Kerppinen keventyy
+5
hellu
Kerppinen
HyeeNa!
Pyllerö
emmiliini
9 posters
Sivu 5 / 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Vs: Kerppinen keventyy
Mites teillä muilla, oletteko saaneet pikkumasuisille sallituista lääkkeistä jotain tietoa leikkauksen yhteydessä?
Itsellä tuli asia eteen kun kävin hampaiden tarkastuksessa ja esilomakkeelle piti kirjata allergiat, epäsopivat lääkkeet jne.
Tuolla Lile ry:n foorumilla on ollut tästä puhetta ja sieltä löytyi tietoa, että kaikki tulehduskipulääkkeet, esim. burana, ei ole enää sallittuja lääkkeitä ohitetuille.
Mutta lääkäriltä en ole saanut "virallista" tietoa ja siksi tässä vähän jäin tätä miettimään.
Itsellä tuli asia eteen kun kävin hampaiden tarkastuksessa ja esilomakkeelle piti kirjata allergiat, epäsopivat lääkkeet jne.
Tuolla Lile ry:n foorumilla on ollut tästä puhetta ja sieltä löytyi tietoa, että kaikki tulehduskipulääkkeet, esim. burana, ei ole enää sallittuja lääkkeitä ohitetuille.
Mutta lääkäriltä en ole saanut "virallista" tietoa ja siksi tässä vähän jäin tätä miettimään.
Kerppinen- Viestien lukumäärä : 157
Registration date : 03.12.2015
Tässä on nyt pieni lista lääkkeistä joita Gastric ByPass - eli ohitusleikatut EIVÄT saa syödä. Sleevatuilla tämä lista on höllempi ja tarvittaessa somacin kanssa voi ottaa, varmistettava kuitenkin aina lääkäriltä ensin!
Vatsalaukun ohitusleikatuille potilaille ainoat sopivat kipulääkkeet ovatParasetamoli (panadol, paramax,paraceon ym.), Panacod sekä Tramal.Kaikki tulehduskipulääkkeet ovat kielletty.
IBUPROFEIINI(Ardinex, Burana, Ibumas, Ibumetin, Ibusal, Ibutabs, Ibuxin)
ASETYYLISALISYYLIHAPPO( Aspirin, Disperin, Primaspan), jos määrätty sydänlääkkeeksi100mg x 1 niin ilmeisimmin on ok.
DIKLOFENAAKKI(Voltaren, Diclomex)
INDOMETASIINI(Indometin)
KETOPROFEIINI(Keto, Ketomex, Ketorin, Orudis)
NAPROKSEENI(Alpoxen, Miranax, Naprometin, Napromex, Naproxen, Naxopren,Pronaxen)
SELEKOKSIBI(Celebra, Onsenal)
TOLFENAAMIHAPPO(Clotam)
Vatsalaukun ohitusleikatuille potilaille ainoat sopivat kipulääkkeet ovatParasetamoli (panadol, paramax,paraceon ym.), Panacod sekä Tramal.Kaikki tulehduskipulääkkeet ovat kielletty.
IBUPROFEIINI(Ardinex, Burana, Ibumas, Ibumetin, Ibusal, Ibutabs, Ibuxin)
ASETYYLISALISYYLIHAPPO( Aspirin, Disperin, Primaspan), jos määrätty sydänlääkkeeksi100mg x 1 niin ilmeisimmin on ok.
DIKLOFENAAKKI(Voltaren, Diclomex)
INDOMETASIINI(Indometin)
KETOPROFEIINI(Keto, Ketomex, Ketorin, Orudis)
NAPROKSEENI(Alpoxen, Miranax, Naprometin, Napromex, Naproxen, Naxopren,Pronaxen)
SELEKOKSIBI(Celebra, Onsenal)
TOLFENAAMIHAPPO(Clotam)
HyeeNa!- Viestien lukumäärä : 985
Registration date : 26.08.2011
Saitko HyeeNa nämä tiedot lääkäriltä?
Kun mä ihmettelen, miksi ei näistä kerrottu jos/kun ne kerran ovat kiellettyjä?
Oon ite tuota listausta pitänyt rahapussissa mukana alusta alkaen, että voi sanoa tarvittaessa ite nuo, mutta silti mä ihmettelen miksi näitä ei kerrota heti leikkauksen jälkeen? Vai oonko mä ollut niin pöllyissä, että on mennyt tämä virallinen tieto ohi, voihan se olla niinkin
Kun mä ihmettelen, miksi ei näistä kerrottu jos/kun ne kerran ovat kiellettyjä?
Oon ite tuota listausta pitänyt rahapussissa mukana alusta alkaen, että voi sanoa tarvittaessa ite nuo, mutta silti mä ihmettelen miksi näitä ei kerrota heti leikkauksen jälkeen? Vai oonko mä ollut niin pöllyissä, että on mennyt tämä virallinen tieto ohi, voihan se olla niinkin
No niin, kas kun ei yksikään lääkäri ole kiinnittänyt mitään huomiota mun Miranaxiin
Kait sitäkin täytyy itse alka kysellä, hohhoijaa
Kait sitäkin täytyy itse alka kysellä, hohhoijaa
Annniina- Viestien lukumäärä : 550
Registration date : 09.02.2015
Mä oon kans miettiny näitä lääke juttui.. ei kukaan ole minullekaan mitään sanonut näistä kielletyistä lääkkeistä! Pitää 3kk tarkastuksessa sitten kysellä näistä jotain varmistusta, onpa ärsyttävää! Onneks en ole käyttänytkään mitään muuta kun tuota grammasta panadolia jos on ollut tarvetta.
emmiliini- Viestien lukumäärä : 252
Registration date : 27.02.2015
Minä en oo näistä itse saanut lääkäriltä tietoa, olen saanut nuo siitä salatusta leikattujen ryhmästä. Jokatappauksessa tieto on peräisin Peijaksen sairaalasta. Jostain syystä näitä lääkeasioita ei käydä läpi lääkäreiden kanssa leikkauksen jälkeen.
On tää kieltämättä vähän hämärä juttu, kun olen vielä ymmärtänyt, että se on sitten aika vakavaa, jos vääränlaisia lääkkeitä ohituksen jälkeen syö.
Jos en olisi Lile ry: jäsen, en tietäisi koko lääkeasiasta mitään. Peijaksen ohjeistus tuo Lilenkin foorumin kirjoitus on.
No, torstaina anyways jätin hammaslääkärille kopion kiellettyjen lääkkeiden listasta, josta nyt en sitten ihan satavarma ole, onko noin.
Onneksi tarvitsen yleisesti ottan tosi tosi harvoin lääkkeitä, joten sen puoleen ei hätiä
Jos en olisi Lile ry: jäsen, en tietäisi koko lääkeasiasta mitään. Peijaksen ohjeistus tuo Lilenkin foorumin kirjoitus on.
No, torstaina anyways jätin hammaslääkärille kopion kiellettyjen lääkkeiden listasta, josta nyt en sitten ihan satavarma ole, onko noin.
Onneksi tarvitsen yleisesti ottan tosi tosi harvoin lääkkeitä, joten sen puoleen ei hätiä
Mulle sanottiin kyllä että Panadol kipuun ja välttää tulehduskipulääkkeitä. Mulle tehty sleeve. On olemassa lääkkeitä jotka on tarkoitettu hajoavan vasta ohutsuolessa ns. debot-tabletit. Kannattaa ehdottomasti ottaa asia esille lääkärin kanssa. Hienoa lukea sinunkin taivalta ja edistymistä. On tää foorumi vaan hyvä juttu.😊
hellu- Viestien lukumäärä : 241
Registration date : 28.03.2015
Joo, esim. buranan käyttö voi olla nimenomaan ohitetuille vaarallista. Ei toki kertaluontoisesti mutta jos kuurina joutuu käyttään. Syy siihen on se että meiltä on tuota anatomiaa muokkailtu sen verran että meiltä on irroitettu ventrikkeli, joka mm. säätelee sitä miten ruoka liikkuu mahalaukusta ohutsuoleen. Koska meillä ohitetuilla se ventrikkeli sijaitsee ihan eri paikassa, se ei säätele ruuan/lääkkeiden siirtymistä ohutsuoleen vaan kaikki menee sinne suoraa putkea. Nää kielletyt lääkkeet on kaikki sellaisia joiden on tarkoitus sulaa mahalaukussa, ei ohutsuolessa. Ohutsuoleen joutuessaan nää lääkkeet voivat pahimmassa tapauksessa puhkaista koko suolen ja kukaan meistä tuskin haluaa tietää miten sen jälkeen käy.
Depot-tabletti, eli esim. Panadol on lääke joka on suunniteltu sulamaan vasta ohutsuolessa, se on näinollen tarpeeksi turvallinen leikattujen käytettäväksi.
Depot-tabletti, eli esim. Panadol on lääke joka on suunniteltu sulamaan vasta ohutsuolessa, se on näinollen tarpeeksi turvallinen leikattujen käytettäväksi.
Se on kyllä hyvä fiilis nauttia, kiitos Miumau
Kaksi kuukautta leikkauksesta ja kokonaispudotus -15 kg.
2 lomaviikkoa oli huonosti hoidettu, olisi voinut pudota paremminkin, kun olisi muistanut juoda ja syödä säännöllisemmin...
Note to myself, seuraavan lomajakson aikana toimi järkevämmin
Ihan tyytyväinen olen kuitenkin, alaspäin mennään koko ajan - se on pääasia.
Kaksi kuukautta leikkauksesta ja kokonaispudotus -15 kg.
2 lomaviikkoa oli huonosti hoidettu, olisi voinut pudota paremminkin, kun olisi muistanut juoda ja syödä säännöllisemmin...
Note to myself, seuraavan lomajakson aikana toimi järkevämmin
Ihan tyytyväinen olen kuitenkin, alaspäin mennään koko ajan - se on pääasia.
Huomaa, että säännöllisyys meinaa kadota mitä kauemmas mennään leikkauksesta! Mä oon palannut takaisin kännykkäherätyksiin, muuten karkaa hommat ihan lapasesta...
Hienosti sujuu sullakin, jatketaan samaan malliin
Hienosti sujuu sullakin, jatketaan samaan malliin
Näin on sitten lämmin Kreikan matka Kerppisellä takana.
Ai että miten oli ihanaa, olisin niin voinut jäädä sinne lämpöön loppuiäksi
No, vielä odotan seuraavaa kertaa entistä innokkampana, josko sitten olisi vielä pienemmässä koossa ja kaikki elo ja olo rannalla mukavampaa.
Ruokailut vaan jäi siellä huonoiksi, välipalana hedelmää, maitotuotteet ihan todella minimissä, vesikin jäi lähes päivittäin liian vähäiseksi. Ja sitten tuli juotua siideriä , hämmästyin kuinka normaalilta se tuntui, ei mitään ongelmia kun vaan joi tarpeeksi hitaasti. Tuo ei tietysti ole mikään hyvä juoma, mutta kuumuudessa sitä vissiin arviointikyky aina välillä herpaantui, kun siideriin päätyi
Olen kaikenkaikkiaan kuitenkin tosi tyytyväinen, että kaikkea pystyin hyvin syömään, eikä tullut ongelmia mistään ainesosista! Kanafile oli kova sana, grillattuna, tomaattien ja muiden kasvisten kanssa. Munakas oli toinen hyvä ruoka mitä uskalsin hyvin syödä ja se maistui
Aamupalallakin oli munakasta, tomaattia, kreikkalaista jogurttia, meloonia ja persikkaa - näistä koostui meikiksen aamiainen.
Välillä vaan tuntui, että kerralla sinne masuun mahtui aika laillakin syömisiä, verraten kotimaan annoskokoihin. No syynä ehkä sitten nuo puutteelliset välipalat - nyt on palattava äkkiä takaisin normaaliin ruokarytmiin ja annoskokoihin...
Että näin on sitten eka matka pikkumasuisena tehty, uskallan lähteä toistekkin
Ai että miten oli ihanaa, olisin niin voinut jäädä sinne lämpöön loppuiäksi
No, vielä odotan seuraavaa kertaa entistä innokkampana, josko sitten olisi vielä pienemmässä koossa ja kaikki elo ja olo rannalla mukavampaa.
Ruokailut vaan jäi siellä huonoiksi, välipalana hedelmää, maitotuotteet ihan todella minimissä, vesikin jäi lähes päivittäin liian vähäiseksi. Ja sitten tuli juotua siideriä , hämmästyin kuinka normaalilta se tuntui, ei mitään ongelmia kun vaan joi tarpeeksi hitaasti. Tuo ei tietysti ole mikään hyvä juoma, mutta kuumuudessa sitä vissiin arviointikyky aina välillä herpaantui, kun siideriin päätyi
Olen kaikenkaikkiaan kuitenkin tosi tyytyväinen, että kaikkea pystyin hyvin syömään, eikä tullut ongelmia mistään ainesosista! Kanafile oli kova sana, grillattuna, tomaattien ja muiden kasvisten kanssa. Munakas oli toinen hyvä ruoka mitä uskalsin hyvin syödä ja se maistui
Aamupalallakin oli munakasta, tomaattia, kreikkalaista jogurttia, meloonia ja persikkaa - näistä koostui meikiksen aamiainen.
Välillä vaan tuntui, että kerralla sinne masuun mahtui aika laillakin syömisiä, verraten kotimaan annoskokoihin. No syynä ehkä sitten nuo puutteelliset välipalat - nyt on palattava äkkiä takaisin normaaliin ruokarytmiin ja annoskokoihin...
Että näin on sitten eka matka pikkumasuisena tehty, uskallan lähteä toistekkin
Oiii, ihanaa lukea sun reissusta! Hedelmät ja vihannekset on niin eri planeetalta tuolla Välimeren maissa, nam! Tervetuloa kotimaahan ja arkiseen todellisuuteen
Kerppisellä on pitänyt kiirettä tämä alkusyksy, eikä oikeastaan mitään erityistä mullistavaa ole kerrottavanakaan.
Ruokailut sujuu, paino tuntuu välillä vähän junnaavan, kaikin puolin sellaista normaalia menoa
3 kk kokonaispudotus oli -16 kg, enemmänkin olisi voinut olla, mutta kesä ja kehnommat syömisrutiinit sotkivat pudotusta jonkin verran.
Nyt on rutiinit saatu taas tasattua paikoillee ja eteenpäin mennään hitaasti mutta varmasti
Syksyllä pitäisi saada tuo liikuntapuoli aktivoitua, miten paljon te muut liikutte noin viikottain?
Ruokailut sujuu, paino tuntuu välillä vähän junnaavan, kaikin puolin sellaista normaalia menoa
3 kk kokonaispudotus oli -16 kg, enemmänkin olisi voinut olla, mutta kesä ja kehnommat syömisrutiinit sotkivat pudotusta jonkin verran.
Nyt on rutiinit saatu taas tasattua paikoillee ja eteenpäin mennään hitaasti mutta varmasti
Syksyllä pitäisi saada tuo liikuntapuoli aktivoitua, miten paljon te muut liikutte noin viikottain?
Sanalla sanoen, huonosti
Yhdyn tällä hetkellä täysin kommenttiisi, HyeeNa
No melko huonosti, pyrin käymään kerran viikossa kuntosalilla ja kävelyllä. Mutta heti jos ystävä ei pääse ja joutuisin lähtemään yksin, niin jään herkästi mieluummin kotiin...
Taas on kuukausi jo vierähtänyt, painoa putosi lopulta 1,5 kg vaikka tuntui ettei mitään tapahdu
Kokonaispudotus nyt -17,5 kg toukokuusta.
Vaaka heittelee edes takaisin ja välillä jo vähän turhauttaa. Kovin hitaasti edetään, mutta pääasia että alaspäin mennään .
Muutoin kaikki sujuu hyvin, energiaa on huomattavasti aikaisempaa enemmän, kaikki ruoka maistuu mutta pienemmissä määrin.
Liikuntaa olen nyt alkanut lisätä ja toivon että se tuo lisäbuustia painon pudotukseen, ettei nyt vielä alkaisi jumittaa. Omaan tavoitteeseeni on kuitenkin vielä aikalaillakin matkaa.
3 kk jälkitarkastuksessa kävin 4 kk:n kohdalla, veriarvot oikein hyvät ja muutenkin kaikki oli mallillaan
Kohti syksyn puhureita ja talven tuiskuja mennään!
Kokonaispudotus nyt -17,5 kg toukokuusta.
Vaaka heittelee edes takaisin ja välillä jo vähän turhauttaa. Kovin hitaasti edetään, mutta pääasia että alaspäin mennään .
Muutoin kaikki sujuu hyvin, energiaa on huomattavasti aikaisempaa enemmän, kaikki ruoka maistuu mutta pienemmissä määrin.
Liikuntaa olen nyt alkanut lisätä ja toivon että se tuo lisäbuustia painon pudotukseen, ettei nyt vielä alkaisi jumittaa. Omaan tavoitteeseeni on kuitenkin vielä aikalaillakin matkaa.
3 kk jälkitarkastuksessa kävin 4 kk:n kohdalla, veriarvot oikein hyvät ja muutenkin kaikki oli mallillaan
Kohti syksyn puhureita ja talven tuiskuja mennään!
Sähän tuut Kerppinen ihan mun kannoilla, hienoooo!!
Millaista liikuntaa olet lisännyt? Mä oon aloittanut maltillisesti kävelyä ja kerran kävin jo zumbassakin piiiitkästä aikaa. Khyl se tästä *peukku*
Pakko lähteä huomenna 3+1 päiville katsomaan jos löytyisi vaatetta talveksi
Millaista liikuntaa olet lisännyt? Mä oon aloittanut maltillisesti kävelyä ja kerran kävin jo zumbassakin piiiitkästä aikaa. Khyl se tästä *peukku*
Pakko lähteä huomenna 3+1 päiville katsomaan jos löytyisi vaatetta talveksi
Sivu 5 / 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa