Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Neuvokaa, te viisaammat!

+12
etana
lihava89
HyeeNa!
pilvipouta
Paloma
Petronella
piipa2012
Aino
Pallokala
Raimondo56
trintilla
Huhmare
16 posters

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Siirry alas

Neuvokaa, te viisaammat! Empty Neuvokaa, te viisaammat!

Viesti kirjoittaja Huhmare To Joulu 27, 2012 1:25 am

Kävin 20.8. yleislekurilla joka määräsi marraskuulle rt:n ja ohjeeksi pudottaa -9 kg.
No eihän se onnistunut, painonpudotus meinaan. Siirsin aikaa mutta uusikin aika lähenee eikä edistystä ole tähän vuoden aikaan tapahtunut. Kannattaako mun siirtää aikaa vieläkin?
On meinaan uudet labrakäynnit myös samalla ja tuntuu turhalta koska arvot tuskin on menneet miksikään sitten elokuun.

Huoh!

Huhmare

Viestien lukumäärä : 21
Registration date : 19.07.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Neuvokaa, te viisaammat! Empty Vs: Neuvokaa, te viisaammat!

Viesti kirjoittaja trintilla To Joulu 27, 2012 1:44 am

Eiköhän siellä RT:llä käynti kannata vaikka ei olisi paino pudonnut niin paljon kuin lääkäri määräsi, ehkä sieltä löytyy juuri se "potku" jolla homma lähtee etenemään...?
trintilla
trintilla

Viestien lukumäärä : 406
Registration date : 12.02.2012

Viesti kirjoittaja Huhmare To Joulu 27, 2012 1:52 am

Ok, kiitos vastauksesta!

Huhmare

Viesti kirjoittaja Raimondo56 Su Joulu 30, 2012 2:15 am

Kaikki mitä saa pudotettua ennen leikkausta on sitä mitä pitäis ajatella eniten ja sinnitellä, ne kilot ei tule takas.

Raimondo56

Viestien lukumäärä : 11
Registration date : 19.04.2012

Viesti kirjoittaja Pallokala Ma Joulu 31, 2012 3:51 am

Mene ilman muuta rt:lle, nimittäin jos haluat leikkaukseen, on painoa vaan saatava alas, muuten haave leikkauksesta jää toteutumatta Sad .
Pallokala
Pallokala

Viestien lukumäärä : 390
Registration date : 07.09.2010

Viesti kirjoittaja Aino Ke Tammi 02, 2013 6:13 pm

Moikka, huhmare!

Sama ongelma mulla päällä....siis ettei ole kilot karisseet, vaikka naama virneessä ekalla sisätautikäynnillä vakuutin, että helposti se kymppi lähtee Smile No...pari kiloo on lähteny ja poliaika lähenee (11.1.). Mietin itse ihan samaa, että josko siirtäisin sitä eteenpäin, mutta siihen menee taas kuukaus, että saa uuden ajan. päätin, että pidän ajan ja otan tähän parin viikon tehoeneilykuurin. Saan tuolloin todennäköisesti leikkausajan, toivottavasti, ja se jos mikä sitten motivoi jatkamaan enejä.

Sharing the pain,
Aino Smile

Aino

Viestien lukumäärä : 23
Registration date : 16.08.2012

Viesti kirjoittaja Aino Ke Tammi 02, 2013 6:45 pm

Ja jatkoa edelliseen, se tärkein pointti unohtui tuosta äskeisestä kommentoinnistani. Mulle ainakin ravitsemusterapeutti kertoi lohduttaen, että suurella osalla meistä leikkaukseen menijöistä on ennen leikkausta plakkarissaan vain muutama laihdutettu kilo. Tietysti mitä enemmän sen parempi. Ei kuitenkaan kannata pelätä, et sä sitä lääkärin takia tee, vaan itses:) Mee pää pystyssä vastaanotolle vaan.

- A

Aino

Viestien lukumäärä : 23
Registration date : 16.08.2012

Viesti kirjoittaja Huhmare To Tammi 03, 2013 5:50 pm

Kiitos Aino, rohkaistuin.

Itse asiassa yritin siirtää sitä aikaa, mutta kun olin kerran jo siirtänyt, niin olisi pitänyt soittaa suoraan rt:lle ja meni jotenkin hankalaksi, niin luovutin.

Huhmare

Viesti kirjoittaja piipa2012 To Tammi 03, 2013 11:38 pm

Käyhän nyt siellä rt:llä vaikka jännittää, en mäkään onnistunut painoa paljon pudottamaan ja silti leikkasivat. Ei mulle ainakaan saarnattu kun en ollut onnistunut, leikkausta siirrettiin parilla kuukaudella ja sain jotenkin tiputettua kolmisen kiloa ja se riitti. Ja kyllähän sieltä kannustinta saa tähän hommaan.

piipa2012

Viestien lukumäärä : 18
Registration date : 18.05.2012

Viesti kirjoittaja Petronella Pe Tammi 04, 2013 2:45 pm

Ehkä on eri käytäntöjä eri sairaaloissa, mutta Tyksissä ei kyllä leikkuriaikaa heru helposti, jos ei laihduttaminen (5% painonpudotus)onnistu! Muutenkin ovat tiukkoina, eli poliaikoja ei saa siirtää esim. vähän ennen leikkausta (tai uhkailevat että koko leikkaus siirtyy myöhemmäksi).

Tosin mulla tuo homma meni niin, että rt:n ja sis.tautilääkärin käyntien jälkeen tuli tuo "määräys" pudottaa tuo 5% ja aikaa oli 3kk. Jos painotavoite ei täyty, niin kirurgille ei pääse. Kannustan kyllä oikeasti jollakin konstilla nyt pudottamaan painoa. Itse ajattelen, että sleeve on ihan parasta mitä olen päättänyt ja nyt yli 40 kg kevyempänä mieluusti suosittelen kyllä ihan tosissaan stemppaamaan tuon painonpudotuksen kanssa! Smile

Petronella

Viestien lukumäärä : 58
Registration date : 13.07.2012

Viesti kirjoittaja Paloma Ma Tammi 07, 2013 12:49 am

Kannattaa todellakin noudattaa neuvoja painonpudotuksesta ennen leikkuria. Lahdessa on periaatteena se, että ennen leikkausta pitää olla 5-8% painosta pois ennen kuin pääsee leikkaukseen.
Maksaa sillä pienennetään. Jos maksa ei pienene, leikkausta ei voida tehdä... Se ei siis ole varsinaisesti laihduttamista varten, vaan sen vuoksi, että tähystysvälineet mahtuvat kulkemaan sisäelinten ohi oikeisiin paikkoihin.
Kannattaa siis ottaa painonpudotuskehotus vakavasti.

Mutta jos et vielä ole leikkausjonossa ja joudut tuolla kehotuksella osoittamaan halusi päästä leikkaukseen, on nyt viimeinen hetki tehdä se.
Olennaista on, että osoitat halusi ja kykysi laihtua. Leikkaus ei tee ihmeitä ilman kykyä ja halua laihtua...laihduttaminen leikkuun jälkeen kestää loppuelämän...
Itselläni aikaa leikkuusta on vähän reilut kaksi vuotta ja 53 kiloa on pois...niiden pois pitäminen on todellista työtä Smile
Tsemppiä!
Paloma
Paloma

Viestien lukumäärä : 137
Registration date : 14.11.2009

Viesti kirjoittaja Huhmare Pe Tammi 11, 2013 5:20 pm

Siellä sitten kävin, eikä pahemmin päähän taputeltu. Sain kuitenkin uuden ajan maaliskuulle ja siihen mennessä lupasin olla tavoitteessa.

Kilpirauhasarvoja se ihmetteli jälleen kerran. Viimeksi lääkäri vaan tyytyi kohauttelemaan olkiaan niiden kohdalla. Toivottavasti saan tällä kertaa lääkityksen.

Huhmare

Viesti kirjoittaja trintilla Pe Tammi 11, 2013 6:04 pm

Jos sulla on kilpirauhasessa oikeesti jotain häikkää... ja vaikka arvot olisi juuri rajojen sisällä, mutta olo paska niin vaadi lääkitys. Painon pudottaminen kilpirauhasen vajaatoiminnan kanssa on lähes mahdotonta. Oikealla lääkityksellä vähän helpompaa, mutta silti vaikeampaa kuin terveillä. Kilpirauhasongelmien kanssa ei kannata odotella, niiden korjaaminen kun vie aikaa.
Nimimerkki: meni reilu vuosi ennen kuin kilpparilääkitys oli kohdillaan
trintilla
trintilla

Viesti kirjoittaja pilvipouta Pe Tammi 11, 2013 11:49 pm

Tsemppiä Huhmare, jotta me laidutaan :sunny: Vielä se aurinko paistaa risukasaankin

Viimeinen muokkaaja, pilvipouta pvm To Huhti 11, 2013 11:49 pm, muokattu 1 kertaa

pilvipouta

Viestien lukumäärä : 218
Registration date : 12.11.2012

Viesti kirjoittaja HyeeNa! La Tammi 12, 2013 12:01 am

En ole vielä leikattu mutta vastaan silti. Kyllä, se ENE jakso on sitä varten että maksa pienenee ja tilaa leikkaukselle on enemmän. Osittain sillä testataan myös leikkaukseenmenijän motivaatiota, onko tarpeeksi motivoitunut leikkauksen jälkeiseen elämään. Tosin minusta tuo jälkimmäinen on aika huuhaata, ei ENEllä voi tosiasiassa todistaa omaa motivaatiotaan siihen elämään minkä leikkuun jälkeen saa, ainakaan minun käsityksen mukaan. (: Se oli muuten hyvä ohjelma, katoin sen joskus aikasemmin.
HyeeNa!
HyeeNa!

Viestien lukumäärä : 985
Registration date : 26.08.2011

Viesti kirjoittaja lihava89 La Tammi 12, 2013 7:38 am

Mut leikattiin Kampissa joulukuussa. En saanut pudotettua kuin parisen kiloa, eikä siihen sanonut kukaan mitään ? Huomaa siis et eri käytännöt. Mulle ei puhuttu tarkasta määrästä, sanottiin että painoa pitäisi tiputtaa jotta saataisiin maksaa pienemmäksi mikä helpottaa leikkausta.

/ edit

lisäys aikasempaan että itselläni ainakin tuo tupakoinnin lopettaminen vaikeutti hirveästi painon pudotusta.
lihava89
lihava89

Viestien lukumäärä : 277
Ikä : 35
Registration date : 06.11.2012

Viesti kirjoittaja Huhmare Ma Helmi 04, 2013 6:42 pm

Moikka taas

Kävin hakemassa työpaikkalääkärini kautta Thyroksinit, koska Tyksin sisätautilääkäristä ei kuulunut pihaustakaan.
Työpaikkalekurini oli sitä mieltä, että jatkohoito kuuluisi kuitenkin Tyksille, koska siellä minua nyt hoidetaan.

Kun laitoin ko. lääkärille sähköpostia asiasta, niin kohta sieltä soitti vastaanottoapulainen, joka oli sitä mieltä, (lääkärin suulla toki) että Tyksillä ei ole resursseja hoitaa tämmöisiä tapauksia, vaan minun pitäisi hoidattaa itseni terveyskeskuksessa. Olisikohan asiasta kannattanut alunperinkin sanoa jotain? Aika uskomatonta touhua, etten sanoisi.

Työpaikkalekurini oli myös sitä mieltä, että maaliskuu tulee ihan liian aikaisin, jos meinaan painoa pudottaa, koska se on "pään lyömistä seinään" näillä arvoilla. Tyks oli tästäkin eri mieltä.

No, pitää ottaa Slanka käyttöön ennenkuin meen punnitukseen, ei taida olla muuta mahdollisuutta, jos haluan leikkaukseen päästä.

Huhmare

Viesti kirjoittaja HyeeNa! Ma Helmi 04, 2013 7:40 pm

Voi että, kyllä sinua nyt pompotellaan.. Sad
Jaksuja! Ole tiukkana vain, kyllä niiden täytyy nyt ottaa sut tosissaan!
HyeeNa!
HyeeNa!

Viestien lukumäärä : 985
Registration date : 26.08.2011

Viesti kirjoittaja trintilla Ma Helmi 04, 2013 7:57 pm

Niin juu ja sitten semmoinen "kiva" juttu, että meille kilpirauhasen vajaatoiminta potilaille ei eneilyä suositella... Itsellä ei ole kokemusta, kun en joutunut eneilemään ennen leikkausta. Mutta kannattaisi yrittää jonkun ammattilaisen kanssa jutella asiasta, usein vajis potilaille pidetään sitä 1000 kaloria alarajana :/
trintilla
trintilla

Viesti kirjoittaja etana Ti Helmi 05, 2013 6:49 pm

Minä kuulen eka kertaa tuon, etä kilpirauhasenvajaalla kulkevat ei vois eneillä. siksiköhän se ei minulla oikeen tammikuun alussa onnistunut. en saanut kuin 5kg kovalla työllä pois, mutta silti minut leikattiin. nyt vaan opetellaan syömään tarpeeksi usein ja tarpeeksi vähän. huomenna vois siirtyä sitten sosemaiselle ruualle Laughing
etana
etana

Viestien lukumäärä : 46
Registration date : 08.10.2012

Viesti kirjoittaja trintilla Ti Helmi 05, 2013 8:03 pm

Väittävät, että jos oma kilppari vielä jotenkin toimii niin liian vähäinen kalorimäärä estää sitä toimintaa --> vajis pahenee --> ENEily epäonnistuu. Tämä ei tietenkään päde esim niihin joilta on kilppari poistettu.
trintilla
trintilla

Viesti kirjoittaja hansu Ke Helmi 06, 2013 2:27 am

Minä omistan tuollaisen vajaatoimintaisen kilpparin. Eneilin ongelmitta ennen leikkausta, mutta minulla olikin jo Thyroxin lääkitys päällä. Lääkityksen tasaamiseen meni lähes pari vuotta, mutta nyt lääkitys pysynyt samana ja olo "tasaisena". Tasaantunut paino ja jojoilun loppuminen ovat varmasti auttaneet tähänkin asiaan.
hansu
hansu

Viestien lukumäärä : 784
Ikä : 49
Registration date : 09.08.2010

Viesti kirjoittaja trintilla Ke Helmi 06, 2013 3:36 am

Jouduitko paljon muuttamaan tyroksiinia painon laskun myötä... ?
Minulla 10 kk leikkuusta ja olen pitänyt lääkityksen samana vaikka painoa on lähtenyt kohta 30kg... välillä meinaa vissiin mennä liikatoiminnan puolelle, mutta ei ihan.
trintilla
trintilla

Viesti kirjoittaja hansu Ke Helmi 06, 2013 5:50 pm

Minulla ongelmana oli hoitotasapainolle pääsy. Lääkärit jo epäili, että Thyroxin lääke ei edes toimi minulla niin kuin pitäisi. Seilasin vajaatoiminnasta liikatoimintaan ja takaisin, vaikka otinkin lääkkeet säännöllisesti. Olisihan sille jokin toinenkin valmiste ollut, mutta sitä ei juurikaan Suomessa käytetä. Olisi pitänyt tilata jostain, en muista et mistä.

Kun paino lähti laskuun, niin arvotkin nousivat hoitotasolle. Nyt on pysytelty vuodenpäivät samassa annostuksessa. Suosittelen kyselemään kontrolleja, jos asia mietityttää kovin. Ainakin minä opin tunnistamaan oireet liiasta ja liian vähäisestä lääkityksestä. Se helpotti lääkityksen tasaamista. Käytin Thyroxinia 0,1mg 2tbl/päivä korkeimillaan ennen leikkausta. Nyt syön 1 1/4 tbl/päivä. Ja mitä tasaisemmin aikataulullisesti lääkkeeni syön, sitä parempi on olo.

Itse olen huomannut, että unohtunut lääkkeenotto tai lääkkeenoton siirtyminen myöhempään aiheuttaa minulle "käynnistysvaikeuksia". Pää ei tunnu kunnolla toimivan ennen lääkettä ja olen uneliaan oloinen. Aamuvuorot käynnistyvat nihkeästi. Iltapäivät aina ajallisesti parempia. Yövuorot sekoittavat aina aikatauluja entisestään ainakin minulla.
hansu
hansu

Viestien lukumäärä : 784
Ikä : 49
Registration date : 09.08.2010

Viesti kirjoittaja *Perhonen* To Helmi 07, 2013 5:56 pm

Mullakin on kilpirauhasen vajaatoiminta ollut jo yli 10 vuotta. Sisätautilääkärin mukaan sen hidastava vaikutus painonpudotukseen on vain 5-10%, ainakin kun lääkitys on kohdallaan. En olekaan ennen kuullut, ettei sen takia suositella eneä, hyvä tietää.

Ihmettelen kovasti, miten käytännöt laihdutusleikkauksen suhteen vaihtelee niin paljon eri puolilla Suomea. Yksityisellä voi näköjään päästä leikkaukseen jopa ilman valmistautumista tai laihduttamista. Jotkut ovat päässeet julkisellakin puolella muutaman kilon pudotuksella. Jossakin on vaadittu puolen vuoden sitoutumista painonpudotukseen ja elämäntapamuutokseen. Joiltakin vaaditaan 5-10% laihdutusta, joiltakin paljon enemmän. Yhtenäinen käytäntö koko maassa olis varmaan helpompi myös lääkäreille ja ravintoterapeuteille, saati sitten leikattaville potilaille.

Minulla leikkauskriteerit täyttyvät jo ilman liitännäissairauksia. Silti sisätautilääkäri vaati ensin puolen vuoden laihduttamista (1200-1400 kcal päivässä), mutta kun olin sen tehnyt (-29,4kg), hän vaati minua jatkamaan laihduttamista vielä toiset puoli vuotta. Syyksi mainitsi, että tämä on nykyinen käytäntö, leikkaustulokset ovat tutkimusten mukaan parempia niillä, joilla ovat pitempään valmistautuneet leikkaukseen. En ole vaan kuullut muista, joilta olisi vaadittu vuoden laihduttamista ennen kuin aletaan tehdä edes leikkausta edeltäviä tutkimuksia. Tietysti valmistautua täytyy ja pitää osoittaa olevansa tosissaan ja motivoitunut, omasta elämästä ja hyvinvoinnistahan tässä on kyse. Yhtenäiset käytännöt tuntuis vaan jotenkin tasapuolisemmilta ja reilummilta.

Vai mitä olette mieltä?

*Perhonen*
*Perhonen*

Viestien lukumäärä : 62
Registration date : 13.06.2012

Viesti kirjoittaja Sponsored content

Sponsored content

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Takaisin alkuun

- Similar topics

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa