Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

laihdutusleikkaukseen pääsyn edellyttämä laihdutus ?

+3
möhrötti
Norsu
morgan kane
7 posters

Siirry alas

laihdutusleikkaukseen pääsyn edellyttämä laihdutus ? Empty laihdutusleikkaukseen pääsyn edellyttämä laihdutus ?

Viesti kirjoittaja morgan kane Ti Kesä 23, 2009 11:42 pm

hei,
onko tietoa, kuinka paljon on laihdutettava, että leikkaus (gastric bypass) voidaan tehdä, eli kuinka paljon alle 60 bmi täytyy
saada (?)
Entä syöminen sitten leikkauksen jälkeen, kun tavoitepaino (normaalipaino?) on saavutettu, pystyykö mitättömään vatsapussukkaan
syömään niin paljon, ettei mene alipainoiseksi?

morgan kane

Viestien lukumäärä : 2
Registration date : 21.05.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

laihdutusleikkaukseen pääsyn edellyttämä laihdutus ? Empty Vs: laihdutusleikkaukseen pääsyn edellyttämä laihdutus ?

Viesti kirjoittaja Norsu Ke Kesä 24, 2009 12:28 am

Moi Morgan,

Itselläni paino nyt 175 kg (sisätautilääkärin käynnillä HYKSissä 179 ja ennen työterkkarin ENEä 193 kg) ja BMI 54 ja nyt menossa jo leikkaavan kirurgin juttusille. HYKSistä tuli myös papru, että leikkausajankohta olisi loppukesä/alkusyksy. Tällä hetkellä on päällä kevennetty ruokavalio, jossa yksi ateria päivässä korvataan ENE-pussukalla ja se tuntuu purevan. Sisäisesti olen jo alkanut valmistautua viimeiseen ENEen kunhan komento Peijaksesta käy. Sellainen kuulemma tulee aina ennen leikkausta, jotta maksan koko pienenee ja kirurgille syntyy lisää tilaa operoida...

Mulla oli muuten sama kysymys tosta painonpudotuksen jatkumisesta ja HYKSin sisätautilääkärissä sain vastauksen, joka rauhotti kummasti. Eli vaikka vatsalaukku on leikkauksen jälkeen pienempi, niin painoa putoaa noin 1-5 vuoden ajan ja yleensä samalla tavalla kuin esim. ENE-dietillä, eli ensin lähtee paljon ja sitten painonpudotus hidastuu ja saattaa välillä junnata jopa paikoillaan. On hyvä kuulla, että muillakin on samoja kysymyksiä kun aina välillä miettii kyseleekö sitä ihan hölmöjä, mutta itseasiassahan on vain hölmöä jos ei kysele...

Lääkärillä oli kuulemma vain yksi tilanne tiedossa, jossa leikkauspotilaan ruokailua piti ruveta seuraamaan, koska painonpudotus meni överiksi ja potilaasta oli kovaa vauhtia tulossa anorektikko. Ymmärsin, että tällaisen riski on suunnilleen sama kuin kuolema leikkauspöydälle. Korjatkaa, jos olen ymmärtänyt väärin.

Eli lippu korkealle!

T. elephant
Norsu
Norsu

Viestien lukumäärä : 84
Registration date : 16.12.2008

laihdutusleikkaukseen pääsyn edellyttämä laihdutus ? Empty Vs: laihdutusleikkaukseen pääsyn edellyttämä laihdutus ?

Viesti kirjoittaja möhrötti To Kesä 25, 2009 1:30 pm

Läheskään kaikki ei saavuta ns. normaali painoa siis sitä mitä taulukoitten mukaan pitäis painaa mut silti ovat tyytyväisiä koska painon putoominen on reilu.
Ittelläni taulukko painoon on viel varmaanki parikymment kiloo mut silti oon ihan tyytyväinen tähän painooni omasta mielestäni oon jo normaali suomalainen nainen.
Mitä tulee siihen et lakkaako painon putoominen nii kyll se lakkaa ihan itekseen. Pikkuhiljaa putoominen hidastuu ja sit niinku toppaaki johonki painoon ja sen jälkeen tulee kuvioihin ihan normaali laihduttaminen jos haluaa painon pienemmäks.
Tietty kyllähän niitä tapauksia tulee et paino laskee liikaa mut taitaa olla kumminki harvinaisia.
Tää on vaa mun kokemus reilun kahden vuoden ajalta ku oon seurannu leikattuja eli mitään fakta tietoo mull ei oo sori.
Leikkauksia on Suomes isommas mittakaavas tehty nii vähä aikaa et kunnon seuranta tuloksia tullaan saamaan vast muutaman vuoden päästä.
möhrötti
möhrötti

Viestien lukumäärä : 67
Registration date : 05.09.2008

Viesti kirjoittaja Admin To Kesä 25, 2009 11:34 pm

Olen keskustellut muutamien sellaisten kanssa, joilla painonlasku on ollut hurjaa ja on ollut seurannassa, sen vuoksi, ettei paino pääse laskemaan enempää, mutta kyllä pitää sanoia, että on se kuitenkin aika harvinaista, että paino laskee liikaa.

Tosin on myös niitä tapauksia, joilta on tuo leikkaus jouduttu purkamaan, kun paino on laskenut vaarallisen matalaksi, mutta tämä on siis todella äärimmäisen harvinaista, eikä minun tiedossani ole kuin yksi tapaus.
Ulkomailla noita on kaiketi enempi tapahtunut, että on leikkaus jouduttu purkamaan. Nyt on onni, että leikkaustekniikoita on muutamia, joiden välillä lääkärit voivat tutkia, mikä kenellekin sopii ja kuinka potilas laihtuu niiden johdosta.
Itselläni leikkauksesta nyt 2v2kk ja voin sanoa, että yhä painoni on laskusuunnassa, vaikkakin hitaasti mennään, mutta mennään silti, mik ihan hyvä asia.

Mukavaa, että lääkärit kertovat tuon tosiasian, että painonlasku on mahdollista 1-5 vuotta, sillä useimmat siitä eivät kerro, vaan asia kerrotaan niin, että normaalisti paino putoaa vuoden leikkauksesta ja sen jälkeen loppuu. Tämä ei siis ole totta. Itse olen jo vuosia sitten lukenut erään artikkelin , jossa sanottiin, että laihtuminen tapahtuu keskimäärin 12-54kk ajan, siis tuonkin yli ja ali voi mennä, mutta pitkällä ajalla tutkituista on siis ajoittunut noiden kuukausien välille painonlasku.
Itse toivoisin, että kuulun tuohon 54kk joukkoon, sillä nyt on kulunut jo 26kk ja vielä putoaa. Laskunvaraa on vielä vaikka kuuinka paljon, eikä liikaa laihtumisen vaaraa itselläni ole.
Admin
Admin
Admin

Viestien lukumäärä : 107
Registration date : 05.09.2008

https://laihdutusleikkaus.palstani.com

Viesti kirjoittaja hylje Pe Elo 07, 2009 10:27 pm

tietääkö jos BMI on 60 onko olemassa joku raja millä voidaan leikata? Question
näin kai se alku kysymys meni,
mä ainakaan en löytänyt vastauksia kuin,mitä kelläkin jne painonlasku ollut jälkeen leikkauksien,
tahi sit meni totaali ohi, sekään ei kyl ihme silent

itsellä BMI50 tietämissä, ja kovin yritän ennen kirurgin vastaanottoa,24.9 alas, ettei
vaan käy niin että sanoo eiku laihduta viel 20kiloa,,, jne
hylje
hylje

Viestien lukumäärä : 185
Ikä : 61
Registration date : 04.08.2009

Viesti kirjoittaja sörkänsalli Ma Marras 02, 2009 10:14 pm

Käsittääkseni painoyläraja sille, keitä suostutaan leikkaamaan, johtuu kahdesta asiasta: Siitä, kuinka suureksi nukutusriski kasvaa, ja osittain siitä, mitkä valmiudet on leikata erittäin painavia.

Googlen mukaan standardi operointipöytä kestää vain 135kg painavan potilaan ja nimenomaan painaville henkilöille tarkoitettu pöytä kestää 270kg. Tärkeämpää on kuitenkin se että mikä katsotaan olevan riski kunkin potilaan kohdalla. Tähän vaikuttaa paitsi bmi myös liitännäissairaudet kuten diabetes.

Eli sori, Morgan, tässäkään ei auta kuin purra luotia ja mennä kuuntelemaan kirurgin/anestesialääkärin tuomio omalla kohdallasi.

sörkänsalli

Viestien lukumäärä : 83
Registration date : 06.10.2009

Viesti kirjoittaja V.Hepo Ti Marras 03, 2009 2:28 am

eräs tuttuni selivitti minulle, että kielteinen päätös perustui siihen ettei suomessa ole niin isoa pöytää millä operoida, eikä niin pitkiä työkaluja? Tätä en kyllä usko sillä munkin ihran läpi mentiin sappirakko poistamaan ihan normi operointi kamoilla, kun Lks:ssä ei edes ole niitä isommille ihmisille tarkotettuja(kuulemma)Ja ok..maha oli sen näkönenki että niitä oli runnottu, mutta pienin paha siinä et pysty taas juomaan vettä. Näin hälle oli sanottu. No ok..ihminen onkin TODELLA ISO. Painoa en enää muista, mutta kenkiä hän ei saa jalkaansa muualtakuin mittatailauksena ameriikasta jne. Nyt hän koittaa kovasti saada painoaan tippumaan, mutta en tiedä edistyksestä, kun ei olla aikoihin nähty. Kävelemään hän pystyy sen kymmenisen metriä yhtäjaksosesti, eli elopainoo on todellakin paljon! Ymmärtäisin niin että Eteläsuomessa mikään ei oo mahdotonta? Very Happy Että josko se täällä perähikiällä takkuaa tää homma. Oysikin nyt kuiten on melkee lappia. Laughing
V.Hepo
V.Hepo

Viestien lukumäärä : 92
Registration date : 07.08.2009

Viesti kirjoittaja Sponsored content

Sponsored content

Takaisin alkuun

- Similar topics

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa