Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

ENED Asiaaa

+5
MRA123
bulleriina
sateenkaarenpäässä
joku80
tigertytto
9 posters

Siirry alas

ENED Asiaaa Empty ENED Asiaaa

Viesti kirjoittaja tigertytto Su Elo 08, 2010 1:35 am

Mahtaako olla kamalan haitallista kun aloitan enen kaksi päivää myöhässä??Ajattelin vaan että tuskin se on vaarallista kun joissakin kaupungeissa tota eneä on vaan 2 viikkoa.
tigertytto
tigertytto

Viestien lukumäärä : 1222
Paikkakunta : turku
Registration date : 16.02.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

ENED Asiaaa Empty Vs: ENED Asiaaa

Viesti kirjoittaja joku80 Su Elo 08, 2010 2:11 am

Oisko tuo nyt niin kahden päivän päälle...? Esim. sairaana ei voi edes eneillä. Mikä estää aloittamasta oikeaan aikaan?

joku80

Viestien lukumäärä : 190
Paikkakunta : Oulu
Registration date : 04.10.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

ENED Asiaaa Empty Vs: ENED Asiaaa

Viesti kirjoittaja tigertytto Su Elo 08, 2010 2:17 am

Niinkin tyhmä ja turhanpäivänen juttu kuin että olin eilen viimeistä kertaa ystävieni kanssa ulkoilemassa,vietimme ns..vanhan minän "hautajaisia"
en siis aloittanut eilen vaikka piti...ja tänään teki niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin kovasti mieli oikeeta ruokaa,,ehkä jonkun näköinen krapulan poikanen pakotti : ) syömään..mutta huomisesta alkaa sitten pelkkä pussittelu : )
tigertytto
tigertytto

Viestien lukumäärä : 1222
Paikkakunta : turku
Registration date : 16.02.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

ENED Asiaaa Empty Vs: ENED Asiaaa

Viesti kirjoittaja sateenkaarenpäässä Su Elo 08, 2010 2:30 am

Minä maistelin tuota päärynän makuista juomaa "lounaaksi". Kummastihan tuo täytti ja nälän vei. No maku.... Vettä vain sitten joka käänteessä, kun olin ajossa. Ajattelin aloittaa nyt ennakkoon, kun lääkärille olen vasta menossa. Tsemppiä!
sateenkaarenpäässä
sateenkaarenpäässä

Viestien lukumäärä : 214
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Registration date : 26.07.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

ENED Asiaaa Empty Vs: ENED Asiaaa

Viesti kirjoittaja tigertytto Ma Elo 09, 2010 6:55 am

Kysyn vielä tässäkin viesti ketjussa...MIKSI YKSITYISELLÄ EI OLE ENEILYÄ OLLENKAAN?
Samanlaisia ihmisiähän me kaikki ollaan leikataanko meidät sitten kunnallisella tai yksityisellä puolella..
JOS sortuu enen aikana syömään välillä esim..yhden nakin tai lihapullan niin onko se vaarallista leikkausta ajatellen??
Onko teillä kaikilla pitänyt 100% tämä eneily eli oletteko pysyneet todellakin vaan pussikeitoilla ja vedellä??
tigertytto
tigertytto

Viestien lukumäärä : 1222
Paikkakunta : turku
Registration date : 16.02.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

ENED Asiaaa Empty Vs: ENED Asiaaa

Viesti kirjoittaja bulleriina Ma Elo 09, 2010 2:17 pm

Moi!

Mä en koko eneilyaikana edes koskenut mihinkään pussiruokiin, vaan eneilin "tavallisella" ruualla. Laskin kaloreita, söin vihanneksia ja keittoja ja sallin itselleni kaksi lightsiideriä joka lauantai-ilta saunan kunniaksi. Paino putosi 12 kg vajaassa viidessä viikossa, mikä oli ihan riittävästi.

Siinä mielessä eneily kannattaa ottaa vakavasti, että nopealla painonpudotuksella saadaan nimenomaan vatsaontelon sisäistä rasvamäärää pienenemään, samoin maksaa. Ja se on oman turvallisuuden ja leikkauksen onnistumisen kannalta hyvä juttu.

Koeta ajatella niin, että tämä on viimeinen kerta, kun joudut laihduttamaan. Minua se auttoi jaksamaan. Tein "aamukamman", jonka avulla leikkauspäivän läheneminen tuli konkreettisesti näkyväksi ja joka ilta onnittelin itseäni siitä, että jaksoin tsempata. Minulla on edelleen sellainen olo, että leikkauspäivä 16.2.2010 oli uuden elämän ensimmäinen päivä. Sitä kannatti odottaa yli 1½ vuotta ja viimeiset viikon kannatti sinnitellä.

Voimia ja tsemppiä kohti uutta elämää. Anna itsellesi lupa ja oikeus siihen. Olet sen arvoinen :))

bulleriina

Viestien lukumäärä : 182
Paikkakunta : Kouvola
Registration date : 09.04.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

ENED Asiaaa Empty Vs: ENED Asiaaa

Viesti kirjoittaja joku80 Ma Elo 09, 2010 3:51 pm

Ok... Jotenkin tuntuu, että eikö tuohon ENEenkin olisi hyvä laskeutua pikkuhiljaa...? Oisko olo ees vähän helpompi ne Enen alkupäivät?

joku80

Viestien lukumäärä : 190
Paikkakunta : Oulu
Registration date : 04.10.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

ENED Asiaaa Empty Vs: ENED Asiaaa

Viesti kirjoittaja MRA123 Ma Elo 09, 2010 3:52 pm

Bulleriina vei sanat suustani, vaikkei mua vielä ole leikattukaan mut 5 viikon ENE tavallisilla ruoka-aineilla on takana!

Tsemppiä nyt vaan, kun pääsee ketoosiin, näläntunne häviää!
MRA123
MRA123

Viestien lukumäärä : 595
Ikä : 52
Paikkakunta : Lempäälä
Registration date : 29.09.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

ENED Asiaaa Empty Vs: ENED Asiaaa

Viesti kirjoittaja ritu Ti Elo 10, 2010 12:21 pm

Hyvin noudatettu ENEdietti kertoo että olet motivoitunut elämäntapa muutokseen ja eihän julkisella puolella leikata jos et ole motivoitunut (ei tuhlata veronmaksajan rahoja turhaan) ja itsekuria vaaditaan myös leikkauksen jälkeen muuten voit jopa tappaa itsensä liian suurilla annoksilla kun leikattu vatsa repeää (saumat).

ritu

Viestien lukumäärä : 433
Paikkakunta : Savo
Registration date : 17.09.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

ENED Asiaaa Empty Vs: ENED Asiaaa

Viesti kirjoittaja tigertytto Pe Elo 13, 2010 9:13 pm

Täää on jotenkin hassua..kun tähän asti olen pystynyt olemaan yllättävän hyvin pienellä syömisellä ja makeaa ei ole oikeestaan edes tehnyt mieli..niin nyt kun olen enelä niin miksi ihmeessä juuri nyt tekee mieli syödä koko ajan jotain???Makeaa ei tee vieläkään mieli kuin toooooosi harvoin,,kun taas joskus aikoinaan saatoin syödä suklaata levynkin tosta vaan,,,silloin fazerin sininen oli mun paheeni...mutta siis toi suklaa on jäänyt lähes kokonaan pois kuvioista,jonkun Dakabon pikku patukan saatan syödä kerran kuussa...

Kyllä mä itseäni saan niskasta pidettyä mutta ihmetyttäää mikä nyt on kun viedään viimeisiä viikkoja ja olen enellä niin mieliteot on tosi kovia : )
Jääkääppiin tulee kurkittua vähän väliä,ja näpsäiltyä itseään sormille..hyi hyi pois kaapilta : )
tigertytto
tigertytto

Viestien lukumäärä : 1222
Paikkakunta : turku
Registration date : 16.02.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

ENED Asiaaa Empty Vs: ENED Asiaaa

Viesti kirjoittaja Laihduttava Ti Elo 17, 2010 3:59 pm

Mä mietin, että mitenhän haitallista mahtaa olla, jos kesken eneilyn syö muutaman päivän normiruokaa? Mä en toki vielä tiedä tarkempia aikatauluja milloin ene alkaa, mutta jos se menee noiden laskujen mukaan, että Vaasaan 2-3kk:n jono, niin mulle taitaisi yksi reissu osua juurikin siihen enen aikaan. Vieläpä sellainen, että meitä olisi lähdössä isompi porukka, joten joutuisi kyllä kovasti selitellä, jos pirtelöitä vaan vetelisi. Ja kun reissuun kuuluu nimenomaan syömistä ja illallisia ym. Ja ajoittuu to-su välille.
Mietin itse, että tosiaan pitäisi enen kanssa pienen tauon silloin, mutta sitä vastoin voisin aloittaa eneilyn vaikkapa viikkoa tai kahta aiemmin kuin on "pakko". Jos se yhtään kompensoisi tilannetta. Sitten tuolla reissullakin koittaisin syödä järkevästi, ei siis mitään mässäilyjä. Vaan yrittäisi valita paljon kasviksia ja proteiinia, koittaa pitää hiilarit vähemmällä.
Pitänee varmaan sitten ravintoterapeutin kanssakin asiasta jutella jos nämä aikataulut menee näin. Mutta olisin kysellyt myös mielipiteitä teiltä täältä =)

Laihduttava

Viestien lukumäärä : 364
Paikkakunta : Pohjanmaa
Registration date : 23.03.2010

http://kivinenpolku.blogspot.com

Takaisin alkuun Siirry alas

ENED Asiaaa Empty Vs: ENED Asiaaa

Viesti kirjoittaja Maria Ti Elo 17, 2010 5:18 pm

Hei Laihduttava, tuosta eneilystä ei voi pitää taukoa, koska normaali syönti palauttaa maksan koon takaisin. Se on pääsyy noille ENE kuureille.
Mutta silti kummastuttaa tää Suomen käytäntö pistää enelle kaikki potilaat.
Oma kokemus kun on Ranskasta, missä tutkittiin maksan koko ja todettiin ettei mun tarvitse Eneillä sen takia, ainoastaa käydä 5 kertaa hengitys harjoituksissa opettelemassa harjoitteet joilla helpotetaan keuhkojen palautumista leikkauksen jälkeen. Ne oli todella suuri apu mulle ja kun vertasin yhteen naiseen joka leikattiin viikoa ennen minua, joka ei pystynyt liikkumaan/harjoitteleen ennen leikkausta, niin ero oli hurja. Hän oli viikko leikkauksesta samassa kunnossa kuin minä olin vain kaksi ekaa päivää leikkauksen jälkeen.
Joten luulisin että sun tosiaan kannattaa kysyä ravitsemusterapeutilta/lääkäriltä tuosta maksan koosta, niin ei tarvitse arpoa.

Maria

Viestien lukumäärä : 90
Paikkakunta : 0
Registration date : 15.08.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

ENED Asiaaa Empty Vs: ENED Asiaaa

Viesti kirjoittaja sateenkaarenpäässä Ti Elo 17, 2010 6:26 pm

Laihduttava: Oletko valmis elämäntapamuutokseen?
Maria: Kerrotko noista hengitysharjoituksista. Millaisia ne ovat?
sateenkaarenpäässä
sateenkaarenpäässä

Viestien lukumäärä : 214
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Registration date : 26.07.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

ENED Asiaaa Empty Vs: ENED Asiaaa

Viesti kirjoittaja Bulla65 Ti Elo 17, 2010 6:46 pm

Tiedän että olen nyt ikävä, mutta koska mielipiteitä kyseltiin, niin olen sitä mieltä, että en sallisi mitään lipsumisia missään tilanteissa mitä tohon eneilyyn tulee. Mun mielestä meidän leikkaukseen pyrkivien tulee tehdä 100%.sti oma osuutemme ja noudattaa kirjaimillisesti annettuja ohjeita, oli se sitten kyseessä pussieneily tai eneily ruoka-aineilla.

Tää eneily on kuitenkin niin lyhyt ajanjakso ihmisen elämässä ja leikkaus on niin iso ja tärkeä asia, ettei mitkään kekkerit tai tilaisuudet ole sen väärtejä, etteikö noudattaisi eneä myös silloin. Syömättömyyttä mahdollisesti ihmettelijöille voi sanoa lyhyesti, että "olen menossa leikkaukseen ja minun pitää paastota sitä ennen." Jos joku siitä sitten vielä utelee, voi sanoa, että "en välitä puhua siitä asiasta tämän enempää."

Tiedän, että on tapauksia, jotka eivät ole noudattaneet eneilyä tai eivät ole eneilleet lainkaan, mutta jos kerran lääkäri on sellaisen määrränyt pidettäväksi, siihen määräykseen lienee myös jokin syy. Tsemppiä!
Bulla65
Bulla65

Viestien lukumäärä : 540
Ikä : 58
Paikkakunta : Suomi
Registration date : 14.04.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

ENED Asiaaa Empty Vs: ENED Asiaaa

Viesti kirjoittaja ritu Ti Elo 17, 2010 7:14 pm

Samaa mieltä Bulla65 kanssa että kun on määrätty ENNEjakso niin se pitää noudattaa koska koko leikkauksessa on kyse elämäntapa muutoksesta ja varsinkin yleisellä puolella isosta veronmaksajien satsauksista, itse maksavat tehkööt omalla rahallaan mitä haluavat.

ritu

Viestien lukumäärä : 433
Paikkakunta : Savo
Registration date : 17.09.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

ENED Asiaaa Empty Vs: ENED Asiaaa

Viesti kirjoittaja Laihduttava Ti Elo 17, 2010 8:12 pm

Varmaan ilmaisin itseni vähän huonosti tuossa aiemmin.
Mä olen todellakin valmis elämäntapamuutokseen, siitä ei ole mitään epäilystä! MUTTA mä en ole valmis kertomaan asiasta ihmisille, joita en kunnolla tunne.
Ja siis lähinnä mietin sitä, että voihan sen enen hoitaa myös ruokavaliolla, niin kuin täällä on jotkut tehneet. Eli hain takaa ennemminkin sitä, että jos olen pussienellä muuten, mutta tuon muutaman päivän ruokaenellä, niin onkohan tästä suurta haittaa? En siis tarkoittanut, että menisin sinne ja mässäisin surutta mahani täyteen. Vaan että söisin sen verran ettei tarvisi kenellekään mitään selitellä. Ja alkoholiin mä nyt en muutenkaan juuri koske, joten se ei tulisi olemaan ongelma.

Ja siis ne mitä söisin, olisi todella vain lähinnä kasviksia ja/tai proteiinia. Ja jossain välissä voisin vaikka hotellissa käydä nappaamassa sen pirtelönkin.

Laihduttava

Viestien lukumäärä : 364
Paikkakunta : Pohjanmaa
Registration date : 23.03.2010

http://kivinenpolku.blogspot.com

Takaisin alkuun Siirry alas

ENED Asiaaa Empty Vs: ENED Asiaaa

Viesti kirjoittaja Maria Ti Elo 17, 2010 11:55 pm

Laihduttava, en mä ainakaan siinä mitään haittaa nää jos ruoka enellä olet pari pv, tai sit voisit ottaa noita nutrilett patukoita jne mukkaan, niillä vaikka osan päivän aterioista korvaisit ja sit söisit vaikka kasvis voittosesti seurassa.
Ja tuohon Bullan ja Ritun kommentteihin, kyllä tässä jokainen on tarpeeksi veroja maksanu suomessa, siitä valtio pitää huolen, ja maksaa edelleen leikkauksen jälkeenkin ja kauemmin jos leikkauksessa käy. Ja ei kukaan tähän leikkaukseen kevyesti lähde. Ja toi eneily on vaan silloin tarpeellista jos maksa on leikkauksen tiellä, kyl siihen liikuntaa tarvitaan et kiinteytyy ja lihakset on kunnossa ennen leikkausta, mutta se on sit toipumista varten. Mutta tästä toipuu ilman noita liikuntojakin ja harjoituksia, ottaa vaan vähän enemmän aikaa .)
Mulla oli noita syvähengittely harjoituksia , missä opeteltiin hengittämään pohjalta saakka, välillä hengitystä pidätellen ja osa harjoituksista 5 kilon paino rinnalla et lihakset oppii ja toimii sit leikkauksen jälkeen. Se autto hirveesti mua, esti paniikin tulon heräämössäja tehovalvonnassa, koska täällä on tapana et on nenämahaletku 4 pv, ja se oli mulle paha juttu kun olen niin herkkä kurkusta. Ja heti kun osastolle pääsin, toisena pv sain sen hengittelypullon. Mutta sairaalan fysioterapeutti katseli ja kuunteli kun sillä tein ja totes etten oikeastaan tarvi sitä, samoin lääkäri, koska olin muistanut koko ajan tehdä noita hengitysharjoituksia.

Maria

Viestien lukumäärä : 90
Paikkakunta : 0
Registration date : 15.08.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

ENED Asiaaa Empty Vs: ENED Asiaaa

Viesti kirjoittaja Bulla65 Ke Elo 18, 2010 4:12 am

Maria, minä en puhunut vastauksessani mitään verojenmaksusta enkä myöskään missään nimessä väittänyt, että kukaan olisi menossa leikkaukseen kevyin perustein :). Sanoin vain mielipiteeni siitä, että mun mielestäni kannattaa noudattaa annettuja ohjeita, mutta jokainen tekee toki niin kuin parhaakseen näkee.
Bulla65
Bulla65

Viestien lukumäärä : 540
Ikä : 58
Paikkakunta : Suomi
Registration date : 14.04.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

ENED Asiaaa Empty Vs: ENED Asiaaa

Viesti kirjoittaja Laihduttava Ke Elo 18, 2010 4:35 am

Kiitos vastauksista. Mä nyt joka tapauksessa ihan ensimmäisenä odotan ja katson millon se mun leikkaus ylipäänsä on. Eihän tuo eneily edes välttämättä tosiaan tuohon ajankohtaan osu. Ja jos osuu, niin keskustelen ravintoterapeutin kanssa sen tilanteen.

Kun joskus sitä vaan on sellaisia tilanteita elämässä, joissa voi olla ko. asiat hankalia. Ei ole kyseessä mitkään "pikku pippalot kavereiden kesken", vaan on isompi juttu, josta on vähän hankalaa olla poiskin. Ja kun tosiaan matkaseurueeni on sellainen, joita en kauhean läheisesti tunne, niin en mielelläni leikkauksesta heille kertoisi. Mutta nyt siis ensimmäinen askel on odottaa kirjettä Vaasasta ja katsoa mihin ajankohtaan se ene osuu.

Tuntuu vain jokseenkin hassulta minusta, että heti aletaan kyseenalaistaa olenko valmis elämäntapamuutokseen. Koska todellakin olen, mutta en ole valmis siitä kuuluttamaan kaikille puolitutuille.

Laihduttava

Viestien lukumäärä : 364
Paikkakunta : Pohjanmaa
Registration date : 23.03.2010

http://kivinenpolku.blogspot.com

Takaisin alkuun Siirry alas

ENED Asiaaa Empty Vs: ENED Asiaaa

Viesti kirjoittaja Bulla65 Ke Elo 18, 2010 2:04 pm

Laihduttava, anteeksi jos loukkasin, ei ollut tarkoitus. Olet ihan oikeassa siinä, että elämässä on tilanteita, joissa ko. asiat voivat olla hankalia. Kyllä me kaikki uskotaan, että olet tosissasi tämän asian kanssa. Toivotaan, että saat sen kirjeen pian sieltä Vaasasta :).
Bulla65
Bulla65

Viestien lukumäärä : 540
Ikä : 58
Paikkakunta : Suomi
Registration date : 14.04.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

ENED Asiaaa Empty Vs: ENED Asiaaa

Viesti kirjoittaja Laihduttava Ke Elo 18, 2010 2:50 pm

Bulla, ihan ok, et sä loukannut, sun vastaus oli ihan asiallinen :). Ennemminkin ihmettelin kun jotkut miettivät mun sitoutumista ja verojen maksuja ym. tässä asiassa. Kun minusta ne ei tähän kysymykseen kuitenkaan millään tavalla liittyneet. Mutta varmaan tosiaan esitin asiani aluksi huonosti ja ekasta viestistäni sai sen käsityksen, että mä lähden kavereitten kans reissuun syömään ja ryyppäämään =D. Ja tuo reissu on todellakin kaukana moisesta silti =D.
Mutta jos sen mun viestin tuohon tyyliin lukee, niin en yhtään ihmettelekään, että kyseenalaistettaisiin mun sitoutuminen. Itsekin kyseenalaistaisin moisessa tapauksessa =D.

Laihduttava

Viestien lukumäärä : 364
Paikkakunta : Pohjanmaa
Registration date : 23.03.2010

http://kivinenpolku.blogspot.com

Takaisin alkuun Siirry alas

ENED Asiaaa Empty Vs: ENED Asiaaa

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa