Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Hei! Uusi lukija ilmoittautuu mukaan!

5 posters

Siirry alas

Hei! Uusi lukija ilmoittautuu mukaan! Empty Hei! Uusi lukija ilmoittautuu mukaan!

Viesti kirjoittaja Huhmare To Heinä 19, 2012 7:40 pm

Ja ihan pihalla...

Voinko esittäytyä tässä:

43v nainen bmi 50 Turun seudulta.
10.5. kävin neuvolalääkärin pakeilla, eilen tuli lippulappusia vino pino.
Labra-aikaa, ravintoterapeuttia ja Tyks-käyntiä ensi kuulle.

Olin toki noista tietoinen jo edeltä, mutta kertokaa viisaammat mitä tapahtuu seuraavaksi. Kuinka paljon ravintoterapeutti laittaa pudottamaan painoa ennen (termi oli joku ene?) ? Se mua eniten pelottaa, etten kykene siihen.

Toiveissa olisi jos keväällä pääsisi itse leikkaukseen. Onko teillä tietoa riskeistä ja niihin joutuneista?

Huhmare

Viestien lukumäärä : 21
Paikkakunta : Masku
Registration date : 19.07.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Hei! Uusi lukija ilmoittautuu mukaan! Empty Vs: Hei! Uusi lukija ilmoittautuu mukaan!

Viesti kirjoittaja Pallokala Pe Heinä 20, 2012 1:43 pm

Joka sairaanhoitopiirissä on vähän eri systeemit, mutta
uskoisin että ravintoterapeutti ei määrittele miten paljon sun pitää pudottaa, vaan sisätautilääkäri.
Ravintoterapeutti sit kertoo sulle vaihtoehtoja miten pudotuksen voi hoitaa.
Ene-dieetti on se keino, ja senkin voi toteuttaa usealla eri tavalla. Ene on lyhenne sanoista erittäin niukka energinen.

Mulle helpoin tapa oli käyttää näitä jauhepusseja jotka sekoitettiin veteen, eli Nutrifastia. Ei mitään muuta kun niitä + teetä ja muita kalorittomia juomia. 10 viikkoon lähtee jo toistakymmentä kiloa, joillain enenmmänkin. Vaatii alkuun itsekuria, ja eka viikko on vaikea, sitten häviää nälän tunne ja osin myös mielihalut. El tärkeän asian takia hommasta kyllä selviää.

Pudotusvaade on yleensä ollut 8-15% painosta.

Tie yleensä on, että lähete (joka sulla nyt neuvolalääkäriltä) sisätautipolille, sisätautipolin kautta tulee kutsu ravintoterapeutille ja sisätautilääkärille.
Sisätautilääkäri tekee arvion oletko sopiva leikattavaksi ja jos niin asettaa mahdollisesti sen painonpudotustavoitteen ja tekee lähetteet verikokeisiin, mahalaukun tähystykseen ja maksan ultraäänitutkimukseen.

Jos ei ole aiemmin laihduttanut suuria määriä valvotusti, on mahdollista että lääkäri lähettää tiputtamaan painoa jossain sairaalan ryhmässä.

Kun yllä olevat on tehty, niin uusi aika sisätautilääkärille joka katsoo onko edelleen edellytykset leikkaukseen kunnossa ja jos, niin laittaa lähetteen leikkaavaan sairaalaan kirurgin arviota varten.

Kirurgi sitten tekee lopullisen päätöksen leikkaako vai ei.

Karkeesti tuolla kaavalla mennään, paikallisia pikkueroja on.

Mulla oli suht hankalat komplikaatiot leikkauksen jälkeen, mutta taitavat lääkärit saivat ongelmat ratkottua ja leikkaus on ollut yksi elämäni parhaista päätöksistä.

Näin kivuton, terve ja energinen en ole ollut kahteenkymmeneen vuoteen. Ikää minulla on 44 vuotta ja toissavuonna painoa oli 128 kg. Nyt reilu 50 kg vähemmän. Leikkauksesta on 13 kuukautta.
Pallokala
Pallokala

Viestien lukumäärä : 390
Paikkakunta : E-Savo
Registration date : 07.09.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Hei! Uusi lukija ilmoittautuu mukaan! Empty Vs: Hei! Uusi lukija ilmoittautuu mukaan!

Viesti kirjoittaja Huhmare Pe Heinä 20, 2012 2:50 pm

Kiitos Pallokala kun jaksoit vastailla.

Onko jollekin oikeasti sanottu " ei leikata" ja mitkä olleet syyt? Onko tietoa?

Vaikken nyt uskokaan että mun kohdalla kieltäytyvät leikkaamasta.
Verikokeisiin olen menossa 3.8., ravintoterapeutille 9.8. ja lääkärille 20.8.

Itse taidan sitten suosia tuota Cambridge-kuuria enenä kun on ennestään tuttu.

Luinkin jostain tän palstan viestistä noista komplikaatioista, olitko se jolle kertyi sitä nestettä?

Onko teillä tiedossa kuolemantapauksia tämän leikkauksen johdosta? Joku aina tietää jonkun tutun tutun....

Huhmare

Viestien lukumäärä : 21
Paikkakunta : Masku
Registration date : 19.07.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Hei! Uusi lukija ilmoittautuu mukaan! Empty Vs: Hei! Uusi lukija ilmoittautuu mukaan!

Viesti kirjoittaja Pallokala Pe Heinä 20, 2012 6:41 pm

Ainakin syitä olla leikkaamatta voisi olla että kriteerit ei täyty (bmi + perussairaudet), maksa on liian iso leikattavaksi, tehty aiemmin jokin iso leikkaus vatsan alueelle, jokin perussairaus tai rakenteellinen häikkä joka aiheuttaa liikaa riskejä leikkaukseen, vaikea syömishäiriö tai muuten syömisen kontrollin puute (= painon pudotus ei onnistu ollenkaan), vaikea mielenterveyden ongelma.

Tuo Cambridge ei ole minulle tuttu, kannattaa jutella ravintoterapeutin kanssa onko se ok.

Minulla tuli leikkauksen jälkeen sisäinen verenvuoto + suoliston lamaantuminen ja tehtiin uusi avoleikkaus. Tämän jälkeen vielä oli vuotoa ja hb meni tosi alas. Sain myös verenmyrkytyksen ja keuhkokuumeen.
2 kk meni leikkauksesta toipuessa takaisin työkuntoon.
Olin kuulemma ensimmäinen potilas näille Joensuun lääkäreille jolle tuli näin vakavat ongelmat leikkauksen jälkeen.
Isommissa sairaaloissa sitten on kuulemma ollut enemmän ja jotain hankalampiakin juttuja.

Suomessa taitaa kuolleet olla ihan yhden käden sormissa, ruotsissa jossa leikkauksia tehdään paljon enemmän on suhteessa sitten kuolemiakin enemmän.

Tähän leikkaukseen ei taida olla sen suurempaa kuoleman riskiä kun muihinkaan vatsanalueen leikkauksiin kuten esimerkiksi sapen poisto tai kohdun poisto.
Pallokala
Pallokala

Viestien lukumäärä : 390
Paikkakunta : E-Savo
Registration date : 07.09.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Hei! Uusi lukija ilmoittautuu mukaan! Empty Vs: Hei! Uusi lukija ilmoittautuu mukaan!

Viesti kirjoittaja Huhmare La Heinä 21, 2012 3:17 am

Oletko siis Joensuusta? Olemme ensi viikon lopussa tulossa sukulaisia tapaamaan sinne, Kuopiossa niitä asuu myös. Tutut nurkat.

Kiitos vastauksistasi!

Huhmare

Viestien lukumäärä : 21
Paikkakunta : Masku
Registration date : 19.07.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Hei! Uusi lukija ilmoittautuu mukaan! Empty Vs: Hei! Uusi lukija ilmoittautuu mukaan!

Viesti kirjoittaja Huhmare Ti Elo 21, 2012 3:27 am

Se ois sitten vihreätä valoa saatu, jeejeejee!
cheers
3 kk:n päästä aika rt:lle, siihen mennessä pitäisi nyt sitten saada 8 kiloa pois.
Miten mahtanen onnistua tällä itsekurilla...

Huhmare

Viestien lukumäärä : 21
Paikkakunta : Masku
Registration date : 19.07.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Hei! Uusi lukija ilmoittautuu mukaan! Empty Vs: Hei! Uusi lukija ilmoittautuu mukaan!

Viesti kirjoittaja Eija-Stiina Ti Elo 21, 2012 12:18 pm

Hyvin sunny

Eija-Stiina

Viestien lukumäärä : 288
Paikkakunta : Satakunta
Registration date : 27.06.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Hei! Uusi lukija ilmoittautuu mukaan! Empty Vs: Hei! Uusi lukija ilmoittautuu mukaan!

Viesti kirjoittaja punkeroinen Ke Elo 22, 2012 2:24 pm

cheers
punkeroinen
punkeroinen

Viestien lukumäärä : 48
Paikkakunta : keski-suomi
Registration date : 05.02.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Hei! Uusi lukija ilmoittautuu mukaan! Empty Vs: Hei! Uusi lukija ilmoittautuu mukaan!

Viesti kirjoittaja Maria-76 Pe Syys 14, 2012 11:43 pm

Tsemppiä Huhmare Smile
Maria-76
Maria-76

Viestien lukumäärä : 119
Ikä : 47
Paikkakunta : Varsinais-Suomi
Registration date : 07.02.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Hei! Uusi lukija ilmoittautuu mukaan! Empty Vs: Hei! Uusi lukija ilmoittautuu mukaan!

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa