Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Ruoka leikkauksen jälkeen on sosemaista!!!

+27
lisbet
eräpena
anssidi
Inka
Muhku
m30/157
Fisu
justinat
Piuku
BLOCCO
Helka
toukka79
silkkiuikku
Lovely
Leppis
Pallokala
Bullero
Lyltsy
Kotletti
Hansu46
HyeeNa!
kissus nytkö jo
ritu
hansu
tigertytto
Kimby
Rintasir
31 posters

Sivu 3 / 6 Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

Siirry alas

Ruoka leikkauksen jälkeen on sosemaista!!! - Sivu 3 Empty Vs: Ruoka leikkauksen jälkeen on sosemaista!!!

Viesti kirjoittaja toukka79 Su Syys 18, 2011 12:16 am

Saisivat kyllä yhtenäistää ohjeistusta. Tarkistin omani ja tosiaan 2 viikkoa sosemaista ja 2 vkoa pehmeää. Tuo sama aika tulee varoa siemeniä yms. Olen siis itse saatua ohjeistusta noudaatanut ja Peromaan laatima siis. Ei tullut mieleenkään tuolloin poiketa ohjeistuksesta, mutta sitten kun sanotaan että kaikkea saa syödä eikä kukaan puhu mandariineista tai siemenistä niin kyllä kuitenkin pieni säikähdys iski. Olen syönyt esim. viinirypäleitä ja just popcorneja, mutta on nyt jo 4,5kk leikkauksesta.

Lyltsy: kiitos rauhoituksesta Smile

Rintasir: En mä ainakaan ota loukkauksena, jos sait sen vaikutelman. Säikähdin vaan oikeasti ja vieläkin ärsyttää, mutta täysin ainoastaan nuo sairaaloiden poikkavat ohjeistukset kaiken/ruuan suhteen..ja se ettei tiedä miten toimia, vaikka olisi valmis vaikka seisomaan päällään että kaikki menisi hyvin. Toki ihan loogistakinhan moni asia on kuten tämäkin, mutta syömisrajoitukset on musta niin oleellisia, että niiden kuuluisi olla ihan paperilla kaikille samanlaisina.
toukka79
toukka79

Viestien lukumäärä : 185
Registration date : 05.08.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Ruoka leikkauksen jälkeen on sosemaista!!! - Sivu 3 Empty Vs: Ruoka leikkauksen jälkeen on sosemaista!!!

Viesti kirjoittaja Rintasir Su Syys 18, 2011 1:35 am

Kyse oli nimenomaan neljästä viikosta leikkauksen jälkeen. Ei loppuelämän ohjeistuksesta. Siis neljä viikkoa sosemaista ja pehmeää ruokaa.

Kirurgi sanoi kuulleensa, että nettisivuilla on sanottu toisten syöneen jo ensimmäisellä viikolla ties mitä, ja "selvinneen ihan hyvin". Sepä se, jos itse selviääkin, niin ei välttämättä kannata yllyttää toisia samaan. Eikä kuunnella yllytyksiä syödä mitä tahansa, kun on saanut sairaalasta oikeat ohjeet.

Rintasir
Rintasir

Viestien lukumäärä : 104
Registration date : 14.09.2008

Viesti kirjoittaja Kimby Su Syys 18, 2011 3:35 am

No nythän siellä Feissarissa joku vetää paistettua munaa muutama päivä leikkauksen jälkeen. Kysyi eka että onko OK, ja ennenkuin sai edes vastauksen niin söi sitten kuitenkin. Aika fiksua toimintaa etten sanoisi. Ihan sama mitä tommosille älykääpiöille sanoo, ei se men jakeluun kuitenkaan.
Kimby
Kimby

Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 53
Registration date : 28.11.2009

Viesti kirjoittaja Helka Su Syys 18, 2011 3:54 am

Kimby, missä Feissarissa?!

Mulla, jolla on leikkaus ylihuomenna, ei tulis mieleenkään syödä mitään muuta kuin mitä Peijaksessa määräävät. En yksinkertaiseksi uskalla tehdä toisin, Eli nestemäistä 2vko ja siitä sitten sosemaista/pehmeää seuraavat 2vko. Äiti lupasi mun sairaalassa oloaikanani kokata erilaisia sosekeittoja ja muita sallittuja ruokia valmiiksi pakkaseen, ellen sitten päätä mennä toipumaan täysihoitolaan, eli porukoiden luokse! Wink

Helka

Viestien lukumäärä : 166
Registration date : 31.07.2010

Viesti kirjoittaja Lyltsy Su Syys 18, 2011 3:57 pm

Rintasir: Jäännösmahan räjähtäminen kuulostaa musta pelottelulta, suoraan sanoen. Täällä on ihmisiä jotka on jo valmiiksi peloissaan, siksi tuon esiin myös eriäviä mielipiteitä. Mutta kukin saa tietysti tänne kirjoittaa vapaasti omia mielipiteitään, ja se on tämän palstan parhautta.

Kimby: toi paistettu muna olis ollut ihan mun ohjeiden mukaista pehmeää ruokaa, ja mäkin taisin sellaista syödä ekalla viikolla, paistettuna ja munakkaan muodossa.
Lyltsy
Lyltsy

Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Registration date : 28.03.2010

Viesti kirjoittaja Leppis Su Syys 18, 2011 4:26 pm

Hienoa Lyltsy!
Tässä juuri näkee, että kirurgit ja ravintoterapeutitkin ovat ihmisinä erilaisia. Toiset hyvinkin varovaisia ja tiukkoja sääntöjen noudattajia, kun taas toiset ottavat rennommin. Me ei voida muuta kuin noudattaa meille henkilökohtaisesti annettuja ohjeita.

Leppis

Viestien lukumäärä : 352
Registration date : 17.06.2011

Viesti kirjoittaja Rintasir Su Syys 18, 2011 4:28 pm

"Jäännösmahan räjähtäminen kuulostaa musta pelottelulta, suoraan sanoen. Täällä on ihmisiä jotka on jo valmiiksi peloissaan,"

Ei ole kyse pelottelusta, vaan kerron sen, mitä kirurgi sanoi tapahtuneen tänä kesänä kahdelle henkilölle Peijaksessa. . Enemmän on ollut niitä suolentukoksia ja niistä aiheutuvia haittoja, ilman että mahanesteet olisi kerääntyneet jäännösmahaan. Mutta kaksi kuolemantapausta ja useita vatsaonteloiden putsausta virheellisen syömisen takia on turhaa. Jos ne voi välttää noudattamalla ohjeita!

Tietenkään kaikki eivät ole syöneet väärin, joille suolentukos on tullut, enkä halua heitä syyllistää, jotka ovat ohjeita noudattaneet ja silti saaneet komplikaatioita.

Halusin tuoda esiin kirurgin toivoman tiedon tänne foorumille myös, ettei se jää pelkästään LILE:n sivuille. Tai Pikman sivuille (on Facebookissa toimiva leikattujen ryhmä, johon voi pyytää pääsyä, jos on kiinnostusta).

Viimeinen muokkaaja, Rintasir pvm La Loka 01, 2011 3:17 pm, muokattu 1 kertaa
Rintasir
Rintasir

Viestien lukumäärä : 104
Registration date : 14.09.2008

Viesti kirjoittaja ritu Su Syys 18, 2011 5:45 pm

Mulla oli tuo jäännösmaha oli räjähtää 10vrk ohituksen jälkeen kun sinne kertyi ruuansulatus nesteitä KYSin kirurki sanoi kun yöllä tuli sanomaan että leikataan heti kun iso sali saadaan kuntoon, epäilin että eikös aamuun odoteta kun yöllä tehdyissä leikkauksissa on iso epäonnistumisen vaara, hän sanoi että et elä aamuun.

ritu

Viestien lukumäärä : 433
Registration date : 17.09.2008

Viesti kirjoittaja Lyltsy Su Syys 18, 2011 6:27 pm

Ritu, johtuiko tuo sun juttu väärästä syömisestä eli oliko itse aiheutettua?
Epäilen että ei....

Se, kenelle sattuu komplikaatioita, on mun mielestä paljolti siitä riiippuvainen millaiset sisuskalut meille on sattuneet. Meitä lihavia on syyllistetty jo ihan tarpeeksi, siksi en ihan kauheasti lähtisi ketään syyllistämään, enejen tiukkuudesta tai 4 viikon leikkauksen jälkeisestä nesteruokavaliosta poikkeavia.

Toki ohjeita on syytä noudattaa, mutta kun ne poikkeaa toisistaan niin paljon, ei se että noudattaa pilkuntarkasti jokaista kuulemaansa mahdollisimman tiukkaa ohjetta, tee meistä kenestäkään parempaa ihmistä tai että siitä syystä voisimme toiselle sanoa että teet väärin, jos hän noudattaa omia ohjeitaan.

Lyltsy
Lyltsy

Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Registration date : 28.03.2010

Viesti kirjoittaja ritu Su Syys 18, 2011 6:33 pm

Juu ei tosijaankaan ollut itse aiheutettua eikä johtunut syömisestä vaan hoitovirheestä joka oli sattunut itse leikkauksessa Sad

ritu

Viesti kirjoittaja Kimby Su Syys 18, 2011 8:00 pm

Jo on aikoihin eletty kun faktan välittäminen koetaan pelotteluksi ja syyllistelyksi.
Kimby
Kimby

Viesti kirjoittaja BLOCCO Su Syys 18, 2011 9:35 pm

Kiitos Kimby - hyvä että tuot tosiasioita julki - jos niistä joku pelästyy, niin sitten pitää hänen mennä peilin eteen.
Kun luulin että tämä on "tätien" turinapalsta, niin olen positiivisesti yllättynyt, että täällä on sentään myös pidetty miesnäkökulmaa esillä.

...kun tässä on vajaa pari viikkoa leikkaukseen, niin olen lueskellut tätä palstaa taas hieman enemmän. On vaikea uskoa, että esim. tuosta leikkauksen jälkeisestä ruokavaliosta ja syömisestä olisi ihan noin kirjavat ohjeet kuin täällä annetaan ymmärtää. Ilmeisesti täällä on paljon kirjoituksia henkilöiltä, jotka eivät ole jostain syystä ymmärtäneet tai sisäistäneet saamaansa informaatiota. Minä ainakin olen saanut koko projektin ajan tarpeellisen ja toimivaksi osoittautuneen tiedon ja opastuksen.
Eikös tämä kuolemanriski tässä leikkauksessa ole puolen promillen luokkaa, joten ainakin minä menen ihan turvallisella mielellä operaatioon.

Tätä palstaa lukiessa on eittämättä tullut siihen tulokseen, että jonkinlainen henkinen valmennus tai psykologinen testi olisi kyllä oltava, ennenkuin leikkauspäätöstä kannattaa tehdä.

Itse koen olevani valmis ja odotan mielenkiinnolla pysyvää ratkaisua paino-ongelmaani, mutta sisäistän sen, että taistelua se on loppuelämäkin. Tämä leikkaus ei ole mikään taikatemppu, vaan apuväline, jonka avulla minulla on mahdollisuus saada pitkäaikaissairauksiani ja ongelmiani paremmin hallintaan.
Mukavaa tämä ei välttämättä ole
- pahallehan nuo jauhepussiruuatkin ehkä maistuvat
- ja ainahan leikkauksissa on riskinsä
- aikamoinen sopeutuminen arkeen leikkauksen jälkeenkiin varmaan odottaa. Mutta en pelkää sitä, sillä olen sisäistänyt sen mihin olen ryhtynyt.

Tässä leikkausta edeltävässä ENE:ssä on ihan sama miten paljon paino lähtee - pääasiahan on se, että maksa tulee leikkauskuntoon!
Ja luotan TÄYSin siihen että TAYSin henkilöstö osaa hoitaa leikkaukseen valmennuksen, leikkauksen sekä opastuksen leikkauksen jälkeisen elämän alkuajoista sekä jatkosta TÄYSin kiitettävästi. Ja jos en jotain asiaa ymmärrä, niin aion kysyä jatkossakin heiltä.

Tämä palsta on toki antanut paljon infoa ja on toki tärkeää, että täällä rohjetaan kysyä mieltä askarruttavia asioita. Tyhmiä kysymyksiä ei ole, mutta toisaalta ei pidä kenenkään ottaa kenenkään vastauksia liian henkilökohtaisesti.

Jo leikkauksen läpikäyneet ja tuloksellisesti painonsa hallintaan saaneet ovat kokemusperäisillä mielipiteillään arvokasta antia meille muille.
Siis kiitos ihan kaikille palstalaisille.

Pitää tosin muistaa, että maassamme jo leikatuistakin täällä on mukana keskusteluissa vain pieni osa. Tunnen monia leikattuja, jotka ovat tyytyväisiä tuloksiinsa eivät jaksa roikkua näillä nettipalstoilla. Mutta jatketaan me itsellemme tärkeän asian parissa keskustelua...

- Minäkin haaveilen että voisin puolittaa painoni siitä 164 kg:sta missä se pahimmillaan oli...

BLOCCO

Viestien lukumäärä : 201
Registration date : 19.10.2010

Viesti kirjoittaja Leppis Su Syys 18, 2011 10:03 pm

Kimby! Minusta on hyvä, että Lyltsy rohkeni kyseenalaistamaan. Hänhän oli saanut omalta ravitsemusterapeutiltaan erilaiset ohjeet. Olisiko nyt kyse julkisen ja yksityisen terveydenhoidon kuvioista. Julkinen puoli pelottelee, että heille tulisi mahdollisimman vähän tukoksia ym., vaikka sitten ihmiset joutuvatkin enemmän kituuttamaan. Yksityinen puoli panostaa hyvään palveluun ja asiakkaan mukavuuteen.

Sama se on joka asiassa. Yksityisissä sairaaloissa saat paremmin kipulääkkeitä ym. ja julkisessa vanhustenhoidossa mummot pidetään todella laihoina, että heitä jaksetaan nostaa paremmin.

Leppis

Viesti kirjoittaja Piuku Ma Syys 19, 2011 12:05 am

Olin 3 kk kontrollissa viime viikolla. Lääkärinä oli nuorehko mies henkilö joka sanoi vitaminien syömisestä leikatuilla ikäänkuin vähätellen näin: ei välttämättä tarvitse syödä. (samalla käynnillä ravintoterapeutti sanoi ettei vitamiinien unohduksille ole yhtään varaa). Leikannut lääkäri sanoi että loppu elämä pitää syödä. Ei sillä eikä millään, mulle niiden syönti ei ole mikään ongelma koska näin aijon kuitenkin tehdä, siis syödä niitä. Verikokeet oli kuitenkin hyvät, eikä mitään vitamiinia ollut "kertynyt" liikaa. Joten olettaa vaan voi, että jos en niitä olisi syönyt, niin olisiko puutoksen puolella? luultavasti kyllä. Kerron tämän siksi, että näköjään jo samassa sairaalassa voi saada erilaisia ohjeita. Jos vähänkin joku epäilyttää/mietityttää hankkikaa varmistusta.

Piuku

Viestien lukumäärä : 189
Registration date : 26.10.2010

Viesti kirjoittaja tigertytto Ma Syys 19, 2011 12:16 am

Mä olen samaa mieltä tosta että samassa sairaalassa jopa samalla osastolla voi moni hoitaja/lääkäri sanoa samasta asiasta eritavalla...
Siksi välillä mietityttääkin että onkohan omalla kohdalla ihan pätevä lääkäri...

Onkohan tossa jäännös maha jutussa jotain aika rajaa missä ajassa ongelmia tulisi jos tulisi??

Tässä samalla voinki varmaan kysyä että jos joku ruoka aine ei sovi niin kuinka pian vatsa /olo siitä ilmoittaa?esim se dumping scratch

Itse en vähättele yhtään sairaalasta saatuja ohjeistuksia..mutta sen te varmaan jo olette huomanneetkin kun olen tälläinen pelkuri pig Haluan tehdä kaiken liiankin varovasti ettei vaaan sattuisi mitään ikävää.
tigertytto
tigertytto

Viestien lukumäärä : 1222
Registration date : 16.02.2009

Viesti kirjoittaja Piuku Ma Syys 19, 2011 12:26 am

Kannattaa se jäännös "vanha" maha unohtaa. Se elää omaa elämäänsä. Käsittääkseni dumpingia voi tulla vaikka koko loppu elämä. Jos syö yleensäkkin liikaa, tai syö liikaa hiilareita kerralla. Ei se maailman loppu ole. Mutta jos dumpingia tulee niin "siperia" opettaa syömään oikein ja sopivasti. Jos joku ruoka ei sovi, niin kyllä se aika pian syömisen jälkeen ilmenee epämukavana olona tai sappi oireina.

Piuku

Viesti kirjoittaja tigertytto Ma Syys 19, 2011 12:31 am

Kiitos pikaisesta vastauksestasi Smile
Söin 30minuuttia sitten "ekan" jauhelihapihvin ja mietin vaan että kuinkakohan pian se oireilee jos se ei sovikkaan mulle Smile ei ainakaan vielä ole tullut mitään ongelmaa.
tigertytto
tigertytto

Viesti kirjoittaja ritu Ma Syys 19, 2011 12:36 am

Piuku, ei sitä jäännösmahaa kannata unohtaa ja aina kun tulee lääkäriä vaativa vatsakipu niin täytyy mainita leikkauksesta ja esm. minulla on papereissa että jos joudun turvautumaan vatsakivun takia lääkärinhoitoon niin täytyy kaiken toimivuus varmistaa CT-kuvilla.

ritu

Viesti kirjoittaja Kimby Ma Syys 19, 2011 2:36 am

Kimby! Minusta on hyvä, että Lyltsy rohkeni kyseenalaistamaan.
Jep, kyseenalaisti kirurgin sanoja. Varmaan Lyltsyn pätevyys sitten on kirurgin yläpuolella.

Julkinen puoli pelottelee, että heille tulisi mahdollisimman vähän tukoksia ym., vaikka sitten ihmiset joutuvatkin enemmän kituuttamaan. Yksityinen puoli panostaa hyvään palveluun ja asiakkaan mukavuuteen.
Julkinen puoli kertoo faktat. Yksityinen puoli tekee bisnestä ja täten tekee mukavaa mainosta ja kertoo sen mitä asiakas haluaa kuulla. Jos ei tätä markkinatalouden hyvin yksinkertaista logiikkaa tajua niin sitten on leijuu kyllä todella korkealla pilvissä.
Kimby
Kimby

Viesti kirjoittaja silkkiuikku Ma Syys 19, 2011 4:20 am

Kimby kirjoitti:
Jep, kyseenalaisti kirurgin sanoja. Varmaan Lyltsyn pätevyys sitten on kirurgin yläpuolella.

AINA pitää kyseenalaistaa mikäli tarjolla on ristiriitaista tietoa. Ei se kirurgi mikään Ukko ylijumala ole. Kirurgikin tekee virheitä ja voi antaa virheellistä tietoa vaikkapa vahingossa. Ottamatta itse ko. asiaan sen kummemmin kantaa.

Omia ohjeitani vuottelen ja aion sitten noudattaa niitä pilkulleen ja sooloilematta. Mikäli niissä sitten on jotakin epäloogista, haluan keskustella niistä hoitohenkilökunnan kanssa.

OffTopic:
Leppis kirjoitti:Sama se on joka asiassa. Yksityisissä sairaaloissa saat paremmin kipulääkkeitä ym. ja julkisessa vanhustenhoidossa mummot pidetään todella laihoina, että heitä jaksetaan nostaa paremmin.

Todella karu ja julma, jopa loukkaava yleistys vanhuspuolen työntekijöitä kohtaan. Kaikenlisäksi oma kokemukseni ja tietoni vanhuspuolesta on se, että julkisella on itseasiassa enemmän hoitohenkilökuntaa kuin yksityisellä.
silkkiuikku
silkkiuikku

Viestien lukumäärä : 55
Registration date : 07.10.2010

Viesti kirjoittaja Leppis Ma Syys 19, 2011 4:39 am

Oikeesti en tunne asiaa kovin hyvin, kunhan vetäisin jostain vasta-argumentteja, kun Kimby esittää niin jyrkkiä mielipiteitä. silent

Leppis

Viesti kirjoittaja BLOCCO Ma Syys 19, 2011 5:24 am

...ei pidä provosoitua
Eikös se ole ravitsemusterapeutti meillä itse kullakin, jonka neuvot on noteerattava myös leikkauksen jälkeisen ajan ruokavaliosta puhuttaessa?
" Ravitsemusterapeutti neuvoo
Ravitsemusterapeutti antaa ohjeet oikeanlaisesta ravitsemuksesta ja ravintoaineista, joita on helppo, mutta myös tärkeä noudattaa. Ravitsemusterapeuttiin voi tarvittaessa aina ottaa yhteyttä!"
- näin näkyy lukevan tuolla yksityisellä ja näin on sanottu minullekin, vaikka menen julkiselle puolelle.
Ainakin täällä nääs Tampereella julkisen puolen ohjeet on ihan samat kuin esim. tuolla yksityisellä puolella näkyy olevan:
http://www.terveystalo.com/fi/Palvelut/Leikkaukset-ja-toimenpiteet/Lihavuusleikkaus1/Lihavuusleikkaus/Ruokavalio/

BLOCCO

Viestien lukumäärä : 201
Registration date : 19.10.2010

Viesti kirjoittaja Kimby Ma Syys 19, 2011 6:03 am

Siis jos YLEn uutislukija kertoo että 3 ihmistä on kuollut liikenneonnettumuudessa niin käsi pystyyn ne jotka kyseenalaistaa. Nythän kirurgi kertoi seminaarissa, jossa oli kymmeniä kuulijoita kuulemassa, että Peijaksessa on ollut useita sekä läheltä piti, että kuolemantapauksia johtuen siitä että potilas on syönnyt vastoin ohjeita. Tarkalleen mitä tuossa pitää kyseenalaistaa? Kirurgia vaiko kuulijaa joka välittää tiedon eteenpäin?

Juu, tiedän mitä lähdekritiikki tarkoittaa, olen sitä opiskellutkin.

Käsittääkseni tässä kyseenalistettiin Rintasirin sanaa. Olen hänet tavannut vastaavassa seminaarissa aikaisemmin joten minä luotan 100% siihen mitä hän sanoo että on seminaarissa kerrottu.
Kimby
Kimby

Viesti kirjoittaja Piuku Ma Syys 19, 2011 1:30 pm

Tarkoitin, ettei ole tarkoituksen mukaista keskittyä ja murehtia koko aikaa, mahdollisiin tuleviin ongelmiin jäännösmahan kanssa. Kunhan huolehtii että syö monipuolisesti ja pieniä hyvin pureksittuja ruokia sekä välttelee tiedossa olevia huonosti sulavia ruokia. Ja tietysti jos tulee kovia kipuja niin silloin mennään lääkäriin ja muistetaan kertoa leikkauksesta.

Piuku

Viesti kirjoittaja tigertytto Ma Syys 19, 2011 2:08 pm

Mitkä ruuat muuten on huonosti sulavia? scratch
tigertytto
tigertytto

Viesti kirjoittaja Sponsored content

Sponsored content

Sivu 3 / 6 Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

Takaisin alkuun

- Similar topics

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa