Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Kielteinen päätös

+29
Laihduttava
Luisfigo
terveysmatkailija
Kimby
Susanne
tigertytto
imppa
pullukka
Tangotar-70
V.Hepo
Tikrustiina75
haaho
Norsu
Tepa43
Marian
isomahamamma
Milla-Riikka
ninni0106
läskitär-69
Pupunen
Admin
Nuhapumppu
dunbar
janetski
Vilina
Tepa
Pia
SENNI
Sanna77
33 posters

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Siirry alas

Kielteinen päätös Empty Kielteinen päätös

Viesti kirjoittaja Sanna77 Su Joulu 07, 2008 3:40 pm

Kyllä nyt rankasti harmittaa kun sain Meilahdesta kielteisen päätöksen Sad . Omalle lääkärilleni olivat sanoneet ettei nykyään terveyskeskuslääkäri saa laittaa lähetettä laihdutusleikkaukseen. Pitää kuulema syödä laihdutuslääkkeitä ja olla samalla sisätautien osaston valvonnassa jollain dietillä. Oma lääkärini kuitenkin sanoi etten voi syödä kyseisiä lääkkeitä koska olen kiinteistövälittäjä enkä pysty juoksemaan jatkuvasti vessassa. Minulla on ollut personaltrainer joka kuntoili kanssani 4 kertaa viikossa ja laati minulle dietti ohjelman. Paino putosi 6kk 7kg. Sen lisäksi olen ollut muutaman kerran painonvartioissa huonoin tuloksin. Lääkärini mukaan olen ollut riittävän monen ammattilaisen ohjauksessa.

Pitääkö siis oikeasti sairastua moneen painosta johtuvaan sairauteen ennen kuin leikkaukseen pääsee? Luulisi että olisi parempi leikata kun vielä voisi monelta ongelmalta välttyä.

Kyllä ottaa rankasti päähän. Kun jostain vaan saisi ylimääräistä rahaa niin menisin yksityiselle. On vaan tuhottoman kallista. Crying or Very sad

Sanna77

Viestien lukumäärä : 17
Registration date : 27.11.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Kielteinen päätös Empty Ikävää kuulla!

Viesti kirjoittaja SENNI Su Joulu 07, 2008 10:54 pm

Hei! Kuulostaapa todella monimutkaiselta siellä päin leikkaukseen pääsy. Itse en ole koskaan syönyt laihdutuslääkkeitä, lähetteen laittoi terveyskeskuslääkäri ja eikä ole mitään personaltrainereita ollut. Ja minut leikataan 12.1.09. Tosi harmillista kuulla tuollaisesta, eikö jokaiselle joka haluaa ja kärsii ylipainosta painoindeksi yli 40 pitäisi antaa mahdollisuus parempaan elämään!?

SENNI

Viestien lukumäärä : 14
Registration date : 15.10.2008

Kielteinen päätös Empty Vs: Kielteinen päätös

Viesti kirjoittaja Pia Ma Joulu 08, 2008 3:34 am

Harmittaa sun puolesta, mut älä luovuta vielä. Olen sitä mieltä ettei tarvitse odottaa siihen asti, että sairaudet tulee vielä ylimääräisten kilojen lisäksi vaan tarvittavaa apua kuuluisi saada. Sain nimittäin itse Loimaan aluesairaalan painonhallintapoliklinikalta aluksi todella suoraan ilmoituksen, että minua ei leikata.Sen jälkeen menin takaisin työterveyslääkärille ja sieltä sitten lähetteellä Tyksiin sisätaudeille ja siellä oltiin sitä mieltä et leikkaukseen jos vaan itse haluan ja olen valmis siihen. Aikaa tähän kaikkeen on nyt kulunu vuosi ja kaksi kuukautta ja leikkaus on edessä 2.2.2009.

Onko sinulla mahdollista saada asioita etenemään jonkun toisen lääkärin kautta?
Pia
Pia

Viestien lukumäärä : 63
Ikä : 41
Registration date : 12.10.2008

Viesti kirjoittaja Sanna77 Ti Joulu 09, 2008 2:13 am

Jaa, tiedä häntä. Meillä täällä Karjaalla liitytään Raaseporiin vuoden alussa ja silloin tulee kokonaan uusi henkilökunta terveyskeskukseen. Täytyy vaan toivoa että tulisi järkevä lääkäri. Tämä lääkäri joka lähetteen laittoi oli ihan ok mutta sitä edellinen sanoi vaan että syö vihanneksia ja liiku enemmän. Sillä ne kilot kuulema lähtee...

Mitä ootte mieltä pitäisikö mun pyytää uudelta lääkäriltä suoraan lähetettä sisätautipolille?
Ostin tänään 2 viikon satsin noita laihdutuslääkkeitä ja makso 53€. Mielestäni aika sikamainen hinta.

mulla on painoindeksi 41,2. ikää 31, kolme lasta iältään 9, 4 ja 3. Olis kiva jos äiti vois olla mallina jotta he oppisivat syömään oikein. Toistaiseksi ei mulla ole muita sairauksia kun jalat ja selkä kipee jatkuvasti ja uniapnea. Väsyttää siis jatkuvasti.

Tänään ottivat labrassa 5 putke verta ja vastaukset tulee perjantaina.

Sanna77

Viestien lukumäärä : 17
Registration date : 27.11.2008

Viesti kirjoittaja Tepa La Joulu 20, 2008 12:00 am

Hei!

Minunkin lähetteeni (jonka olin hakenut yksityisesti HuSissa näitä leikkauksia tekevältä gastrokirurgilta) tuli bumerabgina takaisin. Olen vuosien mittaan kokeillut kaikki laihdutuslääkkeet, muunmuassa. Olen nyt helmikuussa menossa leikattavaksi Turun Pulssiin yksityisesti, hintaa hommalle tulee aika tasan 10 000 euroa. Se on paljon rahaa, mutta toisaalta ihmiset ovat valmiita maksamaa paljon enemmän autosta, josta saatava ilo ja hyöty ovat mielestäni paljon pienemmät...

tepa

Tepa

Viestien lukumäärä : 16
Registration date : 08.09.2008

Viesti kirjoittaja Vilina Su Joulu 28, 2008 11:27 pm

Hei!

Helsingissä tää homma on todellakin tehty näin vaikeeksi. Mulle tehtiin ensin lähete Laakson, jossa pitää mennä sellaiseen painonhallintaryhmään. Aloitan ryhmässä nyt tammikuun lopussa. Siinä pitää syödä pelkästään sellaisia pussiruokia 10 viikkoa. Se vähän jännittää kuinka siinä onnistun, eivät kuulemma oo kovin hyviä ja mä oon kauhee nirso... Se ryhmän lääkäri kertoi, että leikkaukseen pääsee vain jos on käynyt tän ryhmän ja sitten on kokeiltu jossain vaiheessa jotain laihdutuslääkkeitä. Itse oon ollut jonkun aikaa Reductil lääkityksellä, joka toimi jonkun aikaa. Sitten sen teho vaan jotenkin lopahti. Ton ryhmän jälkeen (ryhmä kestää koko kevään) voidaan sitten keskustella lähetteestä laihdustusleikkaukseen...
Vilina
Vilina

Viestien lukumäärä : 12
Ikä : 46
Registration date : 28.12.2008

Viesti kirjoittaja janetski Ma Joulu 29, 2008 4:32 am

Minä pääsin leikkaukseen työterveyslääkärin kautta. Eikä tarvinnut käydä missään laihdutusryhmässä ennen sitä. Toki olen niissä juossut toistakymmentä kertaa elämäni aikana ja tuloksiakin on syntynyt, mutta aina kilot ovat tulleet korkojen kera takaisin. Helmikuussa kävin ekan kerran lääkärillä tämän asian kanssa ja nyt joulukuun alussa Tyksissä leikattiin. Kaikki meni tosi hyvin ja olen hyvin toipunut. Smile Ja lääkäri sanoi heti Tyksissä että suosittelee mulle sitä leikkausta. Painoindeksini oli tosin 54 että sekin varmasti asiaa joudutti. Kurjaa jos leikkaukseen pääseminen on tehty joissain paikoissa noin vaikeaksi. Sad

janetski

Viestien lukumäärä : 6
Registration date : 20.12.2008

Kielteinen päätös Empty Täällä pk-seudulla leikkaukseen pääseminen taitaa olla lottovoitto...

Viesti kirjoittaja dunbar Ti Helmi 17, 2009 7:22 am

Kävin tkssa kysymässä lähetettä ja sanoivat suoraan, etten pääse leikkaukseen, koska jonot todella pitkät (muistaakseni 600 potilasta jonossa) Evil or Very Mad No käyn verikokeissa ja saan laihdutuslääkereseptin. Kokeilen sitä, mutta alan myös aktiivisesti hankkimaan "todisteita" miksi tarvitsen leikkauksen. Verenpaine oli hieman koholla tkssa ja ajattelin käydä sitä jatkossakin seuraamassa. Verensokeria minulta seurataankin jo, mutta se on onneksi vielä raja-arvojen alla. Harmittaa, kun itse tiedän että parin vuoden päästä sairastan verenpainetautia ja diabetestä, jos en saa laihdutettua. BMI huitelee kuitenkin melkein 50.

Olen nyt painonvartioissa ja saanutkin 13 kiloa lähtemään... Kohta palaan mammalomalta työelämään ja pelkään pahoin, että laihduttaminen jää, kun työstressi iskee päälle. No siksi ajattelin ottaakin ne laihdutuslääkkeet töihinpaluun aikaan käyttöön Laughing

dunbar

Viestien lukumäärä : 329
Registration date : 11.01.2009

Viesti kirjoittaja Nuhapumppu Ke Helmi 18, 2009 8:08 pm

Olen reilu 30 vuotias mies. Ylipainoa noin 80kg ja painoindeksi 50 tienoilla. Olen kärsinyt ylipainosta koko ikäni. Sitä on tutkittu herraties mitenpaljon ja ei ole hormonaalista tms. sairaudesta johtuvaa.

Yritetty on ravintoterapeuttia, nutrilettia, painonvartijaa, ja ties mitä elämäni varrella. Nuorena innokkaana onnistuin laihtuttamaan 50kg terveydenhoitajan kontrollissa mutta kilot ovat tulleet kaikki takaisin korkojen kera.
Lueskelin nettiä ja törmäsin tähän leikkaukseen ja sen mahdollisuuteen. Pikkuhiljaa aloin saada toivoa elämääni ja mietin, että ehkä sittenkin on valoa tunnelin päässä. Haluaisin olla kevyempi, että voisin suoriutua päivittäisistä askareista paremmin. Jaksaisin paremmin olla perheeni kanssa ja kaikinpuolin helpottaisi elämääni. Ymmärrän, että tulen saamaan oheissairauksia seuraavan 10 vuoden aikana suurella todennäköisyydellä. Tällähetkellä olen vielä suhteellisen terve kun vertaa painomäärääni.

Menin tänään kunnan terveyskeskukseen keskustelemaan asiasta täynnä intoa. Olin antanut itseni vaipua jo uskoon, että homma hoituisi. Halusin niin kovasti muutosta elämääni. Totuus oli karvas ja katkera. Lääkärinä oli minua nuorempi plikka joka ei tuntunut tietävän ylipainosta mitään. Ehdoton ei leikkaukselle tässävaiheessa. Ensin verikokeet huomen aamulla ja sitten terveydenhoitajalle keskustelemaan. Saampa mahdollisuuden vaiheessa tavata ravintoterapeutinkin ja 120km päässä toimii laihdutusryhmä...

Voi huoh. Olen käynyt lukemettomilla laihdutusterapeuteilla ja terveydenhoitajien puheilla elämäni aikana. Niin joskos se tälläkertaa laihduttaisi 80kg vaikka se ruokapäiväkirjan tekeminen. Tai josko jaksaisinkin yhtä-äkkiä kävellä päivittäin 1-2h lenkkejä kun 5minuuttiakin saa minut puuskuttamaan ja jalat vapisemaan. Tai josko vaikka lopettaisin napostelun ruokalujen välissä. Tai josko kestäisinkin näläntunnetta paremmin kuin ennen ja saisin pidettyä itseni kurissa etten söisi isompia annoksia.
Itsetuntoni on yleensä hyvä mutta tällähetkellä tunenen olevani pohjamudissa. Isku vasten kasvoja joka teki selväksi, että ei ainakana täällä 'tervettä' hoideta ennenkuin on liian myöhäistä. Kai minä 10-20vuoden päästä pääsen leikkaukseen kun on diabetes, tukielinsairaudet, verenpainetauti jne. koko paketti. Mitä sitä turhaan ennen sitä ongelmaa yrittää korjata.

Katkeran vuodatukseni jälkeen olisi kysymyskin asiaa tietäviltä: Voiko yksityislääkäri tehdä lähetteen kunnalliseen leikkaukseen? Ymmärrän jos kirurgi sanoo, että ei leikata mutta siis lähete? Vai pitäisikö se sitten yksityisellä leikatakkin johon ei varmasti ole varaa?
Nuhapumppu
Nuhapumppu

Registration date : 18.02.2009

Viesti kirjoittaja Admin Ke Helmi 18, 2009 10:12 pm

Kyllä voit käydä yksityslääkärin luona kesksuetlemassa asiasta ja hän voi laittaa lähetteen kunnalliselle puolelle. Usein on niin, että juuri nuo leikkaavat kirurgit ottavat vastaan yksityisvastaanotolla ja sitä kautta pääsee heidän kanssaan kesksuetlemaan kunnolla asiasta.
Yhä edelleen, ikävä kyllä niin moni tk-lääkäri ei tiedä laihdutusleikausista mitään , tai todella vähän.

Tietoa tullaan tämän vuoden aikanan lisäämään, tavalla tai toisella, jotta leikkaukseen hakeutuvien mahdollisuudet saada keskustella paranevat.
Admin
Admin
Admin

Viestien lukumäärä : 107
Registration date : 05.09.2008

https://laihdutusleikkaus.palstani.com

Viesti kirjoittaja Pia Ke Helmi 18, 2009 11:06 pm

Heips, en tiedä mistä päin Satakuntaa olet, mutta Turussa Jari Ovaska ottaa yksityisesti vastaan Pulssissa. Hän tekee suurimman osan Tyksissä tehtävistä laihdutusleikkauksista. Ajattelin, että olisikohan tässä sinulle mahdollinen reitti päästä julkisenpuolen leikkaukseen.

Tsemppiä ja jaksamista "taistelussa" saada itsellesi kevyempi ja terveempi tulevaisuus! Itselläni prosessi vei 1,5 vuotta ylä- ja alamäkien kanssa,mutta nyt leikkausesta aikaa 2 viikkoa ja täytyy todeta, että kannatti oma "taisteluni" ! sunny
Pia
Pia

Viestien lukumäärä : 63
Ikä : 41
Registration date : 12.10.2008

Kielteinen päätös Empty Älkää luovuttako hylätyt!

Viesti kirjoittaja Pupunen Su Helmi 22, 2009 12:34 am

Älkää luovuttako vaikka olisitte saaneet kielteisen päätöksen. Itsenikin hylättiin aikanaan Tampereella joitain vuosia sitten, mutta nyt Helsingissä asuessani olen menossa leikkaukseen maaliskuussa.

Itselläni ei ole diabetesta ja kolesteroolini on lähes ihanteellinen, joten nämä eivät aina paina päätöksiä tehtäessä. Mutta minulla on pahoja jalkavaivoja ja tehtyjä jalkaleikkauksiakin jo 2 ja alkupaino oli 158 kg eli tämä varmaan vaikutti minulla laikkauspäätökseen.

Ja jos lähettävät teidät ravitsemusneuvojille yms. niin menkää, kun tuntuvat aina kyselevät että onko käyty ja onko kokeiltu lääkkeitä. Tämä taitaa olla ilmeisesti vähän niinkuin edellytys, että hommat etenee. Itse olen kiertänyt jo vuosia näitä ravitsemusneuvojia ja kokeillut kolmea lääkettäkin, joten tämäkin varmaan katsottiin sitten läpikäydyksi tieksi.

Mutta älkää tosiaan masentuko ja luovuttako, yrittäkää jaksaa taistella, uskon että tulevaisuutta kohti ymmärretään entistä paremmin kuinka järkevä tämä leikkaushoito on. Tätä sanoi itseasiassa Meilahden ylilääkärikin ja harmitteli kun ei resursseja ole enempään.

Niin ja sitten vielä, että jos yksi lääkäri sanoo ei esim. terveyskeskuksessa niin menkää toiselle lääkärille, monet yleislääkärit eivät nimittäin tosiaankaan ymmärrä tämän asian merkitystä.
Pupunen
Pupunen

Viestien lukumäärä : 8
Ikä : 51
Registration date : 21.02.2009

Viesti kirjoittaja Nuhapumppu Ma Helmi 23, 2009 4:25 pm

Itse asustelen Satakunnan pohjoispäässä joten Turku hieman kaukana. Ei kuitenkaan mahdottomuus sinnekkin asti lähteä kokeilemaan.
Joku jos tietää leikkaavia lääkäreitä tai asiaan positiivisesti suhtautuvia yksityisiä Pori/Tampere/Vaasa/Seinäjoki/Kauhajoki/Kankaanpää/Parkano tienoilta niin ilmoitelkaa. Olisi muutenkin ehkä hyvä listata jonnekkin lääkäreita johonkin jotka suhtautuvat positiivisesti laihdutusleikkaukseen ympäri Suomea. Uskoisin monella olevan tämä sama tilanne edessa kuin minullakin, että peruslääkärit eivät tiedä asiasta mitään ja eivät ole valmiita sellaisesta edes keskustelemaan.

Itse kävin nyt sydänfilmissä,verikokeissa ja virtsanäytteessä joihin tuo tumpula TK lääkäri passitti. Parinviikonpäästä terveydenhoitajalle aika jossa punnitaan ja mitataan verenpaine (miksi ei voinut samalla tehdä näitäkin?). Sitten ei tiedä mihin terapeutille on matka. Ajattelin kuitenkin käydä tuota kunnallispuolta läpi auttoi sitten tai ei. Oma budjettini ei antaisi myöten syödä 100e/kk lääkkeitä joiden tehosta ei kuitenkaan ole varmaa. Tällähetkellä kun ei noita vaivoja ole tarpeeksi niin en saa kelakorvaukseenkaan lääkkeitä.

Lähden tästä kevään aikana kiertämään yksityisiä ensin lähikaupungeista ja sitten hieman kauempaa isommista kaupungeista. Palaahan siihenkin rahaa mutta toivo leikkaukseen pääsystä on kuitenkin suuri motivaatio. Perinteiset laihduttamiset tuntuu kaukaiselta ajatukselta tällähetkellä kun ei millään jaksaisi enää yhtä uutta epäonnistumista niiden kirjoon.
Nuhapumppu
Nuhapumppu

Kielteinen päätös Empty Satakunnan alueen yksityiset lääkärit

Viesti kirjoittaja läskitär-69 Ti Maalis 17, 2009 2:31 am

Suosittelen käymään Porin Lääkäritalossa jomman kumman laihdutusleikkauksia tekevän mahakirurgin vastaanotolla, Santavirran tai Haikosen. Sitä kautta päässet helpommin eteenpäin tässä leikkausasiassa ja kuulet, että mikä syysteemi niissä leikkauksissa Satakunnan keskussairaalassa on.

läskitär-69

Viestien lukumäärä : 16
Ikä : 55
Registration date : 13.03.2009

Kielteinen päätös Empty Ihme juttu...

Viesti kirjoittaja ninni0106 Ti Maalis 17, 2009 4:44 am

Mulla ei ollut mitään vaikeuksia päästä leikkaukseen pituutta oli 165 ja painoa 126. Lääkäri sanoi muutaman minuutin jälkeen, että tottakai leikkaus käy. Kysyi vain että olenko aiemmin yrittänyt laihduttaa ja olenko onnistunut. Kun sanoin että kahdesti olen saanut pois 25 kiloa niin se oli kuulemma hyvä asia. Kukapa ylipainoinen nyt ei olisi yrittänyt laihduttaa?! Ihmettelen kyllä että miksi et pääsisi.
ninni0106
ninni0106

Viestien lukumäärä : 7
Ikä : 48
Registration date : 06.03.2009

Kielteinen päätös Empty Just näin.

Viesti kirjoittaja ninni0106 Ti Maalis 17, 2009 4:47 am

Sanna77 kirjoitti:Jaa, tiedä häntä. Meillä täällä Karjaalla liitytään Raaseporiin vuoden alussa ja silloin tulee kokonaan uusi henkilökunta terveyskeskukseen. Täytyy vaan toivoa että tulisi järkevä lääkäri. Tämä lääkäri joka lähetteen laittoi oli ihan ok mutta sitä edellinen sanoi vaan että syö vihanneksia ja liiku enemmän. Sillä ne kilot kuulema lähtee...

Ihanko tosi??!! Miksi kukaan ei ole tuota aiemmin sanonut/hokannut!!?? Miksi kukaan ei ole kertonut!? Nyt lähden heti lenkille ja järsimään porkkanaa...huoh...Very Happy.
ninni0106
ninni0106

Viestien lukumäärä : 7
Ikä : 48
Registration date : 06.03.2009

Viesti kirjoittaja Milla-Riikka La Maalis 21, 2009 5:37 pm

Sanna77 kirjoitti:Kyllä nyt rankasti harmittaa kun sain Meilahdesta kielteisen päätöksen Sad . Omalle lääkärilleni olivat sanoneet ettei nykyään terveyskeskuslääkäri saa laittaa lähetettä laihdutusleikkaukseen. Pitää kuulema syödä laihdutuslääkkeitä ja olla samalla sisätautien osaston valvonnassa jollain dietillä. Oma lääkärini kuitenkin sanoi etten voi syödä kyseisiä lääkkeitä koska olen kiinteistövälittäjä enkä pysty juoksemaan jatkuvasti vessassa. Minulla on ollut personaltrainer joka kuntoili kanssani 4 kertaa viikossa ja laati minulle dietti ohjelman. Paino putosi 6kk 7kg. Sen lisäksi olen ollut muutaman kerran painonvartioissa huonoin tuloksin. Lääkärini mukaan olen ollut riittävän monen ammattilaisen ohjauksessa.

Pitääkö siis oikeasti sairastua moneen painosta johtuvaan sairauteen ennen kuin leikkaukseen pääsee? Luulisi että olisi parempi leikata kun vielä voisi monelta ongelmalta välttyä.

Kyllä ottaa rankasti päähän. Kun jostain vaan saisi ylimääräistä rahaa niin menisin yksityiselle. On vaan tuhottoman kallista. Crying or Very sad

Paljonko sinun painoindeksisi olikaan. Olen samaa mieltä, että ennaltaehkäisy olisi kaikkein tärkeintä, mutta kun niukkuutta jaetaan niin tietty silloin kaikki ei siitä pääse osalliseksi. Vain ne,joilla terveydelliset seikat jo painaa vaa´assa. Varmaan myöhemmin joskus voi kakki halukkaat päästä, mutta nyt on rajattava jotenkin. sunny

Milla-Riikka

Viestien lukumäärä : 39
Registration date : 25.02.2009

Kielteinen päätös Empty kielteinen päätös

Viesti kirjoittaja isomahamamma Su Maalis 22, 2009 2:42 am

Kaikki johtuu RAHASTA. Eli kunnallisella puolella ei ole resursseja eli lääkäreitä tarpeeks tähän eikä määrärahoja. Tuleehan liitännäissairauksien hoito yht.kunnalle paljon kalliimmaksi ajan mittaan. Syyttäkää poliitikkoja joka lait laatii ja rahat jakaa. Tästä pitäs tehdä adressi tai MOT-ohjelma. Itse olen 30.3. mot-ohjelmassa toisesta asiasta. Otin itse toimittajaan yhteyttä ja lähti asiat rullaamaan. En tiedä auttaako, mutta ei yksin valittelu ainakaan auta. Lääkäreissä on eroja, ottakaa selvää missä paras. Yksityislääkäri huijasi minua ja lupasi paikan kunnalliselle peijakseen, mutta asian päättää kuitenkin HUS:n endokrinologi, joka sanoi ei.Siis yksityiselle. Rahalla saa, mutten minä silläkään, sillä entinen vatsaleikk. esteenä.
Ruotsissa kuulema tehdään yksityisesti paljonkin, ainakin suomi24-palstalla puhutaan niistä.Minusta on törkeetä syrjintää ruveta puhumaan rehun syönnistä tms. siinä vaiheessa kun pyytää leikkaukseen, eiköhän ne ole jokainen jo kokeillut, samoin kun laihd.lääkkeet (ei auta ainakaan minua), painonvartijat (rahastusta, eikä pysyvä tulos), ym. Listatkaa kaikki perustelunne ja vaivanne todisteeksi, ja vanhat sairauskertomukset ja laihd.yritykset.Faktaa paperille. Mulle sanoi hus:n endokrin. lääkäri että jonot on yli vuoden julkiselle hesassa ja ei edes bmi 40 riitä enää.Kuka uskaltaa mennä Viroon tai Ruotsiin yksityiselle, päässee...

isomahamamma

Viestien lukumäärä : 36
Registration date : 26.02.2009

Kielteinen päätös Empty Laihdutushistoria

Viesti kirjoittaja Marian Su Huhti 05, 2009 7:48 pm

Täällä pääkaupunkiseudulla tuntuu tosiaan olevan hieman vaikeampaa päästä leikkausjonoon ja syykin on varmasti ihan päivänselvä. Täällä populaa on sen verran paljon.

HUSin alueella leikkaukseen pääsyn edellytyksenä on merkintä hoitohenkilökunnan valvomasta laihdutusryhmästä eli ened-ryhmästä. Itse sain syksyllä lähetteen leikkaukseen HUSin sisätautilääkärin yksityisvastaanotolta ja hän sanoi, että haluavat varmasti minun käyvän tuon ened-ryhmän. Ryhmä on kohta loppu ja sitten pitäisi lähete uusia. Lääkkeiden käytön tarpeellisuus on tietääkseni yksilöllistä, osalle kun ne ei sovi millään.

Ei missään nimessä kannata lannistua, jos aluksi näyttävät punaista valoa! Osa syy hieman nihkeään vastaanottoon voi olla myös se, että haluavat varmistaa oman motivaatiosi ja sitoutumisen asiaan. Pitkäjänteisyyttä ja päättäväisyyttä tässä tarvitaan. Eikä missään nimessä kannata jäädä laakereilla lepäämään odotteluajaksi, vaan koittaa mahdollisuuksien mukaan saada painoa alas, se kertoo nimittäin juuri tuosta motivaatiosta. Ja leikkaushan on aina turvallisempi mitä vähemmän painoa on.

Jotkut ovat myös saaneet vakuutusyhtiöltä maksusitoumuksen leikkaukseen yksityiselle. Vakuutusyhtiössä ilmeisesti lasketaan, että tulee halvemmaksi kustantaa leikkaus kuin vuosien varrella korvata millon minkäkinlaisia hoitokustannuksia. Omavastuu 10-15% luokkaa ja kun leikkaus on sen 10 000€ jää itselle maksettavaksi 1 000 - 1 500€.

Voimia kaikille apua tarvitseville! Tämä on muuten hyvä paikka saada kannustusta silloin kun näyttää seinä tulevan vastaan! On paljon mukavampi taistella kun on kaveri vieressä. sunny
Marian
Marian

Viestien lukumäärä : 2
Registration date : 05.04.2009

Viesti kirjoittaja Nuhapumppu To Kesä 11, 2009 9:58 pm

Kaivetaampa vanha topicci esille ja päivitetään omaa kivikkoista tietäni.

Alkuperäinen TK lääkäri tyrmäsi leikkauslähetteen heti. Sitten olen nyt käynyt paikallisessa TK:ssa terveydenhoitajan kontrollissa useita kertoja. Vähähiilihydraattista ruokavaliota pyrin noudattamaan, että verensokeri ei sahaisi niinpaljoa ja näläntunne pysyisi poissa paremmin. Terveydenhoitaja puhui lääkärille (toiselle) joka otti 'asioista selvää' ja teki lähetteen Poriin sisätautipolille. En siis siksi ole käynyt yksityisiä kiertämässä kun tunsin, että asia saattaa hoitua tätäkin kautta. Ajan piti olla syksyllä vasta mutta sain täksi päiväksi peruutusajan.

Sisätautipolilla sellainen kukkakeppi vaan kovasti moitti minun halua leikkaukseen pääsyyn "itse en koskaan menisi leikkaukseen" "leikkaukseen ei koskaan päästä vaan sinne _joudutaan_ ". Siis mitä helvettiä? Ajoin 120km kuuntelemaan erikoislääkärin vittuiluja asiasta. Kyllä syö miestä. Ei kuulemma toivoakaan, että saisin leikkaukseen lähetettä (edelleen ilmeisesti liian terve). Noh reductileja se kirjoitti, kuulemma pakko ensin niitäkin kokeilla. Leikkaukset ovat kuulemma niin kauhean vaarallisia. Yritin selittää, että tiedän niihin voi jopa kuolla. Elämäni ei ole enää 10 vuoden päästä juurikaan elämisen arvoista jos ei jotain muutosta tapahdu. Tuhankiloinen läskikasa sängynpohjallako sitä elämää on? Itkin autossa ensimmäistä kertaa moneen vuoteen. Tuntui todella musertavalta.

Luin kotona netistä, että redut verenpaineta nostavat ja itselläni sitä juuri tänään mitattiin 110/170. Muutenkin tuntuu vaaroja myös noissa olevan. Koekaniiniksi tässä itsensä tuntee. En hakenut niitä vielä. Pelkään, että vaikka ne vaikuttaisikin ja saisin painoa pudotettua (jota voin tehdä ilman redujakin. Monet kerrat kokeiltu kaikenlaisia) niin tulokset ovat tilapäisiä ja kilot tulevat takaisin kuten niin helvetin monta kertaa aikaisemminkin. Puolenvuoden päästä uusi aika painopolille Poriin. Jos ei redut ole tehonnut niin sitten ehkä leikkaus? Jos redut tehoavat niin sitten ei varmaankaan leikata, tämän käsityksen sain. Motivoikin paljon laihduttamaan noiden avulla kun itse en usko painonlaskun olevan pysyvää tälläkertaa kun ei ole ollut ennenkään. Tiedän, tiedän, että minulla on asenneongelma asian suhteen.

Tuntuu surkuhupaisalta kun ensimmäistä kertaa vuosiin oikeasti haluaisin parantaa omaa elämääni ja kaikki ovat vain sitä vastaan. Onhan heillä omat syynsä perustuen omiin uskomuksiinsa. Eivätkö sitten usko, että voi olla näin lihava ilman psyykkisiä sairauksia, ahmimishäiriötä, bulimiaa tms. ja eivät siksi laita leikkaukseen? Satakunnan puolelta kunnalliselle pääsy siis näyttää mahdottomalta. Ainakin sellaisen käsityksen sain TK lääkärin puheista, että _aina_ mennään ensin poriin painopolille ja sieltä vasta lähete leikkaukseen jos sitä mieltä ovat. Suoraan leikkaukseen menevät lähetteetkin käännytetään painopolille. Se nyt on sitten nähty.

Kun vain olisi se 10k rahaa niin en miettisi hetkeäkään ettenkö yksityiselle menisi. Tuon summan irroittaminen perheellisenä on mahdottomuus kun reductilien 100e/kk hintakin tuntuu jo todella tuskaiselta.
Nuhapumppu
Nuhapumppu

Kielteinen päätös Empty Moi nuhapumppu!

Viesti kirjoittaja Tepa43 Pe Kesä 12, 2009 12:01 am

No voihan nenä! affraid
Miten sulla voi olla noin huono tuuri......luin vain tän sun viimisen vuodatuksen...en tiiä susta enempää...kun aattelin heti kirjoittaa!
Mulla on ollut tähdet oikeessa kohdassa kun kävin sisätautilääkärin...harmi kun en muista nimee, mut semmonen pieni vaaleahko nainen se oli! (23.2.2009) Itse luulin, että juttelen sen tohtorin kanssa sappikivileikkauksesta, mutta se sivuutettiin vain mainitsemalla että ne voidaan leikata samalla kun tehdään tämmönen mahalaukun ohitusleikkaus...johon minä, että MIKÄ LEIKKAUS?....en ollu ees kuullu moisesta.....no hän samalla piirsi ruutupaperille sitä leikkausta ja minä olin puulla päähän lyöty....sitten kotiin ja nettii ettii mitä tämmösestä leikkauksesta kone tiesi ja tiesihän se vaikka mitä ja nää foorumitkin sitten löyty sieltä. ONNEKSI! Shocked

Tästä käynnistä meni ehkä pariviikkoo kun tuli jo kutsu leikkaavalle gastrokirurgille kylläkin vasta 29.4.2009. nooo olin lukenu nettii ja homannu, et painoo tarttee saada pois ennen kun leikataan (mun BMI arvo oli sillon helmikuussa vähän yli 45) aloitin aprillipäivänä nutriletti kuurin kun aattelin, että jos ei se tohtori tyrmäis mun leikkausta....kun niin moni on joutunut pettymään kun ei sit kumminkaan pääse!!! olin jo odotushuoneesa valmistellut puhetta sen leikkauksen tarpeellisuudesta jos se tohtori rupee empimään.....no sit ku pääsin Haikosen juttusille ja käsipäivät sanottu ni tohtori aloitti: Ei hän halua yllyttää, mutta leikkaa jos haluan! affraid Ja eipä mitää tottakai halusin kun tätä jojoilua on tahittu jo parikymmentä vuotta....siis kyllä tiiän miten paino saadaan pois, MUTTA miten se saadaan pysymään pois onkin jo toinen juttu. scratch
Tämä tohtori lupasi, että leikkaus tapahtuu viimeistään tän vuoden syksyyn mennessä...ans kattoo onko sanojensa mittanen mies! Ei oo vielä tullu tarkkaa aikaa joten oottelen sitä kirjettä aika innolla! Ja tosta painon pudotuksesta kysyin, että voinko jatkaa nutrien käyttöä johon hän vastas vain, että kaikki kilot mitä saan pois ennen leikkausta on vain hyväksi.....eli oon jatkanut tähän päivään asti ja vaaka näyttää nyt, et 15kg olis pois! bounce

No jos täs nyt ois vähäks aikaa tarinaa.....ja ÄLÄ LANNISTU OTA UUS AIKA SINNE TERKKARIIN JOKA PISTI SUT SINNE SISÄTAUDEILLE JA PYYDÄ UUS LÄHETE.... SITKEYS PALKITAAN. Jos vaikka sattuis eri lääkäri sinne sisätaudeille!
Ps. Älä välit kirjotus virheistä tää kakssormijärjestelmä on vähä kankeeta!
T: Tepa 43 (Eura)
Tepa43
Tepa43

Viestien lukumäärä : 877
Ikä : 58
Registration date : 13.05.2009

Viesti kirjoittaja Norsu Pe Kesä 12, 2009 12:33 am

Joopa, sehän onkin painon pudotus niin helppoa että syödään vaan vähemmän ja liikutaan enemmän...

Sun lekuri taisi itse olla semmonen lipputanko. Ne tuntuu olevan pahimpia.

Oma lekurini suhtautui asiallisesti ja liikunnasta todettiin, ettei 179 kilon kanssa mitään kummosia tehdä varsinkin kun lonkat ja polvet jo valittaa. Järjesteltiin työpistettä niin, että siinä tulee noustua säännöllisesti seisomaan ja portaita kapuan nyt kerroksen ylöspäin. Alaspäin kapuamiseen tuli jyrkkä kielto... Lisäksi käyn kerran viikossa näyttämässä läskejäni paikallisessa uimalassa, mutta se on joka kerta semmonen itsensä ylitys Embarassed

Ruokapuolella kevennystä on tehty lähinnä siirtymällä kesän kunniaksi grilliruokaan (ei kuitenkaan makkaraa vaan kokolihaa sekä vihanneksi). Lisäksi korvaan yhden aterian suoraan ENE-pussukalla ja juomat tietty vettä tai light limua (PepsiMax tuntuu ihan hyvältä. Sitä voi juoda jopa huoneenlämpösenä).

Eli jos eka lekuri tyrmää, niin ei muuta kuin uutta kierrosta kehiin!

T. elephant
Norsu
Norsu

Viestien lukumäärä : 84
Registration date : 16.12.2008

Viesti kirjoittaja Nuhapumppu La Kesä 13, 2009 2:11 pm

Niin en osaa oikein sanoa, että mitä tässä nyt sitten pitäisi tehdä. Satakunnassa tosiaan tuntuisi olevan tuollainen malli, että Porin sisätautipolin kautta sinne leukkaukseen jos jostain. Paikallisessa TK:ssa ei ole muita lääkäreitä tällähetkellä mutta toki voin yksityisiä kiertää jos sieltä uuden lähetteen saisi tuonne sisätautipolille ja sattuisi olemaan eri lääkäri tälläkertaa siellä. Kuitenkin aika epätoivoiselta ja tuuripeliltä vaikuttaisi ko. toiminta.
Uusi aika itselläni on tuonne tosiaan puolenvuodenpäästä. Jos reductilit eivät tehoa niin mahdollisesti sitten siellä harkittaisiin leikkausta näin ainakin sain käsityksen mutta tiedä sitten.
Tuskimpa maksusitoumusta toisen maakunnanpuolellekkaan saan. Hmm toki voisin vielä käydä noiden leikkaavien lääkäreiden puheella yksityisellä mistä tässä topicissakin joku kertoi. Heillä varmaan ainakin olisi mahdollisuus kirjoittaa lähete suoraan leikkaukseen painopolin ohi jos sikseen katsovat tarpeelliseksi.

En ole vieläkään aloittanut noita reductileja. En tiedä aloitankokaan, ei paljoa inspiroi. Oma terveydenhoitajani käynti on paikallisessa tuossa heinäkuussa, katsotaan mitä hän on mieltä. Ainakin pitäisi saada viikottaiset kontrollit tuon verenpaineen takia jos nuo reductilit aloitan.
Nuhapumppu
Nuhapumppu

Viesti kirjoittaja haaho Ke Elo 05, 2009 8:40 pm

Kyllä sinun nyt kannattaa aloittaa ne Reduktilit heti Nuhapumppu! Monissa paikoissa leikkaukseen pääsyyn vaaditaan se, että markkinoilla olevista laihdutuslääkkeistä ei ole ollut apua. Lisäksi ehdoton kriteeri on, että painoa on yritetty pudottaa esim. terveyskeskuksen ryhmässä tai muussa ammattilaisen ohjaamassa ryhmässä. Mikäli menet sinne painopolille, etkä ole syönyt lääkkeitä, jotka sinulle on määrätty, voivat he katsoa, että sinun motivaatiosi painon pudotukseen ei ole tällä hetkellä riittävä leikkausta ajatellen. Jokainen sairaanhoitopiiri hoitaa potilaansa hiukan omalla tavallaan. Tampereella vaaditaan todellakin se, että laihdutuslääkkeitä on yritetty ja painoa on yritetty pudottaa ammattimaisessa ohjauksessa. Onhan tämä todellakin viimeinen keino saada elämä takaisin ja siitä pitää olla lääkärille takeena muutakin kuin potilaan sana. Tämän vuoksi potilaat lähetetään myös ravitsemusterapeutille ja tarvittaessa psykologille ym. jotta varmistutaan, ettei potilaalla ole kohtuutuonta ahmimishäiriötä tai bulimiaa ym. Koko tämä ruljanssi vie aikansa ja siihen on vain taivuttava, mitään oikotietä onneen ei ole. Mikäli saat lähetteen yksityiseltä, se todennäköisesti kääntyy automaattisesti painopolille, koska potilaspapereissasi on tiedot aiemmasta käynnistäsi siellä ja että hoito on kesken. Nopein tiesi todellakin päästä satakunnassa leikkaukseen on, että teet juuri niin kuin painopolilla käsketään ja mikäli nyt et niillä ohjeilla yht´äkkiä ole normaalipainoinen niin painopoli kääntää paperisi sinne sisätautilääkärille. Älä nyt masennu ja jätä leikkiä kesken vaan tämä tie on nyt tosissaan käytävä läpi jos todella leikkausta haluaa. Ja muuten voit sanoa sille teveyskeskuksen juipille, että katsoo terveysportista hoidon kriteerit jos ei niitä tiedä. Ei potilaita hoideta millään subjektiivisella mielipiteellä vaan tarkoitus on, että kaikki potilaat saavat asuinpaikastaan huolimatta yhtäläisen hoidon ja siksi lääkärin tulee noudattaa käypä hoito -suosituksia ja valtakunnallisia ohjeita.

Leikkauskriteerit:

• Lihavuus on kestänyt vähintään 5 vuotta.
• Potilaan ikä 20–60(–65) vuotta.
• Painoindeksi on yli 40 kg/m2, erityisesti kun lihavuuteen liittyy oheissairaus, kuten diabetes, CPAP-hoitoa edellyttävä uniapnea, lääkehoitoa edellyttävä hypertensio.
• Painoindeksin ollessa 35–40 kg/m2 leikkaushoitoa voidaan harkita, kun lihavuuteen liittyy useampi kuin yksi oheissairaus tai pelkästään vaikeahoitoinen diabetes.
• Leikkaushoitoa on edeltänyt tuloksettomaksi jäänyt ammattitaitoinen lihavuuden perushoito, tavallisesti painonhallintaryhmä, jossa on ollut vähintään 10 kokoontumiskertaa.
• Kyky muuttaa syömistottumuksia leikkauksen edellyttämällä tavalla ja sopeutua henkisesti leikkauksen aiheuttamaan minäkuvan muutokseen
• Yleinen leikkauskelpoisuus

Vasta-aiheet:

• Vaikea syömishäiriö
• Ylipainoa ylläpitää runsas alkoholin käyttö
• Vaikeat yleissairaudet (mm. maksakirroosi, munuaisen vajaatoiminta, vuoto- ja infektioriskiä lisäävät sairaudet ja vaikea sydänsairaus)
• Yläruoansulatuskanavan sairaudet
• Epävakaa psykiatrinen sairaus
• Pysyvä tulehduskipulääkkeiden käytön tarve
• Potilas ei ole lainkaan, edes väliaikaisesti, kyennyt laihtumaan konservatiivisessa hoidossa.

haaho

Viestien lukumäärä : 176
Ikä : 52
Registration date : 16.07.2009

Viesti kirjoittaja Nuhapumppu Ke Elo 05, 2009 9:14 pm

haaho kirjoitti: Ei potilaita hoideta millään subjektiivisella mielipiteellä vaan tarkoitus on, että kaikki potilaat saavat asuinpaikastaan huolimatta yhtäläisen hoidon ja siksi lääkärin tulee noudattaa käypä hoito -suosituksia ja valtakunnallisia ohjeita.

Tuohan nyt ei pidä ollenkaan paikkaansa muutakuin paperilla toimintatavoitteissa ja periaatteissa. Kaikki tämän tietävät jotka ovat erilaisia sairauksiaan eri lääkäreillä hoidattaneet. Lääkäreiden mielipiteen painavat ja vaikuttavat voimakkaasti siihen millaista hoitoa he suosittelevat ja antavat. Erot voivat olla yllättävänkin suuria mitä olen läheisiänikin seurannut. Tämä on aivan luonnollista koska kyseessä on kuitenkin ihmisolennot siinä missä mekin. Yksikään ihminen ei ole täysin objektiivinen vaan sitä ohjaavat subjektiiviset käsitykset oikeasta ja väärästä oli asia mikä tahansa.

Itse täytän nuo leikkauskriteerit täysin mitä yllä lueteltu. Kuitenkin terveydenhoitajani katsoi tiedoista mitä oli lääkäri kirjoittanut. Syy että ei leikata on se, että "ei tarpeeksi liitännäissairauksia" sanantarkasti tuota sanamuotoa oli käytetty. Eli aivan kuten aikaisemminkin kirjoitin, olen vielä liian terve leikattavaksi. Minussa ei ole muuta 'vikaa' kuin valtava ylipaino.

Olen syönyt nyt reduja 3 viikkoa ja kyllähän noilla paino tippuu. Ei sinällään mikään yllätys. Olen laihduttanut elämäni aikana kerran jopa yli 50kg pois painostani ammattilaisten kontrollissa.. Kilot tulivat kuitenkin takaisin vuosien varrella. Pienempiä pudotuksia on sitten useita eri keinoilla. Nyt voisi toki joku tulla lässyttämään 'pysyvistä elämäntapamuutoksista' tai muuta yhtä kornia.
Luultavasti tässä nyt käy niin, että laihduttelen redujen avulla painot alas ja sitten palataan 5-10 vuoden päästä uudelleen asiaan kun on taas saatu ne ylös. Näin kävi viimeksikin. Ei ne suostu leikkaamaan kun olen kuitenkin kykenevä laihduttamaan normaalikeinoinkin (enkä sairasta psyykkisiä oireita mitä lihavuuteen tulee). Kyseessä ei siis _koskaan_ ole minun kohdallani viimeinen keino. Olen jo tavallaan sen hyväksynyt ettei minua leikata ellen saa jostain lottovoittoa ja pääse yksityiselle.
Yritän elää näillä eväillä mitä annettu.
Nuhapumppu
Nuhapumppu

Viesti kirjoittaja Sponsored content

Sponsored content

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Takaisin alkuun

- Similar topics