Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Tyyne ilmoittautuu mukaan

+5
Annniina
trintilla
Sunnuntai
Leenu68
Tyyne
9 posters

Sivu 2 / 4 Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava

Siirry alas

Tyyne ilmoittautuu mukaan - Sivu 2 Empty Vs: Tyyne ilmoittautuu mukaan

Viesti kirjoittaja Tyyne Su Maalis 29, 2015 7:59 pm

Heippa kaikki palstalaiset, nyt on pakko tunnustaa, että Tyyneä jännittää ja paljon Shocked . Olen tässä yrittänyt pakkailla pientä laukkuani mutta tuntuu, että järki ei sano yhtään mitään mitä mukaan pitäisi ottaa. Huomenna töiden jälkeen on matka Helsinkiin ja sieltä yölaivalla Tallinnaan. Kääk! Tämä tuli niin äkkiä Laughing . Kirjoittelen sitten leikkauksen jälkeen kuulumisiani. Tsemppiä kaikille toivottaa Tyyne.

Tyyne

Viestien lukumäärä : 163
Paikkakunta : Satakunta
Registration date : 18.02.2015

Takaisin alkuun Siirry alas

Tyyne ilmoittautuu mukaan - Sivu 2 Empty Vs: Tyyne ilmoittautuu mukaan

Viesti kirjoittaja Sunnuntai Su Maalis 29, 2015 9:34 pm

Kaikki menee hyvin Smile !!!

Sunnuntai

Viestien lukumäärä : 44
Paikkakunta : Vantaa
Registration date : 11.03.2015

Takaisin alkuun Siirry alas

Tyyne ilmoittautuu mukaan - Sivu 2 Empty Vs: Tyyne ilmoittautuu mukaan

Viesti kirjoittaja Tyyne Su Maalis 29, 2015 10:08 pm

Kiitos Sunnuntai, rohkaisu tuli todella tarpeeseen Smile .

Tyyne

Viestien lukumäärä : 163
Paikkakunta : Satakunta
Registration date : 18.02.2015

Takaisin alkuun Siirry alas

Tyyne ilmoittautuu mukaan - Sivu 2 Empty Vs: Tyyne ilmoittautuu mukaan

Viesti kirjoittaja Annniina Ma Maalis 30, 2015 12:17 am

Onnea matkaan! flower

Annniina

Viestien lukumäärä : 550
Paikkakunta : Suomi
Registration date : 09.02.2015

Takaisin alkuun Siirry alas

Tyyne ilmoittautuu mukaan - Sivu 2 Empty Vs: Tyyne ilmoittautuu mukaan

Viesti kirjoittaja hellu Ma Maalis 30, 2015 12:30 am

Onnea matkaan ja toivon että kaikki menee hyvin.

hellu

Viestien lukumäärä : 241
Paikkakunta : pirkanmaa
Registration date : 28.03.2015

Takaisin alkuun Siirry alas

Tyyne ilmoittautuu mukaan - Sivu 2 Empty Vs: Tyyne ilmoittautuu mukaan

Viesti kirjoittaja Lellukka Ma Maalis 30, 2015 12:48 am

Onnea matkaan Tyyne Smile
Lellukka
Lellukka

Viestien lukumäärä : 226
Paikkakunta : Pirkanmaa
Registration date : 19.12.2014

Takaisin alkuun Siirry alas

Tyyne ilmoittautuu mukaan - Sivu 2 Empty Vs: Tyyne ilmoittautuu mukaan

Viesti kirjoittaja Tyyne Ma Maalis 30, 2015 5:59 am

Suurkiitos kaikille teille ihanille kohtalotovereilleni tsempistä. Kello on nyt yksi yöllä, joten uni ei oikein ota tullakseen. No, ehkä saa sitten laivalla ensi yönä nukuttua Smile .

Tyyne

Viestien lukumäärä : 163
Paikkakunta : Satakunta
Registration date : 18.02.2015

Takaisin alkuun Siirry alas

Tyyne ilmoittautuu mukaan - Sivu 2 Empty Vs: Tyyne ilmoittautuu mukaan

Viesti kirjoittaja Leenu68 Ke Huhti 01, 2015 1:25 am

Onnea leikkaukseen ja kuulumisia kun kykenet Smile
Leenu68
Leenu68

Viestien lukumäärä : 37
Ikä : 56
Paikkakunta : Espoo
Registration date : 06.12.2014

Takaisin alkuun Siirry alas

Tyyne ilmoittautuu mukaan - Sivu 2 Empty Vs: Tyyne ilmoittautuu mukaan

Viesti kirjoittaja hellu Su Huhti 05, 2015 4:58 pm

Kuinka on mennyt leikkaus ja pääsiäinen? Kerrothan kuulumisia kun jaksat?

hellu

Viestien lukumäärä : 241
Paikkakunta : pirkanmaa
Registration date : 28.03.2015

Takaisin alkuun Siirry alas

Tyyne ilmoittautuu mukaan - Sivu 2 Empty Vs: Tyyne ilmoittautuu mukaan

Viesti kirjoittaja Tyyne Ma Huhti 06, 2015 12:33 pm

Heippa kaikki,
olen nyt kotona, ensimmäinen yö omassa sängyssä; nukuin kuin tukki. Tietysti matka Tallinnasta laivalla Helsinkiin oli aika raskas ja sen jälkeen vielä kolmen tunnin matka autolla.
Vähän leikkauksesta; pelkäsin etukäteen eniten gastroskopiaa mutta se menikin ihan helposti, ensin alkuun yritin "auttaa" nielemällä letkua ja se sai aikaan vain oksennusrefleksin, lääkäri neuvoi vain hengittämään rauhallisesti ja olemaan nielemättä, sen jälkeen koe meni suht helposti ja nopeasti. Siinä muuten suu ja nielu puudutetaan jollain suihkeella. Eli mielestäni gastroskopiaa ei tarvitse mitenkään pelätä; paras kun yrittää olla niin rento kuin mahdollista ja hengittää toimenpiteen ajan tasaisesti, se on tosi nopeasti ohi.
Heti gastroskopian jälkeen kirurgi totesi, että minulla on niin paha refluksitauti, että mikään muu leikkaus ei tule kysymykseenkään kuin vatsalaukun ohitusleikkaus, siis sleeve oli täysin poissuljettu vaihtoehto.
Leikkaus alkoi 1.4. klo 8.40 ja kesti vajaan pari tuntia. Leikkauspäivän ja sitä seuraavan päivän olin todella kipeä. Heti kuitenkin kirurgi kehotti jalkeille, kävin omatoimisesti vessassa ja yritin muutenkin muutaman askeleen omassa huoneessani ottaa. Kipulääkettä toki sai, ja suosittelen, että pyydät sitä rohkesti jos tarvetta.
Olin siis Tallinnassa; kaikki toimi todella hyvin. Leikkaava lääkäri Rein Adamson oli mukava ja erittäin pätevän oloinen lääkäri. Olen saamaani hoitoon erittäin tyytyväinen! Kokemukseni mukaan ei tarvitse epäröidä lähteä Viroon leikattavaksi. Eduksi tietenkin olisi osata edes jonkin verran englantia koska ainuttakaan suomea puhuvaa hoitajaa ei ollut mutta englannilla tuli hyvin toimeen ja kaikki tuli ymmärretyksi. Kyllä ihminen kummasti osaa kun on pakko Smile .
Paraneminen alkoi näiden kahden ensimmäisen päivän jälkeen nopeasti. Olin muuten viimeisen yön Tallinnassa hotellissa siskoni perheen kanssa. En yksinkertaisesti jaksanut enää olla yksin siinä huoneessa sairaalassa, ja kun vointi alkoi olla hyvä niin aika kävi pitkäksi. Ennen laivan lähtoä olin jopa niin hyvässä kunnossa, että piti päästä vähän shoppailemaan Very Happy . Eihan sitä nyt voi Tallinnasta palata ilman tuomisia (itselle!) ja toki miesystävälle konjakkipullo ja koiralleni lelu.
Niiden kahden leikkauksen jälkeisen päivän aikana kävi mielessä, että mitä ihmettä olen itselleni mennyt tekemään mutta se ajatus lähti saman tien kun kivut hellittivät. Tämän reissun aikana painoa putosi 3 kg (siis kuudessa päivässä) Very Happy . Eihän se tietenkään tällä vauhdilla jatkossa lähde mutta ei ole tarviskaan; kunhan suunta on alaspäin.
Jos haluat jotain kysyä niin vastaan kyllä mielelläni. Tsemppiä kaikille joilla vielä leikkaus edessä; kyllä se siitä iloksi muuttuu Very Happy . T.Tyyne

Tyyne

Viestien lukumäärä : 163
Paikkakunta : Satakunta
Registration date : 18.02.2015

Takaisin alkuun Siirry alas

Tyyne ilmoittautuu mukaan - Sivu 2 Empty Vs: Tyyne ilmoittautuu mukaan

Viesti kirjoittaja Sunnuntai Ma Huhti 06, 2015 4:31 pm

Moikka Tyyne!!!Ihanaa kun kaikki meni hyvin!!! :)Nyt uusi elämä sinulla🌞

Sunnuntai

Viestien lukumäärä : 44
Paikkakunta : Vantaa
Registration date : 11.03.2015

Takaisin alkuun Siirry alas

Tyyne ilmoittautuu mukaan - Sivu 2 Empty Vs: Tyyne ilmoittautuu mukaan

Viesti kirjoittaja hellu Ma Huhti 06, 2015 4:57 pm

Hienoa. Kiitos kuulumisista. Mulla toinen viikko menossa Eneilyä. Hyvin on mennyt mutta mämmin verran olen lipsunut. Teen Eneilyn ruoalla. 8kg on määrä 4 viikossa lähteä. Nyt on 3 kg pois. Sain lapsenlapset viikoksi joten elämä on säännöllinen ainakin 1 viikon ja tulee oltua paljon ulkona. 2ja 5 vuotiaat pitävät mummin liikkeessä. Hienoa että leikkaus on osaltasi nyt ohi ja alkaa uusi aikakausi elämässäsi. Minä vielä sisäistän asiaa ja on iso kynnys kertoa siitä muille kuin läheisille. Mutta tällä tiellä ollaan ja aion onnistua. Hyvää jatkoa sinulle.

hellu

Viestien lukumäärä : 241
Paikkakunta : pirkanmaa
Registration date : 28.03.2015

Takaisin alkuun Siirry alas

Tyyne ilmoittautuu mukaan - Sivu 2 Empty Vs: Tyyne ilmoittautuu mukaan

Viesti kirjoittaja Tyyne Ma Huhti 06, 2015 7:14 pm

Kiitoksia Sunnuntai ja hellu,
sullahan hellu menee eneily hienosti; toinen vko menossa ja 3 kg pois: se on hyvin! Ja lapsenlapsetkin tulevat sopivaan saumaan; ei ehdi koko ajan miettiä ruokaa/nälkää ja liikuntaa saa varmasti tarpeeksi. Onnistut muuten aivan varmasti, sen aistii viesteistäsi, että olet tosissasi. Mutta: unohda häpeä! Oma elämäsi ja terveytesi ovat huomattavasti tärkeämpiä kuin "mitä muut ajattelevat"! Ja pääsääntöisesti muut ajattelevat lähes tulkoon vain itseään.
En tiedä mistä johtuu mutta jotenkin nyt kun leikkaus on ohi niin on "tyhjä olo". No, kunhan pääsen kuntoon niin alan suunnitella itselleni kuntoiluohjelmaa, jopa personal trainer on käynyt mielessäni...mutta tuskin. Kuntosali nimittäin kiinnostaisi kovasti mutta siihen tarvitsen kyllä pätevän asiantuntijan neuvoja, ettei mene ojasta allikkoon.
Tsemppiä teille kummallekin: Sunnuntaille pian koittavaan leikkaukseen, ja hellulle kun olet rohkeasti ottanut askeleen kohti hoikempaa/terveempää elämää, alku se siinä vaikein on, sitten se lähtee rullaamaan omalla painollaan Very Happy

Tyyne

Viestien lukumäärä : 163
Paikkakunta : Satakunta
Registration date : 18.02.2015

Takaisin alkuun Siirry alas

Tyyne ilmoittautuu mukaan - Sivu 2 Empty Vs: Tyyne ilmoittautuu mukaan

Viesti kirjoittaja Annniina Ti Huhti 07, 2015 2:44 am

Ihanaa kuulla Tyyne, että kaikki meni hyvin! Onnea uuteen elämään Smile
Suurkiitokset muuten gastroskopian kertomisesta, se tällä hetkellä hirvittää minua kaikista eniten koko projektissa..
Tyhjä olo tulee varmaan siitä, kun on pitkään miettinyt leikkausta ja tähdännyt leikkaukseen, niin sitten kun se onkin ohi ei olekaan enää sen miettimistä. Mulle kävi näin omien häiden jälkeen aikoinaan. Suunnittelin vuoden ajan suunnilleen 24/7 häitäni ja kun ne oli ohi, mulle tuli hetkeksi aikaa jonkinlainen 'häidenjälkeinenmasennus' Shocked
Kyllä se menee varmasti ohi, tsemppiä Smile

Annniina

Viestien lukumäärä : 550
Paikkakunta : Suomi
Registration date : 09.02.2015

Takaisin alkuun Siirry alas

Tyyne ilmoittautuu mukaan - Sivu 2 Empty Vs: Tyyne ilmoittautuu mukaan

Viesti kirjoittaja Tyyne Ti Huhti 07, 2015 9:30 am

Kiitos Annniina,
ajattelin itsekin, että kyse on jostain tuollaisesta..."leikkauksenjälkeinenmasennus". Pitää löytää jotain uutta ajateltavaa/suunniteltavaa tilalle, ja siitä syystä mietin tuota kuntoiluhommaa...toivottavasti ei jää suunniteluasteelle Very Happy .
Gastroskopiaa ajatellen; pidä huoli, että vatsa on tyhjä; ei ruokaa ja juomaa, koitat rentoutua ja hengität tasaisesti; yritä vaikka keskittää ajatuksesi hengitykseen...sisään...ulos... Selviät kyllä kokeesta, minäkin pelkäsin aivan turhaan!

Tyyne

Viestien lukumäärä : 163
Paikkakunta : Satakunta
Registration date : 18.02.2015

Takaisin alkuun Siirry alas

Tyyne ilmoittautuu mukaan - Sivu 2 Empty Vs: Tyyne ilmoittautuu mukaan

Viesti kirjoittaja Sunnuntai Ti Huhti 07, 2015 4:13 pm

Miten vointi on?Mua nyt ruve jännitämä, mutta hyvä helpotus oon että sulla meni hyvin Smile Millaista kipua leikkauksen jälkeen oon? Oletko väsynyt,tai onko enämän energia kuin aiemmin?

Huhuhh 20 päivä vielä jäänyt 😇

Sunnuntai

Viestien lukumäärä : 44
Paikkakunta : Vantaa
Registration date : 11.03.2015

Takaisin alkuun Siirry alas

Tyyne ilmoittautuu mukaan - Sivu 2 Empty Vs: Tyyne ilmoittautuu mukaan

Viesti kirjoittaja Tyyne Ti Huhti 07, 2015 4:48 pm

Moi Sunnuntai,
uskon kyllä, että jännittää, niin jännitti minuakin Smile . Kipuja oli leikkauspäivänä ja sitä seuraavana mutta sen jälkeen alkoi nopeasti toipumaan. Pyydä kipulääkettä tarpeen mukaan!
Mut leikattiin keskiviikkona aamulla ja sunnuntaina olin jo shoppailemassa Tallinnassa Very Happy . Nopeasti kyllä väsyy kun vähänkin pidempään kävelee tai tekee jotain muuta mutta johtuu varmasti vähäisestä ravinnon saannista. Tietysti tuollainen iso leikkaus on muutenkin elimistölle suuri rasitus. Pitää vaan leikkauksen jälkeen levätä usein ja juoda riittävästi vettä. Tsemppiä sulle, koita kestää odottaa vielä 20 päivää Smile .

Tyyne

Viestien lukumäärä : 163
Paikkakunta : Satakunta
Registration date : 18.02.2015

Takaisin alkuun Siirry alas

Tyyne ilmoittautuu mukaan - Sivu 2 Empty Vs: Tyyne ilmoittautuu mukaan

Viesti kirjoittaja Sunnuntai Ti Huhti 07, 2015 5:04 pm

Tänään on kyllä sellainen fiilis, että jos on mahdollista niin voisin mennä heti leikkauksen.Välillä pelottaa paljon.Mutta henkisesti olen valmis😉ensiviikolla alkaa dieetti...🙊


Sunnuntai

Viestien lukumäärä : 44
Paikkakunta : Vantaa
Registration date : 11.03.2015

Takaisin alkuun Siirry alas

Tyyne ilmoittautuu mukaan - Sivu 2 Empty Vs: Tyyne ilmoittautuu mukaan

Viesti kirjoittaja pajunkissa Ke Huhti 08, 2015 3:30 pm

Onnea tyyne hyvin sujuneesta leikkauksesta! Miten olet voinut? Minut siis leikattiin reilu 4viikkoa sitten..ohitus ja nyt olen matkalla ekaan jälkitarkastukseen leikkaavan kirurgin luo,sen jälkeen vielä ravitsemusterapeutin tapaaminen ja ruokapäiväkirjan palautus joka piti kolmelta päivältä pitää. Minua jännittää. Paino on pudonnut 12kg ja yhteensä viime elokuulta 27kg. Olin siis enellä 8vkoa ennen kuin lähete lähti leikkaukseen joulukuussa. Olo on hyvä ja energinen...tänään on sitten vielä iltavuoroon meno ja kyllä siellä töissä useamman silmät suureni kun eilen palasin töihin kuukauden saikun plus pääsiäisvapaiden jälkeen.

pajunkissa

Viestien lukumäärä : 35
Paikkakunta : helsinki
Registration date : 10.03.2015

Takaisin alkuun Siirry alas

Tyyne ilmoittautuu mukaan - Sivu 2 Empty Vs: Tyyne ilmoittautuu mukaan

Viesti kirjoittaja Tyyne Ke Huhti 08, 2015 6:18 pm

Kiitos pajunkissa Smile . Leikkauksesta tasan viikko ja olo todella hyvä; olin äsken kaupassa ja äidin luona kahvilla. Mulla on tässä vielä lomaa jäljellä 8 päivää ja uskon, että sen jälkeen olen täysin työkunnossa.
Painonpudotuksesi on todella mahtava; 27 kg yhteensä, onnea! Ei ihme, että työkaverit olivat kuin puulla päähän lyötyjä Very Happy . Tuli mieleeni, että onkohan moni paljon kiloja pudottanut kokenut muiden kateutta laihtumisesta!? Olihan se ennen niin mukava tuntea itsensä hoikaksi/paremmaksi lihavan kaverin rinnalla. Sorry, tämä saattaa kuulostaa vähän ilkeältä...mutta kunhan tuli mieleeni tällainenkin ajatus... Laughing . Olin itse yksityisellä leikkauksessa, joten jälkikontrolli tapahtuu työterveyshuollossa.
Tsemppiä sulle jatkoon, tässähän ehtii vielä ennen kesää tapahtua paljon Very Happy

Tyyne

Viestien lukumäärä : 163
Paikkakunta : Satakunta
Registration date : 18.02.2015

Takaisin alkuun Siirry alas

Tyyne ilmoittautuu mukaan - Sivu 2 Empty Vs: Tyyne ilmoittautuu mukaan

Viesti kirjoittaja pajunkissa Ke Huhti 08, 2015 11:33 pm

Samaa tyyne mietin minäkin..olen aina ollut lihava..lapsesta asti ja minulla ollut aina ystäviä ja pidetty työyhteisöissä tms...olen ollut se turvallinen lihava jonka varjoon ei ole tarvinnut koskaan jäädä. Kirurgin ja ravitsemusterapeutin tapaamiset meni hyvin..hieman pitäisi saada kaloreita lisää..eli tuohon 1200kcal/vrk mutta kaippa siihen jonain päivänä vielä pääsee. Nyt huitelen siinä 800-1000/vrk.

pajunkissa

Viestien lukumäärä : 35
Paikkakunta : helsinki
Registration date : 10.03.2015

Takaisin alkuun Siirry alas

Tyyne ilmoittautuu mukaan - Sivu 2 Empty Vs: Tyyne ilmoittautuu mukaan

Viesti kirjoittaja Tyyne Su Huhti 12, 2015 8:50 pm

Heippa kaikki,

auttakaa mua viisaat. Sain sairaalasta ruokailuohjeet ja niissä neuvottiin syömään alussa kaksi viikkoa 400-600 kcal / päivä. Olen syönyt tuon 600 kcal; nälän tunne ei ole ongelma vaan jaksaminen/heikotus. Ulkoilen koirani kanssa päivässä n. 1 1/2 - 2 tuntia, kiloklubin laskurin mukaan kulutan tuossa ajassa n. 250 kcal. Leikkauksesta on nyt aikaa 12 päivää, pitäisiköhän kalorimäärää hieman nostaa, jotta jaksan kävellä lenkin jälkeen raput ylös (asun kerrostalon ylimmässä kerroksessa ilman hissiä Smile ). Olen onnistunut ainakin tähän mennessä syömään niin, että minkäänlaista ongelmaa ei ole ollut: syön ja juon erittäin hitaasti kuulostellen vatsaani.

Tyyne

Viestien lukumäärä : 163
Paikkakunta : Satakunta
Registration date : 18.02.2015

Takaisin alkuun Siirry alas

Tyyne ilmoittautuu mukaan - Sivu 2 Empty Vs: Tyyne ilmoittautuu mukaan

Viesti kirjoittaja hellu Su Huhti 12, 2015 9:12 pm

Kovin vähältä kuulostaa. Eikös perusaineenvaihduntakin vaadi energiaa ja varsinkin proteiinia. Rahka on hyvä proteiinin ja kaikin lähde. Voisitko käydä vaikka terveyskeskuksen ravintoterapeutin luona tai kysyä asiaa lääkäriltäsi. Tampereella on 23.4 vertaistapaaminen jos vain sinnekin ehtisit? Niitä on myös helppoja proteiinijuomia jotka antaa vitamiinit ja proteiinit juotavassa muodossa. Tsemppiä Tyyne.

hellu

Viestien lukumäärä : 241
Paikkakunta : pirkanmaa
Registration date : 28.03.2015

Takaisin alkuun Siirry alas

Tyyne ilmoittautuu mukaan - Sivu 2 Empty Vs: Tyyne ilmoittautuu mukaan

Viesti kirjoittaja Tyyne Su Huhti 12, 2015 9:19 pm

Moi hellu,

olenkin pääsääntöisesti syönyt proteiinipitoisia ruokia. Olisi kyllä pitänyt kyseenalaistaa tuo kalorimäärä siellä sairaalassa mutta olin niin pää pyörällä siellä, että en tiennyt "onko kymppi paljon vai vähän" Laughing . Taidan käyttää maalaisjärkeä ja syödä sen verran enemmän, että jaksan liikkua ilman heikotusta raputkin ylös. Mulla on tapaaminen sovittu työterveyshuollossa ensi viikon keskiviikkona, kyselen sitten paremmin asiasta. Ja onhan sekin tunnettu tosiasia, että ihminen ei laihdu liian vähällä ravinnolla. Joka täällä mainitsi, että vasta sitten alkoi paino laskea kun lisäsi syömisiään.

Tyyne

Viestien lukumäärä : 163
Paikkakunta : Satakunta
Registration date : 18.02.2015

Takaisin alkuun Siirry alas

Tyyne ilmoittautuu mukaan - Sivu 2 Empty Vs: Tyyne ilmoittautuu mukaan

Viesti kirjoittaja Tyyne Su Huhti 12, 2015 9:27 pm

Vielä...haluasin todellakin osallistua näihin vertaistapahtumiin mutta en ole vielä selvittänyt onko Satakunnassa missään sellaisia. Tottahan toki voisin tulla Tampereellekin mutta se on aika vaikeaa kun on töissä "virka-ajan". Siitä olisi kyllä suuresti tukea kun tuttavapiirissä ei ole yhtään lihavuusleikkauksessa ollutta, jonka kanssa voisi käydä läpi kokemuksia ja mieltä askarruttavia juttuja.

Tyyne

Viestien lukumäärä : 163
Paikkakunta : Satakunta
Registration date : 18.02.2015

Takaisin alkuun Siirry alas

Tyyne ilmoittautuu mukaan - Sivu 2 Empty Vs: Tyyne ilmoittautuu mukaan

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Sivu 2 / 4 Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa