Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Sappivaivoja leikkauksen jälkeen?

+15
Elämä edessä
malluska
Wee2be
Minni67
Riski_iita
Maiski
Lyltsy
kissus nytkö jo
Sun
Jonsku
Piitu
Tangotar-70
Admin
Tikrustiina75
PMM77
19 posters

Sivu 2 / 2 Edellinen  1, 2

Siirry alas

Sappivaivoja leikkauksen jälkeen? - Sivu 2 Empty Vs: Sappivaivoja leikkauksen jälkeen?

Viesti kirjoittaja Lyltsy Ti Huhti 26, 2011 12:18 am

Paras olo syömisestä tulee kun syö proteiinipitoista ruokaa, alussa hiilihydraattipitoisesta ruuasta tulee helposti huono olo. Kannattaa kokeilla.

Ruuan ostaminen pitää opetella ihan uusiksi. Kannattaa pakastaa sopivia ruokailuannoksia, niin ei tarvi heittää pois. Useinkaan sama ruoka ei maistu peräkkäisinä päivinä edes.

Sappivaivat(jos rappirakko on olemassa vielä) eivät tee huonoa oloa vaan yhtäkkisiä synnytystuskia pahempia kipuja, kohtaus voi kestää tunteja ilman lääkitystä esim. sisäelinkipuihin toimivaa Litalginia. Tavalliset särkylääkkeet ei tuohon tuskaan auta.

Ja vettä pitäisi mennä vähintään se 1.5 litraa vuorokaudessa, muuten tulee helposti väsynyt/huono/päänsärkyinen olo.

Lyltsy
Lyltsy

Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Registration date : 28.03.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Sappivaivoja leikkauksen jälkeen? - Sivu 2 Empty Vs: Sappivaivoja leikkauksen jälkeen?

Viesti kirjoittaja malluska Ti Huhti 26, 2011 5:16 pm

Lyltsy kiitos sinulta tulee aina ne parhaimmat neuvot ruokailuun ja olemiseen.Ruoan ostokset on vaan ajateltava etukäteen uusiksi.Vaikeelta vaan tuntuu kun pitää kuitenkin ottaa huomioon että syö tarpeeksi ja proteenipitoisesti.Tätä opettelua tää nyt on mutta hyvä että tulee huono olo se pistää ajattelemaan mistä johtuu. Idea sunny
malluska
malluska

Viestien lukumäärä : 48
Ikä : 71
Registration date : 06.01.2011

Viesti kirjoittaja Fisu Ti Kesä 21, 2011 2:58 am

Noniin, paukahtihan ne kivet mullekin. Ennen leikkausta ultrattiin sappirakko, ja puhdas oli. Nyt reilu 6kk leikkauksesta tuli kipukohtaus, ultrattiin ja pienet kivethän siellä oli. Nyt sit pohditaan leikatako sappirakko pois vai koittaa lääkehoidolla..

Eihän tää kivaa ole, mutta riski oli kyl tiedossa. Lääkäri sanoi että jopa 30% leikatuista (leikkaustavasta riippumatta) saa sappivaivoja. Liittyy nopeaan suureen painonpudotukseen.

Fisu

Viestien lukumäärä : 99
Registration date : 15.12.2010

Viesti kirjoittaja Lyltsy Ti Kesä 21, 2011 3:23 am

Poisto tapahtuu kohtuukätevästi päiväkirurgiassa, kohtaukset vaan pahenee. Suosittelen rakon poistamista. Mulla jojoilijana sappikiviä oli "kourallinen" jo siis vuosia ennen leikkausta.

Lyltsy
Lyltsy

Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Registration date : 28.03.2010

Viesti kirjoittaja Tertsukka Ti Kesä 21, 2011 11:33 am

Multa ultrassa ennen leikkausta löytyi kans yli kolmesenttinen yks kivi, sitä ei leikkauksessa poistettu koska siittä ei tietoisesti (eli ei) ole vaivaa ollut. Mulle sanotttiin että seuraillaan ja jos vaivoja tulee niin sit se poistetaan affraid
Tertsukka
Tertsukka

Viestien lukumäärä : 100
Registration date : 27.12.2010

Viesti kirjoittaja kissus nytkö jo Ke Kesä 22, 2011 2:57 pm

No mä oksennan edelleen jos syön sappi-herkkää ruokaa et silleen ja rakko lähti 24.3.11 eli ei kivut edes aina lopu leikkuuseen, siis näin minulla!! =(
kissus nytkö jo
kissus nytkö jo

Viestien lukumäärä : 592
Registration date : 09.09.2010

Viesti kirjoittaja Piitu To Kesä 23, 2011 1:09 am

Myöskään TAYSissa ei kiviä leikata samaan aikaan. Tulee kuulemma kahden leikkauksen riskit ja sitten on helpompi leikata kivet, kun on pienentynyt ekan leikkauksen jälkeen.
Karmeeta, jos kivut jatkuvat poistonkin jälkeen!!

Piitu

Viestien lukumäärä : 218
Registration date : 14.12.2010

Viesti kirjoittaja kissus nytkö jo Su Kesä 26, 2011 4:46 pm

Joo mua rajoittaa enemmän sappi vaivat nykyään kuin gbp Sad
kissus nytkö jo
kissus nytkö jo

Viesti kirjoittaja lootus75 To Helmi 23, 2012 3:58 pm

Mulla kanssa ollut kipuja vielä sappirakon poistoleikkauksen jälkeenkin (tehty 9.2.2012). Pidän toki tukivyötä mutta tuntuu ettei ruoalla ole mitään säännönmukaisuutta noiden kipujen tulemisen suhteen. Litalgin aiheuttaa sydämmen tykyttelyä joka jonkin ajan kuluttua menee ohitse. Sairaalaan en ole vielä lähtenyt kipujen kanssa vaan olen yrittänyt pärjätä 1G Parasetamol + 600mg Ibusal coctail:lla, lisänä on toki pitkävaikkutteisena Tramal 100mg retard mutta se tuppaa väsyttämään varsinkin jos aamusta ottaa.
Sairaslomaa sain leikkauksen jälkeen 3 viikkoa jä näyttää siltä että se tulee tarpeeseen. Leikkauksessa yhtä haavaa jouduttiin suurentamaan kun sappirakko oli ollut kookas ja ohutseinäinen, viillon leventämisen jälkeen alkoi vatsanpeitteistä runsas verenvuoto jonka lääkärit olivat tyrehdyttäneet melko nopeasti. Hartiakipuja oli ihan kiitettävässä määrin, olin osastolla viikon johtuen kovista kivuista ja jostain ulostebakteeri epäilystä jonka vuoksi minut eristettiin muista potilaista. Olin alunperin 5 hengen huoneessa ja yhdellä heistä tuo pöpö todettiin, labrakokeissa kuitenkin minulla onneksi negatiivinen tulos.

Olen googlettanut sappiruokavaliota ja aika lailla menee syöminen uusiksi jos sitä pitää alkaa noudattamaan, tosin lääkäri joka laittoi lähetteen sanoi ettei ruokailu muutu millään tavalla, näemmä tuli saaduksi väärää informaatiota tai sitten ymmärsin jotain väärin.

Laitoin minua osastolla hoitaneelle lääkärille sähköpostia että voisiko sappitiehyeissä olla hiekkaa / soraa ja jos on niin mitä tehdään. Vielä en ole saanut häneltä vastausta mutta odotellaan sillä sairaalan lääkärit ovat kiireisiä.
lootus75
lootus75

Viestien lukumäärä : 91
Ikä : 48
Registration date : 21.09.2008

Viesti kirjoittaja kissus nytkö jo To Helmi 23, 2012 10:43 pm

Muna sienet kaalit omena rasvainen ruoka paprika herne tuorekurkku sipuli mausteet voimakkaat mulla oli sit viel kahvi ain välillä .... Nämä minulla aiheutti onkelmaa, mutta onneksi men ohi =) t
kissus nytkö jo
kissus nytkö jo

Viesti kirjoittaja Soile Pe Helmi 24, 2012 4:35 am

Minulla todettiin sappikivi jo 2006 kun odotin viimeistä lasta, kivut oli kovat viimesen kolmanneksen aikana ja muutamia kertoja jouduin ea-päivystykseen, leikata ei voitu silloin kun odotin. Tilanne rauhoittui synnytyksen jälkeen mutta sappi on alkanut taas vaivaamaan ja jo ennen GBP:tä suositeltiin/suunniteltiin, että leikataan sappirakko samalla kertaa. Mutta se ei sitten toteutunutkaan, kirurgin mukaan GBP leikkauksessani oli mennyt aikaa yli kolme tuntia eikä voitu enää pitkittää, joten minulla on nyt sappirakon poisto edessä keväällä. Aikaa en vielä tiedä. Harmittaa se hiukan ettei voitu samalla kertaa operoida mutta uskon myös, että tämä oli oikea ratkaisu lääkäreiltä ja tuleva toimenpide on tosiaankin pienempi. Tsemppiä vaan muillekin jotka saman asian kanssa painivat!
Soile
Soile

Viestien lukumäärä : 622
Registration date : 20.06.2011

Viesti kirjoittaja Sponsored content

Sponsored content

Sivu 2 / 2 Edellinen  1, 2

Takaisin alkuun

- Similar topics

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa