Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Pitkäaikaisvaikutukset leikkauksen jälkeen?

+4
sinizii
ritu
Tikrustiina75
dunbar
8 posters

Siirry alas

Pitkäaikaisvaikutukset leikkauksen jälkeen? Empty Pitkäaikaisvaikutukset leikkauksen jälkeen?

Viesti kirjoittaja dunbar Ke Syys 09, 2009 6:04 am

Mistä sais tietoa leikkauksen pitkäaikaisvaikutuksesta elimistöön? Eniten huolettaa suolisaumojen kestävyys esim kolmenkymmen vuoden päästä. Olen nuori, 32v, joten en haluaisi kuolla viisikymppisenä leikkauksen takia. Lähipiiri vastustaa aikalailla leikkausta, mutta itse haluasin siihen. Kävin juuri gastroskopiassa vatsakipujen takia ja sen puoleen voisin mennä leikkaukseen. Lääkäri lupasi harkita lähetettä, kunhan vatsavaivojen syy selviää.

Huoh! Havahduin juuri siihen, että melkein vuosi on kulunut tän projektin alkamisesta ja vain viisitoista kiloa lähtenyt. En saa aloitettua kunnolla taas laihdutusta, mutta toki olen tyytyväinen, että viime talvena pudotetut kilot ovat pysyneet poissa. BMI tällä hetkellä noin 49.

dunbar

Viestien lukumäärä : 329
Registration date : 11.01.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Pitkäaikaisvaikutukset leikkauksen jälkeen? Empty Vs: Pitkäaikaisvaikutukset leikkauksen jälkeen?

Viesti kirjoittaja Tikrustiina75 Ke Syys 09, 2009 12:58 pm

Dunbar toi painon pudotus ei ole vain 15 kg vaan TODELLA hyvä pudotus. Jatka samaan tahtiin. Itselläni leikkauksesta on 8 päivää aikaa. JA en murehdi sitä mitä nämä leikkaussaumat on 30 vuoden päästä. TIedän mikä olisi ollut kohtaloni ilman leikkausta. Itsekin olen 34 vuotias. Ja olen todella tyytyväinen leikkaukseeni vaikka aikaa onkin mennyt vähän. Mutta itse otin lääkäri käynneille mukaani ne jotka vähän epäröi leikkausta. Tosin sain olla niin onnekas sen suhteen että omat läheiseni tuki omaa päätöstäni. Mutta jatka eteenpäin ja tsemppiä laihdutukseen
Tikrustiina75
Tikrustiina75

Viestien lukumäärä : 201
Ikä : 49
Registration date : 12.01.2009

Pitkäaikaisvaikutukset leikkauksen jälkeen? Empty Vs: Pitkäaikaisvaikutukset leikkauksen jälkeen?

Viesti kirjoittaja ritu Ke Syys 09, 2009 1:28 pm

Onhan tehty mahanalueiden syövän takia leikkauksia jo pitkään varmaan ensimmäiset heti kun kirurkia on keksitty ja jos syöpä on parantunut niin ovat viettäneet normaalia elämää pitkään ja tätähän leikkausta voi verrata syöpäleikkaukseen ilman solunsalpajia ja sädehoitoa, eli jos leikkauksessa ei tule mitään ongelmia niin mikä estää saumojenkeston koko loppu elämän jopa monia kymmeniä vuosia ja monella ilman leikkausta ei elämä jatkuisi kymmeniä vuosia kun joku lihavuus sairaus hengen veis.

ritu

Viestien lukumäärä : 433
Registration date : 17.09.2008

Viesti kirjoittaja sinizii Ke Syys 09, 2009 1:43 pm

Eiköhän ne saumat kasva kiinni, niin kuin ihossakin olevat viillot. Jää ehkä arpi näkyviin, mutta eipä kukaan varmaan oo jännänä, että repeääköhän iho "sauman" kohdalta.Wink
Ja niinku Tikrustiina sano, ni voi ajatella myös lihavuuden pitkäaikaisvaikutuksia. Niistä on ainakin vahvaa näyttöä eikä mikään houkuta minua ainakaan..Smile Mutta sekin kai riippunee siitä miten "vakavasti" on ylipainoinen, jos on 120kg miettii ehkä enemmän muita vaihtoehtoja kuin jos on 170kg. Vaikka eipä se ole herkkua kellee, oli sitä sitten miten paljon tahansa..
sinizii
sinizii

Viestien lukumäärä : 147
Ikä : 39
Registration date : 05.03.2009

Viesti kirjoittaja muotovalio Ke Syys 09, 2009 3:27 pm

Tuolla halutaan tietoa-osiossa kävimme pitkän keskustelun aikaisemmin pitkäaikaisvaikutuksista otsikon "mitä mieltä olette" alla. Kannattaa tutustua.
Suoliston leikkauksen "saumojen ratkeaminen" tapahtuu kyyllä ensimmäisten vuorokausien aikaan jos niin on tapahtuakseen. Myöhempänä ongelmana voi olla saumakohdan ahtaus (arpikudos kuroo suolen liian kapeaksi sauman kohdalta) mikä ei taida olla ihan hirveän harvinainen komplikaatio mutta harvoin merkittävä arkielämässä. Syöpäleikkausta en vertaisi tähän leikkaukseen. Syöpä, siis mikä hyvänsä vatsaelinsyöpä, aiheuttaa elimistöön niin paljon muutoksia että paraneminen on huomattavasti huonompaa kuin lihavuusleikkauksissa.
Et saa keneltäkään takuuta siitä ettetkö voi kuolla leikkauksen takia 40- tai 50-vuotiaana (tai muustakin syystä), mutta ihan varmasti saat takuun että 30v kuluttua lihavuus on aiheuttanut sinulle sellaisia komplikaatioita että elämänlaatusi on huono. Jotta siitä punnitsemaan.

muotovalio

Viestien lukumäärä : 52
Registration date : 05.08.2009

Viesti kirjoittaja Admin To Syys 10, 2009 4:04 am

Minulle tuli vatsahaava noin 10kk leikkauksen jälkeen ja jouduin gastroskopiaan kuukauden välein , siis kaksi kertaa tehtiin haavan vuoksi. Ensimmäisen aikana ei puhuttu saumasta mitään, kun se kraateri oli se vaiva, miksi tähystettiin, mutta toisen tähystyksen, kontrollin aikana katsottiin tarkemmin ja siinä lääkäri kertoi, että sauma on kaunis ja siisti ja ne nastat, mitä steiplerissä on, olivat alkaneet lähteä irti siitä saumakohdasta, eli oma kuods työntää niitä niittejä pois ja kuljettaa puoliston massan mukana ne niitit ulos.
Osa sinne jää, mutta tämä on kuulemma tavanomaista, että niitit irtoaa ja kulkeutuvat sisäpuolella suolistossa pois , toki osa sinne jää tai irtoaa ulkopuolellekin, kun se steiplaus suoritettu suolen ulkoreunalla.

Saikohan kukaan mitään selkoa.????

Mutta siis ainakin vuosi leikkauksne jälkeen saumakohta näkyy , mutta siinä on siisti kudos muodostunut päälle, eli on tavallaan muuta suolta vahvempi kohta.

Jokaisella leikattavallahan on suolen seinämän vahvuus erilainen ja jos on hauras suoli, saattaa ongelmia tulla sen johdosta, olen kuullut leikkauksista, joissa on jouduttu korjaamaan suolta leikkaukskohdasta juuri sen suolen haurauden vuoksi ja se on pitkittänyt leikkausta ja näissä tapauksissa on täkeää juuri seurata sauman kestävyyttä muutamien vuorokausien ajan leikkauksen jälkeen tarkemmin, kuin vahvempia suolia.

Jokainen on siis oma tapauksensa ja hoito sen mukainen.
Mitään noin pitkää tutkimustietoa itse juuri näistä lihavuusleikkauksista ei vielä ole, sillä tekniikkakin muuttuu jatkuvasti ja leikkaustavat, eli kun keksitään hyvä tapa hoitaa, niin samalla aletaan etsiä vielä tehokkaampaa tapaa.

Toivottavasti saitte jotain tolkkua tästä sepustuksesta.

t Admin, eli Sirpa
Admin
Admin
Admin

Viestien lukumäärä : 107
Registration date : 05.09.2008

https://laihdutusleikkaus.palstani.com

Viesti kirjoittaja V.Hepo To Syys 10, 2009 6:00 pm

Miten mahdolliseen leikkauspäätökseen vaikuttaa vatsan toiminta jne. Olen syönyt nyt 4 vuotta vatsansuojalääkkeitä ja pelkään,että siitä tulee este koko leikkaukselle. Onko kellään tietoa? tähystys on tulossa, en tosin tiedä millon.Se jos mikä pelottaa, koska kaikki mitä tungetaan suuhun saa mut oksentamaan rajusti. Hui.
V.Hepo
V.Hepo

Viestien lukumäärä : 92
Registration date : 07.08.2009

Pitkäaikaisvaikutukset leikkauksen jälkeen? Empty Kiitos viesteistä

Viesti kirjoittaja dunbar Pe Syys 11, 2009 4:21 am

Oli rauhoittavia viestejä teiltä. Very Happy Ehkä olen hieman tullut hieman aremmaksi, kun olen kuukauden ollut mahataudissa ja kuumeessa. Nyt antibiootit loppusuoralla ja toive, että tämä olisi sillä ohitse. Aiemmin mahani kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, tosin ummetusta jonkin verran johtuen huonoista ruokailutottumuksista.

Kumpa saisin lääkärinkin uskomaan minua, koska vaikka BMI on 49, niin lisäsairauksia ei vielä ole. Ja niitähän ne vain katsovat. Evil or Very Mad

dunbar

Viestien lukumäärä : 329
Registration date : 11.01.2009

Viesti kirjoittaja sparkle La Syys 12, 2009 3:46 am

Itselläni oli BMI 46-47 käydessäni keskusteluja lääkäreiden kanssa leikkauksesta. Minullakaan ei (onneksi) vielä ollut mitään sairauksia (mitä nyt liikuntaelinvaivoja), mutta kokeiden mukaan lähes kaikki arvot ylärajoilla tai yli, joten riski sairastua moniin liitännäissairauksiin oli reippaasti kohonnut. Nämä yhdistettynä muuhun historiaani riittivät leikkauspäätöksen syntymiseen. Joten kyllä ilman sairauksiakin voi leikkaukseen päästä .

15 kg alaspäin on HUOMATTAVAN hieno saavutus, ole siitä ylpeä!
sparkle
sparkle

Viestien lukumäärä : 22
Registration date : 24.04.2009

Viesti kirjoittaja Sponsored content

Sponsored content

Takaisin alkuun

- Similar topics

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa