Operaatio 7.2.12-kaikenlaista pyörii mielessä...eli Jänskättää:)
+11
toukka79
Lyyrinen tenori
Pandoria
Mili
Äitikarhu
kissus nytkö jo
kilomies
unelma
Orkidea
Pallokala
Soile
15 posters
Operaatio 7.2.12-kaikenlaista pyörii mielessä...eli Jänskättää:)
No huhhuh...mä kun olen kuvitellut etten viiden leikkauksen jälkeen mitään jännittäisi niin nyt hiipii mieleen kaikkee kummallista...Jopa sellasta olen miettinyt, että miten ne pystyy leikkaamaan jos suolessa on "tavaraa" eli miksi ei ole suolen tyhjennystä käsketty tehdä ennen leikkausta??? Tuskin sitä siinä leikkuuaamunakaan ennättää??? No toivottavasti joku ehtii vastata tähänkin aivan hölmöön kysymykseen! Vuoden olen näillä sivuilla pyörinyt mutten muista onko tästä ollu puhetta? Ja kuinka monelle on laitettu katetri ja/tai dreeni?
Soile- Viestien lukumäärä : 622
Registration date : 20.06.2011
Vs: Operaatio 7.2.12-kaikenlaista pyörii mielessä...eli Jänskättää:)
Kyllä se 10-12 tunnin paasto ennen leikkausta riittää. Ja ihan kaikilla ei kuulemma ole ohjeistettu edes sitä. Sapuska menee niin nopeesti ohutsuolesta, että sillä ei oo merkitystä eikä suolen tyhjennys muutenkaan sinne vaikuttaisi.
Pissakatetri laitettiin ennen leikkausta leikkaussalissa kun eivät saaneet paikoilleen sitä osastolla ja leikkauksen jälkeen oli kaksi dreeniä. Toinen poistettiin 4 vrk leikkauksesta, toinen oli 8 viikkoa, mut mulla olikin vähän ongelmia.
Reippaasti vaan kohti sairaalaa, hyvin se menee!
Pissakatetri laitettiin ennen leikkausta leikkaussalissa kun eivät saaneet paikoilleen sitä osastolla ja leikkauksen jälkeen oli kaksi dreeniä. Toinen poistettiin 4 vrk leikkauksesta, toinen oli 8 viikkoa, mut mulla olikin vähän ongelmia.
Reippaasti vaan kohti sairaalaa, hyvin se menee!
Pallokala- Viestien lukumäärä : 390
Registration date : 07.09.2010
Minulla oli aika jumitusta vatsassa siinä ennen leikkausta ja viimeisen kerran olin numero 2:lla perjantaina ja maanantaina oli leikkaus ja kaikki onnistui hyvin. Joten ei huolta! Katetria ja dreenia ei minulle laitettu. Piti käydä pissalla monta kertaa odottelessa ja sit vielä kävelymatkalla saliin. Kun sitten leikkauksesta heräilin hoitajat alkoivat heti kyselemään, koska olisi tarvetta mennä vessaan. Minä onneksi säästyin katetroinnilta, kun pystyin itse toimimaan jo silloin kunnolla. Henkilö joka leikattiin samana aamuna minua ennen, hänet jouduttiin katetroimaan, koska ei pystynyt itse kunnolla tyhjentämään virtsarakkoaan. Oikein paljon tsemppiä leikkaukseen Soile!!
Orkidea- Viestien lukumäärä : 181
Registration date : 26.05.2011
Suolta ei tarvitse tyhjentää koska paasto 10-12h syömättä ennen leikkausta riittää. Mua ei tiistaina leikkauksessa katetroitu ollenkaan. Eivätkä kyllä kysyneetkään ennen leikkausta että koska olen käynyt viimeksi vessassa. Leikkauksen jälkeen kun kysyin asiasta niin hoitaja sanoi että leikkaus on niin lyhyt aikainen että sinä aikana ei tarvitse katetroida, mutta heti kun haluaa niin on heräämössä mentävä vessaaan.
unelma- Viestien lukumäärä : 19
Registration date : 16.12.2011
Kaikki menee hyvin! Mäkin pelkäsin ihan älyttömästi ja meinasin ilmottautuessa osastolle kääntyä takaisin mutta kokosin itseni ja kaikki meni hyvin.
kilomies- Viestien lukumäärä : 61
Registration date : 04.01.2012
Kiitos kaikki ihanaiset tsemppauksesta:) Tää taitaa olla tätä sairaanhoitajasyndroomaa...että kaikkea sitä alkaa vatvomaan ja ihan turhaan vielä! Mulla toimii vatsa kyllä oikeen hyvin, toisn nyt vl meni enet vähän kehnosti, mutta huomisen vielä skarppaan. Ja Lahteen PÄKS:iin tiistai aamuksi klo 7:00. Täytyy toivoo että pääsen suht. pian sinne leikkuriin etten ehdi siellä osastolla ruveta panikoimaan.
No reilu vuosi sitte mulle kyllä katetri pistettiin ihan rutiinisti ja seuraavana aamuna otettiin pois... eli on ne erillaisia nuokin käytännöt vaiko muuttuneet vuosien saatossa???
kissus nytkö jo- Viestien lukumäärä : 592
Registration date : 09.09.2010
Se on menoa nyt! Sikeesti nukuin sen 5-tuntia minkä kerkesin:)
Onnea matkaan!!!!!
Äitikarhu- Viestien lukumäärä : 74
Registration date : 02.01.2012
Onnea leikkuriin! Taidat olla siellä juurikin
Mili- Viestien lukumäärä : 73
Registration date : 21.09.2011
Onnea matkaan vaikka taidat olla jo heräämön puolella. Toivottavasti kaikki sujuu hyvin.
Pandoria- Viestien lukumäärä : 38
Registration date : 08.12.2011
Huomenta vaan minunkin puolestani! Ja tervetuloa uuteen elämääsi!
Lyyrinen tenori- Viestien lukumäärä : 19
Registration date : 11.04.2011
Kiitos kaikille ajatuksista ja onnentoivotuksista;) Täällähän minä uusi pikkumasuinen olen jo kotona harjottelemassa uutta syömistä ja siinähän sitä on täysipäiväinen homma ja välillä sitten vessassa piereksimässä (ilma aiheuttaa ikäviä vatsaväänteitä) ja huilimaan...
enin PÄKS:iin 7.2. aamulla ravinnotta, jalkoihin laitettiin ne ihmeelliset leikkaussukat ja pumput, mutta vaikka mulla oli käytäväpaikka niin torkahtelin. Joskus 11 aikaan sain esilääkkeen ja 12 aikoihin leikkuriin, piti käydä matkalla vielä pissalla. Leikkurissa olikin iso joukko ottamassa vastaan ja selittämässä operaatiota. Ehdin senkin kysyä, että pystyasentoon leikattava tosiaan nostetaan, jotta työskentely on helpompaa. Reilu kolme tuntia operaatio kesti ja itse ponnistin leolikkauspöydältä omaan petiin takasin. Heräämössä olin noin 4 tuntia hyvässä seurannassa ja sitten paluu osastolle, jossa oli sentään jo huonepaikka valmiina. Osastolla jaksoin läheisille laittaa viestit että kaikki ok. Taisin miehelle soittaakin, vaikka vähän on olo ollut sekava. Yö meni sellasella parin tunnin syklillä, että piti päästä vessaan ja sitten ottaa kipulääke joka tuli vielä tipaan. Aamuyöstä kerran tehtiin toisin päin niin tuli huono olo vessareissulla, mutta meni ohi onneksi kun pääsin takasin petiin. Aamulla jaksoin käydä suihkussa ja maistella aamupuuroa. Yöllä olikin ollut kova jano (kuulemma nukututslääkkeestä) ja itsellä lisäksi astmalääkkeet janottaa joten vettä ja appelsiinimehua meni molempia pari desiä siinä ekana yönä. Lääkäri kiersi aamukymmenen aikaan ja kotiutti minut, mikä oli aika nopeeta ja yllttävääkin. Tietty hienoa oli kotiin päästä mutta tunnin matka tärisevässä autossa ei ollut kiva. Viimeyön kyllä nukuin paremmin vaikka edellen ramppaan vessassa pissalla ja piereksimässä. Ja syödä olen koittanut pikkuhiljaa parin tunnin välein, pilttejä, rahkaa, mannapuuroa, nokareen juustoa ja maksamakkaraa. Päivällä ajattelin perunan sekaan sekottaa hiukan maksamakkaraa. On tää syömisen opettelu aikamoista, mielikuvitusta pitää käyttää että tulee päivän syömiset edes hiukan hoidettua. Hassua että saa syödä lähes koko ajan. Mut nyt mentävä välillä lepäämään että jaksaa taas keikkua hetken pystytssä. Väsymystä on vielä aika paljon. Ja sellanen hiukan haikea olo, mutta menevät varmaan ohi kun piristyypi. Sappirakkoa eivät olleet voineet poistaa samalla, kun oli kuitenkin operaatio kestänyt melko kauan. Joten keväällä kuulemma edessä sitten sappirakon poisto vielä.
enin PÄKS:iin 7.2. aamulla ravinnotta, jalkoihin laitettiin ne ihmeelliset leikkaussukat ja pumput, mutta vaikka mulla oli käytäväpaikka niin torkahtelin. Joskus 11 aikaan sain esilääkkeen ja 12 aikoihin leikkuriin, piti käydä matkalla vielä pissalla. Leikkurissa olikin iso joukko ottamassa vastaan ja selittämässä operaatiota. Ehdin senkin kysyä, että pystyasentoon leikattava tosiaan nostetaan, jotta työskentely on helpompaa. Reilu kolme tuntia operaatio kesti ja itse ponnistin leolikkauspöydältä omaan petiin takasin. Heräämössä olin noin 4 tuntia hyvässä seurannassa ja sitten paluu osastolle, jossa oli sentään jo huonepaikka valmiina. Osastolla jaksoin läheisille laittaa viestit että kaikki ok. Taisin miehelle soittaakin, vaikka vähän on olo ollut sekava. Yö meni sellasella parin tunnin syklillä, että piti päästä vessaan ja sitten ottaa kipulääke joka tuli vielä tipaan. Aamuyöstä kerran tehtiin toisin päin niin tuli huono olo vessareissulla, mutta meni ohi onneksi kun pääsin takasin petiin. Aamulla jaksoin käydä suihkussa ja maistella aamupuuroa. Yöllä olikin ollut kova jano (kuulemma nukututslääkkeestä) ja itsellä lisäksi astmalääkkeet janottaa joten vettä ja appelsiinimehua meni molempia pari desiä siinä ekana yönä. Lääkäri kiersi aamukymmenen aikaan ja kotiutti minut, mikä oli aika nopeeta ja yllttävääkin. Tietty hienoa oli kotiin päästä mutta tunnin matka tärisevässä autossa ei ollut kiva. Viimeyön kyllä nukuin paremmin vaikka edellen ramppaan vessassa pissalla ja piereksimässä. Ja syödä olen koittanut pikkuhiljaa parin tunnin välein, pilttejä, rahkaa, mannapuuroa, nokareen juustoa ja maksamakkaraa. Päivällä ajattelin perunan sekaan sekottaa hiukan maksamakkaraa. On tää syömisen opettelu aikamoista, mielikuvitusta pitää käyttää että tulee päivän syömiset edes hiukan hoidettua. Hassua että saa syödä lähes koko ajan. Mut nyt mentävä välillä lepäämään että jaksaa taas keikkua hetken pystytssä. Väsymystä on vielä aika paljon. Ja sellanen hiukan haikea olo, mutta menevät varmaan ohi kun piristyypi. Sappirakkoa eivät olleet voineet poistaa samalla, kun oli kuitenkin operaatio kestänyt melko kauan. Joten keväällä kuulemma edessä sitten sappirakon poisto vielä.
Mulle sanottiin osastolla, että "täällä me kiitämme jokaisesta pierusta" Eli se on hyvä merkki!
toukka79- Viestien lukumäärä : 185
Registration date : 05.08.2010
Pitäisköhän kuitenkin hankkia laktoosittomia tuotteita ja kuplatonta tms...Kun en ole oikein tottunut piereksijä. Ja turvotuskaan ei tunnu kivalta! Kokemuksia tästä asiasta?
Hei Soile - jänskää ja hienoa, että sinulla on leikkaus jo ohitse. Onnittelut sinne Kymenlaaksoon! Ja tsemppiä muillekin leikatuille tai sitä odottaville.
Ota Soile rauhallisesti. Sama neuvo muillekin projektiin ryhtyneille! Älkää pomppiko henkilövaa´alla, vaan käyttäkää mieluummin keittiövaakaa ateria-aineiden punnitsemiseen! Elämä minullakin oli leikkauksen jälkeen pitkään yhtä syömistä. Ja Soile, kun oot ilmeisesti itse hoitoalalla, niin relaa vähän itsesi suhteen - tarkoitan että älä koko ajan mieti että mitähän tääkin nyt on! Ilmavaivavaihe ja turvotukset kyllä siitä asettuvat. Minulla turvotukset hävisivät reilussa parissa viikossa - ja aika pian pystyin palaamaan miedosti hiilihapotetun kivennäisveden käyttöön.
YV:llä on multa kyselty taas sitä, että mitä oikein olen syönyt silloin alkuun...
Tuossa oli minun evääni kun leikkauksesta oli kulunut
12 pv
ja toinen esimerkkipäivä, kun leikkauksesta oli kulunut
vajaa 6 vko.
https://laihdutusleikkaus.palstani.com/t1902p30-mita-syot
Opettelin syömään ateriapäiväkirjan kanssa. Se auttoi minua sopivan ateriointirutiinin hankkimisessa. Jouluaatonaaton lääkärintarkastuksen jälkeen en ole enää punninnut enkä kirjannut aterioita, sillä ateriointi jopa reissuissa on mennyt opitun mukaan. Tärkeintä on muistaa juoda riittävästi. Ja tärkeintä on syödä pieniä annoksia. Nyt kun leikkauksesta on jo 4 1/2 kk, niin syön ihan samoja sapuskoita kuin muukin perhe. Joulun alta Nuutinpäivään paino ei laskenut kuin vajaa pari kiloa, mutta nyt on taas holahtanut sekä paino että vyötärönmitta ilman että on tarvinnut kantaa sen suurempaa huolta kuin toimia ohjeiden mukaan. Tähän projektiin lähtiessäni olin painoindeksillä 46 "Sairaalloinen lihavuus" -alueella. Leikkausvaiheessakin olin vielä "Vaikea lihavuus"-alueella. Tärkeä merkkipaalu oli viime punnituskerralla kun putosin "Merkittävä lihavuus" -alueelta niukin naukin "Lievä lihavuus" -painoindeksin puolelle. (normaalipainoon on vielä matkaa n. 15 kg - vaikka oma alkuperäinen tavoitteeni on kyllä painoindeksi 26,3 joka on 10 kg päässä)
Käyn joka toinen viikko terkkarin puntarilla ja hoitaja mittaa silloin verenpaineenkin. Sokeria ei enää mittailla kun joka toinen kerta, sillä diabetes 2 näyttää pysyvän ruokavaliohoitoisena aisoissa ilman mitään lääkitystä! Punnitusahtikin voisi olla verkkaisempi, mutta verenpainelääkkeiden vähentämistahdin arviointi vaatii säännölliset mittaukset. On aika huimaa kun vp-mittauksissa on vanhalla äijällä verenpaine 125/65 (aikanaan 185/115 ja vielä leikkauspainossakin 165/85 tasolla). Pulssi on nykyisin 51- 53, kun se aiemmin oli yli 60. Tässä vanha ruuna alkaa olla taas nuoren orhin kunnossa! Kiitos siitä kuuluu lihavuusleikkaukselle ja teiltä tältä palstalta saadulle vertaistuelle.
Eli tsemppiä Soile, kyllä se siitä, kunhan saat viikon pari kulumaan, niin elämä alkaa aterioinninkin suhteen sujumaan...
Ota Soile rauhallisesti. Sama neuvo muillekin projektiin ryhtyneille! Älkää pomppiko henkilövaa´alla, vaan käyttäkää mieluummin keittiövaakaa ateria-aineiden punnitsemiseen! Elämä minullakin oli leikkauksen jälkeen pitkään yhtä syömistä. Ja Soile, kun oot ilmeisesti itse hoitoalalla, niin relaa vähän itsesi suhteen - tarkoitan että älä koko ajan mieti että mitähän tääkin nyt on! Ilmavaivavaihe ja turvotukset kyllä siitä asettuvat. Minulla turvotukset hävisivät reilussa parissa viikossa - ja aika pian pystyin palaamaan miedosti hiilihapotetun kivennäisveden käyttöön.
YV:llä on multa kyselty taas sitä, että mitä oikein olen syönyt silloin alkuun...
Tuossa oli minun evääni kun leikkauksesta oli kulunut
12 pv
ja toinen esimerkkipäivä, kun leikkauksesta oli kulunut
vajaa 6 vko.
https://laihdutusleikkaus.palstani.com/t1902p30-mita-syot
Opettelin syömään ateriapäiväkirjan kanssa. Se auttoi minua sopivan ateriointirutiinin hankkimisessa. Jouluaatonaaton lääkärintarkastuksen jälkeen en ole enää punninnut enkä kirjannut aterioita, sillä ateriointi jopa reissuissa on mennyt opitun mukaan. Tärkeintä on muistaa juoda riittävästi. Ja tärkeintä on syödä pieniä annoksia. Nyt kun leikkauksesta on jo 4 1/2 kk, niin syön ihan samoja sapuskoita kuin muukin perhe. Joulun alta Nuutinpäivään paino ei laskenut kuin vajaa pari kiloa, mutta nyt on taas holahtanut sekä paino että vyötärönmitta ilman että on tarvinnut kantaa sen suurempaa huolta kuin toimia ohjeiden mukaan. Tähän projektiin lähtiessäni olin painoindeksillä 46 "Sairaalloinen lihavuus" -alueella. Leikkausvaiheessakin olin vielä "Vaikea lihavuus"-alueella. Tärkeä merkkipaalu oli viime punnituskerralla kun putosin "Merkittävä lihavuus" -alueelta niukin naukin "Lievä lihavuus" -painoindeksin puolelle. (normaalipainoon on vielä matkaa n. 15 kg - vaikka oma alkuperäinen tavoitteeni on kyllä painoindeksi 26,3 joka on 10 kg päässä)
Käyn joka toinen viikko terkkarin puntarilla ja hoitaja mittaa silloin verenpaineenkin. Sokeria ei enää mittailla kun joka toinen kerta, sillä diabetes 2 näyttää pysyvän ruokavaliohoitoisena aisoissa ilman mitään lääkitystä! Punnitusahtikin voisi olla verkkaisempi, mutta verenpainelääkkeiden vähentämistahdin arviointi vaatii säännölliset mittaukset. On aika huimaa kun vp-mittauksissa on vanhalla äijällä verenpaine 125/65 (aikanaan 185/115 ja vielä leikkauspainossakin 165/85 tasolla). Pulssi on nykyisin 51- 53, kun se aiemmin oli yli 60. Tässä vanha ruuna alkaa olla taas nuoren orhin kunnossa! Kiitos siitä kuuluu lihavuusleikkaukselle ja teiltä tältä palstalta saadulle vertaistuelle.
Eli tsemppiä Soile, kyllä se siitä, kunhan saat viikon pari kulumaan, niin elämä alkaa aterioinninkin suhteen sujumaan...
BLOCCO- Viestien lukumäärä : 201
Registration date : 19.10.2010
Hienoa Soile, onnittelut pikkumasusta! Ihanaa että leikkaus oli mennyt hyvin ja oot kotona jo toipumassa! <3
Ja kiitos taas BLOCCO:lle, sun tekstejä on aina mielenkiintoista lukea!
Ja kiitos taas BLOCCO:lle, sun tekstejä on aina mielenkiintoista lukea!
HyeeNa!- Viestien lukumäärä : 985
Registration date : 26.08.2011
Ei pidä ilmoja pidellä, ainakaan leikkauksen jälkeen. Jokainen rehevä tuhnautus on ns kotia päin. Ja eikös sitä sitäpaitsi sanota, että joka pierun pidättää, sillä on muutakin salattavaa?
Itsellä oli turvotusta ja hartiaa vihloi ihan tarpeeksi kauan leikkauksen jälkeen, mutta kaikki keinot ovat sallittuja kaasutasapainotuksessa. Nykyään en pahemmin ujostele röyhtäyksiäkään ruokapöydässä...
Itsellä oli turvotusta ja hartiaa vihloi ihan tarpeeksi kauan leikkauksen jälkeen, mutta kaikki keinot ovat sallittuja kaasutasapainotuksessa. Nykyään en pahemmin ujostele röyhtäyksiäkään ruokapöydässä...
Lyyrinen tenori- Viestien lukumäärä : 19
Registration date : 11.04.2011
Kiitos ihanista tsemppauksista ja Blocolle erityisesti muistutuksesta ottaa rauhallisesti. Se onkin mulle "tehopakkaukselle" aikamoinen haaste. Itselläni laski jo ene:n aikana verenpaineet ja verensokerit, enkä edes viimepäivinä ole ollut kiinnostunutkaan painosta, mulle riittää tällä hetkellä tieto ettei se voi nousta. Mulla ei ole kotona edes puntaria, punnitsin itseni aina töissä että seuraavaksi todennäköisesti 5.3. kun palaan töihin tai kerran ajattelin piipahtaa tekemässä s-lomahakemuksen, mut en kyl vielä varmaan ensviikolla.
Lyyriselle tenorille:Hih-eihän mulla mitään salattavaa ole, mutta en ole oikeen koskaan osannut piereksiä ja tulikin kovia vatsaväänteitä autossa kotimatkalla sairaalasta kun ilma painoi mahaa, mutta olen oppinut turauttelemaan nyt viimepäivinä(mutta edelleen vain vessassa)...röyhtäillä olen kyllä osannut. Jep ja koitan olla maltillinen vaikka kotona olis kaikenlaista puuhaa...antaa nyt muiden passata.
Lyyriselle tenorille:Hih-eihän mulla mitään salattavaa ole, mutta en ole oikeen koskaan osannut piereksiä ja tulikin kovia vatsaväänteitä autossa kotimatkalla sairaalasta kun ilma painoi mahaa, mutta olen oppinut turauttelemaan nyt viimepäivinä(mutta edelleen vain vessassa)...röyhtäillä olen kyllä osannut. Jep ja koitan olla maltillinen vaikka kotona olis kaikenlaista puuhaa...antaa nyt muiden passata.
Hei Soile,
aika "tehopakkaus" taidat olla kun vain yhden yön olit sairaalassakin. Lähditkö sieltä sitten omin luvin
aika "tehopakkaus" taidat olla kun vain yhden yön olit sairaalassakin. Lähditkö sieltä sitten omin luvin
Massiivi- Viestien lukumäärä : 134
Registration date : 30.01.2012
Hei Massiivi! En nyt sanois tosta tehokkuudesta tällä hetkellä mitään, mitään en jaksa muuta kun huolehtia omasta syömisestä ja juomisesta, wc-käynneistä ja pesulla käynnistä 1 x päivässä. Siinä se mun ohjelma sitten onkin. Ja tietty illalla silittelen pienimmän nukkumaan:) Kiva olla läheisten kanssa. Mutta en tosiaan lähtenyt omin luvin!! !!Tuli oikeestaan ihan sellanen olo siellä PÄKS:ssä että "heittivät ulos"! Kuvittelin itsekin että pitempään olisi pitänyt olla, mullahan oli lisähappikin vielä yöllä ja tippa otettiin pois vasta kun lähdin. Tosin ravitsemusterppa oli mua jo varotellukin että sieltä laitetaan nopeesti pois. Huomasin jo leikkuupäivänä että siellä on ruuhkaa, molemmat isot kirurgiset osastot oli tupaten täynnä. Leikkaukseen menoa odotin käytävällä, yöllä oli huonepaikka kun oli happiviikset. Mutta jo päivällä siihen 2-hengen huoneeseen kyörättiin kolmas potilas ja siinä vaiheessa haluskin jo kotiin kun ei ollut tilaa edes sängyllä loikoilla. No tämmönen kokemus, joskus oon jotutunut olemaan taas pidempään kun olisin halunnut. Joten kait tää nyt on sitten joku balanssi saavutettu. Mutta lääkäri aamukierrolla jo "kotiuttti" ja hoitajat odottelivat jo kovasti että no koskas sut haetaan kun sanoin kierrolla että mies voi tulla alkuillasta hakemaan.
Onnea Soile hyvin menneen leikkauksen johdosta!! Piti oikein käydä kurkkimassa mitä sulle kuuluu!!
Z
Z
zelda- Viestien lukumäärä : 73
Registration date : 30.09.2011
Ihan ookoo näin 2-viikon leikkauksen jälkeen. Joskin väsyttää, mut jos olis ohimenevää. Keventynyt olo on kiva;) Sullakin zelda leikkaus lähenee...mitenkäs sulla itselläs on mennyt???
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa