Kertokaa kokemuksia vatsan toiminnan muutoksista leikkauksen jälkeen
+12
turkutuulia
Maria
Ranskis
ritu
Poutapilvi
Lyltsy
muuminmamman4
alati roculis
anemo
Tikrustiina75
joku80
Matami-xxl
16 posters
Kertokaa kokemuksia vatsan toiminnan muutoksista leikkauksen jälkeen
Hei ystävät!
Tässä sairauslomilla leikkauksen jälkeen tulee tarkasteluta itseään ja tuntemuksiaan ehkä ihan suurennuslasilla. Mulla oli ongelman leikkauksen jälkeen, kun vatsa ei toiminut viiteen päivään. Ennen leikkausta vatsa toimi säännöllisesti joka aamu, jopa parikin kertaa. Nyt sitten 7. päivänä leikkauksesta tuli ripulia. Ensimmäisinä päivinä kotona en ole saanut menemään nestettä kuin 750 ml -900 ml. Eilen oli ensimmäinen päivä, kun sain juotua (syötyä) nesteitä 1400 ml.
Miten teillä on mennyt leikkauksen jälkeen? Varmaankin nyt mulla olisi tärkeintä saada sitä nestettä se 1,5-2 litraa päivässä.
Kaunista syyspäivää kaikille :)
Tässä sairauslomilla leikkauksen jälkeen tulee tarkasteluta itseään ja tuntemuksiaan ehkä ihan suurennuslasilla. Mulla oli ongelman leikkauksen jälkeen, kun vatsa ei toiminut viiteen päivään. Ennen leikkausta vatsa toimi säännöllisesti joka aamu, jopa parikin kertaa. Nyt sitten 7. päivänä leikkauksesta tuli ripulia. Ensimmäisinä päivinä kotona en ole saanut menemään nestettä kuin 750 ml -900 ml. Eilen oli ensimmäinen päivä, kun sain juotua (syötyä) nesteitä 1400 ml.
Miten teillä on mennyt leikkauksen jälkeen? Varmaankin nyt mulla olisi tärkeintä saada sitä nestettä se 1,5-2 litraa päivässä.
Kaunista syyspäivää kaikille :)
Matami-xxl- Viestien lukumäärä : 34
Registration date : 09.07.2009
Vs: Kertokaa kokemuksia vatsan toiminnan muutoksista leikkauksen jälkeen
Mulla kiinnostaisi myös nämä asiat.
joku80- Viestien lukumäärä : 190
Registration date : 04.10.2008
Gbp leikkauksesta vuosi. Leikkauksen jälkeen vatsa toimi laiskasti. Varmaan alussa kävin vessassa 3 kertaa viikossa. Johtuu varmaan siitä kun ei mennyt ruokaa paljoa. Aluksi nesteitä.
Nyt suolisto toimii päivittäin. Ainoastaan ripulia tulee herkemmin, varsinkin jos on syönyt väärin ja vääränlaisesti. Ja suolisto krampit ovat kovemmat kuin ennen. Jo ennen leikkausta kärsin suolistokrampeista ja silloin tuntui kuin puukkoa olisi käännelty suolistossa. Ja tuloksena oli vesiripuli.
En tiedä onko yleistä mutta tällaista mulla on ollut nyt tämä vuosi oman mahan ja suolistoni kanssa.
Nyt suolisto toimii päivittäin. Ainoastaan ripulia tulee herkemmin, varsinkin jos on syönyt väärin ja vääränlaisesti. Ja suolisto krampit ovat kovemmat kuin ennen. Jo ennen leikkausta kärsin suolistokrampeista ja silloin tuntui kuin puukkoa olisi käännelty suolistossa. Ja tuloksena oli vesiripuli.
En tiedä onko yleistä mutta tällaista mulla on ollut nyt tämä vuosi oman mahan ja suolistoni kanssa.
Tikrustiina75- Viestien lukumäärä : 201
Ikä : 49
Registration date : 12.01.2009
Joo, vatsa toimii laiskanlaisesti. Isolla hädällä käyn hyvässä tapauksessa 2 krtaa/viikko. Ennen kävin päivittäin. Ongelmana on se, että vatsa on erittäin kovalla -toisinaan tekisi mieli ihan ääneen älähtää, kun punnerran pöntöllä. Auh!
Huolestuneempi olen kuitenkin siitä, että pienemmällä hädälläkin käyn vähemmän kuin ennen. Juon vähintään 2 l/vrk, joten en ihan ymmärrä, mistä tämä asia johtuu.
Leikkauksesta on vielä niin vähän aikaa, että saas nähdä, miten nämä asiat tässä vielä kehittyy...
Huolestuneempi olen kuitenkin siitä, että pienemmällä hädälläkin käyn vähemmän kuin ennen. Juon vähintään 2 l/vrk, joten en ihan ymmärrä, mistä tämä asia johtuu.
Leikkauksesta on vielä niin vähän aikaa, että saas nähdä, miten nämä asiat tässä vielä kehittyy...
anemo- Viestien lukumäärä : 31
Registration date : 24.09.2010
Itse aloin käyttää Pegorion 6 g yhden pussin päivässä. Pussillinen liukenee hyvin veteen.
alati roculis- Viestien lukumäärä : 77
Registration date : 08.07.2009
Hei ja kiitos vastauksista.
Tänään on ihan hyvä päivä ollut vatsan suhteen ja nesteitäkin menee se melkein 2 litraa päivässä. Nukkuminenkin ollut vähän huonoa, mutta viime yö oli parempi. Heräilen usein yöllä ja päässä pyörii ties mitkä asiat. Kait se mieli tässä yrittää myös sopeutua uuteen elämään. Tekisi mieli ruveta jo liikkumaan kunnolla ja touhuamaan kaikkee kivaa, mutta kun kroppa on toista mieltä. Leikkauksesta on vasta 9 päivää, joten yritän vielä ottaa rauhallisesti.
Tsemppiä kaikille leikatuille ja leikkaukseen menijöille :)
Tänään on ihan hyvä päivä ollut vatsan suhteen ja nesteitäkin menee se melkein 2 litraa päivässä. Nukkuminenkin ollut vähän huonoa, mutta viime yö oli parempi. Heräilen usein yöllä ja päässä pyörii ties mitkä asiat. Kait se mieli tässä yrittää myös sopeutua uuteen elämään. Tekisi mieli ruveta jo liikkumaan kunnolla ja touhuamaan kaikkee kivaa, mutta kun kroppa on toista mieltä. Leikkauksesta on vasta 9 päivää, joten yritän vielä ottaa rauhallisesti.
Tsemppiä kaikille leikatuille ja leikkaukseen menijöille :)
Matami-xxl- Viestien lukumäärä : 34
Registration date : 09.07.2009
Moikka!
minullakin on maha toiminut "hunommin" kun ennen! Ja kovalla on! Onkos teillä muilla turvotusta? Minä olen huomannut että turpoan kun pallo syömisen jälkeen ja sitten se kyllä laskee jos teen mini lenkin tai vähän tanssahtelen! Ärsyttävää koko turvotus =( Ja hankalaa on vieläkin tämän syömisen kanssa! Kovasti joutuu opettelemaan syömisen uudestaan! Nyt kun syön 6 kertaa päivässä tuntuu siltä että syön liikaa!
minullakin on maha toiminut "hunommin" kun ennen! Ja kovalla on! Onkos teillä muilla turvotusta? Minä olen huomannut että turpoan kun pallo syömisen jälkeen ja sitten se kyllä laskee jos teen mini lenkin tai vähän tanssahtelen! Ärsyttävää koko turvotus =( Ja hankalaa on vieläkin tämän syömisen kanssa! Kovasti joutuu opettelemaan syömisen uudestaan! Nyt kun syön 6 kertaa päivässä tuntuu siltä että syön liikaa!
muuminmamman4- Viestien lukumäärä : 307
Registration date : 18.03.2010
Turvotukset kuuluu alussa asiaan. Malttakaa vain odottaa, niin se menee ohi. Aluksi kannattaa tosiaan liikkua hetken kuluttua ruokailusta. Minulle ainakin tuli siitä parempi olo.
Minulla oli alussa tosi turvonnut olo, mutta kun turvotukset laski, huomasin ilokseni, että minullahan on nilkat. Kengänkokoni on pienentynyt numerolla!!
Onhan se kiva, kun pienentyminen tapahtuu jaloista, mutta mielummin saisi kyllä pienentyä reidet ja takamus. Niissä nimittäin riittää työsarkaa.
Mihin tarkoitukseen tuota Pegorionia käytetään? Se on minulle ihan tuntematon tuote.
Minulla oli alussa tosi turvonnut olo, mutta kun turvotukset laski, huomasin ilokseni, että minullahan on nilkat. Kengänkokoni on pienentynyt numerolla!!
Onhan se kiva, kun pienentyminen tapahtuu jaloista, mutta mielummin saisi kyllä pienentyä reidet ja takamus. Niissä nimittäin riittää työsarkaa.
Mihin tarkoitukseen tuota Pegorionia käytetään? Se on minulle ihan tuntematon tuote.
Moikka Anemo!
pegorionia on vatsalääke, se auttaa jos on kovalla masu :)
pegorionia on vatsalääke, se auttaa jos on kovalla masu :)
muuminmamman4- Viestien lukumäärä : 307
Registration date : 18.03.2010
Mulla oli kanssa alussa ahdistus siitä että vatsa toimi harvoin.
No sehän johtuu siitä että pehmeästä/nestemäisestä ja proteiinipitoisesta ruuasta ei tule niin paljoa suolentäytettä. El siis kannata turhaan stressata vatsan toiminnasta, mulla ainakin sitten kun oikeasti tuli isompi hätä, niin vatsa toimi kyllä mukavasti, ja liukkaasti. Eli ei voi verrata aikaisempaan vatsan toimintaan eikä kannata turhaan pinnistellä jos ei oikeasti tunnu siltä. Alussa varmaan kerran viikkoonkin riittää, mulla taisi olla 4-5 päivän välit.
Mulla ainakin hiilaripitoinen ruoka ( leipä ) itse asiassa hidastaa/kovettaa vatsaa. Nykyään vatsa toimii parin päivän välein, kun annokset on kasvaneet siihen pariin desiin ja leikkauksesta on 4.5 kuukautta.
No sehän johtuu siitä että pehmeästä/nestemäisestä ja proteiinipitoisesta ruuasta ei tule niin paljoa suolentäytettä. El siis kannata turhaan stressata vatsan toiminnasta, mulla ainakin sitten kun oikeasti tuli isompi hätä, niin vatsa toimi kyllä mukavasti, ja liukkaasti. Eli ei voi verrata aikaisempaan vatsan toimintaan eikä kannata turhaan pinnistellä jos ei oikeasti tunnu siltä. Alussa varmaan kerran viikkoonkin riittää, mulla taisi olla 4-5 päivän välit.
Mulla ainakin hiilaripitoinen ruoka ( leipä ) itse asiassa hidastaa/kovettaa vatsaa. Nykyään vatsa toimii parin päivän välein, kun annokset on kasvaneet siihen pariin desiin ja leikkauksesta on 4.5 kuukautta.
Lyltsy- Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Registration date : 28.03.2010
Mulla sleevestä 4,5kk ja maha toiminut alusta alkaen hyvin. Ei toki yhtä usein kuin aikaisemmin, kun ruokaakin menee vähemmän, mutta liki päivittäin silti. Hieman kovanlainen, mutta gefiluspiimä tuntuu auttavan asiaan.
Koirallemme aikoinaan syötettiin öljyssä (ihan oliivii tms.) kierritettyjä tankoparsoja (purkista suoraan). Ne piti saada menemään alas kokonaisena, niin rassasivat suoliston. Joskus kokeilin itsekkin ja sain hyvää tulosta aikaa. Muutama tankoparsa kastetaan siis ruokaöljyyn ja nielellään mielellään kokonaisena peräkkäin.
Koirallemme aikoinaan syötettiin öljyssä (ihan oliivii tms.) kierritettyjä tankoparsoja (purkista suoraan). Ne piti saada menemään alas kokonaisena, niin rassasivat suoliston. Joskus kokeilin itsekkin ja sain hyvää tulosta aikaa. Muutama tankoparsa kastetaan siis ruokaöljyyn ja nielellään mielellään kokonaisena peräkkäin.
Poutapilvi- Viestien lukumäärä : 807
Registration date : 24.02.2010
Ei hyvänen aika sentään Poutapilvi. Kokonaisten tankoparsojen syöminen kuulostaa todella hassulta. Onneksi olen parsalle allerginen, jotta voin jättää tämän kokeilun väliin. :)
Aion kokeilla, josko hiilareiden vähentäminen ja proteiinin lisääminen saisi vatsan toimimaan liukkaammin.
Oletteko koskaan laskeneet, kuinka usein päivässä käytte pienemmällä asialla? Juon vähintään 2 l päivässä, mutta käyn tosi vähän pöntöllä. Mihin se kaikki neste häviää?
Onko tuo pegorionia apteekkituote?
Aion kokeilla, josko hiilareiden vähentäminen ja proteiinin lisääminen saisi vatsan toimimaan liukkaammin.
Oletteko koskaan laskeneet, kuinka usein päivässä käytte pienemmällä asialla? Juon vähintään 2 l päivässä, mutta käyn tosi vähän pöntöllä. Mihin se kaikki neste häviää?
Onko tuo pegorionia apteekkituote?
Kyllä apteekista ostin kesällä pakkauksen, jossa 20 pussia. Ilman reseptiä saatavissa. Hintaa en muista enää. Annospussi sekoitetaan vähintään 1 dl vettä, mehua, teetä tai kahvia. On ummetuksen hoitoon tarkoitettu tuote, vaikuttava aine makrogoli sitoo vettä, jolloin suolen sisällön vesimäärä lisääntyy, massa pehmentyy ja suoli toimii. Käytän sitä vain silloin kun on "p...aumpi", muulloinhan sitä saapikin olla vaikka umpip...a. No jaa..., että kyllä se hiukan ilmavaivoja aiheuttaa, niin otankin jauheen vasta töitten jälkeen, niin kyllä aamulla varmasti vatsa toimii. Kun ruokamäärät pysyy vähäisinä, tarvetta tulee vain joka toinen tai kolmas päivä ja ellei suoli toimi menee herkästi päänsäryn puolelle jne.
alati roculis- Viestien lukumäärä : 77
Registration date : 08.07.2009
En kyllä ketään kehoittasi kokeilemaan tuota tankoparsan kokonaisena syömistä sillä leikatun ruuansulatus kanavia on niin kovasti (ainakin ohitetuilla) muokattu että sillä vain saa suoliston tukkoon ja tappaa ittensä jos ei kerkeä leikkauspöydälle ajoissa.
ritu- Viestien lukumäärä : 433
Registration date : 17.09.2008
Oiskohan tuo kirjotettukaan ihan tosissaan...
Ranskis- Viestien lukumäärä : 112
Registration date : 22.06.2010
Taidan olla tällainen vastarannan kiiski, kun mulla suolisto toimii paremmin leikkauksen jälkeen.. käyn melkein joka päivä isommalla tarpeella, joskus jopa kaks kertaa, mutta, se johtuu siitä että täällä kiellettiin kaikenlainen ponnistelu, eli tulee mitä tulee mut pinnistää ei saa. Ja osaks siitä että en aina(varsinkin heti leikkauksen jälkeen) voinut olla varma pierenkö vai tuleeko sieltä muutakin..muuutamat vahingot opetti juokseen vessaan jos pierettää. Nyt on hiljalleen helpottanut, harvemmin kovalla ja ripulikin vähentynyt huomattavasti. Mutta, minä en enään syö hiilihydraatteja paljoa, yks viipale leipää/pieni pasta/riisi/peruna annos per päivä on maksimi, eikä edes joka päivä. Koska nuo ärsyttää mahaa= toimii paljon epäsäännöllisemmin jos noita syö. Siksi lähinnä nyt lihaa/kalaa/lintuja ja seuraks keitettyjä/paistettuja/vokattuja kasviksia, juustoa, maitoa/piimää/jugurttia, jonkun verran hedelmiä. Ja nykyään on ainakin 3-4 keittopäivää viikossa, keitot on runsaslihaisia, oikeammin melkein patoja. Borssia(ilman perunaa), lihakeittoa, kaalipataa ja usein näitä paikallisen tyylin lihapatoja.
Näistä vatsa tykkää, toimii joka aamu samaan kellon aikaan, oli sitten arki tai pyhä..tiedä sit mikä siinä sen tekee. Mutta aina kun poikkean tuosta, niin ei ole säännöllinen.
Näistä vatsa tykkää, toimii joka aamu samaan kellon aikaan, oli sitten arki tai pyhä..tiedä sit mikä siinä sen tekee. Mutta aina kun poikkean tuosta, niin ei ole säännöllinen.
Maria- Viestien lukumäärä : 90
Registration date : 15.08.2010
Hei! Tässä mun vatsa"tietoutta"... Eka viikko leikkauksen jälkeen olin vähän huonona letkuissa sairaalassa joten mitään ei tietenkään tullut uloskaan. Kotiin päästyäni ekat päivät/max viikko olin veriripulilla; aina kun laitoin jotain suustani alas- tuli lähtö. Sen jälkeen meni tosi kauan että vatsa oli ihan älyttömän kovalla, mulla toipuminenkin kesti luvattoman kauan kun olin niin huonovointinen ja syöminen oli mitä oli... Nykyään vatsa toimii 1-3kertaa päivässä, yleensä oon löysällä. Ripulia aika usein, samoin vatsakramppeja päivittäin joista nyt oon menossa lääkäriin kun ne on välillä niin voimakkaita että hengitys salpaantuu. Lisäksi vatsa on erittäin äänekäs (ei nälästä) aina kun syön jotain. Ihan sama mitä syön niin vatsa alkaa murisemaan, pörisemään ja pulputtamaan. Välillä se on vieraassa seurassa jopa kiusallista koska meteli on niin kovaa...
Ennen leikkausta vatsa toimi todella laiskasti; 3-4 kertaa viikossa. Mut on leikattu 12/09.
Ennen leikkausta vatsa toimi todella laiskasti; 3-4 kertaa viikossa. Mut on leikattu 12/09.
turkutuulia- Viestien lukumäärä : 154
Registration date : 20.10.2009
Ma karsin noin 45 vuotta ummetuksesta. Leikkauksen jalkeen se on ollut taaksejaanytta elamaa. Vahintaan pari kertaa on pitanyt kayda tyhjennyksella paivittain, joskus useamminkin. Ja ripulia on esiintynyt aika usein, ilmavaivoja joka paiva. Mua tama ripuli ei vaivaa lainkaan, elama on paljon helpompaa ajoittaisen ripulin kuin ummetuksen kanssa. Ilmavaivojen kanssa on vaikeampaa.
Sen olen nyt huomannut kun leikkauksesta kohta on 10kk, etta liian sokeriset syomiset aiheuttaa ripulia hyvin pian syonnin jalkeen. Samoin ylenpalttinen leivan syonti. Yleensa kaikki hiilihydraatit aiheuttaa mulle ilmavaivoja, jotka voi olla todella hankalia. Tuotan runsaasti hajuongelmia ymparistooni ja suolistoa kirpistaa tosi ikavasti. Nyt olen ollut pari paivaa todella vahilla hiilihydraateilla (alle 20g/pv) ja parannus oloon on todella dramaattisen iso, ei lainkaan ilmavaivoja.
Kaiken kaikkiaan kuitenkin taitaa olla niin, etta kun seuraa sita vanhaa totuutta, etta kohtuudella kaikkea, ei ole mitaan ongelmia.
Sen olen nyt huomannut kun leikkauksesta kohta on 10kk, etta liian sokeriset syomiset aiheuttaa ripulia hyvin pian syonnin jalkeen. Samoin ylenpalttinen leivan syonti. Yleensa kaikki hiilihydraatit aiheuttaa mulle ilmavaivoja, jotka voi olla todella hankalia. Tuotan runsaasti hajuongelmia ymparistooni ja suolistoa kirpistaa tosi ikavasti. Nyt olen ollut pari paivaa todella vahilla hiilihydraateilla (alle 20g/pv) ja parannus oloon on todella dramaattisen iso, ei lainkaan ilmavaivoja.
Kaiken kaikkiaan kuitenkin taitaa olla niin, etta kun seuraa sita vanhaa totuutta, etta kohtuudella kaikkea, ei ole mitaan ongelmia.
Tantta- Viestien lukumäärä : 296
Registration date : 21.12.2009
Nyt on kokeiltu vähentää hiilareita ja lisätä proteiinien määrää. Ja uskottava se on, että se auttaa!
Paino alkoi taas tippua nopeammin ja vessassa saa käydä useammin isolla hädällä. Aika jännä juttu, kuinka nopeasti ruokavalion muutos vaikuttaa. Samalla kun käyn useammin vessassa, hommat sujuvat muutenkin helpommin. Nyt ei ole tarvinnut hampaat irvessä punnertaa. Jes!
Paino alkoi taas tippua nopeammin ja vessassa saa käydä useammin isolla hädällä. Aika jännä juttu, kuinka nopeasti ruokavalion muutos vaikuttaa. Samalla kun käyn useammin vessassa, hommat sujuvat muutenkin helpommin. Nyt ei ole tarvinnut hampaat irvessä punnertaa. Jes!
Olenkohan ihan hakoteillä jos väitän että ilmankin leikkausta paino putoaaa kun vähentäää hiilareita ja lisää protskuja???Mulla on vaan sellanen olo..
tigertytto- Viestien lukumäärä : 1222
Registration date : 16.02.2009
Jees niin sen pitäisi olla, mä en vaan ainakaan voi sitä tehdä kun on tuo insuliini kuvioissa, proteiinista saa niin vähän sokeria, et olen jatkuvasti hypossa jos sen teen... =(
kissus nytkö jo- Viestien lukumäärä : 592
Registration date : 09.09.2010
Tigertyttö, varmasti saakin. Mutta kuinka moni meidän kokoisista ihmisistä pystyy pitämään sen hiilarittoman ruokavalion ilman hairahduksia. Leikkaus kun kuitenkin todennäköisesti vähentää ruokahalua ja sitä myötä niitä mielitekoja, joten proteiinipitoinen vähähiilarinen ruokavalio on helpompi toteuttaa leikkauksen jälkeen =)
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa