Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Ekaa kertaa kirjottelen

Siirry alas

Ekaa kertaa kirjottelen Empty Ekaa kertaa kirjottelen

Viesti kirjoittaja koristenukke Pe Toukokuu 22, 2009 6:44 am

Hei!
Olen 52 vuotta, bmi 49. Reuma-ja sisätautilääkäri alkoi puhumaan laihdutusleikkauksesta joulukuussa 2008. Olen käynyt hänen vastaanotollaan kroonisten kipujen vuoksi. Nivelreumaa ei ole, diagnoosi on fibromyalgia. Olen nyt kuntoutustuella. Diabetekseen on tablettilääkitys, verenpaine ehkä hieman koholla. Kipuihin joudun syömään särkylääkkeitä.
Kävin silloin selailemassa näitä sivuja ja päätin suostua leikkaukseen, jos siihen pääsen. Viime viikolla kävin endokrinologin vastaanotolla. Siellä sain leikkaukseen liittyvistä asioista tietoa. Bmi pitää olla 40-55 välillä, sydänvaivoja ei saa olla, painonpudotusyrityksiä pitää olla monia ja laihdutuslääkkeitä on pitänyt kokeilla. Käsittääkseni astmassakin olisi ongelmansa. Epäilin, että krooninen vatsakatarri ja vatsalaukun atrofia olisi esteenä, mutta ei lääkäri kuitenkaan tyrmännyt leikkausta. Ainut, että kannattaa varmaankin poistaa jäljelle jäävä vatsalaukku, ettei sinne pääse kertymään vatsahaavaa tai syöpää. Sitä osaa kun ei leikkauksen jälkeen enää pääse millään tutkimaan. Löysin tältä palstalta seuraavat selvitykset:
Gastric bypass = jossa mahalaukku katkaistaan ja ohutsuoli yhdistetään näin muodostettuun mahatynkään.
Gastric sleeve = jossa osa mahalaukusta poistetaan, mutta normaali ruuan kulkureitti säilytetään.
Bypass-leikkauksessa siis vatsalaukusta osa ohitetaan, mutta se jää kuitenkin paikalleen ja se yhdistetään ohutsuoleen, että sinne kertyvät vatsahapot pääsevät pois. Ohitettuun vatsalaukun osaan ei pääse tähystyksellä yms. katsomaan. Laihdutusennuste tässä tapauksessa on noin 20-30 %.
Sleeve-leikkauksessa osa vatsalaukusta poistetaan. Laihdutusennuste on 15-20 %. Tässä ei ole vaaraa, että vatsahaavaa tai syöpää pääsee muodostumaan niin, että sitä ei pääse tutkimaan.
Gastroskopia on tehty 2 kertaa ja viimeksi vannoin, että en tule tähän toimenpiteeseen enää koskaan affraid Tehdäänköhän sitä nukutuksessa? Itse leikkausta en pelkää. Olen parantunut ihan hyvin ja nopeasti sappileikkauksesta sekä kohdun poistosta. Tähystysleikkauksessa on se hyvä puoli, että vatsaan ei tule kuin pieniä reikiä. bounce
Painon kurissa pitäminen on todella hankalaa. Liikkuminen on vaikeaa kipujen vuoksi ja sokerilääkitys lisää nälän tunnetta. Käyn allasjumpassa ja pilates-tunneilla viikottain. Kävely on vaikeaa jalkavaivojen vuoksi. Laihdutuskurssilla 1200 kcal dieetillä ei paino pudonnut yhtään, vaan jouduin pudottamaan 1000 kcal dieettiin. Pudotin silloin noin 10 kg,, mutta ne on tullut tuplana takaisin. Olen nyt sitä mieltä, että vaikka leikkauksessa ja sen jälkeen on omat vaikeuksensa, hyöty siitä on kuitenkin suurempi.
Nyt on vuorossa ravintoterapeutti 2.7.09 ja jos hän antaa myönteisen lausunnon, lähete lähtee 15.7.. Täältä lähetetään kuulemma Helsinkiin tai Kuopioon. Kun sanoin, että poikani opiskelee Kuopiossa, paikaksi merkittiin KYS. Diabeteshoitaja sanoi, että Kuopioon mahdollisesti pääsee nopeammin kuin Helsinkiin. Että leikkaukseni voisi olla jo syksyllä. Tällä palstalla sai kyllä sellaisen kuvan, että Kuopioonkin saa odotella leikkausjonossa kuukausitolkulla. Nopeuttaako odotusajan painonpudotus leikkaukseen pääsyä miten paljon? Pitääkö sinne aina soitella ja kertoa, että paino on pudonnut Question Vai kannattaako olla pudottanut painoa jo kirurgin vastaanotolle mennessä?
Nutrilettejä olen joskus kokeillut ja oksennellut niitä pois. Se kuuri tuntuu etukäteen vaikealta. Se, että endokrinologi vaikutti suostuvaiselta leikkaukseen lisäsi intoani ja olen nyt viikon verran kiinnittänyt huomiota syömiseeni taas kunnolla Very Happy .
Olisi kiva kuulla, mitä ajatuksia teille tulee tarinastani. Olenko käsittänyt asioita oikein ja millaisia kokemuksia teillä on ko asioista? Rolling Eyes
Jos Lappeenrannassa on keskusteluryhmä, olisin kiinnostunut osallistumaan!

koristenukke

Viestien lukumäärä : 2
Ikä : 67
Registration date : 14.11.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa