Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Leikkaukseen pääseminen

+8
Emäntä -65
dunbar
Rozeanne
Tangotar-70
möhrötti
cubix
pläski
salmikri
12 posters

Siirry alas

Leikkaukseen pääseminen Empty Leikkaukseen pääseminen

Viesti kirjoittaja salmikri Pe Marras 21, 2008 2:30 pm

Minun BMI on 48 ja olen 38 vuotias. Olen laihduttanut koko aikuiselämäni ja tuloksia on syntynyt hetkellisesti. Kaikki laihduttamani kilot on tullut takaisin korkojen kera. Olen ollut Painonvartijoissa useita kertoja, kokeillut kaikkia kolmea laihdutuslääkettä, 5 viikon VLCD-kuuria ym. Lisäksi mulla on selkä- ja polvikipuja. Minulla ei sensijaan vielä ole aikuisiän diabetesta tai verenpainetautia. Päätin hakeutua laihdutusleikkaukseen koska minun mielestäni en pysty itse laihduttamaan ja kilot tulee takaisin heti.
Työterveyslääkärini kirjoitti Peijakseen lähetteen mutta sieltä sanottiin, että pystyn itse laihduttamaan. Sad
En päässyt edes keskustelemaan Peijaksen lääkäreiden kanssa vaan lähetteen perusteella arvioitiin minun tilanteeni.
Tiedättekö Peijaksen asettamat kriteerit laihdutusleikkaukseen pääsemiseen? Mitä minun pitäisi tehdä, onko ideoita?
terveisin EPÄTOIVOINEN LAIHDUTTAJA

salmikri

Viestien lukumäärä : 3
Registration date : 31.10.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikkaukseen pääseminen Empty Vs: Leikkaukseen pääseminen

Viesti kirjoittaja pläski Su Marras 23, 2008 12:26 am

Jatkan tähän samaan ketjuun kun aiheeni on sama.
Minua kiinnostaisi mitkä on kriteerejä leikkaukseen pääsyyn ja mistä päin kannattaisi lähteä asiaa kyselemään...
Omalääkärini on ainakin sellainen jolta ei kyllä mitään apua saa.
Yksityisen kautta?
Onko yksityisiä sairaaloita jotka tekevät ko. leikkausta vai onko kaikki näitä kunnallisia?
Bmi mulla ainakin täyttyy ja suvussa riskisairauksia...
Olen "vasta" 26 ja jo nyt kohta siinä kunnossa ettei kroppa kestä... Ei kivaa... Neutral

pläski

Viestien lukumäärä : 1
Registration date : 23.11.2008

Viesti kirjoittaja cubix Ti Tammi 06, 2009 7:23 pm

itse menin yksityisen kautta... silloinen leikkaavaa lääkääri ritskar oli lahdessa hemossa mistä se sitten laittoi lähetteen päijät hämeeseen jyrki kössille... mutta en itse päässyt sinne kunnalliselta lääkäriltä... mutta kyllä sinne pääsee esin työ terveys huollon kautta...

cubix

Viestien lukumäärä : 6
Ikä : 38
Registration date : 06.01.2009

Viesti kirjoittaja möhrötti Ma Tammi 12, 2009 1:29 pm

Mä oon aikoinani saanu lähetteen ihan terveyskeskus lääkäriltä eli sieltäkin kautta onnistuu.
Mut yleisesti ottaen jos kriteerit leikkaukselle täytyy nii kannattaa vaa sinnitellä ja mennä uudelleen lääkärille jutteleen. Vaihtaa vaikka lääkäriä koska se millasen lähetten lääkäri laittaa eteenpäin sillä on merkitystä.
Ei muuta ku uus lähete kehiin siinnä ku ei menetä mitään.
möhrötti
möhrötti

Viestien lukumäärä : 67
Registration date : 05.09.2008

Viesti kirjoittaja Tangotar-70 Pe Tammi 16, 2009 5:09 am

Minä pyysin lähetettä ensin yleislääkärin vastaanotolta toukokuussa -08 ja hän lupasi lähetteen tehdä, mutta mitään ei alkanut kuulua. Kävin elokuussa gynegologilla ja otin asian esille ja sain sieltä "uuden" lähetteen. Nyt homma on siis käynnistyny ja tällä hetkellä jännitän kirurgin mielipidettä leikkausmahdollisuudesta, kun mulla on 4 aikaisempaa toimenpidettä vatsan alueella. Jos kirurgi on sitä mieltä, että vanhoihin arpiin on kasvanu liikaa kiinnikkeitä, eikä voi leikata, koko homma pysähtyy siihen. Kielteinen päätös olis todella kova paikka, koska odotan kovasti leikkaukseen pääsyä ja vihdoinkin kevyempää elämää! bounce
Tangotar-70
Tangotar-70

Viestien lukumäärä : 57
Registration date : 03.12.2008

Viesti kirjoittaja Rozeanne Pe Tammi 16, 2009 7:05 pm

Minä sain lähetteen KYSissä reumalääkäriltä (sisätautipkl) kun itse pyysin apua jatkuvaan painonnousuun ja turvotuksiin.
Siitä sitten ravitsemusterapeutille ja lääkärille ja nyt ollaan tässä vaiheessa.

Minäkin olen kovasti miettinyt noita kriteerejä. Vaikuttaa yllättävälle, että niinkin isoille BMI lukemilla mitä jotkut teistä kertovat olevan, ei pääse leikkaukseen. Mikä siinä silloin on se hylkäävä seikka? Katsotaanko eripuolilla Suomea näitä kriteerejä erilailla, ilmeisesti.
Minulla tämä leikkaus on lääkärienkin mielestä ennaltaehkäisevä tulevaisuutta ajatellen. Etten ainakaa liho tästä enempää. En tiedä käykö ravitsemusterapeutin huumorilla todettu mietintä toteen, se etten laihdu edes leikkauksella!
lol!

Erittäin lämpimiä terkkuja vaan TM:lle jos satut tämän lukemaan. Olet tosi hyvä tyyppi cheers

Tangottarelle pidän peukkuja!
Rozeanne
Rozeanne

Viestien lukumäärä : 75
Registration date : 19.09.2008

Leikkaukseen pääseminen Empty Hei!

Viesti kirjoittaja dunbar Pe Tammi 16, 2009 9:35 pm

Olen menossa tk-lääkärille juttelemaan leikkauksesta, josko saisin lähetteen. Laihdutuslääkkeitä en ole kokeillut, mutta pyydän ne nyt. Mitä asioita minun kanttaa tuoda esille, jotta lääkäri kirjoittaisi sellaisen lähetteen, et pääsen leikkaukseen? Olen laihduttanut nyt kymmenen kiloa marraskuun alusta lähtien. Estääkö painon pudottaminen leikkauksen? Kuulostaa tosi hassulle, jos estää. Mun historia on ikuista laihduttamista ja paino hilautuu taas lähtölukemien yli, kun lopetan laihduttamisen. Tällä hetkellä astma puhkeamassa. Kolme raskaudenaikaista diabetestä, nyt paastosokeri 5,3. Eli ei vielä diabetestä. Painoindeksi mulla täyttyy leikiten...

dunbar

Viestien lukumäärä : 329
Registration date : 11.01.2009

Viesti kirjoittaja Emäntä -65 Ma Tammi 19, 2009 4:16 am

Hei!

Kävin viime perjantaina kirugilla ja hän oli sitä mieltä, että pitää laihduttaa vielä ennenkuin tehdään mitään laihdutusleikkauksen suhteen. Painan 127 kg ja pituus 1,59 cm BMI 50 ja sitten kun olen 107 kg BMÎ olisi 42 joten laihtumisesta ei ole mitään haittaa päinvastoin riski pienenee ja varmaankin toipuminen helpompaa.

Emäntä -65

Viestien lukumäärä : 15
Registration date : 06.01.2009

Viesti kirjoittaja Vilina Ti Tammi 20, 2009 8:50 pm

Mä sain lähetteen Laakson sairaalaan omalta reumalääkäriltä, kun tuli paino puheeksi. Sanoin harkitsevani tosissani laihdutusleikkaukseen menoa ja niinpä sain lähetteen. Laaksossa kävin lääkärillä, joka laittoi mut painonhallinta ryhmään. Tää ryhmä kestää koko kevään ja 5.2 alkaa 10 viikkoa kestävä ENE-dietti. Ryhmän jälkeen laitetaan lähete sitten leikkaukseen. Mulla kun on näitä perussairauksiakin jo taakkana (astma, diabetes ja selkärankareuma). Se ryhmän lääkäri sanoi, että ei uskoisi ainakaan olevan mitään estettä leikkaukseen pääsyn kanssa, kun oon jo aiemmin kokeillut laihdutuslääkkeitä ja nyt käyn vielä tän ryhmän.
En tiedä vaaditaanko täällä Helsingissä noi molemmat, että leikkaukseen pääsee, mutta sellaisen kuvan sain.
Nyt vain pitää ensin selvitä tosta ENE-dietistä ja sitten katsoa miten homma etenee...
Vilina
Vilina

Viestien lukumäärä : 12
Ikä : 46
Registration date : 28.12.2008

Leikkaukseen pääseminen Empty Häilyvät kriteerit

Viesti kirjoittaja Pupunen Su Helmi 22, 2009 1:19 am

Olen täällä surffaillessani myöskin jäänyt miettimään näitä leikkauskriteereitä ja niiden johdonmukaisuutta. Olen ymmärtänyt, että Helsingin seudulla tehdään väestöön nähden vähiten leikkauksia, kun ei ole kuulemma resursseja. Joten taitaa olla ne kriteeritkin sitten aika tiukat.

Mutta omalta kohdaltani voin vain arvella mitkä vaikuttivat leikkaukseen pääsyyn. Itselläni on perussairauksina astma ja hieman verenpainetta, sekä pahoja jalkavaivoja.
Painoni oli alussa 158kg, kun lähete tehtiin (nyt 149kg). Minulla myönteiseen päätökseen varmaankin vaikutti se, että jalkani on jo kerran leikattu ja toisen jalan laikkaus uhkaa, eli liikuntakyvyn rajoittuminen varmaan laittoi painoa puntariin.

Mutta diabetesta minulla ei vielä ole, eikä korkeaa kolesterolia, eli näitä ei minulla kriteereissä sitten huomioitu.

Laihdutuslääkkeitä olen kokeillut kolmenlaista ja useempia käyntejä ravitsemusneuvojalle on vuosien varrella ollut ja laihdutusyrityksiä eessun ja takas.
Näitä ne tuntuu kysyvän vähän joka paikassa, kun tää prosessi on edennyt.

Omalääkärini sijainen on myös koko terveyskeskuksemme johtajalääkäri ja hän teki minulle sen lähetteen, joten olisiko johtajalääkärin sana ollut jotenkin "painavampi".

Mutta kaikenkaikkiaan kriteerit tuntuu olevan hieman liukuvia.
Pupunen
Pupunen

Viestien lukumäärä : 8
Ikä : 51
Registration date : 21.02.2009

Viesti kirjoittaja Milla-Riikka Ke Helmi 25, 2009 6:23 am

Tangotar-70 kirjoitti:Minä pyysin lähetettä ensin yleislääkärin vastaanotolta toukokuussa -08 ja hän lupasi lähetteen tehdä, mutta mitään ei alkanut kuulua. Kävin elokuussa gynegologilla ja otin asian esille ja sain sieltä "uuden" lähetteen. Nyt homma on siis käynnistyny ja tällä hetkellä jännitän kirurgin mielipidettä leikkausmahdollisuudesta, kun mulla on 4 aikaisempaa toimenpidettä vatsan alueella. Jos kirurgi on sitä mieltä, että vanhoihin arpiin on kasvanu liikaa kiinnikkeitä, eikä voi leikata, koko homma pysähtyy siihen. Kielteinen päätös olis todella kova paikka, koska odotan kovasti leikkaukseen pääsyä ja vihdoinkin kevyempää elämää! bounce

Minä olen ymmärtänyt, että jos on kiinnikkeitä niin se estää vain tähystysleikkauksen, mutta leikkaus voidaan tehdä myös perinteisenä avoleikkauksena. Olenko ymmärtänyt väärin. Kertokaa, jos olen väärin ymmärtänyt ja miten asia oikeesti on. Like a Star @ heaven

Milla-Riikka

Viestien lukumäärä : 39
Registration date : 25.02.2009

Viesti kirjoittaja Tangotar-70 Ke Helmi 25, 2009 6:51 pm

Odottelen edelleen kirurgin vastausta, joten en tiedä miten tässä käy, mutta kerron, kun saan kiinnikeasiasta lisää tietoa... Onko muilla asiasta kokemusta?
Tangotar-70
Tangotar-70

Viestien lukumäärä : 57
Registration date : 03.12.2008

Leikkaukseen pääseminen Empty kiinnikkeet

Viesti kirjoittaja isomahamamma To Helmi 26, 2009 5:47 pm

Minulle sanoi lääkäri että kiinnikkeet eivät ole este tähystysleikkaukseen, sleeve. Niitä katkotaan leikkauksen kuluessa että päästään perille. Kaikille on kuulema voitu tehdä tähän asti tähystyksenä, vaikka olisi vanhoja vatsan seudun leikkauksia. MInullakin on pitkä arpi mahassa, 25 vuotta tehdyn vatsan happpohermojen katkaisun takia, sekä 3 lapaskopialeikkausta navan kautta, mm. munasarjakystan poisto.Ei pidetty esteenä.

isomahamamma

Viestien lukumäärä : 36
Registration date : 26.02.2009

Viesti kirjoittaja Sponsored content

Sponsored content

Takaisin alkuun

- Similar topics

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa