Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

HyeeNa! tässä hei.

+81
outsa
Yasmiini
Pyllerö
Kerppinen
hellu
emmiliini
Emmuu
Annniina
MatamiMimmi
Vesinokkaeläin
Miumau
Lellukka
ibid
Tuplanainen
Valopää
Mievaan
MANTA1
tunis87
Ano
apila
Viipe
Mirana
lihava89
Nanne Napaneera
satumummu
t.si
Malla
Lovely
Helmiäinen
Sammakkoprinsessa
meevin
Simppa83
papepa
trintilla
pilvipouta
etana
anjuska
Piajakisut
matamiina
Rosmariini
Tiinzku
Huugibuugi
tuulahdus
Luisfigo
Tuhti
Krisu75
Punapippuri
toiveikas
Metsänpeikko
Fia
nosp
Massiivi
zelda
Soile
Saara-79
Mili
PiJoHe
Pallokala
Äitikarhu
Mama XXL
Elämä edessä
koskpir
kissus nytkö jo
tigertytto
Emppu81
Pandoria
perhonen88
hansu
Kimby
haidi66
BLOCCO
anne.heide
susanna68
Saranna
Laihduttava
Bulla65
eräpena
Aurora
Leppis
Lyltsy
Minni67
85 posters

Sivu 1 / 23 1, 2, 3 ... 12 ... 23  Seuraava

Siirry alas

HyeeNa! tässä hei. Empty HyeeNa! tässä hei.

Viesti kirjoittaja HyeeNa! Pe Elo 26, 2011 8:02 pm

Pähkinänkuoressa:

Olin parikymppinen kun minulla todettiin kakkostyypin diabetes sekä astma. Keho alkoi sanoa sopimusta irti, selkä, hartiat ja polvet erityisesti. Painoa oli suurimillaan 112kg ja leikkausaamuna tasan 100kg. Leikkaus tehtiin Vaasan sairaalassa, jatkossa asioinkin jo Tampereella muutostani johtuen. Tällä hetkellä jonottelen rintojen kohotukseen. Allekirjoituksesta löytyy oman leikkaukseni aikataulu noin suunnilleen.



Viimeinen muokkaaja, HyeeNa! pvm To Joulu 31, 2015 7:39 pm, muokattu 1 kertaa (Raportin syy : Poistin vanhan esittelytekstin ja kirjoitan uuden päivitetyn version. Joskus.)
HyeeNa!
HyeeNa!

Viestien lukumäärä : 985
Paikkakunta : Tampere
Registration date : 26.08.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

HyeeNa! tässä hei. Empty Vs: HyeeNa! tässä hei.

Viesti kirjoittaja Minni67 Pe Elo 26, 2011 8:43 pm

Moikka

ei sua kukaan mistään ulos naura...

Paras tapa saada selvyys leikkauskelpoisuuteen, on varata aika lääkäriin ja ottaa asia puheeksi. En tiedä on leikkaukselle olemassa ikärajaa, mutta se selvinnee siellä lääkärissä.

Eli ei muuta kun aikaa varaamaan ja tsemppiä Wink

Minni67

Viestien lukumäärä : 195
Ikä : 57
Paikkakunta : Tampere
Registration date : 02.11.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

HyeeNa! tässä hei. Empty Vs: HyeeNa! tässä hei.

Viesti kirjoittaja HyeeNa! La Elo 27, 2011 5:44 pm

Heiii.
Kiitos tsempistä. (:
HyeeNa!
HyeeNa!

Viestien lukumäärä : 985
Paikkakunta : Tampere
Registration date : 26.08.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

HyeeNa! tässä hei. Empty Vs: HyeeNa! tässä hei.

Viesti kirjoittaja Lyltsy La Elo 27, 2011 8:47 pm

Tervetuloa HyeeNa.

Oon sitä meiltä että parempi leikkaus ennemmin kuin myöhemmin, ennen kuin lihavuus on alkanut määrittää meitä ihmisenä ja aiheuttaa rajoitteita elämään (ihmissuhteet, lisääntyminen, terveys).

Kuitenkin olisi tosi tärkeää nuoresta iästä huolimatta tunnistaa ja tunnustaa itselleen miksi on lihava. Mulla esim. näin jälkikäteen päästyäni leikkauksen avulla normaalipainoon on tunnustettava etten koskaan tajunnut syöväni niin isoja annoksia ( ja myöhemmin vielä lasten jämät) kuin söin. Sokerinarkkariuteni olen kyllä aina tunnustanut, pullat ja suklaa on maistunut. Epäsäännöllinen ruokailu , jolloin iltaisin ei sitten tuntunut riittävän mikään ja hiilaripainotteinen ruokavalio oli selkeästi sellaisia joista oli uuden elämän myötä päästävä eroon.

Siksi on tärkeää olla rehellinen itselleen, että ne valinnat ja vaikeat tilanteet tulee eteen leikattunakin ennemmin tai myöhemmin. Ja joillain täälläkin on syömiset menneet sitten toiseen äärilaitaan. Ja tarkoitus on kuitenkin päästä normaaliin suhteeseen ruuan kanssa ja syödä monipuolisesti ja säännöllisesti ja pysyä terveenä. Itse se työ/valinnat on tehtävä leikkauksen jälkeenkin, tämä ei ole oikotie.

Uskon, että BMI yli 40 ihmisillä ei todennäköisesti ole ilman leikkausta mahdollisuutta normaalipainoon. Koska olemme sellaisia joilla ruuan määrä lisää mielihyvää eikä sitä stoppia samalla tavalla tule kylläisyydestä kuin monella normaalipainoisella.

Tsemppiä täältäkin!
Lyltsy
Lyltsy

Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Paikkakunta : Espoo
Registration date : 28.03.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

HyeeNa! tässä hei. Empty Vs: HyeeNa! tässä hei.

Viesti kirjoittaja HyeeNa! Su Elo 28, 2011 12:51 am

Hus.


Viimeinen muokkaaja, HyeeNa! pvm To Joulu 31, 2015 7:40 pm, muokattu 1 kertaa (Raportin syy : Poistettu viesti.)
HyeeNa!
HyeeNa!

Viestien lukumäärä : 985
Paikkakunta : Tampere
Registration date : 26.08.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

HyeeNa! tässä hei. Empty Vs: HyeeNa! tässä hei.

Viesti kirjoittaja Leppis Su Elo 28, 2011 1:10 am

Olet varmaan tarpeeksi vanha leikkaukseen. Luulen, että lääkäri on kiinnostunut laihdutushistoriastasi ja onko sinulla ollut merkittäviä painonpudostusyrityksiä. Sen mukaan he toimivat. Mahdollisesti hän suosittelee sinulle ene-ryhmää. Smile

Leppis

Viestien lukumäärä : 352
Paikkakunta : Hyvinkää
Registration date : 17.06.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

HyeeNa! tässä hei. Empty Vs: HyeeNa! tässä hei.

Viesti kirjoittaja HyeeNa! Su Elo 28, 2011 1:51 am

Joo ei ne varmaan ihan hepposesti leikkaamaan lähe ellei oo ennen yrittäny laihduttaa jotenkin muuten eri tavoilla. Tuo ENE mua vähän hirvittää.. Kun kerran kokeilin sitä cambridgea ja nehän on kans noita pusseja mitä enelläkin paljolti "syödään". Heti kun oli ketoosiin päässyt niin meni muuten ihan ok, mutta melkein kaikki soosit alko oksettaa niin ettei niitä saanut suusta alas. Jonkunaikaa kituutin sitte juomalla niitä cambridge minttukaakao-pusseja, ei niilläkään pitkälle pötkitty, ei sitä kauaa jaksa samalla pussisoosilla ellää.. : <
HyeeNa!
HyeeNa!

Viestien lukumäärä : 985
Paikkakunta : Tampere
Registration date : 26.08.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

HyeeNa! tässä hei. Empty Vs: HyeeNa! tässä hei.

Viesti kirjoittaja Leppis Su Elo 28, 2011 2:38 am

Minun ene-ryhmäni alkaa viikon päästä. Olen testaillut myös eneitä ja huonosti menevät alas minultakin. Tältä palstalta olen saanut vinkkiä Knorrin valmiskeittoihin ja niistä on osa todella hyviä. Easy bodyllä on 140 kcal proteiinijuomia ja suklaa sekä kahvi ovat hyvänmakuisia. Lisäksi aion juodan nutriletin suklaapirtelöä.

Leppis

Viestien lukumäärä : 352
Paikkakunta : Hyvinkää
Registration date : 17.06.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

HyeeNa! tässä hei. Empty Vs: HyeeNa! tässä hei.

Viesti kirjoittaja HyeeNa! Su Elo 28, 2011 3:07 am

Okeii. (: No, onneksi on olemassa tää foorumi! : D Jos nyt lääkäriltä mitään vastausta tullee. (:
HyeeNa!
HyeeNa!

Viestien lukumäärä : 985
Paikkakunta : Tampere
Registration date : 26.08.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

HyeeNa! tässä hei. Empty Vs: HyeeNa! tässä hei.

Viesti kirjoittaja HyeeNa! Su Elo 28, 2011 5:08 pm

Noniin.. tiistaina on aika lääkärille ja katotaan lähteeköö asia eteneen sieltä vai nauraako se mut ulos..
HyeeNa!
HyeeNa!

Viestien lukumäärä : 985
Paikkakunta : Tampere
Registration date : 26.08.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

HyeeNa! tässä hei. Empty Vs: HyeeNa! tässä hei.

Viesti kirjoittaja HyeeNa! Ma Elo 29, 2011 6:20 pm

Jännittää ihan hulluna huominen lääkäriaika..
Mun pitäis tiskata tässä mutta selkä on ollu tänään niin kipeä että tää istuminenki tekee kipeetä. Mulla on ollu ongelmia tän selkän kanssa abauttiarallaa vuoden päivät enkä oo saanu siihen selvyyttä..
Voiko se olla sitte niin että mun selkä ei kestä enää mun painoa. Voi että tää tekee kiukkuseksi! Haluais tehä taas vaikka mitä muttako ei selkä anna. : <
Tuskin se pelkkää jumitustakaan on kun mulla on ollu tommonen aktiivinen poikaystävähieroja joka on moukaroinu mun selkää tuon tuosta eikä silti auta..
Mä niiiiin tiedän että se lääkäri nauraa mut huomenna sieltä ulos ja sanoo et "sä mitää leikkausta saa, mee fysioterapiaan ja pistä selkä kuntoon ja lähe lenkille" ÄRH! Turhauttavvaa tämmönen!
HyeeNa!
HyeeNa!

Viestien lukumäärä : 985
Paikkakunta : Tampere
Registration date : 26.08.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

HyeeNa! tässä hei. Empty Vs: HyeeNa! tässä hei.

Viesti kirjoittaja Leppis Ma Elo 29, 2011 7:37 pm

Minulla selkävaivat johtuvat isosta mahasta. Jos joutuu seisomaan pitempiä aikoja, niin enemmänkin alaselän puolella ne säryt ovat.

Leppis

Viestien lukumäärä : 352
Paikkakunta : Hyvinkää
Registration date : 17.06.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

HyeeNa! tässä hei. Empty Vs: HyeeNa! tässä hei.

Viesti kirjoittaja HyeeNa! Ma Elo 29, 2011 7:54 pm

Mulla se särky on kyllä ihan ylhäältä alas asti. Mad
Mulla kans särky alkaa jos seisoo pitempään paikallaan tai istuu pitkään selkä suorassa..
HyeeNa!
HyeeNa!

Viestien lukumäärä : 985
Paikkakunta : Tampere
Registration date : 26.08.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

HyeeNa! tässä hei. Empty Vs: HyeeNa! tässä hei.

Viesti kirjoittaja HyeeNa! Ti Elo 30, 2011 4:06 pm

Hus.


Viimeinen muokkaaja, HyeeNa! pvm To Joulu 31, 2015 7:41 pm, muokattu 1 kertaa
HyeeNa!
HyeeNa!

Viestien lukumäärä : 985
Paikkakunta : Tampere
Registration date : 26.08.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

HyeeNa! tässä hei. Empty Vs: HyeeNa! tässä hei.

Viesti kirjoittaja Aurora Ti Elo 30, 2011 5:31 pm

Varailet ajan ihan tuota leikkauslähetettä koskien.
Kyllä se varmaan eteenpäin lähtee Smile

Aurora

Viestien lukumäärä : 190
Paikkakunta : Tampere
Registration date : 29.04.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

HyeeNa! tässä hei. Empty Vs: HyeeNa! tässä hei.

Viesti kirjoittaja eräpena Ti Elo 30, 2011 6:25 pm

Uutta matoa koukkuun, kyllä ne uskoo kun tarpeeksi painostaa.
eräpena
eräpena

Viestien lukumäärä : 622
Ikä : 64
Paikkakunta : laukaa
Registration date : 15.12.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

HyeeNa! tässä hei. Empty Vs: HyeeNa! tässä hei.

Viesti kirjoittaja HyeeNa! Ti Elo 30, 2011 7:32 pm

Niin kai, jotenkin vaan pistää ihmetyttämään että jos päivystysaika on niin lyhyt niin miksi siihen menee tunti kun lääkäri kirjoittaa yhden todistuksen siitä että mulla on atooppinen ihottuma!? Ähhh.
HyeeNa!
HyeeNa!

Viestien lukumäärä : 985
Paikkakunta : Tampere
Registration date : 26.08.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

HyeeNa! tässä hei. Empty Vs: HyeeNa! tässä hei.

Viesti kirjoittaja Bulla65 Ti Elo 30, 2011 7:59 pm

Terveyskeskuksissa taitaa olla yleinen käytäntö, että siellä hoidetaan asia kerrallaan... Yhteen aikaan kävin niissä jonkin verran iäkkään äitini tukihenkilönä ja aina joskus sain "nokilleni" kun olisin kysynyt jostakin muusta äidin oireesta/sairaudesta samalla kertaa kun siellä olimme esim. käymässä saamassa hoitoa äidin kamaliin säärihaavoihin. Lääkäri vaan totesi, että "nyt hoidetaan näitä säärihaavoja, muista vaivoista puhutaan sitten joskus toisella kertaa"...eli sellainen ihmisen kokonaisvaltainen hoito on vissiin aika hakusessa siellä...valitettavasti. Varaa siis reippaasti uusi aika ja nimenomaan lihavuusleikkauskonsultaatiota varten.
Bulla65
Bulla65

Viestien lukumäärä : 540
Ikä : 58
Paikkakunta : Suomi
Registration date : 14.04.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

HyeeNa! tässä hei. Empty Vs: HyeeNa! tässä hei.

Viesti kirjoittaja HyeeNa! Ti Elo 30, 2011 8:27 pm

Joo, samaa on ollu nähtävissä näillä nurkilla..
Pitää sitte alkaa varaileen niitä aikoja ihan urakalla ku pitää sitä ja tätä käydä valittamassa. : D
HyeeNa!
HyeeNa!

Viestien lukumäärä : 985
Paikkakunta : Tampere
Registration date : 26.08.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

HyeeNa! tässä hei. Empty Vs: HyeeNa! tässä hei.

Viesti kirjoittaja HyeeNa! Ke Elo 31, 2011 7:14 pm

NGH! Kylläpä mennee vaikiaksi! Ne ei ees anna mulle enää lääkäriaikaa ku sanoin että haluan keskustella lääkärin kanssa lihavuusleikkauksesta! Sanovat vain että ole osviittaan yhteydessä (joka on siis mielenterveys ja päihdepuoli) jos he osaisivat sieltä auttaa... Jooh. muuttas kirjat lopullisesti Kokkolaan (oon siis oikeasti toiselta paikkakunnalta mutta muuttamassa Kokkolaan..) ja jatkais sieltä..
HyeeNa!
HyeeNa!

Viestien lukumäärä : 985
Paikkakunta : Tampere
Registration date : 26.08.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

HyeeNa! tässä hei. Empty Vs: HyeeNa! tässä hei.

Viesti kirjoittaja Laihduttava Ke Syys 28, 2011 10:57 pm

Äh, ei muuta kun soitat sinne tk:n omalle alueelle ja sanot, että haluat ajan lääkärille. Niitten hoitajien ei tarvi edes tietää miksi haluat, voit sanoa vaan että se on yksityisasia, mutta haluat puhua siitä lääkärille.
Tsemppiä!

Laihduttava

Viestien lukumäärä : 364
Paikkakunta : Pohjanmaa
Registration date : 23.03.2010

http://kivinenpolku.blogspot.com

Takaisin alkuun Siirry alas

HyeeNa! tässä hei. Empty Vs: HyeeNa! tässä hei.

Viesti kirjoittaja HyeeNa! Su Loka 16, 2011 11:56 pm

Hus. Liibalaabaa


Viimeinen muokkaaja, HyeeNa! pvm To Joulu 31, 2015 7:42 pm, muokattu 1 kertaa
HyeeNa!
HyeeNa!

Viestien lukumäärä : 985
Paikkakunta : Tampere
Registration date : 26.08.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

HyeeNa! tässä hei. Empty Vs: HyeeNa! tässä hei.

Viesti kirjoittaja HyeeNa! Ti Loka 18, 2011 11:05 pm

Oonkohan mää jotenki harhaluulonen ko mä pelkään että mulle ois kehittymässä uniapneaa ja diabetesta.. Mummo sano tuossa yks päivä että mun pitäis käydä astmatesteissäkin kun se on tuota mun räkimistä ja kähinää kuunnellu parisen viikkoa.

Muttasiis noista uniapnea ja diabetes epäilyistä..
Ensinnäki oon epäilly jo pidemmän aikaa tuota uniapneaa koska monesti huomaan itsekin usein siinä nukahtamisen ja hereilläolon rajamailla että pidätän hengitystä jonkinaikaa ja säpsähdän sitten siihen kun päästän ilman ulos ja samalla päästän sellaisen voihkaisevan/ynähtävän äänen. Ja kimppakämppä-aikoinani kämppäkaverit monesti naureskelivat sille kun unissani tein juurikin tuota samaa että pidätin henkeä ja sitten ynähdin. Oon aina tosi väsynyt ja päätä särkee jatkuvasti.. Enkä kyllä todellakaan ihmettele vaikka olisikin uniapneaa koska hengittäminen on jo muutenkin välillä tosi tukalaa ihan hereilläollessakin. Huhhuh.

No tuo diabetes, se on meillä oikea sukurasite äidin puolelta. Sitä aloin pelätä kun kuulin siitäkin noita oireita. Eli kokoajan on jano, ei lähde jano vaikka kuinka joisi ja vessassa täytyy tietekki rampata jatkuvasti tuon juomisen takia ja väsyttää kokoajan joka ei välttämättä nyt edes tästä johdu vaikka oireisiin kuuluukin, luulen johtuvan enemmän tuosta uniapnea-asiasta.

Astmaa en itse ollut edes tullut ajatelleeksi mutta mummoni on kova räkimään limaa ja pisti merkille että minähän teen ihan samaa. Lisäksi astmaa meidän suvussa vasta onkin! Isällä on astma, äidin äidillä ja isän isällä on myös astma ja heidän vanhemmillaankin muistaakseni, eli ei mitenkään epätodennäköistä että periytyisi minullekkin tämä. Tätä limayskäähän olen toki kyllä yskinyt jo useampaa vuotta mutta luulen että sillon taisi olla enemmän asiaa tupakalla tähän, vaan nyt on tupakka jo jäänyt aikaa pois niin ei oikein usko riitä että enää johtuisi siitä.

Onkohan tämä nyt vaan harhaluuloa vai onko ihan oikeasti syytä hakeutua jo lääkäriin näitten takia?
Lääkäriin jos menenkin niin pitääköhän ne mua siellä sitte kans vaan luulosairaana tai jotain? Mulla on aina joku asia vinossa ja mun perhekään ei ikinä oikein ole uskonut että mulla ois mitään sairauksia koskaan ollu. Näin esimerkkinä, perhe ei aikanaan uskonut että mun mielenterveydessä olis mitään vikaa, halusin vaan huomiota ja angstasin koska nuoret nyt tekee niin. Sitte lähettiin siitä terapiaan ja diagnosoitiin ahdistus - ja paniikkihäiriö, sekä masennus. Senkin takia oon aika huono käymään lääkärissä ja näitä ikäviä asioita vaan kertyy ja kertyy kun on pienestä asti taottu että "oot vaan luulosairas".

Juuri tuossa yksikin päivä kun toisen mummoni kanssa jutustelin ja mainitsin hälle toisen mummon astmaepäilystä, hän sanoi että "sinun pitäisi saada tuota painoa pois, siitä se johtuu" ja hetken päästä korjasi että "toisaalta onhan se aika kova sukurasite".
mmh. No, totta. Pitäisihän sitä painoa saada pois (taas), aivan niinkuin en sitä itse tietäisi. Tuskinpa muuten tällä sivulla olisikaan.
Kuten varmasti moni muukin on saanut tätä kokea että oma suku alkaa piikittelemään läskeistä (tosin tämä minun mummo on ainoa meidän suvusta joka mua läskeistä piikittelee, ja on tehnyt sitä kyllä siitä asti kun olen ollut lapsi!), mulle vois tosiaan jo tämä riittää. Oon laihuttanu useasti ennenkin ja oon toki kuullut kehuja siitä että "ootpa laihtunu paljon" ja "Eihän sinua enää meinaa tunnistaa kun oot niin laihtunut" mikä on ihan ok mutta jos meneekin taas huonompaan suuntaan niin miksi siitä pitää piikitellä? RRRR...

Haha, ihan tässä loppukevennykseksi itelleni aattelin että kerronpa tässä yhen jutun joka on jääny mua naurattamaan parin vuoden takaa.
Minähän olen siis mitoiltani abauttiarallaa 160/101, eli en mikään kovin suuri kuitenkaan, no mulla on täti joka on mua varmaan puolta suurempi.. Mikä ei siis oo sinänsä hauskaa mutta hauskaa siinä oli se kun kerran tämä minun täti katto mua oikein arvostelevasti päästä varpaisiin ja tokaisi lopulta vähän paheksuvasti että: "Oletpa sinä S**** lihava!" Jäi vähän se naurattamaan kun täti on kuitenkin minua puolta kookkaampi ja tohtii vielä minulle sanoa että minä olen lihava.. Rolling Eyes Ei siinä, olenhan minä.
HyeeNa!
HyeeNa!

Viestien lukumäärä : 985
Paikkakunta : Tampere
Registration date : 26.08.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

HyeeNa! tässä hei. Empty Vs: HyeeNa! tässä hei.

Viesti kirjoittaja Lyltsy Ti Loka 18, 2011 11:43 pm

Reippaasti vaan varaat lääkärin, tuo diabetes on äkkiä tutkittu ja sitten voi nuo muut tutkia sen jälkeen jos ja kun tuo diabetesasia on selvinnyt.

Tsemppiä!
Lyltsy
Lyltsy

Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Paikkakunta : Espoo
Registration date : 28.03.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

HyeeNa! tässä hei. Empty Vs: HyeeNa! tässä hei.

Viesti kirjoittaja HyeeNa! Ke Loka 19, 2011 12:11 am

Kiitos lyltsy! Kyllä mää taidan huomenna jo soitella oman kunnan terveyskeskukseen ja varailla aikaa.
HyeeNa!
HyeeNa!

Viestien lukumäärä : 985
Paikkakunta : Tampere
Registration date : 26.08.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

HyeeNa! tässä hei. Empty Vs: HyeeNa! tässä hei.

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Sivu 1 / 23 1, 2, 3 ... 12 ... 23  Seuraava

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa