Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Kyselenpäs täälläkin, eli leikkausta edeltävä 6kk seuranta, onko pakollinen?!

3 posters

Siirry alas

Kyselenpäs täälläkin, eli leikkausta edeltävä 6kk seuranta, onko pakollinen?! Empty Kyselenpäs täälläkin, eli leikkausta edeltävä 6kk seuranta, onko pakollinen?!

Viesti kirjoittaja Äitikarhu Ke Helmi 01, 2012 8:22 pm

Kuulin huhua, että ennen leikkausta olisi pakollinen 6kk sisätautilääkärin seuranta? Onko näin teillä ollut? Jos on, niin mitä ihmettä se 6kk seuraillaan? Olen luullut, että kun leikkauslupa tulee ja pääsee jonoon, niin tietyt tutkimukset on kyllä muttei mitään aikasidonnaista pakkoseurantaa?! Selviäähän tämä tietysti aikanaan, menen sis.lääkärille ensi kuun lopulla mutta on pitkä aika pähkäillä Embarassed
Äitikarhu
Äitikarhu

Viestien lukumäärä : 74
Registration date : 02.01.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Kyselenpäs täälläkin, eli leikkausta edeltävä 6kk seuranta, onko pakollinen?! Empty Vs: Kyselenpäs täälläkin, eli leikkausta edeltävä 6kk seuranta, onko pakollinen?!

Viesti kirjoittaja Krisu75 Ke Helmi 01, 2012 8:41 pm

Meillä päin leikkausjonoon laitetaan vasta gastron jälkeen eli ihan paria kk ennen leikkausta. Mikään ei ole vielä varmaa ennen sitä, vaikka kaikki tutkimuksetkin olisi tehty. Ei ainakaan täällä suunnalla ole ollut tuonlaista seurantaa, ite oon kyllä käyny ihan vapaaehtoisesti.
Krisu75
Krisu75

Viestien lukumäärä : 121
Registration date : 25.11.2010

Kyselenpäs täälläkin, eli leikkausta edeltävä 6kk seuranta, onko pakollinen?! Empty Vs: Kyselenpäs täälläkin, eli leikkausta edeltävä 6kk seuranta, onko pakollinen?!

Viesti kirjoittaja Äitikarhu Ke Helmi 01, 2012 8:48 pm

Mitä tarkoitat, että olet käynyt vapaaehtoisesti? Ymmärsin, että täällä laitettaisi leikkausjonoon, odotellessa tehtäisi gastroskopia (verikokeet, ekg jne etukäteen) ja tietty sitten leikkaus perutaan jos on esteitä. Aikoja täällä on aika hyvin, aina olen päässyt tutkimuksiin kuukauden sisällä eli sen suhteenkaan ei aikaa pitäisi tärvääntyä. Jonotilanteesta ei ole kylläkään mitään käryä, sehän toki voi olla kilometrien mittainen...

Mulle on nyt tehty ekat labrat, ekg, pissakoe ja vuorokausiverenpaineenmittaus. Ensi viikolla teen vielä vuorokausivirtsankeräys (en tiedä onko perussettiä?) ja uudet labrat. Sitten onkin lääkärinaika ja odottelen gastroaikaa. Kyllähän tämä odottelu vielä on siedettävää kun on jotain odotettavaa, noita labroja tms konkreettista mutta se pelkkä tyhjä odottelu on kamalaa. Onneksi ei ole kamalia kipuja kuten sappileikkausta jonottaessa!
Äitikarhu
Äitikarhu

Viesti kirjoittaja Krisu75 To Helmi 02, 2012 2:58 am

Siis tarkoitin, että kävin itse diabeteshoitajalla punnituksessa tasaisin väliajoin ja siitä sain mustaa valkoiselle painoni putoamisesta ennen sisätautilääkärillä käyntiä ja ennen gastroa. Meillä ei ainakaan ole mitään pakollista, mutta kaikki mitä saa ennen operaatioia pois , niin osoittaa että halua ja motivaatiota painon "hävittämiseen " löytyy. Jokaisessa leikkaavassa sairaalassa taitaa olla hieman erilainen systeemi mutta kaikki samaan kuitenkin päädytään.
Krisu75
Krisu75

Viesti kirjoittaja Krisu75 To Helmi 02, 2012 3:08 am

Niin ja meillä päin ainakin mulla oli järjestys tämä:
Lähete omasta tk:sta Seinäjoelle,
vajaa 3kk päästä sisätautilääkärin vastaanotto, ravitsemusterapeutin käynti.
Sisäteutilääkäri laittoi lähetteen gastroon.
Gastroon odottelua n. 8 kk
gastro lokakuulla ,(gastro, thorax RTG, spirometria, ultra, sydänfilmi)
ja leikkausjonoon laitto.
Joulukuun alussa soitto leikkausajasta ja info enen aloittamispäivästä ja kestosta.
Leikkaus tammikuun alkupuolella.

Kaikkiaan täällä tuohon mulla meni vähän reilu 13 kk!!
Krisu75
Krisu75

Viesti kirjoittaja Piuku To Helmi 02, 2012 3:24 am

Pakollinen seuranta arvioidaan yleensä tapauskohtaisesti (yleensä silloin, jos henkilöllä ei ole esim. näyttöä aikaisemmasta painon pudotuksesta, tai on muuten epäilyjä sitoutuneisuudesta). Pitkään palstaa seuranneena, olen myös todennu,t että jossain sairaanhoitopiireissä kaikki joutuu esi-seurantaan (laihdutusryhmään) ennenkuin lähete lähtee mihinkään. Oma kohtaisesti lähete lähti Seinäjoen sairaalasta leikkaukseen heti sen jälkeen, (Vaasan sairaalaan) kun kävin asiaa jouduttaakseni yksityisesti gastrossa ja ultrassa. Seinäjoella jono gastroon oli n.1v.

Piuku

Viestien lukumäärä : 189
Registration date : 26.10.2010

Viesti kirjoittaja Äitikarhu To Helmi 02, 2012 4:12 am

Saa nyt sitten nähdä mitä täällä keksivät, kun hoitoketjua hiovat lopulliseen muotoonsa. Meidän puolelta kyllä on lähetetty peijakseen leikattavaksi potilaita, luulisi, että käytännöt eivät muutoin muutu paitsi sen leikkaavan osapuolen osalta.

Mun kohdalla tosiaan on todettu nuo ryhmähommelit sun muut tarpeettomiksi, lähetteen ja ensimmäisen sairaalalääkärin välinen aika on se 1kk, eli onneksi aika nopeasti reagoivat lähetteeseen jo! Toivottavasti en nyt jatkuvasti joudu noita labrojakaan läpikäymään, nyt jo toiset labrat kk sisään edessä. Onneksi sentään jostain päästä olen päässyt lyhyemmällä kaavalla! Toivotaan, että tuuri jatkuu!
Äitikarhu
Äitikarhu

Viesti kirjoittaja Sponsored content

Sponsored content

Takaisin alkuun

- Similar topics

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa