Ruoka leikkauksen jälkeen on sosemaista!!!
+27
lisbet
eräpena
anssidi
Inka
Muhku
m30/157
Fisu
justinat
Piuku
BLOCCO
Helka
toukka79
silkkiuikku
Lovely
Leppis
Pallokala
Bullero
Lyltsy
Kotletti
Hansu46
HyeeNa!
kissus nytkö jo
ritu
hansu
tigertytto
Kimby
Rintasir
31 posters
Vs: Ruoka leikkauksen jälkeen on sosemaista!!!
Minä puraisin Panadolin ja buranan puoliksi ennenkuin ruuan tai nesteen kanssa nielaisin. Ajattelin niin että se sulaa vattas ennen kuin lähtee eteepäin.
Piuku- Viestien lukumäärä : 189
Registration date : 26.10.2010
Mä olen nyt puolitellut antibiotit ja mahdolliset lääkkeet, ei ole ollut massussa mitään ongelmia. Kamalampaa oli yrittää jauheena tai nesteeseen sekoitettuna niitä ottaa.
Kun, hoitaja meinas osastolla, että kaikki pitäis jauhaa
Kun, hoitaja meinas osastolla, että kaikki pitäis jauhaa
Muhku- Viestien lukumäärä : 43
Registration date : 30.08.2011
Mä oon ottanut aina kokonaisena riittävän nesteen kera, sellaisen ohjeen sain. Ei ongelmia.
Lyltsy- Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Registration date : 28.03.2010
kerralla tulee kyllä kaikki napit hotkittua..
m30/157- Viestien lukumäärä : 29
Registration date : 27.01.2010
Luin tämä ketjun nyt ihan kokonaan läpi. MITEN ihmeessä kukaan voi olla varma mistään ohjeistuksien varmuudesta, kun menee niin laidasta laitaan ja täysin eriäviä ohjeistuksia
Olen aika järkyttynyt, koska sama leikkaus meille on tehty, samoilla ohjeilla mielestäni jokaisen pitäisi toimia.
Olen yrittänyt välttää noita ns. siemeniä marjoista, uskomatonta kuitenkin, että joka ikinen päivä sairaalassa joka ruoalla tuotiin naaman eteen vadelmajogurtteja, marjakeittoja jotka ihan täynnä näitä siemeniä ja kuoria. Sanoinkin monta kertaa, että vähänkään tietämätön ihminen näitä varmaan söisi ja varsinkin alussa kun olin kuumeessa ja ihan ulapalla lääkkeistä niin hörppäsin mehukeittoa ja sen jälkeen mietin ja onneksi hoksasin, että eihän tämmöstä pitänyt syödä lainkaan.
Appelsiineista, mandariineista ym, sanottiin ettei vuoteen saisi syödä.
Aijon kyllä soittaa näistä asioista oysiin ja vähän jututtaa, mitä ovat mieltä ohjeistuksien todella isoista eroavaisuuksista.
Mä olen syönyt jogurtteja ja 12kk pilttejä jotka olen sauvasekoittimella pistänyt ihan veteläksi. Kyllästyttää tosin jo nämäkin.
Mä olen kyllä tuon ruoan kanssa tosi vaikee ihminen
Ja odottelen edelleen sitä että se ruoanhimo katoaisi, vaan sitä ei kyllä ole näkynyt...
Olen aika järkyttynyt, koska sama leikkaus meille on tehty, samoilla ohjeilla mielestäni jokaisen pitäisi toimia.
Olen yrittänyt välttää noita ns. siemeniä marjoista, uskomatonta kuitenkin, että joka ikinen päivä sairaalassa joka ruoalla tuotiin naaman eteen vadelmajogurtteja, marjakeittoja jotka ihan täynnä näitä siemeniä ja kuoria. Sanoinkin monta kertaa, että vähänkään tietämätön ihminen näitä varmaan söisi ja varsinkin alussa kun olin kuumeessa ja ihan ulapalla lääkkeistä niin hörppäsin mehukeittoa ja sen jälkeen mietin ja onneksi hoksasin, että eihän tämmöstä pitänyt syödä lainkaan.
Appelsiineista, mandariineista ym, sanottiin ettei vuoteen saisi syödä.
Aijon kyllä soittaa näistä asioista oysiin ja vähän jututtaa, mitä ovat mieltä ohjeistuksien todella isoista eroavaisuuksista.
Mä olen syönyt jogurtteja ja 12kk pilttejä jotka olen sauvasekoittimella pistänyt ihan veteläksi. Kyllästyttää tosin jo nämäkin.
Mä olen kyllä tuon ruoan kanssa tosi vaikee ihminen
Ja odottelen edelleen sitä että se ruoanhimo katoaisi, vaan sitä ei kyllä ole näkynyt...
...tuolla muualla lupasin raportoida tilanteistani, mutta jatkan tässä topicissa, joka vastaa tämänhetkistä tilannettani projektissa
--olit missä kunnossa tahansa, niin sairaalaruokailu on omalla vastuullasi!--
TAYSissa hoitajalle ihmettelin, kun leikkausta seuraavana päivänä toivat päivällistarjottimen, jotta enhän noita kaikkia voi syödä. Sitten oli toppuuttelemista etteivät vieneet tarjotinta pois kesken, kun siitä lusikka kerrallaan kokeilin miten purjokeitto menee sisään (sen makean kiisselin jätin koskematta). Seuraavana aamuna oli mannavelli ja joku kiisseli ja päivän mittaan tuli vihanneskeittoa ym. Kysyin yhdeltä hoitajalta sitten, että mikä on tuo ateriakuvio, niin sanoi, että keittiöltä on tilattu GBP-leikatuille ateriat ohjeiden mukaan, mutta eihän heistä kukaan täällä ehdi vahtimaan mitä potilaat syövät! Totesin siihen vain, jotta kun on kova kipulääkitys ja pitkä ruokatauko, niin jokuhan voi vahingossa vetää itsensä liikaa täyteen, niin sitten teille ainakin tulee ylimääräistä duunia...
Ravitsemussuunnittelija toki kävi läpi ne sairaalasyömisetkin, mutta silloin oli jo kolme ateriatarjotinta pläjäytetty viereen.
-sairaalatyö suunnitellaan organisaation - ei potilaan ehdoilla!
Minä olisin TAYSissa keskiviikkoisen leikkauksen jäljiltä vieläkin, ellen itse olisi heti perjantaiaamuna alkanut kärttää sitä, että milloin ravitsemussuunnittelija tulee ohjeistamaan. Ensimmäinen vastaus oli, jotta maanantaina. Kun sitä jatkuvasti jaksoin kysellä, niin saivat sen vielä samalle päivälle perjantaille. Kun vielä varmistin, että minut leikannut lääkäri kiertää lauantaina, niin lauantaista poislähtöäni ei olisi enää voinut estää muuta kuin se, että muuttuneita lääkereseptejä ei olisi tehtävän saanut sistätautilääkräri ehtinyt kirjoittaa. Siksi aloin niistäkin kysellä hyvissä ajoin jo perjantaina virastoaikaan. Normaalistihan kotiinlähtö siirtyy 3 - 6 tuntia vain siksi, että joku lääkäri ei ole muistanut kirjoittaa reseptiä. Onneksi näiden lihavuusleikkausten/diabetesleikkausten sapluuna on TAYSissa aika selkeä, joten ei tule lääkärien ja eri osastojen välisiä arvovaltakiistoja, jotka eniten pidentävät sairallassaoloja.
- Elo kotona on yhtä syömistä
kun tekee aterian, niin sen syömiseen menee helposti puoli tuntia ja sitten vajaan parin tunnin verran naukkailen nesteitä ja taas teen aterian, jonka nauttimiseen lusikka kerrallaan kuluu aikaa puoli tuntia ja sitten naukkailen...
Näyttäis nyt sunnuntaina olleen 7 ateriaa ja niiden välillä nestepuolella mm. piimää ja jugurttia sen verran että kaloreita on kasassa 1200 ja protskuja 60. Nesteitä on mennyt lähes 3 litraa! Ruoat on vielä ollu pussikeittoja ja kaurapuuroa, jota saatan tuossa vielä hauduttaa yhden satsin, kun taitaa taas parit pitkät päiväunet valvottaa myöhään. Vatsa tuntuu edelleen tykkäävän tuosta kaurapuurosta. Juomapuolella sen sijaan tuo miedostikin hiilihapotettu kivennäisvesi aiheuttaa vielä tuntoja mahassa, joten vesi- ja piimälinjalla on oltu kylmissä ja kahvia ja teetä menee myös - tee myös kylmänä.
- kesti 4,5 vrk leikkauksesta, ennenkuin "mämmiä tuli pyrstöstä"
Ei ole vissiin kovin paljon ollut esillä miten suoli toimii leikkauksen jälkeen, mutta sitä kun jo sairaalassa kyselivät, niin odottelin, jotta eikö se jo ala toimimaan. Ilmavaivoista vapauttavia kaasupäästöjä alkoi tosin ilmaantua jo vuorokausi leikkauksen jälkeen, joten herättelin toiveita, että röörit on jätetty osin auki! Mutta niin neste- ja soseruoalla on oltu, jotta suoli toimi 4,5 vrk leikkauksen jälkeen ekan kerran - eli tänään iltamyöhään oli tämä vapauttava hetki! Kovin oli mämmimäistä jätöstä tullut peräpäästä (ilmeisesti oli vajaa tuohkosellinen), mutta pääasia että väylä on kunnossa! Nyt uskon, että siellä on kanavat oikeassa järjestyksessä. Nestepuoltahan tarkkailivat TAYSissa keskiviikkoaamusta perjantai-iltaan, jona aikana laskettiin sekä sisään laitetut että ulos tulleet nesteet. Perjantaina niiden raporttien mukaan olin jo juonutkin nesteitä vuorokaudessa yli 2,5 litraa - ja olin tipassa lauantaiaamuun asti.
- Pillereistä antoivat TAYSissa ohjeeksi ottaa ne kokonaisina runsaan nesteen kanssa - kysyin vielä erikseen ravitsemussuunnittelijalta ja vahvisti asian.
Muhkulle: Toivon mukaan nuo ravitsemusterapeuttiyhdistyksen ohjeet on oululaistenkin ammattilaisten käytössä.
Lyltsyle: Huomasin tänään että laitoin lautasliinaan suuhuni pyörimään jääneitä purjonpaloja. (muistaakseni Sinun raportoimasi) Kokemukset lautasliinaan kätkemisistä tulivat silloin mieleeni. Samoin tein mustikkajugurtissa olleille mustikankuorille ja siemenille. Nyt olen huomannut kuinka tarkat aistit meidän suussamme on. Pystymme pureskellessamme erottamaan nuo liian suuret ja teräviltä tuntuvat muruset, joita nyt ainakaan alkuun ei kannata nielaista. Eipä ole tullut hotkiessa huomattua tuotakaan.
Onneksi on vielä omat hampaat - niille osaa antaa nyt arvoa. Jo se , että sairaalassa kysyivät, jotta onko teillä omat hampaat pisti tajuamaan, jotta kaikilla ei todellakaan ole (tässä 60+ iässä). Meidän kotikylä huolehtii hyvin GBP leikatuista, sillä minulle oli jo tullut kutsu hammaslääkärille tarkastusta varten. Kiitos omalääkäri!
Jos huomenna kokeilisi varovasti sauvojen kanssa tepastella tuossa pihapiirissä.
--olit missä kunnossa tahansa, niin sairaalaruokailu on omalla vastuullasi!--
TAYSissa hoitajalle ihmettelin, kun leikkausta seuraavana päivänä toivat päivällistarjottimen, jotta enhän noita kaikkia voi syödä. Sitten oli toppuuttelemista etteivät vieneet tarjotinta pois kesken, kun siitä lusikka kerrallaan kokeilin miten purjokeitto menee sisään (sen makean kiisselin jätin koskematta). Seuraavana aamuna oli mannavelli ja joku kiisseli ja päivän mittaan tuli vihanneskeittoa ym. Kysyin yhdeltä hoitajalta sitten, että mikä on tuo ateriakuvio, niin sanoi, että keittiöltä on tilattu GBP-leikatuille ateriat ohjeiden mukaan, mutta eihän heistä kukaan täällä ehdi vahtimaan mitä potilaat syövät! Totesin siihen vain, jotta kun on kova kipulääkitys ja pitkä ruokatauko, niin jokuhan voi vahingossa vetää itsensä liikaa täyteen, niin sitten teille ainakin tulee ylimääräistä duunia...
Ravitsemussuunnittelija toki kävi läpi ne sairaalasyömisetkin, mutta silloin oli jo kolme ateriatarjotinta pläjäytetty viereen.
-sairaalatyö suunnitellaan organisaation - ei potilaan ehdoilla!
Minä olisin TAYSissa keskiviikkoisen leikkauksen jäljiltä vieläkin, ellen itse olisi heti perjantaiaamuna alkanut kärttää sitä, että milloin ravitsemussuunnittelija tulee ohjeistamaan. Ensimmäinen vastaus oli, jotta maanantaina. Kun sitä jatkuvasti jaksoin kysellä, niin saivat sen vielä samalle päivälle perjantaille. Kun vielä varmistin, että minut leikannut lääkäri kiertää lauantaina, niin lauantaista poislähtöäni ei olisi enää voinut estää muuta kuin se, että muuttuneita lääkereseptejä ei olisi tehtävän saanut sistätautilääkräri ehtinyt kirjoittaa. Siksi aloin niistäkin kysellä hyvissä ajoin jo perjantaina virastoaikaan. Normaalistihan kotiinlähtö siirtyy 3 - 6 tuntia vain siksi, että joku lääkäri ei ole muistanut kirjoittaa reseptiä. Onneksi näiden lihavuusleikkausten/diabetesleikkausten sapluuna on TAYSissa aika selkeä, joten ei tule lääkärien ja eri osastojen välisiä arvovaltakiistoja, jotka eniten pidentävät sairallassaoloja.
- Elo kotona on yhtä syömistä
kun tekee aterian, niin sen syömiseen menee helposti puoli tuntia ja sitten vajaan parin tunnin verran naukkailen nesteitä ja taas teen aterian, jonka nauttimiseen lusikka kerrallaan kuluu aikaa puoli tuntia ja sitten naukkailen...
Näyttäis nyt sunnuntaina olleen 7 ateriaa ja niiden välillä nestepuolella mm. piimää ja jugurttia sen verran että kaloreita on kasassa 1200 ja protskuja 60. Nesteitä on mennyt lähes 3 litraa! Ruoat on vielä ollu pussikeittoja ja kaurapuuroa, jota saatan tuossa vielä hauduttaa yhden satsin, kun taitaa taas parit pitkät päiväunet valvottaa myöhään. Vatsa tuntuu edelleen tykkäävän tuosta kaurapuurosta. Juomapuolella sen sijaan tuo miedostikin hiilihapotettu kivennäisvesi aiheuttaa vielä tuntoja mahassa, joten vesi- ja piimälinjalla on oltu kylmissä ja kahvia ja teetä menee myös - tee myös kylmänä.
- kesti 4,5 vrk leikkauksesta, ennenkuin "mämmiä tuli pyrstöstä"
Ei ole vissiin kovin paljon ollut esillä miten suoli toimii leikkauksen jälkeen, mutta sitä kun jo sairaalassa kyselivät, niin odottelin, jotta eikö se jo ala toimimaan. Ilmavaivoista vapauttavia kaasupäästöjä alkoi tosin ilmaantua jo vuorokausi leikkauksen jälkeen, joten herättelin toiveita, että röörit on jätetty osin auki! Mutta niin neste- ja soseruoalla on oltu, jotta suoli toimi 4,5 vrk leikkauksen jälkeen ekan kerran - eli tänään iltamyöhään oli tämä vapauttava hetki! Kovin oli mämmimäistä jätöstä tullut peräpäästä (ilmeisesti oli vajaa tuohkosellinen), mutta pääasia että väylä on kunnossa! Nyt uskon, että siellä on kanavat oikeassa järjestyksessä. Nestepuoltahan tarkkailivat TAYSissa keskiviikkoaamusta perjantai-iltaan, jona aikana laskettiin sekä sisään laitetut että ulos tulleet nesteet. Perjantaina niiden raporttien mukaan olin jo juonutkin nesteitä vuorokaudessa yli 2,5 litraa - ja olin tipassa lauantaiaamuun asti.
- Pillereistä antoivat TAYSissa ohjeeksi ottaa ne kokonaisina runsaan nesteen kanssa - kysyin vielä erikseen ravitsemussuunnittelijalta ja vahvisti asian.
Muhkulle: Toivon mukaan nuo ravitsemusterapeuttiyhdistyksen ohjeet on oululaistenkin ammattilaisten käytössä.
Lyltsyle: Huomasin tänään että laitoin lautasliinaan suuhuni pyörimään jääneitä purjonpaloja. (muistaakseni Sinun raportoimasi) Kokemukset lautasliinaan kätkemisistä tulivat silloin mieleeni. Samoin tein mustikkajugurtissa olleille mustikankuorille ja siemenille. Nyt olen huomannut kuinka tarkat aistit meidän suussamme on. Pystymme pureskellessamme erottamaan nuo liian suuret ja teräviltä tuntuvat muruset, joita nyt ainakaan alkuun ei kannata nielaista. Eipä ole tullut hotkiessa huomattua tuotakaan.
Onneksi on vielä omat hampaat - niille osaa antaa nyt arvoa. Jo se , että sairaalassa kysyivät, jotta onko teillä omat hampaat pisti tajuamaan, jotta kaikilla ei todellakaan ole (tässä 60+ iässä). Meidän kotikylä huolehtii hyvin GBP leikatuista, sillä minulle oli jo tullut kutsu hammaslääkärille tarkastusta varten. Kiitos omalääkäri!
Jos huomenna kokeilisi varovasti sauvojen kanssa tepastella tuossa pihapiirissä.
BLOCCO- Viestien lukumäärä : 201
Registration date : 19.10.2010
Miten ihmeessä saat BLOCCO nestemäisellä dieetillä 1200 kaloria kasaan päivässä?! Mulla ei mennyt millää ilveellä niin paljon alas, vaikka ruokailuja oli se 7-8 kertaa päivässä. Proteiinin kerääminen tarpeeksi varsinkin tuolla nestemäisellä oli sen verran haastavaa että ostin suosiolla Hera 80 -jauhetta, millä tarvittavan määrän sai kasattua. Nyt kun olen toista päivää pehmeällä ruokavaliolla on toivottavasti helpompaa.
Mulla on mennyt jotenkin ohi paljonko pitäisi suunnilleen syödä kaloreita kun on mennyt pari viikkoa leikkauksesta ja on siirtynyt pehmeälle ruokavaliolle, voisiko joku opastaa? Ruokailu on helppoa ja ihan mielyttävää, vaikka mikään varsinainen nälkä ei olekaan.
Mulla on mennyt jotenkin ohi paljonko pitäisi suunnilleen syödä kaloreita kun on mennyt pari viikkoa leikkauksesta ja on siirtynyt pehmeälle ruokavaliolle, voisiko joku opastaa? Ruokailu on helppoa ja ihan mielyttävää, vaikka mikään varsinainen nälkä ei olekaan.
Helka- Viestien lukumäärä : 166
Registration date : 31.07.2010
Mulle tuottaa ongelmia tuo proteiinien laskeminen Ei taida tulla tarpeeksi olotilan perusteella
Hei Muhku minulle tuo proteiinilaskuri http://www.tiesydameen.fi/proteiinilaskuri
näytti, että liian vähän proteiinia. Tänä iltana otan eka kertaa proteiinilisää. Toivottavasti on edes siedettävän makuista. Siitä tulee 20 grammaa lisää proteiineihin ja 95 kcal.
näytti, että liian vähän proteiinia. Tänä iltana otan eka kertaa proteiinilisää. Toivottavasti on edes siedettävän makuista. Siitä tulee 20 grammaa lisää proteiineihin ja 95 kcal.
Inka- Viestien lukumäärä : 142
Registration date : 10.06.2011
No mulla näyttää menevän tuon laskurin mukaan aika huonosti. Millaista proteiinilisää käytät?
Jos proteiinit haluaa ruoasta niin leipäjuustossa paljon lihahyytelö on siihen hyvä ja näistä saa kaloreitakin nesteenä palauttavaa proteiinijuomaa niin kyllä tulee... em lidl. Alussa sotkin lihahyytelön kauravelliin kun oli se velli kausi menossa, kokeilkaa se oli ihan hyvää ku teki niin suolaista ja leipää mieli....
kissus nytkö jo- Viestien lukumäärä : 592
Registration date : 09.09.2010
Hei Muhku Kävin tutkailemassa kehonrakentajille tarkoitettuja proteiinilisiä ja sieltä noukin itselleni sellaisen, jossa on soija- ja maitoproteiinia 80 g/100 g kaakaonmakuisena. Duunaan sitä lisäämällä kaakaota ja parhaimalta se maistuu kahviin sekoitettuna.
Näissä proteiinilisä-asioissa olen täysi noviisi. Ehkä joku osaa neuvoa paremmin
Sen olen kuitenkin huomannut, että painon putoaminen hidastuu, jos ei syö riittävästi proteiinia.
Näissä proteiinilisä-asioissa olen täysi noviisi. Ehkä joku osaa neuvoa paremmin
Sen olen kuitenkin huomannut, että painon putoaminen hidastuu, jos ei syö riittävästi proteiinia.
Inka- Viestien lukumäärä : 142
Registration date : 10.06.2011
Mä oon käyttänyt alussa maustamatonta Hera80-jauhetta jota saa esim. Prisman urheiluosastolta. Sitä voi sekoittaa esim. jugurttiin.
Lyltsy- Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Registration date : 28.03.2010
Paino mulla onkin juminut nyt, laiska laskemaan noita protskuja, blääh. Muuten on alkanu menemään ruoka paremmin alas ja syön pehmeitä, en enää ihan soseita.
huh huh, odottavan aika pitkä.
Aamulla on sitten 7:45 leikkaussaliin meno. Jännittää vähän ja nuo jutut ruokailutavoista vähän vaivaa. Lääkäri on käynyt samoin nukutushoitaja. Olisin halunnut enemmän bananin mallista leikkausta mutta kuulema tekevät ohitusleikkauksen. Täytyy koittaa syödä niitä soseruokia tuo 4 viikkoa ennen kuin alkaa urheilemaan muilla sapuskoilla. Mitähän noille 5 vuotta sitten leikatuille kuuluu. Onko tullut ongelmia mistään? Ilmeisesti minut on operoitu kun saan vastauksia muilta. Toivottavasti kerrankin minulla menisi hyvin ja tämä homma menisi "putkeen" ja saisin terveellisen loppuelämän ja laihtuisin tuon 35-40kg pois. 25v on tullut jojottua painon kanssa. Nyt on ikää 51v ja ois kiva vielä potkia palloa pitkään....
anssidi- Viestien lukumäärä : 5
Registration date : 10.10.2011
Suojelus Enkeleitä sinulle laikkuuseen tulehan sitten kertomaan miten meni kun jaksat
tigertytto- Viestien lukumäärä : 1222
Registration date : 16.02.2009
Hyvin keikki menee.
eräpena- Viestien lukumäärä : 622
Ikä : 65
Registration date : 15.12.2010
leikkaus tehty
Nyt on sitten leikkaus tehty ja yökin yritetty nukka. Kävelty on huurut päästä ja kohta tulee eka sapuska. mahtaa olla paljon. juomisessa ei ole ollut ongelmia, vähän liiankin elppoa. epäilin että mitään ei ole tehtykkään. jäävesi on hyvää samoin mummon mehu jäillä.
anssidi- Viestien lukumäärä : 5
Registration date : 10.10.2011
hienoa kuulla, että leikkaus onnistui! nyt vaan maltilla lipittelet hitaasti niitä sapuskoita. Katso että ovat tuoneet oikean tilauksen - (johonkin olivat tuoneet makkarapannun) - se on potilaan vastuulla mitä syö!
Siis ei muuta kuin keittoa ja velliä, pyydä lisäksi jotain proteiinijuomaa - ainakin TAYSissa oli - heti kun veden lisäksi saat mehun / piimän / maidon juotua. Älä anna viedä tarjotinta kesken pois niin ehdit rauhassa lipitellä. Maltti on nyt valttia, vaikka tuntuisi että et mitään syönyt. 1/2 dl voi olla jo paljon. Pidä taukoa ja jonkun ajan kulutta lipitä nesteitä ja taas koetat kotvan kuluttua hieman syödä. Kai seuraavat hoitajat siellä paljonko juot ja paljonko tulee pissiä. Kun pari litraa juot vuorokaudessa ja pissi on riittävän kirkasta niin pitäisi päästä jo kotiruokintaan!
Tsemppiä
Siis ei muuta kuin keittoa ja velliä, pyydä lisäksi jotain proteiinijuomaa - ainakin TAYSissa oli - heti kun veden lisäksi saat mehun / piimän / maidon juotua. Älä anna viedä tarjotinta kesken pois niin ehdit rauhassa lipitellä. Maltti on nyt valttia, vaikka tuntuisi että et mitään syönyt. 1/2 dl voi olla jo paljon. Pidä taukoa ja jonkun ajan kulutta lipitä nesteitä ja taas koetat kotvan kuluttua hieman syödä. Kai seuraavat hoitajat siellä paljonko juot ja paljonko tulee pissiä. Kun pari litraa juot vuorokaudessa ja pissi on riittävän kirkasta niin pitäisi päästä jo kotiruokintaan!
Tsemppiä
BLOCCO- Viestien lukumäärä : 201
Registration date : 19.10.2010
Hyvä anssidi.
eräpena- Viestien lukumäärä : 622
Ikä : 65
Tässä tapauksessa leikkaus on jo tehty, mutta tuleville leikkausta harkitseville; tutkikaa, perustelkaa ja vaatikaa haluamaanne leikkausta! Teknisesti banaanin mallinen (eli vertical sleeve gastroectomy eli "hialeikkaus") leikkaus on helpompi tehdä ja pidemmällä aikavälillä sen kanssa ilmenee vähemmän komplikaatioita. Tässä on isoista asioista kysymys, sillä samalla ruuansulatuskanavalla pitäisi loppuikä pärjäillä. Minä olisin jättänyt menemättä leikkaukseen jos ei olisi ollut muuta valittavana kuin esim. pantaleikkaus tai RNY-ohitusleikkaus.Olisin halunnut enemmän bananin mallista leikkausta mutta kuulema tekevät ohitusleikkauksen.
Fisu- Viestien lukumäärä : 99
Olen taas lukenut täältä, että on epätietoisuutta syömisen suhteen leikkauksen jälkeen. Tässä on erityisen htvä keskustelu asian tiimoilta.
Leppis- Viestien lukumäärä : 352
Registration date : 17.06.2011
Miksihän ne tuo muuten sairaalassa sen 3dl sose keittoa naaman eteen? Kun ei sinne mittään mee oikeesti, niin on aika kurjaa sotkea iso annos hyvää ruokaa pilalle leikkauksen jälkeisenä päivänä...
Minä söin sitä annosta pari lusikallista kerrallaan. Lautanen oli tyhjä seuraaaan ateriaan mennessä. Meillä, jättivät tarjottimen kun pyysi. Ruuan jakajat ei voi tietää, kuka pystyy syömään 2 vai 6 lusikallista tai ei mitään. Pääasiallinen tarkoitushan on kuitenkin se, että "syömään" opetellaan heti. Kaikilla se vaan ei onnistu samaan tahtiin. Ainahan se ruuan tuhlaus on ikävää.
Piuku- Viestien lukumäärä : 189
Registration date : 26.10.2010
Oys vei pois koska vatsa on kuulemma herkkä pöpöille
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa