Hampaiden terveys leikkauksen jälkeen
+4
mamuska
Tikrustiina75
haaho
Bulla65
8 posters
Sivu 1 / 1
Hampaiden terveys leikkauksen jälkeen
Hei! Semmoinen asia tuli mieleeni, että mites nuo hampaat pärjäävät leikkauksen jälkeisessä elämässä, kun aina sanotaan, ettei saisi tulla liian usein happohyökkäyksiä eli ei saisi olla jatkuvaa puputtamista ja ainakin mä olen ymmärtänyt, että uuden masun kanssa pitää syödä useammin kuin ennen? Tuleeko reikiä helpommin vai harjaatteko hampaita useamman kerran päivässä, otatteko ksylitolipurkkaa syömisten jälkeen vai miten?
Ja toinen hampaisiin liittyvä kysymys: Koska en ole ollut koskaan missään leikkauksessa ja olen joskus kuullut, että joihinkin leikkauksiin mentäessä hampaiden tulee olla ehdottomasti kunnossa. Kysymys kuuluukin siis, että pitääkö käydä hammaslääkärillä ennen leikkausta ja jos on jotakin ongelmia, täytyykö ne hoitaa kuntoon ennen leikkausta? Mulla itselläni on hieman riesaa puhkeamattomista viisaudenhampaista ja mietin, kannattaisiko ne poistaa ennen mahdollista leikkausta.
Ja toinen hampaisiin liittyvä kysymys: Koska en ole ollut koskaan missään leikkauksessa ja olen joskus kuullut, että joihinkin leikkauksiin mentäessä hampaiden tulee olla ehdottomasti kunnossa. Kysymys kuuluukin siis, että pitääkö käydä hammaslääkärillä ennen leikkausta ja jos on jotakin ongelmia, täytyykö ne hoitaa kuntoon ennen leikkausta? Mulla itselläni on hieman riesaa puhkeamattomista viisaudenhampaista ja mietin, kannattaisiko ne poistaa ennen mahdollista leikkausta.
Bulla65- Viestien lukumäärä : 540
Ikä : 59
Registration date : 14.04.2010
Vs: Hampaiden terveys leikkauksen jälkeen
Hampaat kannattaa ilman muuta hoitaa, mikäli siellä on tulehdus. Puhkeamattomat viisaudenhampaat eivät riskiä lisää eikä reikäkään mutta tosiaan mädät hampaan juuret ym. lisäävät riskiä verenmyrkytykseen.
Leikkauksen jälkeen ei ole tarkoitus puputtaa kokoaikaa, vaan opetella ruoka-ajat ja säännöllinen ruokailurytmi: aamupala-välipäla-lounas-välipala-päivällinen-iltapala. Hampaitani hoidan kuten ennen leikkaustakin ja luulen, että v oivat paremmin kun karkin puputus on jäänyt.
Leikkauksen jälkeen ei ole tarkoitus puputtaa kokoaikaa, vaan opetella ruoka-ajat ja säännöllinen ruokailurytmi: aamupala-välipäla-lounas-välipala-päivällinen-iltapala. Hampaitani hoidan kuten ennen leikkaustakin ja luulen, että v oivat paremmin kun karkin puputus on jäänyt.
haaho- Viestien lukumäärä : 176
Ikä : 52
Registration date : 16.07.2009
Kiitos vastauksesta Haaho :).
Bulla65- Viestien lukumäärä : 540
Ikä : 59
Registration date : 14.04.2010
Itse en käynyt hammasläärkärissä ennen leikkausta vaan kävin itseasiassa eilen 21.4. JA omat hampaani eivät ole mitenkään kärsineet syömisestä. Nyt vielä seurataan sitä miten hammaskiven muodostuminen muuttuiko vai ei. Omalla kohdallani tuo säännöllinen syöminen on hankalaa edelleen nyt 7 kk:tta leikkauksesta. Koska nälkää en pahemmin ole ja proteiinien saanti on jäänyt vähäiseksi. Varsinkin maito tuotteiden. No opettelen edeellen ja poikkesin asiasta.
Tikrustiina75- Viestien lukumäärä : 201
Ikä : 49
Registration date : 12.01.2009
Hei!
Kävin minäkin eilen hammaslääkärissä.
Viikko on kulunut ohituksesta.Lääkäri kehoittikin olemaan varovainen mehujen kanssa, ettei hampaat reikiinny. Hän oli todella kiinnostunut kuullessaan missä operaatiossa olen ollut. Tulimme tulokseen, että se vesi kannattaa pitää jano ja välipala juomana.
Kerran päivässä, jos juo mehua, niin senkin jälkeen on hyvä ottaa kulaus vettä.
Hampaitahan ei suositella pestäväksi montaa kertaa päivässä, kaksi kertaa riittää, mutta "tikutus" ja hammaslangan käyttöä pitäisi ruokailujen jälkeen muistaa harrastaa.
Kyllähän se veden juominen välillä tulee korvistakin ulos, mutta näillä mennään niinkuin sanotaan.
Ikää minulla on yli viisikymmentä ja nyt ei ole ollut reikiä neljään vuoteen.
Hankin sähköhammasharjan ja se on osoittatunut todella huippuvehkeeksi.
Ilosta kevään jatkoa.....niin muuten se tärkein...[i]miinus 3 kiloa eka viikko[/i], ja kovasti opetellaan syömisiä!
Kävin minäkin eilen hammaslääkärissä.
Viikko on kulunut ohituksesta.Lääkäri kehoittikin olemaan varovainen mehujen kanssa, ettei hampaat reikiinny. Hän oli todella kiinnostunut kuullessaan missä operaatiossa olen ollut. Tulimme tulokseen, että se vesi kannattaa pitää jano ja välipala juomana.
Kerran päivässä, jos juo mehua, niin senkin jälkeen on hyvä ottaa kulaus vettä.
Hampaitahan ei suositella pestäväksi montaa kertaa päivässä, kaksi kertaa riittää, mutta "tikutus" ja hammaslangan käyttöä pitäisi ruokailujen jälkeen muistaa harrastaa.
Kyllähän se veden juominen välillä tulee korvistakin ulos, mutta näillä mennään niinkuin sanotaan.
Ikää minulla on yli viisikymmentä ja nyt ei ole ollut reikiä neljään vuoteen.
Hankin sähköhammasharjan ja se on osoittatunut todella huippuvehkeeksi.
Ilosta kevään jatkoa.....niin muuten se tärkein...[i]miinus 3 kiloa eka viikko[/i], ja kovasti opetellaan syömisiä!
mamuska- Viestien lukumäärä : 37
Registration date : 23.04.2009
Ma kayn kaksi kertaa vuodessa hammaslaakarilla ja nyt, 4 kk leikkauksesta ei ollut mitaan ongelmaa, ei reikia eika hammaskivea poistettavaksi.
Toki nain vanhalla reikiintyminen ei enaa ole kovin iso ongelma, mutta toistaiseksi vaikutukset on olleet vain hyvia. Entisena kovana karkinsyojana niita reikia on aina ollut, mutta nythan se karkinsyonti on loppu, joten uskon, etta hyvana jatkuu.
Viisaudenhampaista olen sita mielta, etta mita pikemmin niista paasee eroon, sen parempi. Eihan ne aina aiheuta ongelmia, mutta useimmilla kai jossain vaiheessa tulee jotain haikkaa niitten takia.
Mamuskalle onnea hyvin alkaneesta painonpudotuksesta.
Toki nain vanhalla reikiintyminen ei enaa ole kovin iso ongelma, mutta toistaiseksi vaikutukset on olleet vain hyvia. Entisena kovana karkinsyojana niita reikia on aina ollut, mutta nythan se karkinsyonti on loppu, joten uskon, etta hyvana jatkuu.
Viisaudenhampaista olen sita mielta, etta mita pikemmin niista paasee eroon, sen parempi. Eihan ne aina aiheuta ongelmia, mutta useimmilla kai jossain vaiheessa tulee jotain haikkaa niitten takia.
Mamuskalle onnea hyvin alkaneesta painonpudotuksesta.
Tantta- Viestien lukumäärä : 296
Registration date : 21.12.2009
Eipä ollut mitään ongelmia hampaitten kanssa kun kävin tarkistuttamassa hampaani ja laitattamassa uuden paikan entisen mustan tilalle joka oli etuhampaassa ja edellisen kerran käynyt hammaslääkärissä 1997 enkä vissiin nyt leikkauksen jälkeenkään aio käydä joka vuosi, mitä turhaa tyhjästä maksaa.
ritu- Viestien lukumäärä : 433
Registration date : 17.09.2008
Hampaat kuntoon. Hampaiden kunto vaikuttaa koko elimistöön todella paljon. Jos niissä tulehdusta ja se tulehdus lähtee elimistöön, voi seurauksena olla esim; verenmyrkytys.
minä- Viestien lukumäärä : 48
Registration date : 22.03.2010
itse kävin maanantaina hammaslääkärissä ja tarkoitus oli paikata vain yksi reikä muttä rupesin ihmettelemään siinä penkissä maatessani että jopas kestää, onkohan jotain vialla...... no kun sain rojut pois suustani niin minulle kerrottiin että paikattiin 3 reikää ja vielä jäi paikattavaksi 5 eli kaikkiaan 8 reikää, HUI! Ikinä ei ole tarvinnut tehdä tuolaisia remotteja suuhun.
Tulee kallis pieti mutta kyllä omat hampaat ovat kuitenkin sen arvoiset, karkkia on mennyt kyllä ihan järkyttäviä määriä ja hammasharja on viihtynyt suussa aika harvakseltaan joten ei toisaalta ole ihmekään että on reikiä mutten arvannut että niitä voisi olla noin paljon kun ei ole särkenyt yhtään ja hammassärky ei ole niitä huomaamattomimpia......
Kaikki pitää näemmä oppia kantapään tai tässä tapauksessa lompakon kautta kun kustanuksia tulee kaikkiaan noin 250-300 euroa kun menen syksyllä paikkauttamaan loput reiät.
Tulee kallis pieti mutta kyllä omat hampaat ovat kuitenkin sen arvoiset, karkkia on mennyt kyllä ihan järkyttäviä määriä ja hammasharja on viihtynyt suussa aika harvakseltaan joten ei toisaalta ole ihmekään että on reikiä mutten arvannut että niitä voisi olla noin paljon kun ei ole särkenyt yhtään ja hammassärky ei ole niitä huomaamattomimpia......
Kaikki pitää näemmä oppia kantapään tai tässä tapauksessa lompakon kautta kun kustanuksia tulee kaikkiaan noin 250-300 euroa kun menen syksyllä paikkauttamaan loput reiät.
lootus75- Viestien lukumäärä : 91
Ikä : 48
Registration date : 21.09.2008
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa