Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Sleeve-leikkaus tehty 27.11

+7
Huugibuugi
PyöreäMuoto
Rosmariini
stina66
Sabiinax
liianpaksuperhoseksi
Maria-76
11 posters

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Siirry alas

Sleeve-leikkaus tehty 27.11 Empty Sleeve-leikkaus tehty 27.11

Viesti kirjoittaja Maria-76 To Marras 01, 2012 10:44 pm

Voi että olen innoissani!

Juuri tämän viikon maanantaina olin gastrossa, jossa kaavailtiin sleeve-leikkausta helmikuulle -13. Kerroin, että voin ottaa myös peruutusajan vastaan. Sellainen tipahti sitten tänään postilaatikkoon, kutsu saapua osastolle tiistaina 27.11 klo 6.45 cheers cheers cheers

Huomenna soitto tyksiin ja viimehetken tiedot eneilystä, joka sitten alkaakin varmaan välittömästi. Äärettömän pitkältä tuntunut prosessi sai vauhtia oikein kunnolla, olen niin täpinöissäni, etten meinaa pysyä nahoissani bounce Very Happy


Viimeinen muokkaaja, Maria-76 pvm Ke Marras 28, 2012 5:10 pm, muokattu 7 kertaa
Maria-76
Maria-76

Viestien lukumäärä : 119
Ikä : 47
Paikkakunta : Varsinais-Suomi
Registration date : 07.02.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Sleeve-leikkaus tehty 27.11 Empty Vs: Sleeve-leikkaus tehty 27.11

Viesti kirjoittaja liianpaksuperhoseksi To Marras 01, 2012 11:02 pm

Onnea matkaan! SUt leikataanki mun syntymäpäivänäni Smile.

liianpaksuperhoseksi

Viestien lukumäärä : 28
Paikkakunta : Vähäkyrö
Registration date : 31.08.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Sleeve-leikkaus tehty 27.11 Empty Vs: Sleeve-leikkaus tehty 27.11

Viesti kirjoittaja Sabiinax Pe Marras 02, 2012 12:05 am

Hienoa ja onnea leikkaukseen!!!!
Sabiinax
Sabiinax

Viestien lukumäärä : 25
Ikä : 67
Paikkakunta : Helsinki
Registration date : 01.04.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Sleeve-leikkaus tehty 27.11 Empty Vs: Sleeve-leikkaus tehty 27.11

Viesti kirjoittaja stina66 Pe Marras 02, 2012 12:18 am

Onnea ajasta. bounce
stina66
stina66

Viestien lukumäärä : 92
Paikkakunta : Savo
Registration date : 16.02.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Sleeve-leikkaus tehty 27.11 Empty Vs: Sleeve-leikkaus tehty 27.11

Viesti kirjoittaja Maria-76 Pe Marras 02, 2012 2:05 am

Kiitos alien
Maria-76
Maria-76

Viestien lukumäärä : 119
Ikä : 47
Paikkakunta : Varsinais-Suomi
Registration date : 07.02.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Sleeve-leikkaus tehty 27.11 Empty Vs: Sleeve-leikkaus tehty 27.11

Viesti kirjoittaja Maria-76 Pe Marras 02, 2012 2:31 am

Miten teillä jo leikatuilla on toipuminen lähtenyt leikkurin jälkeen käyntiin? Ootteko olleet kovin pitkään kivuliaita, tarviiko mun värvätä mieheni "kodinhoitajaksi" pitkäksikin aikaa ja mitä oikeesti ootte jaksaneet esim. viikon jälkeen leikkauksesta tehdä? Itselleni tehdään sleeve, toki kaikkien kokemukset kiinnostaa Smile
Maria-76
Maria-76

Viestien lukumäärä : 119
Ikä : 47
Paikkakunta : Varsinais-Suomi
Registration date : 07.02.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Sleeve-leikkaus tehty 27.11 Empty Vs: Sleeve-leikkaus tehty 27.11

Viesti kirjoittaja stina66 Pe Marras 02, 2012 3:05 am

Mulla tehtiin ohitus 22.10. Toipuminen on ainakin tähänasti sujunut hyvin. Viikon jälkeen voin toimia kotona lähes normaalisti. Kipuja ei juurikaan ole, Väsynyt olen kylläkin. Asun yksin ja pärjään kotona hyvin. Very Happy
stina66
stina66

Viestien lukumäärä : 92
Paikkakunta : Savo
Registration date : 16.02.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Sleeve-leikkaus tehty 27.11 Empty Vs: Sleeve-leikkaus tehty 27.11

Viesti kirjoittaja Rosmariini Pe Marras 02, 2012 3:29 am

Onnea leikkuuajasta!!! Very Happy

Elämä on kivuttomasti menny leikkuun jälkeen. geek Alle kaks viikkoo söin kipulääkkeit ja sit jätin ne pois eikä ollu kipuja senkään jälkeen. Juomisesta ja proteiineista ku pidät huolen et niitä saat tarpeeks ni johan elämä hymyilee. Very Happy

Tsemppii viimisille viikoille! sunny
Rosmariini
Rosmariini

Viestien lukumäärä : 216
Paikkakunta : Itäinen suomi
Registration date : 16.02.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Sleeve-leikkaus tehty 27.11 Empty Vs: Sleeve-leikkaus tehty 27.11

Viesti kirjoittaja Maria-76 Su Marras 04, 2012 8:21 pm

Kiitos Smile

Eneily menee nutriletin suklaapirtelöitä sekä kanakeittoja lipitellessä. Niitä ostin molempia 3 laatikollista, tulee sitten nautittua lämmintä "ruokaakin" pari kertaa päivässä.
Ihan mielenkiinnolla kyllä odotan, paljonko painoa enen aikana putoaa. En ole koskaan ennen nutreja käyttänyt, niin en yhtään tiedä, paljonko minulta lähtee. Paketeissa lukee, että 1,5-2,5kg/viikossa, aika näyttää, miten kohdallani käy Smile
Maria-76
Maria-76

Viestien lukumäärä : 119
Ikä : 47
Paikkakunta : Varsinais-Suomi
Registration date : 07.02.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Sleeve-leikkaus tehty 27.11 Empty Vs: Sleeve-leikkaus tehty 27.11

Viesti kirjoittaja PyöreäMuoto Ma Marras 05, 2012 12:00 pm

Heippa Very Happy

Hienoa,että asiat eteni nopsaan....ja tosiaankin,sinut leikataan päivää ennen minua...elämme jännittäviä aikoja!!

Tsemppiä eneilyyn sinulle cheers
PyöreäMuoto
PyöreäMuoto

Viestien lukumäärä : 73
Paikkakunta : pohjois-pohjanmaa
Registration date : 15.10.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Sleeve-leikkaus tehty 27.11 Empty Vs: Sleeve-leikkaus tehty 27.11

Viesti kirjoittaja Maria-76 Ti Marras 06, 2012 1:48 pm

Kiitos PyöreäMuoto, hitaasti mutta varmasti leikkuri lähestyy cheers

Nyt on kaksi pv:ää eneilyä takana. Vettä oon juonut yli 2l/pv, ja vessassa saa rampata. Kanakeitto tökkii jo nyt aikalailla, suklaapirtelö on hiukan parempi, ehkä ois pitäny ostaa pelkästään niitä. Noh, näillä mennään. Kaikki, mitä pois saan on pelkkää plussaa leikkuria ja jatkoa ajatellen.
Ois kiva kuulla lisää jo leikattujen kokemuksia toipumisesta Smile

Tsemppiä kaikille, ootte sitten missä vaiheessa prosessia tahansa flower


Viimeinen muokkaaja, Maria-76 pvm Ma Marras 12, 2012 2:57 am, muokattu 1 kertaa
Maria-76
Maria-76

Viestien lukumäärä : 119
Ikä : 47
Paikkakunta : Varsinais-Suomi
Registration date : 07.02.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Sleeve-leikkaus tehty 27.11 Empty Vs: Sleeve-leikkaus tehty 27.11

Viesti kirjoittaja Maria-76 Su Marras 11, 2012 5:41 pm

Päivä 8 eneilyä alkaa, viikossa on lähtenyt kolmisen kiloa ja tänään vaaka näytti alle 100kg, eli kaksinumeroisissa oon, ihanaa Smile

Sisulla pidän tiukkaa linjaa syömisissä, nutrien lisäksi olen syönyt joinain päivinä porkkanaa, kurkkua, tomaattia ja lehtisalaattia. Jatkuvasti on kylmä, hengitys haisee pahalle, purkkaa olen silloin tällöin pureskellut. Ummetustakin on ollut, ekaa kertaa elämässä. Mutta mutta, 1/3 eneilystä on nyt takana, kaks viikkoa ja yks pv on vielä edessä. Kyllä tää tästä viel iloks muuttuu tongue
Tiistaina menen käymään tyksissä, toivottavasti leikkuria edeltäneissä labroissa on kaikki ok eikä löydy pienintäkään estettä leikkaukselle. Ei oo kyllä tiedossa mitään vaivaa, mutta ei sitä koskaan tiiä, mitä löytyy.

Tsempityksiä kaikille! flower
Maria-76
Maria-76

Viestien lukumäärä : 119
Ikä : 47
Paikkakunta : Varsinais-Suomi
Registration date : 07.02.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Sleeve-leikkaus tehty 27.11 Empty Vs: Sleeve-leikkaus tehty 27.11

Viesti kirjoittaja Huugibuugi Ma Marras 12, 2012 5:07 am

No mutta, peruutusajan vastaanottaminen siis kannattaa kirurgille mainita! Onnittelut leikuriajasta! cheers

Eivätkö siis tarjoile noita peruutusaikoja ilman, että mainitsee sellaisen ottavansa vastaan??? Olisin nimittäin itsekin valmis noin nopeaan loppukiriin. Twisted Evil Tiedänpä tammikuussa omalle kirurgilleni mainita. Wink

PS. Loistavasti olet saanut painoa alas! cheers

Huugibuugi
Huugibuugi

Viestien lukumäärä : 108
Paikkakunta : Satakunta
Registration date : 02.07.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Sleeve-leikkaus tehty 27.11 Empty Vs: Sleeve-leikkaus tehty 27.11

Viesti kirjoittaja Maria-76 Ma Marras 12, 2012 5:39 am

Kiitos Huugibuugi sunny

En tiedä, tarjoavatko peruutusaikaa, jollei siitä kirurgille sano mitään. Mulle tuli samana päivänä kaks kirjettä tyksistä, eli kirurgin epikriisi gastrosta ja leikkuriaika, joten osaston jonohoitaja oli heti kirurgin sanelun nähtyään laittanut mulle ajan tulemaan. Onhan se varmempi asiasta sanoa, niin ei jää sitten ainakaan sen takia peruutusaika saamatta.

Tsemppiä sullekin omaan projektiisi Smile
Maria-76
Maria-76

Viestien lukumäärä : 119
Ikä : 47
Paikkakunta : Varsinais-Suomi
Registration date : 07.02.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Sleeve-leikkaus tehty 27.11 Empty Vs: Sleeve-leikkaus tehty 27.11

Viesti kirjoittaja trintilla Ma Marras 12, 2012 9:32 am

Hips ja onnea leikkuri ajasta.

Minulle on tehty sleeve, ja olin sairaalassa nelisen päivää leikkauksen jälkeen. Tosin minut leikattiin Tallinnassa, ja siellä pidetään sairaalassa pitempään.

Mutta siis, neljäntenä päivänä lekkuun jälkeen, sairaalasta lähtiessä jaksoin jo kävellä pitkin Tallinnan eläintarhaa, kunhan sen teki rauhallisesti. Muutenkin jaksaminen oli hyvä. Jos olisin töissä ollut niin olisi varmaan sairaslomaa pari viikkoa kaivannut, mutta kotioloissa jaksoi kyllä kaikkea normaalia tehdä.

Mitään raskasta ei tosin saa nostella muutamaan viikkoon, mutta muuten kyllä pärjää. Itsellä ainakin oli toipuminen kohtuu nopeata, siis tuon jaksamisen suhteen. Syömisen opettelu olikin sitten kokonaan toinen juttu.

Mutta kyllä se siitä pian iloksi muuttu Smile
trintilla
trintilla

Viestien lukumäärä : 406
Paikkakunta : Ylöjärvi
Registration date : 12.02.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Sleeve-leikkaus tehty 27.11 Empty Vs: Sleeve-leikkaus tehty 27.11

Viesti kirjoittaja trintilla Ma Marras 12, 2012 9:32 am

Hips ja onnea leikkuri ajasta.

Minulle on tehty sleeve, ja olin sairaalassa nelisen päivää leikkauksen jälkeen. Tosin minut leikattiin Tallinnassa, ja siellä pidetään sairaalassa pitempään.

Mutta siis, neljäntenä päivänä lekkuun jälkeen, sairaalasta lähtiessä jaksoin jo kävellä pitkin Tallinnan eläintarhaa, kunhan sen teki rauhallisesti. Muutenkin jaksaminen oli hyvä. Jos olisin töissä ollut niin olisi varmaan sairaslomaa pari viikkoa kaivannut, mutta kotioloissa jaksoi kyllä kaikkea normaalia tehdä.

Mitään raskasta ei tosin saa nostella muutamaan viikkoon, mutta muuten kyllä pärjää. Itsellä ainakin oli toipuminen kohtuu nopeata, siis tuon jaksamisen suhteen. Syömisen opettelu olikin sitten kokonaan toinen juttu.

Mutta kyllä se siitä pian iloksi muuttu Smile
trintilla
trintilla

Viestien lukumäärä : 406
Paikkakunta : Ylöjärvi
Registration date : 12.02.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Sleeve-leikkaus tehty 27.11 Empty Vs: Sleeve-leikkaus tehty 27.11

Viesti kirjoittaja Maria-76 Ma Marras 12, 2012 1:57 pm

Kiitos Trintilla. Kiva kuulla, että noin nopeasti olet itse toipunut. Saikkua kirjoitetaan kolme viikkoa, varmaan suurilta osin juuri syömisen uudelleen opettelun vuoksi. santa
Maria-76
Maria-76

Viestien lukumäärä : 119
Ikä : 47
Paikkakunta : Varsinais-Suomi
Registration date : 07.02.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Sleeve-leikkaus tehty 27.11 Empty Vs: Sleeve-leikkaus tehty 27.11

Viesti kirjoittaja Maria-76 Ke Marras 14, 2012 2:52 am

No niin, tänään tuli käytyä pre-op käynnillä, ja oli kyllä kaikin puolin mukava kokemus. Vastaanotolla olivat sh ja anestesialääkäri. Hoitsu mittasi kaulan, vyötärön ja lantion ympärykset, sitte tietty punnittiin ja mitattiin verenpaine. Vaaka näytti jokusen sataa grammaa enempi kuin kotona, pudotusta kuitenkin oli, niin tyytyväisiä olivat.
Anestesialääkärin kanssa käytiin läpi leikkaus-/ nukutushistoriaani, kaikki on mennyt ennenkin ihan hyvin, niin ei nytkään muuta oleteta. Nukku-Maija tsekkasi taskulampulla kurkkuun ja kävi läpi leikkuria edeltäviä ja jälkeisiä juttuja. Hampaiden pesua tihennetään viimeisellä leikkausta edeltävällä viikolla oikein kunnolla, 5 tahnapesua/pv. Tällä pyritään minimoimaan suussa olevien bakteerien määrä. Lisäksi käytiin läpi leikkurin jälkeistä aikaa, mm. ilmarenkaaseen puhaltamista ja oikeaa nousemistapaa. Rt tulee tapaamaan minua 1. post-op päivänä, saan silloin ohjeistukset syömisen aloittamiselle. Saikkua tulee n. kolme viikkoa, voi olla että pari pv yli, niin sitten minulla ei oliskaan yhtään työpäivää enää tämän vuoden puolella vaan saikkun jälkeen alkaisi joululoma. santa
Menen 27.pv Tyksiin klo 6.45, silloin otetaan vielä viimeiset labrat, käydään läpi mahdolliset viime hetken kysymykset ja saan esilääkityksen sekä "napapiikin". Olen ainakin tämän hetken suunnitelmissa ensimmäinen leikattava, joten 7.45 minun pitäis olla jo leikkaussalissa. Tosi hyvillä mielin lähdin tästä tapaamisesta, en malta odottaa että viimeiset kaksi viikkoa kuluisivat Smile Tai siis kahden viikon päästä mut on jo leikattu cheers

Ainoa, mikä nyt tökkii, on noi hiton nutriletit silent Kanakeittoa olen maustanut paprikajauheella, on siten edes hiukan siedettävämpää. Suklaapirtelö alkaa tuleen kohta korvista, äklöttää todella, yök.
Eihän tässä oikeesti oo enää kuin 13 päivää nutreilla, eli 26 kanakeittoa ja 39 suklaata, kyllä ne alas menee kun tietää ettei niitä tarvii sitten enää koskaan lipitellä.

Tsemppiä meille kaikille! sunny
Maria-76
Maria-76

Viestien lukumäärä : 119
Ikä : 47
Paikkakunta : Varsinais-Suomi
Registration date : 07.02.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Sleeve-leikkaus tehty 27.11 Empty Vs: Sleeve-leikkaus tehty 27.11

Viesti kirjoittaja Milja Ke Marras 14, 2012 3:49 am

Hienoa Maria-76! Tsemppiä myös eneilyyn ja mie en ainakaan tykänny yhtään siittä kanakeitosta, kasviskeitto on huomattavasti parempaa. Meilä on melko sama aikataulu, mie olen nyt lopettelemasa eneilyä ja minut leikataan maanantaina 19.11 eli 6 päivän päästä sunny . Mulle tehhään ohitus.

Milja

Viestien lukumäärä : 71
Paikkakunta : Lappi
Registration date : 02.09.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Sleeve-leikkaus tehty 27.11 Empty Vs: Sleeve-leikkaus tehty 27.11

Viesti kirjoittaja Maria-76 Ke Marras 14, 2012 3:56 am

Kiitos Milja, tsemppiä sullekin ja onnea leikkuriin flower
Maria-76
Maria-76

Viestien lukumäärä : 119
Ikä : 47
Paikkakunta : Varsinais-Suomi
Registration date : 07.02.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Sleeve-leikkaus tehty 27.11 Empty Vs: Sleeve-leikkaus tehty 27.11

Viesti kirjoittaja Maria-76 Su Marras 18, 2012 2:38 pm

Nyt on enen 15 pv alkamassa, pudotus enen alusta reilut 4 kg. Tää toinen kokonainen eneviikko oli pudotuksen kannalta hitaampaa, kuin ensimmäinen. Mistä lie johtunut, kuitenkin noudatin ohjeita tiukasti, en sortunut mihinkään ja juon paljon. Harmittaa, ettei ole lähtenyt enenpää Crying or Very sad 8pv eneilyä vielä edessä, toivottavasti viikon päästä painoa on lähenyt reippaammin.

Ensi tiistaista lähtien pitää muistaa pestä hampaat 5x päivässä, siitä kun on enää viikko leikkuriin Smile Aika tuntuu matelevan, en malta odottaa leikkausaamua cheers
Maria-76
Maria-76

Viestien lukumäärä : 119
Ikä : 47
Paikkakunta : Varsinais-Suomi
Registration date : 07.02.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Sleeve-leikkaus tehty 27.11 Empty Vs: Sleeve-leikkaus tehty 27.11

Viesti kirjoittaja Maria-76 Pe Marras 23, 2012 12:41 am

Eneilyä jäljellä neljä päivää, kanakeitto loppuu huomenna, joten loput päivät menee pelkällä suklaapirtelöllä. Rapea salaatti on aivan parasta herkkua, kurkkuja oon myös syönyt ihan kiitettävästi bom Paino on tippunut aika hitaasti, vaikka edelleen olen pelkkiä pusseja ja rehuja vedellyt. Kunhan on sitten tyksissä alempana, mitä edellisessä punnituksessa, vaikkei hurjasti olekaan pudonnut. Ehkä enellä olisi pudonnut enemmän painoa, jos olisin painanut enempi? Tjaa-a, enpä tiiä Smile Pääasia, että edelleen tippuu, vaikka sitten hitaastikin.

En edelleenkään malttaisi odottaa, että päivät kuluvat. Viisi yötä vielä, sitten koittaa leikkausaamu sunny Paniikkia ei ole, eikä vielä edes jännitä. Odotan vaan, että pääsen uuden elämäni alkuun ja opettelemaan uudet tavat ravita itseäni. Eneilyn aikana on kyllä saanut jo harjoitusta pienistä määristä ja säännöllisestä ruokarytmistä, joka ennen päätöstä laihtumisesta oli epäsäännöllinen ja epäterveellinen.

Hurjasti tsemppiä kaikille flower
Maria-76
Maria-76

Viestien lukumäärä : 119
Ikä : 47
Paikkakunta : Varsinais-Suomi
Registration date : 07.02.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Sleeve-leikkaus tehty 27.11 Empty Vs: Sleeve-leikkaus tehty 27.11

Viesti kirjoittaja Milja La Marras 24, 2012 6:47 pm

Maria-76, joko jänskättää? Kohta on sulla se suuri päivä, hieno juttu Smile ! Mie olen kyllä niin tyytyväinen että pääsin leikkaukseen ja son nyt ohi Smile. Tsemppiä sulle viimisiin eneily päiviin Smile!!!

Milja

Viestien lukumäärä : 71
Paikkakunta : Lappi
Registration date : 02.09.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Sleeve-leikkaus tehty 27.11 Empty Vs: Sleeve-leikkaus tehty 27.11

Viesti kirjoittaja Maria-76 Su Marras 25, 2012 2:34 pm

Hei Milja, ei oo kyllä vieläkään jännitystä, ehkä se sitten leikkuriaamuna tulee, jos on tullakseen Smile Oon vaan nii innoissani, kiitos tsempeistä.

Eneily menee nyt sulkaapirtelöillä, onneks kanakeitot loppui jo muutama pv sitten. Painoa on pudonnut enen alusta seitsemisen kiloa, vanhat vaatteet alkaa pyörimään päällä ja ompelukoneella saa huristella farkkuja saumoista pienemmiksi Smile
Eilen oltiin perheen kanssa leffassa. Muilla oli mättöä, poppareita ja karkkia, niinkuin tuntu olevan kaikilla muillakin leffateatterissa. Paloittelin itelleni evääksi porkkanoita ja kurkkua, ihan hyvin niilläkin pärjäsi.

Katsoin eilen jonkun jenkkilääkärin spiikkaaman 14 minuutin tähystyskameralla kuvatun videon sleeven tekemisestä, aika mielenkiintoinen oli ja nopeasti pieneni viedossa massu Very Happy

H-hetki lähestyy, kaksi yötä, yksi työpäivä ja sitten olen uuden elämäni kynnyksellä. cheers
Maria-76
Maria-76

Viestien lukumäärä : 119
Ikä : 47
Paikkakunta : Varsinais-Suomi
Registration date : 07.02.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Sleeve-leikkaus tehty 27.11 Empty Vs: Sleeve-leikkaus tehty 27.11

Viesti kirjoittaja Rosmariini Su Marras 25, 2012 5:32 pm

Enkeleitä vierellesi Maria-76!! Very Happy
Rosmariini
Rosmariini

Viestien lukumäärä : 216
Paikkakunta : Itäinen suomi
Registration date : 16.02.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Sleeve-leikkaus tehty 27.11 Empty Vs: Sleeve-leikkaus tehty 27.11

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa