BMI rajat leikkaus päätökseen?
+9
Kimby
Laihduttava
luke64
satu72
ritu
Lyltsy
Heluna
SofiaDorotea45
kinuski
13 posters
BMI rajat leikkaus päätökseen?
Heips!
minäkin lueskellut ja pähkäillyt jo pitkään tällä palstalla,nyt kuitenkin sen verran kysymyksiä vailla vastauksia.
Olen käynyt terveyskeskuksessa lääkärin juttusilla ja todettiin ,että painoindeksini oli 43 ja jotain pitäis tehdä.
Kerroin olevani kiinnostunut leikkauhoidosta ja tiedostan siihen kuuluvat riskit.
Koska aikaisempia laihdutuskertoja/tapoja on useita ja taas jojona takaisin.
Lääkäri oli kyllä tavallaan myötämielinen lähetettä kohtaan mutta vaati vielä menemään kerran valvottuun ened ryhmään. Nyt lähti kahdeksas viikko ja painoa on tippunut hyvin(-12.6), vielä pitäisi pussitella 2-4 viikkoa.
Tämä tiputtaminen ei ole minusta se vaikein osio vaan se pitäminen,ja tähän kompastun joka kerta.
Vaikka kuinka päättää että nyt menetetyt kilot ei takaisin tule, ne hiipii hiljaa takaisin.
Painoindeksini on nyt 39,1 ja toivottavasti kohta vähemmän,niin tuli mieleen, että mitkä ne rajat on päästäkseni leikkaukseen vai pitääkö taas kerran käydä niin et kilot ovat tulleet takaisin jotta saisin mahdollisen lähetteen.
kinuski
minäkin lueskellut ja pähkäillyt jo pitkään tällä palstalla,nyt kuitenkin sen verran kysymyksiä vailla vastauksia.
Olen käynyt terveyskeskuksessa lääkärin juttusilla ja todettiin ,että painoindeksini oli 43 ja jotain pitäis tehdä.
Kerroin olevani kiinnostunut leikkauhoidosta ja tiedostan siihen kuuluvat riskit.
Koska aikaisempia laihdutuskertoja/tapoja on useita ja taas jojona takaisin.
Lääkäri oli kyllä tavallaan myötämielinen lähetettä kohtaan mutta vaati vielä menemään kerran valvottuun ened ryhmään. Nyt lähti kahdeksas viikko ja painoa on tippunut hyvin(-12.6), vielä pitäisi pussitella 2-4 viikkoa.
Tämä tiputtaminen ei ole minusta se vaikein osio vaan se pitäminen,ja tähän kompastun joka kerta.
Vaikka kuinka päättää että nyt menetetyt kilot ei takaisin tule, ne hiipii hiljaa takaisin.
Painoindeksini on nyt 39,1 ja toivottavasti kohta vähemmän,niin tuli mieleen, että mitkä ne rajat on päästäkseni leikkaukseen vai pitääkö taas kerran käydä niin et kilot ovat tulleet takaisin jotta saisin mahdollisen lähetteen.
kinuski
kinuski- Viestien lukumäärä : 43
Registration date : 22.04.2010
Vs: BMI rajat leikkaus päätökseen?
Hei Kinuski,
Tutkitusti voit laihduttaa rauhassa ja pääset leikkaukseen ilman että joutuisit lihomaan takaisin:) Sisätautilääkäri sanoi sen itse vaikka en kysynyt mitään. Todennäköisesti moni muukin on siitä samasta asiasta ollut huolissaan.
P.S. Minulle tuli kaikki laihdutetut kilot takaisin ja vielä muutama päälle.
Tutkitusti voit laihduttaa rauhassa ja pääset leikkaukseen ilman että joutuisit lihomaan takaisin:) Sisätautilääkäri sanoi sen itse vaikka en kysynyt mitään. Todennäköisesti moni muukin on siitä samasta asiasta ollut huolissaan.
P.S. Minulle tuli kaikki laihdutetut kilot takaisin ja vielä muutama päälle.
SofiaDorotea45- Viestien lukumäärä : 19
Registration date : 19.04.2010
Ryhmässä kävi ravintoterapeutti juttelemassa ja hän mainitsi että painoindeksi on nostettu 45:n jotta pääsee leikkaukseen. Onko kellään tietoa/kokemusta mikä käytäntö on esim. Peijakseen pääsystä.
kinuski
kinuski
MITÄmiten niin nostettu?? apua mulla on paino indeksi 41.5 ja koko ajan yritän puottaa kun lähete on jo vetämässä.jaaha sit alkoi kauhea pähkäily ja unettomat yöt että pääseekö leikkuuseen vai ei. Nostan kyllä hitonmoisen äläkän jos ovat nostaneet ja sen takia en pääsekään siihen leikkaukseen on meinaan elämän ja kuoleman asia. En saa pois näitä kiloja ilman apuja,,,plääh
Heluna- Viestien lukumäärä : 155
Ikä : 49
Registration date : 19.03.2010
siis olen jo pudottanut tuota indeksiä siitä 43bmi stä
Heluna- Viestien lukumäärä : 155
Ikä : 49
Registration date : 19.03.2010
"Leikkausta voidaan harkita, jos painoindeksi on:
yli 40 tai
yli 35 ja lisäksi jokin lihavuuteen liittyvä sairaus kuten diabetes, sydän- ja verisuonisairauksia, verenpainetauti, uniapnea. " (Terveystalo)
Tälläiset on ymmärtääkseni yleisesti hyväksytyt kriteerit, samat yksityisellä ja julkisella puolella. Lisäksi pitää olla laihduttanut joskus/kokeillut muita keinoja eikä saa olla ahmimista tms.
yli 40 tai
yli 35 ja lisäksi jokin lihavuuteen liittyvä sairaus kuten diabetes, sydän- ja verisuonisairauksia, verenpainetauti, uniapnea. " (Terveystalo)
Tälläiset on ymmärtääkseni yleisesti hyväksytyt kriteerit, samat yksityisellä ja julkisella puolella. Lisäksi pitää olla laihduttanut joskus/kokeillut muita keinoja eikä saa olla ahmimista tms.
Lyltsy- Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Registration date : 28.03.2010
Hei Kinuski,
"Tutkitusti voit laihduttaa rauhassa ja pääset leikkaukseen ilman että joutuisit lihomaan takaisin:) Sisätautilääkäri sanoi sen itse vaikka en kysynyt mitään. "
Tämän lainauksen edellisesta viestistäni on minulle sanonut Peijaksen lihavuusleikkaukspäätöksistä vastaava lääkäri Tuula Pekkarinen!
"Tutkitusti voit laihduttaa rauhassa ja pääset leikkaukseen ilman että joutuisit lihomaan takaisin:) Sisätautilääkäri sanoi sen itse vaikka en kysynyt mitään. "
Tämän lainauksen edellisesta viestistäni on minulle sanonut Peijaksen lihavuusleikkaukspäätöksistä vastaava lääkäri Tuula Pekkarinen!
Kalskahtaa tosi pahalta tuo lause että "pääset leikkaukseen ilman että joutuisit lihottamaan takaisin", eikai kukaan tahallaan lihota että pääsee leikkaukseen ja jos tietävät että on tarkoituksella lihottanut itsensä leikkauksen vuoksi niin ei leikata on täysin oikein.
ritu- Viestien lukumäärä : 433
Registration date : 17.09.2008
Ritu hyvä,
lääkäri sanoi sen mitä sanoi hymyillen ja hyvää tarkoittaen, lähinnä varmasti haluten poistaa potilaiden (sillä hetkellä minun) turhat epäilyt. Itse en usko että joku olisi itsensä tarkoituksella lihottanut takaisin.
Suomen kieli ei ole äidinkieleni, joten viesteissäni voisi olla vähän hassu kirjoitustyyli. Kieliopista puhumattakaan:))
lääkäri sanoi sen mitä sanoi hymyillen ja hyvää tarkoittaen, lähinnä varmasti haluten poistaa potilaiden (sillä hetkellä minun) turhat epäilyt. Itse en usko että joku olisi itsensä tarkoituksella lihottanut takaisin.
Suomen kieli ei ole äidinkieleni, joten viesteissäni voisi olla vähän hassu kirjoitustyyli. Kieliopista puhumattakaan:))
kiitos vastauksista.
Pelkona itsellä oli/on juuri tuo, että rajoja kiristetään koska jonot ovat pitkät. Aloitin eneilyn 8vkoa sitten ja 12vkon jälkeen menen takaisin omalääkärille kysymään lähetettä. Eneilyn tarkoituksena oli siis "näyttää" lääkärille, (toki hyöty on ollut minulle itselleni)että olen tämän asian kanssa tosossani.
On ollut ihana lukea kaikkien onnistuneiden tarinoita.Toivotan kaikille leikkausjonossa oleille tsemiä,jospa itsekkin pääsen jonoon asti..
Pelkona itsellä oli/on juuri tuo, että rajoja kiristetään koska jonot ovat pitkät. Aloitin eneilyn 8vkoa sitten ja 12vkon jälkeen menen takaisin omalääkärille kysymään lähetettä. Eneilyn tarkoituksena oli siis "näyttää" lääkärille, (toki hyöty on ollut minulle itselleni)että olen tämän asian kanssa tosossani.
On ollut ihana lukea kaikkien onnistuneiden tarinoita.Toivotan kaikille leikkausjonossa oleille tsemiä,jospa itsekkin pääsen jonoon asti..
[b][i]En tiedä onko kiristetty, mutta mie painan 130 ja olen 155 pitkä ja minulla on siinä vierellä uniapnea, kolestroolit korkeella, verenpaine koholla ja sokeri.
Vartoon aikaa ravitsemust. jne...
Vartoon aikaa ravitsemust. jne...
satu72- Viestien lukumäärä : 2
Registration date : 07.10.2008
moi.tallinnassa on 36rajana GBPlle.
luke64- Viestien lukumäärä : 58
Ikä : 60
Registration date : 10.11.2009
Mä kävin tänään sisätautilääkärillä. Ja mun bmi on liian pieni, 42. Rajoja on tosiaan nostettu, eli jos on yli 40, mutta alle 45, täytyy olla c-pap-hoitoinen uniapnea. Ilman mitään liitännäissairauksia raja on 45.
Mä olen todella todella pettynyt. Lääkäri oli tosin ihana, kovasti sanoi että hän yrittää puhua mun puolesta ja toivoo sydämestään, että leikkaukseen pääsen. Mutta ylilääkäri tekee lopullisen päätöksen, eikä hän osaa sanoa lainkaan mikä tuo päätös voisi olla.
Joten nyt vain odotellaan ja jännitetään....jos mä en leikkaukseen pääse, niin mä en enää oikeasti tiedä mitä teen. Varmaa on, että ilman leikkausta en tule normaalipainoiseksi tulemaan ikipäivänä. Ja kaikki sairaudet vaanii kulman takana. Vaikka nyt olen terve, kauaa tätä ei tule tällä menolla kestämään. Enkä saa laihdutettua itse (tai saan joo, mutta kohta ne taas on takaisin kaikki tiputetut kilot).
Mä olen todella todella pettynyt. Lääkäri oli tosin ihana, kovasti sanoi että hän yrittää puhua mun puolesta ja toivoo sydämestään, että leikkaukseen pääsen. Mutta ylilääkäri tekee lopullisen päätöksen, eikä hän osaa sanoa lainkaan mikä tuo päätös voisi olla.
Joten nyt vain odotellaan ja jännitetään....jos mä en leikkaukseen pääse, niin mä en enää oikeasti tiedä mitä teen. Varmaa on, että ilman leikkausta en tule normaalipainoiseksi tulemaan ikipäivänä. Ja kaikki sairaudet vaanii kulman takana. Vaikka nyt olen terve, kauaa tätä ei tule tällä menolla kestämään. Enkä saa laihdutettua itse (tai saan joo, mutta kohta ne taas on takaisin kaikki tiputetut kilot).
Peijaksen kirurgi Anne Juuti sanoi luennolla kuukausi sitten, kun se nimenoamaan erikseen kysyttiin, että BMI on edelleen se 40 virallisesti eikä siihen tarvita liitännäissairauksia. Pistä kovaa kovaa vasten ja vaadi jonkun isomman herran lausunnon tuosta muka 45 BMI:stä sillä se ei ainakaan päde HUS-alueella. Ja ymmärtääkseni Suomessa kun ollaan niin julkinen terveydenhuolto tulee olla lain mukaan yhdenvertainen riippumatta asuinpaikkakunnasta. Nyt vaan kunnon rähinä päälle!
Kimby- Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 53
Registration date : 28.11.2009
Joo no mä odottelen vielä. Koska tosiaan tämä lääkäri, jolla kävin, suositteli leikkausta ja oikeasti toivoo, että mä siihen pääsen. Ja yrittää ylilääkärille puhua. Joten katsotaan mitä se isoherra asiasta on mieltä.
Jostain paperista se niitä kriteerejä luki ja mä itsekin näin kyllä siitä, että siinä puhuttiin 40-45 indeksistä ainoastaan c-pap-hoidettaville.
Mutta katsotaan ja odotetaan, pitänee ens viikolla koittaa soitella polille ja kysyä onko uutta.
Tuo lääkäri laittoi joka tapauksessa mut jo ravitsemusterapeutille eteenpäin, ihan siitä aloituksen enestä keskustelemaan. Eli toivotaan, että oikeastikin jotain tapahtuisi!
Jostain paperista se niitä kriteerejä luki ja mä itsekin näin kyllä siitä, että siinä puhuttiin 40-45 indeksistä ainoastaan c-pap-hoidettaville.
Mutta katsotaan ja odotetaan, pitänee ens viikolla koittaa soitella polille ja kysyä onko uutta.
Tuo lääkäri laittoi joka tapauksessa mut jo ravitsemusterapeutille eteenpäin, ihan siitä aloituksen enestä keskustelemaan. Eli toivotaan, että oikeastikin jotain tapahtuisi!
Edelleenkin tuo BMI ei ole valtakunnallinen raja vaan teidän paikallisen sairaalan omasta hatusta vedettyjä juttuja (vaikka se kuinka olisi kirjattu oikein paperille), todennäköisesti säästöperäisistä syistä, ja ne eivät oikeasti päde kun ruvetaan asiaa vaatimalla vaatimaan. Nimenomaan siihen kannattaa vedota että valtakunnallinen raja on edelleenkin tuo 40 ilman liitännäissairauksia mikäli ei meinaa muuten onnistua. Jos nyt muistan oikein niin BMI 36 on toinen raja mutta silloin tarvitaan jo sairauksia. Ja siis tuokin valtakunnallinen raja Suomessa.
Kimby- Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 53
Registration date : 28.11.2009
Joo toki mä uskon, että se on valtakunnallinen raja. Ja mä jo mietin, että jos siltä ylilääkäriltä tulee kielteinen päätös, niin en mä jaksa alkaa barrikadeille. Vaan varaan suoraan yksityistä kautta ajan leikkaavalle kirurgille ja hoidan lähetteen sitä kautta. Julkisen puolen leikkauksena tosin.
Mutta toivotaan tosiaan inhimillisyyttä ylilääkäriltä, että se menisi kuitenkin tätä reittiä ihan vain suoraan.
Mutta toivotaan tosiaan inhimillisyyttä ylilääkäriltä, että se menisi kuitenkin tätä reittiä ihan vain suoraan.
Onko yksityiseltä puolelta mahdollisuutta saada julkiselle lähete?
BigMama2010- Viestien lukumäärä : 49
Registration date : 20.05.2010
Hei!
Minä sain työterveyslääkäriltä Diacorista lähetteen oman aluesairaalan sisätautilääkärille joka laittoi sitten lähetteen operoivaan sairaalaan.
Minä sain työterveyslääkäriltä Diacorista lähetteen oman aluesairaalan sisätautilääkärille joka laittoi sitten lähetteen operoivaan sairaalaan.
FatLady- Viestien lukumäärä : 22
Registration date : 23.06.2009
Kyllä on mahdollisuus saada lähete esim. Lääkäritalon yksityislääkäriltä lähete keskussairaalaan. Minä sen sain juuri tällä viikolla.
Nyt vain odotellaan polin kirjettä, että pääseekö edes keskusteluyhteyteen lääkärin kanssa. Kriteerit minulla täyttyvät.
Nyt vain odotellaan polin kirjettä, että pääseekö edes keskusteluyhteyteen lääkärin kanssa. Kriteerit minulla täyttyvät.
sateenkaarenpäässä- Viestien lukumäärä : 214
Registration date : 26.07.2010
Mun ei tarvinut nousta barrikadeille eikä tehdä muutakaan. Mulle leikkaus myönnettiin ilman epäröintiä =)
Onnea Laihduttava :)
Maria- Viestien lukumäärä : 90
Registration date : 15.08.2010
Similar topics
» Huomen olis leikkaus!---kotona taas leikkaus onnistui!
» Leikkaus ohi:)
» Leikkaus 17.9
» Leikkaus oli 21.3
» Leikkaus ohi:)
» Leikkaus 17.9
» Leikkaus oli 21.3
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa