Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Kysymykset

+37
Mantaliini
HyeeNa!
Orkidea
Sabiinax
punkeroinen
Dundun
Fisu
miimi
mobjaa
Sokerihiiri
Rullukka
Seijukka
Paloma
kissus nytkö jo
Laihduttava
mamma
fysca
bulleriina
Bulla65
Poutapilvi
sateenkaarenpäässä
ritu
hylje
turkutuulia
2FatToFly
Kimby
MRA123
muuminmamman4
SofiaDorotea45
haaho
Heluna
Öme1955
tigertytto
tipo57
Annelie
Pikkumyy
Admin
41 posters

Sivu 2 / 3 Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Siirry alas

Kysymykset - Sivu 2 Empty Vs: Kysymykset

Viesti kirjoittaja Kimby Ke Kesä 16, 2010 6:22 am

Ainakin kaikki Peijaksessa leikatut käy läpi spirometrian. Mun ymmärtääkseni se liittyy yleisesti hengityselinten kunnon tarkastukseen ja hapetukseen toimintaan joka on ihan yleistärkeä juttu minkä tahansa nukutuksen jälkeen. Samoin sydänfilmi saman syyn takia. Ei siis mun käsittääkseni liity erityisesti juuri tämän tyyppiseen leikkaukseen vaan enemmänkin yleisanestesiologispoliittinen jutska.
Kimby
Kimby

Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 52
Registration date : 28.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Kysymykset - Sivu 2 Empty Vs: Kysymykset

Viesti kirjoittaja MRA123 Ke Kesä 16, 2010 5:19 pm

Minut määrättiin myös spirometriaan sen jälkeen kun lääkäri kysyi että onko taipumusta kuorsata....
Nukutuksen riskeihin tuntuu liittyvän, ainakin minä sellaisen kuvan asiasta sain.
MRA123
MRA123

Viestien lukumäärä : 595
Ikä : 52
Paikkakunta : Lempäälä
Registration date : 29.09.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Kysymykset - Sivu 2 Empty Vs: Kysymykset

Viesti kirjoittaja 2FatToFly Ke Kesä 16, 2010 7:49 pm

OK, hyvä tietää. Kiitoksia

2FatToFly

Viestien lukumäärä : 234
Paikkakunta : suomenmaa
Registration date : 09.06.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Kysymykset - Sivu 2 Empty hiilari- ja kalorimääristä

Viesti kirjoittaja 2FatToFly Ke Kesä 16, 2010 11:41 pm

Onko netissä mahdollisesti suomenkielistä listaa tms josta blondimpikin voisi laskea kuinka paljon eri ruoka-aineet sisältävät kaloreita ja hiilareita? sunnattoman kiitollinen olisin jos jollain olisi linkkiä laittaa, pää käy niin tyhjää ettei itse kykene KVG millään.

2FatToFly

Viestien lukumäärä : 234
Paikkakunta : suomenmaa
Registration date : 09.06.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Kysymykset - Sivu 2 Empty Vs: Kysymykset

Viesti kirjoittaja MRA123 Ke Kesä 16, 2010 11:46 pm

www.kalorilaskuri.fi

aika hyvä paikka. Jos liittyy (tekstarilla) saa vielä paremmat palvelut mutta ilmankin näkee noi määrät. Myös hiilarit.
MRA123
MRA123

Viestien lukumäärä : 595
Ikä : 52
Paikkakunta : Lempäälä
Registration date : 29.09.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Kysymykset - Sivu 2 Empty Vs: Kysymykset

Viesti kirjoittaja turkutuulia To Kesä 17, 2010 6:01 am

www.fineli.fi on myös ihan hyvä paikka. En ole vieraillut tolla edellisessä viestissä mainitulla sivustolla mutta finelistä ainakin löytyy myös vitamiini-, hivenaine yms. tiedot. Itekin just siellä surffailin kun pitäis löytää rautaa jostain; Hb on vähän huono....

turkutuulia

Viestien lukumäärä : 154
Paikkakunta : turku
Registration date : 20.10.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Kysymykset - Sivu 2 Empty Vs: Kysymykset

Viesti kirjoittaja 2FatToFly Ma Kesä 21, 2010 4:49 pm

Nyt kuulkaas ahistaa! Mulla on paino jämähtänyt tuohon 118,9 jo pariksi viikoksi. Syön niukka energistä ruokaa, en pusseja. Liikun sen saman kuin kokoajan, enempää en tällä hetkellä ehdi lasten takia.

Millä, oi millä saan taas painon laskuun, kun reilusti olisi pudotettavaa ennen seuraavaa lääkärikäyntiä? Muutma kilo lähti ja sitten tuli takaisin. Byääh!

Uskallanko alkaa pussikuurille, kun noita labroja tarkkailevat? Mitä lisä vitamiineja pitäisi ottaa, ettei arvot heittäisi härän pyllyä?

Jokseenkaan ei pussit kiinnosta ja pelkäänkin sitä valtavaa näläntunnetta joka saattaa aluksi olla.

Auttakee hyvät ihmiset!

2FatToFly

Viestien lukumäärä : 234
Paikkakunta : suomenmaa
Registration date : 09.06.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Kysymykset - Sivu 2 Empty Vs: Kysymykset

Viesti kirjoittaja muuminmamman4 La Heinä 24, 2010 1:25 pm

Heippa!
Nyt mun on ihan pakko kysyä teiltä jo leikatuilta!? Kuinka kauan aikaa sitten teidän leikkas tehtiin ja onko kaikki OK? Syy kysymykseen on se että olen kuullut niin paljon huonoa kyseisestä leikkauksesta ja minähän olen sinne itsekkin menossa! Mutta sitten kuulen jotain huonoa ja alan pelkäämään kahta kauheemmin! Sen mitä nyt olen kuullut on että se on kuulemma tavallista että suoleen tulee tukos tai kuolio? Sitä sairastuu vakavasti tai jopa kuolee vitaminin puutteeseen JOPA 10 vuotta leikkauksen jölkeen!? Ja isoin ? oli että moni gastric bypass potilas kuulemma kuolee 14 vuoden sisällä leikkauksesta! (komplikaatioihin?) Itse aivan kauhistelen näitä "tietoja"!! Onkohan niissä mitään perää?
muuminmamman4
muuminmamman4

Viestien lukumäärä : 307
Ikä : 48
Paikkakunta : Helsinki
Registration date : 18.03.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Kysymykset - Sivu 2 Empty Vs: Kysymykset

Viesti kirjoittaja hylje La Heinä 24, 2010 3:30 pm

hei muumimamma,
vastaisin että ei ole ja on.
ja kannattaa aina kerätä tietoa per leikkaus tai operatio, ihmiset yksilöitä missä kunnossa mitö muita sairauksia mahdollisesti jo ennen leikausta jne.

tapoja kun suomesskin niin monia eli lähinnä neljä tulee heti meileen ja maailmalla vielä muitakin.
kovin ja eniten ihmisen normaaliin toimintaan ravinnon kulkuun vaikuttaa GBP,
ja sitten onkin nämä ruoan määrää rajoittavat jutut panta , pip-pallo ja sleeveleikkaus.

että kannattaa miettiä mikä itselle soveltuu parhaiten jne.
tsemppiä valintaan mietintään , se on meidän jokaisen oma.

ja aurinkoista loppukesää !


Viimeinen muokkaaja, hylje pvm Su Heinä 25, 2010 9:28 pm, muokattu 1 kertaa
hylje
hylje

Viestien lukumäärä : 185
Ikä : 61
Paikkakunta : Turku
Registration date : 04.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Kysymykset - Sivu 2 Empty Vs: Kysymykset

Viesti kirjoittaja ritu La Heinä 24, 2010 4:59 pm

Moi Muuminmamman

Kaikkiin leikkauksiin kuuluu riskit myös kuoleman riski, mutta onhan vatsanalueen syöpä leikkauksia tehty iät ja ajat toiset siitä selvinneet ja toiset eivät ja sehän on totta että imeytymis häiriöt tulee ainakin GBP leikkauksen seurauksena mutta varmaan niiden kanssa selviää ja voi elää normaalia elämää kun kiinnittää tarpeeksi huomiota siihen mitä syö ja seuraa veriarvojaan.
Minut leikattiin Marraskuussa -09 nyt voin olosuhteisiin nähden hyvin mutta mullahan toi alku oli tosi hankalaa kun sain vakavan komplikaation leikkauksen jälkeen mutta onneksi kirurkit olivat nopeampia kuin kuolema ja selvisin kahden avona tehdyn korjausleikkauksen jälkeen takaisin elämään.
Minun mielipiteeni on että liian heppoisin perustein ei pitäisi mennä ollenkaan laihdutusleikkaukseen vaan yrittää niinsanotuilla normaaleilla konsteilla päästä läskeistään eroon ja varmasti se onnistuu jos BMI on vain vähän yli 35 eikä muuta leikkaukseen tarvittavia liitännäis sairauksia ole.
Onnea päätöksen tekoon.

ritu

Viestien lukumäärä : 433
Paikkakunta : Savo
Registration date : 17.09.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Kysymykset - Sivu 2 Empty Vs: Kysymykset

Viesti kirjoittaja sateenkaarenpäässä Ma Elo 02, 2010 3:51 am

Miten menetellään, kun minulla on monia lääkkeitä 7 isoa tabl 2 krt/pvä ja pitäisi nesteytyksillä ja pienillä ravinnoilla olla? Lääkkeiden ottaminen on aina vaatinut 2 lasillista vettä aamuin illoin.
sateenkaarenpäässä
sateenkaarenpäässä

Viestien lukumäärä : 214
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Registration date : 26.07.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Kysymykset - Sivu 2 Empty Vs: Kysymykset

Viesti kirjoittaja muuminmamman4 Pe Elo 20, 2010 1:03 pm

Tämä on alkanut mua vaivaamaan! Mitä tapahtuu niille suolille ja mahalaukun pätkälle jotka jäävät vähän niinkuin "lillumaan" sinne tyhjänä? Olen saanut aikamoisen kauhukuva että ne voi tulehtua erittäin pahasti?! Tai kävin siellä Ruotsin VIKTOP sivuilla lukemassa kun jollakin naisella oli ollut nestettä lähemmäs 2-3 litraa juuri siinä vanhassa mahalaukussa! Ja yksi mies on nyt ollut sairaalassa 16kk??!! kun on tullut niin kovia komplikaatioita leikkauksesta? Ja se joka on alkanut nyt kauhistuttaa on se että kaikki joilla nämä pahat komplikaatiot on tullut niin ne tulee 2-4 viikkoa leikkauksen JÄLKEEN??!! Nyt mua alko pelottaa vieläkin enemmän (miten se voi olla mahdollista :D ) No olisin kiitolliinen jos joku osais vastata mun kysymykseen =)
muuminmamman4
muuminmamman4

Viestien lukumäärä : 307
Ikä : 48
Paikkakunta : Helsinki
Registration date : 18.03.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Kysymykset - Sivu 2 Empty Vs: Kysymykset

Viesti kirjoittaja ritu Pe Elo 20, 2010 3:04 pm

Mulla on kokemusta tuonne lillumaan jääneeseen mahaan ja suoleen jäävästä nesteestä kun leikkauksen jälkeen Y-liitos ei toiminut niin sinne ylijäämä maha-suoli osaan kertyi 4-5L ruuansulatus nestettä (olin aika kipeä), minut leikattiin uudelleen 10 päivän päästä yöllä kiireellisenä (oli vaara että saumat repeää) uudelleen ja korjattiin tuo Y-sauma ja kun aamulla ultrattiin niin huomattiin ettei se vieläkään toiminut ja vietiin kiireen vilkkaan uudelleen leikkuriin jossa uudessa avoleikkauksessa (toisessa 14h aikana) siihen tynkämahalaukkuun asetettiin Pezzer letku jonka kautta haima-sappi neste tuli dreenipussiin kaksiviikkoa noin 1.3L/PV jonka jälkeen letkut poistettiin ja pääsin kotiin toipumaan.
Onneksi minun kohdallani kirurkit olivat nopeampia kuin Pyhäpietari mutta nämähän ovat harvinaisia komplikaatioita ja ei niitä kannata pelätä ja jos niitä tulee niin niistäkin selvitään kun hakeutuu tarpeeksi ajoissa leikanneeseen yliopistosairaalaan tutkittavaksi.
En halua kokemuksillani ketään pelotella mutta näistäkin pitäisi keskustella ja ottaa huomioon että kaikkea voi sattua mutta asioilla on tapana järjestyä tavalla tai toisella, ja itse menisin uudelleen leikkaukseen vaikka sama tie olisi kuljettavana.

ritu

Viestien lukumäärä : 433
Paikkakunta : Savo
Registration date : 17.09.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Kysymykset - Sivu 2 Empty Vs: Kysymykset

Viesti kirjoittaja sateenkaarenpäässä Ke Elo 25, 2010 6:12 am

Monivitamiinit ja hivenaineet? Mitä näitä joutuu syömään sitten leikkauksen jälkeen koko "lopun elämän ajan". Onko jollakin hintatietoa, kannattaako ja mitä kannattaa ostaa Viron puolelta? Onko Nutrifastit yms. siellä halvempia?
sateenkaarenpäässä
sateenkaarenpäässä

Viestien lukumäärä : 214
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Registration date : 26.07.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Kysymykset - Sivu 2 Empty Vs: Kysymykset

Viesti kirjoittaja Poutapilvi Ke Elo 25, 2010 6:15 pm

Multivita Plus on hinnaltaan 20,10 (apteekit saavat itse ne hinnoitella eli eroja voi olla) ja paketissa 200 tabl eli reilun puolen vuoden satsi. Jos Somacia joutuu syömää vielä 3kk jälkeen hinta on 100 kpl 4,72 tai 6,59€ riippuen voimakkuudesta eli vuoden annos 35-50€. Yhteensä maksaa siis alle 100€ vitamiinit ja Somacit vuodessa. Ja varmasti saa Tallinasta halvemmalla. Itse olen Jenkeistä tuonnut monivitamiineja (tehokkaampia kuin täällä myytävät) ja siellä maksaa 180kpl purkki 5-6€.
Poutapilvi
Poutapilvi

Viestien lukumäärä : 807
Paikkakunta : Pääkaupunkiseutu
Registration date : 24.02.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Kysymykset - Sivu 2 Empty Vs: Kysymykset

Viesti kirjoittaja Bulla65 Ke Elo 25, 2010 6:21 pm

Sen verran vaan tuohon vitamiinikeskusteluun, että ei ole mitään mieltä syödä Suomen ulkopuolelta saatavia "tehokkaampia monivitamiineja", sillä vitamiinien yliannostuksesta ei ole mitään hyötyä, pikemminkin haittaa. Esim. Multivitassa on juuri sellaiset määrät kutakin vitamiinia, mitä tarvitaan. Voihan se "tehokkaamman vitamiinitabletin" tietysti vaikka puolittaa, jos ovat niin vahvoja, ja syödä sitten vain puolikkaan tabletin päivässä.
Bulla65
Bulla65

Viestien lukumäärä : 540
Ikä : 58
Paikkakunta : Suomi
Registration date : 14.04.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Kysymykset - Sivu 2 Empty Vs: Kysymykset

Viesti kirjoittaja Poutapilvi Ke Elo 25, 2010 7:06 pm

Suomessa on kansainvälisestikkin mitattuna vitamiinisuositukset olleet kovin alakantissa ja mm. D-vitamiinin määrää on vuosien varrella nostettu. Eli ei ne "tehokkaammat" mitenkään paha asia ole vaan ovat vain kunkin maan suositusten mukaan tehdyt. Olen itse jutellut useamman suomalaisen ravitsemusterapeutin ja parin vitamiinivalmistajan kanssa ja heidän näkemyksensä on kanssa ollut, että maailmalla ehkä "paremmat" suositukset, mutta näillä mennään toistaiseksi.

Leikkauksen jälkeen vaan, kun monilla imeytyminenkin on heikompaa, niin kannattaa katsoa minkä valmisteen valitsee ja mitä muuta syö ettei pääse puutoksia syntymään.
Poutapilvi
Poutapilvi

Viestien lukumäärä : 807
Paikkakunta : Pääkaupunkiseutu
Registration date : 24.02.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Kysymykset - Sivu 2 Empty Vs: Kysymykset

Viesti kirjoittaja ritu Ke Elo 25, 2010 11:49 pm

Kaikille leikatuille ei tuota Somacia jostainsyystä kirjoiteta vaan heille määrätään Nexium, mullakin oli nexium 40mg jota kela ei enää korvaa ja 100kpl maksaa 147.59€ mutta onneksi oma lääkäri vaihtoi reseptin nexium 20mg/2xpv ja käski ottaa aamulla tuon kaksi tabua jonka kela korvaa ja niitä 200 maksaa 118€ josta apteekista saa korvauksen ja kun lääke katto on täynnä niin toi 3kk satsi maksaa vaan1.5€ samoin kaikesta vitamiineista ja kalkeista saa kelakorvauksen niin tuo leikatun lääkekustannus ei vuodessa mitenkään korkeaksi kohoa.

ritu

Viestien lukumäärä : 433
Paikkakunta : Savo
Registration date : 17.09.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Kysymykset - Sivu 2 Empty Vs: Kysymykset

Viesti kirjoittaja bulleriina To Elo 26, 2010 12:06 am

Mulle ei määrätty mitään happolääkettä leikkauksen (GBP) jälkeen enkä kyllä ole osannut kaivatakaan.

Ennen leikkausta närästi joskus (löytyikin pieni palleatyrä), mutta nykyisin ei enää ollenkaan.

Että näin Lahdessa... erilaisia ovat tavat.

bulleriina

Viestien lukumäärä : 182
Paikkakunta : Kouvola
Registration date : 09.04.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Kysymykset - Sivu 2 Empty Vs: Kysymykset

Viesti kirjoittaja fysca Ma Elo 30, 2010 6:56 pm

Kirjoittaja: fysca

Voisiko joku, jolle on tehty GBP-leikkaus avoleikkauksena, kertoa kokemuksiaan leikkauksen jälkeisestä elämästä. Itselleni tehdään sellainen lokakuulla edellisistä leikkauksista aiheutuneiden kiinnikkeiden vuoksi.

fysca

Viestien lukumäärä : 1
Paikkakunta : Laihia
Registration date : 30.10.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Kysymykset - Sivu 2 Empty Vs: Kysymykset

Viesti kirjoittaja mamma Ke Syys 29, 2010 11:46 pm

Moi
Onko totta ,että olette päässeet leikkaukseen jopa puolessa vuodessa kun seuraan noita teidän aikatauluja? Minulle sanottiin ,että Keski-pohjanmaan keskussairaalasssa aikoja ruetaan jakamaan vasta 6kk:n jälkeen ja sittenki voi ensimmäisen käynnin aika voi mennä taas 6:n kk:den päähän.Eli terveyskeskuslääkärin lähetteestä 1ja puoli vuotta,uskomatonta.

mamma

Viestien lukumäärä : 6
Paikkakunta : keski-pohjanmaa
Registration date : 25.03.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Kysymykset - Sivu 2 Empty Vs: Kysymykset

Viesti kirjoittaja MRA123 To Syys 30, 2010 1:02 am

Moi mamma,

Näinhän se on, todella paljon heittelee jonotusajat, kriteerit niihin ja vaikka sun mitä. Mulla tais käydä tuuri kun pääsin näin nopsasti.
Ennen lähetettä oli kaikki muut keinot testattu ja ENEä 5vkoa, joten jos sieltä asti laskee niin 10kk mulla, virallisesti lasken siitä kun lähete lähti tk:sta 02/2010...
Se tässä onkin ihmetyksen aihe kun kaikilla sairaanhoitopiireillä tuntuu olevan eri käytännöt, vähän erilaiset leikkaukseen valmistelut, enetkin saattaa olla hiukan eri ja leikkauksen jälkeinen elämäkin ruoka-ja juoma puolen ohjeista on erilaista....
MRA123
MRA123

Viestien lukumäärä : 595
Ikä : 52
Paikkakunta : Lempäälä
Registration date : 29.09.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Kysymykset - Sivu 2 Empty Vs: Kysymykset

Viesti kirjoittaja Laihduttava To Syys 30, 2010 2:34 am

Mamma, mä kävin Kokkolassa työterveydessä huhtikuussa ja sain sieltä lähetteen. Sisätautilääkärillä Keski-Pohjanmaan keskussairaalassa ensimmäinen käynti oli jo kesäkuun alussa, ravintoterapeutti elokuussa, gastroskopia syyskuussa ja nyt on leikkaukseen kolme viikkoa aikaa. Eli noin puolessa vuodessa on mun taival edenny, samassa sairaalassa mihin olet menossa. Eli etköhän säkin suht. nopsaan pääse eteenpäin =)

Laihduttava

Viestien lukumäärä : 364
Paikkakunta : Pohjanmaa
Registration date : 23.03.2010

http://kivinenpolku.blogspot.com

Takaisin alkuun Siirry alas

Kysymykset - Sivu 2 Empty Vs: Kysymykset

Viesti kirjoittaja kissus nytkö jo La Loka 02, 2010 2:02 pm

Täällä oysissa mulla on menny näin lähete 1/09 eli viime vuonna eka käynti 10/09 ja siitä paljon muita käyntejä leikkaus on nyt 15.11.2010
kissus nytkö jo
kissus nytkö jo

Viestien lukumäärä : 592
Paikkakunta : oulu
Registration date : 09.09.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Kysymykset - Sivu 2 Empty Vs: Kysymykset

Viesti kirjoittaja Poutapilvi La Loka 02, 2010 9:51 pm

Helsingissä (eka paikallissairaala, sitten Meilahti, sitten Peijas, jossa kanssa leikkaus) aikaa olisi mennyt 9,5 kk, mutta itse halusin pienen aikalisän ja aikaa meni vajaa 12kk.
Poutapilvi
Poutapilvi

Viestien lukumäärä : 807
Paikkakunta : Pääkaupunkiseutu
Registration date : 24.02.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Kysymykset - Sivu 2 Empty Vs: Kysymykset

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Sivu 2 / 3 Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa