epävarma esittäytyy ja kirjoittelee GBP-leikkauksen jälkitunnelmista
+13
anne.heide
SirpaMc
Bulla65
Megamisu
Ruustinna
Anna
Poutapilvi
eräpena
Rullukka
tigertytto
Lyltsy
dunbar
epävarma
17 posters
Sivu 2 / 2 • 1, 2
Vs: epävarma esittäytyy ja kirjoittelee GBP-leikkauksen jälkitunnelmista
Voi Epävarma, mulla on unelmissa tavoitteena tuo 68 kg ja tällä hetkellä painan vajaa 95 kg. Päivittelen yleensä maanantaisin tuon painon tikkeriin.
Paino on pudonnut melko hitaanlaisesti tuon leikkauksen jälkeen, mutta olen voinut tosi hyvin. Käyn useamman kerran viikossa vesijuoksussa, kuntosalilla ja kävelemässä. Joudun vähän vahtimaan, että en liikaa tunge ruokaa tuosta käkättimestä sisään. Viikon päästä minulla on kontrollilabrat ja parin viikon päästä KYSillä käynti 3 kuukauden kontrollissa. Otettiin multa labroja jo puolessa välissä tammikuuta, kun oli vuositarkastus diabeteksen takia ja sillä reissulla sain jättää sokuri- ja verenpainelääkkeet virallisesti pois.
Tsemppiä sinulle kaikkeen elämiseen!
Paino on pudonnut melko hitaanlaisesti tuon leikkauksen jälkeen, mutta olen voinut tosi hyvin. Käyn useamman kerran viikossa vesijuoksussa, kuntosalilla ja kävelemässä. Joudun vähän vahtimaan, että en liikaa tunge ruokaa tuosta käkättimestä sisään. Viikon päästä minulla on kontrollilabrat ja parin viikon päästä KYSillä käynti 3 kuukauden kontrollissa. Otettiin multa labroja jo puolessa välissä tammikuuta, kun oli vuositarkastus diabeteksen takia ja sillä reissulla sain jättää sokuri- ja verenpainelääkkeet virallisesti pois.
Tsemppiä sinulle kaikkeen elämiseen!
Rullukka- Viestien lukumäärä : 116
Ikä : 63
Registration date : 02.01.2010
Epävarma. Olen toipunut leikkauksesta hyvin. Perjantaina hikoilin imurin varressa ja kävin saunassa hikoilemassa ja sen jälkeen oli kyllä huippara olo. Söin sitten kourallisen sipsejä ja join vettä ja pikkuhiljaa helpotti. Mulla tuo juominen tuppaa jäämään ja siitä sit monesti kärsii koko kroppa... Välillä toki vielä iskee väsy ja pitää päikkärit vetäistä, mut aika hyvissä voimissa jo olen.
dunbar- Viestien lukumäärä : 329
Registration date : 11.01.2009
dunbar: Me ollaan niin samankaltasia tän toipumisen kanssa Mäkin kävin saunassa hikoilemassa ja sen jälkeen alkoi huipata oikein todella, vaikka mä olin kyllä juonut ihan pitkin päivää. Otin sitten siinä palan makkaraa ja vähän paprikaa, niin johan helpotti
Gilraen84- Viestien lukumäärä : 249
Ikä : 40
Registration date : 16.12.2010
Mukava kuulla että muillakin menee hyvin! Ja nyt voi jo varmaan uskaltaa huoahtaa komplikaatiosta leikkausteknikan suhteen, aikaa on kulunut nyt 12 päivää leikkauksesta. Eilen kyllä vähän kuulostelin että vasemmalla yläselässä tuntui pientä kipua, mitä aiemmin ei ole ollut. Mieleen tuli haiman seudun ongelmat ja sen erotetun mahalaukunosan toiminta. Jollakin (oliko se ritu?) kun oli suolen liitos jäänyt tukkoon ja haimanesteet kertyneet siihen erotettuun mahalaukkuun. Se oli ilmennyt selkäkipuina ja hengenpelastava leikkaus tehty viime tingassa. Tämmöisestä mahdollisuudesta ei sairaalassa kerrottu mitään, mutta hyvähän sekin on tietää. No, minulla se kipu oli aika lievää, joten otin kipulääkettä lenkkeilin enemmän eilen, myös kävelysauvojen kanssa että ylävartalo saa enemmän liikettä. Ajattelin, että jos siellä on vähän vetovaikeutta, niin se ei ainakaan pahenna. Illalla ei enää tuntunut kipua, kyllä minulla se reitti ainakin auki on varmaan.
Uusia ruokia olen kokeillut, lauantaina otin tietoisen riskin syömällä puolikkaan Runebergin tortun ja vielä kahvin kanssa. (Se maistuu taas.) Olin jo ennen leikkausta varautunut siihen etten enää voi ottaa kahvileipää koskaan, mutta hyvin meni. Makea huuhdottuna vielä nesteen kanssa nopeammin suoleen voisi aiheuttaa sen dumping-oireen. Ei kuulunut ja olin todella tyytyväinen. Mutta eilen kun tein lapsille makaroni-jauhelihapataa, niin ajattelin kokeilla sitten sitäkin, vaikka tiesin, ettei pasta ehkä sovi. Uskon, että mahalaukun ohitse se meni hyvin, mutta sitten alkoi turvottamaan. Housut kiristivät ja olo oli aika epämiellyttävä illan ja aamullakin.
Onneksi olkoon Rullukka lääkkeiden pois saamisesta! Hieno juttu! Se hitaampi painon putoaminen on varmaan kuitenkin hyvä ja terveellisempää ja kun kuntoilet niin paljon, niin lihakset säilyy paremmin (ja jatkossa palaa rasvaa paremmin). Tsemppiä matkalla tavoitteeseen. Joku on muuten jossain neuvonut, miten sen mittarin saa liitettyä tekstin alalaitaan, mutten muista miten. Onko se hankala tehdä/liittää viesteihin?
Kävin muuten tänään kampaajalta ostamassa ennaltaehkäisynä hiustenlähtöön System 4 tonicia hiuspohjan hoitoon, sen pitäisi auttaa siihen(laitetaan päivittäin). Onko kellään kokemuksia? Tai ravintolisistä, jotka on suunnattu hiusten kasvuun? Jos edes vähän voisi jarruttaa sitä, nuita haivenia kun ei ole yhtään liikaa nytkään...
Uusia ruokia olen kokeillut, lauantaina otin tietoisen riskin syömällä puolikkaan Runebergin tortun ja vielä kahvin kanssa. (Se maistuu taas.) Olin jo ennen leikkausta varautunut siihen etten enää voi ottaa kahvileipää koskaan, mutta hyvin meni. Makea huuhdottuna vielä nesteen kanssa nopeammin suoleen voisi aiheuttaa sen dumping-oireen. Ei kuulunut ja olin todella tyytyväinen. Mutta eilen kun tein lapsille makaroni-jauhelihapataa, niin ajattelin kokeilla sitten sitäkin, vaikka tiesin, ettei pasta ehkä sovi. Uskon, että mahalaukun ohitse se meni hyvin, mutta sitten alkoi turvottamaan. Housut kiristivät ja olo oli aika epämiellyttävä illan ja aamullakin.
Onneksi olkoon Rullukka lääkkeiden pois saamisesta! Hieno juttu! Se hitaampi painon putoaminen on varmaan kuitenkin hyvä ja terveellisempää ja kun kuntoilet niin paljon, niin lihakset säilyy paremmin (ja jatkossa palaa rasvaa paremmin). Tsemppiä matkalla tavoitteeseen. Joku on muuten jossain neuvonut, miten sen mittarin saa liitettyä tekstin alalaitaan, mutten muista miten. Onko se hankala tehdä/liittää viesteihin?
Kävin muuten tänään kampaajalta ostamassa ennaltaehkäisynä hiustenlähtöön System 4 tonicia hiuspohjan hoitoon, sen pitäisi auttaa siihen(laitetaan päivittäin). Onko kellään kokemuksia? Tai ravintolisistä, jotka on suunnattu hiusten kasvuun? Jos edes vähän voisi jarruttaa sitä, nuita haivenia kun ei ole yhtään liikaa nytkään...
epävarma- Viestien lukumäärä : 32
Ikä : 58
Registration date : 04.03.2010
Eipä ole tullut viime aikoina käytyä tällä sivustolla... Viitisen viikkoa leikkauksesta kulunut ja ENEily mukaan lukien paino tippunut 16 kg. Töihin on palattu ja olo taas jotakuinkin niinkuin ennenkin. Kaikki on mennyt paremmin kuin kuvittelinkaan, pystyn jo syömään miltei kaikkea, mutta tietenkin pienempiä määriä. Myös makea menee, dumping-oireita ei ole tullut, vaikka oikeastaan olisi kyllä saanut tullakin. Tosin eivät ne houkuttele samalla tavalla kuin ennen leikkausta, mutta on helpompi pikkuhiljaa hiipiä niihin taas kun eivät aiheuta huonoa oloa. Siispä taistelu jatkuu niiden suhteen. Olen myös huomannut että taitaa olla helppo pilata leikkaus venyttämällä pikkuhiljaa mahalaukkua, siinäkin täytyy olla tarkkana. Mutta muuten elämä on jatkunut kuten ennenkin, kaikki ei ole alkanut pyöriä ruuan ympärillä niinkuin vähän etukäteen pelkäsin. Että jos se ja tämä ei sovi ja vaivoja tulee monista ruuista. Täytyy sanoa että olen tyytyväinen kaikenkaikkiaan siihen että lähdin tälle tielle, muut oli jo kuljettu loppuun ilman pysyvää tulosta. Ja kannatti kyllä kulkeakin, jotta sen varmaksi tiesin omalla kohdallani.
Ajattelin kerätä tähän muutamia vinkkejä joita olen löytänyt näiltä sivuilta ja/tai alan asiantuntijoilta joista olen itse eniten hyötynyt tai joiden olen toipumiseni yhteydessä itse huomannut auttavan.
+ENEily ennen leikkausta on otettava tosissaan ainakin jos on todettu rasvamaksa.
+hengitysharjoituksia (pulloon puhallusta) kannatta kokeilla sairaalassa jo ennen leikkausta, jotta huomaa eron leikkauksen jälkeiseen, motivoituu paremmin tekemään niitä.
+sairaalaan mukaan löysät ja mukavat vaatteet kotiinlähtöä varten, vatsa voi olla turvoksissa heti leikkauksen jälkeen.
+liikuntaa (lähinnä kävelyä) mahdollisimman paljon, auttaa suolistoa toipumaan ja helpottaa vaivoja.
+aluksi ruokalusikallinen kerrallaan evästä, pikkuhiljaa sen voi toistaa useammin ja useammin.
+minulla ruoka meni alkuun paremmin puoli-istuvassa asennossa kuin täysin istuen.
+jos tulee vaivoja, kannatta pakittaa vähäksi aikaa takaisin vatsaystävällisempään ruokaan.
+juominen erittäin tärkeää, sekin kulauteltava hitaasti.
+vaivoja ehkäisee jos röyhtäilee syödessä ja sen jälkeen, vaikkei se tietysti mukavalta näytäkään...liikunta syömisen jälkeen auttaa ilmaa poistumaan.
+vatsantoiminta saattaa tarvita apua aluksi, mutta läheskään kaikki ulostuslääkkeet eivät käy leikkauksen jälkeen, kysy neuvoa tarvittaessa.
+monipuolinen ruokavalio ja edellämainittu riittävä juominen auttaa jaksamaan ja voimaan hyvin, niistä ei kannata tinkiä vaikka tekisikin mieli kiihdyttää laihtumista. Jos syö liian vähän, voi laihtua hitaamminkin.
+proteiinit (ja liikunta) ylläpitävät lihaskuntoa laihtumisen aikana, mikä taas myöhemmin auttaa painonhallinnassa.
+nostorajoitusta kannatta noudattaa ja muutenkin varoa ja kuunnella kehoa sairasloman aikana.
Lopuksi kannattaa muistaa että tämä leikkaus tukee painonhallintaa erittäin hyvin, mutta ei poista sen tarvetta pidemmällä aikavälillä. Suoli oppii ottamaan kaloreita paremmin vuosien saatossa ja lihominen takaisin on täysin mahdollista. Mutta imeytymishäiriöitä vitamiinien yms. suhteen todennäköisesti tulee. Myös monipuolisen ruokavalion merkitys korostuu määrien ollessa pienempiä. Itsekuria tarvitaan edelleen...
Ajattelin kerätä tähän muutamia vinkkejä joita olen löytänyt näiltä sivuilta ja/tai alan asiantuntijoilta joista olen itse eniten hyötynyt tai joiden olen toipumiseni yhteydessä itse huomannut auttavan.
+ENEily ennen leikkausta on otettava tosissaan ainakin jos on todettu rasvamaksa.
+hengitysharjoituksia (pulloon puhallusta) kannatta kokeilla sairaalassa jo ennen leikkausta, jotta huomaa eron leikkauksen jälkeiseen, motivoituu paremmin tekemään niitä.
+sairaalaan mukaan löysät ja mukavat vaatteet kotiinlähtöä varten, vatsa voi olla turvoksissa heti leikkauksen jälkeen.
+liikuntaa (lähinnä kävelyä) mahdollisimman paljon, auttaa suolistoa toipumaan ja helpottaa vaivoja.
+aluksi ruokalusikallinen kerrallaan evästä, pikkuhiljaa sen voi toistaa useammin ja useammin.
+minulla ruoka meni alkuun paremmin puoli-istuvassa asennossa kuin täysin istuen.
+jos tulee vaivoja, kannatta pakittaa vähäksi aikaa takaisin vatsaystävällisempään ruokaan.
+juominen erittäin tärkeää, sekin kulauteltava hitaasti.
+vaivoja ehkäisee jos röyhtäilee syödessä ja sen jälkeen, vaikkei se tietysti mukavalta näytäkään...liikunta syömisen jälkeen auttaa ilmaa poistumaan.
+vatsantoiminta saattaa tarvita apua aluksi, mutta läheskään kaikki ulostuslääkkeet eivät käy leikkauksen jälkeen, kysy neuvoa tarvittaessa.
+monipuolinen ruokavalio ja edellämainittu riittävä juominen auttaa jaksamaan ja voimaan hyvin, niistä ei kannata tinkiä vaikka tekisikin mieli kiihdyttää laihtumista. Jos syö liian vähän, voi laihtua hitaamminkin.
+proteiinit (ja liikunta) ylläpitävät lihaskuntoa laihtumisen aikana, mikä taas myöhemmin auttaa painonhallinnassa.
+nostorajoitusta kannatta noudattaa ja muutenkin varoa ja kuunnella kehoa sairasloman aikana.
Lopuksi kannattaa muistaa että tämä leikkaus tukee painonhallintaa erittäin hyvin, mutta ei poista sen tarvetta pidemmällä aikavälillä. Suoli oppii ottamaan kaloreita paremmin vuosien saatossa ja lihominen takaisin on täysin mahdollista. Mutta imeytymishäiriöitä vitamiinien yms. suhteen todennäköisesti tulee. Myös monipuolisen ruokavalion merkitys korostuu määrien ollessa pienempiä. Itsekuria tarvitaan edelleen...
Hienoa että menee hyvin ja kiitos tästä tiivistelmästä, se auttaa monia asennoitumaan paremmin tulevaan.
eräpena- Viestien lukumäärä : 622
Ikä : 65
Registration date : 15.12.2010
Kiitos epävarma tuosta koonnista!
Sinähän olet antaumuksella paneutunut asiaan. Hyvä sinä, kun jaksat tehdä työtä muidenkin hyväksi!
Sinähän olet antaumuksella paneutunut asiaan. Hyvä sinä, kun jaksat tehdä työtä muidenkin hyväksi!
Elämä edessä- Viestien lukumäärä : 883
Ikä : 70
Registration date : 01.11.2009
No nyt voi sanoa, ettei ole tullut käytyä pitkään aikaan tällä sivustolla...yli puoli vuotta on vierähtänyt ja paino keventynyt 35 kg, käväisten jo kerran 7:lla alkavalla luvulla! Olo on mitä mainioin, veriarvot ja verenpaine erinomaisissa lukemissa ja kipulääkkeen otan enää vain silloin tällöin kun rasitusta on enemmän. Selkä ei ole enää aamuisin kipeä kuten ennen. Ainoastaan verikokeissa Albumiini, joka kertoo parhaiten ravitsemustilasta on viitealueen alarajoilla. Eli vähän tarkemmin pitäisi kiinnittää huomio etenkin riittävään proteiinin saantiin ja jättää ne makeat hyvin vähälle. Kuten aiemmin sanoin, minulle ei valitettavasti tule niistä huono olo ja silloin on helpompi viedä niillä tilaa kunnon ruualta. Olen silti yrittänyt huolehtia siitä riittävässä määrin ja liekö sillä tekemistä sen kanssa ettei minulta ole juuri hiukset lähteneet. Käytän kyllä myös system 4 tuotteita ja huolehdin vitamiineista yms. Ainoat negatiiviset asiat ovat todella laiska suoli ja pigmenttipuutosalueiden leviäminen. (Minulla lapsesta saakka ollut ja vain kerran aiemmin ollut leviämisvaihe) Sekin saattoi liittyä liian pieneen D-vitamiinin saantiin, kontrollikäynnin jälkeen olen ottanut sitä enemmän.
Vaihtokaupassa jäin kyllä selvästi voiton puolelle valitessani leikkaukseenmenon, vaikka epävarma olinkin hyvin pitkään sen suhteen.
Kannustan kyllä muitakin harkitsemaan tätä vaihtoehtoa tarkkaan, josko se sopisi itselle. Mutta henkisesti on kyllä syytä valmistautua huolellisesti ja muistaa että entistä enemmän on otettava vastuuta omasta terveydestään sen jälkeen. Ja ohjeita ON NOUDATETTAVA! Mutta se antaa mahdollisuuden aiempaa huomattavan paljon parempaan terveyteen!
Tsemppiä kaikille harkitseville ja leikkaukseen odottaville!
Vaihtokaupassa jäin kyllä selvästi voiton puolelle valitessani leikkaukseenmenon, vaikka epävarma olinkin hyvin pitkään sen suhteen.
Kannustan kyllä muitakin harkitsemaan tätä vaihtoehtoa tarkkaan, josko se sopisi itselle. Mutta henkisesti on kyllä syytä valmistautua huolellisesti ja muistaa että entistä enemmän on otettava vastuuta omasta terveydestään sen jälkeen. Ja ohjeita ON NOUDATETTAVA! Mutta se antaa mahdollisuuden aiempaa huomattavan paljon parempaan terveyteen!
Tsemppiä kaikille harkitseville ja leikkaukseen odottaville!
Kiitos hyvästä kirjoituksestasi Epävarma . Se antoi mielestäni realistisen ja hyvän kuvan lihavuusleikkauksen jälkeisestä elämästä. Tuo on niin totta, että on otettava entistä enemmän vastuuta omasta terveydestään ja noudatettava annettuja ohjeita. Onnellinen olen minäkin leikkuuseen menostani ja hyvältä tuntuu elämä täälläkin, vaikka pudotettavaa onkin vielä paljon.
Bulla65- Viestien lukumäärä : 540
Ikä : 59
Registration date : 14.04.2010
Epävarmuudesta varmuuteen - vinkkejä GBP-leikkaukseen menijälle
Taidanpa vielä vaihtaa viestiketjun otsikkoa, jos joku etsii tarinaa epävarmuudesta varmuuteen tai muuten kiinnostaa GBP:stä toipuminen. Enää ei tule juuri itse käytyä näillä sivuilla, alkaa olla muut asiat mielessä päällimmäisenä. Olen muuten hiljan aloittanut jälleen ratsastamisen, mikä oli yksi odotetuimmista tavoitteistani. Ja viime viikolla kantaessani kahta vesiämpärillistä hevoselleni totesin konkreettisesti kuinka paljon kevyempi olen; neljä sankollista ei kulkisi mukana enää millään. Ei ihme että nykyään on paljon pirteämpi ja jaksavampi olo...
Ai, ei se onnistukaan vaihtaa otsikkoa koko ketjuun... No, jospa laitan em. otsikon ja vinkin tähän ketjuun.
Sivu 2 / 2 • 1, 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa