Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Jyväskylän leikkausjonot?

+2
Laihduttava
jenni
6 posters

Siirry alas

Jyväskylän leikkausjonot? Empty Jyväskylän leikkausjonot?

Viesti kirjoittaja jenni Ti Syys 07, 2010 3:55 am

Hei,

olen ihan uupelo näissä asioissa. Ylipainoa on ja harkitsen lääkäriltä laihdutusleikkaukseen "anomista". Ikä 25v ja 2-tyypin diabetes. Ei naurata. Luupiikit jalassa, sieni korvassa jne, kaikki ylipainon syytä. Alkaa kohta tulla korvistakin ulos ylipainoa. Millaiset jonot Jkl:ssä? Kokemuksia?

jenni

Viestien lukumäärä : 2
Ikä : 39
Registration date : 07.09.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Jyväskylän leikkausjonot? Empty Vs: Jyväskylän leikkausjonot?

Viesti kirjoittaja Laihduttava Ti Syys 07, 2010 6:57 pm

Hei, tervetuloa palstalle! Mutta pakko kysyä, että miten sieni korvassa voi olla ylipainon syytä? =)

Laihduttava

Viestien lukumäärä : 364
Registration date : 23.03.2010

http://kivinenpolku.blogspot.com

Viesti kirjoittaja Maria Ti Syys 07, 2010 10:50 pm

Yleensä ottaen lihavilla on heikompi immunipuolustus kropassa, eli kaikki tulehdukset/sienet iskee paljon helpommin.

Maria

Viestien lukumäärä : 90
Registration date : 15.08.2010

Viesti kirjoittaja Laihduttava Ti Syys 07, 2010 11:06 pm

Ai, tuo oli ihan yllättävä tieto :O. En ole omalta kohdaltani ainakaan moista huomannut. Mutta varmaan se silti sitten paikkansa pitää :-)

Laihduttava

Viesti kirjoittaja jenni Ke Syys 08, 2010 3:53 am

Juuri näin. Ja uskonkin, että se on tottakin. Tuntuu vaan siltä, että ihan sama mikä vaiva on, kun lääkäriin menee, niin se menee osittain ylipainon piikkiin. Ihan kun en jotenkin itse hoksaisi, että tartteis tehrä jottain. Se on vaan niin vaikeaa...

jenni

Viestien lukumäärä : 2
Ikä : 39
Registration date : 07.09.2010

Viesti kirjoittaja Riski_iita Ke Syys 08, 2010 2:12 pm

Onkohan tuo noin.... omalta kohdaltani voin sanoa että olen työ ja ystäväporukan ainoa sairalloisen lihava ja sairastelen vähiten... Mikähän tuohon on peruste että immunipuolustus olisi heikompi?

Ainoa mitä voisi ajatella teoriassa on se että lihavat syövät epäterveellisemmin ( kuulemma *lol*) ja siksi ei ole niitä suojaravinteita tarpeeksi... mutta tämä näin maalaisjärjellä vain teoriaa...
Riski_iita
Riski_iita

Viestien lukumäärä : 188
Registration date : 29.06.2010

Viesti kirjoittaja Bulla65 Ke Syys 08, 2010 2:40 pm

Minäkin olen yleisesti ottaen hyvinkin "terve", siis mulla ei ole välttämättä edes joka vuosi flunssaa ja sairauslomapäiviä tulee vuosittain 0-3 päivää. Sehän ei kuitenkaan tarkoita, etteikö kaikenlaista vaivaa olisi ollut, onhan niitä...mutta se mitä piti tähän keskusteluun sanoa, niin kyllä munkin lääkäri on kertonut mulle, että lihavan ihmisen kroppa on ikäänkuin jatkuvassa tulehdustilassa. Rasva-aineenvaihdunta on lihavilla "häiriintyneessä tilassa" ja kroppa joutuu joka hetki tekemään hurjasti enemmän töitä, että kaikki pelaa niinkuin pitää, se käy ikäänkuin ylikierroksilla ja on "stressaantunut". Onhan se selvää kun ajattelee vaikka meidän pientä sydänparkaa; se ei saa mistään voimia lisää, vaikka me oltais miten suuria ja sen täytyy silti tehdä tärkeät hommat joka hetki, pitää meidät käynnissä.
Bulla65
Bulla65

Viestien lukumäärä : 540
Ikä : 59
Registration date : 14.04.2010

Viesti kirjoittaja Laihduttava Ke Syys 08, 2010 4:49 pm

Mutta mites sitten, kun ainakin itselläni kaikki veriarvot on ihan loistavat? Mä en sairasta sen enempää kuin hoikatkaan kanssasisareni, enkä kyllä sen vähempääkään.
Joten jos mun kroppa nyt olis koko ajan jatkuvan rasituksen alaisena (painorasitusta lukuunottamatta), niin luulisi että se näkyy jossain veriarvoissa, sydänfilmeissä, verenpaineessa tms?

Laihduttava

Viesti kirjoittaja Bulla65 Ke Syys 08, 2010 5:00 pm

Laihduttava, en minäkään noista asioista sen enempää tajua, kun en ole lääkäri, kerroin vain sen mitä mulle on lääkäri kertonut :). Ei munkaan veriarvoissa ole mitään vikaa, siis sokeriarvot olis tietysti koholla ilman lääkitystä + lievästi myös kolesteroli, mutta nyt kun niihin on lääkitys, mun arvot on ihan hyvät. Myös verenpaine on ok, koska siihen on lääkitys, sydänfilmi myös normaali. Jos elimistössä on se jatkuva "tulehdustila", niin eihän se tarkoita sitä, että se on yhtä kuin verenpainetauti tai sydänsairaus, joten ne voivat olla tietysti täysin normaalit. Ensin pitää toki puhjeta ne sairaudet, kaikille vaan ne sairaudet eivät puhkea niin nopeasti, ikä tietysti vaikuttaa myös, mitä nuorempi, sitä terveempi ja toki myös perintötekijät. Ja onhan toki paljon lihavia, joille ei tule mitään sen kummempaa koskaan, onhan heitä täälläkin. Asiasta voi varmaan joskus kysellä joltakin lääkäriltä jos kiinnostaa tietää enempi, ei tää kuitenkaan ole mikään omasta päästä keksitty juttu, ehkä ei vaan osata selittää sitä ymmärrettävästi :).
Bulla65
Bulla65

Viesti kirjoittaja Bulla65 Ke Syys 08, 2010 5:07 pm

Heips vielä...esim. tämmöisen artikkelilainauksen löysin netistä:

"[b]Lihavuus on hiljaa kytevä tulehdustila[/b]

Lihavien lasten ja aikuisten veressä ovat monet tulehdusta osoittavat arvot koholla. Tällaisia tulehduksen osoittimia ovat mm:

leptiini (8)
seerumin CRP (C-reaktiivinen proteiini)
interleukiini-6 (IL-6)
tuumorinekroositekijä-alfa (TNF-alfa)
neuropeptidi Y (NPY)

Lihavuus on krooninen, hiljalleen kytevä tulehdustila, jossa yllä luetellut veren tulehdusmarkkerit ovat koholla. Se selittää, miksi ylipainoiset ihmiset sairastuvat muita useammin diabetekseen, sydän- ja verisuonitauteihin, nivelvaivoihin, eräisiin syöpätauteihin ja moniin muihin kroonisiin sairauksiin (8). Nämä tilat liittyvät toinen toisiinsa, ja leptiini on yleensä silloin kuvassa mukana.

Tulehdusteoria sopii hyvin yhteen sen nykyisen käsityksen kanssa, että myös valtimonkovetustauti on hiljaa kytevä, etenevä verisuonten sisäseinämän (endoteelin) tulehdustila (lue artikkeli). Tulehduksen vuoksi suonen sisäseinämään tarttuu valkosoluja, hapettunutta kolesterolia ja homokysteiiniä, jotka ahtauttavat ja kovettavat suonta ja vaikeuttavat verenkiertoa (ks. kuva). Yhtenä syynä tulehdustilaan on adiponektiini-nimisen hormonin puute. Rasvahakudos erittää adiponektiinia.

Tulehdus tuottaa aina ylimäärin haitallisia vapaita radikaaleja, jotka saavat aikaan noidankehän: Tauti etenee, ja se puolestaan tuottaa lisää vapaita radikaaleja. Leptiini löisää lasten ja aikuisten riskiä sairastua astmaan. Ylipainoisen ihmisen kannattaa ottaa ruuan lisänä sellaisia ravintolisiä jotka hillitsevät tulehdusta. Näitä ovat muun muassa

konjugoitu linolihappo (CLA),
E-EPA
antioksidantit
vihreä tee
kalsiumpyruvaatti
magnesium

Laihduttaminen ja liikunta vähentävät tulehdusta osoittavia "tulehdusmarkkereita" veressä. Parhaiten se onnistuu noudattamalla ortoglykeemistä ruokavaliota, jonka glykemiakuorma on pieni. Samalla terveys kohenee ja kroonisten tautien riski vähenee ja ehkä jo alkaneen sairauden kulku hidastuu. EPA-rasvahappo tehostaa (insuliinin tavoin) glukoosin siirtymistä verestä lihaksiin ja sen polttoa ja hapettumista mitokondrioissa (lue lisää). Tämä selittää sitä, että kalaöljy + liikunta laihduttavat yhdessä enemmän kuin pelkkä liikunta."

Bulla65
Bulla65

Viesti kirjoittaja Laihduttava Ke Syys 08, 2010 7:58 pm

Kiitos Bulla, mielenkiintoista luettavaa kyllä. Mistä tuo lainaus oli?

Mulle jäi siitä edelleen se kuva, että jos on jatkuva tulehdustila päällä, se pitäisi noissa veriarvoissa tosiaan näkyä. Ja mulla ne on ihan kaikki täysin normaalit.

Ja tarkoitus ei missään nimessä ole epäillä ketään tai kenenkään sanomisia, enkä missään nimessä ajatellutkaan, että omasta päästä tämä olisi tullut. Alkoi vaan oikeasti mietityttää ja kiinnostaa tämä asia =D.

Ja tietenkään en myöskään mitenkään halua vähätellä lihavuuden aiheuttamia ongelmia. Kyllä niitä ongelmia silti itsellä on ihan riittämiin, vaikka veriarvot ovatkin priimaa. Se on liiankin hyvin tiedossa, että ei kannata olla lihava, kun siihen kuolee nopeasti =D

Laihduttava

Viesti kirjoittaja teisku Ke Syys 08, 2010 9:49 pm

Hei, laihduttavas!

Jyväskylässä ei leikata näitä lihavuusleikkauksia ollenkaan, vaan lähin yliopistollinen sairaala on Kuopio.
Siellä kuulemma noin puolen vuoden jonot.

Tsemppiä ja tervetuloa mukaan.
teisku
teisku

Viestien lukumäärä : 110
Ikä : 64
Registration date : 28.08.2010

Viesti kirjoittaja Maria Ke Syys 08, 2010 10:20 pm

Hei, on minullakin kaikki veri arvot kohdillaan, hyvät kolestrolit, verenpaineet ym, sydän voi hyvin ym.
Siltikin, viime talvi näytti kuinka rankaks voi mennä. Itsell iski "ruusu" jalkaan, eikä mikään pieni punainen alue vaan koko helvetin jalka polvesta alaspäin ja yhtä paksu reidestä nilkkaan, jalkaterä muuttu 39-> 45..
Mitään syytä ei löytynyt kun tutkittiin iho ehjä, en ollu sairastellu edes flunssaa pitkään aikaan. Siinä silti olin, kuumetta 42 ja oksennan non stop, ei käveleen pystynyt jne. Omalääkärillä kun ei ollu koskaan ollut näin lihavaa potilasta, ei tiennyt kuinka suuren antibiootin pitäis määrätä, aloitti liian pienellä annoksella, helpotti puol vuorokautta. Sit vietiin isoo lujaa ensiapuun, sairaalassa 2 vk jalan kans mistä lähti nahka polvesta alaspäin. Mitä itten paranneltiin 2 kk kotona kotisairaanhoitajan hoivissa plus viikottaiset antibiiotti pistokset.
Ainoa syy mitä löyty että on heikko immuunipuolustus mulla, mikä mahdollisti tuon. Ja ei tuollainen raju "ruusu" ole normaali näin nuorella.
Ja kun laitan ruusun noihin lainausmerkkeihin, johtuu siitä etten ole sata varma käännöksestä, tuo on lähin minkä olen löytänyt.
Eli nyt täällä sitten jalkaa koristaa iso arpikudos, turvotus ja säännöllinen sienilääkitys. Ei paljoa naurata.
Ja siltikin, vieläkin on verikokeet priimat.

Maria

Viestien lukumäärä : 90
Registration date : 15.08.2010

Viesti kirjoittaja Sponsored content

Sponsored content

Takaisin alkuun

- Similar topics

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa