Apilan leikkaus takana
+9
Pooh
Viipe
Sayura
meevin
Tuplanainen
Elämä edessä
hansu
annukka1955
apila
13 posters
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Apilan leikkaus takana
No niin, nyt olen palannut kotiin pienellä mahalla varustettuna. Leikkaus oli 19.8 Terveystalolla/Kamppi ja leikkaus meni hyvin tunnissa. Jälkiolot oli huonot:pahoinvointia, tärinää, kipuja, mutta iltaan mennessa olo jo helpotti, että pystyin olemaan jalkeilla. Yö meni kipuillessa ja nukkuessa. Seuraava päivä oli jo parempi, mutta silti kipulääkeitä joutui syömään. Aamuvelli ja pieni mehukeittotippa ja proteinijuomatippa meni hyvin alas ilman tuskaa. Muutoinkin syöminen ja juominen sujui hyvin. Tänään pääsin kotiin, ja olo oli ihan kohtuullisen hyvä. Iltapäivällä tuli kipukohtaus (kipu aina kylkikipua), johon otin särkylääkkeen. Illalla pitää pistää taas itse klexanepiikki, joka ainakin sairaalassa meni ihan hyvin. Ja särkylääkkeitä pitää vaan ottaa, jos siltä tuntuu.
Nyt on olo ihan kuin ei olisi mitään toimenpidettä tehtykään, tosi hyvä ja kivuton olo. Eikä nälkä vaivaa vaikka syö nuo pienet annokset määräajoin. Siis ihan tyytyväinen olen tähän astiseen. Painoa tippui sairaala-aikana (ma-ke) 1,5 kg. Kirjoittelen lisää, kunhan ehdin. Tsemppiä kaikille =)
Nyt on olo ihan kuin ei olisi mitään toimenpidettä tehtykään, tosi hyvä ja kivuton olo. Eikä nälkä vaivaa vaikka syö nuo pienet annokset määräajoin. Siis ihan tyytyväinen olen tähän astiseen. Painoa tippui sairaala-aikana (ma-ke) 1,5 kg. Kirjoittelen lisää, kunhan ehdin. Tsemppiä kaikille =)
apila- Viestien lukumäärä : 133
Registration date : 01.06.2013
Vs: Apilan leikkaus takana
Tervetuloa kotiin leikkauksesta Apila,
On mukavaa kun voit suht'koht hyvin. Kiitos kun jaksoit kirjoittaa miten Sinulla menee. Kysyn Sinulta montako Sinun piti hankkia niitä mahaan pistettäviä piikkejä ja kuinka paljon ne maksoi, mikä niiden nimi oli. Antotivatko saikulta mukaan yhtään.
Tsemppiä Sinulle ja kirjoittele vasta sitten kun jaksat.
Annukka1955
On mukavaa kun voit suht'koht hyvin. Kiitos kun jaksoit kirjoittaa miten Sinulla menee. Kysyn Sinulta montako Sinun piti hankkia niitä mahaan pistettäviä piikkejä ja kuinka paljon ne maksoi, mikä niiden nimi oli. Antotivatko saikulta mukaan yhtään.
Tsemppiä Sinulle ja kirjoittele vasta sitten kun jaksat.
Annukka1955
annukka1955- Viestien lukumäärä : 219
Registration date : 21.07.2013
Hei! Klexane-piikit maksoi 34,91€/10 kpl enkä saanut sairaalasta yhtään mukaan. Muutaman särky- ja pahoinvointilääkkeen sain mukaan.
Kaikkialla ei pistetä Klexanea leikkauksen jälkeen. Itse en saanut yhtään Tilkassa, enkä saanut reseptiä mukaankaan... Minä tosin kömmin pystyyn heti kun vain pääsin ja hiihtelin selkä jumissa pitkin osastoa jo leikkauspäivänä itsekseni. Käytännöt vaihtelevat suuresti.
hansu- Viestien lukumäärä : 784
Ikä : 49
Registration date : 09.08.2010
Hansu ja Apila, kiitokset kommenteista.
Niin kyselen vaan sen takia, kun olen lukenut täällä kirjoituksia sellaisista. Asun yksin, täytyy vähän miettiä aina näitä selviämisasioita.
Annukka,
Niin kyselen vaan sen takia, kun olen lukenut täällä kirjoituksia sellaisista. Asun yksin, täytyy vähän miettiä aina näitä selviämisasioita.
Annukka,
Hei Apila!
Onpa kiva lukea kuulumisesi heti tuoreeltaan! Hienosti sinulla meni toimenpide ja toipuminenkin toivotavasti samaan malliin! Minullakaan ei ollut nälkä, enkä oikeastaan vieläkään edes muista, milta se tuntuu!!! Joitakin tuntemuksia on, jotka joskus "haluan" tulkita näläksi! Minä olin ennen niin opettanut itseni ruokaholistuksi! Nykyään pienet määrät ja useat syömiset kyllä pitävät minulta nälän loitolla! Tsemppiä sinulle!
Onpa kiva lukea kuulumisesi heti tuoreeltaan! Hienosti sinulla meni toimenpide ja toipuminenkin toivotavasti samaan malliin! Minullakaan ei ollut nälkä, enkä oikeastaan vieläkään edes muista, milta se tuntuu!!! Joitakin tuntemuksia on, jotka joskus "haluan" tulkita näläksi! Minä olin ennen niin opettanut itseni ruokaholistuksi! Nykyään pienet määrät ja useat syömiset kyllä pitävät minulta nälän loitolla! Tsemppiä sinulle!
Elämä edessä- Viestien lukumäärä : 883
Ikä : 70
Registration date : 01.11.2009
Apila, paljon onnea pikkumasusta! Toivottavasti vointisi on edelleen hyvä ja aina vain paranee.
Tunnin leikkaus on aika nopsaa toimintaa. Ketkä olivat leikkaavina kirurgeina Terveystalolla?
Tunnin leikkaus on aika nopsaa toimintaa. Ketkä olivat leikkaavina kirurgeina Terveystalolla?
Tuplanainen- Viestien lukumäärä : 250
Registration date : 04.06.2013
Juu kyllä
minäkin olen iloinen hänen puolestaan, nyt kun äskettäin leikatuilla kaikilla vielä jatkovuorokaudet, viikot yms. menee hyvin, onpa mukavaa!
Tsemppiä kaikille vastaleikatuille ja myös muille leikatuille että
meille odottaville ja leikkausta varten eneilijöille, kaikille voimia.
minäkin olen iloinen hänen puolestaan, nyt kun äskettäin leikatuilla kaikilla vielä jatkovuorokaudet, viikot yms. menee hyvin, onpa mukavaa!
Tsemppiä kaikille vastaleikatuille ja myös muille leikatuille että
meille odottaville ja leikkausta varten eneilijöille, kaikille voimia.
Onnea Apila:)
meevin- Viestien lukumäärä : 517
Registration date : 21.11.2012
Paljon onnea uudesta masusta!
Sayura- Viestien lukumäärä : 29
Registration date : 08.02.2013
Kiitos=) Terveystalolla kirurgina oli Timo Heikkinen ja toinen kirurgi oli Schou(en muista etunimeä). Hoitivat terveystalolla oikein mallikkaasti (kuten varmaan kaikkialla muuallakin). Syöminen sujuu hyvin, pienin annoksin ja hitaasti. Aamupalaksi tein neljän viljan velliä. Silloin leikkauspäivänä kun heräsi ja olo oli ihan surkea, niin ajattelin, ett mitenköhän kipee sitä onkaan ja kuinka kauan? Onneksi säryt ovat helpottaneet, mutta yölläkin särkylääkkeet otin. Miten pitkään teilläleikatuilla oli kipuja? Ja Meevin ja sayura, teillä kohta tämä edessä. Sanon, että on tää aika rohkeata=) Odottaminen vaan on aina niin tuskallista tämän operaation ympärillä.
Paljon onnea apila pikkumasusta! On kiva lukea tuoreita leikkauskuulumisia ja siitä miten elämä lähtee siitä sujuun pienien ruokailujen suhteen ja muutenkin.
Tsemppiä alkumetreille
Tsemppiä alkumetreille
Viipe- Viestien lukumäärä : 74
Ikä : 43
Registration date : 12.06.2013
Onnea uudelle masulle! Ja kivut ja olotila helpottuu päivä päivältä! Syöminen on aluksi hankalaa, se pienikin teelusikallinen ruokaa voi tehdä tiukkaa. Mutta ajan kanssa tunnustelemalla oppii uuden tavan syödä!
Pooh- Viestien lukumäärä : 6
Registration date : 29.03.2013
Eipä ole nälkää ollut, se on ihmeellistä. Kylkikipu on aika ikävää, muuten kaikki on ihan hyvin ottaen huomioon, miten iso leikkaus kuitenkin oli. Eli leikkaus oli maanantaina, kolme päivää sitten. Keitot, vellit ja rahkat menee hyvin. Saas nähdä, kun siirtyy vähän karkeampaan ruokaan.
Hei Apila ja onnea uudesta masusta!
Itse en tuollaisia kipupiikkejä saanut, vaan reseptillä poretabletteina panadolia. Kipeä olin ekat 3-4 päivää ja sitten jo helpotti. Koko aikana en ole tainnut ottaa kotona kuin 4 panadolia yhteensä. Nyt siis menossa jo 11. päivä leikkauksen jälkeen. Minulla tosin ei leikatun puolen kylki ollut kipeä ollenkaan. Lähinnä noihin leikkaushaavojen alueella tuntui sitä kipua.
Syöminen aluksi hiukan takkuili, mutta jo 4. päivän jälkeen sekin helpottui kun turvotus laski.
Tsemppiä uuteen alkuun, hiljaa hyvä tulee.
Itse en tuollaisia kipupiikkejä saanut, vaan reseptillä poretabletteina panadolia. Kipeä olin ekat 3-4 päivää ja sitten jo helpotti. Koko aikana en ole tainnut ottaa kotona kuin 4 panadolia yhteensä. Nyt siis menossa jo 11. päivä leikkauksen jälkeen. Minulla tosin ei leikatun puolen kylki ollut kipeä ollenkaan. Lähinnä noihin leikkaushaavojen alueella tuntui sitä kipua.
Syöminen aluksi hiukan takkuili, mutta jo 4. päivän jälkeen sekin helpottui kun turvotus laski.
Tsemppiä uuteen alkuun, hiljaa hyvä tulee.
Miia- Viestien lukumäärä : 85
Registration date : 02.06.2013
Miia, joko sulla on paino tippunut? Tänään neljäs päivä leikkauksesta ja selkeesti parmpaan suuntaaan kipujen suhteen. Mulla oli siis kylkikipua ja ne tuli sellaisina "piikkeinä" ihan kuin joskus silloin aikoinaan, jos juoksi kovaa, niin alkoi kylkeen pistää. Sellaista normaalia vatsakipua ei ole ollut eikä haavojen ympärilläkään. Painoa on tippunut leikkauspäivästä 3,5 kg. Ja ruokailu sujuu hyvin, ainakin näillä puuroilla, velleillä ja keitoilla =)
Apila, kyllä on paino tippunut. Sairaalassa kun kävin puntarissa oli 2 päivää leikkauksen jälkeen paino pudonnut jo reilun 2 kg. Jos omaan puntariin on luottaminen, on nyt pudonnut jo reilun 6 kg. Ehkä tasottuu vielä, nyt kun olen päässyt tähän "normaali syömisen" rytmiin. 1-1,5 kg/viikkohan olisi se tavoite.
Tosi hienosti Miia. Toivottavasti kaikki sujuu jatkossakin hyvin =) Tuollainen 1,5 kg/viikko on aikas paljon, mutta jos se menee, en laita vastaan .
Ihana on lukea teidän hyvistä kokemuksista. Toivotaan yhtä hyvää jatkoakin.
meevin- Viestien lukumäärä : 517
Registration date : 21.11.2012
Tänään on viikko leikkauksesta ja päivä päivältä parempaan suuntaan mennään. Klexanepiikit tehneet muutamia mustelmia vatsanseudulle, mutta särkylääkkeitä en oo pariin päivään tarvinnut. Vielä tulee ajoittain kylkikipua, mutta joka sitten lakkaa ilman lääkettä. Ruokailut menee hyvin. Syön n. 1dl-1,5dl annoksia keittoja, velliä, rahkaa, raejuustoa.Rahkaa ja raejuustoa syön sen 1dl, mutta keittoa ja velliä menee 1,5dl. Välillä on ollut ruokailu, ett menee vaan muutama lusikallinen ja kylkeen tai rintakehään alkaa pistää, että on pakko lopettaa. Näläntunnetta ei ole ollut, mutta aika alhaiseksi jää päivittäinen kaloritaso. Vettä menee ihan hyvin, muutama kuppi kahviakin on maistunut jo. Pieniä kävelylenkkejä olen jo tehnyt, mutta pitkään ei voi kävellä. Kaikenlainen tärinä tuntuu vielä ikävästi vatsanseudulla. Vatsa on toiminut ilman lääkkeitä. Paino on pudonnut viime maanantain leikkaukseta n.5kg. Tässä tärkeimmät kuulumiset:cheers:
Niin olohan pitäisi olla mahdollisimman kivuton, silloin energia pääsee suuntautumaan parantumiseen ja jää energiaa ruokailuun. Joillakin kipu voi yksistään tehdä pahoinvointia (=kokemuksia useista leikkauksista+ epilepsia joka reagoi kipuun) kivun lääkitykseenhän on kiinnitetty huomiota nykyisin erityisen paljon ja kivun merkitykseen paranemisprosessissa.
Mullahan ois tuon käden hoitovirheen korjausleikkauskin, jonka voisi tietysti suorittaa samassa nukutuksessa, sen leikkaisi käsikirurgian ylilääkäri, saisi silloin tuon jänteen kuntoon. Siinä pelottaa vaan se toimiiko se sitten. Kipsi tulisi 6 viikoksi oikeaan käteen, luutahan siinä ei enää leikata ne tehtiin viime syksynä. Mietin sitä vielä.
Mutta Sinulle Apila sanon, ihan hyvin sinulla on tainnut mennä. Ihan kivuitta tuskin selviää kun on noin isosta leikkauksesta kyse. Mulla läheiset ovat ilonsa alla huolissaan, mutta eivät uskalla näyttää sitä. Äänestä sen kuulee, onneksi nuo pikkuiset eivät aavista mitään heitä kun niin paljon rakastan. Tulevat katsomaan sitten kun olen jo tolpillani. Vanhemmat ovat äiti teho-osaston sairaanhoitaja ja isä sydänambulanssin hoitaja.
Eli sairaanhoitajia kummatkin. Onhan mulla tätä osaamista läheisissä. Heistä onkin suuri ilo. Muuten kun asun yksin.
Mullahan ois tuon käden hoitovirheen korjausleikkauskin, jonka voisi tietysti suorittaa samassa nukutuksessa, sen leikkaisi käsikirurgian ylilääkäri, saisi silloin tuon jänteen kuntoon. Siinä pelottaa vaan se toimiiko se sitten. Kipsi tulisi 6 viikoksi oikeaan käteen, luutahan siinä ei enää leikata ne tehtiin viime syksynä. Mietin sitä vielä.
Mutta Sinulle Apila sanon, ihan hyvin sinulla on tainnut mennä. Ihan kivuitta tuskin selviää kun on noin isosta leikkauksesta kyse. Mulla läheiset ovat ilonsa alla huolissaan, mutta eivät uskalla näyttää sitä. Äänestä sen kuulee, onneksi nuo pikkuiset eivät aavista mitään heitä kun niin paljon rakastan. Tulevat katsomaan sitten kun olen jo tolpillani. Vanhemmat ovat äiti teho-osaston sairaanhoitaja ja isä sydänambulanssin hoitaja.
Eli sairaanhoitajia kummatkin. Onhan mulla tätä osaamista läheisissä. Heistä onkin suuri ilo. Muuten kun asun yksin.
Hei Apila,
Mitä ne klenaxe-piikit ovat, kipupiikkejä vai veren hyytymisen estopiikkejä?
Mitä ne klenaxe-piikit ovat, kipupiikkejä vai veren hyytymisen estopiikkejä?
Klexanet ovat verenhyytymisen estopiikkejä...
Pellukka- Viestien lukumäärä : 303
Registration date : 29.08.2012
Nyt on 9 päivää leikkauksesta, enkä kipulääkkeitä ole tarvinnut moneen päivään. Välillä tulee pieniä kipuja, mutta jotka menee ohi. Painoa on tippunut leikkauspäivästä n. 6kg eli ihan tyytyväinen olen. Ruokailut sujuu hyvin ja pienin annoksin. Leipää jo kaipaan, mutta nälkää en ole vielä tuntenut. Miten ihmeellistä, kun ei ole nälkä. Piti tämäkin päivä nähdä =)
Aamuisin syön tavallisesti vellin, päivällä keiton, välipallalla rahkaa/raejuustoa, illalla sosekeittoja ja iltapalalla velliä tai rahkaa/raejuustoa. Olo on ihan hyvä ja pirteä. Kyllä kotitöitäkin on pitänyt jo neljän päivän jälkeen leikkauksesta, hissukseen ja hyvin sujuu nekin. Äkkinäisiä liikeitä ei vielä voi tehdä ja ei maha ole vielä "oireeton", vaan kyllä se vielä tuntuu operoidulta. Mutta kokonaissaldo reilusti positiivisen ja kiitettävän puolella =) Tsemppiä kaikille ja kiitos rohkaisevista viesteistä! Tää foorumi on toiminut loistavana paikkana löytää tukea ja tietoa. Muistakaa kirjoittaa, se auttaa monia ja myös itseään =) !
Aamuisin syön tavallisesti vellin, päivällä keiton, välipallalla rahkaa/raejuustoa, illalla sosekeittoja ja iltapalalla velliä tai rahkaa/raejuustoa. Olo on ihan hyvä ja pirteä. Kyllä kotitöitäkin on pitänyt jo neljän päivän jälkeen leikkauksesta, hissukseen ja hyvin sujuu nekin. Äkkinäisiä liikeitä ei vielä voi tehdä ja ei maha ole vielä "oireeton", vaan kyllä se vielä tuntuu operoidulta. Mutta kokonaissaldo reilusti positiivisen ja kiitettävän puolella =) Tsemppiä kaikille ja kiitos rohkaisevista viesteistä! Tää foorumi on toiminut loistavana paikkana löytää tukea ja tietoa. Muistakaa kirjoittaa, se auttaa monia ja myös itseään =) !
Kuulostaa hyvälle Apila. Juuri noin pitääkin toimia, kuunnelle omaa kroppaa. Hiljaa hyvä tulee ja pari viikkoa leikkauksesta ei enää ainakaan minulla tuntunut enää missään. Nyt odottelen, että pääsen ensi viikolla viimein soseista eroon ja OIKEASTI syömään jotain. Teipit olen jo poistanut haavojen päältä ja kaikki ovat ummessa. Vielä viimeiset "ruvet" kun irtoavat ja sairasloma loppuu niin eiköhän uimahalli, uinti & vesijumppa kutsu jo minua.
Hyvänä vinkkinä voin sanoa, että kun olet irroittanut teipit, käytä Bepanthen voidetta haavojen päälle.
Tsemppiä jatkoon!
Hyvänä vinkkinä voin sanoa, että kun olet irroittanut teipit, käytä Bepanthen voidetta haavojen päälle.
Tsemppiä jatkoon!
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa