Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Polku leikkaukseen alussa, toivottavasti!

+4
sinizii
Norsu
muotovalio
Sandra
8 posters

Siirry alas

Polku leikkaukseen alussa, toivottavasti! Empty Polku leikkaukseen alussa, toivottavasti!

Viesti kirjoittaja Sandra Ma Elo 31, 2009 4:46 pm

Kävin sitten torstaina 27.8 Odl:ssä gastrokirurgi Heikkisen juttusilla. Laihdutusleikkauskriteerit täyttyvät kuulemma hyvin. Ellei gastroskopiassa ilmene mitään estettä. Huomenna menen työterveyslekurille. Hän laittanee lähetteen mahan tähystykseen ja leikkaukseen.

Ainut iso mutta on pitkät JONOT. Oys:iin ei ole kirurgin mukaan toivoa päästä kolmeen vuoteen. Meillä johtava lääkäri ratkaisee, mihin saan lähetteen. Mikäli saisi Diakonissalaitokselle Ouluun, leikkaus voitaisiin tehdä ENEilyn jälkeen. Mutta nyt laman aikana ei taida olla paljon toivoa pääsystä ODL:ään... Ei kuitenkaan odottaminen mun elämää kaada!

Painoindeksini onkin n. 59. Huh! Ei uskois että vuosittain olen vähintään 10 kiloa lahduttanut... Ja aina enemmän lihonut takaisin. Kirurgi suunnitteli alustavasti, että mun pitäis olla niukkaenergisellä dieetillä 3-4 kuukautta. Painoindeksi pitäis saada n. 50 ennenkuin leikataan. Se tarkoittaa ehkä 30 kg pudotusta. Tässä ei napeilla pelailla!

-Sandra-

Sandra

Viestien lukumäärä : 23
Paikkakunta : Pohjois-Suomi
Registration date : 10.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Polku leikkaukseen alussa, toivottavasti! Empty Vs: Polku leikkaukseen alussa, toivottavasti!

Viesti kirjoittaja muotovalio Ma Elo 31, 2009 5:07 pm

Moi Sandra!
Kova on sinulla urakka edessä mutta sitähän mennään vaikka läpi harmaan kiven perse edellä puuhun jos niikseen tulee, eikö vaan? Hyvä uutinenhan on että leikkaus periaatteessa on mahdollinen! Soitto ja keskustelu johtavan lääkärin kanssa voi joskus auttaa tätä maksusitoumusasiaa, terveyteen ja työkykyyn näissä asioissa tuijotetaan ja pääasiassa tuo työkykyisyys painaa vaakakupissa (= mieluummin maksamassa veroja kuin työkyvyttömyyseläkkeellä).

muotovalio

Viestien lukumäärä : 52
Paikkakunta : Pohjanmaa
Registration date : 05.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Polku leikkaukseen alussa, toivottavasti! Empty Vs: Polku leikkaukseen alussa, toivottavasti!

Viesti kirjoittaja Norsu Ti Syys 01, 2009 10:39 pm

Moi Sandra,

Oon muotovalion kanssa samaa mieltä, että sulla on kova urakka noiden kiljoen alassaannissa.

Kuitenkin olen optimistinen, sillä olen viime syksystä alkaen kahdella ENE-kuurilla ja siinä välissä normaalilla kevennetyllä ruokavaliolla saanut pudotettua yhteensä 29,7 kiloa ja ens maanantaina on leikkuuaika Peijaksessa.

Eli motivoit nyt ittes sillä eivät juu mielellään leikkaile jos BMI on liika korkeella. Omani oon nyt saannut kutistettua 42-43 välille ja vihreetä valoa sitten tuli. Mutta noi jonot on pitkiä...

Tsemppiä!
Norsu
Norsu

Viestien lukumäärä : 84
Paikkakunta : Riihimäki
Registration date : 16.12.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Polku leikkaukseen alussa, toivottavasti! Empty Vs: Polku leikkaukseen alussa, toivottavasti!

Viesti kirjoittaja sinizii Ti Syys 01, 2009 11:02 pm

Jännä muuten miten noiden lääkärien suositukset ja vaatimukset vaihtelee.. Mulla oli BMI 61.3 kun tuli leikkauspäätös ja siinä oli "vaatimus" 20kg pudotuksesta, pudotin n.10 jonka jälkeen BMI oli siis 58 kun leikkaus tehtiin. Nyt noin 2,5kk leikkauksesta ja painoa pudonnut yhteensä (ennen leikkausta pudotetut kilot mukaan lukien) 26kg ja BMI on 52..

Vaikka en onnistunutkaan saamaan alas sitä 20kg niin ei mua silti uhkailtu leikkausken peruuntumisella tms. Ainut mitä asiasta oli puhetta oli leikkaavan kirurgin toteamus että kymppi lähtenyt, hyvä. Mutta se varmasti NIIIIN riippuu tapauksesta ja lääkäristä. Mä kuitenkin olen nuori ja muuten terve eikä ollut esim maksa rasvottunut (sen takia ilmeisesti eneilyt ennen leikkausta, että maksa pienenis ja tulisi tilaa leikata). 30kiloa kuulostaa todella paljolta ja siinä helposti masentuu ku aattelee että miten mä tästä selviän ja tulee hirveet paineet ku ajattelee, että jos sitä yhtään hirvittelee ne ajattelee sairaalassa, että onkohan sitä sitten oikeasti "halukas" leikkaukseen ja muuta sellaista. Vaikka hyvät hyssykät, jos me tosta vaan pudoteltaisiin 30kg heittämällä ni eihän meistä kukaan sinne menisi! Vaikka tietysti, laihduttaminen on helppoa, painossa pysyminen vaikeaa..Wink

Toivotan sulle kuitenkin reipasta mieltä ja positiivista asennetta eneilyyn, loppujen lopuksi 3kk on aika pieni hinta koko elämän kevennyksestä!
sinizii
sinizii

Viestien lukumäärä : 147
Ikä : 38
Paikkakunta : helsinki
Registration date : 05.03.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Polku leikkaukseen alussa, toivottavasti! Empty Vs: Polku leikkaukseen alussa, toivottavasti!

Viesti kirjoittaja Sandra Ke Syys 02, 2009 4:17 am

Suurkiitokset kannustuksesta! Ei mulle itelle niin kauhea ylläri ollut tuo mielellään 30 kg painonpudotus ennen leikkausta. Eteenpäin elävän mieli...

Tänään mun lähetteeni on kai menny johtavalle tk-lääkärille hyväksyttäväksi. Saas nähä. Epäilen, että mut laitetaan Oys:iin jonon jatkoksi. Mut sitten se on niin. Yritän kuitenkin jälleen urheasti pudottaa painoa hiljalleen jo nyt.

Lähipiiriltä saan onneksi tukea ja välittämistä.

Sandra

Sandra

Viestien lukumäärä : 23
Paikkakunta : Pohjois-Suomi
Registration date : 10.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Polku leikkaukseen alussa, toivottavasti! Empty Se on tänään...

Viesti kirjoittaja Matias To Syys 03, 2009 12:53 pm

Tänään menen verikokeisiin. Ravitsemusterapeutti on kokeiden jälkeen. Tästä se alkaa, epävarmuus ja tiedonhalu velloo mielessä.
Kahvin tuoksu saa veden kielelle, mutta syömättä ja juomatta.... Vesilasi aamupalana.
Matias
Matias

Viestien lukumäärä : 143
Paikkakunta : Pohjoispohjanmaa
Registration date : 03.09.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Polku leikkaukseen alussa, toivottavasti! Empty Vs: Polku leikkaukseen alussa, toivottavasti!

Viesti kirjoittaja Norsu To Syys 03, 2009 11:34 pm

Se on Matias just sitä,

Onneks verikokeiden jälkeen jo pääsee vähän jotain nappaamaan suuhunkin ja RT-käyntikin on ihan jees homma. Toivottavasti sait yhtä hyvää ohjeistusta kuin minä toissa tiistaina Peijaksen tulotarkastuksen yhteydessä...
Norsu
Norsu

Viestien lukumäärä : 84
Paikkakunta : Riihimäki
Registration date : 16.12.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Polku leikkaukseen alussa, toivottavasti! Empty Alkutaipaleella.....

Viesti kirjoittaja Matias Pe Syys 04, 2009 1:41 pm

Kävin sitten eilen ravitsemussuunnittelijan luona jutustelemassa. Vaakallekkin siellä noustiin....hyvän matkaa toista vaakallista. Potra poika!
Parin viikon päästä on kirurgianpolille aika jatkosuunnitteluun.Minulle sopii hyvin, että on vuodenkin jono. Opiskelujeni vuoksi en vois olla poissa
koulusta ennen kuin lokakuussa 2010. Tietoa leikkauksesta ennen ja jälkeen haluaisin kovasti, minulle voi kirjoitella jos haluaa, toivoisin....
Kyselläkkin haluan, kaikenlaista asian tiimoilta vello mielessä. Palaillaan T: Matias
Matias
Matias

Viestien lukumäärä : 143
Paikkakunta : Pohjoispohjanmaa
Registration date : 03.09.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Polku leikkaukseen alussa, toivottavasti! Empty laihdutaan vaan...

Viesti kirjoittaja Matias La Syys 05, 2009 3:22 am

Tässä nyt saunan jälkeen kirjoottelen. Ei kaljaa ei makkaraa vaikka kovat löylyt otin. Sateista on ollut. Aamulla menen sienimetsään tai sitten tallia siivoomaan. Nyt tessun viereen nukkumaan.....
Matias
Matias

Viestien lukumäärä : 143
Paikkakunta : Pohjoispohjanmaa
Registration date : 03.09.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Polku leikkaukseen alussa, toivottavasti! Empty Vs: Polku leikkaukseen alussa, toivottavasti!

Viesti kirjoittaja Norsu La Syys 05, 2009 9:01 pm

Moron taas Matias,

Kaikenlaisesta sitä joutuu luopumaan omaksi parhaakseen, mutta onneks sauna ja Tessu on jäänyt.

Tsemppiä!
Norsu
Norsu

Viestien lukumäärä : 84
Paikkakunta : Riihimäki
Registration date : 16.12.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Polku leikkaukseen alussa, toivottavasti! Empty Vs: Polku leikkaukseen alussa, toivottavasti!

Viesti kirjoittaja Matias Ke Syys 09, 2009 12:43 am

Onkohan se totta että Ouluunkin on vuosien jonot, kuka tietää sanoa? Siihen se taitaa tämä homma karille mennä....ei jaksa vuosia odotella. Vuosi....puolitoista menee vielä helposti ... mutta kolmekkin niin eipä sytytä enää.
Matias
Matias

Viestien lukumäärä : 143
Paikkakunta : Pohjoispohjanmaa
Registration date : 03.09.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Polku leikkaukseen alussa, toivottavasti! Empty Vs: Polku leikkaukseen alussa, toivottavasti!

Viesti kirjoittaja V.Hepo Ke Syys 09, 2009 12:58 am

Olin viime viikolla Oysissa toisessa leikkauksessa ja sain kysellessäni siellä, että todellakin tällä hetkellä jonot ovat VUOSIA. On tapauksia jotka ohitattavat jonoa, tietenkin, mutta itsekkin kuulun siihen porukkaan joka tulee pääsemaan EHKÄ leikkaukseen vuosien päästä, siinä vaiheessa ku polvet on jo rikki, maksa rasvottuu lisää jne. Eli ne liitännäis sairaudet iskeekin. Taistelen kyllä niitä vastaan, mutta jos olen tässä ollu lihava tän 30vuotta elämästäni, ni on jotenkin vaikeaa uskoa, että ne nyt jonnekkin katoaisi tai eivä toisi mukanaan muuta harmia. Niskasta olen itseäni ottanut kiinni...mutta jotenkin sekään ei ihan auta.
Kannattaa todella sitten varautua vuosien odotteluun, jos ei lama tästä taitu. Oli kyllä neurologisellakin osastolla niin hirveet jonot, käytävät täynnä porukkaa, hoitajat kuin ampiaisia, mikään aikataulu ei pitänyt, mokia, virheitä jne.
Lohdustuksen sana monille. Kävin läpi pelottavan leikkauksen ja jos tästä selvisin ni kaikki selvii tosta laihdutusleikkauksestakin. Joten hirveesti tsemppiä kaikille! Ja jonotteluun lepposta musaa!
V.Hepo
V.Hepo

Viestien lukumäärä : 92
Paikkakunta : lappi
Registration date : 07.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Polku leikkaukseen alussa, toivottavasti! Empty Vs: Polku leikkaukseen alussa, toivottavasti!

Viesti kirjoittaja sinizii Ke Syys 09, 2009 1:53 pm

Ihan harmittaa miten epätasaisesti tässä maassa "onnen lahjat" menee. Pääkaupunki seudulla pääsee melko varmasti noin vuoden sisään prosessin alkamisesta leikkaukseen ku toisaalla joutuu jonottelemaan vuosia.. Se on tosi väärin. Rolling Eyes
sinizii
sinizii

Viestien lukumäärä : 147
Ikä : 38
Paikkakunta : helsinki
Registration date : 05.03.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Polku leikkaukseen alussa, toivottavasti! Empty Vs: Polku leikkaukseen alussa, toivottavasti!

Viesti kirjoittaja hylje Ke Syys 09, 2009 5:16 pm

onhan se,,
aiheesta rikas terve köyhä kipee foorumilla paljonkin mietitty.. Mad Sad
hylje
hylje

Viestien lukumäärä : 185
Ikä : 61
Paikkakunta : Turku
Registration date : 04.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Polku leikkaukseen alussa, toivottavasti! Empty Vs: Polku leikkaukseen alussa, toivottavasti!

Viesti kirjoittaja Matias To Syys 10, 2009 1:06 am

Mistähän kyselisi jonojen pituutta? On se tosi tympeetä jos vuosiksi pitää jonoon jäädä. kerkee ne motivaatiot tulla ja mennä, myös kiloja tulla niiden "kaverien" kanssa.
Matias
Matias

Viestien lukumäärä : 143
Paikkakunta : Pohjoispohjanmaa
Registration date : 03.09.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Polku leikkaukseen alussa, toivottavasti! Empty Vs: Polku leikkaukseen alussa, toivottavasti!

Viesti kirjoittaja muotovalio To Syys 10, 2009 11:10 am

Soita OYS kirurgian pkl. Tosin kuten täällä on todettu ja kuten asian kuuluukin olla, jono on vain viitteellinen koska on tilanteita joissa joku menee jonossa nopeammin kuin muut. Itse leikkautin yksityisellä ja maksoin lystin itse, pystyin vaikuttamaan leikkausajankohtaan (tosin ei nopeauttamaan) ja odotin 2kk leikkausta.

muotovalio

Viestien lukumäärä : 52
Paikkakunta : Pohjanmaa
Registration date : 05.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Polku leikkaukseen alussa, toivottavasti! Empty Vs: Polku leikkaukseen alussa, toivottavasti!

Viesti kirjoittaja Matias La Syys 12, 2009 2:17 am

minä sain hyviä neuvoja....
Matias
Matias

Viestien lukumäärä : 143
Paikkakunta : Pohjoispohjanmaa
Registration date : 03.09.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Polku leikkaukseen alussa, toivottavasti! Empty Vs: Polku leikkaukseen alussa, toivottavasti!

Viesti kirjoittaja Matias La Marras 07, 2009 3:10 am

Pitkät on jonot,,, se on tullut selväksi.mitään ei ole kuulunut pitkään aikaan. Ouluun kai sitten joskus mennään.Pikku hiljaa painoa alaspäin hiissataan. Haluaisin niin jutella leikatun kanssa, vaikka puhelimitse...Positiivisia juttuja olen saanut lukea täältä. Nyt tessun kanssa kävelylle.Laittakaa minulle viestiä. Smile
Matias
Matias

Viestien lukumäärä : 143
Paikkakunta : Pohjoispohjanmaa
Registration date : 03.09.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Polku leikkaukseen alussa, toivottavasti! Empty Vs: Polku leikkaukseen alussa, toivottavasti!

Viesti kirjoittaja papis73 Su Marras 08, 2009 5:02 am

Toivottavasti saat pian tietoa leikkauksestasi, tylsää se epätietoisuus! Vaikka se päivämäärä olis kuinka kaukana tulevaisuudessa, tietää sen kuitenkin koittavan! On kyllä surkea tilanne siellä jos vuosia täytyy odotella, mähän pääsen sit suht nopeesti, kunhan nyt toi Kuopio ei alkas siirtämään näitä leikkauksia kiireettöminä tai itse sairastu(sika tuntuu sotkevan kaiken).
Jännittää kyllä todella paljon, ei pysty oikein keskittymään mihinkään ja toivoisin että viikko olisi jo ohi! ENEily on tylsää kun minua ainakin paleltaa hirveästi ja koko ajan. Pari kertaa päivässä täytyy käydä suihkussa lämmittelee ja paksut rääsyt päällä, jotenkin tuntuu et se kylmyys tulee ihan sisältä asti!
Sikäli mukava, että nään Kuopiossa asuvia ystäviä sitten kevään. Pakko vierailua kun sinne kerta on lähdettävä niin tupataan joka paikkaan yöksi... Nyt kissat kainaloon ja nukkumaan!
P.S. Mitä neuvoja sä muuten sait?
papis73
papis73

Viestien lukumäärä : 35
Ikä : 51
Paikkakunta : keuruu
Registration date : 01.01.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Polku leikkaukseen alussa, toivottavasti! Empty Vs: Polku leikkaukseen alussa, toivottavasti!

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa