Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Orkidean matka! 1v. urakan aloituksesta, -59kg ja liityn samalla alle 100kiloistenkerhoon! :D

+24
rolli82
Virpsu
Massiivi
lisbet
Pandoria
peikkomuori
Soile
Leppis
hansu
Natte
HyeeNa!
PiJoHe
Emppu81
Mili
katka
Bulla65
paksuleidi
Elämä edessä
toukka79
Aurora
Sun
Tertsukka
eräpena
Orkidea
28 posters

Sivu 3 / 5 Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Siirry alas

Orkidean matka! 1v. urakan aloituksesta, -59kg ja liityn samalla alle 100kiloistenkerhoon! :D - Sivu 3 Empty Vs: Orkidean matka! 1v. urakan aloituksesta, -59kg ja liityn samalla alle 100kiloistenkerhoon! :D

Viesti kirjoittaja Orkidea To Tammi 26, 2012 6:19 pm

No niin... Nyt se on ohi! Smile

Minut leikattiin maanantaina klo12 aikaan ja pääsin eilen sairaalasta jo pois. Kaikki meni hyvin. Leikkaushaavat on todella pienet ja siistit. Syömisen kanssa tietenkin pitää olla tosi varovainen... Minulle ruuan nieleminen ei sisänsä tuota vaikeuksia, mutta ei vaan tehnyt sairaalassa mitään mieli syödä, mutta urheasti maistelin kuitenkin.

Yksi ikävä juttu sattui, kun maistelin sairaalan kiisseliä. Mietin, että voinkohan syödä tätä, ettei ole liian makeaa, mutta ajattelin, ettei ne minulle tuo mitään, mitä en saa syödä. Söin sitä kyllä ihan muutamia pikkulusikallisia illalla, mutta yöllä minulla sitten alkoi ensimmäiset dumping-oireet. Huh huh! Lähdin viisi kertaa sängystä kakomaan vessaan, eikä se oikein tuntunu kivalta juuri leikatussa mahassa. Oksennusta ei tullut, mutta aika huono olo kyllä oli. Onneksi olin lukenut aiheesta aikasemmin, niin tiesin ettei hätää ollut.

Olin sairaalassakin olessani aika aktiivisesti liikkeellä. Tein monta kertaa päivässä käytävällä pieniä kävelylenkkejä. Ja kyllä kehosta sitten helposti huomaa, koska on pakko mennä lepäämään. Kipulääkitystä vähennettiin jo eilen reilusti. Yöksi otin vielä vahvemman lääkkeen, mutta muuten päivisin Panadolia käytän.

En oikein vielä tajua, että se odottaminen on nyt ohi ja leikkaus on tehty!!! Hassu tunne! Vaikka siis nythän alkoi uudenlainen elämä ja erilaiset haasteet. Smile
En nyt keksi mitä muuta kirjoittaisin... Saa kysyä! Wink

Terkuin, pikkumasuinen Orkidea! Wink
Orkidea
Orkidea

Viestien lukumäärä : 181
Registration date : 26.05.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Orkidean matka! 1v. urakan aloituksesta, -59kg ja liityn samalla alle 100kiloistenkerhoon! :D - Sivu 3 Empty Vs: Orkidean matka! 1v. urakan aloituksesta, -59kg ja liityn samalla alle 100kiloistenkerhoon! :D

Viesti kirjoittaja PiJoHe To Tammi 26, 2012 6:38 pm

Onnitelut leikkauksesta Orkidea! ja nyt vain opetella eloa pikku masun kans! Tästä se tulevaisuus alkaa!
PiJoHe
PiJoHe

Viestien lukumäärä : 93
Registration date : 11.04.2011

Viesti kirjoittaja Pandoria To Tammi 26, 2012 7:28 pm

Onnea uudelle pikku masulle. flower Hitaasti hyvä tulee.
Pandoria
Pandoria

Viestien lukumäärä : 38
Registration date : 08.12.2011

Viesti kirjoittaja lisbet To Tammi 26, 2012 7:50 pm

Onnea Orkidea pikkumasusta ja ihanaa, että leikkaus sujui hyvin!! Pikaista toipumista tsemppiä uuden opetteluun! Smile

lisbet

Viestien lukumäärä : 127
Registration date : 24.02.2011

Viesti kirjoittaja Soile To Tammi 26, 2012 9:10 pm

sunny
Soile
Soile

Viestien lukumäärä : 622
Registration date : 20.06.2011

Viesti kirjoittaja Orkidea Ti Tammi 31, 2012 4:27 am

Kiitos kaikki! =)

Sairaalassa minulle tuli 2,2kg lisää, mutta se taitaa olla ihan normaalia. Tänään sitten päätin käydä puntarissa, kun olen koko eneilyn ajan aina käynyt maanantaisin ja kirjannut tuloksen ylös. Huomasin aamulla, että minulta on lähtenyt viikossa se 2,2kg pois ja lisäksi vielä 1,4kg! Smile Eli nyt minun yhteispudotus on 21,4kg Smile
Orkidea
Orkidea

Viesti kirjoittaja Leppis Ti Tammi 31, 2012 5:00 am

sunny Hienosti pyyhkii sinulla. Ihmetyttää minuakin tuo makea kiisseli, sillä kyllä tuon leikkauksen jälkeen pitäis olla erikoisruokavalio joka sairaalassa.

Leppis

Viestien lukumäärä : 352
Registration date : 17.06.2011

Viesti kirjoittaja Orkidea Ti Tammi 31, 2012 5:30 pm

Outua oli tosiaan se kiisselijuttu, mutta kun puhuin sitten aamulla asiasta hoitajalle ja kirurgille, niin he vaan sanoivat, että se makean sietokyky leikkauksen jälkeen on niin yksilöllistä, joten ei voi tietää etukäteen mistä dumping tulee kenellekkin. Mutta onneksi se kohtaus ei tainnut edes olla pahimmasta päästä ja apua olis ollut lähellä, jos jotain olisi tullut.

Mutta minulla on hyvä fiilis ja päivä päivältä olo on parantunut ja liikkuminen helpottuu! Smile

Leppis sinähän olet jo todella hienosti pudottanut painoa!! Tickerisi mukaan nyt jo puolessa välissä! Mahtavaa!!! cheers
Orkidea
Orkidea

Viesti kirjoittaja Leppis Ke Helmi 01, 2012 3:46 am

Kiitos Orkidea, niin ja ei vieläkään lähetettä. confused Toisaalta olen motivoitunut jo leikkausmahdollisuudesta laihduttamaan. Tänään oli ene-ryhmän viimeinen kontrolli ja minulta lähti ryhmässä 12,2 kg. Syön päivässä n. 1300 kcal nykyään ja laihtuminen jatkuu välillä tosin on jumitustakin. Smile Toivottavasti minä en siedä makeaa sitten leikkuun jälkeen. Muutama rouva muuten ene-ryhmästä on saanut lähetteen eteenpäin jo.

Leppis

Viestien lukumäärä : 352
Registration date : 17.06.2011

Viesti kirjoittaja Orkidea To Helmi 02, 2012 4:23 am

Ei vieläkään lähetettä!?!?! Voi ei!! Toivotaan, että sen pian saat! Onneksi jaksat silti laihduttaa ja pitää hyvän asenteen tähän hommaan! Smile
Paljon tsemppiä!!! I love you
Orkidea
Orkidea

Viesti kirjoittaja Mili Ma Helmi 13, 2012 3:16 pm

Moikka Orkidea! Mitäs kuuluu? Joko on muodostunut oma rutiini syömisten ja juomisten suhteen?

Mili

Viestien lukumäärä : 73
Registration date : 21.09.2011

Viesti kirjoittaja Orkidea Ma Helmi 13, 2012 5:49 pm

Heippa Mili! Smile

Kiitos, minulle kuuluu hyvää! Tänään tosiaan tuli leikkauksesta 3 viikkoa. Nopeasti aika on mennyt! Syöminen on edelleen opettelua ja minun pitää vahtia etten syö liian nopeasti, koska sitten sattuu vatsaan. Syön siis pikkulusikalla, mutta silläkin voi lapata ruokaa liian nopeasti. Olen aika aktiivinen ihminen, joten aina ennen liikkeelle lähtöä pitää pakata eväitä mukaan, jotta voi syödä noin 2h välein. Olen monena päivänä parkkeerannut autoni johonkin ja mussuttanut eväitäni autossa, kun olen ollut kaupungissa tai muuten liikkeellä. Juominen sujuu jo aika automaattisesti. Sellainen muutos minuuun on leikkauksen jälkeen tullut, et vilkuilen koko ajan kelloa! Very Happy Ja siitä olen kuullut kommenttiä, että "onko sinulla kiire jonnekin." Kaikille kun en ole viitsinyt kertoa toimenpiteestä ja uudesta ruoka-/juomarytmistä. Painoa on nyt tippunut sairaalassa tulleet 2,2kg ja sen lisäksi vielä 5kg, joten yhteispudotus leikkauksen jälkeen on nyt 7,2kg. Niin ja vähänkin makeammista tuotteista minulle tulee edelleen todella helposti huono olo! Enpä nyt keksi muuta, mutta jos joku askarruttaa, niin kysy! Wink

Mitenkäs sinulla Mili menee? Smile
Orkidea
Orkidea

Viesti kirjoittaja Mili Ke Helmi 15, 2012 5:17 am

Hienosti paino pudonnut, Orkidea Very Happy . En vielä osaa kuvitella tilannetta mitä kuvailit syömisten suhteen, eiköhän se realisoidu sit kun on itse samassa tilanteessa. Ootko löytänyt jotain sopivia mukaan otettavia välipaloja? Siis semmoisia jotka ei mene heti pilalle esim. kesällä? Itse oon kanssa paljon liikenteessä työnkin puolesta ja tarvitsee varmaan vuorata auto välipaloilla ja juomapulloilla kun lähtee liikenteeseen. Se voikin vähän aiheuttaa päänvaivaa, mutta on sen ajan ongelma Wink

kiitos, muuten on mennyt hyvin, mutta... viikonloppuna sain lapsilta flunssan ja anestesialääkäri päätti että leikkausta tarvitsee siirtää. Joten se siirtyi kolmella viikolla eteenpäin (12.3). Harmittaa kun kerkesin jo päiviä laskea ja työjututkin järjestämään sairasloman ajaksi. Mutta pääasia että edes silloin leikataan, sitä odotellessa Sleep

Mili

Viesti kirjoittaja Soile Ke Helmi 15, 2012 6:03 am

Samaa huomaa täällä (viikko leikkauksesta) että aina vahdittava noita syömisiä, just ehtii kaupassa käymään tms. ja taas syömään...että samaa eväiden kuskailua tulee olemaan minullakin kun töihin lähtee ja muutenkin. Banaani on yks helppo välipala ja onhan noita kaikenlaisia välipalapatukoita mitkä ei pilaannu, ainakin ne toimii sitten. Uskoisin.
Soile
Soile

Viesti kirjoittaja Orkidea Ke Helmi 15, 2012 11:22 pm

Minä en ainakaan vielä tässä vaiheessa osaa kuvitella millaista ruokaa pystyy syömään kesällä! Joten en ole ajatellut niin pitkälle... Wink En edes tiedä millasta ruokaa pystyn viikon päästä syömään... Toivottavasti jo vähän salaattia! Very Happy Nyt olen mukaan ottanut sellaisin välipaloja, joita ei tarvitse lämmittää esim. hedelmäpiltit ja viilit. Jogurtit on aivan liian makeita minulle, joten niitäs tulee pahaolo. Yritän olla kotona, kun on lämpimän ruuan vuoro, mutta muutaman kerran olen ottanut esim. kalaa ja kotijuustoa evääksi, kun niitä voi syödä kylmänä! Smile Autoon olen ostanut kertakäyttöisiä pikkulusikoita pussin! Smile Niin ja niitä on myös aina nykyään käsilaukussakin muutamia eli olen aina valmis, kun on ruoka-aika! Very Happy

Mili, toivottavasti mieli on jo parempi kun eilen! flower Vaikka toi leikkauksen siirto on ikävä, mutta toisaalta päätös on tehty vain sinun parasta ajatellen. Turvallisuus ennen kaikkea!
Orkidea
Orkidea

Viesti kirjoittaja Mili To Helmi 16, 2012 6:16 pm

Joo, kyllä nyt jo vähän parempi mieli Smile

Ihan ymmärrettävää että vielä ei kesän ruokailut tiedossa Wink. Mietin vaan juurikin sitä proteiinipuolta jos on melkein koko päivän liikenteessä niin pilteistä ja välipalapatukoista ei saa tarpeeksi proteiinia. No proteiinipatukoista ehkä saa. Ja juuri hyvät maitotuotteet pilaantuu lämpimässä aikas nopeata. Ellei pysähtele kahden tunnin välein ruokakauppaan Very Happy . No, ehkä se on sen ajan murhe. Kunhan pohdiskelin aikani kuluksi...

Mili

Viesti kirjoittaja Soile To Helmi 16, 2012 8:55 pm

Hei Mili! Noi proteiinijuomat esim. gainomax recovery ym on varmasti hyviä hätävaroja, siis sellaset kun kuntoilijatkin käyttää tankkaukseen. On mm suklaan makuisena ja säilyy lämpösessäkin pitkään (kuukausia). Tällasia itse oon miettinyt pitäväni saatavilla tarpeen varalle:) Onhan se ihan hyvä miettiä kesääkin jo!
Soile
Soile

Viesti kirjoittaja toukka79 Pe Helmi 17, 2012 12:43 am

Proteiinijuomat ja patukat oli alussa mulla ainakin liikaa mahalle. Tuli aivan karmea olo. Toki varmaan yksilöllistä..
Banaani oli pitkään liian makea ja hedelmillä ei kannata massua täyttää ensisijaisesti.

Karjalanpiirakka on hyvä välipala, samoin juotavat jogurtit (säilyy laukussa ihan hyvin vaikka sen 2h) ja pähkinät sitten kun maha on parantunut. Usein myös teen voileivän juustolla ja kalkkunaleikkeellä laukkuun ja sekin ok, kunhan tulee alle 2h syötyä. Pilteissä myös jugurttiversioita ja säilyvät hyvin. On myös olemassa pieniä kylmäkasseja jos lämpimässä pitäminen ahdistaa jotakuta.

Mulla on proteiinikokeet olleet aina hyvät (itse asiasssa korkeammat kuin ennen leikkausta), vaikka paino on tippunut aika reippaasti. Proteiinivalmisteisiin en ole turvautunut, mutta onhan ne käteviä, jos maha kestää.

Ensimmäiseen 2kk ei kannata ottaa stressiä mistään muusta kuin juomisesta. Kaikki muu tulee sitten aikanaan Smile

Edit: jos nyt leikattu, niin kesällä pystyy jo syömään kaikkea, vaikka sitä on vaikea varmasti kuvitella
toukka79
toukka79

Viestien lukumäärä : 185
Registration date : 05.08.2010

Viesti kirjoittaja Soile Pe Helmi 17, 2012 1:18 am

Moikka!No mun maha on sitten vissiin aika "outo"...leikkauksesta ei ole vasta kun 9-päivää ja pystyn syömään melkeinpä mitä vain, kunhan en syö liikaa. Tänään söin esim mössättyä lasagnea 1dl eikä tullut mitään oloja, ei mulle myöskään ole noista proteiinijuomista mitään ongelmaa tullut, eikä banaanista kun syö vaan puolikkaan. Olen pitänyt ruokapäiväkirjaa ja ensviikolla menen ravitsemusterpalle. Kertoo sitten varmaan onko tyytyväinen. Varmaan on niin yksilöllistä kaikki tää syöminen. Mä luulin tosiaan tän syömisen olevan vaikeempaa mut ei täs mun mielestä ole ongelmia, kun se määrä vaan on pieni. Itselläni on allergioita jotka rajoittaa, mm pähkinöitä en voi syödä. Mut jokainen varmaan löytää ne omat juttunsa. Tsemppiä vaan kaikille! Tikit vaan vielä kutisee ja muistuttaa ottamaan rauhallisesti. Himottaisi jo uimaan ja kuntosalille, mut muutama viikko pitää vielä malttaa.
Soile
Soile

Viesti kirjoittaja Orkidea Pe Helmi 17, 2012 3:05 am

Kiitos Toukka79! Smile
Nyt on todellakin vaikeaa ajatella, että kesällä pystyisi syömään jo kaikkea, mutta se on kiva kuulla, että niin tulee olemaan! Smile Ikävä on tässä jo salaattia, mutta onneksi sitä saa jo ensi viikolla alkaa kokeilemaan. Wink Minulla tulee maanantaina leikkauksesta 4 viikkoa ja monet ruuat ja varsinkin vähänkin makeat jutut alkaa tekee pahaa. En edes uskalla maistaa vielä banaania! Ollaan todellakin tosi yksilöllisiä, koska esim se aurajusto, jota Soile on monesti täällä sanonut syövänsä, niin kokeilin ihan vähän sitä ja kamala olo tuli siitäkin. Toisaalta se on hyvä, ettei pysty syömään sokeria ja huonoa rasvaa. Smile Joten kun syön terveellisiä ja suhteellisen pehmeitä ruokia, niin kaikki menee hyvin alas ja olo on hyvä! Smile Niin ja jos syön liian vähän proteiinia minua alkaa väsyttään, joten se on minulle aika hyvä muistuttaja!

Orkidea
Orkidea

Viesti kirjoittaja Soile Pe Helmi 17, 2012 3:15 am

No monesta asiasta olen itsekin yllättynyt...itsekin kaipaan jo salaattia, mut hetken malttaa vielä. Äsken söin rukiisen karjalanpiirakan mutustellen ja hyvää oli eikä mitään ongelmaa senkään kanssa. Ja tosiaan lasagnea mä hiukan pelkäsin, mutta ei tullut siitäkään mitään. Mutta tarkkaan pidän sen, etten syö yli desiä kerralla. Minua himoittaisi ruisleipä, mutta sitä en ole vielä uskaltanut syödä. Tai oikeemmin mulla odottaa tuolla Linkosuon palttoonnapit eli kuivattu ruisleipä. Koskahan sitä uskaltaisi ottaa?
Minulla oli jo ennen leikkausta natriumarvot alhaalla ja välillä tuli enen aikana suonenvetoa niin että jouduin ottamaan merisuolaa sellasenaan. Siksi mulle varmaan käy tuo suolakurkku ja aurajuusto josta saan sitä natriumia. Käytävä varmaan tänään taas vähän katsomassa, että mitä sanoo kalorilaskuri/proteiinilaskuri tästä mun päivittäisestä "saavutuksesta". Puntari ainakin kiittää 9-päivää leikkauksesta ja -5kg. Tsemppii muillekin! Kiva täällä lukea miten kelläkin menee missäkin vaiheessa!
Soile
Soile

Viesti kirjoittaja Orkidea Pe Helmi 17, 2012 5:30 am

Hieno pudotus Soile! Smile

Orkidea
Orkidea

Viesti kirjoittaja Soile Pe Helmi 17, 2012 5:35 am

Kiitos Orkidea ja hienot on sunkin pudotukset;)
Soile
Soile

Viesti kirjoittaja Mili Ke Helmi 22, 2012 4:01 pm

Kiitos teille vastaleikatuille sekä myös Toukka79:lle kokemuksien jakamisesta. Kaikilla todellakin niin yksilöllinen ruokavalio leikkauksen jälkeen että ilmeisesti kokeilemalla löytää itselleen sopivan Smile .

Teillä kaikilla hienosti tippuu painokin. Ihana odotella kesää kun aurinko paistaa ulkona sunny

Mili

Viesti kirjoittaja Orkidea Ti Maalis 06, 2012 2:49 am

No niin, jälkitarkastus oli tänään ja kaikki on kunnossa! Smile Veriarvot oli kuulemma erittäin hyvät! Sain kehuja, kuinka olen pystynyt syömään tarpeeksi paljon proteiiniä ja tietenkin muistanut ottaa kaikki vitamiinit. Mun paino putoaa kuulemma ihan ok vauhtia. Pipsa Peromaa-Haavisto on kyllä niin ihana kirurgi!! Jos joku on menossa hänen potilaakseen, niin kirurgin tapaamista ei tarvitse jännittää yhtään!! Siis lempeämpää ihmistä saa hakea! Smile
Orkidea
Orkidea

Viesti kirjoittaja Sponsored content

Sponsored content

Sivu 3 / 5 Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Takaisin alkuun

- Similar topics

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa