Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

olenko liian ankara itselleni? liian hätäinen???

+4
saimaannorppa
Kelsius
Piuku
Hanna
8 posters

Siirry alas

olenko liian ankara itselleni? liian hätäinen???  Empty olenko liian ankara itselleni? liian hätäinen???

Viesti kirjoittaja Hanna Ti Kesä 21, 2011 4:12 pm

Leikkauksesta on nyt kulunut tasan viikko.. pikkuhiljaa olo tasaantuu ja muuta. Syöminen tökkii kun mikään ei maistu, ja juodakkaan ei pysty paljon mitään. Masu ei ole nyt kuuteen päivään toiminut suuntaan eikä toiseen millään. ilmaa olen täynnä kun kaasupallo ja toivonkin sitä päivää kun poksahtaisin pig
Kunto on ihan rapana.. kun yritän käydä pienellä lenkillä, vapisen ja hikoilen kuin pig Haluaisin jo kovasti olla kunnossa. syödä normaalisti vaikkakin pehmeää ruokaa, juoda ja käydä lenkillä normaalin 6 km lenkkini.. mutta ei.. soffalla vaan makaan enkä jaksa edes kissaa sanoa..
kuinka kauan teillä meni toipuessa? miten pitkään menee ennenkuin vatsa toimii kunnolla? mistä saitte kuituja kun puurot ei todellakaan aamusella maistu. Mä olen aina ollut leipäihminen ja nyt ei saa leipään edes katsoa.
Ravitsemusterapeutti kehotti puurojen sijaan syömään ruismarjaPUUROA!!!! no helkutti! mikä ero on kauraPUUROLLA jossa on mukana esim mansikkakeittoa ja ruismarjaPUUROLLA! ei mitään kumpikin tökkii yhtä pahoin. tonen ehdotus häneltä oli vauvojen puurot.. niiiiiiiin???!!! PUUROT!! ääääh.. mä olen niin kyllästynyt tähän että voisin kirkua pihassa täysin palkein, nyt kun kylkikään ei ole enää kipeä että voi vetää keuhkot täyteen ilmaa ja huutaaaaaaa!
olenkohan mä vaan liian hätäinen??? toivun kuitenkin joka päivä eteenpäin.. olenko liian ankara.. haluaisin jo siivota, ja tehdä omia töitäni muttakun olo on heikko kun kissanpojalla... inhoan olla heikko...
hanna

Hanna

Viestien lukumäärä : 11
Registration date : 17.01.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

olenko liian ankara itselleni? liian hätäinen???  Empty Vs: olenko liian ankara itselleni? liian hätäinen???

Viesti kirjoittaja Piuku Ke Kesä 22, 2011 3:58 pm

Minut leikattiin 15.6. seuraavana päivänä pääsin kotiin. Mulla tökki 1-3 päivää kaikki, syöminen ja juominen. Pakotin itseni silti muutaman lusikallisen nielemään. Pää asiassa keskityin juomiseen. Nyt ei enää töki. Laitan aamulla löysän maitoon keitety puuron ja maustan sen suolalla. Olen käyttänyt vihannessosekeittoja jonka sekaan olen silpunnut kananmunaa tai raejuustoa ja kerran laitoin pari lihapullaa muussattuna. Lisäksi juon tai lusikoin vähäkalorisia marjakeittoja. Jogurtin sekaan lisään joskus raejuustoa. Sitten mulla on eri makuisia proteiini juomia. Ostin niitä apteekista. Eilen söin vähän maksalaatikkoa ja laitoin mukaan ruoka kreemeä. En tiedä johtuuko siitä vai mistä, muttä nyt olen siitä lähtien ollut vihreällä tai keltaisella ruikulla. Jos ei mee tänään ohi täytyy huomenna soitella Vaasaan ja kysyä neuvoja. Ajatelin tämän päivään pysyä mustikka keitto linjalla. Ensin "meni viikko ettei maha toiminut ja nyt se "pruuttaa" alvariinsa. Tsemppiä sulle kovasti. Keskity nyt ihan ensiksi siihen että juot ja syöt, sitten jaksat lähteä ulkoilemaan vointisi mukaan. Kyllä sä ehdit tehdä kaikkea muutakin kun tärkein asia on ensin kondiksessa. Meillä on loppu elämä aikaa.

Piuku

Viestien lukumäärä : 189
Registration date : 26.10.2010

olenko liian ankara itselleni? liian hätäinen???  Empty Vs: olenko liian ankara itselleni? liian hätäinen???

Viesti kirjoittaja Kelsius Ke Kesä 22, 2011 8:55 pm

Kärsivällisyyttä. Pyri syömään 2-3 tunnin välein ainakin vähän, vaikkei maistuisikaan. Samoin juo usein, vaikka kulaus vettä. Ainakin minulla on niin, että on syötävä ja juotava "kellon mukaan", koska nälän tunnetta ei useinkaan ole. Ainakin aluksi. Nyt siihen on tottunut, oppinut, että syö ja juo muutaman tunnin välein jotain. Vaikka kyllä välit joskus venyvät, kun on muuta puuhaa.

Kelsius

Viestien lukumäärä : 83
Registration date : 14.01.2011

Viesti kirjoittaja saimaannorppa To Kesä 23, 2011 7:21 pm

HANNA: kaikki on yksilöllistä, ison leikk. jälkeen et voi heti olla 6 km lenkin kunnnossa. Onhan leikkaus elimiistöllle shokki, anna itselles aikaa ja kärsivällisyyttä. minut leikattu toissapvnä, ja läääkäri sanoi että juominen on tärkeintä, ei syöminen. vitamiinit otetaan ja juodaan minkä pystytään. kävelyä suositteli, mutta ei hikilenkkijä vaaan hiljaista hissutusta voinnin mukaan. eihän mikään konekaan ilman polttoainetta kulje...
tiedän olosi, omani on samanlainen mutta aika parantaa. itse en saa edes röyhtästyä enkä edes haaveile että suolisto toimisi vielä pitkään aikaan. ei nämä eväät paljoa kuitua tuo. anestesiakin lamaa suolen pitkäksi ajaksi.kävelyä hissukseen niin kauan kuin kunto kestää, kaasut lähtee ja olo paranee. minua varoitettin veritulpasta, eli ei koko päivää makuuta, mitä enempi makaa sitä huonompi toipuminen, sain tukisukat mukaan onneksi.
itsekin kärsin tällä hetkellä monin tavoin, mutta yritän ajatella positiivisia seurauksa....

saimaannorppa

Viestien lukumäärä : 126
Registration date : 06.01.2011

Viesti kirjoittaja Lyltsy To Kesä 23, 2011 7:59 pm

Minusta jaksamiseen vaikuttaa paljon se että saa syötyä ja juotua riittävästi. Pehmeää ruokaahan tulee myös melkein kaikesta kun pureksii oikein hyvin. Leipäihmiselle voisi sopia nyvin näkkäri esim. tuorejuustipäällystellä hyvin pureksittina tietenkin. Ruisleipä sopii paremmin kuin vaaleat leivät. Pienellä määrällä kannttaa kokeilla uusi ruokalajeja, hyvin pureksittuna ja tarvittaessa ihan pienellä hörpyllä vettä höystettynä. Kaikki ei maistu eikä tunnu hyvältä syödä, vaikka aiemmin olisi maistunut.

Se vähä mitä syö voi hyvin olla ihan ehtaa tavaraa, eikä mitään light-kamaa.

Mä en mitään ihme liikuntaa harrastanut mutta käväisin kyllä kaupoilla ym. reissuilla jo toisena päivänä kotiutumisesta.

Viimeinen muokkaaja, Lyltsy pvm Pe Kesä 24, 2011 12:27 am, muokattu 2 kertaa
Lyltsy
Lyltsy

Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Registration date : 28.03.2010

Viesti kirjoittaja Pallokala To Kesä 23, 2011 10:42 pm

Mulla 2 viikkoo leikkauksesta ja viikon oon ollu kotona. Mua vaivaa jano, ja olenkin nyt alkuun keskittynyt enempi juomiseen. Mehut, piimä, mehukeitot ja pienenä määränä matalahiilihappoinen vissy helpottaa. Ruokana syön sosekeittoja, aamulla kaurapuuron voisilmällä, juustoja menee puolta siivua ja viiliä. Määrät on pieniä. Olo on harmillisen heikko, jaksan kävellä pihan ympäri 200m ja sit levättävä. Mun verenpaine on nyt tosi matala, huimailee. Tarvii Jussin jälkeen käydä lääkärissä puhuun jos tota verenpainelääkitystä vois vähentää. Tarvii vaan olla kärsivällinen, eiköhän ne voimat palaa. Mulla on muute viimeseen 2 viikkoon paino pudonnut 8 kiloa! Eli saan nestettä ja ravintoa liian vähän.
Pallokala
Pallokala

Viestien lukumäärä : 390
Registration date : 07.09.2010

Viesti kirjoittaja saimaannorppa Pe Kesä 24, 2011 12:00 am

Pallokala ja muut sleevatut: kauanko teillä kesti tämä hiilidioksidi-kaasuähky? Kn pienikin kulaus saa kipua vatsaan, juominen tökkii pahasti,eikävesi varsinkaan meinaa mennä, mahassa tunne kuin ois kiviä täys ja kohta halkeaa..
Pelkään kans huonoon kuntoon menemistä, eilen illalla yritin lastenvelliä syödä, oli niin karmeaa, että 4 rkl riitti...ja ähky siitäkin. KOskahan tämä helpottaa? vai jatkuuko samanlaisena? Pelkään että hemoglobiini tippuu rajusti, leikkauksessa oli jo 135--124 tippunut.Miten teillä muilla? Ja oletteko kävelleet? Siis ulkolenkkejä? Itse en vielä hataran olon vuoksi olen uskaltanut, vaikka kyllä huomenna taidan yrittää vähän köpötellä. Aika tulee pitkäksi....

saimaannorppa

Viesti kirjoittaja Kelsius Pe Kesä 24, 2011 12:06 am

"Mun verenpaine on nyt tosi matala, huimailee. Tarvii Jussin jälkeen käydä lääkärissä puhuun jos tota verenpainelääkitystä vois vähentää. Tarvii vaan olla kärsivällinen, eiköhän ne voimat palaa. Mulla on muute viimeseen 2 viikkoon paino pudonnut 8 kiloa! Eli saan nestettä ja ravintoa liian vähän."

Mittaa verenpaine. Mulla oli VP 60/90 toukokuussa ja huimasi. Puolitin pillerit, ja VP alkoi ollla kohtuullisissa lukemissa (80/120). Nyt olen jättänyt vielä toisen lääkkeen pois. Mutta se mielestäni edellyttää mittaamista. Sekä lääkäri sanoi myös, että noin voi tehdä. Ja mulla oli onneksi veri- ja virtsa-arvot ok.

Kelsius

Viesti kirjoittaja Lyltsy Pe Kesä 24, 2011 12:20 am

Monella saattaa olla nesteenpoistolääketystä verenpainelääkitiksessä. Jos juominen jää huonolle ja vielä on nesteenpoistolääkitys päällä, tulee heikko olo. Eli lääkitystä kannattaa kyllä tarkistella hetimiten lääkärin kanssa.
Lyltsy
Lyltsy

Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Registration date : 28.03.2010

Viesti kirjoittaja Kelsius Pe Kesä 24, 2011 12:26 am

" Monella saattaa olla nesteenpoistolääketystä verenpainelääkitiksessä. Jos juominen jää huonolle ja vielä on nesteenpoistolääkitys päällä, tulee heikko olo. Eli lääkitystä kannattaa kyllä tarkistella hetimiten lääkärin kanssa."

Kyllä. Minulla oli Furesis-nesteenpoistolääkitys vielä viime syksyllä käytössä, eli nyt ei enää ole.

Mårtensonia mukaellen: Kaikki, paitsi veden juominen on turhaa. Very Happy

Ottakaa nyt ihmeessä yhteyttä ravitsemusterapeuttiin tai tippamikkoon, kyllä he neuvovat.

Kelsius

Viesti kirjoittaja Poutapilvi Pe Kesä 24, 2011 1:41 am

Mulla oli heikko olo 2-3 vk. Tein itselleni hallaa n. viikko leikauksen jälkeen, kun piti lähteä kävelemään aina, kun olo hieman parani. Sitten menikin tuskissa maatessa seuraavat pari päivää. Eli ota ihmeessä rauhallisesti hetken aikaa ja paranet nopeammin.

Kaurapuuron voit joko pureskella hyvin tai sitten sauvasekoittimella soseuttaa, niin siinä ei ole niin iso hiutaleista. Ruispuuroa varmaan siksi suositeltiin, että on hieman pienempi rakeista. Puuro kannattaa tehdä rasvaiseen maitoon, niin saa paljon puhuttua proteiiniakin sekä rasvaa. Rasvaa tarvitaan mm. vitamiinien imeytymistä varten. Tai sitten tekee puuron kevyt/rasvattomaan maitoon ja laittaa voisilmän.

Verenpainelääkitystä puolittaisin/ vähentäisin heti oma-aloitteisesti. Ei siinä mielestäni lääkärin mielipidettä kaivata, jos kerta matalat verenpaineet heikottaa.
Poutapilvi
Poutapilvi

Viestien lukumäärä : 807
Registration date : 24.02.2010

Viesti kirjoittaja Kelsius Pe Kesä 24, 2011 1:48 am

"Verenpainelääkitystä puolittaisin/ vähentäisin heti oma-aloitteisesti. Ei siinä mielestäni lääkärin mielipidettä kaivata, jos kerta matalat verenpaineet heikottaa."

Niin minäkin tein.
Muistelin isä-vainaata, kun hän vähän muutteli aikoinaan VP-lääkitystä. Mutta suosittelisin mittaamaan. Ainakin minulla ovat lääkärit ottaneet mielellään antamani verenpainetiedostoston.

Kelsius

Viesti kirjoittaja saimaannorppa Su Kesä 26, 2011 12:11 am

Ja mua kun kehotettiiiin kävelemään mahd. paljon, mut tänään ku yritin loppu voimat vaikka menin etanan vauhtia n. puol tuntii...ennnen meni 6 km reippaasti, mut silloin vielä sain syödäkin...ja juoda.

saimaannorppa

Viesti kirjoittaja kissus nytkö jo Su Kesä 26, 2011 9:14 pm

Mä rupesin ennemmin lenkkeileen viikon päästä leikkuusta ja ihan alussa kävelin pieniä matkoja... Eihän sitä edes saa kovin riuhtoa meneen aluksi. Mulle ainakin sanottiin et kaikki vähänkin raskaampi liikunta on ainakin kuukauden ajan kielletty leikkauksen jälkeen...
kissus nytkö jo
kissus nytkö jo

Viestien lukumäärä : 592
Registration date : 09.09.2010

Viesti kirjoittaja Sponsored content

Sponsored content

Takaisin alkuun

- Similar topics

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa