Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Miten leikkaukseen? Crohn -tauti

5 posters

Siirry alas

Miten leikkaukseen? Crohn -tauti Empty Miten leikkaukseen? Crohn -tauti

Viesti kirjoittaja Pippuri Ma Toukokuu 23, 2011 6:34 pm

Oys hylkypäätös. Odl leikkaisi, mutta pankki ei myönnä rahoitusta lihavuusleikkaukseen, joten miten asiassa etenisi, jotta pääsisi leikkaukseen. Onko kenellekään Crohnin tautia sairastavalle tehty ohitusleikkausta tai sleeveä?
Pippuri
Pippuri

Viestien lukumäärä : 7
Paikkakunta : Oulun seutu
Registration date : 16.08.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Miten leikkaukseen? Crohn -tauti Empty Vs: Miten leikkaukseen? Crohn -tauti

Viesti kirjoittaja Fisu Ma Toukokuu 23, 2011 8:21 pm

Jos ODL sinut leikkaisi (eli tautisi ei ole liian paha kontraidikaatio), ja rahasta on vain kyse, voisit harkita leikkausta Virossa. Siellä paketin hinta on noin puolet Suomesta (joskus vähemmänkin). Tälläkin palstalla on useampi Virossa leikkauksessa käynyt. Smile

Fisu

Viestien lukumäärä : 99
Paikkakunta : Oulu
Registration date : 15.12.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Miten leikkaukseen? Crohn -tauti Empty Vs: Miten leikkaukseen? Crohn -tauti

Viesti kirjoittaja Kimby Ti Toukokuu 24, 2011 2:47 pm

Se että missä ja miten vakava sun Chronin tauti on varmasti vaikuttaa. Chronin tauti voi olla ohutsuolessa tai paksusuolessa tai molemmissa. Mulla on Colitis Ulcerosa jonka oireet ja lääkitys on pitkälti sama kuin Chronin taudissa, mutta CU voi olla vain paksusuolessa. Minulle CU ei ollut mikään este leikkaukselle. 3 kk leikkausken jälkeen mulla CU aktivoitui ja äityi pahemmaksi kuin 20 vuoteen. Yhteensä yli puoli vuotta popsin kortisoonia ja yritin lopettaa sitä 3 kertaa mutta aina vain tuli pahemmaksi kun lopetin. Loppujen lopuksi sitten rauhoittui ja nyt on ollut puoli vuotta täysin rauhallinen. Mulle tehtiin sleeve, mutta sen päätti arpa. CU ei siihen päätökseen vaikuttanut.
Kimby
Kimby

Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 52
Registration date : 28.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Miten leikkaukseen? Crohn -tauti Empty Vs: Miten leikkaukseen? Crohn -tauti

Viesti kirjoittaja saimaannorppa Ke Toukokuu 25, 2011 2:32 am

Kimby: miten kortisoni on vaikuttanut painoosi? Yleensähän se turvottaa ainakin,ja monia myös lihottaa.
Arvottiinko leikkaustapa todella sinun tapauksessasi? Miksi? (sori ,en ole lukenut taustaasi)

saimaannorppa

Viestien lukumäärä : 126
Paikkakunta : helsinki
Registration date : 06.01.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Miten leikkaukseen? Crohn -tauti Empty Vs: Miten leikkaukseen? Crohn -tauti

Viesti kirjoittaja Kimby Ke Toukokuu 25, 2011 5:29 am

Kortisoni ei hidastanut mun painonlaskua mitenkään. Olin kyllä hyvin tietoinen kortisonin haittavaikutuksista mutta oikestaan ainoat haitat joita mulle tuli oli näppylöitä ja univaikeuksia. Ei ole aikaisemmin silloin 20 vuotta sitten ollut myöskään painonnousua kortisonin takia. Mä vedin 3 sellaista 10 viikon kuuria Prednisonia 60mg-40-30-20-15-10-5-2,5 annoksilla.

Minä osallistun 15 vuotta kestävään GBP vs. Sleeve tutkimukseen jolloin arpa päättää kumpi tehdään. On lajinsa ensimäinen maailmassa ja nyt kai on ollut käynnissä ainakin HUSsissa ja Turussapäin kolmisen vuotta. Se on pitkäaikaisseuranta jossa vertailaan GBP vs. Sleeve tuloksia. 3 vuoden raportit näyttää hyvinkin identtisiä tuloksia molemmille tekniikoille.

Vaikka Crohn oiskin ohutsuolessa niin ainakin stadilaisjärjellä ajateltuna Sleeven ei pitäisi vaikuttaa ainakaan ratkaisevasti suolen toimintaan kun suoleen ei silloin kajota mitenkään.
Kimby
Kimby

Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 52
Registration date : 28.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Miten leikkaukseen? Crohn -tauti Empty Vs: Miten leikkaukseen? Crohn -tauti

Viesti kirjoittaja Ämmämmä Ma Heinä 04, 2011 12:41 am

Sain itse muutama päivä sitten lääkäriltä lähetteen OYSiin arvioitavaksi. Kysyin, että vaikuttaako Crohnini asiaan ja lääkäri sanoi, ettei tiedä. Tautini luokiteltiin joskus keskivaikeaksi, mutta on ollut nyt viimeiset pari vuotta melkeinpä täysin oireeton.

Odotan kovasti OYSin kutsua, mutta nyt rupeaa pelottamaan. Crying or Very sad
Ämmämmä
Ämmämmä

Viestien lukumäärä : 3
Ikä : 49
Paikkakunta : Kainuu
Registration date : 04.07.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Miten leikkaukseen? Crohn -tauti Empty Vs: Miten leikkaukseen? Crohn -tauti

Viesti kirjoittaja Pippuri Ma Heinä 04, 2011 1:55 am

Olisi kiva kuulla pääsetkö oys:n leikkaukseen. Minulle tuli oys:sta hylkypäätös, mitä ei perusteltu mitenkään. En tiedä oliko syynä crohnin tauti vai riittämätön painoindeksi. Oys:ssa bmi oltava 45 tai liitännäisten kanssa bmi 40. Odl tekee crohnin tautia sairastavalle sleeve leikkauksen. Minulla myös ollut usean vuoden crohnin tauti oireeton, toivottavasti leikkaus ei aktoivoi crohnin tautia, suolistoahan ei käsitellä mitenkään sleeve leikkauksessa vaan tehdään mahalaukun pienennys.
Pippuri
Pippuri

Viestien lukumäärä : 7
Paikkakunta : Oulun seutu
Registration date : 16.08.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Miten leikkaukseen? Crohn -tauti Empty Vs: Miten leikkaukseen? Crohn -tauti

Viesti kirjoittaja Kimby Ma Heinä 04, 2011 5:15 am

Viimeisin tieto suoraan kirurgin suusta. GBP-leikattu ei vois syödä suuria annoksia kortisonia. Menee suoli kuulema puhki. Kun tiedetään etä on krooninen sairaus joka joskus voi vaatia kortisonhoitoa niin ei pitäisi tehdä GBP lainkaan. Sleeve ei vaikuta kortisoninsyöntiin taasen mitenkään. Kortisoonihoitoa tarvitaan monessakin tulehdusairauden hoidossa ja myöskin esim. monessa syöpähoidossa.
Kimby
Kimby

Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 52
Registration date : 28.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Miten leikkaukseen? Crohn -tauti Empty Vs: Miten leikkaukseen? Crohn -tauti

Viesti kirjoittaja Kimby Ma Heinä 04, 2011 5:37 am

....
Kimby
Kimby

Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 52
Registration date : 28.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Miten leikkaukseen? Crohn -tauti Empty Vs: Miten leikkaukseen? Crohn -tauti

Viesti kirjoittaja Ämmämmä Ti Heinä 05, 2011 3:55 am

Saa nähdä, milloin kutsu OYSiin tulee. Lääkäri varoitteli, että voi kestää hyvän tovin. Kortisonia en ole joutunut syömään pariin vuoteen, nykyisin menee vain ylläpitona Azamun pienellä annoksella.
Ämmämmä
Ämmämmä

Viestien lukumäärä : 3
Ikä : 49
Paikkakunta : Kainuu
Registration date : 04.07.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Miten leikkaukseen? Crohn -tauti Empty Vs: Miten leikkaukseen? Crohn -tauti

Viesti kirjoittaja Kimby Ti Heinä 05, 2011 4:01 am

En minäkään ollut syönnyt kortisonia 20 vuoteen kun sitten leikkauksen jälkeen tuli tarvetta. Lekuri sanoi että raju laihdutus altistaa näiden kroonisten tulehdussairauksien aktivoitumiseen kun elimistön vastustuskyky väistämättä tilapäisesti huononee. Asacolia on nyt mennyt yli vuoden maksimiannos, eli 4g/päivä. Näiden Crohnien ja CU:n kassa ei voi etukäteen tietää mitä tuleman pitää. Jos se Crohn on ohutsuolessa niin se on aika monta pykälää vakavampi paikka jos päälle iskee paha aktiivivaihe eikä kortisonia voi syödä. Paksusuolen voi ottaa pois jolloin tulehdus häviää, ohutsuolta ei voi poistaa.
Kimby
Kimby

Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 52
Registration date : 28.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Miten leikkaukseen? Crohn -tauti Empty Vs: Miten leikkaukseen? Crohn -tauti

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa