Keskustelua syömisestä ja suosituksista.... =)
+2
Kimby
kissus nytkö jo
6 posters
Sivu 1 / 1
Keskustelua syömisestä ja suosituksista.... =)
6palaa leipää kuuluu päivään, kuuluuko kellään nykyään itse saan menemään välillä 3 palaa toisinaan en palaakaan... Hiilareita saa myös maitotuotteista maidossa on muuten sokeria,,, ainoastaan kova juusto on hiilaritonta evästä. Maitoa käytetään nopeana korjauksena liian-alhaiseen verensokeriin joita ilmenee insuliinin käytön yhteydessä. Insuliinille pitää syödä sen kokeilin itse aikoinani kun käytin lantusta ei tarvinnut piti syödä kun oli nälkä tai sokerit liian alhaalla ja tämä oli se keino jolla sain insuliiniani alas päin 82yksikköä ihan ite. (ensin 232yks... tuon tempun jälkeen 150yks ja paino laskuun päin...) Joka ruoalla 1/4 lautasesta pastaa, perunaa jne... Onko pakko? Nykyäänkin pystyn liikkumaana ja elämään vaikken tuota määrää syökkään ja en ole umpi tönkissä kun en syö noin paljon hiilareita.... Lisätkää listaa ja kertokaa omista kokemuksistanne miten teitä on ennen leikkausta opetettu syömään oikein?? Mulla on ainakin takana kymmenittäin käyntejä vaikka millaisella ravinto ihmisellä ja jokaisella on ollut oma mielipide miten pitää ja ruukataan syödä. Oman kokemuksen kautta kun sain kalorit ja ruoan määrän laskuun niin lähti painokin alas päin, kyllä näin oli näppylät ja insuliini pitää painosta kiinni sen kanssa ei laihdu jos ei saa lääkkeen määrää pudotettua... Tämä on sellainen kevennys aiheisiin ja muistelotkin ja siis ihan kevyt keskustelu, voihan olla että täällä joku vääntää nytkin suossa josta ei mitään tolkkua saa ja tästä voi olla jollekin jopa apua... Hymyilytti lujasti kun löysin vanhat syömä ohjeeni ne kymmenet joita olen kaikkia kokeillut...
kissus nytkö jo- Viestien lukumäärä : 592
Registration date : 09.09.2010
Vs: Keskustelua syömisestä ja suosituksista.... =)
Vähän sekavaa tekstiä, vaikea ymmärtää mitä haluat sanoa.
Oma henkilökohtainen mielipide on että mun päivään ei kuulu 6 palaa leipää. Enkä ymmärrä mihin moinen perustuu? Ihmiset ovat viljelleet viljaa vasta parisataa vuotta ja ennen sitä ei syöty viljaa. Ja silti pysyivät ihmiset hengissä ja kakka luisti. Monilla on skeptisyyttä vähähiilaridieettejä kohtaan mutta itse ajattelen seuraavasti:
Jos lihavilla on liikaa energiaa varastoituna pitää energiansaantia vähentää. Tämä on järkevintä tehdä sellaisesta joka ei sisällä mitään muita tärkeitä ravintoaineita. Siispä juuri puhtaat nopeat hiilarit. Ne ovat pelkkää tyhjää energiaa, ja turhaa selllaista meille joilla on sitä liikaa jo ennestään. Siis sokeri, vaalea vilja, peruna, pasta ja riisi nyt ensi hätään. Ymmärtääkseni mikään noista ei sisällä mitään jota ihminen tarvitsee millään tavalla. Tyhjää energiaa siis, ja mehän koitetaan päästä liiasta energiasta eroon. Jätetään siis noi pois ja homma helpottuu heti paljon. Vaikka noi jättää pois niin mitään tärkeätä ei jää saamatta. Monipuolisuus ei millään tavalla kärsi koska pois on jätetty ainoastaan tyhjää energiaa. Lytsy sanoi osuvasti että hiilareilla me ollaan itsemme paisutettu, joten järkevää onkin sitten pienentää itsemme jättämällä ne turhat ja tyhjät hiilarit pois.
Pekka Puskan ravintosuositukset perustuu sodan jälkeiseen tilaan Suomessa. Ruokaa ei ollut tarpeeksi. Silloin pelkkä tyhjä energia oli arvokasta ja tärkeätä saada, nyt tilanne on aivan eri. Esim. leipää ei ihminen tarvitse mihinkään kun on muutakin, paljon ravinteikkaampaa syötävää. Kyllä se kakka kulkee sen mitä tarvii ilman kuitujakin. Usein kuulee että kuidut ovat suorastaan elintärkeitä suoliston toimivuuden kannalta, ja samlla mun sitätautilääkäri on kehoittanut minua välttämään kuituja koska se ärsyttää paksusuolta.
Oma henkilökohtainen mielipide on että mun päivään ei kuulu 6 palaa leipää. Enkä ymmärrä mihin moinen perustuu? Ihmiset ovat viljelleet viljaa vasta parisataa vuotta ja ennen sitä ei syöty viljaa. Ja silti pysyivät ihmiset hengissä ja kakka luisti. Monilla on skeptisyyttä vähähiilaridieettejä kohtaan mutta itse ajattelen seuraavasti:
Jos lihavilla on liikaa energiaa varastoituna pitää energiansaantia vähentää. Tämä on järkevintä tehdä sellaisesta joka ei sisällä mitään muita tärkeitä ravintoaineita. Siispä juuri puhtaat nopeat hiilarit. Ne ovat pelkkää tyhjää energiaa, ja turhaa selllaista meille joilla on sitä liikaa jo ennestään. Siis sokeri, vaalea vilja, peruna, pasta ja riisi nyt ensi hätään. Ymmärtääkseni mikään noista ei sisällä mitään jota ihminen tarvitsee millään tavalla. Tyhjää energiaa siis, ja mehän koitetaan päästä liiasta energiasta eroon. Jätetään siis noi pois ja homma helpottuu heti paljon. Vaikka noi jättää pois niin mitään tärkeätä ei jää saamatta. Monipuolisuus ei millään tavalla kärsi koska pois on jätetty ainoastaan tyhjää energiaa. Lytsy sanoi osuvasti että hiilareilla me ollaan itsemme paisutettu, joten järkevää onkin sitten pienentää itsemme jättämällä ne turhat ja tyhjät hiilarit pois.
Pekka Puskan ravintosuositukset perustuu sodan jälkeiseen tilaan Suomessa. Ruokaa ei ollut tarpeeksi. Silloin pelkkä tyhjä energia oli arvokasta ja tärkeätä saada, nyt tilanne on aivan eri. Esim. leipää ei ihminen tarvitse mihinkään kun on muutakin, paljon ravinteikkaampaa syötävää. Kyllä se kakka kulkee sen mitä tarvii ilman kuitujakin. Usein kuulee että kuidut ovat suorastaan elintärkeitä suoliston toimivuuden kannalta, ja samlla mun sitätautilääkäri on kehoittanut minua välttämään kuituja koska se ärsyttää paksusuolta.
Kimby- Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 53
Registration date : 28.11.2009
Tarkoitan siis sitä että löysin pinoittain vanhoja syömis- ohjeita mitkä mistäkin saatuja ja ajattelin miten olen asian kanssa vuosia vääntänyt. Ihan keveää keskustelua ajattelin saada aikaiseksi ilman "ryppyjä" otsassa onhan kait täällä muutkin kokeilleet ties lie mitä temppua laihtuakseen ja saaneet mitä hullumpia ohjeita vuosien aikana.... Ja jos vakavissaan puhutaan niin minulle oyssan ravitoterapeutti sanoi, että meistä ei ole tarkoituskaan tehdä karppaajia eli hiilarit kuuluvat ruokavalioon leikkauksenkin jälkeen ei kuitenkaan kuusi palaa leipää kuten minulle on huudettu diabetespuolella vuosia!!! Ihan huumori mielellä viritteli tätä keskustelua, voidaanhan toki olla vakavissaan ja vääntääkin, mutta ei kaikki pidä mielestäni aina olla niin vakavaa, voi kait asiaa joskus puhua pieni pilke silmässäkin!!!
Anette Palssan mukaan meidän leikattujen ruokavaliosuositus kyllä poikkeaa lautasmallista tai normaali-ihmisten suosituksesta. Että proteiinit ensin, sitten salaatit, kasvikset ym. ja nopeat hiilarit voi jättää ihan syömättä. Vitamiinit ja kalkin voi ottaa purkista. Leivässä itse suosin proteiinipitoista/ruisleipää jota on saatavilla nykyään ihan hyvin. Pääasia leivässä on ne päällyset, joissa onj proteiinia. Leipää menee normioloissa pala tai kaksi päivässä.
Joka aterialla proteiinia, on mun ravintosuositus, mutta kyllähän välillä välipaloina menee jotain ihan muutakin
Joka aterialla proteiinia, on mun ravintosuositus, mutta kyllähän välillä välipaloina menee jotain ihan muutakin
Lyltsy- Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Registration date : 28.03.2010
Aivan oikein Kissus, kyllä huumoria olla pitää.
Inka- Viestien lukumäärä : 142
Registration date : 10.06.2011
Lyltsy jos nopeat hiilarit saa kokonaan jättää vaikka pois, millä korvaat maidon syötkö montakin kalkkia päivässä sillä kovan juuston suositus on aika pieni ainakin oulussa, ettei tule liikaa kolesterolia ja kananmunat on kanssa aika vähissä samaisesta syystä. Maito jugurtti jne,, sisältää hiilhydraatteja ainoa mille ei esim tarvi pistää rakettia on kova juusto... Ja jos kaikki vihannekset voi olla pois niin kun kaksi vuotta on kulunut niin sittenkö ne vaan otetaan käyttöön? Harrastatko paljon liikuntaa lihaksesi tarvitsevat hiilareita että voit liikkua... On näissäkin asioissa eroa sitten paikkakunnittain.... Oulussa nousi muuten jo kalkkisuositus 2tablettiin vaikka söisit kaiken maidon mitä elimistö tarvitsee eli syötkö kolme-neljä kalkkia?
Ja ihan kaikkihan lihottaa jos niitä syöt liikaa jopa kasvikset siitähän on lähdettävä että kalori on kalori oli se sitten vaikka porkkanassa se on vaan terveellisempi paketti ja hiilari on hiilari on se sitten vaikka rasvattomassa maidossa olemassa kohtuus on avainsana ja se että saaa päänsä mukaan ja on yhäkin hyvä olla vaikkei saakkaan enää ikinä syödä kuin hevonen ja vetää kaapista lamppua lukuunottamatta kaikkea naamaansa.( tiedän hyvinkin lihavia ihan puhtaasti kasviksilla eläviä ihmisiä....)
Meillä voi ainakin meikäläinen mennä peilin eteen ja katsoa sitä tyyppiä joka täällä on sen kaiken ruoan syönyt, ennen meni esim viikossa 6-10 leipäpakettia nyt menee puolikas jos syödään paljon leipää....
Ja ihan kaikkihan lihottaa jos niitä syöt liikaa jopa kasvikset siitähän on lähdettävä että kalori on kalori oli se sitten vaikka porkkanassa se on vaan terveellisempi paketti ja hiilari on hiilari on se sitten vaikka rasvattomassa maidossa olemassa kohtuus on avainsana ja se että saaa päänsä mukaan ja on yhäkin hyvä olla vaikkei saakkaan enää ikinä syödä kuin hevonen ja vetää kaapista lamppua lukuunottamatta kaikkea naamaansa.( tiedän hyvinkin lihavia ihan puhtaasti kasviksilla eläviä ihmisiä....)
Meillä voi ainakin meikäläinen mennä peilin eteen ja katsoa sitä tyyppiä joka täällä on sen kaiken ruoan syönyt, ennen meni esim viikossa 6-10 leipäpakettia nyt menee puolikas jos syödään paljon leipää....
Niin no... Mä syön 4 kananmunaa päivässä, kolesterolit aivan loistavia. Mä en juo maitoa enkä syö juustoa, kalkit yli viitearvojen. Mietittiin jo sen yhden kalkkitabletin poisjättöä mutta toistaiseksi syön vielä yhden päivässä.
Mun ymmärryksen mukaan mikään ei muutu kahden vuoden jälkeen. Kyllä kasviksia ja hedelmiä voi syödä ( hiillareita) mutta sokeri, peruna, porkkana, riisi ja valkoinen vilja on niitä nopeita hiilareita, joita diabeetikon kannattaa välttää.
Maidosta, jota en juurikaan juo paitsi kahvin seassa, en oikein osaa kommentoida, syön kalkkitabuja pari päivässä ja siis syön kananmunaa, rahkaa, jugurttia, erilaisia juustoja. Ja kuten sanottu, en sinällään vältä hiilareita, vaan ennemminkin huolehdin että protskut tulee syötyä, jugurteissa, maidoissa ym. on hiilaria niin sitten on
Maidosta, jota en juurikaan juo paitsi kahvin seassa, en oikein osaa kommentoida, syön kalkkitabuja pari päivässä ja siis syön kananmunaa, rahkaa, jugurttia, erilaisia juustoja. Ja kuten sanottu, en sinällään vältä hiilareita, vaan ennemminkin huolehdin että protskut tulee syötyä, jugurteissa, maidoissa ym. on hiilaria niin sitten on
Ihan noin mielenkiinnosta kysäisisin, mikä mahtaa olla kalorimäärä päivää kohden? Lähinnä tollainen noin arvio kiinnostaisi, mitä kukakin syö. Tiedän kyllä, että jokaisella se/kulutus on henkilökohtainen.
Itsellä ollut nyt koko kesän jumitilanne päällä. Tähän alkaa jo tosin tottua. Nyt puntari näytellyt plussaa pitkin viikkoa, tosin kyse lienee taas ylimääräisistä nesteistä.
Itsellä ollut nyt koko kesän jumitilanne päällä. Tähän alkaa jo tosin tottua. Nyt puntari näytellyt plussaa pitkin viikkoa, tosin kyse lienee taas ylimääräisistä nesteistä.
hansu- Viestien lukumäärä : 784
Ikä : 49
Registration date : 09.08.2010
Ihan hiha-arviona heittäisin että siinä 1500-2000 kaloria, joskus varmaan menee yli kahden tonninkin. Mutta mulla siis painonlasku on pystähtynyt, BMI on 25, leikkauksesta on 1 v 3 kk.
Mulla menee sellainen 2300-2500 kcal ja paino putoaa edelleen n. 0,3 kg/viikko. Kulutukseni on siis n. 2600-2700 kcal. Olen aika pitkä, 190 cm mies ja BMI nyt 26 painon ollessa 94 kg. Uin aika reippaasti 2 km/3 kertaa viikossa ja nostelen puntteja joka toinen päivä, muuten ei juurikaan liikuntaa. Sleevestä aikaa 1v ja 8kk.
Olen pitänyt tavoitteena sitä 1500kcal/pvä, tosin yli on nytkin menty. Työnpuoleen kulutusta pitäisi olla. Olen neurologisella kuntoutusosastolla töissä, joten työ ei ole kevyimmästä päästä. Kilpirauhasen vajaatoiminta tuo omat mausteensa tähän soppaan. Kontolli siltä pohjalta tulossa tiistaina, joten lääketarkastus on edessäpäin. Käyn taas ilmeisen "hitailla kierroksilla".
Leikkauksesta alkaa olla se vuosi kohta kulunut. Vielä himoitsisin tuota 70 kilon rajapyykkiä. Pitää alkaa kartoittamaan tarkemmin tuota syömistä. Jos vielä nuo 7-8 kiloa saisi tiputeltua.
Leikkauksesta alkaa olla se vuosi kohta kulunut. Vielä himoitsisin tuota 70 kilon rajapyykkiä. Pitää alkaa kartoittamaan tarkemmin tuota syömistä. Jos vielä nuo 7-8 kiloa saisi tiputeltua.
hansu- Viestien lukumäärä : 784
Ikä : 49
Registration date : 09.08.2010
Olen pohtinut liiallisen kalkin saamisen mahdollisuutta eli mistä johtuu suonien kalkkeutumiset/ sydämen kalkkeutumiset yms.? Eikö ne johdu kalkin kertymisestä. Eli onko se samaa kalkkia mitä purkista napataan/maidosta yms. saadaan? Itse en ole kalkkia syönyt kuin satunnaisesti ennen raskauden puoliväliä ja arvot loistavat. Juon maitoa 3dl päivässä ja syön paljon juustoa/ raejuustoa.
Kaloreita tulee 1700-2000 kcal välillä ja kulutus on 2000 kcal raskauden takia ja siksi siis se tavoitteenakin. Joskos tulee herkuteltua reippaastikkin ylitse ja toisaalta on päiviä, kun jään 1300 kcal tienoille.
Kaloreita tulee 1700-2000 kcal välillä ja kulutus on 2000 kcal raskauden takia ja siksi siis se tavoitteenakin. Joskos tulee herkuteltua reippaastikkin ylitse ja toisaalta on päiviä, kun jään 1300 kcal tienoille.
Poutapilvi- Viestien lukumäärä : 807
Registration date : 24.02.2010
Minunhan piti pysäyttää pudotus 6kk jälkeen koska bmi oli jo normi 1800kcal on pitänyt painoni kurissa joka ei siis enää laske. Kananmunaa en ole voinut syödä sappeni takia enää lainkaan ja kolesteroli arvoni ovat kuulemma loistavat kok arvo 3 söin ennen leikkuuta kolesteroli lääkkeitä kun se ei pysynyt kurissa. Maitotuotteita syön ja juustoa kalkkia sen kaksi pvä ja arvot ovat kuulemma paremmat kuin monella terveellä. Liikun vähemmän kuin ennen leikkausta mutta viikossa noin 5-6h vaihdellen erillaisia liikunta muotoja, Insuliini on pysynyt pois hiilareiden puolesta kasvikset ovat vapaita jopa pistoshoitoiselle diabeetikolle mutta maidossa on niin paljon hiilaria että siihen on rakettia pistettävä. Marjat ja hedelmät sisältävät hedelmä sokeria ja ne nostavat myös veren- sokereita... Eli niissäkin on hiilareita.. Jos ryhdyn liikkumaan enemmän on minun saatava lisää kaloreita naamaani ja jo nyt teen työtä sen eteen että ruokaa menee tarpeeksi, eli tämäkään ei kaikkein helpoin tie ole olemassa. Maha ei suinkaan ota vieläkään vastaan kaikkea mitä toivoisin voivani syödä esim rasvainen ruoka ei vaan uppoa vaikka kuinka yritän... Puhumattakaan noista sappi ongelmista ne luku sinänsä... Kasviksista herne ja maissi ovat hiilaripitoisimmat ja siis hernekeitto on hiilari velliä, samoin pavut pitää sisällään hiilareita.... Maito on tosiaan nopea hiilihydraatti ja sitä käytetään liian alhaisten sokereiden nopeaan korjaukseen insuliinidiabeetikolla....
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa