Mitä sanon lääkärille?
+7
Kelsius
skyline
Riski_iita
Wee2be
Haisuli
AnnukkaK
Vivu
11 posters
Sivu 1 / 1
Mitä sanon lääkärille?
Olen jo useamman vuoden halunnut leikkaukseen. Alunperin ajattelin tehdä sen yksityisesti, mutta pienituloinen kun olen en saa mitenkään tarvittavaa euromäärää kasaan. Julkiselle suuntaan nyt siis. Ongelmani on kuitenkin kamala ujous. Jos aloitan työterveyslääkärillä käymisellä... Mitä sanon kun soitan työterveyslaitokselle? Moi haluan ajan et voin saada lähetteen lihavuusleikkaukseen? Miten teidän puhelunne ovat menneet?
Ja kun olen paikalla, mitä sanon lääkärille?
Lähetteen saamisen jälkeen ei luulis ongelmia olevan, koska sitten ne näkee suoraan mihin olen tulossa...
Ja kun olen paikalla, mitä sanon lääkärille?
Lähetteen saamisen jälkeen ei luulis ongelmia olevan, koska sitten ne näkee suoraan mihin olen tulossa...
Vivu- Viestien lukumäärä : 17
Registration date : 27.04.2011
Vs: Mitä sanon lääkärille?
Minulla omalääkäri otti leikkauksen puheeksi. Tosi mukava lääkäri onkin, siellä on saanut käydä muilla asioilla ilman, että joka kerralla olisi jauhettu painosta, kun en aikaisemmin ollut valmis käsittelemään asiaa.
Jos itse lähtisin tekemään aloitetta: ehkä kannattaisi varata aikaa vaan, että "pitäisi varmaan puhua tuosta painosta / painonhallintavaihtoehtoja / tms". Voi olla, että henkilökunta suhtautuu nurjasti, jos potilaalla on diagnoosi ja hoito valmiiksi suunniteltuna ja kumileimasinta vaan hakemassa. Lääkärin vastaanotolla sitten voi alkaa puhua että jos voisi leikkaukseen päästä.
Riippuu ihan kamalasti lääkäristä. Mutta lääkärille kyllä pitää kehdata puhua niinkuin asiat on, vaikka ujostuttaisi.
Jos itse lähtisin tekemään aloitetta: ehkä kannattaisi varata aikaa vaan, että "pitäisi varmaan puhua tuosta painosta / painonhallintavaihtoehtoja / tms". Voi olla, että henkilökunta suhtautuu nurjasti, jos potilaalla on diagnoosi ja hoito valmiiksi suunniteltuna ja kumileimasinta vaan hakemassa. Lääkärin vastaanotolla sitten voi alkaa puhua että jos voisi leikkaukseen päästä.
Riippuu ihan kamalasti lääkäristä. Mutta lääkärille kyllä pitää kehdata puhua niinkuin asiat on, vaikka ujostuttaisi.
AnnukkaK- Viestien lukumäärä : 84
Registration date : 13.04.2011
^No ei mua se lääkäri niinkään, kyllä multa tulee sitten varmasti koko elämänkertakin välittömästi kunhan vaan saan ensin itteni paikalle. Enemmän jännittää se puhelu sinne ajanvaraukseen. Tiedän, että se on aika turhaa, mutta mua jännittää vaikka soittaisin sairastapauksenkin vuoksi. Jostain syystä puhelin on melkein jännempää kuin kasvokkain... Tiedä sitten miksi.
Ja muokkauksena vielä, että minä en edes tiedä kuka omalääkärini on. Joka kerta työterveyskäynneillä on ollu eri ihminen, välillä lääkäri, välillä sairaanhoitaja ja terveyskeskuksessa en ole Helsingissä asuessani käynyt kertaakaan. Jos ongelma on ollut isompi, olen aina käynyt yksityisellä. Olen kuitenkin aika terve ja sairastan harvoin (ja silloinkin perus flunssaa jne).
Ja muokkauksena vielä, että minä en edes tiedä kuka omalääkärini on. Joka kerta työterveyskäynneillä on ollu eri ihminen, välillä lääkäri, välillä sairaanhoitaja ja terveyskeskuksessa en ole Helsingissä asuessani käynyt kertaakaan. Jos ongelma on ollut isompi, olen aina käynyt yksityisellä. Olen kuitenkin aika terve ja sairastan harvoin (ja silloinkin perus flunssaa jne).
Onneksi meidän työterveysasemalla sai ajan varattua netistä, eikä tarvinnut soittaa kenellekään! Itse olen ajan varannut ensi perjantaille, aikeina juuri sama asia kuin sinulla.
Huomenna luuri reippaasti käteen, ja sano sinne vaikka että henkilökohtaisesta asiasta haluaisit lääkärin kanssa jutella, jos se nyt syytä kyseleekään! Tsemppiä!
Huomenna luuri reippaasti käteen, ja sano sinne vaikka että henkilökohtaisesta asiasta haluaisit lääkärin kanssa jutella, jos se nyt syytä kyseleekään! Tsemppiä!
Haisuli- Viestien lukumäärä : 21
Ikä : 47
Registration date : 24.04.2011
Mä soitin ja vuodatin samantien melkein kyynelissä koko kurjan tarinani.. sanoin, että olen väsynyt yrittämään itse ilman apuja painonhallintaa ja haluan tavata tohtorin, jotta saan apuja siihen.. ei kannata miettiä liikoja, rohkeasti vaan
No huh, nyt sain soitettua. Eihän ne ollu siellä edes kiinnostuneita mikä mun asiani oli. Mutta nyt tosiaan 10.5. on aika työterveyslaitokselle. Sain juuri eilen kuulla, että minulla on todennäköisesti myös nivelreuma (100% varmuuden saan vasta noin kuukauden päästä kun verikokeiden tulokset tulevat). Onhan se kivaa olla 22-vuotias ja tuntea itsensä 72-vuotiaaksi... No ainakin on yksi syy lisää laihtua.
Juuri noin, Hyvä Hyvä!! Vastaanotossa ei tarvitse kertoa mikä on käynnin syy! Tästä se sitten lähtee.
Ja tsemppistä lääkäriin, ja toivotaan että reuman kanssa ei tule isoja ongelmia, nykyään kun hoidot on tosi hyviä siinäkin
Ja tsemppistä lääkäriin, ja toivotaan että reuman kanssa ei tule isoja ongelmia, nykyään kun hoidot on tosi hyviä siinäkin
Riski_iita- Viestien lukumäärä : 188
Registration date : 29.06.2010
Minäkin sain tänään lyllerrettyä itseni kanssa sinne työterveyslääkärille. Heti esittäytymisen ja tuoliin istahtamisen (reisisitä teki tiukkaa mahtua siihen käsinojien väliin! ) jälkeen paukautin asiani; "Haluan päästä lihavuusleikkaukseen". Siinä sitten käytiin melko normaalit asiat läpi, ja hän laittoi lähetteen eteenpäin. Nyt on tyytyväinen olo ja jännittää, milloin lähete mahtaa saapua...
Haisuli- Viestien lukumäärä : 21
Ikä : 47
Registration date : 24.04.2011
Siis millä perusteella sinne leikkaukseen pääsee?
Jos menee yksityiselle ja sanoo vaan että haluan laihdutusleikkaukseen niin mitäs sitten tapahtuu?
"Leikkauksen tarve" kyllä näkyy päällepäinkin,mutta...
Kuinka helppo sinne on päästä vai yksityisellä pääsee ns. kaikki?
Vai pitääkö siellä jaaritella ensin että kuinka kovasti on yrittänyt?
Jos menee yksityiselle ja sanoo vaan että haluan laihdutusleikkaukseen niin mitäs sitten tapahtuu?
"Leikkauksen tarve" kyllä näkyy päällepäinkin,mutta...
Kuinka helppo sinne on päästä vai yksityisellä pääsee ns. kaikki?
Vai pitääkö siellä jaaritella ensin että kuinka kovasti on yrittänyt?
skyline- Viestien lukumäärä : 1
Registration date : 11.05.2011
" ja hän laittoi lähetteen eteenpäin. Nyt on tyytyväinen olo ja jännittää, milloin lähete mahtaa saapua..."
Hyvä homma. Minulla meni pyynnöstä (kesästä 2009) hemikuuhun 2011, ei noin puolitoista vuotta.
Ainakin PÄKS:issä on useita käyntejä rav.terapeutilla, lääkärillä ja kirurgilla. Sekä useita verikokeita ym. Sekä testejä, mm. ettei ole mm. bulimiaa tai alkoholismia (alkoholin suurkulutusta). Sekä ENE-dieetti ennen leikkausta.
Seula on ymmärrettävistä syistä tiukka. Eli että tulos olisi pysyvä laihtuminen, ettei yhteiskunnan varoja menisi hukkaan. Ja ettei operaatio ole vaaraksi terveydelle (=kunto kestää leikkauksen).
Tuossa ajassa kerkiää miettiä leikkausta, ja sen jälkeistä elämää, (lähinnä syömistä ) kyllä riittävästi. Se on tärkeää, koska muutosta ei voi palauttaa.
Eiköhän oma pyyntö, ja BMI yli 40, ole riittävät syyt leikkaukselle. Tai BMI yli 35, ja joku liitännäissairaus. Olen jostain lukenut, rajoja oltaisiin nostamassa. Mutta voi olla huhua.
Hyvä homma. Minulla meni pyynnöstä (kesästä 2009) hemikuuhun 2011, ei noin puolitoista vuotta.
Ainakin PÄKS:issä on useita käyntejä rav.terapeutilla, lääkärillä ja kirurgilla. Sekä useita verikokeita ym. Sekä testejä, mm. ettei ole mm. bulimiaa tai alkoholismia (alkoholin suurkulutusta). Sekä ENE-dieetti ennen leikkausta.
Seula on ymmärrettävistä syistä tiukka. Eli että tulos olisi pysyvä laihtuminen, ettei yhteiskunnan varoja menisi hukkaan. Ja ettei operaatio ole vaaraksi terveydelle (=kunto kestää leikkauksen).
Tuossa ajassa kerkiää miettiä leikkausta, ja sen jälkeistä elämää, (lähinnä syömistä ) kyllä riittävästi. Se on tärkeää, koska muutosta ei voi palauttaa.
Eiköhän oma pyyntö, ja BMI yli 40, ole riittävät syyt leikkaukselle. Tai BMI yli 35, ja joku liitännäissairaus. Olen jostain lukenut, rajoja oltaisiin nostamassa. Mutta voi olla huhua.
Viimeinen muokkaaja, Kelsius pvm Su Toukokuu 22, 2011 11:27 pm, muokattu 2 kertaa
Kelsius- Viestien lukumäärä : 83
Registration date : 14.01.2011
Kävin eilen siellä lääkärissä Minusta otettiin verikokeet (kolesterolit, hemoglobiinit, maksa-arvot, kilpirauhasarvot jne) ja mitattiin verenpaine. Kaikki oli hyvät, missään ei ollu vikaa. Verenpainekin kuulemma erittäin hyvä, vaikka minä itse luulin että mulla menee verenpaineet katosta läpi kun mulla on niin stressaava työ. Lääkäri laittoi lähetteen Peijakseen, joten odotellaan että pääsen sinne.
Mut meni tosi hyvin. Hieman meinasi lääkärissä pelottaa kun lääkäri oli nuori, hoikka ja kaunis blondi... Hän oli onneksi tosi asiallinen eikä vaikuttanut lainkaan kiusalliselta eikä kyseenalaistanut haluani päästä leikkaukseen.
En voi oikein vieläkään uskoa, että tää asia on oikeesti lähtenyt eteenpäin!
Mut meni tosi hyvin. Hieman meinasi lääkärissä pelottaa kun lääkäri oli nuori, hoikka ja kaunis blondi... Hän oli onneksi tosi asiallinen eikä vaikuttanut lainkaan kiusalliselta eikä kyseenalaistanut haluani päästä leikkaukseen.
En voi oikein vieläkään uskoa, että tää asia on oikeesti lähtenyt eteenpäin!
.
Viimeinen muokkaaja, Tanlittan pvm Ke Elo 15, 2012 6:29 pm, muokattu 1 kertaa
Tanlittan- Viestien lukumäärä : 3
Registration date : 11.02.2011
Heippa.
Itse just olen ajatellut että tilaan ensiviikolle ajan työterveyslääkärille, mutta kun olen kans aika ujo enkä osaa puhua lääkärille ilman että alkaa punastuttamaan ja hermostuttamaan, mutta onneksi sen ajan voi tilata netistä (jee ) =)
Mutta olen sitä miettinyt että jos saan lähetteen terveystalon työterveys lääkäriltä niin laittaako se mut kokeisiin yms. tuonne kunnalliselle puolelle? ja sitten entä ne maksut, mitä joudun itse maksamaan? koko leikkauksen ja muut kokeet yms vai mitä?
ANTEEKSI kun kysyn näin tyhmiä mutta kun en tiiä ja haluausin kovasti tietää ettei tule sitten yllätyksenä kaikki nuo jutut ja maksut yms..
Ja kävin tänään ravitsemusterapeutilla jolle yritin kertoa asiasta, että haluaisin sinne leikkaukseen niin se ei kommentoinut asiaa mitenkään, sama kun en olisi mitään sanonutkaan =( harmittaa tuollaiset!
Ja kuukausi sitten alkoi raivostuttamaan kun yritin tilata kunnalliseen lääkäriin aikaa että puhuisin lääkärin kanssa laihdutusleikkaksesta niin hoitaja puhelimessa sanoi että: "Kuule en mä sulle aikaa anna lääkärille TUON takia, koska meillä on näitä OIKEASTI SAIRAITAKIN!" Siis oliko oikeesti vähä törkeästi sanottu. sanoin takasin vaan että selvä ja heippa!
Noh sellaista se on välillä.. Pitää yrittää ymmärtää!
Mutta kiitos kaikille jotka vastaa nuihin mun kysymyksiin ja lukee mun tyhmiä avautumisia, mutta en oikeen pysty puhumaan kellekkään näitä niin tänne voi onneksi kirjoittaa niitä <3
Itse just olen ajatellut että tilaan ensiviikolle ajan työterveyslääkärille, mutta kun olen kans aika ujo enkä osaa puhua lääkärille ilman että alkaa punastuttamaan ja hermostuttamaan, mutta onneksi sen ajan voi tilata netistä (jee ) =)
Mutta olen sitä miettinyt että jos saan lähetteen terveystalon työterveys lääkäriltä niin laittaako se mut kokeisiin yms. tuonne kunnalliselle puolelle? ja sitten entä ne maksut, mitä joudun itse maksamaan? koko leikkauksen ja muut kokeet yms vai mitä?
ANTEEKSI kun kysyn näin tyhmiä mutta kun en tiiä ja haluausin kovasti tietää ettei tule sitten yllätyksenä kaikki nuo jutut ja maksut yms..
Ja kävin tänään ravitsemusterapeutilla jolle yritin kertoa asiasta, että haluaisin sinne leikkaukseen niin se ei kommentoinut asiaa mitenkään, sama kun en olisi mitään sanonutkaan =( harmittaa tuollaiset!
Ja kuukausi sitten alkoi raivostuttamaan kun yritin tilata kunnalliseen lääkäriin aikaa että puhuisin lääkärin kanssa laihdutusleikkaksesta niin hoitaja puhelimessa sanoi että: "Kuule en mä sulle aikaa anna lääkärille TUON takia, koska meillä on näitä OIKEASTI SAIRAITAKIN!" Siis oliko oikeesti vähä törkeästi sanottu. sanoin takasin vaan että selvä ja heippa!
Noh sellaista se on välillä.. Pitää yrittää ymmärtää!
Mutta kiitos kaikille jotka vastaa nuihin mun kysymyksiin ja lukee mun tyhmiä avautumisia, mutta en oikeen pysty puhumaan kellekkään näitä niin tänne voi onneksi kirjoittaa niitä <3
jepezuli- Viestien lukumäärä : 1
Registration date : 20.05.2011
Hei. Hienoa mahtavaa, kun olette rohkaistuneet varaamaan lääkäriaikaa.
Itse varasin (yksityiseltä) Lääkäritalolta ajan lääkärille, joka leikkaa tämän alueen potilaita Vaasassa.
Hän teki lähetteen keskussairaalan sisätaudeille (kunnallista). Sisätaudit ja muut on kunnallista
maksupolitiikkaa. Myös leikkaus (päiväkirurgia n 85 €/vrk).
Vauhdittaakseni leikkaukseen pääsyä kävin Lääkäritalolla tähystyksessä n. 200 € ja ultrassa n. 170 €. Molemmista vähennetään vielä Kelan osuus. Keskussairaalassa tähystykseen pääsy kestää.
Nyt sitten ollaan jo aika loppusuoralla. Ma menen ensikäynnille Vaasaan ja leikkaus 12 päivän päästä.
Itse varasin (yksityiseltä) Lääkäritalolta ajan lääkärille, joka leikkaa tämän alueen potilaita Vaasassa.
Hän teki lähetteen keskussairaalan sisätaudeille (kunnallista). Sisätaudit ja muut on kunnallista
maksupolitiikkaa. Myös leikkaus (päiväkirurgia n 85 €/vrk).
Vauhdittaakseni leikkaukseen pääsyä kävin Lääkäritalolla tähystyksessä n. 200 € ja ultrassa n. 170 €. Molemmista vähennetään vielä Kelan osuus. Keskussairaalassa tähystykseen pääsy kestää.
Nyt sitten ollaan jo aika loppusuoralla. Ma menen ensikäynnille Vaasaan ja leikkaus 12 päivän päästä.
sateenkaarenpäässä- Viestien lukumäärä : 214
Registration date : 26.07.2010
jepezuli: "mutta en oikeen pysty puhumaan kellekkään näitä niin tänne voi onneksi kirjoittaa niitä"
Kokeile antaa kirjottamasi toive lääkärille tai terapeutille tms. Monet tulevat ymmärretyksi paremmin kirjoituksen kuin puheen kautta. Minä esimerkiksi valmistauduin haastatteluihin mm. tekemällä kaavion lihomis-laihtumishistoriastani ja kirjoittamalla "edut ja haitat" -luettelon.
Ja kannattaa minusta olla suora ja vilpitön, kun jotain kysytään. Leikkaus tehdään kyllä, jos ammatti-ihmiset katsovat sen hyväksi. Fusku tulee omaan nilkkaan: omasta terveydestä on kuitenkin kyse.
Kokeile antaa kirjottamasi toive lääkärille tai terapeutille tms. Monet tulevat ymmärretyksi paremmin kirjoituksen kuin puheen kautta. Minä esimerkiksi valmistauduin haastatteluihin mm. tekemällä kaavion lihomis-laihtumishistoriastani ja kirjoittamalla "edut ja haitat" -luettelon.
Ja kannattaa minusta olla suora ja vilpitön, kun jotain kysytään. Leikkaus tehdään kyllä, jos ammatti-ihmiset katsovat sen hyväksi. Fusku tulee omaan nilkkaan: omasta terveydestä on kuitenkin kyse.
Kelsius- Viestien lukumäärä : 83
Registration date : 14.01.2011
Hei kaikille, jotka pohditte leikkaukseen menoa!
Rohkeasti vaan esittämään omaa asiaa. Ei tarvitse pelätä, että on pakko sitten mennä jos pelkää aivan hirmuisesti. Se vaan kertoo, että ei ole itse prosessoinut päässään vielä asiaa tarpeeksi! Kun täällä palstalla vaihtaa mielipiteitä ja lukee toisten kertomuksia, asiasta innostuu vielä enemmän ja kokee sen hyväksi. Niin kävi minulle, mutta jokaisella on oma polkunsa!
Rohkeasti vaan esittämään omaa asiaa. Ei tarvitse pelätä, että on pakko sitten mennä jos pelkää aivan hirmuisesti. Se vaan kertoo, että ei ole itse prosessoinut päässään vielä asiaa tarpeeksi! Kun täällä palstalla vaihtaa mielipiteitä ja lukee toisten kertomuksia, asiasta innostuu vielä enemmän ja kokee sen hyväksi. Niin kävi minulle, mutta jokaisella on oma polkunsa!
Elämä edessä- Viestien lukumäärä : 883
Ikä : 70
Registration date : 01.11.2009
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa