Sappivaivoja leikkauksen jälkeen?
+15
Elämä edessä
malluska
Wee2be
Minni67
Riski_iita
Maiski
Lyltsy
kissus nytkö jo
Sun
Jonsku
Piitu
Tangotar-70
Admin
Tikrustiina75
PMM77
19 posters
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Sappivaivoja leikkauksen jälkeen?
Onko kellään kokemusta sappivaivoista / sappikivistä / sappirakon poistoleikkauksesta GBP-leikkauksen tai muunlaisen laihdutusleikkauksen jälkeen?
Omasta ohitusleikkauksestani on nyt aikaa hieman reilut 5kk. Voimakkaat ylävatsakivut astuivat kehiin vajaa kuukausi sitten, ja 2 viikkoa sitten tehdyssä ylävatsan ultraäänessä paljastui sappirakosta reilu läjä kiviä. Tammikuussa -09 ennen leikkausta tehdyssä uä-tutkimuksessa sappirakko oli puhdas, ei mitän havaintoa kivistä. Kovia kipukohtauksia on nyt ollut näiden muutamien viikkojen sisällä jo 5, ja kevyempää kipua lähes päivittäin. Ainoa toimiva hoitomuoto on kuulemma sappirakon poisto, eli nyt olisi sitten edessä pienen ajan sisässä jo toinen tähystysleikkaus vatsan alueelle. Ei nappaa, ei sitten niin ollenkaan.
Voiskohan olla toivoa selvitä hommasta ilman leikkausta? Voiskohan ne kivet kuitenki ajan kuluessa liueta itsekseen pois... Löytyykö ketään kohtalotovereita / muuten asiasta tietoisia?
Omasta ohitusleikkauksestani on nyt aikaa hieman reilut 5kk. Voimakkaat ylävatsakivut astuivat kehiin vajaa kuukausi sitten, ja 2 viikkoa sitten tehdyssä ylävatsan ultraäänessä paljastui sappirakosta reilu läjä kiviä. Tammikuussa -09 ennen leikkausta tehdyssä uä-tutkimuksessa sappirakko oli puhdas, ei mitän havaintoa kivistä. Kovia kipukohtauksia on nyt ollut näiden muutamien viikkojen sisällä jo 5, ja kevyempää kipua lähes päivittäin. Ainoa toimiva hoitomuoto on kuulemma sappirakon poisto, eli nyt olisi sitten edessä pienen ajan sisässä jo toinen tähystysleikkaus vatsan alueelle. Ei nappaa, ei sitten niin ollenkaan.
Voiskohan olla toivoa selvitä hommasta ilman leikkausta? Voiskohan ne kivet kuitenki ajan kuluessa liueta itsekseen pois... Löytyykö ketään kohtalotovereita / muuten asiasta tietoisia?
PMM77- Viestien lukumäärä : 33
Registration date : 24.01.2009
sappikivet
Itseäni ei ole vielä leikattu mutta leikkausmuoto on sama kuin sulla. Mutta itselläni löydettiin sappirakosta kivi ja se aiotaan poistaa nyt tulevassa leikkauksessa. Itselläni on sappi vaivoja ollut 24 vuotiaasta asti eli 10 vuotta. Ja nyt vasta sain selvyyden että ovat kiviä. Tosin en uskaltanut mennä tutkimuksiin aikaisemmin. Tässä ne oli pakollisia. Mutta itselläni kivet ei ole hävinneet ja jos ne vaivaa niin leikkaus on vaihtoehto. Muuta en osaa kertoa.
Tikrustiina75- Viestien lukumäärä : 201
Ikä : 49
Registration date : 12.01.2009
Vs: Sappivaivoja leikkauksen jälkeen?
Usein tuo sappirakko poistetaankin samanaikaisesti, mutta kohdallasi se ei sitten ollut tarpeellista, kun siellä ei kiviä , tuolloin tammikuussa löytynyt.
Kyllä tuo leikkaus on tarpeen silloin, kun sappi vaivaa, se leikkauksena on huomattavan paljon kevyempi, kuin ohitus, eli kivut vähäisempiä ja muutenkin toimenpide, josta toipuu nopeasti.
Kyllä tuo leikkaus on tarpeen silloin, kun sappi vaivaa, se leikkauksena on huomattavan paljon kevyempi, kuin ohitus, eli kivut vähäisempiä ja muutenkin toimenpide, josta toipuu nopeasti.
Sappikivet eivät käsittääkseni häviä itsestään minnekkään. Sappitiehyeeseen kulkeutuneet kivet aiheuttavat kiuliaita sappikohtauksia. Tiehyeistä kivet poistetaan tähystyksessä, eli sama letkun nieleminen, kuin gastroskopiassa, mutta letku viedään syvemmälle sappitiehyeeseen. Jos tiehyeessä oleva kivi on kookas, se murskataan ja palat imetään letkua pitkin ulos. Tässä toimenpiteessä on riskinä se, että kivi / kiven murut kulkeutuvat samassa tiehyeessä olevaan haimakanavaan ja aiheuttavat haimatulehduksen.
Multa kiviä ongittiin sappitiehyeestä syksyllä 2007 ja "olihan kokemus!
Sappirakko poistettiin myös kokonaan vähän myöhemmin ja se lekkaus oli ihan helpohko. Sunnuntaina menin sairaalaa, leikkaus tehtiin maanantaiaamuna ja kotiin pääsin muistaakseni jo tiistaina. Leikkaus tehdään tähystysleikkauksena.
Multa kiviä ongittiin sappitiehyeestä syksyllä 2007 ja "olihan kokemus!
Sappirakko poistettiin myös kokonaan vähän myöhemmin ja se lekkaus oli ihan helpohko. Sunnuntaina menin sairaalaa, leikkaus tehtiin maanantaiaamuna ja kotiin pääsin muistaakseni jo tiistaina. Leikkaus tehdään tähystysleikkauksena.
Tangotar-70- Viestien lukumäärä : 57
Registration date : 03.12.2008
Tuo Tangottaren kertoma toimenpide on ERCP-tutkimus( minulle tehty 2003 tammikuussa, sapen poiston jälkeen), joka siis voidaan tehdä silloin, kun epäillään sappitiehyissä olevan kiviä, sitä kautta saavat ne pois, mitä tiehyissä, mutta muutoin kyllä tähystysleikkaus on ainoa tapa poistaa sapessa olevat kivet.
Osaako joku kertoa miten nyt toimitaan noitten sappikivien kanssa? Leikataanko samalla kun GBP?
Muutama vuosi sitten mulla oli mietoja sappioireita ja nyt vuoden sisälla jo 3 kauheaa kohtausta. Litalgin auttaa, jos ehdin ottaa ajoissa, muutoin 5 tuntia yhtä hel****iä. Ultrassa vissiin selviää, eikai gastrossa näitä näy?
Muutama vuosi sitten mulla oli mietoja sappioireita ja nyt vuoden sisälla jo 3 kauheaa kohtausta. Litalgin auttaa, jos ehdin ottaa ajoissa, muutoin 5 tuntia yhtä hel****iä. Ultrassa vissiin selviää, eikai gastrossa näitä näy?
Piitu- Viestien lukumäärä : 218
Registration date : 14.12.2010
Nopea laihtuminen aiheuttaa usein noita sappikiviä, multa poistettu jo aikasemmin koko sappi.
Jonsku- Viestien lukumäärä : 53
Registration date : 05.01.2011
Ultrassa selviää jotain, mutta ainakaan itselläni koko tilanne ei siinä näkynyt. Minä vetkutin aikanaan sappileikkaukseen menoa liian kauan, kunnes sain kohtauksen, johon ei enää auttanut litalgin sen kummemmin tablettina kuin piikkinäkään. Ottivat sairaalaan sisään ja antoivat jotain opiaattia. Leikattiin vajaan viikon sisään, ja samalla otettiin maksasta koepala. Minulla oli nimittäin maksa-arvot ihan sekaisin, ja pelättiin jo vaurioita maksassa.
Kuitenkin parin kuukauden sisään leikkauksesta maksa-arvot normalisoituivat. Lääkäri sanoi syyksi, että ne kivet olivat ärsyttäneet elimistöä niin, että maksakin oireili.
Minullahan oli muuten silloin kuulema sappirakko ihan ääriään myöden täynnä soraa.
Jos on kova kohtaus, eikä se tabletti auta, niin voi käydä lääkärissä pistättämässä lihakseen sen litalginin. Useimmiten se laukaisee kohtauksen.
Kuitenkin parin kuukauden sisään leikkauksesta maksa-arvot normalisoituivat. Lääkäri sanoi syyksi, että ne kivet olivat ärsyttäneet elimistöä niin, että maksakin oireili.
Minullahan oli muuten silloin kuulema sappirakko ihan ääriään myöden täynnä soraa.
Jos on kova kohtaus, eikä se tabletti auta, niin voi käydä lääkärissä pistättämässä lihakseen sen litalginin. Useimmiten se laukaisee kohtauksen.
Sun- Viestien lukumäärä : 158
Registration date : 31.01.2011
Mulla todettiin sappikivet 17.9.10 ylävatsa uä ssä ennen leikkausta gbp oli jo voimallisia kipuja ei poistettu samalla koska rakko oli täynnä pientä hiekkaa oksentelin sapen vuoksi runsaasti leikkauksen jälkeen joka loppui 24.3.11 kun rakko poistettiin menin aamulla oysiin os 9 ja tulin illalla kotiin olo on nyt huikean paljon parempi, söin eilen eka palat omenaa ja ei tullut kipuja!!! Suosittelen lämpimästi sappi leikkuuta jos sulla pahat oireet!!!
kissus nytkö jo- Viestien lukumäärä : 592
Registration date : 09.09.2010
Sappi pois vaan ja mitä nopeammin sen parempi, kohtaukset pahenee jatkuvasti. Mulla poistettiin sappi vuonna 2007 ja toipuminen oli nopeaa. Poisto tehtiin päivägirurgisella, jolloin kotiin pääsi illalla.
Tosiaan laihtuminen lisää sappikivien mahdollisuutta, ja mulla ainakin sapen oisto vaikutti siihen että vatsa toimi paremmin ja närästykset väheni huomattavasti.
Tosiaan laihtuminen lisää sappikivien mahdollisuutta, ja mulla ainakin sapen oisto vaikutti siihen että vatsa toimi paremmin ja närästykset väheni huomattavasti.
Lyltsy- Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Registration date : 28.03.2010
Paljon helpommalla pääsee kipujen kanssa, kun se poistetaan. Minulla ei aikaisemmin ollut minkäänmoisia sappi/närästysoireita, mutta 2004/5 silloisen ENE-dietin jälkeen ne paukahti kuin salama kirkkaalta taivaalta. Puolikas pitsa riitti aiheuttamaan synnytystä pahemmat kivut ja luulin kuolevani siihen, mikään ei auttanut, enkä edes tajunnut mistä oli kyse. Pari muuta kohtausta siten ajoi minut lääkäriin ja sitä rataa sitten lähete ultraan ja mangneetikuvaukseen; todettiin hiekkaa tiehyeissä ja leikkaus vajaa 2kk ensimmäisestä kohtauksesta oli tosiasia.
Litalgiini helpottaa oireita tietty, mutta ei hoida.
Toipuminen ei tuottanut ongelmia, kannattaa ehdottomasti hoitaa sappivaivat kuntoon. Minulla on oma henkilökohtainen ajatus, että se kenties aiheuttaa osaltaan hoitamattomana maksasyöpää, en tiedä, mutta olen vain yhdistellyt oireita hoitamattoman sapen ja maksasyöpään kuolleiden ihmisten tarinaa.
Litalgiini helpottaa oireita tietty, mutta ei hoida.
Toipuminen ei tuottanut ongelmia, kannattaa ehdottomasti hoitaa sappivaivat kuntoon. Minulla on oma henkilökohtainen ajatus, että se kenties aiheuttaa osaltaan hoitamattomana maksasyöpää, en tiedä, mutta olen vain yhdistellyt oireita hoitamattoman sapen ja maksasyöpään kuolleiden ihmisten tarinaa.
Maiski- Viestien lukumäärä : 139
Ikä : 62
Registration date : 15.03.2011
Kun on niin harva pää, niin en muista mitä joku sanoi (olikon tk:n lääkäri vai joku tällä palstalla aiemmin) sappikivien poistosta ts. voiko ne leikata samalla kertaa kun masu pienennetään?
Ja voisko tolla yrittää aientaa mahaleikkausta vai vieköhän se taas sitä kauemmaksi, jos siitä taas suunsa aukasee. Toisaalta niitä sappikipuja ei kestä kyllä!
Pelottaa vaan, että jos ne "räjähtää", niin sitten tulee iso avoleikkaus.
Gastro kuukauden päästä, siellähän se sitten selviää.
Ja voisko tolla yrittää aientaa mahaleikkausta vai vieköhän se taas sitä kauemmaksi, jos siitä taas suunsa aukasee. Toisaalta niitä sappikipuja ei kestä kyllä!
Pelottaa vaan, että jos ne "räjähtää", niin sitten tulee iso avoleikkaus.
Gastro kuukauden päästä, siellähän se sitten selviää.
Mulla yllättäen todettiin gastrossa kivi, joka oli halkaisijaltaan 3 cm. Koskaan vielä ei ole ollut mitään oireita, ja kirurgi sanoikin ettei poisteta sitä. Odotetaan että alkaa oireilemaan!! Musta aika tyhmää, ja ajattelinkin että kun menen 29.4 tapaamaan sitä leikkaavaa kirurgia, pyytäisin että poistaisivat samalla sen.
Nyt aina aika-ajoin "kuuntelen" nipistyksiä vatsassa siihen malliin että alkaako kunnon kipu nyt .... vähän pelottaa.
Nyt aina aika-ajoin "kuuntelen" nipistyksiä vatsassa siihen malliin että alkaako kunnon kipu nyt .... vähän pelottaa.
Riski_iita- Viestien lukumäärä : 188
Registration date : 29.06.2010
Väittäisin, ett kyllä sen sappikohtausken tunnistaa ihan ilman kuuntelematta Se on sen verran kivulias juttu. Mulla on poistettu sappirakko joskus 90-luvun loppupuolella, kun ne kohtaukset olivat aivan helvetillisiä. Toimenpide oli tosi helppo, ja jälkeenpäin ei mitään ongelmia.
Tässä matkan varrella kyllä sellaisenkin huomannut, että kipujen tunteminen on todella henk. koht. asia. Mulla on kaksoset leikattu suunnitellusti ja seuraavana aamuna leikkauksesta hiivin jo ulos nurkan taakse paheita harrastamaan . Yksi tuttava jolle kanssa sektio tehtiin makasi kipupumpussa viikon sängyn pohjalla...
Tässä matkan varrella kyllä sellaisenkin huomannut, että kipujen tunteminen on todella henk. koht. asia. Mulla on kaksoset leikattu suunnitellusti ja seuraavana aamuna leikkauksesta hiivin jo ulos nurkan taakse paheita harrastamaan . Yksi tuttava jolle kanssa sektio tehtiin makasi kipupumpussa viikon sängyn pohjalla...
Minni67- Viestien lukumäärä : 195
Ikä : 57
Registration date : 02.11.2010
Multa leikattiin sappirakko kivineen mahanleikkuun kanssa samaan aikaan, ja sain ihan saatanallisen mustelman ja olin tooodella kipeä.. mun kivi oli ISO, 4senttinen.. suosittelen poistattamaan ne vaan jos suostuvat samalla..menee samoihin kipuihin ja monestihan sappivaivat pahenee, kun ihminen laihtuu reilummin, mitä tän leikkuun jälkeen on sopivaa toivoa
Mulla tosin kipukohtauksia tulee edelleen, muttei niin usein ja niin pitkäkestoisia.. lekuri sanoi, jotta koska maksan sisällä oleviin tiehyihin jumittuu välillä kivimurskaa tai jotain...niiden muodostus ei lopu, vaikka sappirakko viedäänkin? ..hämärää..
Sappikivut on IHAN kamalia. Luulee ja toivoo samaan aikaan, että kuolee..ja lopuksi pelkää ettei kuolekaan, kun sattuu niin stanasti. Ihan kamalia.
Mulla tosin kipukohtauksia tulee edelleen, muttei niin usein ja niin pitkäkestoisia.. lekuri sanoi, jotta koska maksan sisällä oleviin tiehyihin jumittuu välillä kivimurskaa tai jotain...niiden muodostus ei lopu, vaikka sappirakko viedäänkin? ..hämärää..
Sappikivut on IHAN kamalia. Luulee ja toivoo samaan aikaan, että kuolee..ja lopuksi pelkää ettei kuolekaan, kun sattuu niin stanasti. Ihan kamalia.
Kiitos kaikille, kivet siis lähtekööt
Ekassa "kunnon kohtauksessa" luulin saaneeni sydänkohtauksen Viimeisessä heräsin kipuun, mutta Litalgin tuli liian myöhään... Miksihän nuo kohtaukset on illalla/yöllä?
Oiskohan Wee2be:n jutuissa ollutkin joskus noista kivien samanaikaisesta leikkuusta. Toivottavasti pääsen heti leikkaukseen, jossa viedään maha ja kivet!
Ekassa "kunnon kohtauksessa" luulin saaneeni sydänkohtauksen Viimeisessä heräsin kipuun, mutta Litalgin tuli liian myöhään... Miksihän nuo kohtaukset on illalla/yöllä?
Oiskohan Wee2be:n jutuissa ollutkin joskus noista kivien samanaikaisesta leikkuusta. Toivottavasti pääsen heti leikkaukseen, jossa viedään maha ja kivet!
Syöt tod. näk. illalla jotain mika aiheuttaa kohtauksen(kanamuna, käristetty ruoka esim.)
Lyltsy- Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Registration date : 28.03.2010
Mulla ainakaan kohtaukset ei liity ruokiin.. joskus niitä tulee vaikka en olisi syönyt kaurapuuroa kummempaa.. ennen oli paremminkin havaittavissa rasvaisen ruoan kanssa varsinkin kivut, nyt selkeää tekijää ei ole.. Mutta sappivaivoille on iso lista joka voi laukaista..
joo toki tiedän että ne on kovia vaivoja, ja jopa joskus vaativat sairaalahoitoa. Sillä kuuntelemisella tarkoitan sitä että aina on vähän varpaillaan kun jotain tunnetusti ärsyttävää syö.
Riski_iita- Viestien lukumäärä : 188
Registration date : 29.06.2010
Minultakin löydettiin yllätyksekseni 2 isoa sappikiveä leikkausta edeltävässä ultrassa.Ei koskaan oirelleet ja eivät poistaneet ohituksen aikana mikä olisi kyllä ollut hyvä että olisivat menneet samoilla kivuilla.Nyt saa jänskätä koska alkavat vaivata.käääk
malluska- Viestien lukumäärä : 48
Ikä : 71
Registration date : 06.01.2011
Jäin miettimään tuota kananmunaa, nyt on ollut keitettyjä munia useati kotosalla ja oireita on myös ollut huomattavasti useammin.
malluska: miksi eivät poistaneet samalla?
malluska: miksi eivät poistaneet samalla?
Mulla ei poistettu samalla ettei leikkaus laajenisi liikaa, oli siis sitä pientä hiekkaa täynnä mun sappi rakko. Ja mun oireilu on ollut pää asiassa kuvotus ja jatkuva oksentelu aina ei kuulemma aiheuta kipuja esim oksentaminen kumartumisen jälkeen ilman mitään syömisiä oli mulle ihan tavallista ennen sappirakon poistoa.
kissus nytkö jo- Viestien lukumäärä : 592
Registration date : 09.09.2010
Minulle myös lääkäri sanoi, että jos ruvetaan leikkaamaan sappea samalla, leikkausaika venyy pidemmäksi! Minulla ei ole ole ollut varsinaista sappikohtausta.
Elämä edessä- Viestien lukumäärä : 883
Ikä : 70
Registration date : 01.11.2009
Sappivaivat kiusaavat itseäni edelleen vaikka sappirakko poistettiin 9.2.10
Nyt vaan kivut ovat TODELLA kovia. Epäilevät että sappitiehyessä olisi kiviä.
Vaivat ovat välillä vaatineet ambulanssi kuljetusta Salon aluesairaalaan. Mitään tarkkaa tietoa ei ole mikä ne kohtaukset laukaisee ja syön kyllä kaikkea.
Toisella kerralla se on joku muu kuin ennen.
Nyt vaan kivut ovat TODELLA kovia. Epäilevät että sappitiehyessä olisi kiviä.
Vaivat ovat välillä vaatineet ambulanssi kuljetusta Salon aluesairaalaan. Mitään tarkkaa tietoa ei ole mikä ne kohtaukset laukaisee ja syön kyllä kaikkea.
Toisella kerralla se on joku muu kuin ennen.
Tikrustiina75- Viestien lukumäärä : 201
Ikä : 49
Registration date : 12.01.2009
Ei minulle mitään varsinaista syytä sanoneet mutta varmaankin se oli just toi ettei leikkausaika pitene.Minullakin ollut tollaista kuvotuksen tunnetta mutta tähän asti olen vain luullut sen johtuneen tästä vatsalaukun pienuudesta.Mikään ruoka ei tahdo maistua ja on vaikeaa suunnitella syömisiä kun ei maistu.Ruokaa joutuu heittää pois kun vanhenee.Täytyy kysellä tästä sappi hommasta kun Meikussa seuranta aika toukokuun lopulla. Riittävä veden juonti helpottaa aina joten kuvotus voi johtua myös liian vähäisestä juomisesta.
malluska- Viestien lukumäärä : 48
Ikä : 71
Registration date : 06.01.2011
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa