Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

sleeve leikatut....

+3
Mama XXL
Kimby
paksuleidi
7 posters

Siirry alas

sleeve leikatut.... Empty sleeve leikatut....

Viesti kirjoittaja paksuleidi Ke Marras 23, 2011 2:40 am

Nyt on vähän sekavat fiilikset, kun muutamat ihmiset ovat kyseenalaistaneet päätökseni sleeve leikkauksesta....Joidenkin mielestä sleeve on epävarmempi tapa verrattuna ohitukseen, varsinkin kun minulla on vielä ylipainoa jäljellä rutkasti, vaikka painoa pudonnut 20kg.... Sad Nyt toivon teiltä sleeve leikatuilta hieman vahvistusta päätökseeni... omakohtaisia kokemuksia jne Smile

paksuleidi

Viestien lukumäärä : 107
Registration date : 14.11.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

sleeve leikatut.... Empty Vs: sleeve leikatut....

Viesti kirjoittaja Kimby Ke Marras 23, 2011 3:06 am

Hep! Very Happy
Kimby
Kimby

Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 52
Registration date : 28.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

sleeve leikatut.... Empty Vs: sleeve leikatut....

Viesti kirjoittaja Mama XXL Ke Marras 23, 2011 3:16 am

Tervehdys Paksuleidi!
Täällä tosiaan Mama joka on sleevattu lähes kaksi vuotta sitten,painoa lähtenyt vähän yli 40 kiloa Very Happy .Tosi tyytyväinen olen että kohdalleni sattui sleeve,koska osallistuin Tyksissä tutkimukseen jossa leikkaustapa arvottiin.Tämä sleeve leikkaus on aika uusi leikkaustapa,joten paljon ei vielä ole vertailumahdollisuutta tuohon ohitukseen,mutta itsellä on vaan positiivisia kokemuksia tästä leikkaustavasta Very Happy Lämpimästi voin suositella sinulle myöskin flower Jos enemmän tietoa haluat niin yksäriäkin voit laittaa flower
Mama XXL
Mama XXL

Viestien lukumäärä : 71
Paikkakunta : Turku
Registration date : 29.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

sleeve leikatut.... Empty Vs: sleeve leikatut....

Viesti kirjoittaja paksuleidi Ke Marras 23, 2011 3:24 am

Kimby: Hep, on ihan kannustava Very Happy Very Happy

paksuleidi

Viestien lukumäärä : 107
Registration date : 14.11.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

sleeve leikatut.... Empty Vs: sleeve leikatut....

Viesti kirjoittaja Fisu Ke Marras 23, 2011 3:33 am

Heip! Smile

Minä sain itse valita leikkaustyypin, ja tutkittuani asiaa hartaasti eri lähteistä, päädyin ehdottomasti sleeveen. Lyhyesti sanottuna - sleevellä saa saman painonpudotuksen (jos seuraa lääkärin ohjeita - ihan kuin ohitusleikkauksessakin) kuin ohitusleikkauksessa, mutta helpommalla leikkauksella ja pienemmillä pitkäaikaisriskeillä. Olen ollut erittäin tyytyväinen päätökseeni - kohta 50kg pudotettu hieman alle vuodessa. Laitan tähän listaa syistä päätökseeni:

1) Sleeven kanssa ei jää vatsalaukun osaa, jota ei voi gastroskoopilla tarvittaessa tutkia ("pimeään" vatsalaukun osaan voi yhä kehittyä vatsahaavoja, kasvaimia jne). Sleevessä ylimääräinen osa vatsalaukusta poistetaan, ohitusleikkauksessa se jää.

2) En halunnut mahdollisuutta, että en myöhemmin elämässäni pysty ottamaan minulle tarpeellisia lääkkeitä. Ohitusleikkauksen jälkeen NSAIDit ja steroidilääkkeet ovat vahingollisia (kiellettyjä?) pussukalle ja vatsan "pimeälle" osalle, ainakin pitkäaikaislääkityksessä.

3) Ohitusleikkauksen imeytymishäiriö kaloreiden suhteen toimii maksimissaan pari vuotta, minkä jälkeen keho on oppinut imeyttämään saman määrän energiaa ravinnosta mitä aikaisemminkin, mutta vitamiinien ja hivenaineiden imeytymishäiriö jää elinaikaiseksi.

4) Sleeven kanssa vatsalaukun anatomia jää ennalleen (pylorus eli vatsanportti toimii normaalisti), vain volyymi on pienempi. Ohitusleikkauksessa muodostetaan vatsalaukun seinämästä pussukka, johon leikataan reikä, johon liitetään suolen pää - pylorusta ei ole sätelemässä ruuan kulkemista suolistoon (tämä aiheuttaa usein ongelmia vuosien kuluttua). En myöskään halunnut dumplingia - normaaliin elämään minusta kuuluu myös hieman herkutella välillä. Kohtuuden antaa se pieni määrä, mitä sleevemahaan mahtuu.

5) Ohitusleikkauksen jälkeen tulevat ongelmat yleensä vuosien saatossa, sleeven kanssa ongelmia ei yleensä ole alun (1.vuoden) parantumisen jälkeen.

6) Olen lukenut liian monta onnetonta tarinaa ohitusleikkauspotilaista amerikkalaisella foorumilla (siellä kun leikattuja on kymmeniä(satoja?)tuhansia) - www.obesityhelp.com

7) Sleeve vaikuttaa siihen, paljonko voin syödä kerralla - loppu on minun vastuullani. Opin sen alusta alkaen, enkä tuudittaudu ohimenevän imeytymishäiriön apuun. Lisäksi "nälkähormonia" eli greliiniä erittyy huomattavasti vähemmän, koska sitä tuotetaan vatsalaukun seinässä - sleevessä se on poistettu kehosta, ohitusleikkauksessa se jää toimintaan.

8 ) Sleeveä on tehty jo vuosikymmeniä, vaikkakin eri tarkoituksessa (vatsalaukun pienennyksiä esim vatsahaavan yhteydessä) - se siis ei ole niin uusi operaatio kuin välillä sanotaan. Suomalainen tutkimus alustavasti näyttää että ohitusleikkauksen ja sleeven laihdutustulokset ovat samanlaisia.

9) Sleeve on tehty vatsalaukun vähiten venyvästä osasta, kun taas ohitusleikkauksen pussukka venyvämmästä osasta. Molempia voi venyttää liiallisella ruuan ahtamisella, mutta sleevellä se on vaikeampaa.

Fisu

Viestien lukumäärä : 99
Paikkakunta : Oulu
Registration date : 15.12.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

sleeve leikatut.... Empty Vs: sleeve leikatut....

Viesti kirjoittaja Poutapilvi Ke Marras 23, 2011 3:45 am

Sleevestä aikaa 1,5v. + 1 raskaus sinä aikana. Paino putosi ennen raskautta erinomaisesti ja raskausaikana sai toppuutella eli syödä reippaasti ettei paino olisi pudonnut. Nyt olen vähän samassa moodissa, että ruoka(lue: herkut) maittaisi vielä enemmän kuin pitäisi ja otinkin pussit taas käyttöön tänään. Tarkoituksena on korvata 2-3 ateriaa niillä ja muuten syödä kalaa ja maitoproteiineja.

Leikkaus itsessään oli helppo, parantuminen nopeaa ja närästys meni Somacilla ohitse alussa ja n. 6kk kuluttua ei sitäkään enää tarvittu. Sivuoireita tuli vasta raskauden myötä, kun B-vitamiinitaso ja proteiinivarastot heikkenivät (tammikuussa olivat ok, jolloin tulin raskaaksi ja toukokuussa ei enää). Elokuussa B-vitamiinitaso ok pillerikuurin jälkeen ja tällä viikolla pitäisi mennä uusiin verikokeisiin ja sitten nähdään onko proteiinivarastot parantuneet raskauden jälkeen vai ei.

Olo ollut kaiken kaikkiaan hyvä ja laihtuminen mennyt kuin siivellä. Toki nyt tulevaisuudessa joudun varmasti katsomaan mitä suuhuni pistän, mutta se on ihan sama "ongelma" oli leikkaustapa mikä tahansa. Ruokamäärät edelleen pieniä max. 200gr./kerrallaan tai 3 dl nesteitä.

Suosittelen lämpimästi, olet varsin samankokoinen nyt kuin minä leikkaukseen mentäessä (muistaakseni 117kg) ja olisin normaalipainossa ollut vajaassa vuodessa leikkauksesta ellen raskaaksi olisi tullut.
Poutapilvi
Poutapilvi

Viestien lukumäärä : 807
Paikkakunta : Pääkaupunkiseutu
Registration date : 24.02.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

sleeve leikatut.... Empty Vs: sleeve leikatut....

Viesti kirjoittaja Kimby Ke Marras 23, 2011 3:48 am

Kimby: Hep, on ihan kannustava
Mä aattelin että tuo mun allekirjoitus kannustaa tarpeeksi Very Happy

Mä olen mukana samassa tutkimuksessa kuin Mamakin ja sama arpa antoi mulle Sleeven. Ei voi sanoa että harmittaisi mitenkään. Meille on kerrottu ettei ole olemassa missään maailmassa mitään tutkimustulosta GBP vs. Sleeve tuloksista, joten puheet että GBP ois jotenkin tehokkaampi on mun käsityksen mukaan pelkkää mutua kunnes joku muuta dataa mulle näyttää.

Mulla on nyt 2 vuotta leikkauksesta. Olen jo puolittunut ja vuoden loppuun meneessä olen tavoitteessa ja yhteiskuntanormaali. Yksi konkreettinen plussa on jo mulla tullut eteen Sleeven ansiosta. Sairastan kroonista paksusuolentulehdusta ja se ärtyi pahaksi leikkuaksen jälkeen. Söin tuhdisti kortisonia 6kk. Se ei yksinkertaisesti olisi ollut mahdollista jos olisin ollut GBP-leikattu koska ohutsuoli ois pamahtanut tuosta kortisonimäärästä kirurgin mukaan. Se että mikä lopputulos ois ollut ilman tuota kortisonia on vaikea tietää, mutta yksi hyvinkin todennäköinen vaihtoehto osi ollut paksusuolen poisto kokonaan. Kortisonia käytetään yleisesti myöskin monessa syöpähoidossa joten kyllä on mun mielestä loppuelämän kannalta niin iso plussa että voi vielä syödä kortisonia jos sitä tarvii. Eipä tällaisesta rajoitteesta ole kerrottu missään etukäteen vaan selvisi mulle nyt vasta jälkikäteen.

Lopputulos on leikkaustekniikasta riippumatta itsestäsi kiinni.
Kimby
Kimby

Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 52
Registration date : 28.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

sleeve leikatut.... Empty Vs: sleeve leikatut....

Viesti kirjoittaja paksuleidi Ke Marras 23, 2011 3:51 am

MamaXXL: Laiton sulla yksityisviestiä Smile

Kiitos ihan miljoonasti Fisu Smile Onneksi aukaisin "suuni" ja kyselin...nyt on varmempi fiilis. Ja onhan se niin, että molemmissa tavoissa vastuu on itsellä Smile Ei ole olemassa mitään poppakonstia.

paksuleidi

Viestien lukumäärä : 107
Registration date : 14.11.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

sleeve leikatut.... Empty Vs: sleeve leikatut....

Viesti kirjoittaja paksuleidi Ke Marras 23, 2011 3:58 am

MamaXXL: Laiton sulla yksityisviestiä Smile

Kiitos ihan miljoonasti Fisu Smile Onneksi aukaisin "suuni" ja kyselin...nyt on varmempi fiilis. Ja onhan se niin, että molemmissa tavoissa vastuu on itsellä Smile Ei ole olemassa mitään poppakonstia.

paksuleidi

Viestien lukumäärä : 107
Registration date : 14.11.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

sleeve leikatut.... Empty Vs: sleeve leikatut....

Viesti kirjoittaja paksuleidi Ke Marras 23, 2011 4:03 am

Kiitos myös Kimby ja Poutapilvi kannustavista kommenteista Smile Nyt on helpottunut olo...en tiedä miksi annoin moiset jutut vaikuttaa itseeni...Nyt jätän tollaset jutut omaan arvoonsa...varsinkin sellaisilta, joille ei Sleeve leikkausta ole tehty...eiköhän parhaat asiantuntijat ole Sleeve leikatut ja lääkärit Smile Kiitos ja kumarrus

paksuleidi

Viestien lukumäärä : 107
Registration date : 14.11.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

sleeve leikatut.... Empty Vs: sleeve leikatut....

Viesti kirjoittaja Aurora Ke Marras 23, 2011 5:14 am

Mullee kirurgi väläytteli sleeven mahdollisuutta jos suolet on jumissa kiinnikkeissä, mutta taidan sitä pyytää Very Happy

Aurora

Viestien lukumäärä : 190
Paikkakunta : Tampere
Registration date : 29.04.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

sleeve leikatut.... Empty Vs: sleeve leikatut....

Viesti kirjoittaja Mies220 Ke Marras 23, 2011 6:29 am

Meikäläinen kysyi kirurgia tavatessa, että josko tämä hihaleikkaus olisi mahdollinen. Hän oli sitä mieltä, että näinkin isolle kuin minä, se on turvallisempi ja helpompi tehdä. Lisäksi hän kertoi, että jos tällä ei saa toivottuja tuloksia aikaan, on ohutsuolen ohitus mahdollista leikata sitten myöhemmin, jos siltä tuntuu.


Mies220

Viestien lukumäärä : 43
Paikkakunta : Riihimäki
Registration date : 19.03.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

sleeve leikatut.... Empty Vs: sleeve leikatut....

Viesti kirjoittaja Mama XXL Ke Marras 23, 2011 1:52 pm

Hei Paksuleidi!
Yritin yksäriä sulle laittaa,siinä onnistumatta. Very Happy Ei vissiin vastaanota yksityisviestejä.
-Mama
Mama XXL
Mama XXL

Viestien lukumäärä : 71
Paikkakunta : Turku
Registration date : 29.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

sleeve leikatut.... Empty Vs: sleeve leikatut....

Viesti kirjoittaja paksuleidi Ke Marras 23, 2011 10:38 pm

No nyt pitäis pystyä lähettämään yksityisviestejä, mulla oli ruksi väärässä kohdassa. En kyllä tiedä miksi, kun en ole tuolla välilehdellä käynyt aikaisemmin mitään säätämässä Smile

paksuleidi

Viestien lukumäärä : 107
Registration date : 14.11.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

sleeve leikatut.... Empty Vs: sleeve leikatut....

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa