laihtumisen tyssääminen???
+4
Helmiäinen
Vesinokkaeläin
Tötterö
muumimamma75
8 posters
laihtumisen tyssääminen???
Heissan, olen ollut leikkauksessa joulukuussa 2013 (ohitus). Lähtöpaino alkujaan 156kg, nyt 121kg. Nyt on ollut jo kk ajan paino samassa. Huoli on iskenyt, eikö se enään tipukkaan??? Koska tiputettavaa olisi vielä aika monta 10 kiloa Alkuunhan tahti oli niin mukava, 1-2 kiloa/vk!
Ruokailujen kanssa menee ok, ongelmana riittävä proteiinin saanti. Laktoosi ei sovi, joten täytyy tarkasti katsoa mitä maitotalous tuotteita syön. Ruokailujen välillä juon, ehkä siltikin liian vähän. Pelkkää rahkaa en suuhuni laita, pahaa ... Proteiini patukoita tai juomaa otan n yhden päivässä (20g prot), muuten syön "normi" ruokaa.
Aamu heräämisen jälkeen: Lasi vettä ja vitamiinit
klo 9: rahka / joghurtti tai proteiini (valio) juoma
klo 10-11: Hedelmä
klo 12: Lounas työpaikalla (joko normi ruokaa tai sitten salaattiannos)
klo 15: Proteiinipatukka tai rahka/joghurtti
klo 18: Päivällinen kotona (normi kotiruokaa)
klo 21: Iltapalana pari näkkäriä tai ruisleipää kinkulla tai juustolla
Toisinaan vielä myöhemmin hedelmä
Vettä tai sokeriton mehua menee yhteensä päivässä n 1½l. Lisäksi n lasi maitoa/piimää.
Tuntuu että syön liikaakin. Miten ihmeessä sitä osaa syödä niin proteiinipitoista kuin pitäisi??? Mitä lisäproteiineja te syötte??Herajauhetta? Vai mitä?? Hankalaa sekin, kun perheelle pitää kuitenkin normi ruoka tehdä. Aamulla ei aamiainen maistu ja usein aamupäivällä aika hektistä töissä, joten voi vaan unohtuakin....
Haaveilen painosta joka olisi edes himpun alle 100kg.. Mutta tyytyisin edes 110 kg tietämille, kun miettii kuinka korkea oli lähtöpainoni. Nyt on jo olo paljon parempi ja nättejä vaatteitakin jo löytää. En kuitenkaan haluaisi säkkeihin pukeutua ja olisihan se kiva jos voisi ensi talvena vaikka mennä lappiin ukon kanssa laskettelemaan. Eikä tarvitsisi pelätä että hissi rutisee mun alla tai että jalat tulee heti tuhottoman kipeiksi tällä elopainolla..
Mikä avuksi??? Pitäisikö vain masentua ....????
Ruokailujen kanssa menee ok, ongelmana riittävä proteiinin saanti. Laktoosi ei sovi, joten täytyy tarkasti katsoa mitä maitotalous tuotteita syön. Ruokailujen välillä juon, ehkä siltikin liian vähän. Pelkkää rahkaa en suuhuni laita, pahaa ... Proteiini patukoita tai juomaa otan n yhden päivässä (20g prot), muuten syön "normi" ruokaa.
Aamu heräämisen jälkeen: Lasi vettä ja vitamiinit
klo 9: rahka / joghurtti tai proteiini (valio) juoma
klo 10-11: Hedelmä
klo 12: Lounas työpaikalla (joko normi ruokaa tai sitten salaattiannos)
klo 15: Proteiinipatukka tai rahka/joghurtti
klo 18: Päivällinen kotona (normi kotiruokaa)
klo 21: Iltapalana pari näkkäriä tai ruisleipää kinkulla tai juustolla
Toisinaan vielä myöhemmin hedelmä
Vettä tai sokeriton mehua menee yhteensä päivässä n 1½l. Lisäksi n lasi maitoa/piimää.
Tuntuu että syön liikaakin. Miten ihmeessä sitä osaa syödä niin proteiinipitoista kuin pitäisi??? Mitä lisäproteiineja te syötte??Herajauhetta? Vai mitä?? Hankalaa sekin, kun perheelle pitää kuitenkin normi ruoka tehdä. Aamulla ei aamiainen maistu ja usein aamupäivällä aika hektistä töissä, joten voi vaan unohtuakin....
Haaveilen painosta joka olisi edes himpun alle 100kg.. Mutta tyytyisin edes 110 kg tietämille, kun miettii kuinka korkea oli lähtöpainoni. Nyt on jo olo paljon parempi ja nättejä vaatteitakin jo löytää. En kuitenkaan haluaisi säkkeihin pukeutua ja olisihan se kiva jos voisi ensi talvena vaikka mennä lappiin ukon kanssa laskettelemaan. Eikä tarvitsisi pelätä että hissi rutisee mun alla tai että jalat tulee heti tuhottoman kipeiksi tällä elopainolla..
Mikä avuksi??? Pitäisikö vain masentua ....????
muumimamma75- Viestien lukumäärä : 9
Registration date : 23.01.2013
Vs: laihtumisen tyssääminen???
Näin leikkaamattomana en osaa asiaan sanoa mitään. Mutta varmasti harmittaa!!! Hienosti sulta on painoa tippunut jo ja hyvä, että olo on parempi. Silti kuukausi tuntuu varmasti pitkältä, kun paino ei tipu yhtään.
Varmaan saat hyvää vinkkiä jo leikatuilta. Onko sulla mahdollisuus olla yhteydessä ravitsemusterapeuttiin? Vai onko sulla jo se tieto, että proteiinin määrässä olisi korjattavaa?
Varmaan saat hyvää vinkkiä jo leikatuilta. Onko sulla mahdollisuus olla yhteydessä ravitsemusterapeuttiin? Vai onko sulla jo se tieto, että proteiinin määrässä olisi korjattavaa?
Tötterö- Viestien lukumäärä : 141
Registration date : 07.10.2013
Minullakaan ei ole varsinaisesti antaa mitään käänteentekevää ohjetta, omasta leikkauksesta on vain kuukausi, sen vaan tiiän että jumikausia tulee ja ne voi kestää tuon kuukaudenkin :/ Kaikki kuulostaa päällisin puolin hyvältä.
Mitä tuo lounaan ja päivällisen normiruokaa tarkoittaa? Meneekö siellä esim. munaa, raejuustoa? Vai onko se esim. perunaa tai muuta hiilaripitoista? Jos niin onnistuuko vaihto?
Itselläni oli eilen ravitsemusterapeutin aika ja laskettiin että mun protskut huikentelee tuolla lähes sadan pintaan mutta erona on se että mulla on laktoosi sopinut toistaiseksi ihan okei joten sitä ei ole tarvnnut rajoittaa. Jos laktoosi ei sovi niin näitä kannattaa kokeilla protskumäärän lisäämiseksi: kananmuna eri muodoissa, pähkinät (myös esim. maapähkinävoi), maksamakkara/pasteija iltanäkkärisi päällä?
Fastin proteiinipirtelöä suosittelisin mutta hitsi kun niissä on laktoosia :/ Mites, käytätkö Skyr-rahkaa?
Et puhunut liikunnasta mitään, minkä verran harrastat liikuntaa? Sitten mulla ois sama kysymys, onko sinulla mahdollisuus ottaa yhteyttä sinut leikanneen sairaalan ravitsemusterapeuttiin ja lähettää hänelle yksityiskohtaisen ruokapäiväkirjasi esim. viikon ajalta?
Mitä tuo lounaan ja päivällisen normiruokaa tarkoittaa? Meneekö siellä esim. munaa, raejuustoa? Vai onko se esim. perunaa tai muuta hiilaripitoista? Jos niin onnistuuko vaihto?
Itselläni oli eilen ravitsemusterapeutin aika ja laskettiin että mun protskut huikentelee tuolla lähes sadan pintaan mutta erona on se että mulla on laktoosi sopinut toistaiseksi ihan okei joten sitä ei ole tarvnnut rajoittaa. Jos laktoosi ei sovi niin näitä kannattaa kokeilla protskumäärän lisäämiseksi: kananmuna eri muodoissa, pähkinät (myös esim. maapähkinävoi), maksamakkara/pasteija iltanäkkärisi päällä?
Fastin proteiinipirtelöä suosittelisin mutta hitsi kun niissä on laktoosia :/ Mites, käytätkö Skyr-rahkaa?
Et puhunut liikunnasta mitään, minkä verran harrastat liikuntaa? Sitten mulla ois sama kysymys, onko sinulla mahdollisuus ottaa yhteyttä sinut leikanneen sairaalan ravitsemusterapeuttiin ja lähettää hänelle yksityiskohtaisen ruokapäiväkirjasi esim. viikon ajalta?
Vesinokkaeläin- Viestien lukumäärä : 204
Registration date : 07.04.2012
Mut on leikattu marraskuussa, eli samoihin aikoihin. Mulla on paino jumitellut aika lailla koko ajan, leikkauksesta on nyt tippunut yhteensä 13-14 kiloa, eli alle 0,5 kiloa viikossa. Hitaasti, mutta onneksi kuitenkin alaspäin. Olin tähän tosin valmistautunut, sillä sain pudotettua 30 kiloa ennen leikkausta - kroppa ei vaan jaksa koko ajan samaa vauhtia. Mieli kyllä jaksaisi : )
Ruokarytmi on mulla aika lailla sama, maitotaloustuotteita pystyn nauttimaan (vähälaktoosista) ja proteiinit on siinä 60-90 g välillä. Mulla on puolen vuoden kontrollikäynnit (labrat, RT ja lääkäri) touko-kesäkuussa, joten sitten tiedän olenko onnistunut syömään fiksusti. En syö herajauheita yms. Rahkaa menee 250 g päivässä ja loput protskut otan maidosta, lihasta, kalasta, kananmunasta yms. normiruoasta.
Normiruoka on tosiaan hyvä suunnitella niin, että varmasti on proteiinit kohdallaan, vettä vielä ehkä vähän lisää (siinä on mulla itsellänikin opettelua) ja jos vaan saisit pidettyä kiinni tuosta ruokarytmistä, myös hektisinä aikoina. Jos annoskoot on ok, niin et varmaan syö liikaa. Käykö sulle täysin laktoosittomat tuotteet? Jos käy, niin niitä suosittelen ruokavalioon, maitoa esim. juomaksi.
Ja sitten vaan malttia ja sitkeyttä! Varmasti paino sulta laskee vielä vaikka kuinka, yritä jättää vaaka vähäksi ajaksi unholaan ja keskity syömään oikein. Mulla jumikaudenkin aikana vaatteet löystyi, vaikka en liikkunut mitenkään erityisen paljon.
Älä siis masennu, vaan käännä kiukku taistelutahdoksi - sitkeällä työllä eteenpäin! Saat kesäksi jo monta kivaa vaatetta ja loppukesästä huomaat niidenkin olevan jo liian isoja...
Ruokarytmi on mulla aika lailla sama, maitotaloustuotteita pystyn nauttimaan (vähälaktoosista) ja proteiinit on siinä 60-90 g välillä. Mulla on puolen vuoden kontrollikäynnit (labrat, RT ja lääkäri) touko-kesäkuussa, joten sitten tiedän olenko onnistunut syömään fiksusti. En syö herajauheita yms. Rahkaa menee 250 g päivässä ja loput protskut otan maidosta, lihasta, kalasta, kananmunasta yms. normiruoasta.
Normiruoka on tosiaan hyvä suunnitella niin, että varmasti on proteiinit kohdallaan, vettä vielä ehkä vähän lisää (siinä on mulla itsellänikin opettelua) ja jos vaan saisit pidettyä kiinni tuosta ruokarytmistä, myös hektisinä aikoina. Jos annoskoot on ok, niin et varmaan syö liikaa. Käykö sulle täysin laktoosittomat tuotteet? Jos käy, niin niitä suosittelen ruokavalioon, maitoa esim. juomaksi.
Ja sitten vaan malttia ja sitkeyttä! Varmasti paino sulta laskee vielä vaikka kuinka, yritä jättää vaaka vähäksi ajaksi unholaan ja keskity syömään oikein. Mulla jumikaudenkin aikana vaatteet löystyi, vaikka en liikkunut mitenkään erityisen paljon.
Älä siis masennu, vaan käännä kiukku taistelutahdoksi - sitkeällä työllä eteenpäin! Saat kesäksi jo monta kivaa vaatetta ja loppukesästä huomaat niidenkin olevan jo liian isoja...
Helmiäinen- Viestien lukumäärä : 179
Registration date : 28.11.2012
Mut leikattiin elokuu -13 nyt kaikkineensa -32kg. Mulla oli kans sellasia jumikuukausia. Sit laskin kalorini kun vesijuoksen paljon. Joten olin miinuksella -300-400 kcal. Joten ruokaremppaa kehiin ja lisää vettä. Yhden päivän olin et söin melkein tunnin välein jotain pientä. Oli varmaan kropalle shokki kun putos yks kaks 2,5kg. Sen jälkeen 1/2kg viikko vauhtia. Nyt uutena ongelmana maitotuotteet. Laktoositonhan olen jo ollut vuosikausia. Mut nyt ei kestä mitään maitotuotetta. Siinä onkin kattomista mitä syö kunnei sovi viljat eikä maito. Kyllä se paino lähtee taas putuamaan , kroppa joskus hanaa vastaan .
Eija-Stiina- Viestien lukumäärä : 288
Registration date : 27.06.2012
Mulla on ollut aika samanlaista, mut leikattiin jo lokakuun -13 alussa. Jumittaa, jumittaa!!Tai siltä itsestä tuntuu että 5kk on aikalailla samoissa ollut paino. Onneks oon laittanut ylös kiloja ja senttejä, ja onhan sitä sitten kuitenkin siinä ajassa lähtenyt n. 5kg ja esim. lantiolta 12cm!!! Mittanauha on hyvä apu. Syömisiä kannattaa tarkastella ja vaikka kysyä ravitsemusterpalta ohjeita... Saathan tarpeeksi hyviä rasvoja?
Mä lähdin vielä himpun sua korkeammista lukemista, mut sain jo ennen leikkuria 40kg pois, leikkurin jälkeen on lähtenyt vain 16-17kg, ja yli satasessa ollaan vieläkin, 3,5kg päälle. Juuri tästä lukemasta niin kiihkeästi haluaisi yli Ihan varmasti sullakin taas lähtee jumi laskuun, periksi ei anneta, eihän?
Tsemppiä
Mä lähdin vielä himpun sua korkeammista lukemista, mut sain jo ennen leikkuria 40kg pois, leikkurin jälkeen on lähtenyt vain 16-17kg, ja yli satasessa ollaan vieläkin, 3,5kg päälle. Juuri tästä lukemasta niin kiihkeästi haluaisi yli Ihan varmasti sullakin taas lähtee jumi laskuun, periksi ei anneta, eihän?
Tsemppiä
matamiina- Viestien lukumäärä : 161
Registration date : 14.06.2012
Minulla leikkauksestä jo tovi... Hissukseen pudottelin painoa alkuun sellainen kilo/viikko. Sitten tahti hidastui, välillä pidempiäkin pausseja. Paino tulee alaspäin vielä, malttia ei masennusta!!
Riittävästi nesteitä ja proteiineja lisää. Siitä se hiljalleen lipuu kohti parempia lukemia. Teillä on vielä niin lyhyt aika leikkauksesta, että "hyötyaikaa" on edessä vielä paljon.
Riittävästi nesteitä ja proteiineja lisää. Siitä se hiljalleen lipuu kohti parempia lukemia. Teillä on vielä niin lyhyt aika leikkauksesta, että "hyötyaikaa" on edessä vielä paljon.
hansu- Viestien lukumäärä : 784
Ikä : 49
Registration date : 09.08.2010
Itsellä meni suunnilleen niin, että ekan puolen vuoden aikana lähti 20 kg, sitten paino pysyi pitkään samassa mutta vaatekokopieneni koko ajan, sitten lähti loput 15kg ja nyt paino on ollut samassa vuoden verran mutta siitä ekan puolen vuoden aikana vaatekoko meni 42 --> 38.
Eli vaikka paino ei koko ajan putoa, niin tunnustelkaa vaatteita, käyttäkää mittanauhaa...
Eli vaikka paino ei koko ajan putoa, niin tunnustelkaa vaatteita, käyttäkää mittanauhaa...
trintilla- Viestien lukumäärä : 406
Registration date : 12.02.2012
Kiitos kaikille vastauksistanne! Tosiaankin maitotaloustuotteet pitää olla vähintään vähälaktoosisia ja mielellään laktoosittomia. Maidon juominen on melki kokonaan jäänyt, leikkauksen jälkeen se on alkanut maistua pahalta! Mutta piimää juon n 1 lasin päivässä. Muutaman hörpyn aina ruokailun yhteydessä, kun ei tahdo muuten saada ruokaa alas.
Liikuntaa pitäis roimasti lisätä. Se on vaan niin vaikeaa kun ei ole ikinä liikunnasta nauttinut ja siitä ei hyvän olon tunnetta ole ikinä saanut. Eli lähinnä liikun kotitöissä, hyötyliikuntana pihalla ja työpaikalla. Satunnaisesti lenkillä. Tosin syksyllä sain lahjaksi hienon pyörän ja tavoitteena olisi, että tänä kesänä satulakin näkyisi Kun vaan tulisi aloitettua toi pyöräily. Täällä maalla kun ei pyöräillen mennä kauppaan vaan se on aina sitten lenkille lähtö.
Ehkä kesän aikana kuitenkin paino tippuu, kun kasvikset on halpoja, hedelmiä ja marjoja varsinkin paljon tarjolla! Niin ja pihalla & mökillä hommaa riittää. Nythän ainakin jaksaa niitäkin hommia hyvin tehdä kun on jo lähelle 40 kg kevyempi kuin viime kesänä.
Uusia ongelmiakin on tietenkin muutamia! Mitä mä teen noille lukuisille isoille vaatteilleni??? Olisi tarjolla koko 52-58 vaatteita PALJON! Toppapuvusta kesähepeniin ja juhlavaatteisiin. On piru työlästä niitä facebookin ryhmän kautta myydä tai toriin yms laittaa ilmoituksia. Pitäisi kaikki kuvata ja ilmoituksia tehdä miljoona.. Mitä te olette tehneet vaatteille? Aika paljon menee nimittäin rahaa roskiin jo ne vaan hävittää. Onneksi on saanut ostaa jo paljon uusia. Koko 48 tai 50 tuntuu hyvältä kun on vuosia pitänyt 56-58 kokoa Nainen kun on niin vaatteet ilahduttaa aina.
Liikuntaa pitäis roimasti lisätä. Se on vaan niin vaikeaa kun ei ole ikinä liikunnasta nauttinut ja siitä ei hyvän olon tunnetta ole ikinä saanut. Eli lähinnä liikun kotitöissä, hyötyliikuntana pihalla ja työpaikalla. Satunnaisesti lenkillä. Tosin syksyllä sain lahjaksi hienon pyörän ja tavoitteena olisi, että tänä kesänä satulakin näkyisi Kun vaan tulisi aloitettua toi pyöräily. Täällä maalla kun ei pyöräillen mennä kauppaan vaan se on aina sitten lenkille lähtö.
Ehkä kesän aikana kuitenkin paino tippuu, kun kasvikset on halpoja, hedelmiä ja marjoja varsinkin paljon tarjolla! Niin ja pihalla & mökillä hommaa riittää. Nythän ainakin jaksaa niitäkin hommia hyvin tehdä kun on jo lähelle 40 kg kevyempi kuin viime kesänä.
Uusia ongelmiakin on tietenkin muutamia! Mitä mä teen noille lukuisille isoille vaatteilleni??? Olisi tarjolla koko 52-58 vaatteita PALJON! Toppapuvusta kesähepeniin ja juhlavaatteisiin. On piru työlästä niitä facebookin ryhmän kautta myydä tai toriin yms laittaa ilmoituksia. Pitäisi kaikki kuvata ja ilmoituksia tehdä miljoona.. Mitä te olette tehneet vaatteille? Aika paljon menee nimittäin rahaa roskiin jo ne vaan hävittää. Onneksi on saanut ostaa jo paljon uusia. Koko 48 tai 50 tuntuu hyvältä kun on vuosia pitänyt 56-58 kokoa Nainen kun on niin vaatteet ilahduttaa aina.
muumimamma75- Viestien lukumäärä : 9
Registration date : 23.01.2013
Mä laitoin myyntiin pakettina just. Eli tyyliin kymmenet housut 30 eurolla, tehköön ostaja sit niillä mistä ei tykkää tai mitkä ei sovi, mitä tykkää. Kuvailin vaan sanallisesti mitä paketti sisältää. Tämä houkuttaa jotain trokareita jotka saa sit voittoa. Tämä juuri siksi etten ala kuvaamaan ja lähettelemään jokaista paria yksitellen.
Vesinokkaeläin- Viestien lukumäärä : 204
Registration date : 07.04.2012
Ite laitoin kylmästi pois. Päätin etten kattele kenenkään päällä mun vaatteit. Mut kyl syämmestä sattu kun niitä pussiin laitoin. Nyt olen löytänyt halvalla uusia kauniita nuorekkaita vaatteita. Ja olo on
Eija-Stiina- Viestien lukumäärä : 288
Registration date : 27.06.2012
Mää lahjotin tuttavalle jolle osa mahtu osa ei, ja kun tiesin, ettei siinä perheessä kauheesti rahaa oo. Onhan se hassua kattoa omia vanhoja vaatteitaan sen toisen päällä, mutta jos rehellisiä ollaan, niin se on aika hyvä motivaatio myös... "toltako mä näytin noissa lainapeitteissä". Muistanpahan ainakin miksi tähän lähdin
trintilla- Viestien lukumäärä : 406
Registration date : 12.02.2012
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa