Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Laskiasipulla----kuka yritti syödä ja millaisin tuloksin?

+11
suski76
Pallokala
Lyltsy
bmi35
Bulla65
Helka
Elämä edessä
Kimby
Mies220
Poutapilvi
Soile
15 posters

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Siirry alas

Laskiasipulla----kuka yritti syödä ja millaisin tuloksin? Empty Laskiasipulla----kuka yritti syödä ja millaisin tuloksin?

Viesti kirjoittaja Soile Ke Helmi 22, 2012 3:55 am

Heh!Nyt vähän kevyempää asiaa välillä! Näin laskiaisen kunniaksi...onko kukaan yrittänyt syödä laskiasipullaa ja miten on käynyt??? Itse mutustelin tuossa hiukan ja paha olo siitä tuli, ajattelin että oksennus tulee mutta onneksi sain röyhtäilyllä huonon olon pois. Tuossa tuo nyt tuore laskiasipulla sitten nököttää jotta uskaltaako vielä ottaa haukun vai heitänkö pois. Niin ja jos ootte kokeilleet niin paljonko on leikkauksesta teillä aikaa? Mulla 2-viikkoa;) clown
Soile
Soile

Viestien lukumäärä : 622
Registration date : 20.06.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Laskiasipulla----kuka yritti syödä ja millaisin tuloksin? Empty Vs: Laskiasipulla----kuka yritti syödä ja millaisin tuloksin?

Viesti kirjoittaja Poutapilvi Ke Helmi 22, 2012 4:13 am

Söin hyvällä ruokahalulla kokonaisen pullan ja hyvin upposi (Sleeve pian 2v. sitten tehty). Ennen sitä olin syönyt ruokaa 2 dl ja tunnin paussin päästä pulla upposi parissa erässä n. 10min. aikana.
Poutapilvi
Poutapilvi

Viestien lukumäärä : 807
Registration date : 24.02.2010

Laskiasipulla----kuka yritti syödä ja millaisin tuloksin? Empty Vs: Laskiasipulla----kuka yritti syödä ja millaisin tuloksin?

Viesti kirjoittaja Soile Ke Helmi 22, 2012 5:01 am

Kiitos poutapilvi --- annoit toivoa;) Joskus vielä uppoaa sekin herkku! I love you
Soile
Soile

Viesti kirjoittaja Mies220 Ke Helmi 22, 2012 5:23 am

Laskiaispullan minäkin söin. Oikein kermavaahtoa ja mansikkahilloa. Tosin se pulla oli varta vasten minulle leivottu, ehkä noin puolikas muitten vastaavista. Ei tuottanut vaikeuksia eikä aiheuttanut muuta kuin täyteläisen olon. Oikein hyvää mutta yhtään enempää ei olisi tehnyt mieli.

Mies220

Viestien lukumäärä : 43
Registration date : 19.03.2011

Viesti kirjoittaja Soile Ke Helmi 22, 2012 5:31 am

Kiitos Mies220 tiedosta----kauanko sinun leikkauksesta aikaa? Ihan mielenkiinnolla tätä kyselen;)
Soile
Soile

Viesti kirjoittaja Mies220 Ke Helmi 22, 2012 1:16 pm

Reilu neljä kuukautta eli se alkaa olla jo kaukainen muisto vain. Paremmin muistan sen laskiaispullan.

Mies220

Viestien lukumäärä : 43
Registration date : 19.03.2011

Viesti kirjoittaja Kimby Ke Helmi 22, 2012 1:53 pm

ihmettelen tässä että eikö Soilelle ole kerrottu että nestemäinen/mössödieetti kestää 4 viikkoa leikkuun jälkeen??? Tuore pulla on aikalailla pahinta mitä voi syödä heti leikkuun jälkeen. Se voi jäädä kiinni saumoihin ja ihmisiä on Suomessakin kuolleet vastaaviin komplikaatioihin.
Kimby
Kimby

Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 53
Registration date : 28.11.2009

Viesti kirjoittaja Elämä edessä Ke Helmi 22, 2012 2:35 pm

Soile! Iisi iisi, ehdit myöhemminkin maistella niitä herkkuja! Ole vaan näin alussa mahasi ehdoilla! Saat hyvän alun ja mahasi kiittää sinua siitä!! Very Happy
Elämä edessä
Elämä edessä

Viestien lukumäärä : 883
Ikä : 70
Registration date : 01.11.2009

Viesti kirjoittaja Helka Ke Helmi 22, 2012 3:01 pm

Komppaan tässä Kimbyä täydellisesti, laskiaispulla ei ole 2 vko leikkauksen jälkeen sopivaa ruokaa. Tuollainen toiminta ei ole pelkästään typerää vaan oikeasti vaarallista, tuore jankkimainen pulla on käytännössä pahinta mahdollista syötävää kun leikkaussaumat ovat vielä tuoreet ja maha vasta totuttelee leikkauksen jälkeiseen elämään. Jättäisin siis Soile laskiaispullien maistelemiset ensi vuoteen. Se että itsellesi ei loppuviimeeksi käynyt kuinkaan pullan mussuttelussa ei tarkoita sitä että homma olisi ok, joku saattaa saada kirjoittelusta kimmokkeen ja kokeilla itse samaa, ehkäpä vähän kohtalokkaimmin seurauksin.

Helka

Viestien lukumäärä : 166
Registration date : 31.07.2010

Viesti kirjoittaja Bulla65 Ke Helmi 22, 2012 5:23 pm

Söin ihanan kotitekoisen laskiaispullan, hitaasti nauttien ja koko pulla meni ihan hyvin tyhjään mahaan, eikä tullut mitenkään huono olo. Ja leikkauksesta on aikaa 9 kk. Smile
Bulla65
Bulla65

Viestien lukumäärä : 540
Ikä : 59
Registration date : 14.04.2010

Viesti kirjoittaja Soile Ke Helmi 22, 2012 5:56 pm

No täytyy sanoo että tyhmä tai en, mutta en mä syönyt kun palasen. Itseasiassa minulle ei ole puhuttu mistään kielletyistä ruuista, ei ennen eikä jälkeen leikkauksen eikä niitä myöskään mainita valtakunnallisissa käypä hoito suosituksissa, jotka on lihavuusleikatuille tehty. Ja ei ollut tosiaan tarkoitus kenellekkään suositella laskiasipullan syöntiä, kunhan halusin hiukan keventää näitä keskusteluja ja kysellä muiden kokemuksista! No perjantaina menen ravitsemusterapeutin tapaamiseen ja olen pitänyt ruokapäiväkirjaa, näkee sitten onko hänellä sanomista. Mutta iloista kevättä kaikille ja pääsiäisenä ajattelin kyl ainakin yhden pääsiäismunan syödä, vaikka olis jonkun mielestä typerää tai edesvastuutonta;) albino
Soile
Soile

Viesti kirjoittaja bmi35 Ke Helmi 22, 2012 6:30 pm

Soile,itse söin laskiaispullan ja vuosi leikkauksesta ja ähky tuli. Voithan sinä syödä sitä mikä alas menee mutta kokemuksesta voin sanoa että et kovinkaan montaa kertaa kokeile sillä oireet kyllä ovat useimmiten senmukaiset.itsekin aikoinaan ollut mahdoton herkkujen perään ja suklaa esim...ah... No muutama kuukausi leikkauksesta oli tarttunut sormeen suklaata kun annoin muksulle suklaakeksin ja nuolaisin vaistomaisesti ja voi luoja kun oli pahaa.. tuo tuoreen pullan/leivän syönti ym käristetty,paistettu,karkea,kaikki mikä vaikea sulamaan voi aiheuttaa sinulle sellaiset oireet että voit todellakin joutua pikapikaa ambulanssilla sairaalaan ja sitten voi olla leikki ja uhma kaukana.Vaikka ne ei heti aiheutakaan sinulle oireita mutta hetki voi mennä kun alkaa kivut tai toinen vaihtoehto on että otat ensin vähän kuten nyt sitä pullaa ja sitten kun ei aiheuttanut mitään niin otat vain lisää ja lisää ja vaara on yhä suurempi. Se sama vaara on yhä meilläkin jotka jo leikattu pidemmän ajan takaa,mekin joudumme kaikkea varomaan ja oireita tulee silti kun ahneus joskus pääsee valloilleen.
Missä sinut on leikattu kun olen kyllä kuullut että jokaisella on ollut tietoa jo runsaasti ennen leikkausta ja sairaalasta lähtiessä viellä kerrattu ja saanut ohjeet mukaan? Itse sain 1,5 v ennen leikkausta jo paperilla kaiken tiedon mitä syön enellä ja mitä leikkauksen jälkeen 1kk ja 3kk ja 6kk jälkeen ja kuinka usein ja mitä kaikkea EHDOTTOMASTI vältettävä.
Eikä tämä ole moite sinua kohtaan vaan niitä jotka eivät ole sinua informoineet tarpeeksi.
bmi35
bmi35

Viestien lukumäärä : 74
Ikä : 60
Registration date : 08.02.2010

http://laihdutusleikkaus.vuodatus.net/

Viesti kirjoittaja Lyltsy Ke Helmi 22, 2012 7:49 pm

Viime vuonna pystyin syömään puolikkaan, tänä vuonna söin eräänä päivänä puolikkaan ja eilen töissä n. tunti ruokailusta söin ensin n. puolet ja siitä puolen tunnin päästä loput kahvin kanssa. Hyvää oli eikä tullut huonoa oloa. Nämä kaikki siis hillolla ja kermalla.

Leikkauksesta toukokuussa tulee 2 vuotta.

Soile älä stressaa muiden kauhistelusta, menet omien ohjeiden mukaan Smile. Kipeäksi voi toisiaan liiasta määrästä tulla, mut sit tulee yläkautta ulos tai dumping-oireista kärstit, mutta mulla ei myöskään ollut 2 viikkoa leikkauksesta enää mitään rajoitteita, vaan omien tuntemusten mukaan sain syödä. Monikaan asia ei tosin tuossa vaiheessa maistunut.
Lyltsy
Lyltsy

Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Registration date : 28.03.2010

Viesti kirjoittaja Helka Ke Helmi 22, 2012 9:18 pm

En nyt halua ärsyttää tai pahoittaa kenenkään mieltä mutta valtakunnallisissa käypähoitosuosituksissa sanotaan syömisestä lihavuusleikkauksen jälkeen käytännön ruokaohjeena, että "Alussa noin kuukauden ajan syödään vain korkeintaan 1 desilitra kerrallaan ja sosemaista ruokaa tukkeitumien estämiseksi". Onko pulla sosemaista ruokaa? Omasta mielestäni ei ole. Vaikka tuossa ns. virallisessa ohjeessa ei nimenomaisesti mainita että juuri laskiaispullia ei saa syödä niin kyllä sen pitäisi pystyä päättelemään ihan maalaisjärjellä mikä on sosemaista ruokaa ja mikä ei. Pulla ei edes pureskellessa tai veteen sekoitettunakaan mene sosemaiseksi koska sen rakenne on juuri sellaista taikinamaista, tahmeaa jankkia, joka juuri voi helposti aiheuttaa tukoksia väärään paikkaan joutuessaan. Varmaan joillekin vasta leikatulle pulla saattaa mennä alas ihan ok mutta miksi ottaa tietoinen riski, jos pahimmassa tapauksessa seurauksena voi olla suolitukos tai jopa kuolema?! Itselleni HUS-alueella leikattuna annettiin ohjeeksi että tuoretta leipää saa alkaa varovasti kokeilemaan vasta 4 vko kuluttua leikkauksesta, lasken tähän kategoriaan myös pullan ja muut leivonnaiset. Ei olisi tullut mieleenkään uhmata kohtaloa ja alkaa extremeurheilemaan ruokailuiden kanssa.

Helka

Viestien lukumäärä : 166
Registration date : 31.07.2010

Viesti kirjoittaja Pallokala Ke Helmi 22, 2012 9:39 pm

Yhden pullan söin - kylläkin kahdessa erässä. Eikä tuntunut "missään" Smile
Pallokala
Pallokala

Viestien lukumäärä : 390
Registration date : 07.09.2010

Viesti kirjoittaja Soile Ke Helmi 22, 2012 11:16 pm

Kiitos Helka tiedoista mutta nyt sinä mielestäni hiukan liiottelet tätä asiaa--jos lukisit viestini uudestaan niin ehkä hokaat että en sitä pullaa syönyt. No, toisaalta laitoin tän viestin tänne jotta kuulen erilaisia kokemuksia ja näköjään näkemyksiä myös. Mielestäni olen ollut hyvin varovainen ja noudattanut saamiani ohjeita. Kuoria ja siemeniä olen vältellyt. Enkä mielestäni kehoittanut tai antanut esimerkkiä kenellekkään vaan nimenomaan sanoin että huono olo tuli yhdestä mutustelusta. Eikä mun elämäni kohokohtia ole laskiasipulla, tän piti olla vaan pieni laskiaiseen liittyvä kevennyt, kotijoukoille kun leivoin laskiaspullia tapani mukaan. Ja mukavaa on toki kuulla muilta, että ehkä ensi laskiaisena pystyn syömään sen pienen pullan, jos ylipäätään maistuu. Kaunista kevättä kaikille-tänään paistoi aurinko Smile sunny
Soile
Soile

Viesti kirjoittaja Kimby Ke Helmi 22, 2012 11:23 pm

Itse mutustelin tuossa hiukan ja paha olo siitä tuli
Mun mielestä mutustelu on syömistä. Muutama viikko sitten kuoli taas yksi leikattu suolitukokseen. Suoli puhkesi ja se oli sillä selvä. Tuore leipä/pulla on juuri sellainen joka voi aiheuttaa suolitukoksen tuoreelle leikatulle koska siitä tulee taikinaa, tahnaa aivan kuten Helka selitti. Ja aivan varmasti tämä on kerrottu kunnaillisen puolen hoidossa.

Taas on aivan käsittämätöntä miten vastuuttomasti ihmiset täällä kirjoittaa!?
Kimby
Kimby

Viesti kirjoittaja Soile Ke Helmi 22, 2012 11:37 pm

Todella ikäviä nämä kuolemantapaukset ja kiitos vaan että muistutitte niistäkin ja teitte minusta jotenkin vastuuttoman ihmisen yhden kirjoituksen pohjalta!!!Olen ehkä onnekas mutta suoleni on toiminut aivan moitteettomasti niin enellä ennen leikkausta kun leikkauksen jälkeenkin, vieläpä useita kertoja päivässä. Desiä enempää en ole syönyt kerralla ja pullaa "mutustin" kokonaisen nokareen. Ja siinäkin taisi olla enemmän sitä kermavaahtoa kun pullataikinaa. Mutta varmasti on nyt tullut kaikille selväksi että laskiaispulla tappaa joten älkää syökö sitä jos leikkauksestanne on vielä vähän aikaa!!!!!
Soile
Soile

Viesti kirjoittaja Kimby To Helmi 23, 2012 12:04 am

Mutta varmasti on nyt tullut kaikille selväksi että laskiaispulla tappaa joten älkää syökö sitä jos leikkauksestanne on vielä vähän aikaa!!!!!
Hyvä että viesti meni perille Rolling Eyes
Kimby
Kimby

Viesti kirjoittaja Soile To Helmi 23, 2012 2:09 am

Ei voi muuta sanoa kun uskomatonta ihmisten aliarvioimista (: Tätäkö täällä on se kehuttu yhteishenki???
Minun puolestani ylläpito voisi poistaa tämän koko ketjun koska sen idea eli kevennys ei nyt oikein toteutunut.
Soile
Soile

Viesti kirjoittaja Soile To Helmi 23, 2012 2:20 am

Kimby ja Helka, onko teillä tosiaankin aikomus vain haukkua ja pahoittaa toisten mielet täällä yhden kommenti perusteella? Toivon ettei mun tarvi enää lukea teidän mielipiteitänne tästä asiasta, ne varmaan on tulleet selviksi jo kaikille!
Soile
Soile

Viesti kirjoittaja Soile To Helmi 23, 2012 4:42 am

bmi 35 : Minut leikattiin Lahdessa Päijät-Hämeen keskussairaalassa, mutta sieltä ei kyllä saanut mitään ohjeita. Ohjeet olen saanut ravitsemusterapeutilta, jonka olen livenä nähnyt kerran ja soiteltu on pari kertaa, yhdet kirjalliset ohjeet olen saanut, jotka eivät kyllä ole selkeät. Ja niissä on ihan selkeitä virheitä esim. "Leikkauksen jälkeen ruokavalioosopivat mm. leivät ja korput huolellisesti pureskeltuna". No niitä en ole syönyt kun eivät ole mielestäni sosemaista ruokaa. Ja "suolen tukkeutumisriskin vähentämiseksi on syytä muutaman viikon ajan leikkauksesta välttää siemeniä,kuoria,jyviä,leseitä,sitrushedelmän kalvoja,sitkeää lihaa ja muutakin karkearakenteista." Tässä minun saamani ohjeet. Ja sanottakoon nyt vielä sekin, että en ole mikään herkuttelija ollut enkä ole nytkään, en mielestäni myöskään ole uhmannut mitään ohjeita tai antanut ihmisille vääriä "yllykkeitä". Joten tämä tästä. Edelleenkin haluan toivottaa kaikille hyvää kevättä ja aurinkoa päiviinne sunny
Soile
Soile

Viesti kirjoittaja suski76 La Helmi 25, 2012 12:37 am

soile...

Itse sain samanlaiset ohjeet RT:ltä! (menossa juuri leikkuriin). kaikki on periaatteessa sallittua, jotka vaan saa mössöksi suussa. Eli kehoitti esim. jo ekoina kotipäivinä syömään näkkäriä ja vaikkapa muusia ja lihamureketta (tietysti n. 1 dl, jos sitäkään saa alas) Ainoastaan puhuttiin, että noita siemeniä ja sitrushedelmiä jne. kuten itsekkin mainitsit, voisi välttää muutan viikon.
Ei suositellut esim. sauvalla vetämistä soseeksi, koska paras on kunnon ruoka alusta asti, jonka saa suussaan pieneksi mössöksi, koska silloinhan sitä sylkeä erittyy ruokaa (niinkuin kuuluukin) Voin vain kuvitella, ettet varmasti vetänyt laskiaispullasta puolikasta kerralla suuhusi Smile ,vaan todellakin maistoit sen pienen murusen (minä ainakin tekisin niin).

Onnea jatkoon ja ensi vuonna voi laskiaispulla mennä meiltä molemmilta paremmin alas Smile

suski76

Viestien lukumäärä : 116
Ikä : 48
Registration date : 04.10.2011

Viesti kirjoittaja Soile La Helmi 25, 2012 12:52 am

Tsemppiä sulle myös suski76! Onnea matkallesi ja pikaista toipumista!!! Kyllä ne on aluksi hyvin pieniä määriä mitä saa syödyksi ja tietysti on tarkoitus pitää huolta itsestään ja proteiinien saanti on tärkeässä roolissa! Mie en oo kyl uskaltanu vielä näkkäriä enkä ruisleipää syödä vaikka kovasti jo himoittaisi. Mut pianhan tässä on kuukausi mennyt niin sitten uskaltaa varovasti sitäkin maistaa. Aluksi meni kyllä ihan soseet vaan parhaiten ja mm rahkat ja puurot. Mut jokainen löytää sen oman ruokavalionsa. Huonoja oloja/dumpingia ei itselleni ainakaan ole tullut.
Soile
Soile

Viesti kirjoittaja ritu La Helmi 25, 2012 2:08 pm

Ei pullaa ja tuoretta leipää saa mössöksi vaan menevät taikinaksi mutta muutaman päivän vanha kyllä käy sitten muutaman kuukauden päästä leikkauksesta ja sitrushedelmien kalvot ja sellaiset marjat jossa paljon isoja siemmeniä (lakat, vadelmat ja viinirypäleet) ovat oikeastaan pannassa koko loppuelämän niin minun ravitsemusterapeutti ainakin sanoi.
Ei kannata tuolla syömisellä urheilla kun se on jo muutaman hengen vienyt.

ritu

Viestien lukumäärä : 433
Registration date : 17.09.2008

Viesti kirjoittaja Sponsored content

Sponsored content

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Takaisin alkuun

- Similar topics

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa