"painonpudotus jengi" ???
+7
hylje
minna87
muotovalio
perhonen
haaho
Tepa43
V.Hepo
11 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
"painonpudotus jengi" ???
HEI taas.
Pitäs saada painoa pois..ainakin se 5kg, että leikkauksesta aletaan edes keskustella.
Voisko tähän liittyä muitakin? Kannustetaan toisiamme ja annetaan neuvoja? Yksin on niin turhauttavaa ja karkkipussi on helpompi seura!
Olisko mitään ideaa? Tsempataan toisiamme siihen, että ne muutama kilo saatas alas ja leikkausta lähemmäs!
Pitäs saada painoa pois..ainakin se 5kg, että leikkauksesta aletaan edes keskustella.
Voisko tähän liittyä muitakin? Kannustetaan toisiamme ja annetaan neuvoja? Yksin on niin turhauttavaa ja karkkipussi on helpompi seura!
Olisko mitään ideaa? Tsempataan toisiamme siihen, että ne muutama kilo saatas alas ja leikkausta lähemmäs!
V.Hepo- Viestien lukumäärä : 92
Registration date : 07.08.2009
Vs: "painonpudotus jengi" ???
Ja kappas. Just soi puhelin. Ekalle Tk lekurille aika VASTA MARRASKUUSSA! No nyt on aikaa koittaa saada se 5kg pois! Voihan köriläs. Kumpa pääsis edes sille ravintoterapeutille nopeempaa!
Moi pipozse!
Itse aloitin tänäaamuna taas kesän jälkeen nutripirtelöt!!!!!
Hutikuussa ekapäivänä kun aloitin ekakerran paino oli 115kg....pariviikkoo olin aika tiukasti vain nutreilla ja sain kivasti pois painoo kesän olin kevyllä ruualla...joskin sorruin sillointällöin! nut aamulla lukemat oli 96,7kg.
Tähystysaika mulla on 2.9. ja leikkaava lääkäri Porissa lupasi 29.4.-09, että puolen vuoden sisällä leikataan tai ainakin tänä vuonna.....ans kattoo pitääkö sanansa! Sillon hutikuun lopussa kun tapasin tän kastrokirurgin niin hän sanoi kun kysyin paljonko vielä kannattaa pudottaa...niin hän sanoi,että pudota niin paljon kun ehdit!!!!
Joten koitetaas taas tota nutrilettiä kun se näyttää sopivan mulle... vie hyvin nälän tunteen...ainakin mulla!
Olen enemmän kuin tyytyväinen itseeni kun sain kesänkin aikana vähän putoomaan vaikka on tullu vähän juhlittuakkin juoman ja ruuan kanssa!
SIIS TSEmppiä sulle!
Täällä nutraillen T : Tepa43
Itse aloitin tänäaamuna taas kesän jälkeen nutripirtelöt!!!!!
Hutikuussa ekapäivänä kun aloitin ekakerran paino oli 115kg....pariviikkoo olin aika tiukasti vain nutreilla ja sain kivasti pois painoo kesän olin kevyllä ruualla...joskin sorruin sillointällöin! nut aamulla lukemat oli 96,7kg.
Tähystysaika mulla on 2.9. ja leikkaava lääkäri Porissa lupasi 29.4.-09, että puolen vuoden sisällä leikataan tai ainakin tänä vuonna.....ans kattoo pitääkö sanansa! Sillon hutikuun lopussa kun tapasin tän kastrokirurgin niin hän sanoi kun kysyin paljonko vielä kannattaa pudottaa...niin hän sanoi,että pudota niin paljon kun ehdit!!!!
Joten koitetaas taas tota nutrilettiä kun se näyttää sopivan mulle... vie hyvin nälän tunteen...ainakin mulla!
Olen enemmän kuin tyytyväinen itseeni kun sain kesänkin aikana vähän putoomaan vaikka on tullu vähän juhlittuakkin juoman ja ruuan kanssa!
SIIS TSEmppiä sulle!
Täällä nutraillen T : Tepa43
Tepa43- Viestien lukumäärä : 877
Ikä : 58
Registration date : 13.05.2009
Moikka PipoZe ja Tepa43!
Mulle ravintoterapeutti sanoi soittavansa kuukautta ennen leikkausta, ja silloin nutriletit aloitetaan. Yritän nyt kovasti pitää painon samassa, ja sekin käytännössä tarkoittaa jatkuvaa painontarkkailua. Mun painoindeksi pyörii 40-41 paikkeilla ja pelkäänkin, että jos kovin laihdutan etukäteen niin ne pian muuttavat mielensä koko leikkauksen tarpeellisuudesta.. Taidan noudattaa käskyä ja odottaa sitä ravintoterapeutin soittoa vaan.
Mulle ravintoterapeutti sanoi soittavansa kuukautta ennen leikkausta, ja silloin nutriletit aloitetaan. Yritän nyt kovasti pitää painon samassa, ja sekin käytännössä tarkoittaa jatkuvaa painontarkkailua. Mun painoindeksi pyörii 40-41 paikkeilla ja pelkäänkin, että jos kovin laihdutan etukäteen niin ne pian muuttavat mielensä koko leikkauksen tarpeellisuudesta.. Taidan noudattaa käskyä ja odottaa sitä ravintoterapeutin soittoa vaan.
haaho- Viestien lukumäärä : 176
Ikä : 52
Registration date : 16.07.2009
MoI!
Minä kysyin leikkaavalta, että jos innostun kovasti pudottamaan painoa odotellessani niin kieltäytyvätkö he leikkaamasta, johon kirurgi sanoi,että ei kaikki kilot, mitkä saan pois ennen leikkausta on vain plussaa!
Hän on sitä mieltä,että painon poissa pitäminen on niin mahdoton tehtävä....kuten me kaikki varmaan tiedetään!
Muuten minä en ole vielä edes tavannut ravintoterapeuttia!!!!
Kaiken oon tehnyt omin päin! Vajaa kaks kiloo niin 20kg olis pois!
T: tepa 43
Minä kysyin leikkaavalta, että jos innostun kovasti pudottamaan painoa odotellessani niin kieltäytyvätkö he leikkaamasta, johon kirurgi sanoi,että ei kaikki kilot, mitkä saan pois ennen leikkausta on vain plussaa!
Hän on sitä mieltä,että painon poissa pitäminen on niin mahdoton tehtävä....kuten me kaikki varmaan tiedetään!
Muuten minä en ole vielä edes tavannut ravintoterapeuttia!!!!
Kaiken oon tehnyt omin päin! Vajaa kaks kiloo niin 20kg olis pois!
T: tepa 43
Wau, olet aika muija Tepa! Voi kun saisikin itsestään irti muutenkin kuin pakon voimalla. Tänäänkin olen töitten jälkeen koko illan ollut menossa salille, mutta menemättä taas jäi. Jotenkin sekään puuha ei enää innosta kun tämän massan kanssa on niin turkasen raskasta reenata. Häihini laihdutin 25 kiloo, mutta sekin oli ns "pakon voimalla", ja tietysti 38kg on nyt sitten tullut vuodessa takaisin. PRRRKKKLE!!!
Moi taas Haaho!
tuli vielä mieleen.....etten oo vielä ns.liikuntaa harrastanut,kun tuo toinen jalka on ollu pahasti sökö vuonna -97....ja sillo lääkärit sano et varma kuluma nilkaan ja polveen tulee joskus.....joten en oo sitä rasittanu liikunnalla....ilmankos tuo paino jyllääääää!
uiminen tietysti ois hyvä,mut mut kun kaikki tietää kui helppoo on mennä muitten eteen uikkarit päällä!!!
MUT onneksi tuo paino näyttää tippuvan myös ilman liikuntaaaaa!
Nyt ois yheksältä viimisen nutripussin aika....joka pussin välissä oon juonu puoli litraa vettä ja hups ei oo yhtään nälkä!
Syön nutrit aamu 9, 12, 15, 18 ja klo:21 ja joka välis se 0,5l vettä!
Mä itekkin ihmettelen kui helppoo tää on nyt tällä kertaa ollu!
Tsemppiä siis sinne kaikille!
T: Tepa 43
tuli vielä mieleen.....etten oo vielä ns.liikuntaa harrastanut,kun tuo toinen jalka on ollu pahasti sökö vuonna -97....ja sillo lääkärit sano et varma kuluma nilkaan ja polveen tulee joskus.....joten en oo sitä rasittanu liikunnalla....ilmankos tuo paino jyllääääää!
uiminen tietysti ois hyvä,mut mut kun kaikki tietää kui helppoo on mennä muitten eteen uikkarit päällä!!!
MUT onneksi tuo paino näyttää tippuvan myös ilman liikuntaaaaa!
Nyt ois yheksältä viimisen nutripussin aika....joka pussin välissä oon juonu puoli litraa vettä ja hups ei oo yhtään nälkä!
Syön nutrit aamu 9, 12, 15, 18 ja klo:21 ja joka välis se 0,5l vettä!
Mä itekkin ihmettelen kui helppoo tää on nyt tällä kertaa ollu!
Tsemppiä siis sinne kaikille!
T: Tepa 43
Mä en voi noita Nutreja käyttää. Oon multi allergikko ja ei onnistu niiden nauttiminen. Siksi tässä odottelen sinne ravintoterapeutille pääsyä, että mitä tässä keksitään. Tossa laskin Bmi:n se näytti nyt 44. IIIIKH! En ole koskaan saanu painoo pois 2kg enempää. Miten hitossa onnistun siinä nytkään? Liikuntaa tulee harrastettuu jokapvä, ohan mulla kaks alle 3v lasta ja 4krs..ei hissiä! Pyöräilen joka pvä jne. Mutta ei. Ei gramman grammaa. Tepan kanssa just tosta uimisesta samaa mieltä. En oo menossa tonne lasitaivaaseen esitteleen itteeni enää koskaan! Uiminen on ollu ainut millä olen kiinteytyny kunnolla. Vielä kun oli mökki ja naapureita ei lähelläkään ni siellä sai polskutella..kyllä muuten käsiläskit lähti vauhdilla!
Pitäs nyt vaan löytää jostain se JUTTU! Et nyt se on lähettävä ja sillä sipuli!
19.08.09-114kg Ja tästä on matka VAAN ALASPÄIN!(painon kanssa.. )
Pitäs nyt vaan löytää jostain se JUTTU! Et nyt se on lähettävä ja sillä sipuli!
19.08.09-114kg Ja tästä on matka VAAN ALASPÄIN!(painon kanssa.. )
Ravintoterapeutit onneks tekee työkseen "multiallergikoille" ateriasuunitelmia. Olen ihan varma, että saat sieltä avun. Laihdutus on pahuksen kurjaa (paitsi Tepalle), mutta kyllä mekin pipozse onnistutaan sitten kun on yksinkertaisesti pakko ja leikkaus takaa, ettei ne tule heti takas. Mä kyllä tiedän miten sen teen, mutta en vielä vaan meinaa saada itseäni niskasta kiinni, sä sen sijaan et vielä tiedä miten sen tekisit ja siihen tulee se ravintoterapeutti apuun.
Pipozse hei,
minäkin olen rovaniemeläinen ja Ouluun menossa leikkaukseen. Eka kerran kävin asian puitteissa lääkärissä elokuussa-08. Nyt on lähete Oulussa ja olen kai jonossa. Eli meni vuosi ennenkuin täällä oli kaikki tutkimukset tehty ja lähete lähti, kaikki tapahtuu niin hitaasti. Jononhoitaja sanoi minulle että lähetteen Ouluun olisi voinut pyytää myös yksityiselle, (samat lääkärit leikkaavat), sillä leikkaus maksaa saiaraanhoitopiirille lähes yhtä paljon kuin jos se tehtäisi Oys:ssa. Itsekin mietin pitäisikö vielä pyytää uutta lähetettä. Mutta minut EHKÄ leikataan keväällä -10, eihän siihen niin hirvittävän pitkä aika ole mutta kun ei voi koskaan tietää mikä tulee ja viivästyttää.
Olet muuten samanpainoinen kuin minä, minä olen aika lyhyt 160 sm sulkahatun kanssa.
minäkin olen rovaniemeläinen ja Ouluun menossa leikkaukseen. Eka kerran kävin asian puitteissa lääkärissä elokuussa-08. Nyt on lähete Oulussa ja olen kai jonossa. Eli meni vuosi ennenkuin täällä oli kaikki tutkimukset tehty ja lähete lähti, kaikki tapahtuu niin hitaasti. Jononhoitaja sanoi minulle että lähetteen Ouluun olisi voinut pyytää myös yksityiselle, (samat lääkärit leikkaavat), sillä leikkaus maksaa saiaraanhoitopiirille lähes yhtä paljon kuin jos se tehtäisi Oys:ssa. Itsekin mietin pitäisikö vielä pyytää uutta lähetettä. Mutta minut EHKÄ leikataan keväällä -10, eihän siihen niin hirvittävän pitkä aika ole mutta kun ei voi koskaan tietää mikä tulee ja viivästyttää.
Olet muuten samanpainoinen kuin minä, minä olen aika lyhyt 160 sm sulkahatun kanssa.
perhonen- Viestien lukumäärä : 56
Registration date : 03.05.2009
No siis saan odotella sinne 40v ennenku mä miinkään pääsen mun tuurilla! En tiedä auttaako toi lausunto tuolta kirurgilta sitten mitään. Elän toivossa. Jos ei muuta ni etin sen Simo lääkärin käsiini, koska hänen kautta oisin päässy samointein Ouluun sappileikkauksen jälkeen!! Idioottina junnasin vastaan, mutta ei sitä menny suostuun mihinkään mistä ei oikeen tiedä mitään.
Niin siis mitä? Kun pääsen lääkärille Lks:n niin pyydän heidän laittaanki lähetteen yksityiselle? Minä olen ymmärtänyt että leikkauksen voi tehdä vain Oysissa?
Samaa lyhyysluokkaa minäkin olen..
Miten sait sen painon laskeen, vai vieläkö sun on tarttenu alkaa pudottaa?
Niin siis mitä? Kun pääsen lääkärille Lks:n niin pyydän heidän laittaanki lähetteen yksityiselle? Minä olen ymmärtänyt että leikkauksen voi tehdä vain Oysissa?
Samaa lyhyysluokkaa minäkin olen..
Miten sait sen painon laskeen, vai vieläkö sun on tarttenu alkaa pudottaa?
Leikkaus ei maksa saman verran sairaanhoitopiirillä ja yksityisellä, jos perhonen tarkoittaa kuntalaskutuksen osuutta kuten ymmärsin. Ei ainakaan OYS ja ODL välillä vertaillen. Katso tekstini halutaan tietää-osiossa.
LKS:n lääkäri ei lähetä yksityiselle, mutta yksityinen lääkärihän voi laittaa lähetteen OYSiin ja silloin maksat hoidoista vain tavalliset osastopäivämaksut ja polikäynnit kuten terveyskeskuksetakin tehdyn lähetteen kanssa. Laikkauksia tehdään monessa yksityissairaalassakin ja Oulussa mm. ODL:ssä.
LKS:n lääkäri ei lähetä yksityiselle, mutta yksityinen lääkärihän voi laittaa lähetteen OYSiin ja silloin maksat hoidoista vain tavalliset osastopäivämaksut ja polikäynnit kuten terveyskeskuksetakin tehdyn lähetteen kanssa. Laikkauksia tehdään monessa yksityissairaalassakin ja Oulussa mm. ODL:ssä.
muotovalio- Viestien lukumäärä : 52
Registration date : 05.08.2009
Täähän menee nyt näin. Meen nyt tk lekurille, joka harkintansa mukaan laittaa mulle lähetteen Lks:n kirurgille, joka tekee taas omat päätöksensä ja lähettää mut sitten taas toiselle lääkärille, joka sitten laittaa lähetteen käymään Oysissa ja Oysista saan joskus vuonna paavo kutsun leikkaukseen.Noissa väleissä pitää käydä tk:n hoitajan seurannassa painon kanssa ja ravintoterapeutilla. Näin mulle luurissa selvitettiin tossa ku ilmotettiin et joskus 3kk päästä pääsisin sille tk lekurille arvioitavaksi. Kun vaan löydän se Simo lekurin ni pentele.. Mää paan sen laittaan mut het jonoon. Jos oisin yhtään rikkaampi niin voisin mennä yksityiselle, mutta ei nyt ole kyllä varaa. Jos vain sais jostain perinnön..kaukaselta sukulaiselta niin kirmaisin yksityiselle...
Voi vEEEEEE! Just tossa katon uutisia. Oys supistaa leikkauksissa. Eli se tietääkin sitä, että just näistä tullaan supistaan. Joulukuuhun mennessä leikataan VAIN todella sairaat. Eli ohi toki menee siis sydän yms leikkaukset. Yksityisellä siis pääsiskin. Mitä kauemmin tää lama jatkuu sitä kauemmin menee leikkaukseen pääsyyn! oivoi.
Voi pipozse hyvä. Ei Simo-lääkäri voi laittaa sinua mihinkään jonoon muualle kuin kirurgin/sisätautilääkärin vastaanotolle (eikä silloinkaan laita jonoon vaan laittaa lähetteen erikoissairaanhoitoon ja lähetteen vastaanottava lääkäri päättää pääsetkö edes siihen jonoon), hän voi korvata ketjussasi jonka kuvailit vain tuo terveyskeskuslääkärin. Eikä se että käyt kaikki tutkimukset läpi tarkoita automaattisesti että saat ajan leikkaukseen edes vuonna paavo. Et yksityiselläkään etkä rahallakaan.
Ihan oikesti, näin tämä terveydenhuolto menee, luojan kiitos ja meidän kaikkien onneksi ja turvallisuudeksi ja verorahojen vahtimiseksi. Koskaan ei pidäkään leikata kuin VAIN TODELLA SAIRAAT (kuten itse asian määrittelit), olipa sairaus mikä hyvänsä.
Ihan oikesti, näin tämä terveydenhuolto menee, luojan kiitos ja meidän kaikkien onneksi ja turvallisuudeksi ja verorahojen vahtimiseksi. Koskaan ei pidäkään leikata kuin VAIN TODELLA SAIRAAT (kuten itse asian määrittelit), olipa sairaus mikä hyvänsä.
No tää Simo on sisätautien kirurgi, joka ois laittanu lähetteen Oysiin mulle tammikuussa suoraan.Sano että kutsu Oysiin ois tullu ennen kesää ja siitä sitten leikkaus n.vuoden päästä, kunnes painoa on seurattua hoitajalla tk:ssa. Hän leikkas mun sappikivet ja sano,et nyt on viimoset hetket saada paino pois jos meinaa olla yhtään terve jatkossa. Maksa on todella rasvottunu jne. Sama mitä lukee epikriisissä. Mutta sillon minä kieltäydyin siit lähetteestä, koska en tiennyt asiasta mitään. Vaikka hän siinä kerto plussia ja miinuksia niin en voinut suostua noin vaan. Enkä mä nyt oota sinne pääsevänikään automaattisesti..mutta elän toivossa, sillä semmoset laput sain viimosesta leikkauksesta että pakko on laihtua, jotta muulta säästytään. Ja koska tää laihduttaminen ei tuota tulosta niin muuta keinoa en keksi. Äitini laihdutti näistä mitoista lievään ylipainoon 12vuotta!!
Minähän olen todella sairas. SAIRAALLOISEN LIHAVA... ...
ja toisekseen olen minäkin viikon päästä Oysissa taas leikeltävänä muista syistä, TODELLISEN sairauden vuoksi, kiitos siitä.
Tosin mietin juuri näitä: suonikohju, vaivasen luu leikkauksien tarpeellisuutta. Tiedän mitä tuskaa ne voivat aiheuttaa, mutta esim. tätini ovat päässet ne leikkauttamaan vain kosmeettisista syistä. Nuo todellakin saa karsia listoilta. Mutta jos todella nyt moni lääkäri on osoittanut huolensa mun terveyden puolesta niin pakko kait se on alkaa uskoo, et päivät läskinä on oltava ohi vaikka se kuinka lupposaa on mulle ollukki. Ja tää taistelu laihduttaen vie kaikki enrgian mitä onkaan olemassa. Yh:na ei ole helppo hoitaa itteensä näiden kahden lisäksi!
Minähän olen todella sairas. SAIRAALLOISEN LIHAVA... ...
ja toisekseen olen minäkin viikon päästä Oysissa taas leikeltävänä muista syistä, TODELLISEN sairauden vuoksi, kiitos siitä.
Tosin mietin juuri näitä: suonikohju, vaivasen luu leikkauksien tarpeellisuutta. Tiedän mitä tuskaa ne voivat aiheuttaa, mutta esim. tätini ovat päässet ne leikkauttamaan vain kosmeettisista syistä. Nuo todellakin saa karsia listoilta. Mutta jos todella nyt moni lääkäri on osoittanut huolensa mun terveyden puolesta niin pakko kait se on alkaa uskoo, et päivät läskinä on oltava ohi vaikka se kuinka lupposaa on mulle ollukki. Ja tää taistelu laihduttaen vie kaikki enrgian mitä onkaan olemassa. Yh:na ei ole helppo hoitaa itteensä näiden kahden lisäksi!
Sisätautien kirurgeja ei ole olemassakaan. Olisiko gastroenterologian kirurgi? Tai sisätautilääkäri? No joka tapauksessa:
Yksityinen lääkäri sen enempää kuin tk-lääkärikään ei kerta kaikkiaan voi laittaa ketään mihinkään jonoon sairaalaan, usko nyt minua. Hän voi laatia lähetteen ja kun sairaalan lääkäri lukee lähetteen hän määrittelee kiireellisyysjonon johon potilaan asia laitetaan, jos laitetaan jonoon ollenkaan. Niinkin kun joskus käy että lähete palautetaan lähettäneelle lääkärille kommenttien ja jatko-ohjeiden kera.
Leikkauksesta ja sen tekemisestä päättää leikkaava lääkäri eikä lähettävä lääkäri. Kukaan sairaalaan lähetteen tekevä lääkäri ei ikinä voi sinulle luvata leikkausta, vaan korkeintaan esittää todennäköisyyksiä joilla leikkaus suoritetaan (jos sitäkään).
Tällainen on meillä Suomessa, ja muuallakin maailmalla eipä sillä, marssijärjestys julkisessa terveydenhuollossa. Leikkauksista päätettäessä sama homma toimii joka ainoalla lääkärillä, kun vastuussa toimenpiteestä on vain ja ainoastaan leikkaava lääkäri, ei esim. sairaala jossa lääkäri työskentelee. Sairaalloinen lihavuus ei ole nyt sellainen sairaus josta puhutaan kun puhutaan sairauksista joiden takia leikataan ensisijaisesti.
Yksi (ei välttämättä tärkein ja merkittävin kuitenkaan) leikkaukseen ottamisen kriteeri on se että ruokavaliolla/dieeteillä kuten ENE esim. (lääkärinä en kerta kaikkiaan voi muuta suositella) on pystynyt aiemmin laihduttamaan, joten se ettei saa painoa tippumaan ei todellakaan jätä leikkausta ainoaksi vaihtoehdoksi vaan jopa voi sulkea leikkauksen mahdollisuuden pois. Ja tässä vaiheessa taas arvioidaan sairauksia joita sairaalloisen lihavalla ihmisellä on kun harkitaan leikkausta hoitomuotona.
Ihan niin kuin kuulostaakin, tällaiset leikkauksiin ottamiset ja leikkausten tekemisten arvioinnit eivät ole mitään yksinkertaisia asioita. Sovittuja kriteerejäkin joudutaan soveltamaan joten se että jostain luettuna täyttää kriteerit leikkaukseen ei tarkoita vielä mitään. Ja kyllä, onneksi, meillä priorisoidaan hoitoja vaikeassa taloustilanteessa, ja muulloinkin. En tarkoita että lihavuushoidoista pitää juuri tinkiä, en todellakaan, vaan sitä että kaikenaikainen terveydenhuollon ja sairauksien hoidon priorisointi ja hoitojen arvioiminen on ehdottomasti järkevää.
Yksityinen lääkäri sen enempää kuin tk-lääkärikään ei kerta kaikkiaan voi laittaa ketään mihinkään jonoon sairaalaan, usko nyt minua. Hän voi laatia lähetteen ja kun sairaalan lääkäri lukee lähetteen hän määrittelee kiireellisyysjonon johon potilaan asia laitetaan, jos laitetaan jonoon ollenkaan. Niinkin kun joskus käy että lähete palautetaan lähettäneelle lääkärille kommenttien ja jatko-ohjeiden kera.
Leikkauksesta ja sen tekemisestä päättää leikkaava lääkäri eikä lähettävä lääkäri. Kukaan sairaalaan lähetteen tekevä lääkäri ei ikinä voi sinulle luvata leikkausta, vaan korkeintaan esittää todennäköisyyksiä joilla leikkaus suoritetaan (jos sitäkään).
Tällainen on meillä Suomessa, ja muuallakin maailmalla eipä sillä, marssijärjestys julkisessa terveydenhuollossa. Leikkauksista päätettäessä sama homma toimii joka ainoalla lääkärillä, kun vastuussa toimenpiteestä on vain ja ainoastaan leikkaava lääkäri, ei esim. sairaala jossa lääkäri työskentelee. Sairaalloinen lihavuus ei ole nyt sellainen sairaus josta puhutaan kun puhutaan sairauksista joiden takia leikataan ensisijaisesti.
Yksi (ei välttämättä tärkein ja merkittävin kuitenkaan) leikkaukseen ottamisen kriteeri on se että ruokavaliolla/dieeteillä kuten ENE esim. (lääkärinä en kerta kaikkiaan voi muuta suositella) on pystynyt aiemmin laihduttamaan, joten se ettei saa painoa tippumaan ei todellakaan jätä leikkausta ainoaksi vaihtoehdoksi vaan jopa voi sulkea leikkauksen mahdollisuuden pois. Ja tässä vaiheessa taas arvioidaan sairauksia joita sairaalloisen lihavalla ihmisellä on kun harkitaan leikkausta hoitomuotona.
Ihan niin kuin kuulostaakin, tällaiset leikkauksiin ottamiset ja leikkausten tekemisten arvioinnit eivät ole mitään yksinkertaisia asioita. Sovittuja kriteerejäkin joudutaan soveltamaan joten se että jostain luettuna täyttää kriteerit leikkaukseen ei tarkoita vielä mitään. Ja kyllä, onneksi, meillä priorisoidaan hoitoja vaikeassa taloustilanteessa, ja muulloinkin. En tarkoita että lihavuushoidoista pitää juuri tinkiä, en todellakaan, vaan sitä että kaikenaikainen terveydenhuollon ja sairauksien hoidon priorisointi ja hoitojen arvioiminen on ehdottomasti järkevää.
Jotta ei nyt synny väärää kuvaa niin tarkennettakoon että en halua lannistaa sinua, pipozse. Mutta todellisuus kun ei vastaa suurimman osan ihmisten kuvitelmia eikä varsinkaan silloin kun puhutaan terveydenhuoltojärjestelmästämme. Ihmisillä on ihan outoja ja villejä kuvitelmia vailla mitään todellisuusperää koskien lääkärien työtä ja tekemisiä. Sinulla niitä ei ole, huomaan teksteistäsi, puhun nyt yleisemmällä tasolla.
Itsekin olen varmasti useammankin kerran potilaalleni todennut että teen lähetteen leikkaukseen, mutta todellisuudessahan asia ei ihan niin siis mene jos tarkkoja ollaan. Ja itse sairaalassa poliklinikkaa pitäessäni olen lähetteitä vastaanottanut, määritellyt mihin jonoon kukin laitetaan ja palautellut lähetteitä kun potilas ei mielestäni (lähetteen perusteella) ole tarvinnut aikaa erikoissairaanhoidon poliklinikalle.
Minä todella toivon että sinullekin löytyy oikea hoitomuoto lihavuuteen, olipa se sitten leikkaus tai mitä tahansa muutakin, ja saisit apua ongelmaasi. Siinä samalla pudotellaan porukalla painoa ja ollaan tyytyväisiä jos se jollain viikolla ole ainakan noussut jos ei laskenutkaan.
Tsemppiä!
Itsekin olen varmasti useammankin kerran potilaalleni todennut että teen lähetteen leikkaukseen, mutta todellisuudessahan asia ei ihan niin siis mene jos tarkkoja ollaan. Ja itse sairaalassa poliklinikkaa pitäessäni olen lähetteitä vastaanottanut, määritellyt mihin jonoon kukin laitetaan ja palautellut lähetteitä kun potilas ei mielestäni (lähetteen perusteella) ole tarvinnut aikaa erikoissairaanhoidon poliklinikalle.
Minä todella toivon että sinullekin löytyy oikea hoitomuoto lihavuuteen, olipa se sitten leikkaus tai mitä tahansa muutakin, ja saisit apua ongelmaasi. Siinä samalla pudotellaan porukalla painoa ja ollaan tyytyväisiä jos se jollain viikolla ole ainakan noussut jos ei laskenutkaan.
Tsemppiä!
Laitanpa minäkin vielä kauhani tähän soppaan. Jos haluat päästä nopeasti LKS:ään mene yksityiselle ja pyydä että hän kirjoittaa lähetteen LKS:ään. Minä sain lähetteen terveyskeskuslääkärin kautta kun oli muitakin vaivoja, samalla sen pyysin. Kun aika kirurgille tuli ja sinne menin, hän sanoi että nyt on systeemit muuttuneet. Enää ei tarvitse tulla kirurgille vaan lähete menee suoraan sisätautipuolelle diapeteslääkärille jossa tutkimukset tehdään ja ravintoterapeutin luona käynnit myös. Näin oli siis tämän vuoden alusta, huhtikuussa kaikki täällä oli osaltani ohitse ja lähete lähti OYS:iin. Siellä se nyt jonottaa. Jononhoitaja Oulunpäässä sanoi minulle tuosta, että lähetteen olisi voinut pyytää myös yksityiselle, sillä lähettävä sairaanhoitopiiri sen maksaa. Leikkaus OYS:ssa maksaa suurin piirtein saman verran kuin ODL:ssa kun leikattava tulee toisesta sairaanhoitopiiristä. Siis ei ole myöskään OYS.ssa ilmainen vaan maksaa n. 10000,- kunnalle. Tätä en ole itse keksinyt vaan näin minulle sanottiin.
Voihan olla että kaikki on taas muuttunut kun leikkaukseen pyrkiviä on paljon. Itse kävin ravintoterapeutilla kaksi kertaa. Eka kerralla hän oli oikein kannustava ja innostunut, muutama kuukausi myöhemmin hyvin kyllästyneen oloinen. Sain mukaani vähähiilihyd. ruokaohjeet, en ole aloittanut laihduttamista vielä. Käsitykseni mukaan minulla on edessä vielä Oulussa kirurgin luona käynti, hän arvioi lopullisesti olenko leikkauskelvollinen, jonka jälkeen leikkausajankohta jollain tapaa selvenee. Laihduttamispyyntö tai käsky tulee myös sieltä. Mutta korostan vielä että kaikki on voinut muuttua ja saattaa vielä eteenpäinkin muuttua.
On toisaalta huvittavaa tämä väittely. Ehkä ei ole vielä olemassakaan käytäntöä jonka mukaan toimitaan vaan jokainen käsitellään yksilönä.
Voihan olla että kaikki on taas muuttunut kun leikkaukseen pyrkiviä on paljon. Itse kävin ravintoterapeutilla kaksi kertaa. Eka kerralla hän oli oikein kannustava ja innostunut, muutama kuukausi myöhemmin hyvin kyllästyneen oloinen. Sain mukaani vähähiilihyd. ruokaohjeet, en ole aloittanut laihduttamista vielä. Käsitykseni mukaan minulla on edessä vielä Oulussa kirurgin luona käynti, hän arvioi lopullisesti olenko leikkauskelvollinen, jonka jälkeen leikkausajankohta jollain tapaa selvenee. Laihduttamispyyntö tai käsky tulee myös sieltä. Mutta korostan vielä että kaikki on voinut muuttua ja saattaa vielä eteenpäinkin muuttua.
On toisaalta huvittavaa tämä väittely. Ehkä ei ole vielä olemassakaan käytäntöä jonka mukaan toimitaan vaan jokainen käsitellään yksilönä.
Muotovalio... Minen tiedä hineoja nimiä, mutta kun olin sisätauti osastolla ja siellä kirurgina niin siksi sanoin noin. En jaksa ettiä epikriisiä nähdäkseni sen oikean tittelin, ajattelin ettei semmosen tietäminen ole niin tärkeää. Ja toisekseen ei minulla ole hulluja kuvitelmia tai luuloja. Elän sen mukaan mitä tämä Simo mulle sillon asiasta kerto ja miten hänen mukaansa asia etenee. Toisekseen tulin just tk:sta. Nyt on lappu fysioterapiaan/ravintoterapeutille 21.9. ja saman päivänä Lks lekurille aika. Tosin tämä tämän päiväinen lekuri oli sitä mieltä, että hänkin voisi laittaa sinne Oysiin sen lapun jonka perusteella mut sinne kutsuttas, mutta empi tovin ja laitto Lks ajan. Asia nyt kuitenkin etenee. En odota vuoden sisään mitään, kunhan tässä 6vuoden aikana asia hoituu niin olen onnellinen. Joko niin, että laihdutan jollakin kumman konstilla tai jotain muuta. Sen ymmärsin että vaikee se tulee olemaan ja suurin osa on liikuntaa lisäämällä ja siksi pääsin fysioterapiaan, että siellä mulle laaditaan liikunta tavote jota siellä seurataan laaditun ruokavalion kanssa. Sitten varmaankin lokakuun alusta. Jos olen leikkaukse jälkeen siinä kunnossa että pystyn moiseen.
Ja perhonen, totta..on ne käytännöt ja sitten on se miten mennään. näin se näyttäs olevan. Jotenki kummasti nyt yht äkkiä ei tarvitsekkaan jonottaa kk tolkulla vaan asiat olis hoitunu vaikka ens viikolle jos en ois menossa sinne leikkaukseen. Hassua. ja olen todella onnellinen! En odota ihmeitä vaan realistisesti eteenpäin. Ei mun tavi tietää kaikkee kirjaimellisesti mua tyydyttää tieto jostakin häämöttävästä avusta ja laihtumaan pääsemisestä. Onneksi kirjoista ja kansista löyty aikasemmat laihdutukset tk:n seurannassa, ruokapvä kirjat jne! Huh!
Ja ei mun maailma kaadu jos en sinne sitte pääsekkään. ilosta mun elämä on ollu tähänki asti ja nautinnollista. Se vaan että saisin antaa itestäni enemmän 58kg ku 114kg!
Häntä pystyyn sano vainukoira! Snuuf!
Ja perhonen, totta..on ne käytännöt ja sitten on se miten mennään. näin se näyttäs olevan. Jotenki kummasti nyt yht äkkiä ei tarvitsekkaan jonottaa kk tolkulla vaan asiat olis hoitunu vaikka ens viikolle jos en ois menossa sinne leikkaukseen. Hassua. ja olen todella onnellinen! En odota ihmeitä vaan realistisesti eteenpäin. Ei mun tavi tietää kaikkee kirjaimellisesti mua tyydyttää tieto jostakin häämöttävästä avusta ja laihtumaan pääsemisestä. Onneksi kirjoista ja kansista löyty aikasemmat laihdutukset tk:n seurannassa, ruokapvä kirjat jne! Huh!
Ja ei mun maailma kaadu jos en sinne sitte pääsekkään. ilosta mun elämä on ollu tähänki asti ja nautinnollista. Se vaan että saisin antaa itestäni enemmän 58kg ku 114kg!
Häntä pystyyn sano vainukoira! Snuuf!
Tosi ihanasti kirjoitettu pipotze. Asenteesi on oikea ja elämä jatkuu niinkuin ennenkin. On turhauttavaa täällä naama punasena naputella omia kokemuksiaan kun tulee joku viisas ja sanoo ettei se niin mene. No jollakin menee ja jollakin toisella ei, turha siitä on herneitä repiä. Mut ei välitetä niistä, mennään etiäpäin ja toivotaan että leikkaus auttaa meitä saamaan hiukka pitemmän elämänlangan tai ainakin sisältöä tähän elämään. Kaikki selviää ajallaan ja sinua johdatellaan eteenpäin kaikenaikaa, askel kerrallaan.
No johan nyt tytöt ymmärsitte ihan väärin minun kirjoitukseni...
OYSissa leikkaus maksaa kunnalle 4270 euroa, ODL:ssä 11740 euroa. Tämä on tieto.
Minä nyt vain yritin valaista pipotzelle ihan ystävällisesti miten tämä terveydenhuollon systeemi toimii, en harrasta kinaamista enkä väittelyä millään palstalla, mutta anteeksi kovasti jos asiallinen vastaukseni noin loukkasi. Minä päätän keskustelun osaltani tähän.
OYSissa leikkaus maksaa kunnalle 4270 euroa, ODL:ssä 11740 euroa. Tämä on tieto.
Minä nyt vain yritin valaista pipotzelle ihan ystävällisesti miten tämä terveydenhuollon systeemi toimii, en harrasta kinaamista enkä väittelyä millään palstalla, mutta anteeksi kovasti jos asiallinen vastaukseni noin loukkasi. Minä päätän keskustelun osaltani tähän.
Ehän mie mistään loukkaantunu. Lähinnä huvituin. Ja elämän suola on pieni kina. Ihan tasanen tahti kävis kovin tylsäksi, eikä kuluttas yhtään kaloria! Rento mieli kesät talvet!
ja kuten totesin, terveydehuollon systeemit on muuttuva käsite, sen huomasi taas tänään. On säädökset ja normistot, mutta on myös IHMINEN ja erilliset tarpeet ja toimenpiteet. Inhimillisyyttä normiston alla, soisin ajatella.
Älä toki loukkaannu eripurasta, sehän on normaalia elämässä ja en minäkään mielestäni sinua arvostellut vaan kerroin vain oman näkemykseni asiasta ja siitä että näin maatiaisena perus junttina olen ihan tyytyväinen vaikken kaikkea hienoa tiedäkkään. Joskus se vielä on hyväksikkin olla tietämättä liikaa.
ja kuten totesin, terveydehuollon systeemit on muuttuva käsite, sen huomasi taas tänään. On säädökset ja normistot, mutta on myös IHMINEN ja erilliset tarpeet ja toimenpiteet. Inhimillisyyttä normiston alla, soisin ajatella.
Älä toki loukkaannu eripurasta, sehän on normaalia elämässä ja en minäkään mielestäni sinua arvostellut vaan kerroin vain oman näkemykseni asiasta ja siitä että näin maatiaisena perus junttina olen ihan tyytyväinen vaikken kaikkea hienoa tiedäkkään. Joskus se vielä on hyväksikkin olla tietämättä liikaa.
Laitanpa minäkin vielä lusikkani tähän soppaan. Käytännöt vaihtelevat hiukan sairaanhoitopiirien välillä. Erikoissairaanhoidossa koko urani töitä tehneenä tiedän aivan varmasti, että jos "Simo" sattuu lähetteen golfkaverilleen laittamaan, niin kyllä ne mahdollisuudet vaan paranevat. Kyllähän se niin on, että eihän se "Simokaan" mikään ammattitaidoton ole, vaan tietää kyllä gastrokirurgina vaadittavat kriteeristöt, eikä voi lähetettä edes laittaa mikäli ei oikasti olisi sitä mieltä, että leikkaus olisi tarpeellinen. Joka tapauksessa lähete menee leikkauksista vastaavalle tiimille, joka sen päätöksen sitten sitten tekee. Mutta loppu hyvin kaikki hyvin pipozse on matkalla jo kovaa vauhtia tässä leikkausputkessa.
Näinhän se haaho menee.
Tossa kattelin minkä kokonen mun pitäs olla..no samanpitusista: madonna, britney spears, paula abdul...tässä onki tavotetta näyttää yhtä hyvältä 50 v vanhana ku madonna..
22.08.09- 112,7kg
Tossa kattelin minkä kokonen mun pitäs olla..no samanpitusista: madonna, britney spears, paula abdul...tässä onki tavotetta näyttää yhtä hyvältä 50 v vanhana ku madonna..
22.08.09- 112,7kg
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Similar topics
» painonpudotus leikkauksta ennen
» Painonpudotus ennen leikkausta?
» MIten on painonpudotus GBP-leikatuilla?
» Painonpudotus ennen leikkausta?
» MIten on painonpudotus GBP-leikatuilla?
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa