Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Neuvoja ...

+4
tigertytto
Lyltsy
Kimby
Meku71
8 posters

Siirry alas

Neuvoja ... Empty Neuvoja ...

Viesti kirjoittaja Meku71 Pe Loka 07, 2011 12:16 am

Nyt on pakko kysellä mitä tää tarkottaa ku ei paino tipu millään.....?
Niin raivostuttavaa kyl. No sairaalassa ollessa paino nousi 6kg, mitä en kyllä myöskään ymmärrä.
Mut on leikattu 13.9 joten luulis turvotuksien olevan jo ohi Sad
Paino on tippunut n.3kg tuon 3vkon aikana mikä on kyllä mielestäni todella vähän näihin syömisiin verraten (onhan tuo sairaalassa tullu 6kg lähtenyt mut ajattelin sen olevan leikkauksesta johtuvaa turvotusta)
Kaloreita tulee päivittäin alkuun 200 ja nyt jo 600, lonko liikaa tai liian vähän?
Päivittäin käyn vaa alla mut vaihtelu on ihan mieletön jopa +3kg edellis aamusta.
Mikä neuvoksi? Itkettää Sad

Meku71

Viestien lukumäärä : 14
Ikä : 53
Paikkakunta : Tammela
Registration date : 16.09.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Neuvoja ... Empty Vs: Neuvoja ...

Viesti kirjoittaja Kimby Pe Loka 07, 2011 12:33 am

Painosi on siis tippunut 1kg/viikko. Jos syöt 600 kcal/päivä niin se tarkoittaa että kulutuksesi on 1600 kcal/päivä. Tuossa yhtälössä ei oikeastaan ole mitään niin poikkeavaa että olisi mitään syytä huoleen. Mun mielestä ihan normaalien rajoissa. Kalorit tulee nousemaan sisääntulopuolella ja vauhti hidastuu vielä tuosta. Mutta sulla on aika puolellasi. Niin kauan kun syöt vähemmän kuin kulutat niin laihdut. 2 vuoden kuluttua olet eri ihminen. Mulla on leikkauksesta 1v ja 10kk ja paino senkun tippuu vieläkin.

En oikein tiedä mitä olet kuvitellut tai odottanut että leikkaus tekisi? 50 kg pois yön yli?
Kimby
Kimby

Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 52
Registration date : 28.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Neuvoja ... Empty Vs: Neuvoja ...

Viesti kirjoittaja Lyltsy Pe Loka 07, 2011 1:12 am

Jatkuva vaa-assa ravaaminen voi helposti tehdä ton. Me ollaan erilaisia, toisilla tippuu suoraviivaisesti paino, toisilla vaikuttaa esim. hormonivaihtelut kuukaudessa, että vaan yhden viikon aikana kuukaudessa paino tippuu humpsahtaen enemmän, ja muuten hengailee tai jopa nousee. Mutta silti pitkällä aikavälillä nämäkin tasoittuu. Yhdellä ystävälläni ekan viiden viikon aikana leikkauksesta ei pudonnut yhtään, mutta vuoden jälkeen häneltä on pudonnut 50 kiloa.

Suosittelen että käyt vaan kerran viikossa vaa-alla. Pidät huolen että juot 1.5 litraa päivässä vähintään ja että saat proteiinia mielellään yli sen 60 g per päivä, alussa vaikka lisäravinteilla. 6-8 ateriaa päivässä. Kalorit pitäisi tietysti saada pikkuhiljaa reilusti yli tuhannen, että pysyt kunnossa ja jaksat toimia.

Tsemppiä, kyllä se siitä Smile
Lyltsy
Lyltsy

Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Paikkakunta : Espoo
Registration date : 28.03.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Neuvoja ... Empty Vs: Neuvoja ...

Viesti kirjoittaja Meku71 Pe Loka 07, 2011 1:17 am

Kiitos Lyltsy tuon halusin kuulla etten ole ainoa jolla näin.... Kaikki leikatut joiden kanssa olen puhunut sanoo et ensimmäisen kk aikana n15kg tippunu ja ihmettelee et mikä mua vaivaa Smile kyllä siinä rupee ite miettimään.
Ajattelin jos elimistö protestoi jos juont liian vähän tmv....

Kimblyn sarkastisuus saa jäädä oman onnensa nojaan......

Meku71

Viestien lukumäärä : 14
Ikä : 53
Paikkakunta : Tammela
Registration date : 16.09.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Neuvoja ... Empty Vs: Neuvoja ...

Viesti kirjoittaja Kimby Pe Loka 07, 2011 1:56 am

Eipä tuossa ollut sarkasmia kovin paljon. On sellaisia jotka kuvittelevat että paino kuukaudessa häviää ja that´s it. Hyvin paljon käy ihmisiä näissä leikkauksissa joilla odotukset ja realiteetti on hyvinkin kaukan toisistaan. Joten kysyn uudestaan, mitä odotit?
Kimby
Kimby

Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 52
Registration date : 28.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Neuvoja ... Empty Vs: Neuvoja ...

Viesti kirjoittaja tigertytto Pe Loka 07, 2011 3:15 am

Mulla on nyt 6 viikkoa leikkuusta ja painoa mennyt 13 kiloo ja olen tyytyväinen,pääasia et laskee eikä nouse,sen olen huomannut että heti kun syön vähemmän niin paino jumittaa eikä mitään muutosta näy,ehkä voi jopa nousta satoja grammoja...mulla vielä tää syöminen hiukan hakusessa mutta koko ajan kuitenkin parempaan päin Very Happy
tigertytto
tigertytto

Viestien lukumäärä : 1222
Paikkakunta : turku
Registration date : 16.02.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Neuvoja ... Empty Vs: Neuvoja ...

Viesti kirjoittaja BLOCCO Pe Loka 07, 2011 7:30 am

Heips Meku. Älä nyt loukkaannu, vaikka miehetkin täällä neuvoa kysyvälle niitä ihan pyynnöstä antaa - joskus esitämme vastakysymyksiäkin. Minun mielestäni otit turhaan itseesi tuosta Kimbyn kysymyksestä. Mutta jos "nuoremman pojan" kyselyt ärsyttää, niin tässä yli 20 v sinua vanhemman sedän sepustukset. Kyllä minäkin vähän ihmettelen, että kun painosi on kertomasi mukaan heti leikkauksen jälkeen pudonnut kilon viikossa, jotta mikä siinä sinua nyt voi raivostuttaa?
En tiedä millaiset opastukset sait leikkauksen jälkeisestä ruokavaliosta, mutta toivottavasti tässä esitettävät pari viikkoa myöhemmin leikatun sedän kommentit rauhoittavat sinua:

Voi olla että tosiaan elimistösi protestoi sitä, että olet juonut liian vähän ja syönyt liian harvoin.

Nyt on tärkeintä se, että saat nestettä vähintään sen 1,5 - 2 litraa. Sitten kokeilemalla löydät erilaisia ateriavaihtoehtoja (6 - 8 ateriaa) ja opit sinulle soveltuvat nestemäiset ja soseutetut ruoka-aineet, joista saat vuorokauden aikana räknättynä tavoitekalorisi ja proteiinisi kasaan - ja johan ensi viikolla voit siirtyä normaaliruoka-aineisiinkin, kun neljä viikkoa tulee täyteen!
Kuulostaa aika hurjan pieneltä tuo 600 kcal..., kun ENE:kin on 700 kcal.
Se on tietysti yksilöllistä, mutta kyllä ravitsemussuunnittelijan/ -terapeutin olisi pitänyt kertoa sinulle minkä verran on tarve neljän ekankin viikon aikana kerätä kaloreita ja proteiineja.

Minulla on ohjearvona 1200 kaloria ja 60 - 80 g proteiinia ja joulukuun alussa kuulen sitten ravitsemussuunnittelijalta lisää ohjeita jatkon suhteen. Joku jo ihmetteli miten saan nestemäisellä kootuksi 1200 kaloria, mutta mulla on nyt ollut ruoka-aineita kokeillessa se ongelma että on tullut jopa 1700 kalorinkin päiviä.

Minulla ei ole kiire kilojen lähtemisen kanssa, koska olen vakuuttunut, että ne lähtevät saamiani ohjeita noudattamalla -kuten tähänkin asti. Tärkeintä on nyt se, että ilmeisesti diabeteslääkitykseni voidaan ehkä kokonaankin lopettaa (nyt on enää varmuuden vuoksi insuliiniherätetabletti) ja verenpainelääkitystäkin voidaan lieventää merkittävästi -ja saattaa olla että uniapneakin lieventyy...

Mulla tuli keskiviikkona viikko leikkauksesta, mutta sairaalaturvotusta mielestäni on vielä päällänsä, kun pallea pönöttää vielä aiempaa enempi. Ei huoleta, vaikka "paino junnaa" - kävin eilen verikokeissa ja poikkesin osastolla, jossa sama vaaka näytti 128,2 eli 0,2 kg alle lauantaisen kotiutuspainoni. Nyt ei pidä tuijottaa vaakaa, vaan keskittää tarmo siihen, että oppii uuden syömä- ja juomarytmin. Tärkeintä on nyt se, että ei huijaa itseään - eli että laskee kalorit ja proteiinit oikein ja mittaa nauttimansa nesteen määrän. Tuo viimemainittu helpottui, kun sain pikkumasuni jo tottumaan miedosti hiilihapotettuun kivennäisveteen. - otin ensin 1/2 dl kerrallaan, kun alkuun tuntui kuplivan ja jopa hieman kipunakin. Nyt viikon jälkeen juon jo enempi - esim. teen tai kahvin ohella parikin desiä vartin kuluessa. Nyt kun 1,5 l pullo menee päivässä, jolloin on nauttinut muutakin nestettä, niin juomamäärän tarkkailu on helpompaa. Ja tärkeetä on myös se että pissa kulkee ja on sopivan kirkasta. Niin ei ole jos ei juo riittävästi.

Tätä sinisissä pulloissa olevaa kivennäisvettä "Lööningenin lähteeltä" lääkäri on kehunut, sillä se sisältää tarvittavia kivennäisaineita ja suoloja, joten se on vettä parempaa. Sitä saa sen saksalaisketjun kaupoista suht edullisesti (eihän ollu liian suora mainos?)

Eli nyt vaaka sinne piiloon ja sen sijaan keittiövaaka ja desimitat esiin.
Nyt vaan toimit niinkuin TAYSin ravitsemussuunnittelija minua evästi:
Käski nauttia
- riittävästi nestettä,
- riittävän monta ruoka-annosta (6-8 ) mutta
- vain pieninä annoksina ja
- huolehtia proteiinien ja
- hyvälaatuisen pehmeän rasvan saannista!
Annettiinko sinulle kotiutusvaiheessa ohjepumaska:
"Ruokavalio mahalaukun ohitusleikkauksen jälkeen".
Kyllä sinulla täytyy olla nimettynä joku ravitsemussuunnittelija, jolle voit soittaa ja kysyä näitä ohjeita jos koet, että et ole saanut niitä riittävästi.
Ei kun tsemppiä - ja kun leikatut muistelee kuinka paljon ekan kuukauden aikana lähti, niin ehkä aika kultaa muistot?

-eli nyt jäitä hattuun sen henkilövaa´an kanssa - keskittykäämme pääasiaan niin siellä (vorssan?) tammelassa kuten myös täällä tampereen naapurikylässä!

Toki punnitus on tärkeää, mutta se on turhaa ittemme kiduttamista, ellemme opettele oikeaa ruokailu- ja juomarytmiä ja oikean kokoisia annoksia vuorokautisten kalori- proteiini- ja nestemäärien ehdoilla. Punnituksessa tosiaan riittää kerta viikkoon samalla vaa´alla mieluiten samaan aikaan vuorokaudesta ja sitten jos parin kuukauden aikana ei ole paino tippunut vähintään 0,5 kg/viikko tahtiin, niin sitten kannattaa tarkentaa yhdessä ravitsemussuunnittelijan kanssa vuorokauden kaloritarpeita. Ja jos jollain on nopeempi pudotustahti, niin mikäs siinä - antaa mennä, kun on alamäki vaan...katotaan mikä on tulos kolmen vuoden päästä!




BLOCCO

Viestien lukumäärä : 201
Paikkakunta : Pirkanmaa/T:reen naapurista
Registration date : 19.10.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Neuvoja ... Empty Vs: Neuvoja ...

Viesti kirjoittaja Pallokala Pe Loka 07, 2011 2:45 pm

Hyvä kirjoitus BLOCCOlla yllä.

Mekulle jäitä hattuun ja malttia. Harvalla lähtee 15 kg/ eka kuukausi ja sit jos lähtee niin seuraavana kuukautena todennäkösesti paino sit junnaa paikoillaan. Niinku mulla. Kuukauteen ei oo tippunu yhtään.

Silti en heitä kirvestä kaivoon vaan syön ja varsinkin juon. Kyllä se tästä, kohti parempaa elämää. Jokaisella omaan tahtiinsa.
Pallokala
Pallokala

Viestien lukumäärä : 390
Paikkakunta : E-Savo
Registration date : 07.09.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Neuvoja ... Empty Vs: Neuvoja ...

Viesti kirjoittaja Elise La Loka 29, 2011 5:54 pm

Mekulle tsemppiä! Itse tiedän tasan tarkkaan ton fiiliksen. Mietin ihan samoja asioita kuin sinä, vaikka paino oli lähtenyt jo hienosti laskuun eikä mulla ollut todellakaan epärealistisia odotuksia laihtumisen suhteen. Mulla ongelmana oli se, että heti jos paino ei laskenut (niin kuin muilla.... Embarassed ), mietin missä vika. Syytin itseäni, että tämänkin onnistun tekemään väärin. Eli mun ongelma on selvästi se, etten luottanut itseeni, että onnistun tässä ja luin jokaisen paussin niin, että olen itse mokannut.

Henkisesti ensimmäiset viikot leikkauksen jälkeen on todella rankkoja. Mä ainakin ajattelin vaikka mitä typerää, kaikki ajatukset oli leikkauksessa, toipumisessa, laihtumisessa, juomisessa ja syömisessä. Ja Meku selvästi kaipasi vain rohkaistusta, että ei hätää, kuulostaa normaalilta. Mä itse älähtäisin kyllä pahasti, jos joku kyseenalaistaisi mun odotuksia leikkauksesta ja onko ne realistisia (vaikka se tehtäisiin hyvää tarkoittaen Wink ). Harva meistä lähtee tähän leikkaukseen kevyin mielin ja tutkimatta asiaa.

Elise

Viestien lukumäärä : 26
Paikkakunta : Espoo
Registration date : 20.09.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Neuvoja ... Empty Vs: Neuvoja ...

Viesti kirjoittaja Meku71 Ti Marras 08, 2011 1:11 am

Kiitos kaikille vasstauksista, en ole käynyt sivustolla aikoihin enkä varmaan tämänkään jälkeen pahemmin käy.
Paino junnaa edelleen loppukuussta jölkitarkastus niin ehkä siel sit jotain selviää.

Meku71

Viestien lukumäärä : 14
Ikä : 53
Paikkakunta : Tammela
Registration date : 16.09.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Neuvoja ... Empty Vs: Neuvoja ...

Viesti kirjoittaja haidi66 Ke Marras 09, 2011 1:06 am

moikka meku71 Very Happy älä hyvä ihminen lannistu noista viesteistä mitä oot saanu, mulla on sama juttu vaaka ei näytä et olis kiloja lähtenyt mutta vaatteet kertoo eri juttua, nyt vaaka poissa ja tuli käytyä lekurissa et missä vika kun paino ei putoa niin ku olis pitäny, otettiin kilppari kokeet uudestaa ja nyt on kaikki arvot ihan liian matalat vaikka helmikuussa oli normaalit, nyt on alotetty thyroxin ja toivon että paino lähtis tippumaan uudestaan, kuhan noi arvot saadaan kohdalle, eli oliskos sulla sama juttu?? käväse lekurissa ja pyydä ottaa noi kilppari kokeet jos vaikka sieltä jotain löytys ja kyllä se paino tippuu hiljalleen alas ja pitää muistaa, että ei meistä kukaan oon parissa kuukaudessa noita kiloja syöny, eli ei ne myöskään voi siinä ajassa kadota, vaikka sitä kuinka toivos Very Happy eli maltti on valttia tänkin asian suhteen ja stemppiä sulle ja tovottavasti tuut tänne kirjottelemaa miten menee Very Happy
haidi66
haidi66

Viestien lukumäärä : 184
Ikä : 58
Paikkakunta : loviisa
Registration date : 23.10.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Neuvoja ... Empty Vs: Neuvoja ...

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa