Painonpudotus ennen leikkausta?
+9
sörkänsalli
ukkomara
countrywoman
Tirlittan
sinny
Tepa43
hylje
sisar hento valkoinen
Terhikki
13 posters
Painonpudotus ennen leikkausta?
Mitä ihmisille on sanottu painonpudotuksesta ennen leikkausta? Onko sanottu, että tietty määrä pitää pudottaa vai mahdollisimman paljon? Millaisilla BMI luvuilla olette saaneet ja millaisia kehotuksia? Mitä jos ei onnistukaan? Missä vaiheessa tämä kehotus on annettu, ultran jälkeen vai vasta myöhemmin?
Koko ajanhan sitä sanotaan, että paino ei saa nousta ja olisi hyvä jos se laskisi. Olen siis vasta menossa ultraan ja gastroskopiaan, painon saan pidettyä miten kuten +/-0. Ehkä siihen on sitten helpompi suhtautua, kun jokin selvä päivämäärä tiedossa. Ened-ryhmässä sain siis painoa pois ~36 kg ja noin 5 kiloa tuli heti sen jälkeen, jossa paino on nyt pysynyt.
Odottaminen on niiin tuskastuttavaa, minä haluan jotain tapahtuvaksi ja pian.
Koko ajanhan sitä sanotaan, että paino ei saa nousta ja olisi hyvä jos se laskisi. Olen siis vasta menossa ultraan ja gastroskopiaan, painon saan pidettyä miten kuten +/-0. Ehkä siihen on sitten helpompi suhtautua, kun jokin selvä päivämäärä tiedossa. Ened-ryhmässä sain siis painoa pois ~36 kg ja noin 5 kiloa tuli heti sen jälkeen, jossa paino on nyt pysynyt.
Odottaminen on niiin tuskastuttavaa, minä haluan jotain tapahtuvaksi ja pian.
Terhikki- Viestien lukumäärä : 39
Registration date : 06.09.2009
Vs: Painonpudotus ennen leikkausta?
Mulle sanottiin tähystyksessä, jonka teki leikkaava lääkäri, että nyt ei paino saa enää nousta. Ravitsemusterapeutti sanoi, että sellaset 5-7 kg olis hyvä pudotta ENEilyllä, jota toteutin 4 viikkoa ennen leikkausta. Painoni putosi tuona aikana 7-8 kg ja leikkaus tehtiin 23.9. Ei kukaan sanonu, etteikö se riittäisi. Ja leikkaus meni hyvin. Tietty on tärkeetä, ettei paino ala just ennen leikkausta nousta, kai se heti kerää rasvaa maksan ympärille.
sisar hento valkoinen- Viestien lukumäärä : 17
Registration date : 06.02.2009
Niin, mun BMI ennen ENEilyä oli n. 46.
sisar hento valkoinen- Viestien lukumäärä : 17
Registration date : 06.02.2009
just olin kirurgilla ekan kerran ja , sanoi enää ei sit paino saa nousta vaan tästä eteen päin paino pitää laskea tai vähintään pysyä samana ,mielkummin tietenkin laskea koska kaikki mitä ennen leikkausta saa pois on hyvä leikkauksen kannalta.
mitään 5% esim tai vastaavaa ei ole tyksissä ainakaan.
ainoa että se ei saa nousta.
mitään 5% esim tai vastaavaa ei ole tyksissä ainakaan.
ainoa että se ei saa nousta.
hylje- Viestien lukumäärä : 185
Ikä : 61
Registration date : 04.08.2009
Olin 2.9.-09 tähystyksessä ja olin saanut huhtikuusta 20kg pois kun lääkäri sanoi,että saa ottaa painoo pois niin paljon kun kerkee ennen leikkausta Bmi oli huhtikuussa 45. nyt sit tähystyksessä lääkäri tuumas,että tarttenkos enää leikkausta kun oon niin jo "laiha" johon parkaisin että JOO.....ei tarttis sit enää laihduttaa. Joten nyt ootan oonko vielä jonossa vai tipuinko jo kelkasta kun kerran oon jo "laiha"....ei oo kukaan piiiiitkäääään aikaan laihaksi sanonutkaan! Sen verran lääkäri tähystyksessä sanoi, että painoo ei saa tulla takaisin yhtään ennen leikkausta! Bmi on tällähetkellä on 37. Tähystyksestä sain puhtaat paperit eli ei oo estettä leikkaukselle....palleatyrä kyllä löyty joka on kuulemma syy mun närästys vaivaan ja kuulemma sen takia on GBP on ainoo vaihtoehto mulle! et semmosta..ei auta muuta kun ooootella!
Tsemppiä kaikille!
T: Tepa 43
Tsemppiä kaikille!
Tepa43- Viestien lukumäärä : 877
Ikä : 58
Registration date : 13.05.2009
Hei Tepa!Multakin löytyi palleatyrä leikkauksessa ja minulle tehtiin sleeve leikkaus.Ihmettelen , miksi pitäisi tehdä ohitus palleatyrän takia.Tyräni ei löytynyt gastroskopiassa vaan vasta leikkauksessa.
sinny- Viestien lukumäärä : 70
Registration date : 14.04.2009
Pulssissa Ovaska kysyi multa kauniisti, että "kai sä semmoisen kolme, neljä kiloa saat pois ennen leikkausta?" Leikkaukseen oli silloin aikaa pari kuukautta, eikä ollenkaan tuntunut mahdottomalta! Painoindeksi oli silloin 40. Nyt näyttää siltä, että enempään en taida pystyäkään, kun ihan vaan perinteisin menetelmin laihduttelen, mutta saanpas just ja just rikki ton neljänkympin rajan!
Tirlittan- Viestien lukumäärä : 117
Registration date : 13.09.2009
Hei!
Täällä taas. Olin koko kesän hissukseen, kun vaan odottelin ENE-kurssia,
joka alkoi Lohjalla kaksi viikkoa sitten.
Minulle sisätautilääkäri sanoi tuolloin kesäkuussa, että ENE-dieetti on käytävä, vaikka minulla on painonpudotusyrityksiä niin lääkkeillä kuin painareissa yms.
Hän myös sanoi ettei paino saa enää nousta....muttei puhunut mitään kuinka paljon pitää pudottaa painoa ennen leikkausta!!
ENE-ryhmä kokoontui 14.9 ja paino silloin 121.9 eli ei noussut luojan kiitos
Ensimmäinen viikko oli totuttelua (piti olla) kevyempään ruokavalioon !
21.9 ENE dieetti alkoi täydellä teholla.
28.9 paino 118.6 eli alaspäin ollaan menossa.
Lohja kuuluu HUSsin piiriin eli tuo ENE-dieetti on näköjään käytävä ja sitten pääsee leikkaukseen, minullehan sisätautilääkäri jo periaatteessa sen lupasi ehtona vaan tuo ENE....jostain syystä vaikka sairauksia on liikalihavuuden lisäksi vaikka millä mitalla, diabetes, verenpaine, kolesterolit, TULES-vaivat, fibromyalgia.....ja sitten erittäin vahva sukurasite!!!
Tsemppiä vaan kaikille, odottavan aika on pitkä mutta näköjään se tie on kuljettava, jos ei ole itsellä varaa maksaa yksityistä.
7.4.2009 yksityinen sisätautilääkäri, lähete
9.6.2009 aika LAS obeesiklinikka, paino 123,3 kg BMI jotain 45 hujakoilla.
12.6.2009 labra ja ekg (kaikki kunnossa paitsi kolesterolit)eli lääkitys aloitettiin
14.9.2009 ENE-dieetti paino 121.9
28.9.2009 paino 118.6
Täällä taas. Olin koko kesän hissukseen, kun vaan odottelin ENE-kurssia,
joka alkoi Lohjalla kaksi viikkoa sitten.
Minulle sisätautilääkäri sanoi tuolloin kesäkuussa, että ENE-dieetti on käytävä, vaikka minulla on painonpudotusyrityksiä niin lääkkeillä kuin painareissa yms.
Hän myös sanoi ettei paino saa enää nousta....muttei puhunut mitään kuinka paljon pitää pudottaa painoa ennen leikkausta!!
ENE-ryhmä kokoontui 14.9 ja paino silloin 121.9 eli ei noussut luojan kiitos
Ensimmäinen viikko oli totuttelua (piti olla) kevyempään ruokavalioon !
21.9 ENE dieetti alkoi täydellä teholla.
28.9 paino 118.6 eli alaspäin ollaan menossa.
Lohja kuuluu HUSsin piiriin eli tuo ENE-dieetti on näköjään käytävä ja sitten pääsee leikkaukseen, minullehan sisätautilääkäri jo periaatteessa sen lupasi ehtona vaan tuo ENE....jostain syystä vaikka sairauksia on liikalihavuuden lisäksi vaikka millä mitalla, diabetes, verenpaine, kolesterolit, TULES-vaivat, fibromyalgia.....ja sitten erittäin vahva sukurasite!!!
Tsemppiä vaan kaikille, odottavan aika on pitkä mutta näköjään se tie on kuljettava, jos ei ole itsellä varaa maksaa yksityistä.
7.4.2009 yksityinen sisätautilääkäri, lähete
9.6.2009 aika LAS obeesiklinikka, paino 123,3 kg BMI jotain 45 hujakoilla.
12.6.2009 labra ja ekg (kaikki kunnossa paitsi kolesterolit)eli lääkitys aloitettiin
14.9.2009 ENE-dieetti paino 121.9
28.9.2009 paino 118.6
countrywoman- Viestien lukumäärä : 26
Registration date : 24.03.2009
Juu, kyllä se taitaa olla, että yksityisellä puolella ei olla tässä asiassa niin ehdottomia. Ja kun minusta ei eneilyyn ole, niin Ovaska vakuutti, että ei ole väliä miten laihduttaa, kunhan maksan ympärille vaan saadaan leikkaustilaa...
Sen se Ovaskakin sanoi, että Tyksissä pannaan puntarille ja jos ei ole laihtunut tarpeeksi, ei pääse leikkaukseen. Aika kovalta kyllä kuulostaa, etenkin kun siinä jää leikkaussali käyttämättä...
Sen se Ovaskakin sanoi, että Tyksissä pannaan puntarille ja jos ei ole laihtunut tarpeeksi, ei pääse leikkaukseen. Aika kovalta kyllä kuulostaa, etenkin kun siinä jää leikkaussali käyttämättä...
moron , mulle enedieetin mukana tuli ohje että 10%painosta pois ennen leikkausta, eli se olisi tehnyt mulla 17kg, muuten ei leikata. Menin leikkaukseen painoa oli pudonnut vain noin 10kg , joten olin varma ettei leikata. ja valmistauduin siihen myös henkisesti. Yllätykseni oli melkoinen kun sanottiin että olin pudottanut painoa hyvin ja seuraavana päivänä leikattaisiin. eli seinäjoen ohjeen mukaisesti 10 kg oli vaatimus , mutta vaasan ohje oli 10%, hieman tarkennusta olisi hyvä olla sairaanhoito piireillä. olisi helpompaa potilaan kannalta
ukkomara- Viestien lukumäärä : 38
Ikä : 62
Registration date : 01.10.2009
Tulee mieleen että mihin nämä leikkausta edeltävät painonpudotusvaatimukset oikein perustuvat, koska olen itse saanut yksityisellä puolella aika erilaista tietoa.
Konsultaatiossa minulle ei asetettu mitään painonpudotusvaadetta (mitä kyllä erikoissairaanhoitajakin ihmetteli), ilmoitettiin vain että 2 viikkoa ENEä ennen leikkausta.
1) Johtuisiko tuo sitten siitä että etukäteislaihdutuksen päätavoite olisi testata sitoumusta eikä sillä oikeasti ole mitään merkittävää terveydellistä funktiota, jolloin yksityisen kautta tulevia ei viitsitä testata?
2) Tai sitten tällä hetkellä hyvä yleiskuntoni (en esim. käytä mitään lääkitystä) on syy siihen että etukäteislaihdutusta ei vaadita.
3) kolmas syy voisi olla että leikkausaika (9.11.) on vain reilut 5vk ekasta konsultaatiosta (!!!!) jolloin etukäteislaihdutukseen ei edes jäisi aikaa.
Konsultaatiossa minulle ei asetettu mitään painonpudotusvaadetta (mitä kyllä erikoissairaanhoitajakin ihmetteli), ilmoitettiin vain että 2 viikkoa ENEä ennen leikkausta.
1) Johtuisiko tuo sitten siitä että etukäteislaihdutuksen päätavoite olisi testata sitoumusta eikä sillä oikeasti ole mitään merkittävää terveydellistä funktiota, jolloin yksityisen kautta tulevia ei viitsitä testata?
2) Tai sitten tällä hetkellä hyvä yleiskuntoni (en esim. käytä mitään lääkitystä) on syy siihen että etukäteislaihdutusta ei vaadita.
3) kolmas syy voisi olla että leikkausaika (9.11.) on vain reilut 5vk ekasta konsultaatiosta (!!!!) jolloin etukäteislaihdutukseen ei edes jäisi aikaa.
sörkänsalli- Viestien lukumäärä : 83
Registration date : 06.10.2009
Tämä asia kiinnostaa minuakin kovasti. Jännittää, että sitten kun leikkausaika on käsillä ja se painonpudotus on tehtävä ennen sitä -NIIN ETTÄ JOS SE EI PUTOAKAAN TARPEEKSI!!? Jaiks! :/
Mun on oikeasti tosi vaikea saada painoa pois normikeinoilla. ENEily ravitsemusterapeutin tiukassa valvonnassa pudotti n.4kg kuukaudessa, tavallinen laihdutus noin1-2kg kuukaudessa, sitten kuukauden jumi ja taas 1-2kg jne... Mikähän on Oysin linja tässä asiassa? Ja mitäs jos mun elimistö ei tottele leikkaustakaan, enkä laihdu silläkään!?:O
Mun on oikeasti tosi vaikea saada painoa pois normikeinoilla. ENEily ravitsemusterapeutin tiukassa valvonnassa pudotti n.4kg kuukaudessa, tavallinen laihdutus noin1-2kg kuukaudessa, sitten kuukauden jumi ja taas 1-2kg jne... Mikähän on Oysin linja tässä asiassa? Ja mitäs jos mun elimistö ei tottele leikkaustakaan, enkä laihdu silläkään!?:O
joku80- Viestien lukumäärä : 190
Registration date : 04.10.2008
toi oliskin kamalaa jos ei laihtuis edes leikauksen jälkeen..apuwa
tigertytto- Viestien lukumäärä : 1222
Registration date : 16.02.2009
Tiger, about 5% leikatuista ei laihdu tai he ovat muuten tyytymättömiä lopputulokseen...
Tällöin on kuitenkin yleensä löydettävissä jokin selvä syy, esim. jos leikattu kielloista huolimatta lipittää suuret määrät olutta niin ei siinä sitten laihdu.
Tällöin on kuitenkin yleensä löydettävissä jokin selvä syy, esim. jos leikattu kielloista huolimatta lipittää suuret määrät olutta niin ei siinä sitten laihdu.
sörkänsalli- Viestien lukumäärä : 83
Registration date : 06.10.2009
öööööö...eihän sitten enää pystykkään lipittämään olusia
ja joo olen kuullut että joku "höhlä"olisi jopa sulatellut suklaata että pystyy paremmin syömään sitä
ja joo olen kuullut että joku "höhlä"olisi jopa sulatellut suklaata että pystyy paremmin syömään sitä
Just tänään juttelin Pulssin sairaanhoitajan kanssa puhelimessa, ja hänkin vakuutti, että paino tosiaan putoaa, ellei ala vähän kerrassaan venyttää uutta pientä mahalaukkua, koska kyllähän se mokoma venyy, kun venyttää!
Itselläni paino putoaa tosi nihkeästi, joten olen odotuksissani maltillinen! Jokainen poissaoleva kilo on iso ilo!
Itselläni paino putoaa tosi nihkeästi, joten olen odotuksissani maltillinen! Jokainen poissaoleva kilo on iso ilo!
Muo pelottaa, että en pääse leikkaukseen, koska kun sain Meikkuun lähetteen toukokuussa painoin 147 ja nyt 131. Voivatko tämän takia tehdä hylkäävän päätöksen?
Tyrannosaurus- Viestien lukumäärä : 230
Ikä : 48
Registration date : 27.05.2009
HUS potilasohje 22.10.2008 lihavuuden kirurgisesta hoidosta sanoo näin:
" Kun leikkauspäätös on tehty, on jo ennen leikkausta pyrittävä laihduttamaan. Leikkausta edeltävän laihtumisen tavoitteena on vähentää maksan rasvapitoisuutta ja siten leikkausalueella olevan vasemman maksalohkon kokoa. Se helpottaa kirurgin työtä, vähentää leikkauskomplikaatioita ja myös vaikuttaa suotuisasti leikkauksen jälkeen tapahtuvaan laihtumiseen".......... ja vielä lisäksi on lause: " Painon nousua vielä leikkauspäätöksen jälkeen pidämme osoituksena puutteellisesta sitoumuksesta leikkaushoitoon ja tällöin leikkaus siirretään myöhemmäksi tai siitä luovutaan kokonaan"
Toivottavasti tästä on apua kysymykseen...
" Kun leikkauspäätös on tehty, on jo ennen leikkausta pyrittävä laihduttamaan. Leikkausta edeltävän laihtumisen tavoitteena on vähentää maksan rasvapitoisuutta ja siten leikkausalueella olevan vasemman maksalohkon kokoa. Se helpottaa kirurgin työtä, vähentää leikkauskomplikaatioita ja myös vaikuttaa suotuisasti leikkauksen jälkeen tapahtuvaan laihtumiseen".......... ja vielä lisäksi on lause: " Painon nousua vielä leikkauspäätöksen jälkeen pidämme osoituksena puutteellisesta sitoumuksesta leikkaushoitoon ja tällöin leikkaus siirretään myöhemmäksi tai siitä luovutaan kokonaan"
Toivottavasti tästä on apua kysymykseen...
countrywoman- Viestien lukumäärä : 26
Registration date : 24.03.2009
Kiitos! Oli hyvin paljon apua. Siis laihduttakaamme tämän viimeisen kerran niin paljon kun irti vain suinkin saamme.
Tyrannosaurus- Viestien lukumäärä : 230
Ikä : 48
Registration date : 27.05.2009
Moi pitkästä aikaa!
Kirjoitin tän saman jo tonne pitääkö pudottaa ENE:llä osioon,mut pistämpä tän tännekkin. Näin siis mulla on mennyt! Kävin tähystyksessä 2.9. (olin silloin saanut sen 20kg pois BMI nyt 37,5) niin leikkaava lääkäri kysyi: Tahdonko enää leikkaukseen kuun oon jo "laiha" minä tietysti parkaisin, että JOO haluaisin tän pudotuksen olevan vihdoin elämäni viimeinen. Ps. en oo muuten piiiiiitkään aikaan kuullut kenekään sanovan mua laihaksi! Smile
Lääkäri lopuksi sano kun nämä leikkaukset ei kuulu hoitotakuun piiriin niin ei voi luvata tapahtuuko se tämän vuoden puolella vai meneekö kevääseen! kun menin kotio sillon 2.9. niin aattelin, että nyt ootan sitä leikkaus päätöstä ennen kun jatkan pudotusta.........ja KÄÄK nyt 13.10. kun soitin jononhitajalle niin hän pudotti mieluisan pommin! Leikkaus aika mulla olisi 15.12. Kirjallista tietoo ei oo vielä tullu. kut kovasti postipoikaa oottelen!
Treffit ravintoterapeutille on kuulemma neljä viikkoo ennen leikkausta, joten sitäkin kirjettä vielä oottelen. Kyllä helpotti tuo leikkauspäivän saaminen hermoja ei olis haitannu vaikka olis menny kevääseen pääasia kun sai sen PÄIVÄN tietoon! (mut IHANAA SE ON JO 15.12.)
Eipä kulu meikäläisellä kinkkuu ekä muutakaan joulusörsseliä kokemus sekin elämässä! Mites se yks joululaulu menikään.....Juooodaaaan lientä! Ei tuu nyt biisi mieleen, mut jossain on,että juooodaan lientä! Smile
Mietin kun on 24 päivää jäljellä odotusta niin ostan jo joulukalenterin ja auon luukkuja oo ootan h-hetkä kuin joulupukkia!
Tais karata nyt aiheesta....mut juuu nyt ootan tärskyjä ravitoimmeisen kanssa ja aloitan sit toivottavasti viimeiset nutri viikot!
TSEMPPIÄ KAIKILLE!!!!
Kirjoitin tän saman jo tonne pitääkö pudottaa ENE:llä osioon,mut pistämpä tän tännekkin. Näin siis mulla on mennyt! Kävin tähystyksessä 2.9. (olin silloin saanut sen 20kg pois BMI nyt 37,5) niin leikkaava lääkäri kysyi: Tahdonko enää leikkaukseen kuun oon jo "laiha" minä tietysti parkaisin, että JOO haluaisin tän pudotuksen olevan vihdoin elämäni viimeinen. Ps. en oo muuten piiiiiitkään aikaan kuullut kenekään sanovan mua laihaksi! Smile
Lääkäri lopuksi sano kun nämä leikkaukset ei kuulu hoitotakuun piiriin niin ei voi luvata tapahtuuko se tämän vuoden puolella vai meneekö kevääseen! kun menin kotio sillon 2.9. niin aattelin, että nyt ootan sitä leikkaus päätöstä ennen kun jatkan pudotusta.........ja KÄÄK nyt 13.10. kun soitin jononhitajalle niin hän pudotti mieluisan pommin! Leikkaus aika mulla olisi 15.12. Kirjallista tietoo ei oo vielä tullu. kut kovasti postipoikaa oottelen!
Treffit ravintoterapeutille on kuulemma neljä viikkoo ennen leikkausta, joten sitäkin kirjettä vielä oottelen. Kyllä helpotti tuo leikkauspäivän saaminen hermoja ei olis haitannu vaikka olis menny kevääseen pääasia kun sai sen PÄIVÄN tietoon! (mut IHANAA SE ON JO 15.12.)
Eipä kulu meikäläisellä kinkkuu ekä muutakaan joulusörsseliä kokemus sekin elämässä! Mites se yks joululaulu menikään.....Juooodaaaan lientä! Ei tuu nyt biisi mieleen, mut jossain on,että juooodaan lientä! Smile
Mietin kun on 24 päivää jäljellä odotusta niin ostan jo joulukalenterin ja auon luukkuja oo ootan h-hetkä kuin joulupukkia!
Tais karata nyt aiheesta....mut juuu nyt ootan tärskyjä ravitoimmeisen kanssa ja aloitan sit toivottavasti viimeiset nutri viikot!
TSEMPPIÄ KAIKILLE!!!!
Kertokaa nyt mulle mitä mun pitää tehä että mä saan liitettyy mun taipaleen tiedot näiden viestien loppuun.....sillai kun tuolla Tyrannosauruksella tuossa ylenmpänä on?
Kiitos jo etukäteen!
T: Tepa43
Kiitos jo etukäteen!
T: Tepa43
JA HEH! heti ne tulivat kun pyysin apuvaaaa!
Mulle ainaki sanottiin että, Enen tarkoitus on pienentää maksaa ja poistaa sisäelinten ympäriltä rasvaa ja siinä samalla paino putoaa. Mä ite oon ollu nyt tämän viikon jälkeen 6 viikkoa enenellä ihan siks koska tiesin että, vaikeeta tulis ekat viikot olemaan ja takuulla on maksan koko pienentyny vaikka paino ei oo laskenu ku 6,4kg
Eri asia on tietenki sit sellasilla joilla on painoa enemmän ku mulla et mitä lääkärit määrää..
Eri asia on tietenki sit sellasilla joilla on painoa enemmän ku mulla et mitä lääkärit määrää..
emäntä-85- Viestien lukumäärä : 31
Ikä : 39
Registration date : 26.05.2009
Similar topics
» painonpudotus leikkauksta ennen
» bmi ennen leikkausta
» Ennen leikkausta?
» Kokeet ennen leikkausta?
» Pelkoja ennen leikkausta
» bmi ennen leikkausta
» Ennen leikkausta?
» Kokeet ennen leikkausta?