Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Ninonaurus tarvii neuvoja :)

+5
koskpir
Krisu75
AnnukkaK
HyeeNa!
ninonaurus
9 posters

Siirry alas

Ninonaurus tarvii neuvoja :) Empty Ninonaurus tarvii neuvoja :)

Viesti kirjoittaja ninonaurus Ma Kesä 25, 2012 5:50 pm

Tervehdys teille kaikille!
Olen täällä "salaa" tutustunu teidän tarinoihin ja nyt tarvisinkin teiltä viisaammilta neuvoja.
Eli, olen 32v. kahden alle 2vee pojan äiti Helsingistä ja olen ollut aina ylipainoinen, ihan siis lapsesta asti.
Tällä hetkellä painoa on 113kg ja pituutta 163cm eli painoindeksi on 42,5. Nyt olen 4vuotta joutunu syömään verenpainelääkkeitä ja molemmissa raskauksissa on ollu raskausajandiabetes, viimeisimmässä oli myös lääkitys. Nyt oon tässä sokereita seurannu synnytyksen jälkeen(josta on 7vko) ja ei ne nyt hurjia ole mutta paasto on koko ajan jotain 6.8?? Ja jostain syystä naistenklinikalla on papereihin merkitty että mulla olis kakkostyypin diabetes?? Laihdutus... juu, ei varmaan sellasta diettiä oo mitä en olis kokeillu, aina sen 20kg pois saa mutta takasi tulee korkojen kera ja nyt olen lopen kyllästyny tähän jojoiluun... niin ja aina laihdutus on tyssänny siihen että alle sadan en pääse!! Nyt olen jo pitkään miettiny tuota leikkausta... mutta onko mulla siihen mahdollisuuksia päästä? Jotenki pelottaa soittaa tk lääkärille kun viimeksi niin tein ja pyysin lääkkeellistä apua laihduttamiseen niin sain niin tylyn vastauksen, lääkärinä oli nuori mies joka puhui niin halventavasti että hän ei voi sietää mitään lääkkeellisiä tapoja laihdutukseen, pitää kattoo mitä syö!! Ihan tosi, ai että pitäis oikein ruokailua seurata, ei tosiaan oo käyny mielessä!! Noh, tämä lääkäri oli toisella paikkakunnalla joten kohtelu vois olla erilaista!! Mutta jotenki kuitenki pelottaa...
Käsittääkseni kriteerit on koventunu leikkaukseen pääsyssä? Riittääkö syyksi tuo paino mikä nyt on ja nuo "sairaudet"?

Isot kiitokset teille jotka vaivaudutte vastaamaan!!

ninonaurus

Viestien lukumäärä : 10
Paikkakunta : helsinki
Registration date : 25.06.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Ninonaurus tarvii neuvoja :) Empty Vs: Ninonaurus tarvii neuvoja :)

Viesti kirjoittaja HyeeNa! Ma Kesä 25, 2012 7:09 pm

Se voi olla kiikunkaakun miten teilläpäin katsotaan kriteerit, 6.8 sokerit ei mun käsittääkseni ole vielä niin pahat että aivan diabetestä pukkais. meillä ei kuulema enää pääse alle 45 painoindeksin ellei oo diabetestä tai muuta vastaavaa. Mutta toivottavasti teilläpäin katsotaan ennaltaehkäisevästi ja ottavat sinut leikkausjonoon. (:
HyeeNa!
HyeeNa!

Viestien lukumäärä : 985
Paikkakunta : Tampere
Registration date : 26.08.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Ninonaurus tarvii neuvoja :) Empty Vs: Ninonaurus tarvii neuvoja :)

Viesti kirjoittaja AnnukkaK Ma Kesä 25, 2012 10:37 pm

www.foteg.fi:
Lihavuuskirurgia on tarkoitettu hoidoksi ainoastaan vaikeasta tai sairaalloisesta lihavuudesta kärsivälle. Leikkaushoitoon hakeutuvan painoindeksin (BMI) tulee olla yli 40 tai jos lihavuuteen liittyy jokin sairaus, riittää painoindeksin 35 ylittyminen. Suomessa leikkaushoito on tarkoitettu 18-60 -vuotiaille ja tarkkaan harkituissa yksilöllisissä tapauksissa yläikäraja voidaan nostaa 65 ikävuoteen. Teini-ikäisille ei Suomessa ole ainakaan toistaiseksi tehty lihavuusleikkauksia.

Leikkaukseen tulevan täytyy olla kokeillut aiemmin lihavuuden perushoitoja, kuten laihdutusryhmiä ja lääkehoitoa. Lihavuuden taustalla oleva mahdollinen endokrinologinen sairaus täytyy olla poissuljettu. Potilaan täytyy pystyä sitoutumaan leikkauksen jälkeiseen elämäntapamuutokseen ja seurantaan. 4-6 viikkoa ennen leikkausta potilas pitää Erittäin NiukkaEnergisen dietin, jonka tarkoitus on saada rasvaa poistumaan erityisesti maksasta, mikä helpottaa leikkausta teknisesti ja tekee leikkauksesta turvallisemman.

Eli sinulla BMI 42 on juuri oikealla tasolla leikkausta ajatellen. Itselleni TAYSissä sanottiin, että omatoimisesti on laihduttava BMI 50 alapuolelle (mulla oli lähtötaso 62 tai jotain, en haluaisi edes muistella sitä Evil or Very Mad ), yli 50 BMI lisää leikkauksen riskejä radikaalisti. Lääkitystä vaativa verenpainekin lasketaan lihavuuden liitännäissairaudeksi ja raskausajan diabetes vielä edesauttaa.

Tuo "aiemmat lihavuuden perushoidot" tarkoittaa todistettavaa laihdutusta, eli että on käynyt terveydenhuollon järjestämässä laihdutusryhmässä tai muuten terveydenhuollon henkilökunnan silmien alla punnituksessa, että painon kehityksestä on dokumenttia terveydenhuollon tietojärjestelmissä. Vanha Painonvartijoiden punnitusvihko ei kiinnostanut, eikä pelkästään sen perusteella olisi varmaan onnistunut. Minä tosiaan laihdutin enellä ja muuten järkisyömisellä sen noin 30 kg. Siitä ensimmäinen 20 kg vaadittiin leikkausjonoon pääsemiseksi, sitten loput BMI-rajan alle pääsemiseksi.

Tuollaisen määrän kun laihduttaa dieeteillä, alkaa mietityttää, josko sitä leikkausta ollenkaan tarvitaankaan. Mutta kannattaa muistaa ne aiemmat jojoliikkeet: itsekin olen laihduttanut kahdesti 30 kg ja kerran 15 kg, ja joka ikinen kerta on joka kilo tullut takaisin, kavereidensa kanssa vielä. Leikkaus auttaa helpottamalla annoskokojen pitämistä pienenä ja rajoittamalla repsahduksia. Söin viime yönä töissä yhden asukkaan synttärikakun jämistä kaksi ruokalusikallista ja hyi että oli paha olo: leikkauksen jälkeen pystyn hyvin kieltäytymään makeasta, tai jos repsahtaa, ei voi ottaa paljoa. Suolaiset herkut maistuisivat, mutta mahan koko rajoittaa siinäkin, ettei pysty enää vetämään kokonaista pizzaa vartissa.

Ei leikkaus taikakeino ole, leikattunakin pystyy lihottamaan itsensä vaikka jäätelöllä, rasvaisilla juustoilla, sokerimehuilla ja/tai alkoholilla, taikka ehdoin tahdoin ahtamalla ja venyttämällä pikkumahaa takaisin isoksi. Koko loppuelämänsä pitää silti tarkkailla, mitä ja paljonko syö. Mutta hyvä apukeino se on.
AnnukkaK
AnnukkaK

Viestien lukumäärä : 84
Registration date : 13.04.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Ninonaurus tarvii neuvoja :) Empty Vs: Ninonaurus tarvii neuvoja :)

Viesti kirjoittaja ninonaurus Ma Kesä 25, 2012 10:48 pm

Kiitoksia paljon vastauksista. Tiedän että saan lopetettua verenpainelääkkeen heti ku painoa tippuu, näin on käyny ennenki mutta takasihan nuo kilot tulee... hitaasti mutta varmasti!!
Täytyy ottaa yhteyttä lääkäriin heti heinäkuun jälkeen, täällä hoidetaan vaan kiireelliset näin kesäaikaan! Onneksi on tuo sokerimittari kotona niin voin ainaki vielä tovin seurailla ettei sokerit ainakaan nousis.

ninonaurus

Viestien lukumäärä : 10
Paikkakunta : helsinki
Registration date : 25.06.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Ninonaurus tarvii neuvoja :) Empty Vs: Ninonaurus tarvii neuvoja :)

Viesti kirjoittaja Krisu75 Ti Kesä 26, 2012 4:18 am

Mulla ei mitään oheissairauksia ollut ollenkaan, BMI kylläkin taivasta hipova. Mut katottiin kuuluvaksi riskiryhmään sairastua 2tyypin diabetekseen kun kahdessa raskaudessa kolmesta sokerit koholla ja viimeisimmässä olin insuliinillä. Eli mut leikattiin ns. ennaltaehkäiseväasti.
Krisu75
Krisu75

Viestien lukumäärä : 121
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Registration date : 25.11.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Ninonaurus tarvii neuvoja :) Empty Vs: Ninonaurus tarvii neuvoja :)

Viesti kirjoittaja koskpir Ti Kesä 26, 2012 5:14 am

Uskon, että pääset leikkaukseen. Itsekin olen Helsingistä ja pääsin leikkaukseen BMI 36 ja oheissairauksilla ilman sen kummempia aneluja. Täytyy muistaa, että meilläkin on oikeuksia, eli jos yksi lääkäri on tietämätön tästä kansantaloudellisesti hyvinkin kannattavasta hoitomuodosta, niin käänny toki toisen lääkärin puoleen. Valveutuneita alkaa olla jo siellä täällä. Onnea yritykseesi! Mieli positiivisena eteenpäin! Very Happy
koskpir
koskpir

Viestien lukumäärä : 68
Paikkakunta : Helsinki
Registration date : 10.10.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Ninonaurus tarvii neuvoja :) Empty Vs: Ninonaurus tarvii neuvoja :)

Viesti kirjoittaja Elämä edessä Ti Kesä 26, 2012 9:46 pm

Rohkeasti ninosaurus vaan asiaasi esittämään lääkärille. Ja menet sitten toiselle lääkärille, jos sattuu tietämätön lääkäri kohdalle!! Kyllä se siitä lähtee sinunkin prosessisi etenemään! Very Happy
Elämä edessä
Elämä edessä

Viestien lukumäärä : 883
Ikä : 69
Paikkakunta : Mikkeli
Registration date : 01.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Ninonaurus tarvii neuvoja :) Empty Vs: Ninonaurus tarvii neuvoja :)

Viesti kirjoittaja ninonaurus To Elo 02, 2012 6:57 pm

No niin... ensimmäiset askeleet on otettu. Juttelin neuvolalääkärin kanssa ja oli sitä mieltä että lähete sisätautilääkärille oman lääkärin kautta, tänään sitten varasin lääkärille ajan!! Tämä neuvolalääkäri sanoi suoraan että lääkkeelliset avut ovat erittäin heikot että sairaaladieetti olis eka vaihtoehto ja sen jälkeen leikkaus. Katsotaan nyt mitä tuo oma lääkäri on mieltä... voiku se ei tyrmäis heti!! nyt pitää vaan malttaa mieli 20.8 asti...

ninonaurus

Viestien lukumäärä : 10
Paikkakunta : helsinki
Registration date : 25.06.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Ninonaurus tarvii neuvoja :) Empty Vs: Ninonaurus tarvii neuvoja :)

Viesti kirjoittaja punkeroinen Pe Elo 03, 2012 3:30 am

Toivotaan hyvää vastausta ja jos siltä lääkäriltä ei sitä tule niin sitten vaan toiselle!! Ja tietenkin aikaa varatessa sanoo että haluaa jollekkin toiselle lääkärille!!!
punkeroinen
punkeroinen

Viestien lukumäärä : 48
Paikkakunta : keski-suomi
Registration date : 05.02.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Ninonaurus tarvii neuvoja :) Empty Vs: Ninonaurus tarvii neuvoja :)

Viesti kirjoittaja HyeeNa! Pe Elo 03, 2012 8:14 pm

Tsemppiä!
HyeeNa!
HyeeNa!

Viestien lukumäärä : 985
Paikkakunta : Tampere
Registration date : 26.08.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Ninonaurus tarvii neuvoja :) Empty Vs: Ninonaurus tarvii neuvoja :)

Viesti kirjoittaja ninonaurus Ma Elo 20, 2012 6:15 pm

Huh.. lääkäri käynti takana!! Ymmärsi oikein hyvin mua ja laittoikin samantien kaikki labrat ja sydänfilmit tilaukseen, eli ens maanantaina olis ne edessä niin ja tietty sokerirasitus!! Kuitenkin ihan ekaks mulle vaihdettiin verenpainelääkitys koska paineet on ollu taivaissa ja albetolia oon saanu syödä 6 pillerii päivässä!! Kuukauden päästä on uus lääkäri ja katsotaan että paineet on ok ja katotaan kaikki labrat ja sitten hän laittaa mulle lähetteen sisätautilääkärille!! Sanoi että mulla on ihan hyvät mahdollisuudet päästä leikkaukseen... toki varmasti ensin joudun ene-ryhmään mutta menen siihen oikein mielelläni, eikä mua haittaa vaikka joutuisin leikkausta odottamaanki... kunhan tiedän että joskus mulla on mahdollisuus siihen päästä!! Oon niin tyytyväinen ja onnellinen, vihdoinkin mut noteerattiin eikä vain kerrottu sitä suurta viisautta että syö vähemmän ja liiku enemmän!!! Kiitokset teille tsempistä!!

Mä jatkan teidän juttujen seurantaa ja kerron taas kuulumisia kun niitä tulee!! Ja tietenki teille heittelen kysymyksiä kun niitä tulee!!!

ninonaurus

Viestien lukumäärä : 10
Paikkakunta : helsinki
Registration date : 25.06.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Ninonaurus tarvii neuvoja :) Empty Vs: Ninonaurus tarvii neuvoja :)

Viesti kirjoittaja Mrs. Piggy Ma Elo 20, 2012 6:48 pm

Hienoa, että leikkausasia lähti etenemään! Onnea matkaan, Ninosaurus!
Mrs. Piggy
Mrs. Piggy

Viestien lukumäärä : 30
Paikkakunta : Nurmijärvi
Registration date : 21.06.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Ninonaurus tarvii neuvoja :) Empty Vs: Ninonaurus tarvii neuvoja :)

Viesti kirjoittaja ninonaurus Ti Elo 21, 2012 12:38 pm

Sitä tässä aloin pohtimaan että jos nyt pääsen siihen ene ryhmään ja paino putoaa niin mun bmi tulee laskemaan alle sen 40 ja hyvällä tuurilla pääsen myös verenpainelääkkeistä eroon... niin silloinhan en pääse leikkaukseen?? tiedän kokemuksesta että paino putoaa ihan kivasti mutta ihan kivasti se tulee takaisinki, ottaako lääkäri huomioon tuon että ne kilot kun ei vaan pysy pois?? vai joudunko mä sitten taas kun kilot palaa niin mennä uudestaan lääkärille hakemaan lähetettä??

ninonaurus

Viestien lukumäärä : 10
Paikkakunta : helsinki
Registration date : 25.06.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Ninonaurus tarvii neuvoja :) Empty Vs: Ninonaurus tarvii neuvoja :)

Viesti kirjoittaja pilksuke Ti Elo 21, 2012 12:51 pm

ninonaurus, se että paino tippu on ihan hyvää ja olet jo lääkärillä käynyt ja kuittanut sen edellisen painon, sul ei tarvitse pelätä sitä,että paino tippu ja sä et pääse leikkauksen. se on vaan hyvää ku tippu koko ajan. ne myös otta sitä huomioon että pystyt tiputamaan. minun BMI oli 38 ja paino 116 ku mennin lääkärille ja sanoin että olen pohdinnut leikkausta ja sieltä se meni nyt pitäis olla ens tiistaina leikkaus 28.08 se riipu nyt vähän siitä onko helikopakter tullut takaisin tai ei ;( tänään on paino 97.7 ja pitäis mennä vielä alemmas ennen leikkausta. voimia sulle ja pidettään peukkua, että kaikki sujuu hyvin.
pilksuke
pilksuke

Viestien lukumäärä : 51
Ikä : 46
Paikkakunta : kiikala
Registration date : 22.09.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Ninonaurus tarvii neuvoja :) Empty Vs: Ninonaurus tarvii neuvoja :)

Viesti kirjoittaja ninonaurus Pe Tammi 18, 2013 4:21 pm

Vihdoinki lähete sisätautipolille lähti!!! jeeeee....
Lääkäri oli sitä mieltä ettei nää yhtään syytä miksi minua ei leikattais. Kutsu kuulema tulee 1kk sisällä. Nyt rakkaat... kertokaa mitä tuolla sisätautipolilla tapahtuu??
Lääkäri sanoi että on hyvä että mulla on eneilyä takana ja silloin pudotin 20kg että se katsotaan hyväksi... voiko siis olla ettei mua laiteta sille 10vko:a kestävälle ene-kuurille?? siis tokihan sen vedän jos näin on mutta mutta...
Siis mikäänhän ei vielä ole varmaa mihinkään suuntaan mutta askeleen lähempänä olen!!!

ninonaurus

Viestien lukumäärä : 10
Paikkakunta : helsinki
Registration date : 25.06.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Ninonaurus tarvii neuvoja :) Empty Vs: Ninonaurus tarvii neuvoja :)

Viesti kirjoittaja ninonaurus Ke Tammi 23, 2013 3:56 pm

No nii... juuri sain puhelun sisätautilääkäriltä ja mulla alkais ene.ryhmä ylihuomenna. pahoitteli että näin lyhyellä varoitusajalla alkaa mutta seuraava alkais vasta syksyllä!! joten nyt sitten aloitan ene-ryhmässä. Sisätautilääkäri sano että ryhmän jälkeen paino pitäisi pitää 6kk pois ja sitten katsotaan se leikkauslähete... ja sitten leikkaus voisi olla noin vuoden päästä... tästä tulee jumalattoman pitkä prosessi mutta näillä mennään.

ninonaurus

Viestien lukumäärä : 10
Paikkakunta : helsinki
Registration date : 25.06.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Ninonaurus tarvii neuvoja :) Empty Vs: Ninonaurus tarvii neuvoja :)

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa