Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Hei kaikki sleeve leikatut!

+4
Fisu
maija411
Massiivi
tytteli70
8 posters

Siirry alas

Hei kaikki sleeve leikatut! Empty Hei kaikki sleeve leikatut!

Viesti kirjoittaja tytteli70 Ti Maalis 27, 2012 1:11 pm

Toivoisin teiltä tietoa esim. huonon olon suhteen? tuliko heti leikkauksen jälkeen ja helpottiko millään? entä onko ruokamäärissä eroa? saako saman verran saa syödä alkuun kuin muutkin leikatut? entä dumping? tuleeko helposti? mua rupes hirvittään ku luin, että pahoinvointia tulee helposti ja ei meinaa helpottaa. Inhoan oksentamista yli kaiken.. Entä miten on arki alkanut sujumaan jo pitemmän ajan kuluttua leikkauksesta? Minulle on suunnitelmissa sleeve ja haluaisin kaiken mahdollisen tiedon. Kiitos kovasti etukäteen! Smile

tytteli70

Viestien lukumäärä : 21
Paikkakunta : pohjois-pohjanmaa
Registration date : 12.03.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Hei kaikki sleeve leikatut! Empty Vs: Hei kaikki sleeve leikatut!

Viesti kirjoittaja Massiivi Ti Maalis 27, 2012 5:09 pm

Mulle tehtiin kylläkin toi gbp mutta luulisin että samat jutut pätee eli tarvii juoda tarpeeksi ettei tule nestevajetta ja sen mukana pahoinvointia ja syödä tarvii hitaasti, pieniä annoksia ja säännöllisesti. Minulla on sellainen tunne (anteeksi ne joihin tämä ei päde) että dumpperit ovat yleensä (tahattomasti) itse aiheutettuja eli niitä voi välttää kunhan on tarkkana syömisen kanssa.

Massiivi

Viestien lukumäärä : 134
Paikkakunta : tampere
Registration date : 30.01.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Hei kaikki sleeve leikatut! Empty Vs: Hei kaikki sleeve leikatut!

Viesti kirjoittaja maija411 Ke Maalis 28, 2012 3:18 am

Heippa!

Mulla tehtiin sleeve helmikuun 7 pv. Olo ollut muuten mitä parhain, paitsi että väsyttää. Mutta sen kanssa voi elää ja käydä töissä.

Ruokaa mulla menee nyt noin 1½-2 dl kerralla ruuasta riippuen. Alussa annos oli muutamista teelusikallisista alkaen. Eka kokoateria oli 5tl munakokkelia, 3 tl raejuustoa, 2 siivua maksamakkaraa ja vajaa tl mätitahnaa. Nyt jo melkeen kaikki menee. Sitkeet lihat oon jättäny viel syömättä ja tomaatit oon viel ilman kuoria syönyt, mutta tuntuu ettei sekään oo enää ongelma joten lisään ne ruokaani nyt siis tomaatit.

Ainoa mikä mulle tuottanut ongelmia on se että en aina muista pureskella ruokaa tarpeeksi, eli muka on kiire. Tästäkään muuta oiretta tule ku mahan kurlutus. Ja jos on ruoka ei sopivaa tuntuu että juuttuu tohon rintojen väliin kiinni. Dumbingia en kai ole kokenut, mitä siitä olen lukenut, mutta noi osa ruuat mitkä on tohon rinnuksiin juuttunut on aiheuttanut "oksentamisen", mutta ei oikeeta oksentamista vaan lähinnä limaa tullut ulos. Mä nimittäin oon kanssa sellanen oksentamista inhoava ja en edes sairastu oksennustauteihin eli en juurkaan oo elämässäni oksennellut.

Samoin juominen tuottaa väillä ongelmia, siis jos on jano tulee välillä juotua silleen vanhaan tyyliin klunksklunks ku pitäs muistaa juua se teelusikallinen kerrallaan. Tää liian nopee juominenkaan ei muuta aiheuta ku sellasta kurlutusta vatsan ja ruokatorven väliin, mutta ei kipuja yms.

Nyt vävyn synttäreillä viikonloppuna söin täytekakkua pienen palan, se tuntui tuottavan hieman huonon olon kun oli A liian rasvainen ja B liian makea. Noi olen huomannut että tuottaa huonon olon. Siis sisälsi voikreemiä ja marsipaania. Makeeta kyl voin syyä mutta liian makee tökkii.

Paino putoaa hitaasti, mutta putoaa, mä en nimittäin jaloillani pysty juurikaan liikkumaan. Nytkin sairaslomalla rasitusvamman takia. Oottelen viel noin 4 kg putoamista niin pitäs päästä hakeen uuden nivelet polviin.

Kipuja ei oo ollu leikkauksen jälkeen juurikaan jos ei lasketa sitä että kipupumppu ei sopinut minulle vaan siitä tuli kipuja vatsaan. Mutta ne katos kun sain pumpun pois ja kanyyliin suoraan toista särkylääkettä 1 kerran.

Kysy vaikka yksityisviestillä lisää, mulla nyt lakkas järki juoksemasta. Pikku pilleripöhnä jalan takia päällä. Very Happy
maija411
maija411

Viestien lukumäärä : 180
Paikkakunta : Raisio
Registration date : 21.12.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Hei kaikki sleeve leikatut! Empty Vs: Hei kaikki sleeve leikatut!

Viesti kirjoittaja tytteli70 Ke Maalis 28, 2012 1:00 pm

Kiitos selventävästä vastauksestasi maija411! Very Happy tosi kiva kuulla, että sinulla on kaikki mennyt hyvin..

Luin jostain aiemmasta viestistä sleevestä ja ymmärsin ettei noita dumping oireita pitäisi juurikaan olla tämän leikkauksen jälkeen ja suurinosa ruoasta passaa heti. Rupesi vain hirvittämään kun todella moni on kertonut huonosta olosta ja pahoinvoinnista. Mulla on samanlainen oksennuskammo kuin esim joku pelkää korkeita paikkoja tai hämähäkkejä. Yritän pinnistellä viimeseen asti jotta välttyisin siltä. Crying or Very sad

muuten aattelen, että kaikki muut vastoinkäymiset mitä tulee (jos tulee) pitää vaan vastaanottaa jos haluan parantaa elämänlaatua sekä päästä sairauksista eroon. On tässä selvitty pahemmastakin Very Happy

Hui, nyt rupes jänskättään.. Very Happy leikkaukseen ei oo enää kuin kolme viikkoa..

tytteli70

Viestien lukumäärä : 21
Paikkakunta : pohjois-pohjanmaa
Registration date : 12.03.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Hei kaikki sleeve leikatut! Empty Vs: Hei kaikki sleeve leikatut!

Viesti kirjoittaja maija411 Ke Maalis 28, 2012 1:11 pm

Heips!

Älä turhaan jännitä Smile Kyllä kaikki menee hyvin. Kaikis toimenpiteissä on vaaransa, mutta kuitenkin hyvin harva niitä kompikaatioita saa. Mä oon kauhee jännittäjä, mutta tohon leikkaukseen olin kai sit niin valmis ku johonkin voi olla, sillä mä en jännittäny tippaakaanedes kun päästiin leikkaussaliin.

Tsemppii eneilyyn, se mua ainakin eniten jännitti koko operaatiossa.
maija411
maija411

Viestien lukumäärä : 180
Paikkakunta : Raisio
Registration date : 21.12.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Hei kaikki sleeve leikatut! Empty Vs: Hei kaikki sleeve leikatut!

Viesti kirjoittaja Fisu Ma Huhti 02, 2012 8:30 pm

Sleeven kanssa koettu "oksentelu" ei ole samanlaista oksentamista kuin "tavallisilla ihmisillä". Tavalliseen oksentamiseen kuuluu vatsalihasten kouristelu, keho pakottaa vatsan tyhjentymään - tavara tulee vauhdilla ylös todella huonon olon saattelemana. Sleeveoksentelu on mielestäni kuin puklautus - tuntuu että nyt on mahassa liikaa tavaraa (epämiellyttävän täysi tunne) ja se nousee ylös, ei mitään "oksettavaa oloa", kramppeja tms. Tavara vain tulee ylös runsaan sylkimäärän kera. Ällöttävää, mutta ei edes verrattavissa oksentamisen hirvitykseen. Olen leikkauksen jälkeen oikeasti oksentanut varmaan kerran, ja silloin olin syönyt jotain pilaantunutta (muisti taas kuinka kauheaa se on..). Puklautuksia tuli leikkauksen jälkein useinkin, kun ei vielä hallinnut annoskokoja, syömisen nopeutta jne.

Dumpingoireita voi tulla, jos syö/juo jotain todella makeaa liian paljon. Mulle esim hyvin makea mehu ja jäätelö liian suurina annoksina voi antaa oireita. Tulee siis muistaa omat rajansa, suklaa on todella hyvää myös muutamana palana, enää ei ole pakko syödä koko levyä. Smile

Nykyään elämä on helppoa ja mukavaa, kun on tavoille oppinut. Syön 4-6 kertaa päivässä, suht proteiinipitoisesti, mutta tavallista ruokaa. Juon aina vähintään 2 litraa vettä päivässä, mutta yleensä menee 3l. Koitan aina vastaleikatuille painottaa, että juotu vesi on ehdottomasti huolenaihe nr 1, alun syöminen on tottakai hankalaa, mutta keho kyllä kestää hyvin pienillä kalorimäärillä alkuun. Tulee juoda vähintään suositettu määrä vettä, muuten tulee huono olo ja syöminen on vieläkin vaikeampaa.

Fisu

Viestien lukumäärä : 99
Paikkakunta : Oulu
Registration date : 15.12.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Hei kaikki sleeve leikatut! Empty Vs: Hei kaikki sleeve leikatut!

Viesti kirjoittaja trintilla Ti Huhti 10, 2012 1:06 am

Heps

Minut Sleeve-leikattiin viime keskiviikkona. Pahaa oloa oli ke-to, kipuja ke-pe. Lauantaista eteenpäin pärjännnyt yhdellä särkylääketabletilla päivässä.

Sunnuntaina pääsin kotiin, eli tänään ekapäivää kotona. Tänään olen jo syönyt viiliä, pussikeittoja, soseutettua nakkikeittoa, palan banaania... eikä ole ollut dumpingia, ei kipuja, ei pahaa oloa. Eli kaikki on ok.
Muistaa vaan syödä rauhallisesti teelusikalla.

Tuo juominen minullakin tökkii --- eli kun on yhtäkkiä hirveä janon tunne, niin vanhingossa vetäsee ison(isoja) kulauksen vettä, ja ainakin itsellä se hetken kivistää vatsaa. yleensä seisomaan nouseminen tai käveleminen helpottaa.

Että näin täällä, muuten olo on tosiaan aika mainio Smile
trintilla
trintilla

Viestien lukumäärä : 406
Paikkakunta : Ylöjärvi
Registration date : 12.02.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Hei kaikki sleeve leikatut! Empty Vs: Hei kaikki sleeve leikatut!

Viesti kirjoittaja Inkeriina34 La Huhti 21, 2012 7:29 pm

Hei Tytteli. Oot mielessä. Toivottavasti kaikki on mennyt hyvin Smile

Inkeriina34

Viestien lukumäärä : 40
Paikkakunta : Oulun seutu
Registration date : 28.03.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Hei kaikki sleeve leikatut! Empty Vs: Hei kaikki sleeve leikatut!

Viesti kirjoittaja Inka Su Huhti 22, 2012 12:12 am

Mulla on kohta kymmenen kuukautta eloa pikkumasun kanssa.
Kyllä elämä on ihanaa. Alussa pulauttelin, mutta ei se paljon vauhtia haitannut.

Salaattiin pääsin käsisi vasta puolen vuoden kohdalla ja nyt herkuttelen sillä. Annokset ovat n 2 dl, mutta näyttävät tosi suurilta. Sellaistahan salaatti on. Syödä pitää kolmen tunnin välein, muutoin menee vintti sekaisin, vissin verensokeri heittelee.

Kyllä plussia on paljon enemmän kuin miinuksia Very Happy
Inka
Inka

Viestien lukumäärä : 142
Paikkakunta : Oulu
Registration date : 10.06.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Hei kaikki sleeve leikatut! Empty Vs: Hei kaikki sleeve leikatut!

Viesti kirjoittaja trintilla Su Huhti 22, 2012 4:42 pm

Heippatirallaa

Onko muilla kokemuksia järkyttävästä pahastaolosta joka ei johdy dumpingista...

Eli itsellä on kohta 3 viikkoa sleeveleikkauksesta ja nyt iski joku ihmeellinen pahaolo. Eli eilen noin tunti syömisen jälkeen pahaolo ja loppujen lopuksi joutui oksentamaan (ei pulkaus vaan todella raju oksennus kohtaus) tänä aamuna sama homma, eli noin tunti aamupalan jälkeen. Kyse ei ole liian suurista annoksista tai liian nopeasta syömisestä.

Ainoa mitä olin aamupalan jälkeen nauttinut oli vesi ja monivitamiini tabletti...

Eli onko ideoita mistä tämä voi johtua...?
trintilla
trintilla

Viestien lukumäärä : 406
Paikkakunta : Ylöjärvi
Registration date : 12.02.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Hei kaikki sleeve leikatut! Empty Vs: Hei kaikki sleeve leikatut!

Viesti kirjoittaja Massiivi Su Huhti 22, 2012 5:06 pm

Soittasin kyllä huomenna osatolle jos ei ole maanantaina helpottanut. Ihan kun ruoka ei vain menisi läpi, olisiko putkistossa ahdas paikka? Minulla kun jouduin takaisin osastolle niin heti ottivat kuvat ettei ole mitään tukoksia eli sellaisia heti epäilivät (no ei ollut minun tapauksessani).

Massiivi

Viestien lukumäärä : 134
Paikkakunta : tampere
Registration date : 30.01.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Hei kaikki sleeve leikatut! Empty Vs: Hei kaikki sleeve leikatut!

Viesti kirjoittaja Inka Ma Huhti 23, 2012 8:59 pm


Hei Ei kyllä itselläni ole ollut moisia. Joskus oksennus tulee jos on syönyt liian nopeasti.
Inka
Inka

Viestien lukumäärä : 142
Paikkakunta : Oulu
Registration date : 10.06.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Hei kaikki sleeve leikatut! Empty Vs: Hei kaikki sleeve leikatut!

Viesti kirjoittaja trintilla Ke Huhti 25, 2012 3:49 am

Hellurei jälleen...

Nyt löytyi yhdistävä tekijä, eli tuo paha olo tuli 15-30 min sen jälkeen kun olen ottanut monivitamiini tabletin. Onko muilla kokemuksia pahoinvoinnista monivitamiinien yhteydessä?

Itsellä lekuri kehotti syömään jotain monivitamiinia pari kuukautta, kunnes taas ruuasta saa kaiken tarvittavan.

Olen syönyt Multigorm Active merkkistä monivitamiinia, mutta täytynee kokeilla jotain toista. Ongelma vain on se, että monivitamiinit joissa ei ole jodia ovat aika vähissä. Ja lisä jodia ei suositella kilpparivajiksille :S

Mutta hyvä uutinen on se, että kyseessä ei siis ole tukos tms.
trintilla
trintilla

Viestien lukumäärä : 406
Paikkakunta : Ylöjärvi
Registration date : 12.02.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Hei kaikki sleeve leikatut! Empty Vs: Hei kaikki sleeve leikatut!

Viesti kirjoittaja Piuku To Huhti 26, 2012 2:56 am

Multitabsia olen syönyt lapsesta saakka (tai lähinnä äitee sitä sillöin syötti). Nyt leikkauksen jälkeen syön sitä edelleen. Mutta aina jos olen (ennen leikkaustakin) ottanut sen tyhjään mahaan, niin on tullut huono olo.

Piuku

Viestien lukumäärä : 189
Paikkakunta : Seinäjoki
Registration date : 26.10.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Hei kaikki sleeve leikatut! Empty Vs: Hei kaikki sleeve leikatut!

Viesti kirjoittaja Inka Su Elo 18, 2013 1:05 am

Minulla on nyt kulunut kaksi vuotta ja kolme kuukautta Sleeve leikkauksesta. Paino putosi 22 kiloa, mutta on nyt hiipinyt takaisin kuusi kiloa. Olen nyt pudottamassa noita palautuneita kiloja 1200 kcal ruokavaliolla. Ensin kokeilin 1500 kcal, mutta sillä en laihtunut.
Tuo painon nousu on kyllä oma syy, kun en syönyt riittävän usein ja illalla mussutin karkkia ja se laukaisi hiilihydraattien himon. Yöllä sitten jääkaapille ja jäätelöä masuun.
Iltakarkeista olen luopunut ja palannut syömään 7-8 kertaa päivässä pieniä annoksia.

Minun mahaan mahtuu kerrallaan n 2-2,5 dl. Jos syön enemmän, ruoka nousee kurkkuun ja on pakko mennä oksentamaan. Myös refluksi vaivaa, jos olen illalla syönyt vähänkin isomman annoksen.
Närästyslääkkeitä olen syönyt kolme kuukautta leikkauksen jälkeen yhden tabletin aamuisin. Koska polttelua vieläkin on, olen ajatellut, että ottaisin iltasella vielä toisenkin tabletin.
Tällaiseksi tämä elämä leikkauksen jälkeen on muotoutunut. Toiveenani oli 35 kilon painonpudotus, mutta tuohon 22 kiloon se sitten jäi. Nyt tavoitteena on saada laihduttamalla vielä 10 kiloa. Laihduttaminen on luonnollisesti helpompaa, kun ei voi syödä kuin pieniä annoksia.
Miten teillä muilla sleeve leikatuilla menee? Very Happy
Inka
Inka

Viestien lukumäärä : 142
Paikkakunta : Oulu
Registration date : 10.06.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Hei kaikki sleeve leikatut! Empty Vs: Hei kaikki sleeve leikatut!

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa