Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Alkoholista

+8
haaho
turkutuulia
hylje
dunbar
Tyrannosaurus
Kimby
bulleriina
miranta
12 posters

Siirry alas

Alkoholista Empty Alkoholista

Viesti kirjoittaja miranta Ti Maalis 30, 2010 1:47 pm

Ajattelin herättää hieman keskustelua tuosta alkoholista kun siitä vähemmän täällä keskustellaan,
vai olenko ainoa joka kyseistä "ainetta" nauttii.
Itsellä on ainakin jo muodustunut ihan tavaksi ottaa raskaan työviikon jälkeen perjantaina ja lauantaina muutama siideri. Nyt sitten hieman kuhistuttaa että miten sitä jaksaa eneillä 4 viikkoa ja miten sit leikkauksen jälkeen.
(tapojensa orja :-)). Miten muilla on homma hanskassa ja miten sitten leikkauksen jälkeen? Toivoisin rohkeaa keskukstelua aiheesta ja kokemuksia leikatuilta ja muiltakin.
Ja en ole alkoholisti:-).
T.Miranta
miranta
miranta

Viestien lukumäärä : 48
Registration date : 07.03.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Alkoholista Empty Vs: Alkoholista

Viesti kirjoittaja bulleriina Ti Maalis 30, 2010 2:12 pm

Moi!
Minä myönnän olleeni hulttio jo tuon eneilyn aikanakin. Sen lisäksi, että en suostunut syömään pussiruokaa, paiston vihanneksia voinokareessa ja nautin lauantai-iltana pari light-siideriä. Nuo lauantait olivat ainoat päivät viiden viikon niukkuuden aikana, jolloin päivittäinen kalorimäärä nousi noin 750-800 kcal. Muuten pysyttäydyin tuolla 500-650 tasolla. Paino putosi ihan riittävästi (12kg) ennen leikkausta.

Nyt kun leikkauksesta on vähän toista kuukautta, olen jo useamman kerran nauttinut 1-2 siideriä tai pari lasillista viiniä. Hiilihapolliset juomat vaativat hidasta nautiskelua ja toisaalta tuo pikkuinen massu vaikuttaa ilmeisesti myös alkoholin imeytymiseen. Pari annosta riittää mainiosti tuomaan sopivan rennon olon.

Olen itse todella onnekas sen suhteen, että juuri mikään ruoka / juoma ei aiheuta ongelmia, kunhan vaan pitää määrät kurissa. Ainoastaan pitkäsyinen liha vaatii erityishuomiota pureskellessa ja makeat aiheuttavat ällötystä.

Nautin elämästä täysillä ja nautin myös hyvästä, kunnollisesta ruuasta (en siis light-tuotteista) samoin juomista. Kun voi syödä / juoda vain vähän, on sen oltava täyttä tavaraa ja myös hyvää!!!! Tiukkapipoksi en suostu.

bulleriina

Viestien lukumäärä : 182
Registration date : 09.04.2009

Viesti kirjoittaja Kimby Ti Maalis 30, 2010 2:15 pm

En osaa sanoa noista jutuista mitään kun itse juon yhden kaljan juhannuksena ja toisen jouluna, siisi ihan kirjaimellisesti. Mutta sen olen antanut itselleni kertoa parinkin psykologin suusta, että huomattava osuus laihdutusleikkauksen läpikäynneistä kehittää alkoholiongelman leikkauksen jälkeen. Tämä johtunee siitä että useimmilla meistä on jokin tarve/riippuvuus joka tyydytetään syömällä. Kun syöminen ei sitten enää onnistu, tai siitä ei enää saa tyydytystä, niin se korvataan toisella aineella. Tämä on tosiaankin seikka josta ei pahemmin puhuta. Tämänkin takia olisi hyvä fundeerata näitä omia käyttätymismalleja ja ymmärtää niitä ennen leikkausta. Jos itse ymmärtää että esim. syöminen on ainakin osittain omalla kohdalla ollut jotain muuta kuin pelkästään nälän torjumista (kuten se on esim. minulla ollut), voi jatkossa tunnistaa ne tarpeet ja tunteet jotka johtavat jonkin tarpeen tyydyttämiseen, ja oppia korvaamaan ne muilla tavoin kuin syömällä tai juomalla.
Kimby
Kimby

Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 53
Registration date : 28.11.2009

Viesti kirjoittaja Tyrannosaurus Ti Maalis 30, 2010 3:40 pm

Itse olen juonut alkoholia leikkauksen jälkeen vain yhden oluen verran. Se maistui taivaalliselta ja pystyin koko pullollisen juomaan yhdeltä istumalta. Siihen meni ehkä 15min. Olen tietoisesti varonut alkoholia aina, koska suvussani on paljon alkoholismia. Olenkin itse tehnyt diaknoosin, että koska en ole sairastunut alkoholismiin niin sairastuin ruokaholismiin. Lääkäri sanoikin kerran, että nämä kaksi asiaa siaitsevat samassa aivolohkossa ja ovat sukua toisilleen...
Tyrannosaurus
Tyrannosaurus

Viestien lukumäärä : 230
Ikä : 48
Registration date : 27.05.2009

Viesti kirjoittaja dunbar Ti Maalis 30, 2010 3:53 pm

Oli pakko kommentoida tuota ruokaholismia... Mulle on käynyt aivan samoin kuin sulle Tyrannosaurus. Olen riippuvainen ruuasta, enkä kykene sitä omin voimin vähentämään. Olen saanut raivoraittiin kasvatuksen, joten sinänsä en usko koskaan alkoholin tulevan mulle ongelmaksi. Sukulaisissa kuitenkin on alkoholisteja (kelläpä suomalaisella ei olis:). Mutta uskon jatkavani leikkauksen jälkeen samaan malliin alkoholin suhteen kuin ennenkin eli siideri illassa silloin tällöin riittää. Se on mulle ehdoton asia.

dunbar

Viestien lukumäärä : 329
Registration date : 11.01.2009

Viesti kirjoittaja hylje Ti Maalis 30, 2010 4:44 pm

niin sitä tässä mietitty, kun paheiden summa vakio,,kuulemma

enää en polta,
syöminen kun jää pois ja alkokaan ei koskaan ongelmaa tuottanut ,
et mitähän pahetta tilalle tulee??? ))

leikkauksen jälkeen olen kuulut, osin täälläkin esille tullut, ei välttämättä edes voi pysty juomaan voi pahoin tai ei vaan halua edes sitä lasillista viiniä ruoankaan kanssa.
mutta ihmisiähän ollaan ja hyvin mahdollista et syömisriippuvuuden tilalle voi tulla helposti juomis ongelma,jos se uusi vatsa ottaa vastaan alkoholia
hylje
hylje

Viestien lukumäärä : 185
Ikä : 61
Registration date : 04.08.2009

Viesti kirjoittaja Kimby Ti Maalis 30, 2010 5:40 pm

Lisäisin vielä että kaikki lähteet jotka ovat tästä leikkauksen jälkeisestä alkoholiongelmasta mulle kertoneet, painottivat että sillä ei ole mitään merkitystä onko ollut raivoraitis aina vai ei. Tällä haluan vain painottaa sitä että ikinä ei voi etukäteen sanoa kenelle sellainen ongelma muodostuu, eikä kukaan ole siitä turvassa. Se on hyvä muistaa. Leikkaus muutta monen mieliteot ihan päälaelleen. Paras ehkäisy mahdollisille ongelmille on varmaankin juuri asian tiedostaminen ja tiukka fundeeraus miksi itse kulloinkin syö (liikaa), oppii tunnistamaan holismin niin sen pystyy varmaan paremmin hallitsemaankin.

Viimeinen muokkaaja, Kimby pvm Ti Maalis 30, 2010 6:32 pm, muokattu 1 kertaa
Kimby
Kimby

Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 53
Registration date : 28.11.2009

Viesti kirjoittaja turkutuulia Ti Maalis 30, 2010 6:17 pm

Kuten dunbar totesikin; varmaan kaikissa suvuissa on alkoholisteja- ja niin on minullakin. Itse olen kohtuukäyttäjä, välillä saattaa mennä todella pitkiäkin aikoja etten halua juoda edes lasillista. Ennen leikkausta alkoholi tosin vaikutti minuun eri tavoin kuin nyt: tuli huomattavasti "iloisempi" hiprakka ja tunsi miten viina meni päähän eli siitä alkoholista sai jonkunlaisen mielihyvän tunteenkin. Nyt leikkauksen jälkeen (olen ottanut muutaman kerran) alkoholilla ei ole enää juuri mitään vaikutusta olotilaani. Eli minulle on näköjään käynyt "päinvastoin"; viinasta ei saa enää mitään kiksejä. Ja hyvä niin- ei tarvi ainakaan pelätä että syöppöydestä siirtyisi juoppouteen. Tosin mikään olotila ei ole ikuista joten täytyy tässä tunnelmiaan jatkossakin tutkiskella....

turkutuulia

Viestien lukumäärä : 154
Registration date : 20.10.2009

Viesti kirjoittaja haaho Ti Maalis 30, 2010 7:19 pm

Mä kuulun niihin leikattuihin, joille ruoan kanssa ei tullut mitään muutoksia, annoskokoja lukuunottamatta. Kaikki maistuu hyvälle ja samat ruoka-aineet tuottavat hyvää oloa, kuin ennenkin. Alkoholin perään en ole koskaan erityisemmin ollut, tyypillisenä hedonistina en tykkää seuraavasta päivästä yhtään. Nyt kuitenkin juhlittiin talkoita siskon luona ja join illan aikana 4 siideriä, noin 2 tuntia /siideri. Hyvin meni alas eikä tullut mitään pikakännejäkään vaan kaikki meni just niinkun pitikin. Neljännen jälkeen tuli tietynlainen stoppi, vähän samoin kuin ruoankin kanssa, eli leikkauksen jälkeen oli ruokaa lautasella jäljellä tai ei, niin ruokahalu loppuu kuin seinään. Samoin tuon siiderin kanssa, en olisi saanut alas enää kulaustakaan. Mukava ilta tosin, seuraavana päivänä oli kohmeloinen olo, enemmän kuin mitä juomamäärästä olisi luullut.

haaho

Viestien lukumäärä : 176
Ikä : 52
Registration date : 16.07.2009

Viesti kirjoittaja ritu Ti Maalis 30, 2010 8:28 pm

Toiset juo ja toiset ovat raittiita mutta kannattaa muistaa että viinassa on suhteellisen paljon kaloreita ja kun leikkauksen tuoma nopea laihtuminen loppuu noin puolenvuoden jälkeen (lääkäri kertoi eilen) niin saattaa rueta paino nousemaan jos oikein rupeaa harrastamaan alkon tuotteita.
Itse en juo käytännössä ollenkaan enää ehkä lasin rommia pari kertaa vuodessa sillä olen hyvän juoman ystävä.

ritu

Viestien lukumäärä : 433
Registration date : 17.09.2008

Viesti kirjoittaja Tepa43 Ke Maalis 31, 2010 12:14 am

moi kaikki!

Ennen saatoin juoda saunan jälkeen siideria 1-2-pulloo siis arkisin, mut nyt oo jo vuoden ollu, ette arkisin täällä isännän kanssa tissuttele 1-2 sidukkaa ...oon siis säästänyt omat alkokalorini isompiin rientoihin .Esim karaoke iltoihin lauantaisin...niitäkään ei nyt kovin montaa ole tänä vuonna ollut!
Kuten joku jo sanoikin miten helppoja ja turhia kaloreita ne viina kalorit on niin Yritän olla mahdollisimman vähillä viinaksilla!
Mutta tyystin ilman en aijo olla, mutta kohtuudessa ja hyvässä seurassa!
Kesä on hankalampi olla ilman! :)
Tepa43
Tepa43

Viestien lukumäärä : 877
Ikä : 58
Registration date : 13.05.2009

Viesti kirjoittaja miljami Su Huhti 04, 2010 4:36 am

Tiedättekö, tuo on jännä juttu tuo alkoholi. Minä olen sitä aikoinani tarpeeksi käyttänyt ja tosi stressi tilanteessa rupesin piilottelemaan olutta vaatteiden alle josta ne sitten ne join kun mies nukkui. Ja haluatteko kuulla yhden melko sanoisinko pelottavan jutun? Minun määräni oli 1 litra olutta illassa. Se oli pakko juoda vaikka sitten oksensi, että sen sai alas. Kuka humaltuu 1 litrasta? kerran oli tilanne, jossa join 1 pienen pullon olutta ja lasin viiniä, enkä muista siitä tilanteesta mitään- Eli minun elimistölleni ei koskaan alkoholi ole sopinut ja se, että humalluin helposti, oli minun pelastukseni. Kun lopulta myönsin ongelman itselleni, ei ole ollut ongelmia sen jälkeen. Toukokuussa tulee 10 vuotta kun join viimeksi. Voin olla juomatta, mutta en hallitse tilannetta kun juon. Eli, jollekin yksin on liikaa ja toinen voi juoda huoleti miten haluaa. Pitää vain olla rehellinen itselleen, tässäkin asiassa. Ja tuosta ruokaholismista, voin olla (kokeiltu on) 2,5 viikkoa paastolla, ei tehnyt tiukkaakaan, mutta kun pitäisi hallita syöminen..... Ilman ruokaa kun ei voi olla. Onneksi ilman alkoholia voi. Siinä vaiheessa, kun korostaa, ettei ole alkoholisti, kannattaa miettiä miksi sitä korostaa. Ymmärrän täydellisesti, että tälläisessä tilanteessa sen tekee, on melko rohkeaa vetää alkoholi tänne mukaan. Mutta, jos se ei ole sinulle ongelma, niin pystyt siihen kyllä, mikäli se on "tapa" etkä pääse siitä eroon, kannattaa olla varovainen. Mutta yleisesti ottaen, ihmisiä on todellakin erillaisia. Luultavasti sinäkin huomaat, että ennen kun otit muutaman, leikkauksen jälkeen riittää vaikka puoli pulloa. Ja vain sinä tiedät onko se ongelma vai ei. Tsemppiä eneilyyn ja leikkaukseen, kyllä tuo silloin viimeistään selviää. Muista vain olla rehellinen siitä asiasta.
miljami
miljami

Viestien lukumäärä : 11
Ikä : 55
Registration date : 07.03.2010

Viesti kirjoittaja Tepa43 Su Huhti 04, 2010 3:10 pm

Terveiset teille nyt sieltä karaokeillasta!

Tulin sanomaan, että minuun ei päde se ns. pikakänni teoria........
samaan tahtiin join kuin ennenkin, mutta päähän ei noussut mun sidukkani ja kossukolani mitä join(siis oli vaan semmonen höpötys hiprakka, mikä aina ennenkin), mutta hyvä niin pääasia on,että painoputoo!

Kuten edellä sanottiin me ollaan niin kaikki erilaisia kaikki ei päde kaikkiin!
Nyt saa seuraava kerta olla joskus kesällä kun saan jalkani kipsistä.......mikä siis menee kipsiin 12.4. :)

TSEMPPIIIIIIIIIII
Tepa43
Tepa43

Viestien lukumäärä : 877
Ikä : 58
Registration date : 13.05.2009

Viesti kirjoittaja tigertytto Ma Huhti 05, 2010 2:45 am

Mulla miljami sama juttu kuin sulla...mun ei tarvii juoda kun 3-4 esim lonkeroo niin humallun..ja en tajua miksi voin mennä niin helposta känniin...joten olen itse sitä mieltä että leikkauksen jälkeen en uskalla varmaan juoda yhtään alkoa jos se kerran vaikuttaa silloin vieläkin helpommin.
tigertytto
tigertytto

Viestien lukumäärä : 1222
Registration date : 16.02.2009

Viesti kirjoittaja Sponsored content

Sponsored content

Takaisin alkuun

- Similar topics

Oikeudet tällä foorumilla: