Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Keijuli kiitää kohti gastric bypassia

+8
toukka79
Bullero
millaida
saimaannorppa
Isotuija
Elämä edessä
Piitu
Keijuli
12 posters

Siirry alas

Keijuli kiitää kohti gastric bypassia Empty Keijuli kiitää kohti gastric bypassia

Viesti kirjoittaja Keijuli Ke Kesä 08, 2011 3:40 am

Ilmoittaudun kannustavaan joukkoonne n. parin kuukauden väijymisen jälkeen.

Olen 49 v. nainen, joka on taistellut ylipainon kanssa lapsesta asti. Paino on kieppunut viimeiset 20 vuotta n. 80-100 kg:n väliä eikä ratkaisuun ole
voimaa löytynyt, vaikka kokoajan painoasia on pyörinyt mielessä liiaksikin asti.
Kolmisen vuotta sitten manasin, että ellei asia ala hoitua, on kaivettava veistä. Rauhotuin ja unohdin koko jutun, kun tuntui asiasta kuuluvan
lähinnä vain kauhutarinoita. Huhtikuussa 2011 pääsin keskussairaalaan ravitsemusterapeutille. Hän mainitsi ohimennen, että ko. toimenpide vaikuttaa
myös ruokahaluun. BINGO! Sanat jäivät pyörimään. Toukokuussa oli tarkoitus aloittaa eneily, jotta sain verensokerit ja verenpaineen toivottuihin lukuihin. Asia saikin sitten nopean käänteen.
12.5 menin yksityislääkärin vastaanotolle aiheena lihavuusleikkaus, 26.5. suoritettiin vatsantähystys ja 21.6. on minulle varattu toimenpideaika.
Eneilystä tulikin valmistava painonvedätys. Pudotus lähenee nyt kymmentäkiloa ja painoindeksi nyt 37,8. Vaivoina lisäksi selkäydinongelmia, nivelrikkoa siellä täällä ja yksi polven tekonivelkin.

Nopeaa, hätiköityä? Nopeaa ehkä muttei hätiköityä olenhan paininut asian kanssa lähemmäs 40 vuotta.

Kiitos kaikille mukana olleille uskomattoman suuresta tuesta! Smile

Keijuli

Viestien lukumäärä : 14
Registration date : 27.05.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Keijuli kiitää kohti gastric bypassia Empty Vs: Keijuli kiitää kohti gastric bypassia

Viesti kirjoittaja Piitu Ke Kesä 08, 2011 3:43 am

Tervetuloa "esiin" Smile Makean himoa leikkaus ei kuulemma kaikilta vie. Sulla kiva juhannus tulossa uutta opetellessa!

Piitu

Viestien lukumäärä : 218
Registration date : 14.12.2010

Keijuli kiitää kohti gastric bypassia Empty Vs: Keijuli kiitää kohti gastric bypassia

Viesti kirjoittaja Elämä edessä Ke Kesä 08, 2011 11:42 am

Heipähei Keijuli!
Tervetuloa palstalle!! Tässä minun lyhyt kokemukseni= vanha "halu" makeaan on tallella, mutta määrä minkä maha vetää on niin pieni, että se ei haittaa. Pidän kovasti varani, että en venytä mahaani ja sitten olen entisessä tilanteessa, jossa suklaalevy kerrallaan upposi ja muut herkut päälle. Tähän juttuuni on siis tullut JÄRKI itsestään mukaan. Kovasti onnea sinun polullesi!!! Smile
Elämä edessä
Elämä edessä

Viestien lukumäärä : 883
Ikä : 70
Registration date : 01.11.2009

Viesti kirjoittaja Isotuija Ke Kesä 08, 2011 12:34 pm

Keijuli, sinulla eteni asia huimaa vauhtia. Kovasti onnea päätökselle ja leikkaukseen!
Isotuija
Isotuija

Viestien lukumäärä : 12
Registration date : 06.06.2011

Viesti kirjoittaja saimaannorppa Ke Kesä 08, 2011 4:18 pm

Hei Keijuli, mulla sama leik. päivä kuin sulla!

saimaannorppa

Viestien lukumäärä : 126
Registration date : 06.01.2011

Viesti kirjoittaja millaida Ke Kesä 08, 2011 6:38 pm

Onnittelut leikkausajankohdan saamiseen ja tervetuloa joukkoon

millaida

Viestien lukumäärä : 45
Registration date : 12.03.2011

Viesti kirjoittaja Bullero Ke Kesä 08, 2011 8:23 pm

Heippa Keijuli!
Onnea leikkausajan johdosta! Minne menet leikkaukseen? (itse juuri pohdin yksityisen ja julkisen välillä..)
Bullero
Bullero

Viestien lukumäärä : 90
Registration date : 02.05.2011

Viesti kirjoittaja Keijuli La Kesä 11, 2011 5:25 am

Kiitos kannustuksesta, toivottavasti tulee mukava mökkijuhannus, jos nimittäin olen Tilkasta siihen mennessä kotiutunut tai mökkiytynyt.

Ruokahalusta. Olen aina ehkä kuvitellut itselläni olevan erityinen makean hinku. N. 10 vuotta sitten saatoin joskus pari kertaa kuukaudessa ostaan Fazerin sinisen puoliksi puolison kanssa. Minua hävetti meidän "hurja" mussuttelu kunnes tajusin, ettei kaupoissa olisi niin isoja karkkihyllyjä ellei kauppa kävisi. Tuon "ylettömän" herkuttelunkin olemme lopettaneet ensin minä ja sitten mies. Mieskin on radikaalisti vähentänyt, koska aloin syyttelemään häntä minun tappamisesta (leikillään, mutta totta toinen puoli). Kiva olisi, jos se loppukin makean hinku menisi. Myönnettävä on, että keksit etenkin avatut keksipakkaukset ovat aivan vastustamattomia. Siinä johtuen keksejä ei meillä viime vuosina ole juuri tavattukaan.

Aikalailla askarruttaa juominen/syöminen leikkauksen jälkeen. Miltä se tuntuu ja mikä tekee siitä niin työlään? Ymmärrän, että vatsa ei yksinkertaisesti vedä, mutta onko siinä muutakin. Saisinko aiheesta kuvauksia?

Keijuli

Viesti kirjoittaja Elämä edessä Su Kesä 12, 2011 12:06 am

Hei Keijuli!
Tässäpä taas vain minun omia tuntemuksiani= en voi sanoa , että syöminen/juominen olisi työlästä, mutta tunnit tuntuvat loppuvan kesken vuorokaudesta. Juoda ja syödä ei oikein voi samaan aikaan, vaan pitää pitää taukoa molemmista. Kun kahden tunnin välein olisi syötävä, niin veden juomiseen ei tunnu jäävän riittävästi aikaa. Siksi lipitän sitä vähän väliä, että ehdin kuluttamaan vähintään 1,5 litraa ja näin helteellä ainakin 2 litraa päivässä. Syöminen tuntuu aivan entisenlaiselta, tulee vaan täydeksi pienestä määrästä! Smile
Elämä edessä
Elämä edessä

Viesti kirjoittaja saimaannorppa Su Kesä 12, 2011 2:49 am

Olen lukenut monesta paikasta että varsinkin juominen on ollut monella vaikeaa. Eikö leikk. jälkeen voi enää juoda nopeasti, jos on hirveä jano? Ja mitenkä ne hiilihapotetut juomat, minä kun en voi elää ilman vichyä....tämä askarruttaa enempi kuin syömispuoli.

saimaannorppa

Viesti kirjoittaja toukka79 Su Kesä 12, 2011 3:33 am

Mulla on nyt 6vkoa leikkauksesta ja pystyn juomaan tyhjään mahaan 2dl. Pillillä jos pikku hiljaa lipittää niin menee 3dl kenties Very Happy Kyllä 0,5l saa 30min menemään, mutta ei kannata mahaa turhaan venyttää tietty. Kyllä hiilihapollisiakin voi juoda, mutta "mukavasti" röyhtäyttää jonkin aikaa Very Happy
toukka79
toukka79

Viestien lukumäärä : 185
Registration date : 05.08.2010

Viesti kirjoittaja Bulla65 Su Kesä 12, 2011 3:57 am

Keijuli; mut leikattiin 24.5.11 eli uusi maha on vajaa kolme viikkoa vanha. Mun mielestä tämän tekee tässä alkuvaiheessa "työlääksi" se, että syömistä pitää tosiaan ajatella aivan eri tavalla kuin ennen. Aiemmin sitä periaatteessa vois mättää mitä tahansa sisäänsä ja katua sitten jälkeenpäin vaakalla jos lukemat olivat kasvaneet.
Nyt on aivan PAKKO miettiä, mitä voi syödä, mistä mahdollisesti saattaa tulla paha olo/vatsakipua/oksennus. On myös PAKKO syödä todella hitaasti ja pureksia todella hyvin, mitään kokkareita ei saa mahaan tässä vaiheessa vielä mennä. Mulla on ollut tähän mennessä yksi kova kipu/oksennuskohtaus, joka kesti viitisen tuntia, syytä en tiedä. Lisäksi on ollut nyt kolmannen viikon aikana pari kertaa sellainen ilmeisesti dumping -kohtaus, jolloin olen ilmeisesti syönyt liian nopeasti tai jotenkin sopimatonta ruokaa, koska tuossa rintakehässä/ylävatsassa on tuntunut todella epämiellyttävältä, sellaista ikävää kipuilua, joka menee kuitenkin melko pian ohi, mutta ei niitä kohtauksia kyllä todellakaan usein haluaisi kokea.

Onhan se näin alussa vähän työlästä/stressaavaa sekin, että pakostakin sitä joutuu miettimään tätä syömisasiaa, kaikki pitää kokeilla ruoka-aine kerrallaan, että sopiiko tuo ja tämä vai tuleeko siitä paha olo. Tylsää on myös, ettei tässä vaiheessa voi syödä vielä tuoreita vihanneksia, ainoastaan kypsennettyjä.

Tuo on myös totta mitä Elämä edessä sanoo, että juomisen kanssa on tekemistä, tulee väkisinkin juotua varmaan liian vähän - tunnit loppuvat päivässä kesken kun pitää syödä niin usein, ei voi tehdä enää siten kun aiemmin, että on vaikka puoli päivää syömättä ja sitten syö illalla senkin edestä. On pakko syödä tasaisesti pitkin päivää, että saa riittävästi energiaa ja ravintoaineita, muuten sitä tulee huonoon kuntoon ja sairastuu ties mihin ja sitten kun syö, pitää pitää kunnon paussi, että voi taas juoda jotakin - ruokailu ja juominen vaatii siis etukäteissuunnittelua.

Saimaannorppa, ainakaan minä en pysty juomaan enää tai ainakaan tässä vaiheessa nopeasti esim. vettä, kahvia tai mehua. Hiilihappojuomista en tiedä sanoa mitään, minä kun en ole oikein koskaan juonut mitään limuja tai vissyjä. Olen testannut, että pystyn juomaan aika vaivatta sellaisen pienen juomalasillisen (oliskohan siinä 2 dl) vettä maksimissaan kerrallaan, enempää ei mene.

Nää mun kokemukset ovat tosiaan alkuvaiheen kokemuksia, kyllähän tää varmasti helpottuu monin tavoin ajan kanssa kun oppii tietämään mikä itselleen sopii ja mikä ei. Ja pitää myös muistaa, että me kaikki olemme erilaisia tuntemuksiemme kanssa, nämä ovat mun kokemukset, jollakin toisella asiat voivat olla ihan eri tavalla :).

Bulla65
Bulla65

Viestien lukumäärä : 540
Ikä : 59
Registration date : 14.04.2010

Viesti kirjoittaja Keijuli Ti Kesä 21, 2011 1:00 pm

Suuri päivä on koittanut melko lyhyiden yöunien jälkeen. Mieli on rauhallinen, mutta samaa ei voi sanoa kropasta (verenpainetta en edes yritä mitata).
Vaaka oli kuitenkin suosiollinen - 11 kg.
On kuin olisi matkalle lähdössä: pyykit pesty, lakanat mankeloitu (vielä tänä aamuna) ja puhtaat vaihdettu.
Sairaalaan meno klo 10.30, joten kohta puoleen hyppäämme autoon.

Toivotamme teille kaikille oikein leppoisaa tiistaita!

Keijuli

Viesti kirjoittaja Sokerihiiri Ti Kesä 21, 2011 2:25 pm

Zemppiä leikkaukseen ja pikaista toipumista! flower flower
Sokerihiiri
Sokerihiiri

Viestien lukumäärä : 93
Registration date : 06.03.2011

Viesti kirjoittaja Bulla65 Ti Kesä 21, 2011 3:13 pm

Onnea matkaan - ja tavallaan sä lähdetkin matkalle flower . Tule kuitenkin pian takaisin ja kerro sitten kuulumisiasi kun jaksat.
Bulla65
Bulla65

Viestien lukumäärä : 540
Ikä : 59
Registration date : 14.04.2010

Viesti kirjoittaja Inka Ti Kesä 21, 2011 11:36 pm

Tsemppiä leikkaukseen. Mulla "matkalle lähtö" on heti juhannuksen jälkeen. Vielä on kaappi sekaisin.
Inka
Inka

Viestien lukumäärä : 142
Registration date : 10.06.2011

Viesti kirjoittaja Keijuli To Kesä 23, 2011 4:11 pm

Toimenpide oli tiistaina ja kotiin tulin eilen.
Tässä sitä uutta elämän opetellaan.

Keijuli

Viesti kirjoittaja saimaannorppa To Kesä 23, 2011 4:36 pm

Oma sleeve sujui kuulema ok, mutta kaasu-ähky oli valtava ja hartiapistos sietämätön. Onneksi oon jo kotona, vieläkin on kipuja, varsinkin syömisen ja etenkin juomien kanssa. Minä ent. vesijuoppa, yritän saada määrättyä 1,5 litraa täyteen, eilen ei menny kuin 8dl, kovan taistelun takana sein. Ruoka on n. 1 d annos velliä, jugurttia tai must,keiittoa, yö oli kipujen vuoksi vaikea. JOKA KERTA kun nielaisen satuu mahaan ja kivistää kuin kiviä pyöris seassa. kauanko tää kaasu-ähky kesänee, ja nesteiden juonti helpottaa? sleeve-leikautut pliis voitteko iinfota, ennen kuin epätoivo iskee...kipuälääkkeeksi sain panacod pore.En saa röyhtäistyä vaikka tarve ois suuri..mitenkähän se tapahtuu??

saimaannorppa

Viesti kirjoittaja hansu To Kesä 23, 2011 9:05 pm

Kokeile juomaksi jotain muuta kuin vettä. Minulla ainakin veden juonti aina ollut hankalinta. Kokeile piimää/maitoa/mehua. Vältä hiilihapollisia juomia. Ja laita ne poretabletit ajoissa liukenemaan. Se kuplinta maha-asteella pahentaa oloa. Itse sekoittelin lusikalla turhat kuplat kaikki pois.
hansu
hansu

Viestien lukumäärä : 784
Ikä : 49
Registration date : 09.08.2010

Viesti kirjoittaja Elämä edessä To Kesä 23, 2011 9:40 pm

Hei Keijuli!
Pikaista toipumista sinulle!!!! Very Happy
Elämä edessä
Elämä edessä

Viesti kirjoittaja Keijuli To Heinä 14, 2011 4:37 am

21.6.2011 leikattiin Tilkassa eli vähän yli kolme viikkoa olen tässä elellyt uuden virtaviivaisemman eväsreppuni kanssa. Tällä hetkellä on sellainen ole, että onko siitä tosiaan niin vähän aikaa. Olo on ollut kertakaikkiaan hyvä. Töihin menin viikko sitten. Olin järjestänyt vapaata pari viikkoa, mutta totta tosiaan olisin voinut mennä töihin jo viikonkin jälkeen.
Pieni työyhteisöni tietää mikä juttu on meneillään. Hokasin kättelyssä, että ns. kahviajalla ja lounaalla syön ja työ lomassa siemailen nesteitä aina, kun ennättää. Aina ei ns. ruoka-ajat pidä, silloin turvaudun esim. banaaniin tosin vaihdan senkin johonkin muuhun, kun ruokavalio vähitellen laajenee.
Syömisten kanssakaan ei ole ollut mitään ihmeellistä, lähes entisellä vauhdilla olen näitä pöperöitä naukkaillut tosin teelusikkoja käyttäen kuten esim. Lyltsu.
Herkällä korvalla olen kuitenkin itseäni kuunnellut ja ohjeita noudattanut. Vatsan toiminta on välillä tupannut olemaan vähän laiskanlaista, mutta oksentanut en ole kertaakaan enkä voinut muutenkaan pahoin.
Askel on entistä keveämpi. Ongelmainen yläselkäni on tosin aika ikävässä kunnossa. Vaivojen paheneminen saattaa johtua painopisteen muuttumisesta tai aktiivisuuden lisääntymisestä tai molemmista. Tunnen olevani energisempi kuin pitkään, pitkään aikaan. Mielestäni tämä aktivoituminen on muuttanut minun ja koko perheen elämää. Tosin väsymyksinkin tulee entistä voimallisemmin iltaisin, hyvä!
Verenpainelääkkeistä ja metformiinista olen luopunut.
Paino putosi ajalla 3.5.-21.6. 11 kg ja laikkauksen jälkeen 6 kg (=17 kg). Bmi 34,5.

Keijuli

Viesti kirjoittaja Sponsored content

Sponsored content

Takaisin alkuun

- Similar topics

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa