Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Ruoka leikkauksen jälkeen on sosemaista!!!

+27
lisbet
eräpena
anssidi
Inka
Muhku
m30/157
Fisu
justinat
Piuku
BLOCCO
Helka
toukka79
silkkiuikku
Lovely
Leppis
Pallokala
Bullero
Lyltsy
Kotletti
Hansu46
HyeeNa!
kissus nytkö jo
ritu
hansu
tigertytto
Kimby
Rintasir
31 posters

Sivu 1 / 6 1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

Siirry alas

ruoka sosemaista - Ruoka leikkauksen jälkeen on sosemaista!!! Empty Ruoka leikkauksen jälkeen on sosemaista!!!

Viesti kirjoittaja Rintasir Ma Syys 12, 2011 5:39 am

Hopeaniemessä oli tänään mahtava luento Kirurgi Pipsa Peromaa-Haavistolta ja tuli paljon tärkeää asiaa esiin.

Yksi tärkeimpiä sanomia oli se, että leikkauksen jälkeistä ruokavaliosuositusta pitää noudattaa. Kun sosemaista ruokaa suositellaan, siihen on syynsä. Suolitukokset ja Blow outit ovat tulleet siitä, että aloitetaan liian nopeasti "normiruoan" syönti. Tänä kesänä on Peijaksessa ollut useampi sellainen tapaus ja kaksi kuolemaan johtanutta jäännösmahan repeämää. Molemmat olivat alkaneet syödä jo ensimmäisellä viikolla liian kuitupitoista ruokaa. Toinen kuulemma lehtipihviä ja parsaa - jotka ovat pahimmat kuviteltavissa olevat.

Älkää uskoko, jos joku sanoo että saa syödä mitä tahansa, kun soseruoka alkaa tökkiä. Kyllä sen neljä viikkoa soseruokaa kestää leikkauksen jälkeen, kun ajattelee, minkä vaivan on jo siihen asti nähnyt.
Rintasir
Rintasir

Viestien lukumäärä : 104
Registration date : 14.09.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

ruoka sosemaista - Ruoka leikkauksen jälkeen on sosemaista!!! Empty Vs: Ruoka leikkauksen jälkeen on sosemaista!!!

Viesti kirjoittaja Kimby Ma Syys 12, 2011 6:04 am

Erittäin hyvää tietoa. Täällä on paljon juuri leikattuja jotka ovat kyselleet että mitä saa syödä, ikäänkuin niille ei olisi seikkaperäiset ohjeet annettu sairaalasta...
Kimby
Kimby

Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 53
Registration date : 28.11.2009

ruoka sosemaista - Ruoka leikkauksen jälkeen on sosemaista!!! Empty Vs: Ruoka leikkauksen jälkeen on sosemaista!!!

Viesti kirjoittaja tigertytto Ma Syys 12, 2011 11:34 am

Kiitos hyvästä inffosta rintasisar...mulle on sanottu että voi syödä jo muutakin kunhan pureskelee hyvin..luojan kiitos en ole kuitenkaan uskaltanut Shocked
tigertytto
tigertytto

Viestien lukumäärä : 1222
Registration date : 16.02.2009

Viesti kirjoittaja hansu Ma Syys 12, 2011 12:55 pm

Kysehän on ruuan koostumuksesta. Normiruuastahan saa sosemaista sauvasekottimen kera, kun lisää ruokaan sopivaa nestettä. Kokoliha ja kasvikset varmasti heti leikkauksen jälkeen ovat "tappoannos" pienelle vastaleikatulle vatsalle.

Muistan yhä ensimmäisen lehtipihvini leikkauksen jälkeen. Aikaa leikkauksesta yli neljä kuukautta ja silloinkin vaikeutta pureskella se niin tasaiseksi mössöksi, että uskalsi nielaista. En yhäkään tilaa lehtipihviä.
hansu
hansu

Viestien lukumäärä : 784
Ikä : 49
Registration date : 09.08.2010

Viesti kirjoittaja Kimby Ma Syys 12, 2011 1:13 pm

Kysehän on ruuan koostumuksesta.
Mun mielestä taasen tuossa tekstissä käy hyvin selvästi ilmi ettei ole pelkästään siitä kyse. Tuossa mainitaan kuidut jotka eivät ole alussa hyväksi. Ei ne kuidut pureskelemalla häviä.
Kimby
Kimby

Viesti kirjoittaja ritu Ma Syys 12, 2011 1:19 pm

Hyvä Rintasir, kiitos tuosta tekstistäsi toivottavasti kaikki vastaleikatut lukevat tuon ja ennenkaikkea uskovat.

ritu

Viestien lukumäärä : 433
Registration date : 17.09.2008

Viesti kirjoittaja tigertytto Ma Syys 12, 2011 3:08 pm

Eihän noissa lasten pilteissä,jugurteissa,rahkoissa,makkara/jauhelihakeitossa ole kuituja??ainakaan niin paljon että olisi vaaraksi?Mä olen tosi arka tämän uuden mahani kanssa niinkuin varmasti olette huomanneet kirjoituksistanikin että pelkään varmaan liikaakin että jotain menee pieleen Embarassed oikeen hävettää kun tuntuuu että tämä arkuus menee kohta hulluuden puolelle Embarassed
tigertytto
tigertytto

Viesti kirjoittaja kissus nytkö jo Ma Syys 12, 2011 3:40 pm

Mulla meni 6 viikkoa ennen kuin aloin syödä "normi" ruokaa kun pakki ei ottanut vastaan yhtään mitään... Kuitujen kanssa on aloitettava varovaisesti miksi riskeerata oma terveys liialla hätiköinnillä. Mä otin levolakkia että kakka kulkee sen ajan....
kissus nytkö jo
kissus nytkö jo

Viestien lukumäärä : 592
Registration date : 09.09.2010

Viesti kirjoittaja tigertytto Ma Syys 12, 2011 4:23 pm

mulle suositeltiin myös tota levolakkia ja sitä mulla onkin iso pullo kotona..mutta mun mielestä se maistuu jotenkin niin makealta etten ole uskaltanut ottaa sitä kun pelkään että tulee huono olo makeasta???
tigertytto
tigertytto

Viesti kirjoittaja HyeeNa! Ma Syys 12, 2011 4:43 pm

tigertyttö, ei se huono-olo vaaraksi sulle ole. Jos sitä lääkäri on sulle suositellu niin kyllä sitä kannattaa käyttää vaikka siitä seuraisikin vähän huonoa oloa.
HyeeNa!
HyeeNa!

Viestien lukumäärä : 985
Registration date : 26.08.2011

Viesti kirjoittaja tigertytto Ma Syys 12, 2011 5:07 pm

niiin mutta jos tulee se dumping?ja alkaa oksentamaan...kun muutenkin maha sattuu vielä tuosta vasemmalta ylhäältä Embarassed tai ei se sattuminenkaan haittaa mut jos repee jotain sisältä jos oksentaa??
tigertytto
tigertytto

Viesti kirjoittaja HyeeNa! Ma Syys 12, 2011 5:16 pm

Niin no, ei kai sitä voi tietää jos ei kokeile. Kyllä se kuitenkin kannattaa kokeilla, jos se sitte siltä tuntuu että huono-olo tulee ja sillee eikä se oo sun juttu niin voithan sä sitte jutella siitä lääkärin kanssa et osaisko hän suositella sulle jotain muuta vastaavaa?
HyeeNa!
HyeeNa!

Viestien lukumäärä : 985
Registration date : 26.08.2011

Viesti kirjoittaja hansu Ti Syys 13, 2011 1:41 am

Kimby, ajattelin lähinnä tota kokolihaleikettä. Mulle jäi vain kytemään kauhukuva tosta leikkauksen jälkeisestä pihvinsyönnistä. Lehtipihvi usein tuppaa olemaan kuin kilometrin juoksun jälkeinen lämminnyt kengänpohja... Tosi sitkeetä purtavaa loppupeleissä. Kuituja en edes kommentissani ajatellut. Ei ollut tarkoitus vähätellä oikean ruokavalion merkitystä/rajoituksia.

Minä olen käyttänyt kanssa duphalacia, mutta sekoittanut sen laimeaan sokerittomaan mehuun. Paljaaltaan aiheuttaa ainakin minulle pahan olon ja "tykyttelyä".
hansu
hansu

Viestien lukumäärä : 784
Ikä : 49
Registration date : 09.08.2010

Viesti kirjoittaja Hansu46 Ti Syys 13, 2011 3:05 pm

Hei!Sosemaisella ollaan,leikattiin 7.9. ja 9.9. kotiin.Toivottavasti kaikki menee näin hyvin jatkossakin.Vielä kelaan sairaalatapahtumia mielessäni,olipahan kokemus. affraid

Hansu46

Viestien lukumäärä : 29
Registration date : 24.07.2011

Viesti kirjoittaja Kotletti Ti Syys 13, 2011 11:46 pm

Pääsitpä Hansu46 nopeasti pois sairaalasta. Mikä leikkaus sinulle tehtiin? Minulle tehtiin GBP-leikkaus ja olin sairaalassa 4 päivää.

Kotletti

Viestien lukumäärä : 14
Registration date : 07.09.2011

Viesti kirjoittaja Lyltsy Ke Syys 14, 2011 1:34 am

Kukin noudattakoon omia ohjeitaan. Mulla ohjeet oli yksityisellä erilaiset(1-3 päivää sosemaista ja 2 viikkoa pehmeää ruokaa) ja söin 1. viikon jälkeen jo lihaakin hyvin pureskeltuna, ilman ongelmia. Toki itseäni joka syömisen jälkeen kuulostellen. Mikä sopii toiselle ei sovi toiselle.

Uskoisin että esim. jos on peitellyt ahmimista ennen leikkausta ja syö muuta kuin sosemaista reilusti liikaa, voi tulla isoja ongelmia. Sose sentään menee paremmin pikkumahan läpi eikä aiheuttane repeämisvaaroja. Siltä osin uskoisin tuon olevan ennemmin "varotoimi".

Ravitsemusterapeutin ohje noin yleesäkin loppuelämäksi kyllä on että jos et saa suussa pureksittua pieneksi/soseeksi, älä nielaise. Mä siis nykyäänkin saatan huonoja/vähänkään sitkeitä lihapaloja "piilottaa" serviettiin ihan terveyssyistä.

Lyltsy
Lyltsy

Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Registration date : 28.03.2010

Viesti kirjoittaja tigertytto Ke Syys 14, 2011 1:52 am

Jeeeee cheers sain syötyä yhden kananmunan haarukalla murskattuna ja suussa vielä kunnolla pureskellen eikä tullut huonoa oloa Smile
Jännittää jokaisen "uuden"ruuan jälkeen tuleeko huono olo vai ei tähän asti mulla on ollut edes tässä asiassa hyvä tuuri ja mistään ei ole tullut pahaa oloa eikä oksennusta Smile
tigertytto
tigertytto

Viesti kirjoittaja Hansu46 Ke Syys 14, 2011 4:01 pm

Mulle tehtiin vatsalaukun ohitusleikkaus tähystyksessä.En meinaa itsekään uskoa,että kaikki on mennyt näin hvin.Nyt on viikko leikkauksesta ja toivon ettei tulisi mitään takapakkia Razz

Hansu46

Viestien lukumäärä : 29
Registration date : 24.07.2011

Viesti kirjoittaja tigertytto Ke Syys 14, 2011 6:26 pm

Ole onnellinen ja nauti olostasi I love you Kaikkia ei olla siunattu yhtä onnellisesti Embarassed
tigertytto
tigertytto

Viesti kirjoittaja Bullero Ke Syys 14, 2011 8:01 pm

Kysymys n viikko sitten leikatulta: uskaltaisinko jo syödä sellaista hyvin löysää munakokkelia (tehty esim. mikrossa tai uunissa)? aika rajoittunutta on se, mikä menee alas ainakin suolaisista.

Entäs muita vinkkejä suolaisen himoon? Sulatejuusto on kokeiltu ja juustokeittopussi odottaa kaapissa, mutta se ei houkuta Smile
Bullero
Bullero

Viestien lukumäärä : 90
Registration date : 02.05.2011

Viesti kirjoittaja Pallokala Ke Syys 14, 2011 8:27 pm

Kyllä minä kestin munakokkelia, mutta kerralla uskalsin syödä vain puolikkaan munan verran alkuun.
Piimä oli mulla alkuun pääasiallinen ravinto, meni alas eikä aiheuttanut kipuja.

Myös Saarioisten lihaperuna-soselaatikko oli mulla aika alkuvaiheen sapuskaa, siihen vähän myös ketsuppia ja tuorejuustoo.
Pallokala
Pallokala

Viestien lukumäärä : 390
Registration date : 07.09.2010

Viesti kirjoittaja Leppis To Syys 15, 2011 12:12 am

Minä oikein vähän säikähdin, kun luin noista kuolemantapauksista. Että on ihmishenki pienestä kiinni, kun ei viitti noudattaa ohjeita. Itse olen ymmärtänyt, että kyse on nimenomaan ruoan rakenteesta. Liha jauhelihana, leipä hyvin jauhettuna näkkärinä ja kasvikset soseena. Siksi ei saa sitten syödä tuoreita vihanneksiakaan. Niiden kanssa tosin taitaa olla muitakin ongelmia. pale

Leppis

Viestien lukumäärä : 352
Registration date : 17.06.2011

Viesti kirjoittaja Kimby To Syys 15, 2011 12:32 am

Toisaalla kerrottiin että nimenomaan nuo kuidut jää kiinni saumoihin keräten sellaisen nukkapallon joka sitten johtaa tukkeutumiseen. SIIS KYSE EI OLE PELKÄSTÄÄN RUOAN SOSEUTUKSESTA.
Kimby
Kimby

Viesti kirjoittaja tigertytto To Syys 15, 2011 1:19 am

Kimby tai joku muu..tarkoittaako toi nyt että ei saaa ikinä koskaan syödä kuitu pitoisia ruokia?vai nyt ekan kuukauden aikana?tukkiiiko ne kuidut sitten myöhemminkin jotain? scratch
tigertytto
tigertytto

Viesti kirjoittaja Kimby To Syys 15, 2011 1:39 am

Koko aikahan tässä on ollut kyse ekoista viikoista. Mun käsityksen mukaan 4 ekaa viikkoa. Ainakin omat ohjeet koski 4 viikkoa. Sen jälkeen sai syödä mitä halusi mutta tietenkin varoen pieniä määäriä ja oppien mikä toimii ja mikä ei. 6 kk jälkeen mä olen syönnyt ihan kaikkea. Kokoliha oli pitkään vaikeata enkä 3 ekaa kk sitä syönnyt lainkaan. Nyt menee 2 broilerin koipea hyvin kerralla kun en syö mitään muuta samalla. Toinen vaikea voi olla vaalea pullamainen tuore leipä, mutta sitä en ole syönnyt lainkaan joten en sen ongelmallisuudesta edes tiedä omalla kohdalla.
Kimby
Kimby

Viesti kirjoittaja Sponsored content

Sponsored content

Sivu 1 / 6 1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

Takaisin alkuun

- Similar topics

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa