Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Ruoka ENE, apua tarvitaan

+3
Möhköfantti
anne.heide
Krisu75
7 posters

Siirry alas

Ruoka ENE, apua tarvitaan Empty Ruoka ENE, apua tarvitaan

Viesti kirjoittaja Krisu75 Su Marras 06, 2011 5:27 am

Hei!

OLen tässä yrittänyt tutkiskella monesta suunnasta ruoka ENEn mahdollisuuksia. Kertokaas mulle ketkä ovat kyseisellä tavalla painoa pudottaneet ennen leikkausta, minkälaisia määriä ja mitä te olettet syöneet päivässä??!!!??
Olen tosiaankin etsinyt tietoa ja on niin monenlaista määrää että enää ei tiedä mihin uskoa. Laatu on aika samanlaista, mutta ne määrät vaihtelee.
Mun pitäis saada 11kg 5 vkossa putoamaan ennen leikkausta ja kun pussit eivät sovi mitekään vatsalle niin ei paljon vaihtoehtoja sitten ole!
Auttakaa apua tarvitsevaa!!! Embarassed
Krisu75
Krisu75

Viestien lukumäärä : 121
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Registration date : 25.11.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Ruoka ENE, apua tarvitaan Empty Vs: Ruoka ENE, apua tarvitaan

Viesti kirjoittaja anne.heide Su Marras 06, 2011 5:47 pm

Moikka Very Happy mä olen eneilly 3viikkoo ruokaenellä 600kcal/pv.
Hyvin on tippunu eli n10kg 3viikossa Very Happy mä sain ohjeet kysin ravitsemusterpalta ja syön näin:
aamupala:ruileipä,2siivua kalkkunaleikettä,kasviksia ja kahvia.
lounas:50g lohta tai kanaa,kasviksia ja 2dl rasvaton maito tai piimä.
päivällinen:45gkanaa tai kalaa,1leipä tai 1pieni peruna tai 1dl riisiä/pastaa.
iltapala 1hedelmä 1leipä+kevytlevite,ite laitan aina jotain 13%violaa tai jotain muuta tuorejuustoa.
Lisäks kalkki ja monivitamiini,vettä 2litraa!!!!
kasviksia voi syödä aina kun haluaa!
Toivottavasti tästä on apua sulle Smile
anne.heide
anne.heide

Viestien lukumäärä : 177
Paikkakunta : kuopio
Registration date : 27.12.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Ruoka ENE, apua tarvitaan Empty Vs: Ruoka ENE, apua tarvitaan

Viesti kirjoittaja Möhköfantti Su Marras 06, 2011 8:19 pm

ERITTÄIN NIUKASTI ENERGIAA SISÄLTÄVÄ RUOKAVALIO TAVALLISIA RUOKA-AINEITA KÄYTTÄEN

SYÖ PÄIVITTÄIN SEURAAVAT RUOKAMÄÄRÄT:

VILJAVALMISTEET: Vain yksi näkkileipä tai 1,5dl puuroa. Ei ollenkaan riisiä eikä makaronia tai muuta pastaa.

PERUNA: Ei lainkaan perunaa paaston aikana.

KASVIKSET: 500-800G päivässä kurkkua,tomaattia, paprika, lehtisalaattia, erinlaisia kaaleja, sipulia, kesä-kurpitsa, retiisiä, lehtiselleriä, sieniä SEKÄ 200-300g juureksia esim; porkkanaa, lanttua, selleriä, naurista ja punajuurta. Vain vähän herneitä ja maissia. Käytä juureksia monipuolisesti. Ei koko annosta porkanana koska siinä enemmän hiilihydraatteja.

MARJAT JA HEDELMÄT: Marjoja tai hedelmiä vain mausteeksi 1-2 rkl/ päivä paaston aikana.

LIHA JA KALA: Syö joka päivä 100g lihaa tai 150g kalaa. Liha vaihtoehtona voi olla myös broileria, lihahyytelöä tai kalkkunaa. Annos tällöin 100g/päivä.

MAITOVALMISTEET: Joka päivä kolme lasillista (6dl) rasvatonta maitoa, piimää tai rasvatonta makeuttamatonta jugurttia. Jos syöt juustoa , valitse vähärasvainen laatu, rasvaa alle 10% (esim 5% Polar, raejuusto) 2 viipaletta juustoa vastaa 2 dl maitoa.

RASVAT: Käytä rypsiöljyä ruuanvalmistuksessa tai salaatinkastikkeessa 1-2rkl päivässä. Ei muita rasvoja.

JUOMAT: Juo laihdutuksen aikana runsaasti, ainakin 2 litraa päivässä esim; vettä, teetä, kahvia, sitruunanmehu sokeroimaton, vähäsuolaista kivennäisvettä(Vichy Novelle, Citronelle ym), yrttiteetä, ruusunmarjateetä, kalorittomia limonadeja(light-juomat),vähäsuolaista kasvislientä (Cedovital). Muistathan juoda kahvin ja teen ilman sokeria.

MONIVITAMIINIVALMISTEET: Multivita tai Multitabs *1 tabl./päiv

LISÄKSI SAA SYÖDÄ RUOKAVALIOON SOPIVIA KASVIKSIA.
Seuraavissa kasviksissa on niin vähän energiaa, että niitä voi syödä vapaasto kaikilla aterioilla ja välipaloilla.
kurkkua,tomaattia, paprika, salaattit, kaalit, kurpitsat,retiisiä, pinaatti, nokkonen, parsa, purjo, sellerit, raparperi, sienet, maustevihannekset( persilja,tilli, yrtit)

ENE-DIEETTI= PAASTO on tarkoitettu toteutettavaksi terveenä. Jos sairastut esimerkiksi flunssaan, on paastoaminen keskeyteetävä sairauden ajaksi.
Möhköfantti
Möhköfantti

Viestien lukumäärä : 156
Paikkakunta : oulun seutu
Registration date : 14.11.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Ruoka ENE, apua tarvitaan Empty Vs: Ruoka ENE, apua tarvitaan

Viesti kirjoittaja Krisu75 Su Marras 06, 2011 9:50 pm

Hei ja kiitos ystävät rakkaat!!!

Tuota Möhköfantin ohjetta olen lukenut täältä jo ennenkin ja se on ihan hyvä.
Kiitos anne.heide!! Tuota just tarkoitin, että mitä ja millä aterialla on syönyt!
Tuosta on hyvä räätälöidä itselle sopiva ateria.
Krisu75
Krisu75

Viestien lukumäärä : 121
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Registration date : 25.11.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Ruoka ENE, apua tarvitaan Empty Vs: Ruoka ENE, apua tarvitaan

Viesti kirjoittaja BLOCCO Ma Marras 07, 2011 2:47 am

Huolehdi riittävästä juomisesta ENE-jakson aikana - ja jätä se lenkkeily kevyemmäksi!

onhan tuosta ruoka-ENEstäkin täällä oma topicinsa:
https://laihdutusleikkaus.palstani.com/t194-erittain-niukkaenerginen-ruokavalio-ruoka-aineita-kayttaen

Itse molempia kokeilleena väitän, että pussiENE sallitulla raastemäärälisäyksellä on ruoka-aineilla toteutettua ENE:ä helpompi. Ei pidä ajatella miltä ne jauheet maistuu, vaan pitää ajatella miksi olet ENE:ssä. Pikku vaivalla niistä saa ihan maistuvia ja ruokaisia annoksia! Ja mahalle sopimisesta on parin kolmen ekan päivän perusteella turha vetää lopullista johtopäätöstä! Kyllä se mahakin kestää jos päätät niin!
Pitäisihän sinunkin Krisu75 olla saanut ohjeet ravitsemusterapeutilta sekä pussi- että ruoka-ENEä varten?
Vai onko ravitsemusterapeuttisi sitä mieltä, että jos et pysty pussiENEen, niin et ole tarpeeksi motivoitunut tähän lihavuusleikkaukseen!? Kaikki RT:t eivät vaan niin tohdi sanoa, vaikka olisivatkin sitä mieltä.

Tämä ENE:stä suoriutuminen kuuluu tärkeänä osana siihen arviointiin, kun leikkausta harkittaessa arvioidaan seuraavaa kohtaa:
"Potilaan arvioidaan kykenevän sopeutumaan uusiin syömistapoihin".
Sinun olisi hyvä tietää miten ravitsemussuunnittelijasi suhtautuu ruoka-ENEen, sillä hänen mielipiteensä saattaa painaa tuossa arvioinnissa!
Toisaalta: Jos et ole saanut mielestäsi riittäviä ohjeita ENEilyyn, vaikkakin ruoka-aineilla toteutettavaan - niin ei ainakaan teidän leikkauspiirissä toteudu tuo kohta:
"Leikkausta edeltävä informointi tulee olla laadukasta ja perusteellista".

TAYSin ravitsemussuunnittelijoiden pirkanmaalaisille jakamassa opasvihkosessa on esimerkkejä aterioista, joita voi syödä silloin, kun korvaa ENE-valmistetta tavallisella ruoalla. Vihkosessa todetaan kuitenkin heidän virallinen kantansa, joka on se, että normaaliruokaa syötäessäkin on päivittäin käytettävä kaksi ENE-pussia ja että pitää palata mahdollisimman nopeasti pussi-ENE:een. Vihkosessa kerrotaan myös, että ENE-jaksolla päivittäinen energiansaanti tulee jäädä alle 800 kalorin, jotta elimistö siirtyy paastotilaan. Sen taas tietää siitä että muutaman päivän jälkeen nälän tunne häviää.

Mutta joka tapauksessa. Juo riittävästi ja huolehdi nyt pääasiassa ENE:stä. Se on tärkeä askel siihen muutokseen, johon olet sitoutunut. Minullakin diabetes 2 jäi leikkauspöydälle viisi viikkoa sitten, joten kannattaa tsempata!

BLOCCO

Viestien lukumäärä : 201
Paikkakunta : Pirkanmaa/T:reen naapurista
Registration date : 19.10.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Ruoka ENE, apua tarvitaan Empty Vs: Ruoka ENE, apua tarvitaan

Viesti kirjoittaja Krisu75 Ma Marras 07, 2011 3:16 am

Heí!

Kiitos BLOCCO ojjeista!
Itse olen kokeillut noita pusseja jokusen viikkoa aitten ja ne ei kertakaikkiaan sovi mulle! Kotoa ei pysty eikä uskalla lähteä mihinkään ellei ennakkoon tiedä missä on lähin mahdollinen vessa! Mahan löi niin totaalisen sekaisin että ei edes pahimmassa mahataudissakaan oo niin ollu.
Olenhan mä saanu noita ohjeita kaikennäköisiä, mutta on ollu mun yksinketaiselle pääkopalle hieman sekavia.
Tää viikko on menny hieman plörinäksi alkavan/tulossa olevan flunssan takia, eikä se kummoskaan tullu kunnolla!!
Huomenna mä sit aloitan "tiukan" ENEn ja näytän närhenmunat kaikille epäilijöille, esim. äidilleni!!! Hän arveli että 11kg:n pudottamiseen menee mulla puoli vuotta!! Vielä ei ole mikään hoppukiire kun leikkausaikaakaan ei vielä ole tullut, mutta parempi ottaa varmanpäälle jo ennakkoon ku kuitenkaanvuoden loppuun ei mahdoton aika ole ja ENEn ajaksi sanottiin 5 vkoa.
Krisu75
Krisu75

Viestien lukumäärä : 121
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Registration date : 25.11.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Ruoka ENE, apua tarvitaan Empty Vs: Ruoka ENE, apua tarvitaan

Viesti kirjoittaja suski76 Ti Marras 15, 2011 5:01 am

Heippa..

itsellä vielä matkaa eneilyyn, mutta nyt kolmea eri pussi-makua maistaneena, voin myös todeta, etten saa niitä alas...oksennus tuli kun yritin toista lusikallista laittaa sisuksiini Embarassed

Ei kyllä ole kiinni motivaatiosta....tuntuu, että ennemmin ranteet auki kuin niitä syömään. Jos en vaadittavaa pudotusta saa ruoka-enellä aikaan, sitten saa jäädä koko homma !!!

suski76

Viestien lukumäärä : 116
Ikä : 47
Paikkakunta : Ulvila
Registration date : 04.10.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Ruoka ENE, apua tarvitaan Empty Vs: Ruoka ENE, apua tarvitaan

Viesti kirjoittaja Krisu75 Ti Marras 15, 2011 5:20 am

Hei Suski!
Eihän ne pussit mitään hyviä todellakaan ole! Mulla meni maha ihan kuralle niistä ja siksi ilmoitin jo gastron yhteydessä lääkärille että ruoka-aineilla koitan saada ENEn suoritettua. Ainakin ihan hyvä alku viimeviikolla, vaikka tulikin yksi repsahduspäivä väliin jolloin meni pizza kokouksessa. En uskaltanut olla "erilainen" ja tilata pelkkää salaattia kun kyseisestä hallitusväestä ei tiedä kuin yksi ihminen tästä projektistani.
Keskiviikkona olisi jälleen punnitus, saas nähdä kuinka on mennyt!!! Ihan samoin olen tämänkin viikon syönyt (pizzaa lukuunottamatta), mutta tunne on ellainen että ei kovin kauheasti miinusta ole tullut.
Älä nyt vaan tässä vaiheessa enää ala luovuttamaan!!!! Kyllä kaikki hoituu, tavalla tai toisella!!!
Mulla ainakin itellä antoi lisäpotkua sisukkuuteen tuo arvioitu leikkausajankohta.
Krisu75
Krisu75

Viestien lukumäärä : 121
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Registration date : 25.11.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Ruoka ENE, apua tarvitaan Empty Vs: Ruoka ENE, apua tarvitaan

Viesti kirjoittaja haidi66 Ma Marras 21, 2011 9:39 pm

Very Happy apua, mun on pakko alottaa eneily nyt, kun ruokaa alkaa menee liikaa alas ja tuntuu et en saa tota syomishalua loppumaan ollenkaa No hävettää, kun leikkaus on tehty 2kk sitten ja nyt tuntuu et oon taas takas ruokaholistina No jotain on tehtävä ja äkkiä, ene on tuttua, mut jotenki jo kammottaa, et pitäs taas alkaa pelkkään pussijuomiin vaikka tiedän et kyllä se helpottaa ku on päässy ekat 2-4 päivää, mut tuntuu nyt ylivoimaselta ja masentaa, et miks taas ruoka tuntuu ottavan elämästä yliotteen Embarassed tiedän että täällä muutkin on eneä alottamassa ja samoilla fiiliksillä ku mä, eli stempiä teille jotka ootte jo alottanu Very Happy mun on pakko saada itestäni kiinni ja alottaa huomenna, olo hirvee ku on syönny liikaa ja lisää vaan tekee mieli No tätäköä tää taas on??? miks mä en voi olla kuten normaalit ihmiset, eikä elämä pyöri aina ruoan kimpussa?? epätoivo on hirvee ja mieli maassa, millä saan itteni kuriin?? KIENOJA LÖYTYYKÖ?? onko jollain muulla sama olo tai ollut leikkauksen jälkeen, vai oonko ainut tyhmä joka ei pääse syömisestä eroon No
haidi66
haidi66

Viestien lukumäärä : 184
Ikä : 58
Paikkakunta : loviisa
Registration date : 23.10.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Ruoka ENE, apua tarvitaan Empty Vs: Ruoka ENE, apua tarvitaan

Viesti kirjoittaja hansu Ma Marras 21, 2011 11:00 pm

Mulla on tuo pupeltamisvimma päällä yleensä aina ennen naistenvaivoja. Silloin kyllä pystyisi syömään "Extraa" ja kaikki tuntuisi maistuvan. onneksi kyse on vain muutamasta päivästä kuukaudessa.

Nyt ei tunnu maistuvan mikään. Mieli maassa ja syöminen pakkopullaa. Isäntä patistelemalla patistaa syömään päivittäin. Painokin sitten hujahti muutamassa päivässä alle toivotun 70 kilon. Tosin mielummin olisin pitänyt kadotetut kilot kuin murehtinut nykyistä tilannetta.
hansu
hansu

Viestien lukumäärä : 784
Ikä : 48
Paikkakunta : etelä-savo
Registration date : 09.08.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Ruoka ENE, apua tarvitaan Empty Vs: Ruoka ENE, apua tarvitaan

Viesti kirjoittaja haidi66 Ma Marras 21, 2011 11:35 pm

Embarassed koita jaksaa, vaikka sulla on nyt kaikkea muutakin mietittävää ku toi paino, mulla kait iski muuten vaan toi pupeltaminen ja en saa sitä nyt loppumaan, pussit kaivettu tohon keittiön pöydälle huomista odottamaan Embarassed mulla taas tupsahti pari kiloo lisää Embarassed sitä toi saamarin pupeltaminen tekee ja yöt ku menee taas valvoessä särkyjen takia, niin sit tulee syötyä yölläkin, ihan ku tää ei riittäs mitä päivällä syön No toivottavasti sulla toi tilanne alkas helpottaa ja jotain paranemista olis tieodossa, en muista oliks sun isä jolla nyt se halvaus on, toivottavasti olis edes jotain paranemisen toivoa Very Happy koita jaksaa, toivon kaikkea hyvää sulle Very Happy
haidi66
haidi66

Viestien lukumäärä : 184
Ikä : 58
Paikkakunta : loviisa
Registration date : 23.10.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Ruoka ENE, apua tarvitaan Empty Vs: Ruoka ENE, apua tarvitaan

Viesti kirjoittaja Krisu75 Ti Marras 22, 2011 6:26 am

Mulla on huomenna(tänään) punnitus ja oon aivan sata varma että ny on menny plörinäksi!! Ote on lipsunu tällä viikolla enemmänki ku yhden kerran ja sen huomaa olossa heti. Onneksi ei ny niin kovin kamala hoppu ole noiden kilojen kanssa ennenkä leikataan. Arvioitu leikkuri olisi vuoden vaihteen tietämillä, ehkä jo ennemmin jos saan hyvin painon pois ennen sitä. Viimeviikon punnituksen jälkeen oli enää 5kg pudotettavana mutta luultavasti on ny takapakkia!!! Tuo 5kg tuntuu olevan kovan työn takana joten jälleen täytyy ottaa itteä niskasta kiini ja ryhdistäytyä!!!! Lapsille ei saa näköjään ostaa mitään herkkuja ollenkaan kun ne tuntuu äidillekin maistuvan hyvin. No, huomenna olen hieman viisaampi asian suhteen... Toivotaan parasta ja pelätään pahinta....
Mulla onneksi ei ole liikasyömisen kanssa ongelmaa, mutta nuo makeat ja karkit!!!! Varsinkin se Fazerin sininen oikein tuntuu huutavan siellä kaupan karkkihyllyllä mua. Täytyy ostaa niitä "makeita" patukoita esim, Nutriletiltä, niillä kyllä saa pahimman himon karkotettua, on ne mun mielestä niin makeita etten ainakaan mä pysty kerralla syömään niitä ollenkaan. Mulla riittää sellaisesta yhdestä patukasta 3 kertaan, onneksi!!!
Toivotaan kaikille hyvää itsekuria ruokailujen suhteen!!! Mun täytyy oikein muistuttaa itseäni syömään säännöllisesti, muuten voisin olla vaikka koko päivän syömättä ja illalla vasta huomaisin ku olis jotenki "hassu" olo. Ja se syömättömyyshän ei auta tässä asiassa ollenkaan, ainakaan mua, muutenkin hidas tuo aineenvaihdunta.
Eihän meistä kukaan täydellinen oo, mutta siihen on hyvä pyrkiä!!!!

TSEMPPIÄ KAIKILLE!!!!!
Krisu75
Krisu75

Viestien lukumäärä : 121
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Registration date : 25.11.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Ruoka ENE, apua tarvitaan Empty Vs: Ruoka ENE, apua tarvitaan

Viesti kirjoittaja Krisu75 Ti Marras 22, 2011 6:27 am

Niin ja Hansulle todellakin voimia ja jaksamista tuleville viikoille ja ajoille!!!
Krisu75
Krisu75

Viestien lukumäärä : 121
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Registration date : 25.11.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Ruoka ENE, apua tarvitaan Empty Vs: Ruoka ENE, apua tarvitaan

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa