Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Bullan matka kohti GBP-leikkausta

+22
Pallokala
Elämä edessä
Tuikku68
anne.heide
Gilraen84
dunbar
tigertytto
Ulde
2FatToFly
eräpena
Poutapilvi
kuunsisar
Nancy
Pirre
kanttura
Wee2be
Jemima-61
MRA123
tiikos
hylje
Tikrustiina75
Bulla65
26 posters

Sivu 1 / 5 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Siirry alas

Bullan matka kohti GBP-leikkausta Empty Bullan matka kohti GBP-leikkausta

Viesti kirjoittaja Bulla65 Ke Toukokuu 26, 2010 6:16 pm

Työterveyslääkärini laittoi minusta lihavuusleikkauslähetteen TYKSiin huhtikuun alussa ja halusin nyt varmistaa, että onhan se lähete mennyt varmasti perille, etten suotta tässä odottele. Niinpä laitoin meiliä lääkärilleni ja kyselin, onko sitä lähetteen perillemenoa mahdollista varmistaa. Lääkärini oli ystävällinen ja oli itse soittanut sinne TYKSiin ja saanut kuulla, että lähete on mennyt perille :). Kysyessään aikatauluja, että koska mun olisi mahdollista päästä sinne ensimmäisen vaiheen haastatteluun, oltiin vastattu, että tämmöiset ei-kiireelliset tapaukset menevät täällä Turussa kesälomien jälkeen. Sen jälkeen kuulemma asiat alkavat mennä eteenpäin :). Nyt on taas paljon kivempaa jatkaa odottamista, kun tietää varmuudella, että lähete on mennyt perille. Olisi aika kaameaa jos odottaisi monta kuukautta ihan turhaan, sillä ei olisi eka kerta maailmassa, että jokin tärkeä paperi tai posti on joutunut kadoksiin.


Viimeinen muokkaaja, Bulla65 pvm Ke Syys 01, 2010 3:51 pm, muokattu 1 kertaa
Bulla65
Bulla65

Viestien lukumäärä : 540
Ikä : 58
Paikkakunta : Suomi
Registration date : 14.04.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Bullan matka kohti GBP-leikkausta Empty Vs: Bullan matka kohti GBP-leikkausta

Viesti kirjoittaja Tikrustiina75 Ke Toukokuu 26, 2010 9:33 pm

Hyvä Bulla siitä ne asiat menee nopeasti eteenpäin. Uskon ainakin niin.
Ja tervetuloa tapaamiseen taas Turussa. Sama paikka ja aika jos vaan haluat tulla.
terv. Tikrustiina
Tikrustiina75
Tikrustiina75

Viestien lukumäärä : 201
Ikä : 48
Paikkakunta : Pertteli
Registration date : 12.01.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Bullan matka kohti GBP-leikkausta Empty Vs: Bullan matka kohti GBP-leikkausta

Viesti kirjoittaja Bulla65 Ke Toukokuu 26, 2010 9:45 pm

Hei Tikrustiina!
Kovin mielelläni olisin tullut taas tapaamiseen, mutta valitettavasti en taida ennättää tällä kertaa. Mun ainokaiseni pääsee ylioppilaaksi la. 5.6. ja tiedän jo etukäteen juhlan valmisteluiden olevan täysillä päällä juuri noina alustavina päivinä. Kiitos kuitenkin kun kutsuit vielä erikseen :).
Bulla65
Bulla65

Viestien lukumäärä : 540
Ikä : 58
Paikkakunta : Suomi
Registration date : 14.04.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Bullan matka kohti GBP-leikkausta Empty Vs: Bullan matka kohti GBP-leikkausta

Viesti kirjoittaja hylje To Toukokuu 27, 2010 2:06 pm

tervehdys Bulla ja Tikru,,
Onnea etenemisestä, ja Bullalle tsemppiä juhlien järjestelemiseen,,
ja kyllä se munkin osalta menee taas ohi se tapaaminen , meinaan olen kans luvannut auttaa yo juhlien järjestelemistä, et hengessä totaalisesti Bulla mukana.

mutta mukavaa tapaamisia kaikille Pial Tikrul +kumpp.!!
hylje
hylje

Viestien lukumäärä : 185
Ikä : 61
Paikkakunta : Turku
Registration date : 04.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Bullan matka kohti GBP-leikkausta Empty Vs: Bullan matka kohti GBP-leikkausta

Viesti kirjoittaja Bulla65 Ma Kesä 07, 2010 2:53 am

Moikka!

No niin, asiat ovat menneet taas pikkuriikkisen eteenpäin! Sain torstaina 3.6.2010 pullean kirjeen TYKSistä, jossa oli hurjasti jos vaikka mitä papereita sekä mikä parasta, neljä eri vastaanottoaikaa :). Niissä oli kaksi laboratoriokäyntiä, ravitsemusterapeutin- sekä sisätautilääkärin vastaanottoaika, kaikki nämä TYKSissä. Ajat ovat elokuun lopussa ja syyskuun alussa.

Kirjeen mukana oli täytettävä ravitsemuspäiväkirja (sitä pitää täyttää kolmen päivän ajan ja viedä se sitten sille ravitsemusterapeutille) sekä kysely ruokailutottumuksista/tavoista, jonka avulla selvitetään lähinnä, ettei mulla ole mitään syömishäiriötä. Lisäksi mukana oli sellaisessa muoviputkessa kaksi lääketablettia, jotka tulee syödä edellisenä iltana kun menee toiseen niistä labrakäynneistä. Mukana oli myös lähetteet labroja varten, niistä näkee, mitä kokeita tullaan ottamaan. Myös virtsanäyte pitää viedä sinne.

Olin tosi onnellinen tuon kirjeen saadessani, tosi makeeta kun tietää nyt tarkan päivämäärän, jolloin jotakin konkreettista alkaa tapahtua! Saan olla tämän kesän ihan rauhallisin mielin, ei tarvitse hermoilla, koska sieltä tulee jotakin tietoa :).

Kiitos Hylkeelle juhlienjärjestelytsempistä :). Lapseni yo-juhlat olivat eilen ja oli kyllä aivan täydellinen päivä. Äiti (siis mä) vaan näytti niin kamalan paksulta valokuvissa, ihan karmii katsoa niitä meistä otettuja perhepotretteja...huh huh sentäs...ja tulin entistä vakuuttuneemmaksi, että jotakin pysyvää totta tosiaan tarttis tehrä...!! No, mun läskitkään ei tällä kertaa onnistuneet himmentämään äidin onnea ja iloa siitä, että lapseni sai 5 laudaturia ja 1 exemian eli kiitettävät paperit sekä kolme stipendiä :), pakko kehaista sen verran :). Me ei olla mitään "lukijasukua", joten tämä oli kyllä aikamoinen paukku ja yllätys tämmöiseen työläistaustaiseen perheeseen, ei olla koskaan painostettu ja vaadittu lapselta mitään huipputuloksia koulusta, kannustettu vaan ja kehuttu ja sanottu, että se riittää, että tekee parhaansa, sen minkä pystyy. No, meni vähän ohi aiheen, sori siitä.

Iloista kesää kaikille leikkauksesta haaveileville ja siellä jo olleille!
Bulla65
Bulla65

Viestien lukumäärä : 540
Ikä : 58
Paikkakunta : Suomi
Registration date : 14.04.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Bullan matka kohti GBP-leikkausta Empty Vs: Bullan matka kohti GBP-leikkausta

Viesti kirjoittaja hylje Ma Kesä 07, 2010 7:21 pm

onnea, meillä meni kans serkun tytön juhlat ok,, tosin noin hyviä papruja ei saanut,,aiheen ohi siis..
ja äläiist kuvist välitä,, ompahan jotain kuvia sitten kun hoikistut mihin verrata;)))

onnea ajan saamisista, siitä se sitten alkaa...
tsemppiä ja odotuksen iloa !!
hylje
hylje

Viestien lukumäärä : 185
Ikä : 61
Paikkakunta : Turku
Registration date : 04.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Bullan matka kohti GBP-leikkausta Empty Vs: Bullan matka kohti GBP-leikkausta

Viesti kirjoittaja Bulla65 Ti Elo 31, 2010 4:44 pm

No niin, nyt on sitten Bullallekin tehty ekat leikkaukseen tähtäävät jutskat eli olin tänään verikokeilla ja ravitsemusterapeutin vastaanotolla! Kaikki sujui oikein mukavasti tuolla TYKSissä, henkilökunta oli ystävällistä niin labrassa kuin ravitsemusterapiassakin. Juttelin ravitsemusterapeutin kanssa tasan sen tunnin, mitä aikaa oli varattu ja oli kyllä todella mukava ja sympaattinen ihminen. Ei saarnannut mistään, ymmärsi ja kuunteli ja ennenkaikkea näytti omalta osaltaan "vihreää valoa" mulle leikkaukseen :).

Ravitsemusterapeutti arveli, että mut olis sit ensi keväällä 2011 leikattu :), leikkausta joudun kuulemma odottamaan kirurgin päätöksestä n. puoli vuotta. Sanoi, että TYKSissä tehdään kaksi lihavuusleikkausta viikossa, ei siis kovin montaa. Hän totesi, että koska olen ottanut asioista niin hyvin selvää ja tiedän paljon mm. miten ruokailu tulee muuttumaan leikkauksen jälkeen, en kuulemma tarvitse useampaa ravitsemusterapeuttikäyntiä. Sain jo nyt mukaani ohjeet leikkauksen jälkeisestä ruokailuista :).

Huomen aamulla mulla on taas labra, nyt vuorostaan se kortisolikoe. Ensi viikolla mulla on sisätautilääkäri, joten on kyllä tosi ihanaa, kun asiat alkavat menemään eteenpäin.

Ai niin, sellainenkin positiivinen juttu, että ravitsemusterapeutti näki jo nyt koneelta aikaisin aamulla otettujen verikokeitteni tulokset; arvot olivat parantuneet huomattavasti (mm. verensokeri, kolesteroli, trombosyytit) sitten viime kevään, jonka jälkeen olen saanut painoa pois yli 7 kg ja nythän mä olen lisännyt myös tehokasta liikuntaa, liikun joka toinen päivä kunnolla. Nyt on taas niiiiin hyvä mieli, tästä on hyvä jatkaa kohti hoikempaa elämää!
Bulla65
Bulla65

Viestien lukumäärä : 540
Ikä : 58
Paikkakunta : Suomi
Registration date : 14.04.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Bullan matka kohti GBP-leikkausta Empty Vs: Bullan matka kohti GBP-leikkausta

Viesti kirjoittaja tiikos Ti Elo 31, 2010 5:00 pm

Hienoa Bulla, että asiat etenee.
Kerää nyt kaikki kysymykset, joita mielessäsi risteilee, ens viikoksi, kun menet sisätautilääkärille. Häneltä mäkin kyselin tosi paljon ja hän osaltaan kyllä valaisi asioita tosi paljon.
Kokoan tässä jo seuraavia kysymyksiä, kun 17.9. tapaan kirurgin tyksissä(=:
Mukavaa, että labrasikin on jo paremalla tolalla(=:
Urheilumieltä ja reipasta syksyä t. Tintti

tiikos

Viestien lukumäärä : 133
Paikkakunta : turku
Registration date : 09.06.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Bullan matka kohti GBP-leikkausta Empty Vs: Bullan matka kohti GBP-leikkausta

Viesti kirjoittaja MRA123 Ti Elo 31, 2010 5:12 pm

Jee kiva kuulla Bulla65!!!
Se on aina mieltä nostattavaa kun asiat edistyy! Ja todellakin olen sitä mieltä että omalla aktiivisuudella sekä tiedon hankinalla ym jutuilla voi vaikuttaa positiivisesti hoitohenkilökuntaan. Aatteles tästä puol vuotta eteenpäin niin elämä voipi olla ihan toisella tolalla.

Itelle kävi niin hyvä säkä etten oikein vieläkään välillä ymmärrä, juuri sanottiin että leikkaus noin 03/2010 ja viime perjantain soitettiin että leikkaus 29.9 voi että olen onnesta sekaisin. Tänään olenkin käynyt terkkarissa aamulla punnituttamassa itseni ja huomenna alkaa virallisesti ENE, hiilarittomalla olen nyt ollut pari päivää....
MRA123
MRA123

Viestien lukumäärä : 595
Ikä : 52
Paikkakunta : Lempäälä
Registration date : 29.09.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Bullan matka kohti GBP-leikkausta Empty Vs: Bullan matka kohti GBP-leikkausta

Viesti kirjoittaja Jemima-61 Ti Elo 31, 2010 6:13 pm

Hienoa kuulla että homma etenee! Tsemppiä!!!
Jemima-61
Jemima-61

Viestien lukumäärä : 35
Paikkakunta : rauma
Registration date : 20.10.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Bullan matka kohti GBP-leikkausta Empty Vs: Bullan matka kohti GBP-leikkausta

Viesti kirjoittaja Wee2be Ke Syys 01, 2010 2:43 am

Hieno homma! Aika menee todella nopeaan eteenpäin... saitko ohjeet eneilyyn ennen leikkausta RT:n toimesta?
Wee2be
Wee2be

Viestien lukumäärä : 287
Ikä : 42
Paikkakunta : Vantaa
Registration date : 29.05.2010

http://wee2be.vuodatus.net

Takaisin alkuun Siirry alas

Bullan matka kohti GBP-leikkausta Empty Vs: Bullan matka kohti GBP-leikkausta

Viesti kirjoittaja kanttura Ke Syys 01, 2010 3:24 am

Heippa Bulla65!

Lämpimät onnittelut asioiden ripeästä etenemisestä ja kohentuneista labra-arvoista! Nyt on varmasti motivaatiosi korkealla jatkaa terveellistä elämää, tsemppiä "loppurutistukseen"!

kanttura

Viestien lukumäärä : 40
Paikkakunta : Leppävirta
Registration date : 19.05.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Bullan matka kohti GBP-leikkausta Empty Vs: Bullan matka kohti GBP-leikkausta

Viesti kirjoittaja Bulla65 Ke Syys 01, 2010 4:15 pm

Hei kaikille ja kiitos kommenteista!

Wee2be; en saanut sen kummempia ohjeita eneilyyn ennen leikkausta, sanottiin vain, että kaikki TYKS:ssä leikattavat joutuvat ene -dieetille neljän viikon ajan ennen leikkausta. Hän ei maininnut mitään, että ene -dieetti pitäisi lopettaa viikko ennen leikkausta, kuten täällä olen jonkun viesteistä lukenut. Täytyykin kysyä siitä sisätautilääkäriltä - niin sen verran korjausta tuohon edelliseen viestiin, että se sisätautilääkäri ei olekaan vielä ensi viikolla vaan sitä seuraavalla, sekoilin.

Käsitin ravitsemusterapeutin puheesta, että se ene -dieetti tarkoittaa viisi pussia esim. Nutrilettia tai Allevoa päivässä ja lisäksi vettä, mistään kasviksista tms. ei puhunut. No, siihen ehtii varmasti saada tarkennusta tarvittaessa vielä ja jos nyt vaikka tuoretta kurkkua tai kukkakaalia narskuttaa lisäksi, se tuskin haittaa sitä maksan pienenemistä.

Mistään ened -ryhmästä mulle ei puhuttu mitään, en edes tiedä, onko TYKSissä sellaisia. Mä oon varmaan aika outo lintu, sillä minusta nuo syömäni Allevon tai Nutriletin pussikeitot eivät ole lainkaan pahoja :), saan ne ihan hyvällä ruokahalulla alas, joten uskon selviväni tuosta tulevasta neljästä viikosta ihan hyvin - no, koskaan ei voi toki etukäteen tietää. Mä olen vähän sen luoteinen ihminen, että kiipeän vaikka puuhun, jos tiedän, että se on pakko ja ettei mun tarvitse siellä puussa roikkua lopun ikääni :D. Olen syönyt alkukesästä lähtien yhden eded-pussin lounaaksi lähes joka päivä eli korvannut yhden aterian sillä, lisäksi joku porkkana tai hedelmä, siitä tiedän, minkä makuisia ne pussit ovat.

Olin tänään siellä kortisoli- verikokeella, siinähän tutkitaan lisämunuaisten erittämiä hormonimääriä. Eilen illalla mun piti ottaa kaksi lääketablettia tuota koetta varten (ne lähetettiin etukäteen kirjekuoressa olevassa muovituubissa kotiin jo kesäkuussa) ja näyte piti ottaa tänään klo. 8 aikaan, tarkka tuo aika kuulemma. Onko teillä muilla tehty tuo sama koe vai liittyykö se jotenkin tähän kun olen diabeetikko?

Tintti, annapa pari vinkkiä, mitä siltä sisätautilääkäriltä kannattaisi kysyä? :) Mä olen lukenut täältä ja muualta jo niin paljon kaikenlaista leikkauksesta, että kaikki tuntuu olevan jotenkin selvää - ei se varmaan niin ole, mutten osaa nyt ajatella, mitä haluaisin vielä tietää :).

Ai niin muuten, meille tuli juttua ravitsemusterapeutin kanssa siitä TYKSissä tehtävästä lihavuusleikkaustutkimuksesta, jossa on se 15 vuoden seuranta. Siihen osallistuville henkilöille on arvottu, kumpaa leikkaustapaa käytetään, sleeveä tai GBP-leikkausta. Kysyin tuosta, että mitä jos joudun siihen tutkimusryhmään ja mulle arvotaan sleeve ja mä haluaisin nimenomaan GBP-leikkauksen tuon diabeteksen takia? Ravitsemusterapeutti kertoi, että sitä "pelkoa" ei ole enää, koska tutkimusryhmään ei oteta enää uusia potilaita, se on kuulemma täynnä.

Hänkin oli sitä mieltä, että GBP-leikkaus on ehdottomasti mulle parempi vaihtoehto ja diabeetikoille valitaan yleensä aina se, jos mahdollista, vaikka leikkaava kirurgihan sen loppuviimeksi päättää. Sain sieltä mukaani myös paperit, joissa selostettiin kumpikin leikkaus ja GBP-leikkauksista on saatu pysyvämpi tuloksia niin painonpudotuksen kuin liitännäissairauksienkin paranemisessa kuin sleeve-leikkauksessa. Siinä kerrottiin myös, että sleeve-leikatuista ei ole saatavilla pitkäaikaisseurannan tuloksia vielä, mutta GBP-leikkauksista niitä on saatavilla ja ne ovat myönteisiä.
Bulla65
Bulla65

Viestien lukumäärä : 540
Ikä : 58
Paikkakunta : Suomi
Registration date : 14.04.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Bullan matka kohti GBP-leikkausta Empty Vs: Bullan matka kohti GBP-leikkausta

Viesti kirjoittaja tiikos Ke Syys 01, 2010 4:43 pm

Moikka Bulla. En nyt osaa suoralta kädeltä mitään kysymyksiä neuvoa.Annoin hänelle mm. palautetta siitä, että tyksissä ei tarjota mitään vertaistukea lihavuusleikattaville potilaille, koska koin sen tärkeänä juttuna.Mutta ne resurssit,resurssit....Löysin tämän palstan vasta sen jälkeen kun olin ollut sisätautilääkärillä ja olen myös saanut täältä paljon vastauksia mieltä askarruttaviin asioihin. Ja vertaistukea(=: Lisäksi löysin täältä erään leikatun,jonka kanssa olen voinut vaihtaa ajatuksia face to face.Se on ollut hyvä juttu, olen voinut häneltä kysellä erilaisia juttuja.
Dexametasonkokeella tutkitaan lisämunuaisen tuottamaa kortisolia; kortisolin liikatuotantoa ja siitä aiheutuvia oireita. Jos kiinnostaa kts netistä Cushingin oireyhtymä, niin saat sitä hyvän kuvan. Mullekin tehtiin tuo koe, mulla on DM2. Siitä en tiedä,kuuluuko se leikattavan rutiinilabroihin. Toivottavasti osasin nyt vastata sulle(=: Hyvää jatkoa t. Tintti

tiikos

Viestien lukumäärä : 133
Paikkakunta : turku
Registration date : 09.06.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Bullan matka kohti GBP-leikkausta Empty Vs: Bullan matka kohti GBP-leikkausta

Viesti kirjoittaja Tikrustiina75 Ke Syys 01, 2010 10:33 pm

Bulla moikka.
Nuo kokeet tehdään ainakin Tyksin alueeseen kuuluvilla. Ilman diabetestä tai diabeteksellä.
Joten ihan samoja kokeita menet mitä minäkin.
Mulla on tänään pikku masuni 1-vuotis synttärit ja painoa on pois vasta 40 kg. Mutta itse olen erittäin tyytyväinen tulokseen. Varsinaista liikuntaa en ole vielä lisännyt enkä ole syömisiäni sen enempää katsonut. Ainoa mitä ei voi syödä on liian rasvainen ja makea ruoka/juoma. Mutta onnea tulevaan leikkaukseen.

Ps. Onko kiinnostusta tapaamiseen Turussa syksymmällä?
Tikrustiina75
Tikrustiina75

Viestien lukumäärä : 201
Ikä : 48
Paikkakunta : Pertteli
Registration date : 12.01.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Bullan matka kohti GBP-leikkausta Empty Vs: Bullan matka kohti GBP-leikkausta

Viesti kirjoittaja Bulla65 Ma Syys 13, 2010 5:34 pm

Hei kaikille!

Ja kiitokset Tiikosille ja Tikrustiinalle kommenteista edelliseen viestiini :).

Bullan matka kohti leikkausta etenee :). Olin tänään TYKS:issä sisätautilääkärin vastaanotolla ja se sujui hienosti! Minä, joka en yleensä jännitä paljon mitään, huomasin olevani selvästi jännittynyt ;), niin isosta asiasta oli nyt kyse. Mulla ei ollut mitään hajua edes siitä, kumpaa sukupuolta ko. lääkäri on. No, ilokseni huomasin, että hän oli nuori ja vielä komeakin mies :). (Vitsi tietysti, aivan sama vaikka olis ollut vanha täti).

Olin ottanut vinon pinon kaikenlaista "laihdutushistoriadokumenttia" mukaani ja valmistautunut "puolustuspuheeseen", että miksi mun olisi hyvä päästä leikkaukseen, mutta ehei, ei mitään sellaista tarvetta. Lääkäri oli tutustunut minun tietoihin kunnolla ennen tuloani, joten en joutunut selittelemään mitään taustoja, vaan hän totesi, että niiden tietojen pohjalta mitä on lähetteiden ja tutkimustulosten perusteella nähnyt ja se mitä hän näkee edessään ja minua kuuntelee, hän uskoo, että leikkaus sopii mulle erittäin hyvin ja tuo varmasti avun ongelmaani ja että olen suorastaan "ihanneleikattava" :). Huh, mikä helpotus, olisin voinut alkaa vaikka itkemään! Ihana ihana lääkäri, niin ystävällinen ja ymmärtäväinen!

Iso plussa hänen mielestään oli se, että olen tutustunut oma-aloitteisesti neljään lihavuusleikattuun ihmiseen ja keskustellut heidän kanssaan asiasta kasvotusten sekä ottanut selvää näistä leikkauksista ja myös niihin liittyvistä riskeistä ja komplikaatioista. Lääkäri itse sanoi, että tuonkaltainen toiminta osoittaa omalta osaltaan potilaan olevan motivoitunut asiaan. Saman asian oli kirjannut kuulemma ravitsemusterapeutti omaa lausuntoonsa. Lääkäri totesi riskeistä, että niitä toki on, eikä kenellekään voida taata riskitöntä leikkausta, mahdollisuudet on "0-100%" eli kaikki voi mennä erinomaisesti tai sitten mennä kaikki pieleen...onneksi se on kuitenkin erittäin harvinaista se pieleenmeno.

Toinen iso plussa oli myös se, että olin pudottanut ekan lähetteen lähettämisestä tähän päivään tuon 7 kg, se oli kuulemma myös selvä osoitus siitä, että pystyn pudottamaan painoa ja syömään pienempiä ruokamääriä. Lääkäri sanoi, että hän vaatii aina kaikkia potilaitaan pudottamaan ensin 5% painostaan 3 kuukaudessa, sitten tullaan uudestaan hänen vastaanotolleen ja jos tuo 5% painonpudotus on onnistunut, vasta sen jälkeen hän kirjoittaa potilaalle lähetteen kirurgin vastaanotolle.

Näin hän sanoi minullekin, ajattelelin että ok, minähän pystyn siihen, mutta sitten vastaanoton loppuvaiheessa hän totesi, että jospa nyt sitten tekisi poikkeuksen mun kohdallani, koska mulla on todistettavasti tuo 7 kg:n tuore painonpudotus takana, se kuulemma riitti osoittamaan hänelle tuon motivaationi ja hän lupasi laittaa lähetteen heti kirurgin vastaanotolle. Näin saimme prosessia nopeutettua varmasti tuon 3 kk :).

Hän piti myös tuota mun käymääni mbo-avokuntoutusta tosi hyvänä asiana ja ylipäätään sitä, että kuntoilen ja yritän saada koko tämän odotuksen aikana itseni mahdollisimman hyvään kuntoon ja painoa pois - kuulemma sitä helpommin leikkaus sujuu ja tulokset tulevat olemaan parempia kuin jos vain lepäisi laakereillaan ja jatkaisi epäterveellistä elämää.

Niin ja kuten jo tiedossa on, leikkaava kirurgi sitten tosiaan päättää millä menetelmällä leikataan, tosin minun tapauksessa tämä sisätautilääkärikin oli GBP:n kannalla, kuten itsekin olen.
Nyt on vuorossa taas pitkä odotus, sisätautilääkäri arveli, että menee puolisen vuotta ennenkuin pääsen kirurgin juttusille. Tästä on kuitenkin hyvä jatkaa!
Bulla65
Bulla65

Viestien lukumäärä : 540
Ikä : 58
Paikkakunta : Suomi
Registration date : 14.04.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Bullan matka kohti GBP-leikkausta Empty Vs: Bullan matka kohti GBP-leikkausta

Viesti kirjoittaja Pirre Ma Syys 13, 2010 5:54 pm

Olipa kiva lukea noin onnistuneesta tapaamisesta! Tosi hieno homma, sulla se leikkaus kovaa vauhtia lähenee! :) . Oispa itsekkin jo noin pitkällä, odottavan aika on vaan niiiiiiiiiin pitkä.. ;) .
Pirre
Pirre

Viestien lukumäärä : 40
Paikkakunta : Pääkaupunkiseutu
Registration date : 11.08.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Bullan matka kohti GBP-leikkausta Empty Vs: Bullan matka kohti GBP-leikkausta

Viesti kirjoittaja MRA123 Ma Syys 13, 2010 6:33 pm

Hieno Bulla65,

Olen itsekin samaa mieltä siitä että itse voi myös paljon vaikuttaa asioihin, omalla suhtautumisellaan sekä tiedonjanollaan ym.

Upeeta, ajattele tällä valmistelulla hävisi 3kk!!!!!
MRA123
MRA123

Viestien lukumäärä : 595
Ikä : 52
Paikkakunta : Lempäälä
Registration date : 29.09.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Bullan matka kohti GBP-leikkausta Empty Vs: Bullan matka kohti GBP-leikkausta

Viesti kirjoittaja Bulla65 Ma Syys 13, 2010 7:01 pm

Hei Pirre ja MRA123!

Kiitos kommenteistanne. Juu luojalle kiitos, että on olemassa tää netti! Ilman sitä minäkään en tietäisi yhtään mitään koko leikkausasiasta, täältä löytyy jos vaikka mitä tietoa, saa vertaistukea ja on mahdollista tutustua jo leikattuihin ihmisiin. Kyllä se vaan niin on, että asia tulee jotenkin paljon aidommaksi kun kuulee jo leikkattujen ihmisten tarinoita, ne ovat kultaakin kalliimpia, niin hyvät kuin ne huonommatkin tarinat. Olen tosiaan huomannut, että kaikissa "portaissa" on arvostettu tuota että ottaa asioista selvää ja paneutuu tähän leikkausasiaan ihan tosissaan.

Juu en tosiaan ollut tietoinen tuosta käytännöstä, että hän laittaa potilaansa pudottamaan tuon 5% painostaan kolmessa kk:ssa, ennenkuin saa lähetteen eteenpäin, ihan vaan omasta aloitteestani olen yrittänyt tuota painoa saada alaspäin, keväällä oli niin kamalan paha ja tukala olla, selkää särki jne., joten se oli ihan yllätys, että se painonpudotus voisi vaikuttaa noin paljon lääkärin mielipiteeseen. Toki ajattelin, että se ehkä osoittaa osaltaan motivaatiota leikkaukseen pääsyyn, mutten tiennyt, että se tosiaan voi nopeuttaa prosessiin pääsyä noin konkreettisesti :).
Bulla65
Bulla65

Viestien lukumäärä : 540
Ikä : 58
Paikkakunta : Suomi
Registration date : 14.04.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Bullan matka kohti GBP-leikkausta Empty Vs: Bullan matka kohti GBP-leikkausta

Viesti kirjoittaja tiikos Ma Syys 13, 2010 7:03 pm

Hyvä hyvä Bulla65! Hienoa, kun asiat etenee(=:
Taisi sulla olla sama sis.lääk. kuin mulla; komea ja mukava. Oikeastaan älyttömän komea(=:
Mulla ensi perjantaina kirurgin kanssa treffit, sitten olen viisaampi kuinka kauan vielä kestää. Odotellaan...

tiikos

Viestien lukumäärä : 133
Paikkakunta : turku
Registration date : 09.06.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Bullan matka kohti GBP-leikkausta Empty Vs: Bullan matka kohti GBP-leikkausta

Viesti kirjoittaja Bulla65 Ma Syys 13, 2010 7:39 pm

Hei Tiikos! Sinä olet sitten puolisen vuotta edellä mua tässä prosessissa, onnea sulle vaan ensi perjantain kirurgikäynnille! Sulla kului näköjään hieman yli 4 kk kun pääsit sisätautilääkäriltä kirurgille, jospa vaikka mäkin pääsisin alle puolen vuoden odotuksella :).
Bulla65
Bulla65

Viestien lukumäärä : 540
Ikä : 58
Paikkakunta : Suomi
Registration date : 14.04.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Bullan matka kohti GBP-leikkausta Empty Vs: Bullan matka kohti GBP-leikkausta

Viesti kirjoittaja tiikos Ma Syys 13, 2010 7:46 pm

Kiitos, kiitos. Toivotaan, että alle puoli vuotta riittäisi tuohon odotukseen. Kun taas kirurginkin jälkeen pitää odottaa. Tässä kasvaa kärsivällisyys(=:

tiikos

Viestien lukumäärä : 133
Paikkakunta : turku
Registration date : 09.06.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Bullan matka kohti GBP-leikkausta Empty Vs: Bullan matka kohti GBP-leikkausta

Viesti kirjoittaja Nancy Ma Syys 13, 2010 8:31 pm

Todella hieno homma, että leikkaus lähenee! Oma-aloitteisesta laihduttamisesta on tosiaan hyötyä. Minullakin oli paino hieman pudonnut alkuperäisestä huippulukemasta ja Oulun kirurgi oli siihen oikein tyytyväinen.

Nancy

Viestien lukumäärä : 95
Ikä : 55
Paikkakunta : Kajaani
Registration date : 04.08.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Bullan matka kohti GBP-leikkausta Empty Vs: Bullan matka kohti GBP-leikkausta

Viesti kirjoittaja kuunsisar Ma Syys 13, 2010 9:48 pm

Mielenkiintoista seurata, miten teidän muiden matka etenee! Erot tutkimus- ja toimenpidejonojen suhteen tuntuvat olevan suuria eri puolilla maata. Jos olisi tuota tuohta niin aika ripeästi saisi asiat etenemään, mutta ehkä asioiden verkkainen eteneminen on parempi uusien elämäntapojen opettelun kannalta.

Itse odotan aikaa gastroskopiaan ja ultraan sekä kirurgin juttusille niiden jälkeen. Mieli tekisi kovasti päästä jo niihin ja seuraavaksi leikkausjonoon, mutta yritän nyt keskittyä painon pudottamiseen syömisien koostumusta ja kokoa pienentämällä sekä ateriakorvikkeiden tuella. On sitten helpompi eneillä ja totutella uuteen elämään leikkauksen jälkeen.

Yritän elää päivän kerrallaan ja ajatella positiivisesti, vaikka välillä tulee mieleen kaikkia mahdollisia esteitä, mitä voi vielä tulla leikkauksen tielle, mutta en suostu ajattelemaan sellaista vaihtoehtoa, että en pääsisi leikkaukseen. Jos niin kävisi, voisin samantien lyödä hanskat tiskiin ja jäädä sängyn pohjalle odottamaan eläkettä ja kuolemaa... No, tuo oli vähän kärjistetysti sanottu, mutta siltä musta tuntuu. Leikkaus on itselleni viimeinen mahdollisuus pelastaa mitä vielä pelastettavissa on.
kuunsisar
kuunsisar

Viestien lukumäärä : 48
Ikä : 59
Paikkakunta : Seinäjoki
Registration date : 24.05.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Bullan matka kohti GBP-leikkausta Empty Vs: Bullan matka kohti GBP-leikkausta

Viesti kirjoittaja Bulla65 Ti Syys 28, 2010 3:06 pm

Eilen saapui taas mieluisaa postia TYKSistä; sain kirjeen, jossa kerrottiin mulle varatun vastaanottoajan kirurgin haastatteluun 10.12. 2010 :). Kiva, ettei tarvitse odottaa tuon kauempaa, aavistelin, että saattaisi kestää puolikin vuotta päästä tuonne kirurgin haastatteluun. Jos asiat etenee näinkin hyvin, niin saatanpa olla leikattu jo ennen ensi kesää.

Kerroin muuten eilen leikkuuaikeistani ainoalle siskolleni ja hän suhtautui ihan hyvin ajatukseen - no, olihan hän tietysti vähän hämmästynyt koko asiasta, hän ei ole ehkä koskaan tullut ajatelleeksi, miten vakava asia tää mun ylipaino ja diabetes -yhdistelmä on, kun en siitä itse pidä yleensä sen kummempaa "meteliä", vaan "kärsin" ja pohdin noita asioita lähinnä itsekseni.
Bulla65
Bulla65

Viestien lukumäärä : 540
Ikä : 58
Paikkakunta : Suomi
Registration date : 14.04.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Bullan matka kohti GBP-leikkausta Empty Vs: Bullan matka kohti GBP-leikkausta

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Sivu 1 / 5 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa