää" oo ollu koskaan. Kun eivät nyt ihan ohuiksi ja onnettomiksi häviäisi.

Onnea myös sinulle uuteen kevyempään elämään :) !
BigMama2010
BigMama2010

Viestien lukumäärä : 49
Paikkakunta : 02
Registration date : 20.05.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Sleeve leikatut Empty Vs: Sleeve leikatut

Viesti kirjoittaja Öme1955 Ti Elo 31, 2010 2:51 am

Hei taas BigMama,

ennen leikkausta joulukuusta -09 toukokuun -10 puoliväliin, sain eneilyllä ja vähemmällä mässäilyllä pois 7 kg, eneilyllä toukokuun alussa lennen leikkausta lähti 8 kg.

Älä missään nimessä tunne pahaa mieltä siitä jäätelön syönnistä, nyt kun ei voi syödä enempää kuin se noin 2 dl, niin voit ihan rauhassa syödä jäätelöä. Niin ja sinähän olet vielä ihan nesteruoalla, eikö niin?
Lisäksi jos se 1 imeskelty suklaapala maistuu, anna mennä! Olet toipilas ja jostain se energiakin pitää saada.

Se vihlonta solisluun kohdalla on varmaan ihan vaaratonta, ne nukutusaineet ja kaasut (joita meihin pumpattiin ennen leikkausta) varmaan kestää elimistöstä poistua oman aikansa. Kiva, vihreä pissa....Mnulla tosiaan meni melkein kuukausi, ennen kuin vasemmalla kyljellä pystyi makoilemaan, sattui niin vietävästi aluksi.

Älä sitä hiusten lähtemistä sure, ei minunkaan hiuksistani kukaan huomaa, että niitä on lähtenyt.. Ja jos sinulla on paksut hiukset, niin ei varmaan ole mikään ongelma. Eikä se kaikilla edes kiihdy karvanlähtö laihtuessa.

Taidanpa taas ottaa viikoksi ruokapäiväkirjan käyttöön ja täyttöön, voin sitten ensi viikolla kontrollikäynnillä näyttää lääkärille. Meillä on työterveyshuolto hyvin järjestetty, ajattelin alkaa työterv.hoitajalla käymään, siltäkin saa varmasti hyviä ohjeita.
Hänenkin urallaan olen ensimmäinen lihavuusleikattu, joten mielenkiinnolla kuuntelee juttujani.

Tänään kuulin iltakoulukaveriltani, että kylläpäs minä askellan huomattavasti kevyemmin koulun käytävällä kuin ennen. Oli kiva kuulla. Kyllä se tossu jo vähemmällä puuskutuksella jo nouseekin, iloitsen siitä.

Näihin tunnelmiin tällä kertaa, kaikkea hyvää, kirjoitellaan taas...

Öme1955
Öme1955

Viestien lukumäärä : 11
Ikä : 68
Paikkakunta : helsinki
Registration date : 18.12.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Sleeve leikatut Empty Vs: Sleeve leikatut

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa