Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Painorajan nousu leikkaukseen?

+2
Poutapilvi
muuminmamman4
6 posters

Siirry alas

Painorajan nousu leikkaukseen? Empty Painorajan nousu leikkaukseen?

Viesti kirjoittaja muuminmamman4 La Helmi 19, 2011 4:30 pm

Onko kukaan muu kuullut että painoraja olis muka noussut laihdutusleikkauksiin? Kysyn kaverini puolesta joka on menossa kyseiseen leikkaukseen! Hän on kuullut että raja on nyt 120kiloa? Itse asiassa minäkin olen saanut semmosta tietoa! Onhan se toki hyvä jos on kunnon painoraja leikkauskeen koska minä itse tykkään että jos painaa alle 100 kiloa niin onko kyseinen leikkaus oikeesti tarpeellinen? Kait tuokin on aika henkilökohtainen asia mutta näin minä itse ajattelisin! Vähän vaan mietityttää koska yksin kaveri (joka painaa ehkä 80 kiloa) väittää että koska hänellä on niin huonot polvet niin hänelle on tarjottu leikkausta? Voiko se olla muka niin? Tottakai minä haluan että muutkin ihmiset saa apua painoongelmiin mutta eikö sen rajan pitäis jossakin kuitenkin mennä? Itse tykkäsin että olin leikkauksen tarpeessa koska paino oli siinä loppuajassa melkein 150 kiloa ja kun pituus on vain 157cm..... Itse en olis mennyt leikkaukseen jos paino olis ollut "vain" 100 kiloa koska olen nyt aika lähellä sitä 100 mun olo on 1000 kertaa parempi kun silloin 148/149 kilosena! Nyt minua taas ahdistaa nämä kaikki roikkuvat osat, maha roikkuu ja on edessä =( Niin ja ärsyttää kun saan joka päivä kuulla että etkö sinä laihdu enää? Pitäsiköhän sinun aloittaa pussikuurille uudestaan? SIIS oikeesti, jos olen laihtunut melkein 50 kiloa niin eikö se ole ihan hyvin? siis tottakain toivon että paino vielä laskee ,mutta siihen en nyt niin kauheena enää usko! Mutta ei ole kiva kuulla tommosta monta kertaa päivässä! Ja joo, sitten toinen fraasi mitä saan kuulla on että eihän susta ole enää mitään jäljellä!!?? Siis what a hell? Minä painan YLI 100 kiloa ja olen vain 157cm pitkä, minähän olen aikamoinen TANKKI vieläkin! Grrrrr, tais asia mennä ihan eriin mitä otsikossa luki Embarassed
Anteeks Crying or Very sad
muuminmamman4
muuminmamman4

Viestien lukumäärä : 307
Ikä : 48
Paikkakunta : Helsinki
Registration date : 18.03.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Painorajan nousu leikkaukseen? Empty Vs: Painorajan nousu leikkaukseen?

Viesti kirjoittaja Poutapilvi La Helmi 19, 2011 7:50 pm

Olen samaa mieltä kanssasi, mutta toisaalta pelkkä paino ei mitään kerro. Sinun mittaisesi painaessa 100kg on sairalloisen ylipainoinen, mutta yli 180cm:lle se on vain lievä ylipaino. Ja toki sairaudet ja riskit niihin tulee myös punnita leikkausta miettiessä.

Monillehan leikkaus tehdään diabeteksen hoitoon, ei niinkään painonhallintaa varten. Ja se on ihan yhtä aiheellinen syy leikkaukselle.

Painorajoja tai oikeastaan BMI rajaa on nostettu 5 pykälällä tässä vuoden sisään ja varmasti jättää leikkauksen ulkopuolelle myös monia, jotka todella tarvitsisivat leikkausta. Sekään ei ole oikein, että pitää ekaksi lihottaa itsensä saadakseen leikkauskriteerit kuntoon (ja näin yllättävän moni ajattelee!). Jokaisella on erilaiset tausta, tarpeet ja motivaatiot ja niistä pistäisi lääkäreiden pystyä lyhyellä käyntikerralla saada tehtyä tasapuolinen päätös. Tosiasiahan on, että leikkauksen tarpeessa on enemmän potilaita kuin mitä resussit antaa periksi.

Tuo kertomasi kommentointi on juuri syy miksi en kenellekkään tahtonut kertoa. Kukapa jaksaisi kuulla negatiivista palautetta, kun kuitenkin positiivinen on ansaittu ja saavutettua. Ihmiset osaa olla kummistakin asioista "huolissaan" ja katsoa oikeudekseen sekaantua tyhmine mielipiteineen. Leikkauksellahan ei pyritäkkään saamaan ihmisiä normaalipainoon vaan saamaan ylipaino kuriin. Niin, että vältetään pahimmat riskit ja ylläpidetään ihmisten toimintakykyä.

Riippuvat osat on harmi. Niillä minua peloteltiin äitini taholta ennen leikkausta. Ja tottahan se on, ettei ne mikään kaunistus ole. Paikoitellen luut paistaa ja toisaalla taas roikkuu nahka/läskisäkkejä. Toisaalta ne saa vaatteilla piiloon ja olo on erinomainen, joten pieni hinta. Samaa mieltä äitinikin on, että tää oli mulle luojan lykky ja, ett oli itse väärässä. Hänellekkin leikkausta suositeltiin jo vuosia sitten, mutta hän ei halua. Tykkää, että kun on jo eläkkeellä, niin ei ole tarpeen enää rajoitella tässä iässä syömisiä. En ole samaa mieltä hänen kanssaan, mutta minkäs teet. Jokaisenhan on tähän asiaan itse kypsyttävä ja elettävä leikkauksen jälkeisten rajoitusten kera.

Poutapilvi
Poutapilvi

Viestien lukumäärä : 807
Paikkakunta : Pääkaupunkiseutu
Registration date : 24.02.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Painorajan nousu leikkaukseen? Empty Vs: Painorajan nousu leikkaukseen?

Viesti kirjoittaja Kimby La Helmi 19, 2011 7:54 pm

Kunnallisen puolen raja on nostettu ilman liittännäsisairauksia BMI 45 lukemaan. Liitännäsisairauksien kanssa taitaa raja edelleen olla BMI 36. Koska keskimääräinen pudotus leikkauksen jälkeen on 15 BMI-pykälää, on tuo BMI 36 mysökin raja jonka alapuolella yksityisetkään eivät leikkaa Suomessa vaikka kuinka tyrkyttäisi rahaa. Mitään kilorajoja ei tietenkään ole olemassa.
Kimby
Kimby

Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 52
Registration date : 28.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Painorajan nousu leikkaukseen? Empty Vs: Painorajan nousu leikkaukseen?

Viesti kirjoittaja Lyltsy La Helmi 19, 2011 10:10 pm

Mun ymmärtääkseni käypähoitosuosituksia ei ole muutettu. Mutta kunnat voi sitten päättää tiukemmista rajoista kun tämä ei ole hoitotakuun piirissä tms. kun halukkaita on enemmän kuin on mahdollisuus leikata.

Säästö on kyllä tuossa tapauksessa välillistä, ja tuolla valinnalla leikataan sairaampia ja työkyvyttömämpiä ihmisiä, joka on jo riski sinänsä ja ennaltaehkäisyhyödyissä menetetään varmasti terveitä työvuosia ja liittännäissairauksien hoitokuluissa.
Lyltsy
Lyltsy

Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Paikkakunta : Espoo
Registration date : 28.03.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Painorajan nousu leikkaukseen? Empty Vs: Painorajan nousu leikkaukseen?

Viesti kirjoittaja kissus nytkö jo To Helmi 24, 2011 6:08 pm

No mut leikattiin kyllä kun Bmi oli 35 onko sekin raja sitten nostettu? Mulla oli tosi runsas Diabeteslääkitys ja iso ennen leikkuuta ja insuliinihan sinne sitten sairaalaan pöydälle jäi. Minä taistelen tuon painon laskun kanssa nyt vaan liikaa en kuulemma ole laihtunut. Kummallista säästää siinä että saataisinn ennaltehkäistyä sairauksia joita lihavuus auttamatta tuo tullessaan ihmiselle... Mua osa porukasta patistaa jo rupeamaan syömään kunnolla etten vaan enää laihtuisi ja lihottamaan takaisin itseäni... Ihme porukkaa, kun en oo enää säälittävä läski niin sit en oo edes ihminen..
Ja mähän pudotin vuosissa omin avuin -52,5kg ennen leikkausta nyt on sitte porukka unohtanut koko laihduttamiseni ja jokainen hokee et no kun sut on leikattu.. leikkauksen jälkeen on kuitenkin pudotusta tullut "vain"21kg ja siksi tuo vain, että suuremman työn olen kyllä ihan omin avuin tehnyt... Nää tyypit mulla nyppii...

kissus nytkö jo
kissus nytkö jo

Viestien lukumäärä : 592
Paikkakunta : oulu
Registration date : 09.09.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Painorajan nousu leikkaukseen? Empty Vs: Painorajan nousu leikkaukseen?

Viesti kirjoittaja eräpena To Helmi 24, 2011 6:18 pm

Pistä nyrkillä nenään. Ei vaan ... kysy paljonko itse on tiputtanut ja poistu kuin LADY, sillä sehän sinä olet. cheers
eräpena
eräpena

Viestien lukumäärä : 622
Ikä : 64
Paikkakunta : laukaa
Registration date : 15.12.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Painorajan nousu leikkaukseen? Empty Vs: Painorajan nousu leikkaukseen?

Viesti kirjoittaja kissus nytkö jo To Helmi 24, 2011 6:38 pm

Tuo oli hyvä neuvo lol! Eräskin joka ei leikkauksesta tiedä kyseli että olenko sarastunut syöpään tai muuhun vakavaan tautiin kun olen niin huomattavasti kuihtunut?? affraid No sille tokaisin et olen kyllästynyt olemaan läski ja siitä sitten jatko kysymys "Miksi Ihmeessä?" No siis miksiköhän? No
kissus nytkö jo
kissus nytkö jo

Viestien lukumäärä : 592
Paikkakunta : oulu
Registration date : 09.09.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Painorajan nousu leikkaukseen? Empty Vs: Painorajan nousu leikkaukseen?

Viesti kirjoittaja eräpena To Helmi 24, 2011 6:42 pm

Pidä vähän etäisyyttä. Sanovat että tyhmyys tarttuu. Very Happy
eräpena
eräpena

Viestien lukumäärä : 622
Ikä : 64
Paikkakunta : laukaa
Registration date : 15.12.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Painorajan nousu leikkaukseen? Empty Vs: Painorajan nousu leikkaukseen?

Viesti kirjoittaja kissus nytkö jo To Helmi 24, 2011 6:45 pm

Joo on jotenkin yhteys jääny täysin tuon jälkeen pitämättä.. Tyhmyys tarttuu.... Se on varmaan estänyt sitten yhteyden pidon, tässä ei mitään liikoja tartuntatauteja lisä rieskaksi meikäläinen halua.... Very Happy
kissus nytkö jo
kissus nytkö jo

Viestien lukumäärä : 592
Paikkakunta : oulu
Registration date : 09.09.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Painorajan nousu leikkaukseen? Empty Vs: Painorajan nousu leikkaukseen?

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa